Yeterlilik Kodu | TR0030033184 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | İngilizce Mütercim ve Tercümanlık Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | İzmir Ekonomi Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Fevzi Çakmak, Sakarya Cd. No:156, 35330 Balçova/İzmir | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://www.ieu.edu.tr/tr | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Genel | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Dil öğrenme | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğrencilere aldıkları her ders için, aşağıdaki harf notlarından biri öğretim elemanı tarafından dönem sonu ders notu olarak takdir olunur. Harf notlarının katsayıları ve 100 puan üzerinden karşılıkları aşağıda gösterilmiştir. Her harf notunun ayrıca AKTS notu olarak eşdeğeri de bulunmaktadır.
*Bu notlar için yüksek olan not dikkate alınmaktadır. Bir derste başarılı olabilmek için, ön lisans ve lisans öğrencilerinin en az DD/S notu, yüksek lisans öğrencilerinin en az CC notu, doktora öğrencilerinin en az CB notu almaları gerekmektedir. Yukarıdaki tabloda belirtildiği üzere, her harf notunun eşdeğeri olarak bir AKTS notu bulunmaktadır. Bu, öğrencilerin değişim dönemlerinde aldıkları notların Üniversitemiz sistemini de kolaylaştırmaktadır. Ayrıca harf notlarından,
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. İzmir Ekonomi Üniversitesi İngilizce Mütercim ve Tercümanlık Bölümü Lisans programımız, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) değerlendirmesi sonucunda gerekli ölçütleri karşıladığı saptanarak 5 yıl süreyle akredite edilmiştir. Akreditasyon Başlangıç Tarihi: 19 Kasım 2022 Akreditasyon Bitiş Tarihi: 30 Eylül 2028 Erişim: https://dti.ieu.edu.tr/tr/akreditasyon | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; Öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden en az DD/S notu alarak minimum 240 AKTS kredisinden başarılı olmaları, 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode |
TR0030033184
ISCO 08
ISCO 08
- İngilizce Mütercim ve Tercümanlık lisans programı, kamu ve özel sektör dinamikleri ile toplumsal gereksinimlere yanıt vermeye, aynı zamanda bilimsel bir altyapı oluşturmaya yönelik bir eğitim sunmaktadır.Programın temel hedefi yazılı ve sözlü çeviri alanında mütercim tercümanlık mesleğinin gerektirdiği becerileri ve yetkinlikleri kazanmış, teknik ve kuramsal bilgiyle donanmış, uluslararası mesleki kalite standartlarını gözeten, takım çalışmasına yatkın, meslek etiği bilinci oluşmuş bireyler yetiştirmektir.
- Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Mütercim Tercümanlık alanında ileri düzeyde kavramsal, kuramsal ve uygulamalı bilgiler edinir,
- Mütercim Tercümanlık alanında edindiği kavram ve fikirleri bireysel veya ekip çalışması halinde bilimsel yöntemlerle inceler, araştırır, verileri yorumlar,
- Kaynak ve erek dillerin dilbilgisel ve anlamsal yapılarını anlar ve kullanır,
- Kaynak ve erek dile ilişkin çeşitli toplumsal, kültürel ve tarihsel yaklaşımlar hakkında bilgi edinir ve bu bilgileri metin çözümlemede ve metin üretiminde kullanır,
- Kaynak dildeki yazılı ve sözlü metinleri anlar, yorumlar ve bu metinleri erek dile anlamları ve işlevleriyle örtüşen bir dil kullanarak aktarır,
- Edindiği kuramsal bilgi ve yetkinlikler ışığında çeviri sürecindeki aşamaları, stratejileri ve sorunları tanımlayarak yaratıcı çeviriler yapar ve çeviri metinleri eleştirir,
- Farklı uzmanlık alanlarına ilişkin geliştireceği kuramsal bilgileri ve araştırma yapma becerisini çeviri edimine aktarır,
- Çevirinin tüm süreçlerinde bilgisayar destekli çeviri araçlarını ve otomatik çeviriyi etkin bir biçimde kullanır ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamaya yönelik gelişmeleri izler,
- Çevirmenin toplumsal rolü, iş profili, mesleki etik değerleri konusunda farkındalık kazanır ve bireysel veya ekip halinde çalışmada iş yükü yönetimi becerisini edinir,
- Çeviri sürecinin tüm aşamalarında kaliteyi artırmak üzere gerekli kaynaklara erişir ve bunları kullanarak erek metni kalite hedefleri doğrultusunda kontrol eder,
- Türkçe ve İngilizcede sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar, ikinci bir yabancı dili iyi düzeyde, üçüncü bir yabancı dili orta düzeyde kullanır,
- İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim ve teknolojide yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Öğrencilere aldıkları her ders için, aşağıdaki harf notlarından biri öğretim elemanı tarafından dönem sonu ders notu olarak takdir olunur. Harf notlarının katsayıları ve 100 puan üzerinden karşılıkları aşağıda gösterilmiştir. Her harf notunun ayrıca AKTS notu olarak eşdeğeri de bulunmaktadır.
PUAN |
HARF NOTU |
KATSAYI |
AKTS NOTU |
90-100 |
AA |
4.0 |
A |
85-89 |
BA |
3.5 |
B* |
80-84 |
BB |
3.0 |
B* |
75-79 |
CB |
2.5 |
C* |
70-74 |
CC |
2.0 |
C* |
65-69 |
DC |
1.5 |
D |
60-64 |
DD |
1.0 |
E |
50-59 |
FD |
0.5 |
FX |
49 ve altı |
FF |
0.0 |
F |
*Bu notlar için yüksek olan not dikkate alınmaktadır.
Bir derste başarılı olabilmek için, ön lisans ve lisans öğrencilerinin en az DD/S notu, yüksek lisans öğrencilerinin en az CC notu, doktora öğrencilerinin en az CB notu almaları gerekmektedir.
Yukarıdaki tabloda belirtildiği üzere, her harf notunun eşdeğeri olarak bir AKTS notu bulunmaktadır. Bu, öğrencilerin değişim dönemlerinde aldıkları notların Üniversitemiz sistemini de kolaylaştırmaktadır.
Ayrıca harf notlarından,
I |
Eksik |
S |
Yeterli |
U |
Yetersiz |
P |
Başarılı Devam |
NP |
Başarısız Devam |
EX |
Muaf |
NI |
Not Ortalamaya Katılmayan |
W |
Çekilmiş |
NA |
Devamsız |
- I (eksik) notu, dersi veren öğretim elemanının kabul edeceği geçerli bir nedenle ders için gerekli koşulları dönem veya yaz okulu sonunda tamamlayamayan öğrencilere verilir. I notunun, dönem veya yaz okulu notlarının son veriliş tarihinden itibaren bir hafta içinde harf notuna çevrilmesi gerekir. Ancak, özel durumlarda bu süreyi aşan harf notuna çevrilme işlemlerinin bir sonraki dönemin ders kayıtlarının başlama tarihinden en az iki hafta öncesine kadar yapılması gerekir. Özel durumlardaki bu işlemler dersin verildiği bölüm başkanlığının / anabilim dalı baklanlığının önerisi üzerine ve o akademik birimin yönetim kurulu kararı ile gerçekleştirilir. Süresi içinde harf notuna çevrilmeyen I notu kendiliğinden FF veya U notuna dönüşür.
- S (yeterli) notu, kredisiz derslerde başarılı olan öğrencilere verilir.
- U (yetersiz) notu, kredisiz derslerde başarısız olan öğrencilere verilir.
- P (Başarılı devam) notu, not ortalamalarına katılmayan ve süresi bir dönemden fazla olan derslerde, ilgili dönemde yapılması beklenen akademik çalışmaları düzenli bir şekilde yerine getiren öğrencilere verilir.
- NP (Başarısız devam) notu, not ortalamalarına katılmayan ve süresi bir dönemden fazla olan derslerde, ilgili dönemde yapılması beklenen akademik çalışmaları düzenli bir şekilde yerine getirmeyen öğrencilere verilir.
- EX (muaf) notu, müfredatlarda yer alan bazı derslerden muaf olan öğrencilere verilir.
- NI (not ortalamasına katılmayan notu), öğrencinin kayıtlı olduğu program veya programların not ortalamasına katılmamak koşuluyla aldığı dersleri tanımlamak üzere verilir. Bu not, öğrencinin ilgili dersten aldığı harf notu ile birlikte öğrencinin not belgesinde gösterilir. Bu statüdeki dersler öğrencinin kayıtlı olduğu programın derslerine sayılmaz.
- W (çekilmiş) notu, normal ders ekleme ve ders bırakma süresi bittikten sonra öğrencinin dönem başından itibaren ilk on hafta içinde, danışmanının önerisi ve dersi veren öğretim üyesinin izni ile çekilmesine izin verilen bir ders için kullanılır. Bir öğrenci; ön lisans/lisans programının ilk iki dönemindeki dersler ile tekrarlamak zorunda olduğu, daha önce W notu aldığı ve not ortalamasına katılmayan derslerden çekilemez. Bir öğrenciye bir dönemde çift anadal, yan dal veya sertifika programı dersleri dâhil en çok bir ders olmak üzere; bütün ön lisans öğrenimi boyunca en çok iki dersten, bütün lisans öğrenimi boyunca en çok altı dersten danışmanın önerisi ve öğretim üyesinin izniyle çekilme izni verilebilir. Bir öğrenci, çekildiği dersi açıldığı ilk dönemde almak zorundadır. Üniversite ile yurt dışındaki eğitim kurumları veya resmi kuruluşlar arasında imzalanmış olan protokoller kapsamında Üniversitede öğrenim gören değişim öğrencilerinin dersten çekilme işlemi Uluslararası İlişkiler Ofisi Müdürlüğünün önerisi ve öğretim üyesinin izni ile yapılabilir. Bu durumdaki öğrenciler için W notuna ilişkin kurallar uygulanmaz.
- NA (Devamsız) notu, derse devam yükümlülüklerini sağlamayan ve/veya ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmeyen ve/veya dönem içinde yapılan sınavların hiçbirine katılmadığı için dönem sonu sınavına girme hakkını kaybeden öğrencilere dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur. Not ortalamaları hesabında NA notunun katsayısı 0,00 (sıfır) olarak işlem görür.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
İzmir Ekonomi Üniversitesi İngilizce Mütercim ve Tercümanlık Bölümü Lisans programımız, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) değerlendirmesi sonucunda gerekli ölçütleri karşıladığı saptanarak 5 yıl süreyle akredite edilmiştir.
Akreditasyon Başlangıç Tarihi: 19 Kasım 2022
Akreditasyon Bitiş Tarihi: 30 Eylül 2028
Erişim: https://dti.ieu.edu.tr/tr/akreditasyon
- İzmir Ekonomi Üniversitesi’ne ÖSYM tarafından düzenlenen Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) ile öğrenci kabul edilir. İngilizce Mütercim ve Tercümanlık lisans programına ilgili YKS puanı türü ile ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme sonuçlarına göre öğrenci kabul edilmektedir. Bölümümüz yerleştirme puan türü “DİL”’dir. Öğrenciler programa %100, %25 öğrenim bursu ve ücretli olarak kabul edilirler. İzmir Ekonomi Üniversitesi’nde genel kayıt kabul işlemleri, üniversite tarafından yürütülmekte olup, akademik kayıt işlemleri dekanlık tarafından uygulanmaktadır. İlgili yönetmeliklere ilişkin bilgi, İzmir Ekonomi Üniversitesi web sitesinden bulunabilir:
- Kayıt işlemlerine dair ayrıntılı bilgiye https://oim.ieu.edu.tr/tr/yeni-kayit-islemleri adresinden ulaşılabilir.
- Programa YKS dışında yatay geçiş ve dikey geçiş yolu ile de öğrenci kabul edilmektedir. Yatay geçiş yolu ile öğrenci kabulü, Üniversite programlarına Üniversite dışından veya Üniversite içinden yatay geçiş başvuruları ve değerlendirmeleri, 24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan, Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ve diğer mevzuat hükümlerine dayanılarak Senato tarafından belirlenen esaslara göre yapılır. Dikey geçiş yolu ile öğrenci kabulü ise, meslek yüksekokulu mezunlarının Üniversiteye bağlı lisans programlarına dikey geçişleri; 19/2/2002 tarihli ve 24676 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre yapılır.
- İlgili mevzuat ve üniversite yönetmeliği gereğince, İzmir Ekonomi Üniversitesi’nde özel öğrencilik hakkı uygulanır. Özel öğrenciler, İEÜ’de herhangi bir ön lisans ya da lisans programına kayıtlı olmayan, bir yükseköğretim kurumu mezunu veya öğrencisi olup, sınırlı sayıda derse kaydolarak bu derslerin gereklerini yerine getirmeleri beklenen öğrencilerdir. Özel öğrencilerin ön lisans-lisans düzeyindeki derslere kabulü bölüm başkanı ve/veya dekan/yüksekokul müdürünün onayı ile yapılır. Özel öğrenciler, Üniversitenin öğrencisi sayılmaz ve öğrenci haklarından yararlanamazlar. Bu öğrencilere, talep etmeleri durumunda kayıtlı oldukları dersleri ve bu derslerden aldıkları notları gösteren bir belge verilir. Bu belge, diploma yerine geçmez veya akademik bir dereceyi göstermez. Özel öğrenciler, Üniversite tarafından belirlenen ücreti öderler. Bu öğrenciler, Üniversitenin tüm öğrencilerine uyguladığı kurallara tabidir.
- Programın eğitim-öğretim dili İngilizcedir. Program süresince YÖK’ün zorunlu dersleri olan Türk Dili ve İnkılap Tarihi dersleri dışında tüm dersler İngilizce olarak işlenmekte ve İngilizce olarak değerlendirilmektedir. Programa kabul edilen öğrenciler İngilizce Düzey Belirleme Sınavı’na (İDBS) tabi tutulurlar. Bu sınav üniversiteye yeni kayıtlanan ve İngilizce hazırlık programında öğrenim görecek öğrencilerin dil düzeylerini belirlemeye yönelik uygulanan sınavdır. Bu sınavdan 69,50 ve üzeri not alan öğrenciler İngilizce Yeterlik Sınavı’na (İYS) girmeye hak kazanırlar. İDBS’den yeterli puanı alamayan öğrenciler aldıkları puana göre İngilizce hazırlık programına devam ederler. İDBS’den yeterli puanı alan öğrencilerin dil yeterliği açısından akademik düzeyde alacakları dersleri takip edebilecek düzeyde olup olmadıkları İYS ile belirlenir. Bu sınav öğrencilerin dil bilgisi, okuma, dinleme, not alma, yazılı ifade ve sözlü ifade bakımından dil beceri ve yetkinliklerini ölçer. İYS’den 64,50 puan ve üzeri alan öğrenciler programın ders aşamasına geçerler, bu değerin altında kalan öğrenciler ise aldıkları puana göre İngilizce hazırlık programına devam ederler.
- Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
- Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
- Dört yıllık program süresince piyasanın dinamiklerini de göz önünde bulundurarak disiplinler arası bir yaklaşımla verdiğimiz eğitim, mezunlarımıza ulusal ve uluslararası boyutta çok çeşitli iş olanakları sağlamaktadır. Mezunlarımızın çalıştığı kurum ve kuruluşlar arasında TRT, özel televizyonlar, gazete büro ve ajansları, belediyeler, ticaret odaları, Dışişleri Bakanlığı, Dış Ticaret Müsteşarlığı, DPT, MİT, bankalar yer almaktadır. Mezunlarımız ayrıca yayınevlerinde editörlük, yerelleştirme projelerinde çevirmenlik ve proje yöneticiliği, çeviri bürosu yöneticiliği, yabancı dil öğretmenliği gibi farklı pozisyonlarda görev yapmaktadır. Son olarak, çoğu mezunumuz çeviribilim ve ilgili alanlarda lisansüstü çalışmalarına devam etmektedir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030033184 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | İzmir University of Economics | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Fevzi Çakmak, Sakarya Cd. No:156, 35330 Balçova/İzmir | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | http://www.ieu.edu.tr/tr | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | General | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Language acquisition | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | For each course taken at IUE, the student is given one of the letter grades below by the instructor as the semester course grade. Each grade has also its as ECTS grade equivalent The table below provides the detailed information about the local letter grades, coefficients and ECTS grade equivalents.
*for these ones, the higher grade is applied In order to be successful in a course, short cycle (associate degree) and first cycle (bachelor’s degree) students have to get a grade of at least DD, second cycle (master's degree) students have to get a grade of at least CC, and third cycle (Ph.D.) students have to get a grade of at least CB to pass a course. For courses which are not included in the cumulative GPA, students need to get a grade of S. Apart from that, each local grade has it is equivalent ECTS grade which makes it more easier to transfer the grades of mobility periods of students. The chart above shows the ECTS grading system at IUE.
Also, among the Letter Grades; Grade of I (Incomplete), is given to students who are not able to meet all the course requirements at the end of the semester or summer school due to a valid justification accepted by the instructor. Students who receive a letter grade “I” must complete their missing course requirements and receive a letter grade within one week following the date the end of semester grades or summer school grades submitted. However, in the event of special cases, this period can be extended until two weeks before the beginning of registration for the next semester, upon the recommendation of the respective Graduate School department head and the decision of that academic unit’s administrative board. Otherwise, grade of “I” will automatically become grade of FF, or grade of U. Grade of S (Satisfactory) is given to students who are successful in non-credited courses. Grade of U (Unsatisfactory) is given to students who are unsuccessful in non-credited courses. Grade of P (Successful Progress) is given to students, who continue to the courses that are not included in the GPA that has a period exceeding one semester, and regularly performs the academic studies for the respective semester. Grade of NP (Not Successful Progress) is given to students, who do not regularly perform the academic studies for the respective semester for courses that are not included in the GPA and have a period exceeding one semester. Grade of EX (Exempt), is given to students who are exempt from some of the courses in the curriculum. Grade of NI (Not included) is issued to identify the courses taken by the student in the program or programs which are not included in the GPA of the student. This grade is reported in the students’ transcripts with the respective letter grade. Such courses are not counted as the courses in the program that the student is registered to. Grade of W (Withdrawal) is used for the courses that the student withdraws from in the first ten weeks of the semester following the add/drop period, upon the recommendation of his/ her advisor and the permission of the instructor that teaches the course. A student is not allowed to withdraw from courses during the first two semesters of his/ her associate/undergraduate degree program and from those courses he/she has to repeat and received grade “W” before, which are not included in the grade average. A student is allowed to withdraw from one course, including double major, minor, or certificate program courses, at the most in one semester, and two courses at the most during his/ her associate degree study, and six courses during his/her undergraduate study upon the recommendation of the advisor and the permission of the instructor that teaches the course. A student has to take the course that he/she withdrew from, the first semester in which it is offered. In accordance with the protocols made between Izmir University of Economics and educational institutions or official authorities abroad, the exchange program students being educated at Izmir University of Economics may withdraw from courses upon the recommendation of International Relations Office Directorate and the permission of the instructor. In this case, the rules concerning the grade of “W” will not be applied. Grade “NA” (Non-Attendance) is issued by the instructor for students who fail to fulfil the attendance and/or requirements of the course and/or who lose their right to take the end of semester exam because they failed to take any of the exams administered throughout the semester. Grade “NA” is considered as 0, 00 (zero) in taking the averages. Both the ECTS grades and the local grades of the students are displayed on the official transcript of the students. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. İzmir University of Economics Bachelor's Degree Program in English Translation and Interpretation has been accredited for a period of 5 years as it has been determined to meet the necessary criteria as a result of the evaluation by the Association for Evaluation and Accreditation of University Programs in Mathematical, Natural and Social Sciences (FEDEK). Accreditation Start Date: November 19, 2022 Accreditation End Date: September 30, 2028 Access: https://dti.ieu.edu.tr/tr/akreditasyon | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | To graduate from this program, students must achieve a minimum grade of DD/S in all courses specified in the curriculum, accumulate a minimum of 240 ECTS credits, and maintain a minimum GPA of 2.00 out of 4.00. Additionally, they are required to complete their mandatory internships within the specified timeframe and requirements. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode |
TR0030033184
ISCO 08
ISCO 08
- English Translation and Interpreting Department undergraduate program offers an education that aims to fulfill the public and private sector dynamics and social necessities as well as to form a scientific background. The main objective of our program is to train individuals who have acquired the skills and abilities required by the profession of translation and interpreting, who are equipped with technical and theoretical knowledge, who pursues international professional quality standards, who are team players, and who have a professional ethics awareness.
- The education is conducted in formal, open, or distance learning formats. Additionally, practical training is provided through internships or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, healthcare institutions, and workplaces.
- To be able to use advanced, field-specific conceptual, theoretical, and practical knowledge acquired,
- To be able to analyze and research field-specific concepts and ideas and to interpret data individually or as a team using scientific methods,
- To be able to understand and use grammatical and semantic structures of the source and target languages,
- To be able to obtain information about social, cultural, and historical approaches within the source and target languages and to use this information for textual analysis and production,
- To be able to understand and interpret written and oral texts in the source language and to transfer these texts into the target language using a semantically and functionally appropriate language,
- To be able to produce creative translations and assess the translation products critically by defining the steps, strategies and problems in the translation process in the light of field-specific theoretical knowledge and skills acquired,
- To be able to transfer the theoretical knowledge and research skills within different areas of expertise to translational act,
- To be able to use computer-assisted translation tools and machine translation effectively at each step of the translation process, and to follow the theoretical and practical developments in these fields,
- To be able to gain awareness of the translator’s social role, job profile, and professional ethical values and to acquire workload management skills for individual or team work,
- To be able to access necessary sources to improve quality at each step of the translation process and to assess the target text in accordance with the quality objectives by using these sources,
- To be able to establish effective oral and written communication skills both in English and Turkish, to be able to speak a second foreign language at a good level, to be able to use a third foreign language at intermediate level,
- To be able to relate the knowledge accumulated throughout the human history to their field of expertise.
- Literacy skills
- Multilingual proficiency
- Mathematical competence and competence in science, technology
- Digital literacy
- Personal, social, and learning-to-learn competence
- Citizenship competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and expression competence
For each course taken at IUE, the student is given one of the letter grades below by the instructor as the semester course grade. Each grade has also its as ECTS grade equivalent
The table below provides the detailed information about the local letter grades, coefficients and ECTS grade equivalents.
SCORE |
GRADE |
COEFFICIENT |
ECTS Grade |
90-100 |
AA |
4.0 |
A |
85-89 |
BA |
3.5 |
B* |
80-84 |
BB |
3.0 |
B* |
75-79 |
CB |
2.5 |
C* |
70-74 |
CC |
2.0 |
C* |
65-69 |
DC |
1.5 |
D |
60-64 |
DD |
1.0 |
E |
50-59 |
FD |
0.5 |
FX |
49 and below |
FF |
0.0 |
F |
*for these ones, the higher grade is applied
In order to be successful in a course, short cycle (associate degree) and first cycle (bachelor’s degree) students have to get a grade of at least DD, second cycle (master's degree) students have to get a grade of at least CC, and third cycle (Ph.D.) students have to get a grade of at least CB to pass a course. For courses which are not included in the cumulative GPA, students need to get a grade of S.
Apart from that, each local grade has it is equivalent ECTS grade which makes it more easier to transfer the grades of mobility periods of students. The chart above shows the ECTS grading system at IUE.
I |
Incomplete |
S |
Satisfactory Completion |
U |
Unsatisfactory |
P |
Successful Progress |
NP |
Not Successful Progress |
EX |
Exempt |
NI |
Not included |
W |
Withdrawal |
NA |
Non-Attendance |
Also, among the Letter Grades;
Grade of I (Incomplete), is given to students who are not able to meet all the course requirements at the end of the semester or summer school due to a valid justification accepted by the instructor. Students who receive a letter grade “I” must complete their missing course requirements and receive a letter grade within one week following the date the end of semester grades or summer school grades submitted. However, in the event of special cases, this period can be extended until two weeks before the beginning of registration for the next semester, upon the recommendation of the respective Graduate School department head and the decision of that academic unit’s administrative board. Otherwise, grade of “I” will automatically become grade of FF, or grade of U.
Grade of S (Satisfactory) is given to students who are successful in non-credited courses.
Grade of U (Unsatisfactory) is given to students who are unsuccessful in non-credited courses.
Grade of P (Successful Progress) is given to students, who continue to the courses that are not included in the GPA that has a period exceeding one semester, and regularly performs the academic studies for the respective semester.
Grade of NP (Not Successful Progress) is given to students, who do not regularly perform the academic studies for the respective semester for courses that are not included in the GPA and have a period exceeding one semester.
Grade of EX (Exempt), is given to students who are exempt from some of the courses in the curriculum.
Grade of NI (Not included) is issued to identify the courses taken by the student in the program or programs which are not included in the GPA of the student. This grade is reported in the students’ transcripts with the respective letter grade. Such courses are not counted as the courses in the program that the student is registered to.
Grade of W (Withdrawal) is used for the courses that the student withdraws from in the first ten weeks of the semester following the add/drop period, upon the recommendation of his/ her advisor and the permission of the instructor that teaches the course. A student is not allowed to withdraw from courses during the first two semesters of his/ her associate/undergraduate degree program and from those courses he/she has to repeat and received grade “W” before, which are not included in the grade average. A student is allowed to withdraw from one course, including double major, minor, or certificate program courses, at the most in one semester, and two courses at the most during his/ her associate degree study, and six courses during his/her undergraduate study upon the recommendation of the advisor and the permission of the instructor that teaches the course. A student has to take the course that he/she withdrew from, the first semester in which it is offered. In accordance with the protocols made between Izmir University of Economics and educational institutions or official authorities abroad, the exchange program students being educated at Izmir University of Economics may withdraw from courses upon the recommendation of International Relations Office Directorate and the permission of the instructor. In this case, the rules concerning the grade of “W” will not be applied.
Grade “NA” (Non-Attendance) is issued by the instructor for students who fail to fulfil the attendance and/or requirements of the course and/or who lose their right to take the end of semester exam because they failed to take any of the exams administered throughout the semester. Grade “NA” is considered as 0, 00 (zero) in taking the averages.
Both the ECTS grades and the local grades of the students are displayed on the official transcript of the students.
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
İzmir University of Economics Bachelor's Degree Program in English Translation and Interpretation has been accredited for a period of 5 years as it has been determined to meet the necessary criteria as a result of the evaluation by the Association for Evaluation and Accreditation of University Programs in Mathematical, Natural and Social Sciences (FEDEK).
Accreditation Start Date: November 19, 2022
Accreditation End Date: September 30, 2028
Access: https://dti.ieu.edu.tr/tr/akreditasyon
- İzmir University of Economics admits students through the Higher Education Institutions Examination (YKS) organized by ÖSYM (Student Selection and Placement Center). Admission to the English Translation and Interpretation undergraduate program is based on the relevant YKS exam score type determined by ÖSYM (Student Selection and Placement Center). The admission score type for our department is "DİL" (Language). Students are admitted to the program with 100% or 25% tuition scholarship and as fee-paying students. General registration admission procedures at Izmir University of Economics are carried out by the university, and academic registration procedures are implemented by the deanship. Information regarding relevant regulations can be found on the Izmir University of Economics website.
- Detailed information about registration procedures can be accessed at https://oim.ieu.edu.tr/en/new-registration-procedures.
- In addition to the YKS, students are also accepted into the program through lateral and vertical transfers. Admission through lateral transfer, both from outside and within the university, is conducted based on principles determined by the Senate in accordance with the "Regulation on Transition, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer Between Associate and Bachelor's Degree Programs in Higher Education Institutions" published in the Official Gazette dated 24/4/2010 and other related legislation. Admission through vertical transfer, on the other hand, is carried out for vocational school graduates to transfer to university-affiliated undergraduate programs in accordance with the provisions of the "Regulation on the Continuation of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Program Graduates to Bachelor's Degree Programs" published in the Official Gazette dated 19/2/2002.
- In accordance with the relevant legislation and university regulations, special student status is applied at Izmir University of Economics. Special students are those who are not enrolled in any associate or bachelor's degree program at İEÜ, but are expected to complete the requirements of a limited number of courses by enrolling in them. Admission of special students to associate-bachelor level courses is subject to approval by the department chair and/or dean/school director. Special students are not considered as students of the University and do not benefit from student rights. They receive a document indicating the courses they are enrolled in and the grades they receive upon request. This document does not substitute for a diploma or indicate an academic degree. Special students pay the fee determined by the University and are subject to the rules applied to all students of the University.
- The language of instruction in the program is English. Except for mandatory courses designated by YÖK (Council of Higher Education) such as Turkish Language and History of Revolution courses, all courses are conducted and evaluated in English throughout the program. Students admitted to the program are subject to the English Proficiency Determination Exam (EPDE). This exam is administered to determine the language proficiency levels of newly enrolled students who will attend the English preparatory program. Students who score 69.50 and above in the EPDE are eligible to take the English Proficiency Exam (EPE). Students who do not obtain a sufficient score in the EPDE continue in the English preparatory program based on their scores. The ability of students who obtain a sufficient score in the EPDE to follow the academic level courses in terms of language proficiency is determined by the EPE. This exam measures students' language skills and competencies in grammar, reading, listening, note-taking, written expression, and oral expression. Students who score 64.50 and above in the EPE proceed to the course stage of the program, while those who score below this value continue in the English preparatory program according to their scores.
- Holders of a bachelor's degree can continue to master's programs and doctoral and proficiency in art programs accepted with a bachelor's degree, provided that they meet the relevant conditions.
- Undergraduate students have the right to participate in the double major programs opened by the higher education institutions they are studying at. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and, if they are successful, they can receive two separate bachelor's degrees.
- Thanks to the interdisciplinary education given in accordance with the market expectations, graduates of Department of Translation and Interpretation may work in media organs, Turkish Radio and Television Association (TRT), Anadolu Agency, private televisions, newspapers and agencies, Ministry for EU Affairs, Ministry of Foreign Affairs, Undersecretariat of the Prime Ministry for Foreign Trade, National Intelligence Organization (MIT), foreign affairs departments of banks, publishing houses as a translator or editor. The graduates of Department of Translation and Interpretation also work as editors in publishing houses, project managers and translators in localization projects, managers in translation agencies and instructors in second language teaching programs. Besides, some of our graduates continue their postgraduate education in translation studies and in related departments.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Qualification is continuous