Yeterlilik Kodu | TR0030217120 | |
Yeterlilik Adı | İngiliz Dili Eğitimi Doktora Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 8 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 8 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Edebiyat ve dilbilim | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Ölçme ve Değerlendirme (1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. 1 Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak İngiliz dili eğitimi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirme 2 İngiliz dili eğitimi ile ilgili çeşitli disiplinler (dilbilim, eğitim bilimleri, kültür ve edebiyat) arasındaki etkileşimi kavrama 3 İlişkili disiplinlerde tartışılan yeni fikirleri irdeleyip değerlendirerek özgün sonuçlara ulaşma 4 İngiliz dili eğitimindeki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilme 5 Alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilme 6 Alanına yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilme ya da bilinen bir yöntemi farklı bir şekilde uygulayabilme 7 Özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilme 8 Alanındaki yeni fikirlerin eleştirel analizini ve değerlendirmesini yapabilme 9 Bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliği 10 Alanında özgün bir çalışmayı ortaya koyarak bilime katkıda bulunma | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü tarafından yayınlanan yönetmelikte belirtilen mezuniyet koşulları geçerlidir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlarımız ulusal ve uluslararası yüksek öğretim kurumlarında akademisyen olarak görev yapmaktadırlar. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030217120
- Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak İngiliz dili eğitimi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirme.
- İngiliz dili eğitimi ile ilgili çeşitli disiplinler (dilbilim, eğitim bilimleri, kültür ve edebiyat) arasındaki etkileşimi kavrama İlişkili disiplinlerde tartışılan yeni fikirleri irdeleyip değerlendirerek özgün sonuçlara ulaşma.
- İngiliz dili eğitimindeki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilme.
- Alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilme.
- Alanına yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilme ya da bilinen bir yöntemi farklı bir şekilde uygulayabilme.
- Özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilme.
- Alanındaki yeni fikirlerin eleştirel analizini ve değerlendirmesini yapabilme.
- Bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliği.
- Alanında özgün bir çalışmayı ortaya koyarak bilime katkıda bulunma.
Ölçme ve Değerlendirme (1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. 1 Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak İngiliz dili eğitimi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirme 2 İngiliz dili eğitimi ile ilgili çeşitli disiplinler (dilbilim, eğitim bilimleri, kültür ve edebiyat) arasındaki etkileşimi kavrama 3 İlişkili disiplinlerde tartışılan yeni fikirleri irdeleyip değerlendirerek özgün sonuçlara ulaşma 4 İngiliz dili eğitimindeki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilme 5 Alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilme 6 Alanına yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilme ya da bilinen bir yöntemi farklı bir şekilde uygulayabilme 7 Özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilme 8 Alanındaki yeni fikirlerin eleştirel analizini ve değerlendirmesini yapabilme 9 Bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliği 10 Alanında özgün bir çalışmayı ortaya koyarak bilime katkıda bulunma
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Mezunlarımız ulusal ve uluslararası yüksek öğretim kurumlarında akademisyen olarak görev yapmaktadırlar.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217120 | |
Qualification Title | İNGİLİZ DİLİ EĞİTİMİ(DR) Doctorate | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | - | |
EQF Level | 8 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 8 | |
Thematic Areas | Literature and linguistics | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | to improve the recent and advanced level knowledge at expert level with original thinking and research in the English Language Teaching field based on Master?s degree competencies to understand the interaction between the disciplines (Linguistics, Educational Sciences, Culture and Literature) related to the field. to reach original conclusions by evaluating new ideas discussed in the related disciplines to approach systematically to new knowledge in the ELT field to gain advanced level skills of research methods related to the field to develop a whole new scientific method in the field or apply an available method in a different way to examine, comprehend, adapt and apply an original study to carry out a critical analysis and evaluation of the new ideas in the field to work independently and take responsibility to contribute to science by carrying out an original study in the field | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). 1 to improve the recent and advanced level knowledge at expert level with original thinking and research in the English Language Teaching field based on Master?s degree competencies. 2 to understand the interaction between the disciplines (Linguistics, Educational Sciences, Culture and Literature) related to the field. 3 to reach original conclusions by evaluating new ideas discussed in the related disciplines. 4 to approach systematically to new knowledge in the ELT field. 5 to gain advanced level skills of research methods related to the field. 6 to develop a whole new scientific method in the field or apply an available method in a different way. 7 to examine, comprehend, adapt and apply an original study. 8 to carry out a critical analysis and evaluation of the new ideas in the field 9 to work independently and take responsibility. 10 to contribute to science by carrying out an original study in the field | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme. | |
Conditions for Success | 1 to improve the recent and advanced level knowledge at expert level with original thinking and research in the English Language Teaching field based on Master?s degree competencies. 2 to understand the interaction between the disciplines (Linguistics, Educational Sciences, Culture and Literature) related to the field. 3 to reach original conclusions by evaluating new ideas discussed in the related disciplines. 4 to approach systematically to new knowledge in the ELT field. 5 to gain advanced level skills of research methods related to the field. 6 to develop a whole new scientific method in the field or apply an available method in a different way. 7 to examine, comprehend, adapt and apply an original study. 8 to carry out a critical analysis and evaluation of the new ideas in the field 9 to work independently and take responsibility. 10 to contribute to science by carrying out an original study in the field Graduation requirements given in the regulation published by Gazi University Institute of Educational Sciences are accepted. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of this program are employed by institutions of higher education. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030217120
to improve the recent and advanced level knowledge at expert level with original thinking and research in the English Language Teaching field based on Master?s degree competencies to understand the interaction between the disciplines (Linguistics, Educational Sciences, Culture and Literature) related to the field. to reach original conclusions by evaluating new ideas discussed in the related disciplines to approach systematically to new knowledge in the ELT field to gain advanced level skills of research methods related to the field to develop a whole new scientific method in the field or apply an available method in a different way to examine, comprehend, adapt and apply an original study to carry out a critical analysis and evaluation of the new ideas in the field to work independently and take responsibility to contribute to science by carrying out an original study in the field
Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). 1 to improve the recent and advanced level knowledge at expert level with original thinking and research in the English Language Teaching field based on Master?s degree competencies. 2 to understand the interaction between the disciplines (Linguistics, Educational Sciences, Culture and Literature) related to the field. 3 to reach original conclusions by evaluating new ideas discussed in the related disciplines. 4 to approach systematically to new knowledge in the ELT field. 5 to gain advanced level skills of research methods related to the field. 6 to develop a whole new scientific method in the field or apply an available method in a different way. 7 to examine, comprehend, adapt and apply an original study. 8 to carry out a critical analysis and evaluation of the new ideas in the field 9 to work independently and take responsibility. 10 to contribute to science by carrying out an original study in the field
General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.
Graduates of this program are employed by institutions of higher education.
Qualification is continuous