Yeterlilik Kodu

TR0030217087

Yeterlilik Adı
İlköğretim Matematik Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumGazi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gazi.edu.tr
Yönelim-
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eğitim bilimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
Kategori-
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanında konulara ilişkin bilgi birikimine sahip, uzmanlık düzeyinde edinilen kuramsal ve uygulama bilgilerini geliştirebilir ve farklı alanlardakilerle birleştirerek yeni bilgiler üretebilir.
  • İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir ve uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir.
  • Öngörülmeyen karmaşık durumlar için yeni yaklaşımlar geliştirebilir, yöntemler tasarlayabilir ve takım çalışmaları yapabilir.
  • İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir, öğrenmeyi yönetebilir, yönlendirebilir ve yaşam boyu öğrenme yetkinliğini kazanabilir.
  • İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir, güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirebilir, ilgili olduğu konularda strateji, politika ve uygulama programları geliştirip sonuçlarını kalite süreçleri bakımından değerlendirebilir.
  • İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.
  • İlköğretim düzeyinde matematik öğretmenliği alanında yürütülen yurt içi ve yurt dışı çalışmaları yakından takip eder ve karşılaştırmalı çalışmalar yürütebilir.
  • İlköğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini bireysel farklılıklarını ilköğretim programlarının yaklaşımını ve içeriğini, program geliştirme ilkelerini dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, öğrenme materyallerini ve en etkili ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini seçerek araştırmalarını düzenler.
  • Meslekte bilimsel yöntemleri kullanabilme yeteneğini kazanır, yapılan bilimsel araştırmaları raporlaştırabilir, raporlaştırılan bilimsel araştırmaları sunabilir.
  • Bilimsel ve mesleki etik değerlerine ve bilincine sahip olur.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Sınavlar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Başarı notunun hesaplanmasında kullanılacak olan ara sınav ve dönem sonu sınav notlarının ağırlıkları, derslerin özellikleri de dikkate alınarak ilgili kurullarca Rektörlüğe önerilir. Ayrıca, dersin öğretim elemanı, dönem başında, dersin içeriğini, başarı notunun hesaplanmasına esas olacak her türlü hususu, ilgili kaynakları ve öğrencilere ders saatleri dışında ayıracağı zamanı kapsayan duyuruyu yapar. (2) 21 inci maddedeki şartları yerine getirerek dönem sonu sınavına giren öğrenciler için, yukarıdaki şekilde hesaplanan puana, ham başarı puanı denir. (3) Ham başarı puanı 25.00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak, o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25.00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu ise; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım da dikkate alınarak Rektörlükçe hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda açılım ve katsayıları belirtilen harf notlarından biri olarak belirlenir. Bu değerlendirmeden sonra da, 25.00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (4) Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: Notlar Katsayılar AA 4.00 BA 3.50 BB 3.00 CB 2.50 CC 2.00 DC 1.50 DD 1.00 FD 0.50 FF 0.00 B: Kredisiz dersler için başarılı, K: Kredisiz dersler için kalır, D: Devamsız, G: Girmedi, M: Muaf , S: Süren çalışma, E: Eksik (takip eden dönemin ders kayıt tarihine kadar düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür) (5) Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir. (6) (B) ve (K) notu ortalama hesaplarına dahil edilmez. (7) (M) notu Üniversite dışından nakil yoluyla gelen veya ÖSYM sınavı, yatay ve dikey geçiş yolu ile Üniversiteye kaydolan öğrencilere evvelce almış oldukları ve denkliği bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili yönetim kurulunca tanınan dersler için verilir. (M) notu ortalama hesaplarına dahil edilmez. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanında konulara ilişkin bilgi birikimine sahip, uzmanlık düzeyinde edinilen kuramsal ve uygulama bilgilerini geliştirebilir ve farklı alanlardakilerle birleştirerek yeni bilgiler üretebilir. - İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. - İlköğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini bireysel farklılıklarını ilköğretim programlarının yaklaşımını ve içeriğini, program geliştirme ilkelerini dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, öğrenme materyallerini ve en etkili ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini seçerek araştırmalarını düzenler. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanında konulara ilişkin bilgi birikimine sahip, uzmanlık düzeyinde edinilen kuramsal ve uygulama bilgilerini geliştirebilir ve farklı alanlardakilerle birleştirerek yeni bilgiler üretebilir. - İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir ve uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir. - İlköğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini bireysel farklılıklarını ilköğretim programlarının yaklaşımını ve içeriğini, program geliştirme ilkelerini dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, öğrenme materyallerini ve en etkili ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini seçerek araştırmalarını düzenler. - Meslekte bilimsel yöntemleri kullanabilme yeteneğini kazanır, yapılan bilimsel araştırmaları raporlaştırabilir, raporlaştırılan bilimsel araştırmaları sunabilir. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir ve uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir. - Öngörülmeyen karmaşık durumlar için yeni yaklaşımlar geliştirebilir, yöntemler tasarlayabilir ve takım çalışmaları yapabilir. Öğrenme Yetkinliği - İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir, öğrenmeyi yönetebilir, yönlendirebilir ve yaşam boyu öğrenme yetkinliğini kazanabilir. - İlköğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini bireysel farklılıklarını ilköğretim programlarının yaklaşımını ve içeriğini, program geliştirme ilkelerini dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, öğrenme materyallerini ve en etkili ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini seçerek araştırmalarını düzenler. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir, güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirebilir, ilgili olduğu konularda strateji, politika ve uygulama programları geliştirip sonuçlarını kalite süreçleri bakımından değerlendirebilir. - Meslekte bilimsel yöntemleri kullanabilme yeteneğini kazanır, yapılan bilimsel araştırmaları raporlaştırabilir, raporlaştırılan bilimsel araştırmaları sunabilir. Alana Özgü Yetkinlik - İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir, güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirebilir, ilgili olduğu konularda strateji, politika ve uygulama programları geliştirip sonuçlarını kalite süreçleri bakımından değerlendirebilir. - İlköğretim düzeyinde matematik öğretmenliği alanında yürütülen yurt içi ve yurt dışı çalışmaları yakından takip eder ve karşılaştırmalı çalışmalar yürütebilir. - Meslekte bilimsel yöntemleri kullanabilme yeteneğini kazanır, yapılan bilimsel araştırmaları raporlaştırabilir, raporlaştırılan bilimsel araştırmaları sunabilir. - Bilimsel ve mesleki etik değerlerine ve bilincine sahip olur.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

Başarma ŞartlarıProgramın ya da ilişkili olan diğer bölümlerin lisansüstü programlarında mevcut olan derslerden en az 21 kredilik ders alan ve tümünü başarıyla tamamlayan, 100 üzerinden en az 70 ağırlıklı not ortalaması elde eden ve konusuyla ilgili bir alanda hazırladığı tezi seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunan öğrencilere ilköğretim alanında yüksek lisans diploması verilir. Gazi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğindeki ilgili şartların sağlanması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız, devlet ya da özel eğitim kurumlarında İlköğretim matematik öğretmeni unvanı ile çalışabilmektedir. Ayrıca üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademik personel olarak da istihdam edilebilmektedirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030217087


Yeterlilik Adı
İlköğretim Matematik Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Gazi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
-

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
-

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanında konulara ilişkin bilgi birikimine sahip, uzmanlık düzeyinde edinilen kuramsal ve uygulama bilgilerini geliştirebilir ve farklı alanlardakilerle birleştirerek yeni bilgiler üretebilir.
  • İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir ve uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir.
  • Öngörülmeyen karmaşık durumlar için yeni yaklaşımlar geliştirebilir, yöntemler tasarlayabilir ve takım çalışmaları yapabilir.
  • İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir, öğrenmeyi yönetebilir, yönlendirebilir ve yaşam boyu öğrenme yetkinliğini kazanabilir.
  • İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir, güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirebilir, ilgili olduğu konularda strateji, politika ve uygulama programları geliştirip sonuçlarını kalite süreçleri bakımından değerlendirebilir.
  • İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.
  • İlköğretim düzeyinde matematik öğretmenliği alanında yürütülen yurt içi ve yurt dışı çalışmaları yakından takip eder ve karşılaştırmalı çalışmalar yürütebilir.
  • İlköğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini bireysel farklılıklarını ilköğretim programlarının yaklaşımını ve içeriğini, program geliştirme ilkelerini dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, öğrenme materyallerini ve en etkili ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini seçerek araştırmalarını düzenler.
  • Meslekte bilimsel yöntemleri kullanabilme yeteneğini kazanır, yapılan bilimsel araştırmaları raporlaştırabilir, raporlaştırılan bilimsel araştırmaları sunabilir.
  • Bilimsel ve mesleki etik değerlerine ve bilincine sahip olur.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Sınavlar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Başarı notunun hesaplanmasında kullanılacak olan ara sınav ve dönem sonu sınav notlarının ağırlıkları, derslerin özellikleri de dikkate alınarak ilgili kurullarca Rektörlüğe önerilir. Ayrıca, dersin öğretim elemanı, dönem başında, dersin içeriğini, başarı notunun hesaplanmasına esas olacak her türlü hususu, ilgili kaynakları ve öğrencilere ders saatleri dışında ayıracağı zamanı kapsayan duyuruyu yapar. (2) 21 inci maddedeki şartları yerine getirerek dönem sonu sınavına giren öğrenciler için, yukarıdaki şekilde hesaplanan puana, ham başarı puanı denir. (3) Ham başarı puanı 25.00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak, o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25.00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu ise; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım da dikkate alınarak Rektörlükçe hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda açılım ve katsayıları belirtilen harf notlarından biri olarak belirlenir. Bu değerlendirmeden sonra da, 25.00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (4) Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: Notlar Katsayılar AA 4.00 BA 3.50 BB 3.00 CB 2.50 CC 2.00 DC 1.50 DD 1.00 FD 0.50 FF 0.00 B: Kredisiz dersler için başarılı, K: Kredisiz dersler için kalır, D: Devamsız, G: Girmedi, M: Muaf , S: Süren çalışma, E: Eksik (takip eden dönemin ders kayıt tarihine kadar düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür) (5) Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir. (6) (B) ve (K) notu ortalama hesaplarına dahil edilmez. (7) (M) notu Üniversite dışından nakil yoluyla gelen veya ÖSYM sınavı, yatay ve dikey geçiş yolu ile Üniversiteye kaydolan öğrencilere evvelce almış oldukları ve denkliği bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili yönetim kurulunca tanınan dersler için verilir. (M) notu ortalama hesaplarına dahil edilmez. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanında konulara ilişkin bilgi birikimine sahip, uzmanlık düzeyinde edinilen kuramsal ve uygulama bilgilerini geliştirebilir ve farklı alanlardakilerle birleştirerek yeni bilgiler üretebilir. - İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. - İlköğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini bireysel farklılıklarını ilköğretim programlarının yaklaşımını ve içeriğini, program geliştirme ilkelerini dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, öğrenme materyallerini ve en etkili ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini seçerek araştırmalarını düzenler. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanında konulara ilişkin bilgi birikimine sahip, uzmanlık düzeyinde edinilen kuramsal ve uygulama bilgilerini geliştirebilir ve farklı alanlardakilerle birleştirerek yeni bilgiler üretebilir. - İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir ve uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir. - İlköğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini bireysel farklılıklarını ilköğretim programlarının yaklaşımını ve içeriğini, program geliştirme ilkelerini dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, öğrenme materyallerini ve en etkili ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini seçerek araştırmalarını düzenler. - Meslekte bilimsel yöntemleri kullanabilme yeteneğini kazanır, yapılan bilimsel araştırmaları raporlaştırabilir, raporlaştırılan bilimsel araştırmaları sunabilir. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir ve uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir. - Öngörülmeyen karmaşık durumlar için yeni yaklaşımlar geliştirebilir, yöntemler tasarlayabilir ve takım çalışmaları yapabilir. Öğrenme Yetkinliği - İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir, öğrenmeyi yönetebilir, yönlendirebilir ve yaşam boyu öğrenme yetkinliğini kazanabilir. - İlköğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini bireysel farklılıklarını ilköğretim programlarının yaklaşımını ve içeriğini, program geliştirme ilkelerini dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, öğrenme materyallerini ve en etkili ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini seçerek araştırmalarını düzenler. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir, güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirebilir, ilgili olduğu konularda strateji, politika ve uygulama programları geliştirip sonuçlarını kalite süreçleri bakımından değerlendirebilir. - Meslekte bilimsel yöntemleri kullanabilme yeteneğini kazanır, yapılan bilimsel araştırmaları raporlaştırabilir, raporlaştırılan bilimsel araştırmaları sunabilir. Alana Özgü Yetkinlik - İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir, güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirebilir, ilgili olduğu konularda strateji, politika ve uygulama programları geliştirip sonuçlarını kalite süreçleri bakımından değerlendirebilir. - İlköğretim düzeyinde matematik öğretmenliği alanında yürütülen yurt içi ve yurt dışı çalışmaları yakından takip eder ve karşılaştırmalı çalışmalar yürütebilir. - Meslekte bilimsel yöntemleri kullanabilme yeteneğini kazanır, yapılan bilimsel araştırmaları raporlaştırabilir, raporlaştırılan bilimsel araştırmaları sunabilir. - Bilimsel ve mesleki etik değerlerine ve bilincine sahip olur.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.


Başarma Şartları
Programın ya da ilişkili olan diğer bölümlerin lisansüstü programlarında mevcut olan derslerden en az 21 kredilik ders alan ve tümünü başarıyla tamamlayan, 100 üzerinden en az 70 ağırlıklı not ortalaması elde eden ve konusuyla ilgili bir alanda hazırladığı tezi seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunan öğrencilere ilköğretim alanında yüksek lisans diploması verilir. Gazi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğindeki ilgili şartların sağlanması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız, devlet ya da özel eğitim kurumlarında İlköğretim matematik öğretmeni unvanı ile çalışabilmektedir. Ayrıca üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademik personel olarak da istihdam edilebilmektedirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030217087

Qualification Title
İLKÖĞRETİM MATEMATİK EĞİTİMİ(YL) Masters Degree
Awarding BodyGazi University
Awarding Body ContactGazi University
Awarding Body Urlhttp://www.gazi.edu.tr
Orientation-
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasEducation science
National Occupation Classification -
Category-
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Have fund of knowledge in the content of Primary Mathematics Teaching, to develop hypothetical and implemental knowledge acquired on expert-level and producing new information by connecting it with knowledge of other fields. Produce and implement solutions to the problems those require expertise in Primary Mathematics Teaching by using quantitive and qualitative scientific research methods, to be able to work independently and take responsibility. Develop new approaches, design methods and teamwork for the unpredictable complicated situations. Evaluate the information about Primary Mathematics Teaching critically, leading and guiding learning, and gaining lifelong learning capability. Share and discuss the information and findings of Primary Mathematics Teaching in written or orally in both national and international meetings, evaluating current issues by considering the country facts, developing strategy, policy and implementation programs about related topics and evaluating the results in respect to quality. Discuss interaction between disciplines about Primary Mathematics Teaching. Follows national and international studies related to mathematics teachers and perform comparative studies. Design research by choosing best teaching strategies,methodology and techniques, learming materials and most effective evaluation methods and strategies with the consideration of primary students? individual and developmental differences and programs contentand program development principles. Do scientific research using the knowledge and skills on basic research methods, report the scientific researches done and present the scientific researches reported. Possess scientific and professional ethic values and awareness.

Key Competencies-
Further Info

The evaluation is implemented based on the principles set forth in Gazi University Statute of Instruction and Examination. Grading principles for courses with special evaluation are announced by faculty member(s) to the students and the department in the beginning of the semester. 100 is the full point in the assessment of exams. The relative weights of midterm examinations and final examination are submitted to the Registrars Office. Based on grades and associated weights, final points are determined by the course instructor. As featured in the table below, considering the average and statistical distribution of the final points and general class performance, final grades are given. A grade of (E) is given to a student who provides supporting evidence through genuine and valid documentation of illness or other reason which has prevented her/him from completing the necessary course work. E grades are finalized as FF, unless revised until the beginning of the following semester. A student who holds either of the grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) is considered successful in that course. Grades below CC (i.e. DC, DD, FD and FF) are considered to be unsuccessful. The grades of B, K, and M are not included in the calculation of GPA. Attendance to the final examination is mandatory for successful completion of a course. The grade M is granted for courses that a transfer student has taken earlier and the courses equivalency with the programme is approved by the Faculty Executive Board upon the request of the department. Grade Point Averages: The students standing is calculated in the form of a GPA and CGPA (Cumulative Grade Point Average), and announced at the end of each semester by the Registrars Office. The total credit points for a course are obtained by multiplying the grade point of the final grade by the credit hours. In order to obtain the GPA for any given semester, the total credit points earned in that semester are divided by the total credit hours. The CGPA is calculated by taking into account all the courses taken by a student from the first semester to the last semester and those are recognized as valid by the department in which she/he is registered. The criterion for degree classification is: - Başarılı (Satisfactory) 3.00 - 4.00 KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Have fund of knowledge in the content of Primary Mathematics Teaching, to develop hypothetical and implemental knowledge acquired on expert-level and producing new information by connecting it with knowledge of other fields. - Discuss interaction between disciplines about Primary Mathematics Teaching. - Design research by choosing best teaching strategies,methodology and techniques, learming materials and most effective evaluation methods and strategies with the consideration of primary students? individual and developmental differences and programs contentand program development principles. SKILLS Cognitive, Practical - Have fund of knowledge in the content of Primary Mathematics Teaching, to develop hypothetical and implemental knowledge acquired on expert-level and producing new information by connecting it with knowledge of other fields. - Produce and implement solutions to the problems those require expertise in Primary Mathematics Teaching by using quantitive and qualitative scientific research methods, to be able to work independently and take responsibility. - Design research by choosing best teaching strategies,methodology and techniques, learming materials and most effective evaluation methods and strategies with the consideration of primary students? individual and developmental differences and programs contentand program development principles. - Do scientific research using the knowledge and skills on basic research methods, report the scientific researches done and present the scientific researches reported. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Produce and implement solutions to the problems those require expertise in Primary Mathematics Teaching by using quantitive and qualitative scientific research methods, to be able to work independently and take responsibility. - Develop new approaches, design methods and teamwork for the unpredictable complicated situations. Learning Competence - Evaluate the information about Primary Mathematics Teaching critically, leading and guiding learning, and gaining lifelong learning capability. - Design research by choosing best teaching strategies,methodology and techniques, learming materials and most effective evaluation methods and strategies with the consideration of primary students? individual and developmental differences and programs contentand program development principles. Communication and Social Competence - Share and discuss the information and findings of Primary Mathematics Teaching in written or orally in both national and international meetings, evaluating current issues by considering the country facts, developing strategy, policy and implementation programs about related topics and evaluating the results in respect to quality. - Do scientific research using the knowledge and skills on basic research methods, report the scientific researches done and present the scientific researches reported. Field-based Competence - Share and discuss the information and findings of Primary Mathematics Teaching in written or orally in both national and international meetings, evaluating current issues by considering the country facts, developing strategy, policy and implementation programs about related topics and evaluating the results in respect to quality. - Follows national and international studies related to mathematics teachers and perform comparative studies. - Do scientific research using the knowledge and skills on basic research methods, report the scientific researches done and present the scientific researches reported. - Possess scientific and professional ethic values and awareness.

Quality Assurance-
Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.

Conditions for SuccessKNOWLEDGE Theoretical, Factual - Have fund of knowledge in the content of Primary Mathematics Teaching, to develop hypothetical and implemental knowledge acquired on expert-level and producing new information by connecting it with knowledge of other fields. - Discuss interaction between disciplines about Primary Mathematics Teaching. - Design research by choosing best teaching strategies,methodology and techniques, learming materials and most effective evaluation methods and strategies with the consideration of primary students? individual and developmental differences and programs contentand program development principles. SKILLS Cognitive, Practical - Have fund of knowledge in the content of Primary Mathematics Teaching, to develop hypothetical and implemental knowledge acquired on expert-level and producing new information by connecting it with knowledge of other fields. - Produce and implement solutions to the problems those require expertise in Primary Mathematics Teaching by using quantitive and qualitative scientific research methods, to be able to work independently and take responsibility. - Design research by choosing best teaching strategies,methodology and techniques, learming materials and most effective evaluation methods and strategies with the consideration of primary students? individual and developmental differences and programs contentand program development principles. - Do scientific research using the knowledge and skills on basic research methods, report the scientific researches done and present the scientific researches reported. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Produce and implement solutions to the problems those require expertise in Primary Mathematics Teaching by using quantitive and qualitative scientific research methods, to be able to work independently and take responsibility. - Develop new approaches, design methods and teamwork for the unpredictable complicated situations. Learning Competence - Evaluate the information about Primary Mathematics Teaching critically, leading and guiding learning, and gaining lifelong learning capability. - Design research by choosing best teaching strategies,methodology and techniques, learming materials and most effective evaluation methods and strategies with the consideration of primary students? individual and developmental differences and programs contentand program development principles. Communication and Social Competence - Share and discuss the information and findings of Primary Mathematics Teaching in written or orally in both national and international meetings, evaluating current issues by considering the country facts, developing strategy, policy and implementation programs about related topics and evaluating the results in respect to quality. - Do scientific research using the knowledge and skills on basic research methods, report the scientific researches done and present the scientific researches reported. Field-based Competence - Share and discuss the information and findings of Primary Mathematics Teaching in written or orally in both national and international meetings, evaluating current issues by considering the country facts, developing strategy, policy and implementation programs about related topics and evaluating the results in respect to quality. - Follows national and international studies related to mathematics teachers and perform comparative studies. - Do scientific research using the knowledge and skills on basic research methods, report the scientific researches done and present the scientific researches reported. - Possess scientific and professional ethic values and awareness. Students are awarded MA Degree of Primary Mathematics Teaching Programme after having the courses of the program or other related department of MA degree consisting at least 21 credits and completing them succesfully, having at least 70 grade point average and defensing the dissertation written on a related field in front of a selected jury successfully. Look at the Gazi University Graduate Education and Examination Regulations.
Progression Paths (Relationship Type)

Our graduates have the opportunity to work for the Ministry of National Education and private educational institutions as primary mathematics teachers and as academicians.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030217087


Qualification Title
İLKÖĞRETİM MATEMATİK EĞİTİMİ(YL) Masters Degree

Awarding Body
Gazi University

Awarding Body Contact
Gazi University

Awarding Body Url

Orientation
-

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
-

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Have fund of knowledge in the content of Primary Mathematics Teaching, to develop hypothetical and implemental knowledge acquired on expert-level and producing new information by connecting it with knowledge of other fields. Produce and implement solutions to the problems those require expertise in Primary Mathematics Teaching by using quantitive and qualitative scientific research methods, to be able to work independently and take responsibility. Develop new approaches, design methods and teamwork for the unpredictable complicated situations. Evaluate the information about Primary Mathematics Teaching critically, leading and guiding learning, and gaining lifelong learning capability. Share and discuss the information and findings of Primary Mathematics Teaching in written or orally in both national and international meetings, evaluating current issues by considering the country facts, developing strategy, policy and implementation programs about related topics and evaluating the results in respect to quality. Discuss interaction between disciplines about Primary Mathematics Teaching. Follows national and international studies related to mathematics teachers and perform comparative studies. Design research by choosing best teaching strategies,methodology and techniques, learming materials and most effective evaluation methods and strategies with the consideration of primary students? individual and developmental differences and programs contentand program development principles. Do scientific research using the knowledge and skills on basic research methods, report the scientific researches done and present the scientific researches reported. Possess scientific and professional ethic values and awareness.


Key Competencies
-

Further Info

The evaluation is implemented based on the principles set forth in Gazi University Statute of Instruction and Examination. Grading principles for courses with special evaluation are announced by faculty member(s) to the students and the department in the beginning of the semester. 100 is the full point in the assessment of exams. The relative weights of midterm examinations and final examination are submitted to the Registrars Office. Based on grades and associated weights, final points are determined by the course instructor. As featured in the table below, considering the average and statistical distribution of the final points and general class performance, final grades are given. A grade of (E) is given to a student who provides supporting evidence through genuine and valid documentation of illness or other reason which has prevented her/him from completing the necessary course work. E grades are finalized as FF, unless revised until the beginning of the following semester. A student who holds either of the grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) is considered successful in that course. Grades below CC (i.e. DC, DD, FD and FF) are considered to be unsuccessful. The grades of B, K, and M are not included in the calculation of GPA. Attendance to the final examination is mandatory for successful completion of a course. The grade M is granted for courses that a transfer student has taken earlier and the courses equivalency with the programme is approved by the Faculty Executive Board upon the request of the department. Grade Point Averages: The students standing is calculated in the form of a GPA and CGPA (Cumulative Grade Point Average), and announced at the end of each semester by the Registrars Office. The total credit points for a course are obtained by multiplying the grade point of the final grade by the credit hours. In order to obtain the GPA for any given semester, the total credit points earned in that semester are divided by the total credit hours. The CGPA is calculated by taking into account all the courses taken by a student from the first semester to the last semester and those are recognized as valid by the department in which she/he is registered. The criterion for degree classification is: - Başarılı (Satisfactory) 3.00 - 4.00 KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Have fund of knowledge in the content of Primary Mathematics Teaching, to develop hypothetical and implemental knowledge acquired on expert-level and producing new information by connecting it with knowledge of other fields. - Discuss interaction between disciplines about Primary Mathematics Teaching. - Design research by choosing best teaching strategies,methodology and techniques, learming materials and most effective evaluation methods and strategies with the consideration of primary students? individual and developmental differences and programs contentand program development principles. SKILLS Cognitive, Practical - Have fund of knowledge in the content of Primary Mathematics Teaching, to develop hypothetical and implemental knowledge acquired on expert-level and producing new information by connecting it with knowledge of other fields. - Produce and implement solutions to the problems those require expertise in Primary Mathematics Teaching by using quantitive and qualitative scientific research methods, to be able to work independently and take responsibility. - Design research by choosing best teaching strategies,methodology and techniques, learming materials and most effective evaluation methods and strategies with the consideration of primary students? individual and developmental differences and programs contentand program development principles. - Do scientific research using the knowledge and skills on basic research methods, report the scientific researches done and present the scientific researches reported. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Produce and implement solutions to the problems those require expertise in Primary Mathematics Teaching by using quantitive and qualitative scientific research methods, to be able to work independently and take responsibility. - Develop new approaches, design methods and teamwork for the unpredictable complicated situations. Learning Competence - Evaluate the information about Primary Mathematics Teaching critically, leading and guiding learning, and gaining lifelong learning capability. - Design research by choosing best teaching strategies,methodology and techniques, learming materials and most effective evaluation methods and strategies with the consideration of primary students? individual and developmental differences and programs contentand program development principles. Communication and Social Competence - Share and discuss the information and findings of Primary Mathematics Teaching in written or orally in both national and international meetings, evaluating current issues by considering the country facts, developing strategy, policy and implementation programs about related topics and evaluating the results in respect to quality. - Do scientific research using the knowledge and skills on basic research methods, report the scientific researches done and present the scientific researches reported. Field-based Competence - Share and discuss the information and findings of Primary Mathematics Teaching in written or orally in both national and international meetings, evaluating current issues by considering the country facts, developing strategy, policy and implementation programs about related topics and evaluating the results in respect to quality. - Follows national and international studies related to mathematics teachers and perform comparative studies. - Do scientific research using the knowledge and skills on basic research methods, report the scientific researches done and present the scientific researches reported. - Possess scientific and professional ethic values and awareness.


Quality Assurance
-

Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.


Conditions for Success
KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Have fund of knowledge in the content of Primary Mathematics Teaching, to develop hypothetical and implemental knowledge acquired on expert-level and producing new information by connecting it with knowledge of other fields. - Discuss interaction between disciplines about Primary Mathematics Teaching. - Design research by choosing best teaching strategies,methodology and techniques, learming materials and most effective evaluation methods and strategies with the consideration of primary students? individual and developmental differences and programs contentand program development principles. SKILLS Cognitive, Practical - Have fund of knowledge in the content of Primary Mathematics Teaching, to develop hypothetical and implemental knowledge acquired on expert-level and producing new information by connecting it with knowledge of other fields. - Produce and implement solutions to the problems those require expertise in Primary Mathematics Teaching by using quantitive and qualitative scientific research methods, to be able to work independently and take responsibility. - Design research by choosing best teaching strategies,methodology and techniques, learming materials and most effective evaluation methods and strategies with the consideration of primary students? individual and developmental differences and programs contentand program development principles. - Do scientific research using the knowledge and skills on basic research methods, report the scientific researches done and present the scientific researches reported. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Produce and implement solutions to the problems those require expertise in Primary Mathematics Teaching by using quantitive and qualitative scientific research methods, to be able to work independently and take responsibility. - Develop new approaches, design methods and teamwork for the unpredictable complicated situations. Learning Competence - Evaluate the information about Primary Mathematics Teaching critically, leading and guiding learning, and gaining lifelong learning capability. - Design research by choosing best teaching strategies,methodology and techniques, learming materials and most effective evaluation methods and strategies with the consideration of primary students? individual and developmental differences and programs contentand program development principles. Communication and Social Competence - Share and discuss the information and findings of Primary Mathematics Teaching in written or orally in both national and international meetings, evaluating current issues by considering the country facts, developing strategy, policy and implementation programs about related topics and evaluating the results in respect to quality. - Do scientific research using the knowledge and skills on basic research methods, report the scientific researches done and present the scientific researches reported. Field-based Competence - Share and discuss the information and findings of Primary Mathematics Teaching in written or orally in both national and international meetings, evaluating current issues by considering the country facts, developing strategy, policy and implementation programs about related topics and evaluating the results in respect to quality. - Follows national and international studies related to mathematics teachers and perform comparative studies. - Do scientific research using the knowledge and skills on basic research methods, report the scientific researches done and present the scientific researches reported. - Possess scientific and professional ethic values and awareness. Students are awarded MA Degree of Primary Mathematics Teaching Programme after having the courses of the program or other related department of MA degree consisting at least 21 credits and completing them succesfully, having at least 70 grade point average and defensing the dissertation written on a related field in front of a selected jury successfully. Look at the Gazi University Graduate Education and Examination Regulations.

Progression Paths (Relationship Type)

Our graduates have the opportunity to work for the Ministry of National Education and private educational institutions as primary mathematics teachers and as academicians.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address