Yeterlilik Kodu

TR0030034899

Yeterlilik Adı
İlk ve Acil Yardım (Avrupa MYO) Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumKocaeli Sağlık ve Teknoloji Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiYeniköy Mahallesi Ilıca Caddesi No:29, Başiskele/Kocaeli Başiskele Merkez Kampüs Telefon: 0262 999 80 85 Whatsapp: 0549 787 09 94 E-posta : info@kocaelisaglik.edu.tr Telefon2: 0850 450 28 28 E-posta2 : kostu@hs03.kep.tr
Sorumlu Kurum URLhttps://kocaelisaglik.edu.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Tıbbi teşhis ve tedavi teknolojisi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

İlk ve Acil Yardım/Paramedik çalışanları her türlü sistem travmasını tanıyıp, uygun acil yaklaşımını planlayıp, uygulayabilen; ilk müdahaleleri yapılmış olan hasta ya da yaralıların ambulansla güvenli bir şekilde hastanelere ulaşmasını sağlayan personeli yetiştirmek amacıyla kurulmuş bir önlisans programıdır. TYYÇ’nin öngördüğü bilgi, beceri ve yetkinlik bileşenlerini kazandırarak bireylerin hem sektöre hem de akademik çalışmalara hazır hale gelmesi hedeflenir.

Öğrenme Ortamları

Teorik Eğitim:

  • Sınıf içi derslerde acil yaklaşım ve tedavi konuları işlenir.
  • Dersler, TYYÇ'de belirtilen disiplinlerarası öğrenmeyi destekleyen bir yaklaşım ile tasarlanır.

Uygulamalı Eğitim:

  • Laboratuvar çalışmaları: birinci-ikinci değerlendirme,acil hasta bakımı,temel ve ileri düzey yaşam desteği, travma kontrolü,hasta taşıma sistemleri gibi konularda uygulama yapılır.
  • Vaka Çalışmaları: Gerçek vaka örnekleri ile çalışmalar gerçekleştirilir.

Dijital Platformlar:

  • Online öğrenme araçları ile öğrencilerin bağımsız öğrenme becerileri desteklenir.( LMS)

Staj:

  • TYYÇ’deki uygulamalı bilgi ve beceri kazanımı yeterliliği doğrultusunda zorunlu staj programları gerçekleştirilir.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İlk ve acil yardım konusunda temel mesleki bilgileri kavrar ve uygular.
  • İnsan anatomisi, fizyolojisi ve patolojisi alanlarında temel bilgileri kavrar, hasta bakımında bu bilgileri kullanır.
  • Enfeksiyon kontrol yöntemlerini tanır, asepsi-antisepsi koşullarını değerlendirir.
  • Temel yaşam desteği ve ileri yaşam desteği uygulama basamaklarındaki bilgileri kavrar ve kullanılacak ekipmanları tanır.
  • İlaç uygulama yöntemlerini sınıflandırır ve uygular.
  • Acil aracının mekanik ve teknik donanımına ait bilgileri tanımlar.
  • EKG ritim analizini yorumlar, defibrilasyon ve kardiyoversiyon uygular.
  • Travma ekipmanlarını tanır, kullanır ve bakımı için gerekli süreci yönetir.
  • Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma yöntemlerini değerlendirir.
  • Türkçe ve yabancı dil bilgisini kavrar, ulusal ve uluslararası düzeyde mesleki gelişmeleri değerlendirir ve karşılaştırır.
  • Olağan ve olağan dışı durumları değerlendirir, kişisel ve çevresel güvenlik sorunlarının tespitlerini yapar, olay yerinin ve vakanın korunması için gerekli önlemleri alır, vakanın uygun ekipmanlar kullanılarak doğru taşıma yöntemleriyle taşınmasını organize eder, olay yerini ve vakayı yönetir.
  • Mesleki sorumluluklarını ve etik değerleri tanır, entelektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirmeye yönelik olarak ulusal ve evrensel değerleri kavrar
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda belirtilen yetkinliklere ileri seviyede sahip olabilir:

    • Acil hasta bakımına yaklaşımda görev alır,
    • Temel ve ileri yaşam desteği yapabilir,
    • Sistem travmalarında acil bakım ve tedavide görev alır,
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Başarının Değerlendirilmesi

a)  Öğrencilerin öğrenimlerine ilişkin durumlar Üniversite Öğrenci Bilgi Sistemi (OBS) ile takip edilir.

b)  Bir dersteki başarı durumu, ders başarı notu ile belirlenir. Ders başarı notu, o derse ait yarıyıl içinde yapılan sınavlar, uygulama, ödev, proje, devam, laboratuvar ve benzeri yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı ve yarıyıl sonu sınavının birlikte değerlendirilmesiyle elde edilir.

c)  Bir dersin başarı notu; Yarıyıl içi sınav ve ölçme sistemleri sonucu elde edilen notun öğretim %40 dan az %60 dan çok olmamak kaydıyla, yarıyıl sonu sınav notunun yüzdesi alınarak elde edilir.

d) Dersin öğretim elemanı, yarıyıl başında; dersin içeriği, başarı notunun hesaplanmasında esas olacak her türlü ölçme türünü öğrencilere ilan etmekle yükümlüdür.

e) Öğrencinin başarısız olduğu zorunlu veya seçmeli derslerini tekrar alması gerekir. Ancak bu derslerin programdan çıkarılan dersler olması durumunda, hangi dersin alınacağı ilgili bölüm/program tarafından belirlenir.

f) Öğrencinin başarısız olduğu dersi öncelikli almak zorundadır.

e) Öğrencinin başarısız olduğu dersi tekrar ettiği dönemde o dersten devam şartı aranmaz.

Başarı Notu: Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir.

a) Notlar 100 üzerinden verilir.

b) AA, BA, BB, CB, CC harf notu alınan dersler başarılı kabul edilir.

 c) DD ve DC harf notu alınan dersler, Ön Lisans programlarında GANO’nun 2,00 ve üzeri olması halinde (şartlı geçer) başarılı kabul edilir.

d) FF harf notu alınan dersler tüm programlarda başarısız sayılır.

e) B ve K notları, not ortalama hesaplarına dahil edilmez

Başarı Notu

Katsayı

Harfli Başarı Notu

 

90-100

4

AA

Başarılı

85-89

3,5

BA

Başarılı

75-84

3

BB

Başarılı

65-74

2,5

CB

Başarılı

60-64

2

CC

Başarılı

50-59

1,5

DC

Koşullu geçer(Ön Lisans)

45-49

1

DD

Koşullu geçer(Lisans)

0-44

 

FF

Başarısız

   

DZ

Devamsız

   

YZ

Yetersiz

   

B

Kredisiz dersler için başarılı

   

K

Kredisiz dersler için başarısız

   

DE

Devam eden çalışma

   

Dersten çekilme

 

Not Ortalaması :  Bir yarıyıl içerisinde alınan derslerin başarı notunun katsayısı ile o derslerin AKTS değerlerinin ayrı ayrı çarpımları toplamının, bu derslerin AKTS değerleri toplamına bölünmesiyle belirlenen nota Yarıyıl Ağırlıklı Not Ortalaması (YANO) denir. Bölme işlemi virgülden sonra iki basamak yürütülüp üst değere yuvarlatılarak bulunur. Alınan tüm derslere uygulanması ile hesaplanan nota Genel Ağırlıklı Ortalama (GANO) denir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

İlk ve Acil Yardım Programı Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından TYT puan türü sonuçlarına göre ÖSYM tarafından Merkezi Yerleştirme Sonucuna göre öğrenci alınmaktadır.

Başarma ŞartlarıÖğrenci; kayıtlı olduğu diploma programının teorik ve pratik çalışmalarını tamamlamış olmak kaydıyla; ön lisans programları için minimum 120 AKTS tamamlamak zorundadır. Ön lisans programından mezun olabilmek için, genel not ortalaması en az 2.00 olması gerekir. Bir öğrenci kayıtlı olduğu Bölüm/Program’ın müfredatta belirtilen tüm derslerini başardığı halde genel not ortalaması 2.00’ın altında ise, (DD) ve (DC) notlarına sahip derslerinin en az birini yükselterek genel not ortalamasını 2.00 ve üzerine çıkarması gerekir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu programdan mezun olan öğrenciler lisans eğitim programlarına başvurabilirler. ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile üniversitelerin “Acil Yardım ve Afet Yönetimi”, “Hemşirelik” ve “Hemşirelik ve Sağlık Hizmetleri” lisans programlarına geçiş yapabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030034899


Yeterlilik Adı
İlk ve Acil Yardım (Avrupa MYO) Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Kocaeli Sağlık ve Teknoloji Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Yeniköy Mahallesi Ilıca Caddesi No:29, Başiskele/Kocaeli Başiskele Merkez Kampüs Telefon: 0262 999 80 85 Whatsapp: 0549 787 09 94 E-posta : info@kocaelisaglik.edu.tr Telefon2: 0850 450 28 28 E-posta2 : kostu@hs03.kep.tr

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

İlk ve Acil Yardım/Paramedik çalışanları her türlü sistem travmasını tanıyıp, uygun acil yaklaşımını planlayıp, uygulayabilen; ilk müdahaleleri yapılmış olan hasta ya da yaralıların ambulansla güvenli bir şekilde hastanelere ulaşmasını sağlayan personeli yetiştirmek amacıyla kurulmuş bir önlisans programıdır. TYYÇ’nin öngördüğü bilgi, beceri ve yetkinlik bileşenlerini kazandırarak bireylerin hem sektöre hem de akademik çalışmalara hazır hale gelmesi hedeflenir.


Öğrenme Ortamları

Teorik Eğitim:

  • Sınıf içi derslerde acil yaklaşım ve tedavi konuları işlenir.
  • Dersler, TYYÇ'de belirtilen disiplinlerarası öğrenmeyi destekleyen bir yaklaşım ile tasarlanır.

Uygulamalı Eğitim:

  • Laboratuvar çalışmaları: birinci-ikinci değerlendirme,acil hasta bakımı,temel ve ileri düzey yaşam desteği, travma kontrolü,hasta taşıma sistemleri gibi konularda uygulama yapılır.
  • Vaka Çalışmaları: Gerçek vaka örnekleri ile çalışmalar gerçekleştirilir.

Dijital Platformlar:

  • Online öğrenme araçları ile öğrencilerin bağımsız öğrenme becerileri desteklenir.( LMS)

Staj:

  • TYYÇ’deki uygulamalı bilgi ve beceri kazanımı yeterliliği doğrultusunda zorunlu staj programları gerçekleştirilir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İlk ve acil yardım konusunda temel mesleki bilgileri kavrar ve uygular.
  • İnsan anatomisi, fizyolojisi ve patolojisi alanlarında temel bilgileri kavrar, hasta bakımında bu bilgileri kullanır.
  • Enfeksiyon kontrol yöntemlerini tanır, asepsi-antisepsi koşullarını değerlendirir.
  • Temel yaşam desteği ve ileri yaşam desteği uygulama basamaklarındaki bilgileri kavrar ve kullanılacak ekipmanları tanır.
  • İlaç uygulama yöntemlerini sınıflandırır ve uygular.
  • Acil aracının mekanik ve teknik donanımına ait bilgileri tanımlar.
  • EKG ritim analizini yorumlar, defibrilasyon ve kardiyoversiyon uygular.
  • Travma ekipmanlarını tanır, kullanır ve bakımı için gerekli süreci yönetir.
  • Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma yöntemlerini değerlendirir.
  • Türkçe ve yabancı dil bilgisini kavrar, ulusal ve uluslararası düzeyde mesleki gelişmeleri değerlendirir ve karşılaştırır.
  • Olağan ve olağan dışı durumları değerlendirir, kişisel ve çevresel güvenlik sorunlarının tespitlerini yapar, olay yerinin ve vakanın korunması için gerekli önlemleri alır, vakanın uygun ekipmanlar kullanılarak doğru taşıma yöntemleriyle taşınmasını organize eder, olay yerini ve vakayı yönetir.
  • Mesleki sorumluluklarını ve etik değerleri tanır, entelektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirmeye yönelik olarak ulusal ve evrensel değerleri kavrar

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda belirtilen yetkinliklere ileri seviyede sahip olabilir:

    • Acil hasta bakımına yaklaşımda görev alır,
    • Temel ve ileri yaşam desteği yapabilir,
    • Sistem travmalarında acil bakım ve tedavide görev alır,

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Başarının Değerlendirilmesi

a)  Öğrencilerin öğrenimlerine ilişkin durumlar Üniversite Öğrenci Bilgi Sistemi (OBS) ile takip edilir.

b)  Bir dersteki başarı durumu, ders başarı notu ile belirlenir. Ders başarı notu, o derse ait yarıyıl içinde yapılan sınavlar, uygulama, ödev, proje, devam, laboratuvar ve benzeri yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı ve yarıyıl sonu sınavının birlikte değerlendirilmesiyle elde edilir.

c)  Bir dersin başarı notu; Yarıyıl içi sınav ve ölçme sistemleri sonucu elde edilen notun öğretim %40 dan az %60 dan çok olmamak kaydıyla, yarıyıl sonu sınav notunun yüzdesi alınarak elde edilir.

d) Dersin öğretim elemanı, yarıyıl başında; dersin içeriği, başarı notunun hesaplanmasında esas olacak her türlü ölçme türünü öğrencilere ilan etmekle yükümlüdür.

e) Öğrencinin başarısız olduğu zorunlu veya seçmeli derslerini tekrar alması gerekir. Ancak bu derslerin programdan çıkarılan dersler olması durumunda, hangi dersin alınacağı ilgili bölüm/program tarafından belirlenir.

f) Öğrencinin başarısız olduğu dersi öncelikli almak zorundadır.

e) Öğrencinin başarısız olduğu dersi tekrar ettiği dönemde o dersten devam şartı aranmaz.

Başarı Notu: Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir.

a) Notlar 100 üzerinden verilir.

b) AA, BA, BB, CB, CC harf notu alınan dersler başarılı kabul edilir.

 c) DD ve DC harf notu alınan dersler, Ön Lisans programlarında GANO’nun 2,00 ve üzeri olması halinde (şartlı geçer) başarılı kabul edilir.

d) FF harf notu alınan dersler tüm programlarda başarısız sayılır.

e) B ve K notları, not ortalama hesaplarına dahil edilmez

Başarı Notu

Katsayı

Harfli Başarı Notu

 

90-100

4

AA

Başarılı

85-89

3,5

BA

Başarılı

75-84

3

BB

Başarılı

65-74

2,5

CB

Başarılı

60-64

2

CC

Başarılı

50-59

1,5

DC

Koşullu geçer(Ön Lisans)

45-49

1

DD

Koşullu geçer(Lisans)

0-44

 

FF

Başarısız

   

DZ

Devamsız

   

YZ

Yetersiz

   

B

Kredisiz dersler için başarılı

   

K

Kredisiz dersler için başarısız

   

DE

Devam eden çalışma

   

Dersten çekilme

 

Not Ortalaması :  Bir yarıyıl içerisinde alınan derslerin başarı notunun katsayısı ile o derslerin AKTS değerlerinin ayrı ayrı çarpımları toplamının, bu derslerin AKTS değerleri toplamına bölünmesiyle belirlenen nota Yarıyıl Ağırlıklı Not Ortalaması (YANO) denir. Bölme işlemi virgülden sonra iki basamak yürütülüp üst değere yuvarlatılarak bulunur. Alınan tüm derslere uygulanması ile hesaplanan nota Genel Ağırlıklı Ortalama (GANO) denir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

İlk ve Acil Yardım Programı Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından TYT puan türü sonuçlarına göre ÖSYM tarafından Merkezi Yerleştirme Sonucuna göre öğrenci alınmaktadır.


Başarma Şartları
Öğrenci; kayıtlı olduğu diploma programının teorik ve pratik çalışmalarını tamamlamış olmak kaydıyla; ön lisans programları için minimum 120 AKTS tamamlamak zorundadır. Ön lisans programından mezun olabilmek için, genel not ortalaması en az 2.00 olması gerekir. Bir öğrenci kayıtlı olduğu Bölüm/Program’ın müfredatta belirtilen tüm derslerini başardığı halde genel not ortalaması 2.00’ın altında ise, (DD) ve (DC) notlarına sahip derslerinin en az birini yükselterek genel not ortalamasını 2.00 ve üzerine çıkarması gerekir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu programdan mezun olan öğrenciler lisans eğitim programlarına başvurabilirler. ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile üniversitelerin “Acil Yardım ve Afet Yönetimi”, “Hemşirelik” ve “Hemşirelik ve Sağlık Hizmetleri” lisans programlarına geçiş yapabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030034899

Qualification Title
ASSOCİATE DEGREE İN FİRST AND EMERGENCY AİD
Awarding BodyKOCAELI HEALTH AND TECHNOLOGY UNIVERSITY
Awarding Body ContactBasiskele Central Campus Telephone: 0262 999 80 85 Whatsapp: 0549 787 09 94 E-mail : info@kocaelisaglik.edu.tr Phone2: 0850 450 28 28 E-mail2 : kostu@hs03.kep.tr
Awarding Body Urlhttps://kocaelisaglik.edu.tr/
OrientationOccupational
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasMedical diagnostic and treatment technology
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

The First and Emergency Aid/Paramedic program is an associate degree program designed to train personnel who can identify all types of systemic trauma, plan and implement appropriate emergency interventions, and ensure the safe transportation of patients or injured individuals to hospitals by ambulance. The program aims to equip individuals with the knowledge, skills, and competencies outlined by the Turkish Qualifications Framework (TYYÇ), preparing them for both the industry and academic studies.

Learning Environments

Theoretical Training:
• In-class lessons cover emergency approaches and treatment topics.
• Courses are designed with an interdisciplinary learning approach, as outlined in the Turkish Qualifications Framework (TYYÇ).

Practical Training:
• Laboratory Studies: Hands-on training is provided in areas such as primary and secondary assessment, emergency patient care, basic and advanced life support, trauma management, and patient transportation systems.
• Case Studies: Real-life case examples are used for practical learning.

Digital Platforms:
• Online learning tools (LMS) support students’ independent learning skills.

Internship:
• Mandatory internship programs are conducted in accordance with the applied knowledge and skill acquisition requirements of the TYYÇ.

Description
  • Understands and applies fundamental professional knowledge in first and emergency aid.
  • Grasps basic knowledge of human anatomy, physiology, and pathology and applies it in patient care.
  • Recognizes infection control methods and evaluates asepsis-antisepsis conditions.
  • Understands the steps of basic and advanced life support applications and identifies the necessary equipment.
  • Classifies and applies medication administration methods.
  • Identifies the mechanical and technical equipment of emergency vehicles.
  • Interprets ECG rhythm analysis, performs defibrillation, and cardioversion.
  • Recognizes, uses, and manages the maintenance process of trauma equipment.
  • Evaluates verbal and written communication methods with patients, their relatives, and other healthcare professionals.
  • Understands Turkish and foreign language proficiency, assesses and compares professional developments at national and international levels.
  • Assesses both routine and extraordinary situations, identifies personal and environmental safety issues, takes necessary precautions to secure the scene and the patient, organizes proper transportation using appropriate equipment, and manages the incident and the patient.
  • Recognizes professional responsibilities and ethical values, understands national and universal values to enhance intellectual and social development.
Key Competencies

Can attain advanced proficiency in the following competencies:
• Takes part in emergency patient care approaches.
• Performs basic and advanced life support.
• Participates in emergency care and treatment of systemic traumas.

Further Info

Evaluation of Success:

a) The status of students' education is monitored through the University Student Information System (OBS).

b) Success in a course is determined by the course grade. The course success grade is obtained by evaluating the success in the exams, practice, homework, project, project, attendance, laboratory and similar in-semester studies and the final exam together.

c) The success grade of a course is obtained by taking the percentage of the final exam grade, provided that the grade obtained as a result of in-semester exams and measurement systems is not less than 40% and not more than 60%.

d) The instructor of the course is obliged to announce to the students at the beginning of the semester; the content of the course, all kinds of measurement types that will be the basis for calculating the success grade.

e) Students are required to retake the failed compulsory or elective courses. However, if these courses are removed from the program, the relevant department/program determines which course to take.

f) The student must take the failed course with priority.

g) In the semester in which the student repeats the failed course, the attendance requirement for that course is not required.

 

Success grade:

Grades and coefficients are evaluated as indicated below.

a) Grades are given out of 100.

b) Courses with letter grades of AA, BA, BB, CB, CC are considered successful.

c) Courses with DD and DC letter grades are considered successful if the GPA is 2.00 and above (conditional pass) in Associate Degree programs.

d) Courses with a letter grade of FF are considered unsuccessful in all programs.

e) B and K grades are not included in grade point average calculations.

 

Başarı Notu

Katsayı

Harfli Başarı Notu

 

90-100

4

AA

Successful

85-89

3,5

BA

Successful

75-84

3

BB

Successful

65-74

2,5

CB

Successful

60-64

2

CC

Successful

50-59

1,5

DC

Conditional pass(Associate Degree)

45-49

1

DD

Conditional pass(Undergraduate)

0-44

 

FF

Failed

   

DZ

Absentee

   

YZ

Inadequate

   

B

Successful for non-credit courses

   

K

Failed for non-credit courses

   

DE

Work in progress

   

Withdrawal from the course

 

 

Grade Point Average:

The grade determined by dividing the sum of the coefficient of the success grade of the courses taken in a semester by the sum of the separate products of the ECTS values of those courses by the sum of the ECTS values of those courses is called Semester Weighted Grade Point Average (WGPA). The division is calculated by taking two digits after the comma and rounding to the upper value. The grade calculated by applying it to all courses taken is called the General Weighted Average (GANO).

Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs:

  • The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, teaching, and other activities in higher education institutions.
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" prepared within the framework of criteria determined by YÖK for higher education institutions are published annually. These reports, containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • The "Foundation Higher Education Institutions Report," containing academic, administrative, and financial data for foundation higher education institutions, is published annually by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance for undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Principles and Procedures for Ensuring the Quality of Higher Education Diploma Programs":

1. Establishment and Approval of Educational Programs: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes of each program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters.

1.2. After the approval of the National Core Education Programs by the relevant Council of Deans, they are implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each vocational program will provide to students are conducted according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters.

3. Certification: Students enrolled in vocational programs receive a bachelor's degree upon successful completion of the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment - External Assessment: Higher education institutions enter the "Institutional Self-Assessment Reports" prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) for the previous year into the Information System at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of programs has been ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined by legislation.

Access Requirements

The First and Emergency Aid Program admits students based on the centralized placement results conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM), using the TYT score type.

Conditions for SuccessStudents must complete a minimum of 120 ECTS for associate degree programs, provided that they have completed the theoretical and practical studies of the diploma program they are enrolled in. In order to graduate from the associate degree program, the grade point average must be at least 2.00. If a student has passed all the courses specified in the curriculum of the Department / Program in which he / she is enrolled, but his / her GPA is below 2.00, he / she must raise his / her GPA to 2.00 and above by raising at least one of the courses with (DD) and (DC) grades.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of this program can apply for bachelor's degree programs. Through the Vertical Transfer Examination (DGS) conducted by ÖSYM, they can transfer to undergraduate programs such as "Emergency Aid and Disaster Management," "Nursing," and "Nursing and Health Services" at universities.

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transition between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor Programs, and Inter-Institutional Credit Transfer at Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Vocational School and Distance Education Associate Degree Program Graduates to Bachelor's Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is permanently valid.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030034899


Qualification Title
ASSOCİATE DEGREE İN FİRST AND EMERGENCY AİD

Awarding Body
KOCAELI HEALTH AND TECHNOLOGY UNIVERSITY

Awarding Body Contact
Basiskele Central Campus Telephone: 0262 999 80 85 Whatsapp: 0549 787 09 94 E-mail : info@kocaelisaglik.edu.tr Phone2: 0850 450 28 28 E-mail2 : kostu@hs03.kep.tr

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

The First and Emergency Aid/Paramedic program is an associate degree program designed to train personnel who can identify all types of systemic trauma, plan and implement appropriate emergency interventions, and ensure the safe transportation of patients or injured individuals to hospitals by ambulance. The program aims to equip individuals with the knowledge, skills, and competencies outlined by the Turkish Qualifications Framework (TYYÇ), preparing them for both the industry and academic studies.


Learning Environments

Theoretical Training:
• In-class lessons cover emergency approaches and treatment topics.
• Courses are designed with an interdisciplinary learning approach, as outlined in the Turkish Qualifications Framework (TYYÇ).

Practical Training:
• Laboratory Studies: Hands-on training is provided in areas such as primary and secondary assessment, emergency patient care, basic and advanced life support, trauma management, and patient transportation systems.
• Case Studies: Real-life case examples are used for practical learning.

Digital Platforms:
• Online learning tools (LMS) support students’ independent learning skills.

Internship:
• Mandatory internship programs are conducted in accordance with the applied knowledge and skill acquisition requirements of the TYYÇ.


Description
  • Understands and applies fundamental professional knowledge in first and emergency aid.
  • Grasps basic knowledge of human anatomy, physiology, and pathology and applies it in patient care.
  • Recognizes infection control methods and evaluates asepsis-antisepsis conditions.
  • Understands the steps of basic and advanced life support applications and identifies the necessary equipment.
  • Classifies and applies medication administration methods.
  • Identifies the mechanical and technical equipment of emergency vehicles.
  • Interprets ECG rhythm analysis, performs defibrillation, and cardioversion.
  • Recognizes, uses, and manages the maintenance process of trauma equipment.
  • Evaluates verbal and written communication methods with patients, their relatives, and other healthcare professionals.
  • Understands Turkish and foreign language proficiency, assesses and compares professional developments at national and international levels.
  • Assesses both routine and extraordinary situations, identifies personal and environmental safety issues, takes necessary precautions to secure the scene and the patient, organizes proper transportation using appropriate equipment, and manages the incident and the patient.
  • Recognizes professional responsibilities and ethical values, understands national and universal values to enhance intellectual and social development.

Key Competencies

Can attain advanced proficiency in the following competencies:
• Takes part in emergency patient care approaches.
• Performs basic and advanced life support.
• Participates in emergency care and treatment of systemic traumas.


Further Info

Evaluation of Success:

a) The status of students' education is monitored through the University Student Information System (OBS).

b) Success in a course is determined by the course grade. The course success grade is obtained by evaluating the success in the exams, practice, homework, project, project, attendance, laboratory and similar in-semester studies and the final exam together.

c) The success grade of a course is obtained by taking the percentage of the final exam grade, provided that the grade obtained as a result of in-semester exams and measurement systems is not less than 40% and not more than 60%.

d) The instructor of the course is obliged to announce to the students at the beginning of the semester; the content of the course, all kinds of measurement types that will be the basis for calculating the success grade.

e) Students are required to retake the failed compulsory or elective courses. However, if these courses are removed from the program, the relevant department/program determines which course to take.

f) The student must take the failed course with priority.

g) In the semester in which the student repeats the failed course, the attendance requirement for that course is not required.

 

Success grade:

Grades and coefficients are evaluated as indicated below.

a) Grades are given out of 100.

b) Courses with letter grades of AA, BA, BB, CB, CC are considered successful.

c) Courses with DD and DC letter grades are considered successful if the GPA is 2.00 and above (conditional pass) in Associate Degree programs.

d) Courses with a letter grade of FF are considered unsuccessful in all programs.

e) B and K grades are not included in grade point average calculations.

 

Başarı Notu

Katsayı

Harfli Başarı Notu

 

90-100

4

AA

Successful

85-89

3,5

BA

Successful

75-84

3

BB

Successful

65-74

2,5

CB

Successful

60-64

2

CC

Successful

50-59

1,5

DC

Conditional pass(Associate Degree)

45-49

1

DD

Conditional pass(Undergraduate)

0-44

 

FF

Failed

   

DZ

Absentee

   

YZ

Inadequate

   

B

Successful for non-credit courses

   

K

Failed for non-credit courses

   

DE

Work in progress

   

Withdrawal from the course

 

 

Grade Point Average:

The grade determined by dividing the sum of the coefficient of the success grade of the courses taken in a semester by the sum of the separate products of the ECTS values of those courses by the sum of the ECTS values of those courses is called Semester Weighted Grade Point Average (WGPA). The division is calculated by taking two digits after the comma and rounding to the upper value. The grade calculated by applying it to all courses taken is called the General Weighted Average (GANO).


Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs:

  • The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, teaching, and other activities in higher education institutions.
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" prepared within the framework of criteria determined by YÖK for higher education institutions are published annually. These reports, containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • The "Foundation Higher Education Institutions Report," containing academic, administrative, and financial data for foundation higher education institutions, is published annually by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance for undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Principles and Procedures for Ensuring the Quality of Higher Education Diploma Programs":

1. Establishment and Approval of Educational Programs: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes of each program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters.

1.2. After the approval of the National Core Education Programs by the relevant Council of Deans, they are implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each vocational program will provide to students are conducted according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters.

3. Certification: Students enrolled in vocational programs receive a bachelor's degree upon successful completion of the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment - External Assessment: Higher education institutions enter the "Institutional Self-Assessment Reports" prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) for the previous year into the Information System at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of programs has been ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined by legislation.


Access Requirements

The First and Emergency Aid Program admits students based on the centralized placement results conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM), using the TYT score type.


Conditions for Success
Students must complete a minimum of 120 ECTS for associate degree programs, provided that they have completed the theoretical and practical studies of the diploma program they are enrolled in. In order to graduate from the associate degree program, the grade point average must be at least 2.00. If a student has passed all the courses specified in the curriculum of the Department / Program in which he / she is enrolled, but his / her GPA is below 2.00, he / she must raise his / her GPA to 2.00 and above by raising at least one of the courses with (DD) and (DC) grades.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of this program can apply for bachelor's degree programs. Through the Vertical Transfer Examination (DGS) conducted by ÖSYM, they can transfer to undergraduate programs such as "Emergency Aid and Disaster Management," "Nursing," and "Nursing and Health Services" at universities.


Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transition between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor Programs, and Inter-Institutional Credit Transfer at Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Vocational School and Distance Education Associate Degree Program Graduates to Bachelor's Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is permanently valid.


Url
Open Address