Yeterlilik Kodu | TR0030011229 | |
Yeterlilik Adı | İngilizce Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Balıkesir Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Balıkesir Üniversitesi Çağış Yerleşkesi (Bigadiç yolu üzeri 17. km) 10145, BALIKESİR | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.balikesir.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Öğrencilerin 4.00 not değerlendirmesi üzerinden en az 2.00'lık dereceye sahip olması ve hiçbir dersten kalmamış olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | İngiliz Dili Eğitimi mezunları MEB’e bağlı ilkokul, ortaokul, lise ve özel eğitim kurumlarında İngilizce öğretmeni olarak çalışabilirler. Mezunlar ayrıca başvurmaları halinde üniversitelerde İngilizce okutmanı, araştırma görevlisi olarak görev yapabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | - | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030011229
- İngilizce Öğretmenliği Anabilim dalında, çağdaş eğitim ve öğretimde uyulması gereken ilkelere ve esaslara bağlı, bilimsel düşünme yeteneği ile donatılmış, mesleki ve teknolojik gelişmelere ayak uyduran İngilizce öğretmenlerin yetiştirilmesi hedeflenmektedir.
- Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olur.
- Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar.
- İngiliz Dili öğretim programı, özel öğretim stratejileri, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur.
- İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
- İngilizce ile ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanır.
- İngilizceyle ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olur; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyebilir; verileri yorumlayabilir, değerlendirebilir, sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
- İlköğretim ikinci kademesindeki ve ortaöğretimdeki öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
- İngilizceye yönelik ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
- İlköğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
- Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alma ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
- Kendini bir birey olarak tanıyabilir; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır.
- Öğretmenlik Uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
- Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
- Bilgiye ulaşma yollarını bilir ve etkin bir şekilde kullanır.
- Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır.
- Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişirlere duyarlı olur ve izler.
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
- İngilizceyle ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
- Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
- İkinci yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
- İngiliz dili eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
- Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
- Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
- Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
- Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
- Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde olur.
- Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
İngiliz Dili Eğitimi mezunları MEB’e bağlı ilkokul, ortaokul, lise ve özel eğitim kurumlarında İngilizce öğretmeni olarak çalışabilirler. Mezunlar ayrıca başvurmaları halinde üniversitelerde İngilizce okutmanı, araştırma görevlisi olarak görev yapabilirler.
Qualification Code | TR0030011229 | |
Qualification Title | İngilizce Öğretmenliği Undergraduate | |
Awarding Body | Balıkesir University | |
Awarding Body Contact | Balıkesir University Çağış Campus (17th km on Bigadiç road) 10145, BALIKESIR | |
Awarding Body Url | http://www.balikesir.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | To improve the quality of education and training in the field of English language education. To contribute to scientific studies in the field of English language education in the country and around the world. To raise qualified teachers and faculty members. To increase the quality of undergraduate and postgraduate education. To learning environments that will provide the academic development of students. To establish good relations with public and private educational institutions and share knowledge collaboratively. To follow up graduatesThey have information about the nature source of science, its limits, correctness, validity, and reliability. They can conceive the methods in relation to the production of scientific knowledge. They have knowledge of English language teaching program, methodological strategies, teaching methods and techniques, and testing and evaluation. They acquire knowledge of the development, learning experiences and difficulties of secondary students. They can use authentic information sources. They have conception skills of phenomena of English, investigate using scientific methods and techniques, evaluate data, describe problems, analyze, and develop recommendations and solutions. They can apply the most appropriate teaching strategies, methods and techniques with respect to learners’ considerations and acquisitions related to the field, and individual differences. They can develop materials in accordance with learners’ needs. They can evaluate the acquisitions secondary education in a multidirectional way. They can share responsibilities in group works and perform their duties effectively. They are aware of their individuality, and can use creative and strong sides. They can have responsibility as individual and group in order to solve the complicated problems that are not provisioned during teaching experiences. They can evaluate knowledge and skills they acquired critically. They can determine learning needs and shape teaching. The can have attitudes towards life-long learning. They know how to reach and use knowledge. They participate in art and culture activities. They are sensitive to the actuality in national and global levels. They can plan and apply professional projects and activities for the society in which they live. They can inform individuals and foundations on English, and transfer opinions and suggestions in oral and written language. They can share their suggestions related to opinions and problems depending the data supported qualitatively and quantitatively. They can communicate with their colleagues, and follow developments in their field. They can use information and communication technologies that are used in teaching English. They aim at being ideal samples in terms of attitudes and behaviors. They have ideal behaviors in terms of human rights, and social, scientific and professional ethic. they behave and participate in quality management and its processes. They have individual and institutional communication skills to create a secure school climate. He is conscious about protecting environment and labor safety. They are aware of national and universal sensitivities expressed in National Education Law. They have ideal behaviors in relation to individual tasks, the laws about rights and responsibilities. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | For every course taken, one of the markings presented below is given by the academic staff. Letter marks, points and ranges are given below:84-100 AA 4.00 77-83 AB 3.70 71-76 BA 3.30 66-70 BB 3.0061-65 BC 2.70 56-60 CB 2.30 50-55 CC 2.00 46-49 CD 1.7040-45 DC 1.3033-39 DD 1.000-32 FF 0.00 Marking system: 85-100 Very Good, 70-84 Good, 60-69 Pass, 0-59 Fail | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | High-school Diploma; Placement through a nation-wide Student Selection Examination | |
Conditions for Success | To obtain bachelors degree in English Language Teaching program, the students must successfully complete the required and elective courses (total 240 ECTS) and maintain the minimum cumulative GPA of 2.0/4.0 | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the program are employed by state schools, private educational institutions, and universities. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030011229
To improve the quality of education and training in the field of English language education. To contribute to scientific studies in the field of English language education in the country and around the world. To raise qualified teachers and faculty members. To increase the quality of undergraduate and postgraduate education. To learning environments that will provide the academic development of students. To establish good relations with public and private educational institutions and share knowledge collaboratively. To follow up graduatesThey have information about the nature source of science, its limits, correctness, validity, and reliability. They can conceive the methods in relation to the production of scientific knowledge. They have knowledge of English language teaching program, methodological strategies, teaching methods and techniques, and testing and evaluation. They acquire knowledge of the development, learning experiences and difficulties of secondary students. They can use authentic information sources. They have conception skills of phenomena of English, investigate using scientific methods and techniques, evaluate data, describe problems, analyze, and develop recommendations and solutions. They can apply the most appropriate teaching strategies, methods and techniques with respect to learners’ considerations and acquisitions related to the field, and individual differences. They can develop materials in accordance with learners’ needs. They can evaluate the acquisitions secondary education in a multidirectional way. They can share responsibilities in group works and perform their duties effectively. They are aware of their individuality, and can use creative and strong sides. They can have responsibility as individual and group in order to solve the complicated problems that are not provisioned during teaching experiences. They can evaluate knowledge and skills they acquired critically. They can determine learning needs and shape teaching. The can have attitudes towards life-long learning. They know how to reach and use knowledge. They participate in art and culture activities. They are sensitive to the actuality in national and global levels. They can plan and apply professional projects and activities for the society in which they live. They can inform individuals and foundations on English, and transfer opinions and suggestions in oral and written language. They can share their suggestions related to opinions and problems depending the data supported qualitatively and quantitatively. They can communicate with their colleagues, and follow developments in their field. They can use information and communication technologies that are used in teaching English. They aim at being ideal samples in terms of attitudes and behaviors. They have ideal behaviors in terms of human rights, and social, scientific and professional ethic. they behave and participate in quality management and its processes. They have individual and institutional communication skills to create a secure school climate. He is conscious about protecting environment and labor safety. They are aware of national and universal sensitivities expressed in National Education Law. They have ideal behaviors in relation to individual tasks, the laws about rights and responsibilities.
For every course taken, one of the markings presented below is given by the academic staff. Letter marks, points and ranges are given below:84-100 AA 4.00 77-83 AB 3.70 71-76 BA 3.30 66-70 BB 3.0061-65 BC 2.70 56-60 CB 2.30 50-55 CC 2.00 46-49 CD 1.7040-45 DC 1.3033-39 DD 1.000-32 FF 0.00 Marking system: 85-100 Very Good, 70-84 Good, 60-69 Pass, 0-59 Fail
High-school Diploma; Placement through a nation-wide Student Selection Examination
Graduates of the program are employed by state schools, private educational institutions, and universities.
Qualification is continuous