Yeterlilik Kodu | TR0030010537 | |
Yeterlilik Adı | İlköğretim Matematik Eğitimi Doktora Diploması | |
Sorumlu Kurum | Atatürk Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Atatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.atauni.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 8 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 8 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Eğitim bilimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | ÜDS, KPDS veya eşdeğer bir yabancı dil sınavından (TOFEL vb) en az 55 puan almış olması. Sayısal ALES puanının % 60`ı ile lisans AGNO’sunun (Ağırlıklı genel not ortalamasının) % 20’sinin ve yüksek lisans AGNO’sunun toplamının en az 65 olması gerekmektedir. | |
Başarma Şartları | Toplamda en az 180-240 AKTS biriminde akademik faaliyeti başarmış olması şartları aranır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | İlköğretim Matematik Eğitimi doktora programından mezun olanlar öncelikli olarak akademisyen olurlar ve üniversitelerde çalışırlar. Diğerleri ise ilgili sektörlerde uzman ve idareci olarak görev yaparlar. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030010537
- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilir
- Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur
- Sorun çözmede stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurabilir.
- Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur.
- Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir, özgün çalışmalarla bilime katkıda bulunabilir.
- Özgün bir araştırmayı, tasarlayabilir ve gerçekleştirebilir.
- Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
- Öğretim sürecini etkileşimli ve etik zeminde sürdürebilir.
- Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili eğitim stratejileri geliştirebilir ve uygulayabilir.
- Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretebilir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslar arası düzlemde destekleyebilir.
- Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
- Ulusal ve/veya uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.
- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilir
- Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunma yetkinliğini sergiler.
- Ulusal, uluslararası ve disiplinler arası çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurabilir.
- Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
- Çeşitli disiplinler, eğitim alanı ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
- En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir.
ÜDS, KPDS veya eşdeğer bir yabancı dil sınavından (TOFEL vb) en az 55 puan almış olması. Sayısal ALES puanının % 60`ı ile lisans AGNO’sunun (Ağırlıklı genel not ortalamasının) % 20’sinin ve yüksek lisans AGNO’sunun toplamının en az 65 olması gerekmektedir.
İlköğretim Matematik Eğitimi doktora programından mezun olanlar öncelikli olarak akademisyen olurlar ve üniversitelerde çalışırlar. Diğerleri ise ilgili sektörlerde uzman ve idareci olarak görev yaparlar.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030010537 | |
Qualification Title | Teacher Training in Elementary Mathematics Education Department Doctorate Diploması | |
Awarding Body | Atatürk University | |
Awarding Body Contact | Atatürk University | |
Awarding Body Url | http://www.atauni.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 8 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 8 | |
Thematic Areas | Education science | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | They are specified in the evaluationb section of each course. Please see the Course Structure for details. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements |
| |
Conditions for Success | To complete the requirements of minimum 24 credit hours of courses (8 courses) successfully with a minimum score of BC (75 out of 100), To be successful in the qualifying exam, To have the approval of the monitoring committee for the Doctorate Thesis proposal, To prepare a Doctorate thesis in the field and successfully defend it in front of a panel of appointed juries, To complete an academic workload of 180-240 ECTS. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Those who graduated from Primary Mathematics Education Ph.D. program primarily become an academician and work in the universities. The other graduates work as expert and manager in related sectors. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address |
TR0030010537
- Develop new ideas and methods in their subject area through using higher order thinking skills like creative and critical thinking, problem solving and decision making.
- Contribute to the society to be a information society through introducing technological and cultural innovations in an academic and professional manner.
- Establish functional interaction with people and foundations by using decision making strategies for problem solving.
- Reach new information within their subject area systematically, and get ability to carry out higher level research studies related with subject area.
- Develop new scientific methods bringing novelty to science or apply conventional methods to a different area, and contribute to science with original studies. - Design and carry out an original research.
- Analyze synthesis and evaluate new and complex ideas critically.
- Carry out instruction process in an interactive and ethical manner.
- Develop and implement teaching strategies for bringing their students in knowledge related with subject area.
- Solve social, scientific and ethical problems come up with their subject area and career, and support these values and their development in national and international platform.
- Lead original and interdisciplinary studies.
- Publish scientific articles in national and/or international refereed journals for extension of scientific knowledge.
- Examine social interactions and norms directing those critically, develop and act to change them as needed.
- Exhibit efficacy while justifying their original ideas within a specialist community.
- Communicate taking into consideration cultural differences in national, international and multidisciplinary studies.
- Depending upon the master program’s efficacies develop and deepen original and higher order knowledge in their subject area. Reach original definitions bringing innovations to science.
- Make connections between several disciplinary, subject area and subareas; reach original results in analyzing, synthesizing and evaluation through applying their specialist knowledge.
- Know at least one foreign language to communicate in black and white, orally and visually in an advanced level.
They are specified in the evaluationb section of each course. Please see the Course Structure for details.
- To have a diploma from a 5 year undergraduate program or Master’s Degree in the fields of study determined by the Graduate School of Science,
- To have a score of minimum 55 from ALES (academic test for graduate studies) exam,
- To have a score of minimum 55 from UDS (Interuniversity Board Foreign Language Examination) or KPSD (Test of Foreign Language for Public Servants) exams or equivalent score from TOEFL or similar exams,
- To have a minimum score of 65 when 60% of ALES score, 20% of undergraduate GPA (Grand Point Average) and 20% of Master’ degree GPA are combined,
- To be in the list of eligible candidates (starting from the highest total score)in accordance with the number of available positions,
- To complete the requirements of the preparation class in one year if admitted on probation,
- To have a minimum score of B2 (70 out of 100) in Turkish Language Exam (for foreign students) in accordance with the European Language Portfolio,
- Students from the similar programs in other Universities with similar programs can also be accepted as tranfer students. For further information, please refer to egitbil@atauni.edu.tr
Those who graduated from Primary Mathematics Education Ph.D. program primarily become an academician and work in the universities. The other graduates work as expert and manager in related sectors.