Yeterlilik Kodu | TR0030012068 | |
Yeterlilik Adı | İngiliz Edebiyatı ve Kültür İncelemeleri Doktora Diploması | |
Sorumlu Kurum | Çankaya Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Yukarıyurtçu Mahallesi Eskişehir Yolu 29. Km, Mimar Sinan Caddesi No:4, 06790 Etimesgut/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.cankaya.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 8 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 8 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Edebiyat ve dilbilim | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğrenciye verilecek yarıyıl sonu ders notu, öğretim elemanı tarafından, derse devam, dönem içi çalışmaları, ara sınavlar, yarıyıl sonu sınavı, seminer ödevi/proje çalışması dikkate alınarak belirlenir. a) Bir dersten başarılı sayılabilmek için o dersten geçer not alınmış olması gerekir. AA, BA, BB ve S geçer notlardır. b) doktora programlarında CB koşullu geçer nottur. c) doktora programlarında CC, DC, DD, FD, FF, NA ve U başarısız notlardır. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Öğrencinin doktora programını başarıyla tamamlamak için toplam yirmibir krediden az olmamak üzere, en az yedi ders, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasını yönetmelikte belirtilen süreler içinde tamamlamak ve dokota tezini jüri önünde savunarak başarılı olmak gerekir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | İngiliz Edebiyatı ve Kültür İncelemeleri alanında doktora programından mezun olan öğrenciler ilgili bölümlerde akademisyen olarak görev alabileceği gibi, bakanlıklar, medya, kamu ve özel sektörlerde çalışmak üzere uzman olarak yetiştirilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | - | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030012068
ISCO 08
ISCO 08
- Öğrencilerin genel İngilizce düzeyleri yüksek olacaktır.
- Öğrenciler Yüksek Lisans düzeyinde öğrendikleri bilgi ve beceriler konusunda ileri düzeyde uzmanlaşacaklardır. Çalıştıkları bilimsel alana özgü etik bilince sahip olmanın yanısıra, inceledikleri konuların politik alana nasıl akatarılabileceğini öğrenecekler ve kontrol mekanizmalarının en üst düzeydeki standartlarda nasıl kullanılacağını öğreneceklerdir.
- Öğrenciler kendilerini hayal güçlerini kullanarak ifade edebilecekler, bilgilerini daha da derinleştirme konusunda hassasiyet kazanacaklardır.
- Öğrenciler edebi metinlere sözel olarak tepki verebilecek ve metinleri tartışabileceklerdir.
- Öğrenciler araştırma alanlarıyla ilgili olan etik konularda aktif rol almayı öğrenecekler, kültürel mirasla ilgili konularda sorumluluk sahibi olacaklardır.
- Öğrenciler analitik düşünme ve değerlendirmelerini yazılı metinler aracılığıyla kendilerine özgü bir biçimde oluşturma becerilerine sahip olacaklardır.
- Öğrenciler toplumsal ve kültürel etkinlikler planlayacak ve bu etkinliklere, takım ruhuyla, gruplar halinde ya da bireysel olarak katılacaklar, etkinliklere sorumluluklar üstlenerek katkıda bulunacaklardır.
- Öğrenciler toplumsal ve kültürel etkinlikler planlayacak ve bu etkinliklere, takım ruhuyla, gruplar halinde ya da bireysel olarak katılacaklar, etkinliklere sorumluluklar üstlenerek katkıda bulunacaklardır.
- Öğrenciler bilgisayar kullanımı konusunda bilgi ve beceri sahibi olacaklardır.
- Öğrenciler İngiliz edebiyatının farklı dönemlerine yönelik olarak güncel değerlendirmelerde bulunacaklardır.
- Öğrencilerin kültürel konuları tartışma ve bu tartışmaları, çok kültürlülük ve cinsiyet çalışmaları gibi disiplinlerden edindikleri bilgilerle yürütebilme becerileri gelişecektir.
- Öğrencilerin araştırma teknikleri ve yöntemleri bilgisi olacaktır. Alanlarıyla ilgili Türkçe ve İngilizce bilimsel kaynakları kullanabileceklerdir.
- Öğrenciler İngiliz Edebiyatı dışındaki edebiyatları da değerlendirebileceklerdir.
- Öğrenciler edebiyat kuramları hakkında bilgili olacaklardır.
- Öğrenciler özgün ve yeni araştırmalar üretecekler ve bu çalışmaları ulusal ve uluslararası düzeylerde yayınlanma ya da sunulma düzeyinde olacaktır.
Öğrenciye verilecek yarıyıl sonu ders notu, öğretim elemanı tarafından, derse devam, dönem içi çalışmaları, ara sınavlar, yarıyıl sonu sınavı, seminer ödevi/proje çalışması dikkate alınarak belirlenir.
a) Bir dersten başarılı sayılabilmek için o dersten geçer not alınmış olması gerekir. AA, BA, BB ve S geçer notlardır.
b) doktora programlarında CB koşullu geçer nottur.
c) doktora programlarında CC, DC, DD, FD, FF, NA ve U başarısız notlardır.
- Sosyal Bilimler, Filoloji, Çeviri Bilim ve İngilizce Öğretmenliği alanlarından birinde tezli yüksek lisans yapmış olmak.
- Yüksek lisans mezuniyet not ortalamasının 4 üzerinden en az 3 olması (100 üzerinden muadili)
- İngilizce dilinden YDS' den en az 80 puan almak (veya üniversite tarafından kabul edilen bir sınavdan eşdeğer puan almak)
- Ales'ten sayısal, sözel, ya da eşit ağırlık alanlarından herhangi birinden en az 60 puan almak
- Özgeçmiş, niyet mektubu, ve 2 adet referans mektubu
- Lisans ve Yüksek Lisans resmi not çizelgesi
İngiliz Edebiyatı ve Kültür İncelemeleri alanında doktora programından mezun olan öğrenciler ilgili bölümlerde akademisyen olarak görev alabileceği gibi, bakanlıklar, medya, kamu ve özel sektörlerde çalışmak üzere uzman olarak yetiştirilirler.
Qualification Code | TR0030012068 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | English Literature and Cultural Studies (Doctorate) | |||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Çankaya University | |||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Yukarıyurtçu Mahallesi Eskişehir Yolu 29. Km, Mimar Sinan Caddesi No:4, 06790 Etimesgut/Ankara | |||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | http://www.cankaya.edu.tr/index_en.php | |||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | Academic | |||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 8 | The Qualification hasn't been included in TQF. | ||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 8 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Literature and linguistics | |||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | - | |||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | - | |||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | - | |||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | - | |||||||||||||||||||||||||||||||
Description |
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | - | |||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | Profile of the Programme: Doctorate programme consists of 7 courses (at least 21 credits), qualification exam, thesis proposal, and thesis studies.
Assessment and evaluation methods applied in each course are defined by the course instructor considering attendance, studies throughout the semster, midterm exams, final exams, and seminar/project studies. In doctorate programme, AA, BA, BB, and S are passing grades, CB is conditonal passing grade, and CC, DC, DD, FD, FF, NA, U are failing grades.
Formal Education
Applicants are required to have completed their graduate studies with an M.A. degree or an equivalent programme approved by relevant authorities and institutions successfully.
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | - | |||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | 1- MA degree in the social sciences, philology, translation studies, and English Language Teaching 2- MA GPA of at least 3.00 out of 4.00 (76.6 out of 100) 3- at least 80 out of 100 in the national YDS English proficiency exam, or an equivalent grade in the other exams approved by the University, 4- at least 60 in the national ALES exam (in any field) 5- a CV, letter of intention, and 2 reference letters 6- Transcripts of BA and MA degrees | |||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | In order to graduate from English Literature and Cultural Studies PhD Programme, students are required to pass 7 courses (at least 21 credits), qualification exam, complete thesis proposal and thesis studies within the time limit specified in the regulations, and defend their thesis in front of the jury successfully. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | In addition to academic jobs, graduates are also able to find jobs which require cultural and literary knowledge, such as those in tourism, ministries, banks, state and private media institutions. They can also work as translators, writers and/or editors. Besides the positions in secondary schools and academic institutions, they can also work at various state and private companies, and international offices and the European Union departments of the ministries. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | - | |||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | - | |||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address |
TR0030012068
ISCO 08
ISCO 08
1 |
Students will have a high general level of English |
2 |
Students will develop the skills learnt at MA level to a specialist's level. In addition to the awareness of the ethical dimensions of their area of study, they will know how these issues are transfered into the political sphere, and how control mechanisms can be used to ensure high standards. |
3 |
Students will be able to express themselves imaginatively and to innovate. They will be keen to build on and extend their knowledge |
4 |
Students will be able to respond to and discuss literary texts orally |
5 |
Students will take an active role in ethical issues related to their area of study. They will take responsibility in matters of cultural heritage. |
6 |
Students will have the ability to think analytically and express their judgements, especially in essay form |
7 |
Students will plan and contribute to social and cultural events, taking responsibility, whether in teams or in individual work |
8 |
Students will learn to serve society by passing on knowledge, and by contributing, whether in schools, cultural institutions, or elsewhere |
9 |
Students will have a competence in using computers |
10 |
Students will be able to give up-to-date assessments of literary periods in English literature |
11 |
Students will have an ability to discuss culture with a knowledge of related disciplines and subjects like multiculturalism and gender studies |
12 |
Students will have knowledge of main research techniques and methods. They will be able by use source materials and secondary literature at least in Turkish and English |
13 |
Students will be able to assess other literatures than English |
14 |
Students will have a background in literary theory |
15 |
Students will produce new research to the level of being able to publish and/or give presentations nationally and/or internationally |
Profile of the Programme:
Doctorate programme consists of 7 courses (at least 21 credits), qualification exam, thesis proposal, and thesis studies.
Assessment and Grading:
Assessment and evaluation methods applied in each course are defined by the course instructor considering attendance, studies throughout the semster, midterm exams, final exams, and seminar/project studies.
In doctorate programme, AA, BA, BB, and S are passing grades, CB is conditonal passing grade, and CC, DC, DD, FD, FF, NA, U are failing grades.
Mode of Study:
Formal Education
Recognition of Prior Learning:
Applicants are required to have completed their graduate studies with an M.A. degree or an equivalent programme approved by relevant authorities and institutions successfully.
1- MA degree in the social sciences, philology, translation studies, and English Language Teaching
2- MA GPA of at least 3.00 out of 4.00 (76.6 out of 100)
3- at least 80 out of 100 in the national YDS English proficiency exam, or an equivalent grade in the other exams approved by the University,
4- at least 60 in the national ALES exam (in any field)
5- a CV, letter of intention, and 2 reference letters
6- Transcripts of BA and MA degrees
In addition to academic jobs, graduates are also able to find jobs which require cultural and literary knowledge, such as those in tourism, ministries, banks, state and private media institutions. They can also work as translators, writers and/or editors. Besides the positions in secondary schools and academic institutions, they can also work at various state and private companies, and international offices and the European Union departments of the ministries.