Yeterlilik Kodu | TR0030018480 | |
Yeterlilik Adı | İlköğretim Matematik Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Dicle Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Dicle Üniversitesi Rektörlüğü Kıtılbıl Mah. Kampüs 21280 Sur/ DİYARBAKIR | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.dicle.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Öğrenciler ortaöğrenimlerini başarı ile tamamlamış olmalıdırlar.Bu bölüm, yüksek öğretimde İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanında 240 AKTS kredilik birinci aşama derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanında Lisans derecesine sahip olunur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Anabilim dalımızdan mezun olanlar, akademik kariyerlerine devam edebilirken, Milli Eğitim Bakanlığı´na bağlı devlet ve özel okullarda öğretmen olarak çalışabilmektedirler.Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenci İlköğretim Matematik Öğretmenliği bilimi alanında veya bu alandan öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında yüksek lisans ve doktora derecelerine başvuruda bulunabilir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030018480
- Matematik bilgiyi oluşturmaktan duyulan hazzın farkında olmak ve bu farkındalığı öğrencilere aktarabilmek.
- 11-15 yaş grubundaki öğrencilerin matematik yeterlilik düzeyleri ve gereksinimlerini dikkate alarak uygun öğrenme ortamları hazırlayabilmek, yöntem, materyal ve etkinlik örnekleri geliştirebilmek.
- Alan bilgi ve becerisini akademik ortamlarda sunabilecek düzeyde yazılı ve sözlü akademik dil kullanma becerisine sahip olmak.
- Matematik eğitimi ile ilgili öğrenme kuram ve uygulamalarını göz önüne alarak, matematik öğretimine uygun planlama yapabilmek.
- Matematiğin sistematik yapısını kavrayabilmek, konu alanları arasındaki benzerlik ve farklılıkları görebilmek.
- Matematik öğretiminde kullanılan alana yönelik ve/ya farklı disiplinleri kapsayabilecek nitel ve/ya nicel bilimsel araştırmalarda veri toplama, bu verileri uygun yöntemlerle değerlendirme ve bu yöntemleri karşılaştırabilmeye ilişkin temel becerilere sahip olmak.
- Matematik kavram ve genellemeleri anlamak, birbiriyle ilişkilendirmek ve bunları kullanarak akıl yürütme ve Matematiksel ispat yöntemlerini kullanarak ispat yapabilmek.
- Matematik öğretiminin niteliğini artırmak için, bilgi iletişim teknolojilerini, ilgili bilgisayar yazılımlarını ve internet kaynaklarını kullanabilmek.
- Sınıf yönetimi ile ilgili yönelimleri farklı koşullara göre uyarlayabilmek.
- Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojileri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurmak.
- Öğrencilerin program hedeflerine göre ilerlemelerini ölçen, performansa dayalı ölçme araçları da dahil olmak üzere, uygun ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemlerini seçip kullanabilmek.
- Mesleği için gerekli olan hukuki bilgiye sahip ve mesleğinin etik sorumluluklarının bilincinde olmak.
- Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile tanımak.
- Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğrenme yaklaşımlarını bilmek.
- Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile belirli bir dersi planlamak, işlemek ve değerlendirmek.
- Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavramakç
Anabilim dalımızdan mezun olanlar, akademik kariyerlerine devam edebilirken, Milli Eğitim Bakanlığı´na bağlı devlet ve özel okullarda öğretmen olarak çalışabilmektedirler.Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenci İlköğretim Matematik Öğretmenliği bilimi alanında veya bu alandan öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında yüksek lisans ve doktora derecelerine başvuruda bulunabilir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030018480 | |
Qualification Title | İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ License | |
Awarding Body | Dicle University | |
Awarding Body Contact | Dicle University Rectorate Kıtılbıl Mah. Campus 21280 Sur/ DIYARBAKIR | |
Awarding Body Url | http://www.dicle.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Knows and loves the basic and applied concepts in the field of mathematics and able to disseminate them to his/her studentsPrepares teaching environment, methods, materials, and activities that take into consideration of the needs of 11-15 age studentsWell immersed himself/herself in the academic language of the field, and able to use it in both written and oral formsAble to make plans for his/her teaching by applying theories of mathematics teachingAble to grasp the systematic nature of mathematics, and understands differences and similarities among the topics in mathTo produce able teachers who are well informed in techniques of research methods and use them effectively in fields of mathematics teachingTo understand mathematical concepts and generalizations, to grasp their connection to each other, and to be able to make proof analysis by using mathematical proof methodsImproves quality of mathematics teaching by using technology, and quality internet sourcesTo be able to adopt theories of classroom management ın emerging and challenging conditionsCommunicates well verbally and in writing, speaks at least one foreign language, follows the international literature, and communicates with foreign colleaguesDesigns and uses proper evaluation methods and tools which are developed to meet the aims of his/her teaching, and are geared towards performance based evaluationBe aware of legal aspects of his/her job and has professional and ethical responsibility in the fieldTo identify all aspects of teaching profession and educational sciences and Turkish national education system and school managementTo grasp the characteristics of students development and to grasp the use of different approaches to learning in the classroomTo have knowledge and skills to do lesson planning, to use different measuring techniquesTo grasp the tasks of the teachers guidance and the ways of how to recognize students | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Each course is assessed via a midterm exam(%40), and a final end-of-term exam(%60). The marking is made out of 100.Students must have completed with success in their secondary education. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | 1 - To have high school diploma2 - To be successful and get enough grade at YGS exam | |
Conditions for Success | Students must have completed with success in their secondary education.This is a first cycle degree program in the science of Elementary Mathematics Education (240 ECTS). You will be awarded, on successful completion of the programme and gain competencies, a degree of Bachelor in Elementary Mathematics Education. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduated students of this department can go on their academic career, and also can work as teacher in schools of Ministry of National Education in public and private.Upon a successful completion of the programme, student may continue with master and doctoral studies in the same or similar scientific areas, which may accept students from the science of Elementary Mathematics Education. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030018480
Knows and loves the basic and applied concepts in the field of mathematics and able to disseminate them to his/her studentsPrepares teaching environment, methods, materials, and activities that take into consideration of the needs of 11-15 age studentsWell immersed himself/herself in the academic language of the field, and able to use it in both written and oral formsAble to make plans for his/her teaching by applying theories of mathematics teachingAble to grasp the systematic nature of mathematics, and understands differences and similarities among the topics in mathTo produce able teachers who are well informed in techniques of research methods and use them effectively in fields of mathematics teachingTo understand mathematical concepts and generalizations, to grasp their connection to each other, and to be able to make proof analysis by using mathematical proof methodsImproves quality of mathematics teaching by using technology, and quality internet sourcesTo be able to adopt theories of classroom management ın emerging and challenging conditionsCommunicates well verbally and in writing, speaks at least one foreign language, follows the international literature, and communicates with foreign colleaguesDesigns and uses proper evaluation methods and tools which are developed to meet the aims of his/her teaching, and are geared towards performance based evaluationBe aware of legal aspects of his/her job and has professional and ethical responsibility in the fieldTo identify all aspects of teaching profession and educational sciences and Turkish national education system and school managementTo grasp the characteristics of students development and to grasp the use of different approaches to learning in the classroomTo have knowledge and skills to do lesson planning, to use different measuring techniquesTo grasp the tasks of the teachers guidance and the ways of how to recognize students
Each course is assessed via a midterm exam(%40), and a final end-of-term exam(%60). The marking is made out of 100.Students must have completed with success in their secondary education.
1 - To have high school diploma2 - To be successful and get enough grade at YGS exam
Graduated students of this department can go on their academic career, and also can work as teacher in schools of Ministry of National Education in public and private.Upon a successful completion of the programme, student may continue with master and doctoral studies in the same or similar scientific areas, which may accept students from the science of Elementary Mathematics Education.
Qualification is continuous