Yeterlilik Kodu

TR0030030340

Yeterlilik Adı
İngiliz Dili ve Edebiyatı (İngilizce) Lisans Diploması
Sorumlu KurumYeditepe Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://yeditepe.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 06/12/2023 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Edebiyat Programları
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü, öğrencilerine disiplinler ve kültürler arası bağlantılar kurma ve insanlara, olgulara ve olaylara olabildiğince nesnel bir şekilde yaklaşma becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır.

Bölümümüzün amacı ulusal ve küresel ölçekte özgün ve nitelikli araştırmalar yapmaktır. Bölümümüzün bir diğer hedefi ise yurtiçi ve yurtdışındaki çeşitli akademik ve araştırma kurumlarında başarılı, bilime ve insanlığa olumlu katkılarda bulunabilecek mezunlar yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu program, yükseköğretimde İngiliz Dili ve Edebiyatı alanında 130 kredilik (240 AKTS) birinci aşama derece sistemini benimser.

Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında İngiliz Dili ve Edebiyatı alanında Lisans derecesine sahip olunur.

Anahtar Yetkinlikler
  • İngiliz ve dünya edebiyatlarındaki ve Sosyal Bilimlerdeki bilgileri kültürel, sosyal, etik, estetik, politik konulara uygulama yetkinliği
  • Literatür tarama, çözümleme ve yorumlama yetkinliği
  • Disiplinler arası okuma yapma ve çözümleme yetkinliği
  • Edebiyat kuramlarının temel konu ve kavramlarının yaşam stratejilerinin geliştirilmesinde kullanılması yetkinliği
  • Mesleki etik ve sorumluluk bilinci
  • Etkin iletişim kurma yetkinliği
  • Edebiyat akımlarının evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme yetkinliği
  • Çağdaş edebiyat konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibi olma
  • Edebiyat ve estetik alanlarında araştırma yapabilmek için gerekli olan kaynakları ve modern araçları kullanma yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Programda yer alan her ders için sınav türleri ve ölçme-değerlendirme yöntemleri izlencelerde ayrıntılı olarak tanımlanmıştır.

Başarı notları ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:

Başarı Notu

Katsayısı

AA

4.0

BA

3.5

BB

3.0

CB

2.5

CC

2.0

DC

1.5

DD

1.0

FA

0.0 Başarısız (Devamsızlık nedeniyle Yarıyıl sonunda sınava girmeye  hak kazanamayan)

FF

0.0 Başarısız (Yarıyıl sonu sınava girip başarılı olamayan)

 

Ayrıca, öğrencilerin durumlarına göre aşağıdaki kısaltmalar kullanılır:

 

1) I-Eksik (Incomplete): Geçerli mazeretleri nedeniyle ders için gerekli çalışmaları tamamlayamayan öğrencilere verilir. Öğrenciler, I notu ile ilgili tüm eksikliklerini en geç bir sonraki yarıyılın ders ekleme/bırakma dönemi sonuna kadar tamamlamakla yükümlüdür. Öğrenciler bu eksiklikleri tamamladıktan sonra gerekli notu alacaklardır. Bu eksikliklerin son tarihe kadar giderilmemesi, I notunun otomatik olarak FF notuna dönüşmesine neden olacaktır.

2) L-İzinli (Leave): Yönetmelik hükümleri uyarınca izinli olan öğrenciler için kullanılır.

3) NC-Kredisiz (Non-Credit): Kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır.

4) ND-Diplomaya Yönelik Olmayan (Non-Degree): Yeditepe Üniversitesinden diploma almaya yönelik olmayan ve kredili veya kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır ve not ortalaması hesabına katılmaz.

5) P-Geçer (Pass): Not ortalaması hesaplamasına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.

6) R-Tekrar (Repeat): Dersin tekrar edildiğini gösterir.

7) RR-Not Yükseltmek için Tekrar (Repeat Resigned): Not yükseltmek amacıyla tekrarlanan dersler için verilir.

8) T-Transfer (Transfer): Üniversite içi veya dışı bir programdan veya uluslararası değişim programından transfer edilen ve ilgili Akademik Kurul tarafından intibakı onaylanan dersler için verilir ve GNO hesaplamasına dahil edilir.

9) W-Dersten Çekilme (Withdrawal): Öğrencinin bir dersten çekildiğini gösterir. Ders ekleme-bırakma tarihinden sonra her yıl akademik takvimde ayrılan süre içinde akademik danışmanın onayı ile yapılır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından ulusal bir kalite güvence kuruluşu olarak tanınan Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK), İngiliz Dili ve Edebiyatı Lisans Programını 2023 yılında akredite etmiştir. İlgili akreditasyonun geçerlilik süresi 3 senedir.  

5. Bilgi yönetim sistemleri ve geribildirim mekanizmaları: Programın öğretim amaçları saptanırken paydaşları olarak belirlediği, öğrencilerinin, öğretim üyelerinin, bölüm danışma kurulunda yer alan mezunlarının, kamu ve özel sektörden işveren kurum temsilcilerinin görüşlerine başvurulmuştur. İç ve dış paydaşlardan gelen geri bildirimler programın yenilenmesi için dikkate alınmıştır.

Buna göre program öğretim amaçları, iç paydaşlardan elde edilen bilgiler ile güncellenmektedir. Özellikle Bölüm Akademik Kurulundaki görüşmeler, öğrencilerden dönem sonu alınan ders değerlendirme anketleri ve yeni mezunlarımızdan alınan memnuniyet anketleri ile ilgili güncelleme yapılmaktadır. Ayrıca ilgili güncellemede dış paydaşlar olarak mezunlarımızdan bazılarının çalıştığı kurumlardan alınan bilgi formları ve ulusal ve uluslararası diğer akademik kurumlardaki yetkin kişilerle yapılan görüşmeler de dikkate alınmaktadır.

Giriş Şartı

Öğrenci kabulü, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi sınav sonuçlarına ve Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.

Programa öğrenci kabulü "Yeditepe Üniversitesi Hakkında" bölümünde bulunan "Öğrenci Kabulü" başlığı altında ayrıntılı olarak açıklanmıştır.

Başarma ŞartlarıMüfredattaki tüm dersleri (toplam 240 AKTS karşılığı) başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli koşullardır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Lisans programlarını tamamladıktan sonra akademik gelişimlerini ilerletmek isteyen öğrenciler, İngiliz edebiyatı, Amerikan edebiyatı, Batı kültürleri ve edebiyatları, dilbilim, drama, karşılaştırmalı edebiyat, kültürel çalışmalar, sanat, pedagoji, sosyoloji, iletişim ve ilgili alanlara odaklanan lisansüstü programlara başvurabilirler.

Mezunlarımız eğitim ve öğretimin her kademesinde, devlet, vakıf ve özel sektörde çalışma imkânına sahiptir. Öğretmenlik, çevirmenlik, yazılı ve görsel yayıncılık, reklamcılık, gazetecilik, eleştirmenlik, metin yazarlığı, sinema, halkla ilişkiler, uluslararası ilişkiler, insan kaynakları gibi alanlarda iş olanakları bulunmaktadır. Olası istihdam alanları arasında üniversiteler, çeşitli kamu ve özel eğitim kurumları, dışişleri, kültür ve turizm, ticaret bakanlıkları, yerel yönetimler, büyükelçilik ve konsolosluklar, bankalar, turizm şirketleri ve özel sektördeki çeşitli şirketler, kurumsal eğitim ve AR-GE projeleri yer almaktadır.

Kendi alanlarında güçlü bir eğitim almış olan mezunlarımız, programın sunduğu çeşitlilik ve disiplinler arası yaklaşımın çeşitli alanlarda lisansüstü eğitim için iyi bir temel oluşturduğu görüşünü paylaşmaktadır.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik Sürekli Geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030030340


Yeterlilik Adı
İngiliz Dili ve Edebiyatı (İngilizce) Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Yeditepe Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 06/12/2023 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü, öğrencilerine disiplinler ve kültürler arası bağlantılar kurma ve insanlara, olgulara ve olaylara olabildiğince nesnel bir şekilde yaklaşma becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır.

Bölümümüzün amacı ulusal ve küresel ölçekte özgün ve nitelikli araştırmalar yapmaktır. Bölümümüzün bir diğer hedefi ise yurtiçi ve yurtdışındaki çeşitli akademik ve araştırma kurumlarında başarılı, bilime ve insanlığa olumlu katkılarda bulunabilecek mezunlar yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu program, yükseköğretimde İngiliz Dili ve Edebiyatı alanında 130 kredilik (240 AKTS) birinci aşama derece sistemini benimser.

Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında İngiliz Dili ve Edebiyatı alanında Lisans derecesine sahip olunur.


Anahtar Yetkinlikler
  • İngiliz ve dünya edebiyatlarındaki ve Sosyal Bilimlerdeki bilgileri kültürel, sosyal, etik, estetik, politik konulara uygulama yetkinliği
  • Literatür tarama, çözümleme ve yorumlama yetkinliği
  • Disiplinler arası okuma yapma ve çözümleme yetkinliği
  • Edebiyat kuramlarının temel konu ve kavramlarının yaşam stratejilerinin geliştirilmesinde kullanılması yetkinliği
  • Mesleki etik ve sorumluluk bilinci
  • Etkin iletişim kurma yetkinliği
  • Edebiyat akımlarının evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme yetkinliği
  • Çağdaş edebiyat konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibi olma
  • Edebiyat ve estetik alanlarında araştırma yapabilmek için gerekli olan kaynakları ve modern araçları kullanma yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Programda yer alan her ders için sınav türleri ve ölçme-değerlendirme yöntemleri izlencelerde ayrıntılı olarak tanımlanmıştır.

Başarı notları ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:

Başarı Notu

Katsayısı

AA

4.0

BA

3.5

BB

3.0

CB

2.5

CC

2.0

DC

1.5

DD

1.0

FA

0.0 Başarısız (Devamsızlık nedeniyle Yarıyıl sonunda sınava girmeye  hak kazanamayan)

FF

0.0 Başarısız (Yarıyıl sonu sınava girip başarılı olamayan)

 

Ayrıca, öğrencilerin durumlarına göre aşağıdaki kısaltmalar kullanılır:

 

1) I-Eksik (Incomplete): Geçerli mazeretleri nedeniyle ders için gerekli çalışmaları tamamlayamayan öğrencilere verilir. Öğrenciler, I notu ile ilgili tüm eksikliklerini en geç bir sonraki yarıyılın ders ekleme/bırakma dönemi sonuna kadar tamamlamakla yükümlüdür. Öğrenciler bu eksiklikleri tamamladıktan sonra gerekli notu alacaklardır. Bu eksikliklerin son tarihe kadar giderilmemesi, I notunun otomatik olarak FF notuna dönüşmesine neden olacaktır.

2) L-İzinli (Leave): Yönetmelik hükümleri uyarınca izinli olan öğrenciler için kullanılır.

3) NC-Kredisiz (Non-Credit): Kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır.

4) ND-Diplomaya Yönelik Olmayan (Non-Degree): Yeditepe Üniversitesinden diploma almaya yönelik olmayan ve kredili veya kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır ve not ortalaması hesabına katılmaz.

5) P-Geçer (Pass): Not ortalaması hesaplamasına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.

6) R-Tekrar (Repeat): Dersin tekrar edildiğini gösterir.

7) RR-Not Yükseltmek için Tekrar (Repeat Resigned): Not yükseltmek amacıyla tekrarlanan dersler için verilir.

8) T-Transfer (Transfer): Üniversite içi veya dışı bir programdan veya uluslararası değişim programından transfer edilen ve ilgili Akademik Kurul tarafından intibakı onaylanan dersler için verilir ve GNO hesaplamasına dahil edilir.

9) W-Dersten Çekilme (Withdrawal): Öğrencinin bir dersten çekildiğini gösterir. Ders ekleme-bırakma tarihinden sonra her yıl akademik takvimde ayrılan süre içinde akademik danışmanın onayı ile yapılır.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından ulusal bir kalite güvence kuruluşu olarak tanınan Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK), İngiliz Dili ve Edebiyatı Lisans Programını 2023 yılında akredite etmiştir. İlgili akreditasyonun geçerlilik süresi 3 senedir.  

5. Bilgi yönetim sistemleri ve geribildirim mekanizmaları: Programın öğretim amaçları saptanırken paydaşları olarak belirlediği, öğrencilerinin, öğretim üyelerinin, bölüm danışma kurulunda yer alan mezunlarının, kamu ve özel sektörden işveren kurum temsilcilerinin görüşlerine başvurulmuştur. İç ve dış paydaşlardan gelen geri bildirimler programın yenilenmesi için dikkate alınmıştır.

Buna göre program öğretim amaçları, iç paydaşlardan elde edilen bilgiler ile güncellenmektedir. Özellikle Bölüm Akademik Kurulundaki görüşmeler, öğrencilerden dönem sonu alınan ders değerlendirme anketleri ve yeni mezunlarımızdan alınan memnuniyet anketleri ile ilgili güncelleme yapılmaktadır. Ayrıca ilgili güncellemede dış paydaşlar olarak mezunlarımızdan bazılarının çalıştığı kurumlardan alınan bilgi formları ve ulusal ve uluslararası diğer akademik kurumlardaki yetkin kişilerle yapılan görüşmeler de dikkate alınmaktadır.


Giriş Şartı

Öğrenci kabulü, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi sınav sonuçlarına ve Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.

Programa öğrenci kabulü "Yeditepe Üniversitesi Hakkında" bölümünde bulunan "Öğrenci Kabulü" başlığı altında ayrıntılı olarak açıklanmıştır.


Başarma Şartları
Müfredattaki tüm dersleri (toplam 240 AKTS karşılığı) başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli koşullardır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Lisans programlarını tamamladıktan sonra akademik gelişimlerini ilerletmek isteyen öğrenciler, İngiliz edebiyatı, Amerikan edebiyatı, Batı kültürleri ve edebiyatları, dilbilim, drama, karşılaştırmalı edebiyat, kültürel çalışmalar, sanat, pedagoji, sosyoloji, iletişim ve ilgili alanlara odaklanan lisansüstü programlara başvurabilirler.

Mezunlarımız eğitim ve öğretimin her kademesinde, devlet, vakıf ve özel sektörde çalışma imkânına sahiptir. Öğretmenlik, çevirmenlik, yazılı ve görsel yayıncılık, reklamcılık, gazetecilik, eleştirmenlik, metin yazarlığı, sinema, halkla ilişkiler, uluslararası ilişkiler, insan kaynakları gibi alanlarda iş olanakları bulunmaktadır. Olası istihdam alanları arasında üniversiteler, çeşitli kamu ve özel eğitim kurumları, dışişleri, kültür ve turizm, ticaret bakanlıkları, yerel yönetimler, büyükelçilik ve konsolosluklar, bankalar, turizm şirketleri ve özel sektördeki çeşitli şirketler, kurumsal eğitim ve AR-GE projeleri yer almaktadır.

Kendi alanlarında güçlü bir eğitim almış olan mezunlarımız, programın sunduğu çeşitlilik ve disiplinler arası yaklaşımın çeşitli alanlarda lisansüstü eğitim için iyi bir temel oluşturduğu görüşünü paylaşmaktadır.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik Sürekli Geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030030340

Qualification Title
English Language and Literature (English) Bachelor’s Degree Diploma
Awarding BodyYeditepe University
Awarding Body Contact İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul
Awarding Body Urlhttps://yeditepe.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 06/12/2023
TQF Level 6
Thematic Areas
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

Yeditepe University, Department of English Language and Literature is committed to equipping its students with the ability to make interdisciplinary and intercultural connections and to approach people, facts and events as objectively as possible.

The aim of our department is to conduct authentic and qualified research on a national and global scale. In addition, the department is committed to train successful graduates who can make positive contributions to science and humanity in various academic and research institutions in Turkey and abroad.

Learning Environments

Classroom

Description

This programme is a 130-credit (240 ECTS) first-cycle degree programme in English Language and Literature in higher education.

Students who successfully complete the programme and meet the required qualifications will be eligible for a Bachelor's degree in English Language and Literature.

Key Competencies

Upon completion of their undergraduate programme, students who aspire to further their academic development can enrol in graduate programmes focusing on English literature, American literature, Western cultures and literatures, linguistics, drama, comparative literature, cultural studies, art, pedagogy, sociology, communication, and related areas.

Graduates have the opportunity to work at all levels of education and training, in the state, voluntary and private sectors. There are job opportunities in fields such as teaching, translation, print and visual publishing, advertising, journalism, criticism, copywriting, cinema, public relations, international relations, human resources. Possible areas of employment include universities, various public and private educational institutions, ministries of foreign affairs, culture and tourism, trade, local government, embassies and consulates, banks, tourism companies and various companies in the private sector, corporate training and research and development projects.

Our alumni, who have received a sound education in their respective fields, share the view that the diversity and interdisciplinary approach offered by the programme provides a good basis for postgraduate study in a variety of fields.

Further Info

Kinds of examination, measurement, and evaluation in each course in the program are accurately defined in the syllabi. 

Success grades and coefficients are shown in the following table:

Success Grades

Coefficient

AA

4.0

BA

3.5

BB

3.0

CB

2.5

CC

2.0

DC

1.5

DD

1.0

FA

0.0 Fail (Failure to attend final exam due to absenteeism)

FF

0.0 Fail (Failure to pass the final exam)

In addition, the following abbreviations are used depending on the status of the students:

1) I-Incomplete: It is given to students who have not completed the required coursework due to justified excuses. Students are required to address any outstanding issues related to their I grade by the end of the add/drop period of the following semester, at the latest. They will obtain their required grade upon completion of these issues. Failure to address these deficiencies by the deadline will result in the automatic conversion of the I grade to an FF grade.

2) L-Leave: This is used for students who are on leave in accordance with the provisions of the Regulation.

3) NC-Non-Credit: Used for courses taken without credit.

4) ND-Non-Degree: Used for courses that are not intended to lead to a degree from Yeditepe University and are taken with or without credit and are not included in the GPA calculation.

5) P-Pass: It is given to students who have been successful in courses that are not included in the calculation of their GPA

6) R-Repeat: Indicates that the course has been repeated.

7) RR-Repeat Resigned: This is for courses that are being repeated for the purpose of grade improvement.

8) T-Transfer: This is given for the courses transferred from a program within or outside the university or from an international exchange program and approved by the relevant Academic Board and is included in the calculation of the GPA.

9) W-Withdrawal: It indicates that the student has withdrawn from a course. It is done with the academic advisor's approval within the allocated time on the academic calendar each year after the add-drop date.

Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programmes;

 

  • The Council of Higher Education (CoHE) is responsible for the planning, organisation, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared every year within the framework of the criteria determined by the CoHE are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by the CoHE.
  • Every year, the CoHE publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report," which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by the CoHE. Quality assurance of undergraduate programmes in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for the Ensurance of Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes":

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. The CoHE determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes that each programme will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles determined by the CoHE on these issues.

 

1.3. The curricula of the National Core Education Programmes are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

 

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate programme is carried out according to the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the CoHE on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes receive an undergraduate diploma upon successful completion of course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment and External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Turkish Higher Education Quality Council (THEQC) at the beginning of each year. THEQC shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation foundations authorised or recognised by THEQC also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programmes is ensured. THEQC carries out regular revision activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

The Association for Evaluation and Accreditation of University Programs in Mathematical, Natural and Social Sciences (FEDEK), recognized by YÖK as a national quality assurance institution, accredited the undergraduate program in English Language and Literature in 2023. The validity period of FEDEK accreditation is 3 years.

5. Knowledge management systems and feedback mechanisms: In the process of identifying the teaching purposes of the program, the partners including the undergraduates, instructors, the graduates in advisory board of the department, the employer’s representatives of public and private institutions were considered. Feedback from internal and external partners were taken into account in order to revise the program. 

Therefore, the teaching purposes of the program are updated based on the knowledge obtained from both internal and external partners. Specifically, the interviews in academic board of the department, the course evaluation questionnaires acquired from the undergraduates, and satisfaction surveys obtained from new graduates are utilized in the revision of the program. Besides, the knowledge forms of the institutions where some of our graduates have been working, and the interviews made with competent individuals in both national and international academic institutions are also considered in that revision.

Access Requirements

Student admission is based on the results of the central placement test organised by the Measurement, Selection and Placement Centre and the principles established by the Council of Higher Education.

Please refer to the "Student Admission" subsection of the "About Yeditepe University" section for full information on the student admission process.

Conditions for SuccessSuccessful completion of all curriculum courses (equivalent to 240 ECTS total) and a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 are required conditions for graduation.
Progression Paths (Relationship Type)

Upon completion of their undergraduate programme, students who aspire to further their academic development can enrol in graduate programmes focusing on English literature, American literature, Western cultures and literatures, linguistics, drama, comparative literature, cultural studies, art, pedagogy, sociology, communication, and related areas.

Graduates have the opportunity to work at all levels of education and training, in the state, voluntary and private sectors. There are job opportunities in fields such as teaching, translation, print and visual publishing, advertising, journalism, criticism, copywriting, cinema, public relations, international relations, human resources. Possible areas of employment include universities, various public and private educational institutions, ministries of foreign affairs, culture and tourism, trade, local government, embassies and consulates, banks, tourism companies and various companies in the private sector, corporate training and research and development projects.

Our alumni, who have received a sound education in their respective fields, share the view that the diversity and interdisciplinary approach offered by the programme provides a good basis for postgraduate study in a variety of fields.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer between Associate and Undergraduate Degree Programmes, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Distance Education Associate Degree Programmes to Undergraduate Education

Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is permanently valid.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030030340


Qualification Title
English Language and Literature (English) Bachelor’s Degree Diploma

Awarding Body
Yeditepe University

Awarding Body Contact
İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 06/12/2023

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

Yeditepe University, Department of English Language and Literature is committed to equipping its students with the ability to make interdisciplinary and intercultural connections and to approach people, facts and events as objectively as possible.

The aim of our department is to conduct authentic and qualified research on a national and global scale. In addition, the department is committed to train successful graduates who can make positive contributions to science and humanity in various academic and research institutions in Turkey and abroad.


Learning Environments

Classroom


Description

This programme is a 130-credit (240 ECTS) first-cycle degree programme in English Language and Literature in higher education.

Students who successfully complete the programme and meet the required qualifications will be eligible for a Bachelor's degree in English Language and Literature.


Key Competencies

Upon completion of their undergraduate programme, students who aspire to further their academic development can enrol in graduate programmes focusing on English literature, American literature, Western cultures and literatures, linguistics, drama, comparative literature, cultural studies, art, pedagogy, sociology, communication, and related areas.

Graduates have the opportunity to work at all levels of education and training, in the state, voluntary and private sectors. There are job opportunities in fields such as teaching, translation, print and visual publishing, advertising, journalism, criticism, copywriting, cinema, public relations, international relations, human resources. Possible areas of employment include universities, various public and private educational institutions, ministries of foreign affairs, culture and tourism, trade, local government, embassies and consulates, banks, tourism companies and various companies in the private sector, corporate training and research and development projects.

Our alumni, who have received a sound education in their respective fields, share the view that the diversity and interdisciplinary approach offered by the programme provides a good basis for postgraduate study in a variety of fields.


Further Info

Kinds of examination, measurement, and evaluation in each course in the program are accurately defined in the syllabi. 

Success grades and coefficients are shown in the following table:

Success Grades

Coefficient

AA

4.0

BA

3.5

BB

3.0

CB

2.5

CC

2.0

DC

1.5

DD

1.0

FA

0.0 Fail (Failure to attend final exam due to absenteeism)

FF

0.0 Fail (Failure to pass the final exam)

In addition, the following abbreviations are used depending on the status of the students:

1) I-Incomplete: It is given to students who have not completed the required coursework due to justified excuses. Students are required to address any outstanding issues related to their I grade by the end of the add/drop period of the following semester, at the latest. They will obtain their required grade upon completion of these issues. Failure to address these deficiencies by the deadline will result in the automatic conversion of the I grade to an FF grade.

2) L-Leave: This is used for students who are on leave in accordance with the provisions of the Regulation.

3) NC-Non-Credit: Used for courses taken without credit.

4) ND-Non-Degree: Used for courses that are not intended to lead to a degree from Yeditepe University and are taken with or without credit and are not included in the GPA calculation.

5) P-Pass: It is given to students who have been successful in courses that are not included in the calculation of their GPA

6) R-Repeat: Indicates that the course has been repeated.

7) RR-Repeat Resigned: This is for courses that are being repeated for the purpose of grade improvement.

8) T-Transfer: This is given for the courses transferred from a program within or outside the university or from an international exchange program and approved by the relevant Academic Board and is included in the calculation of the GPA.

9) W-Withdrawal: It indicates that the student has withdrawn from a course. It is done with the academic advisor's approval within the allocated time on the academic calendar each year after the add-drop date.


Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programmes;

 

  • The Council of Higher Education (CoHE) is responsible for the planning, organisation, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared every year within the framework of the criteria determined by the CoHE are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by the CoHE.
  • Every year, the CoHE publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report," which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by the CoHE. Quality assurance of undergraduate programmes in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for the Ensurance of Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes":

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. The CoHE determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes that each programme will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles determined by the CoHE on these issues.

 

1.3. The curricula of the National Core Education Programmes are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

 

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate programme is carried out according to the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the CoHE on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes receive an undergraduate diploma upon successful completion of course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment and External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Turkish Higher Education Quality Council (THEQC) at the beginning of each year. THEQC shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation foundations authorised or recognised by THEQC also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programmes is ensured. THEQC carries out regular revision activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

The Association for Evaluation and Accreditation of University Programs in Mathematical, Natural and Social Sciences (FEDEK), recognized by YÖK as a national quality assurance institution, accredited the undergraduate program in English Language and Literature in 2023. The validity period of FEDEK accreditation is 3 years.

5. Knowledge management systems and feedback mechanisms: In the process of identifying the teaching purposes of the program, the partners including the undergraduates, instructors, the graduates in advisory board of the department, the employer’s representatives of public and private institutions were considered. Feedback from internal and external partners were taken into account in order to revise the program. 

Therefore, the teaching purposes of the program are updated based on the knowledge obtained from both internal and external partners. Specifically, the interviews in academic board of the department, the course evaluation questionnaires acquired from the undergraduates, and satisfaction surveys obtained from new graduates are utilized in the revision of the program. Besides, the knowledge forms of the institutions where some of our graduates have been working, and the interviews made with competent individuals in both national and international academic institutions are also considered in that revision.


Access Requirements

Student admission is based on the results of the central placement test organised by the Measurement, Selection and Placement Centre and the principles established by the Council of Higher Education.

Please refer to the "Student Admission" subsection of the "About Yeditepe University" section for full information on the student admission process.


Conditions for Success
Successful completion of all curriculum courses (equivalent to 240 ECTS total) and a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 are required conditions for graduation.

Progression Paths (Relationship Type)

Upon completion of their undergraduate programme, students who aspire to further their academic development can enrol in graduate programmes focusing on English literature, American literature, Western cultures and literatures, linguistics, drama, comparative literature, cultural studies, art, pedagogy, sociology, communication, and related areas.

Graduates have the opportunity to work at all levels of education and training, in the state, voluntary and private sectors. There are job opportunities in fields such as teaching, translation, print and visual publishing, advertising, journalism, criticism, copywriting, cinema, public relations, international relations, human resources. Possible areas of employment include universities, various public and private educational institutions, ministries of foreign affairs, culture and tourism, trade, local government, embassies and consulates, banks, tourism companies and various companies in the private sector, corporate training and research and development projects.

Our alumni, who have received a sound education in their respective fields, share the view that the diversity and interdisciplinary approach offered by the programme provides a good basis for postgraduate study in a variety of fields.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer between Associate and Undergraduate Degree Programmes, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Distance Education Associate Degree Programmes to Undergraduate Education

Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is permanently valid.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode