Yeterlilik Kodu | TR0030018481 | |
Yeterlilik Adı | İngilizce Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Dicle Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Dicle Üniversitesi Rektörlüğü Kıtılbıl Mah. Kampüs 21280 Sur/ DİYARBAKIR | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.dicle.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 ECTS kredisini sağlaması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | İngilizce Öğretmenliği Anabilim Dalından mezun olan öğrenciler, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı tüm ilk ve orta dereceli okullarda ve liselerde İngilizce öğretmeni olarak görev yapabilirler. Mezun öğrenciler üniversitelerde okutman olarak çalışabilirler. Bunlara ek olarak resmi ve özel kurumlarda çevirmenlik gibi seçenekleri de bulunmaktadır. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030018481
- İngilizce konuşma, dinleme, okuma ve yazma becerilerini kazanır.
- İngilizce dilbilgisini kavrar.
- Türkçe ve İngilizce yapılar arasındaki farkları öğrenir.
- İngilizce kelime yapısı hakkında bilgi edinir.
- İngilizce seslerin telaffuzu konusunda yeterli bilgiye sahip olur.
- Yabancı dil edinimi konusunda gerekli bilgi ve donanıma erişir.
- Dil eğitimi ve öğretimi gibi alanlarda yeterli bilgi ve deneyimi kazanır.
- Dil öğretimi ile ilgili belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenir.
- İngilizcenin öğretilmesine etkisi olan psikoloji ve sosyoloji gibi farklı bilim dalları kapsamında ileri sürülmüş teorileri ve bunların dil eğitimine etkilerini kavrar.
- Günümüze dek geliştirilmiş olan dil öğretim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
- Anadil ve ikinci dil edinimi teorileri hakkında bilgi sahibi olur.
- Günlük, haftalık ve yıllık ders planı ve ders aktiviteleri hazırlayıp uygulayabilir.
- Çocuklara ve yetişkinlere dil öğretimi arasındaki farkları öğrenir.
- Farklı dil becerilerinin öğretimi konusunda bilgi edinir.
- Dil öğretimi alanında kullanılan ders kitaplarını inceleyerek amacına en uygun materyalleri seçebilir.
- İngilizcenin fonetik, morfolojik, semantik ve etimolojik özelliklerini kavrar.
- Dilbilim alanındaki belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenir.
- İngilizceden Türkçeye ve Türkçeden İngilizceye farklı metinleri çevirebilme yeteneğini kazanır.
- Yabancı dil testleri hazırlama ve uygulamayı öğrenir.
- Sosyal bilimler alanında kullanılan araştırma metotlarını öğrenir.
- Araştırma için nasıl bilgi toplanacağı, bilgilerin nasıl sınıflandırılacağı ve analiz edileceği ile ilgili temel bilgileri edinir.
- Akademik metin yazımı ile ilgili kaynak araştırma, kaynakları özetleme, alıntı yapma, etik kuralları uygulama gibi gerekli bilgileri edinir.
- İkinci bir yabancı dile ait temel kavram ve kuralları öğrenir.
- İkinci bir yabancı dili yazılı ve sözlü olarak ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde kullanabilir.
- İngiliz Edebiyat tarihi hakkında bilgi edinir.
- İngiliz Edebiyatına yön veren kişiler ve eserleri hakkında bilgi sahibi olur.
- Edebi metinlerin incelenmesi ve edebi metinlere eleştirel yaklaşım konusunda deneyim kazanır.
- Öğrenme kuramları ve öğretimin genel ilkeleri ile ilgili bilgi sahibi olur.
- Farklı eğitim sistemlerini karşılaştırarak öğrenir.
- Bilgisayar kullanmayı öğrenir.
- Genel kültürünü arttırır.
- Türkçenin yazılı ve sözlü anlatım becerilerini geliştirir.
İngilizce Öğretmenliği Anabilim Dalından mezun olan öğrenciler, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı tüm ilk ve orta dereceli okullarda ve liselerde İngilizce öğretmeni olarak görev yapabilirler. Mezun öğrenciler üniversitelerde okutman olarak çalışabilirler. Bunlara ek olarak resmi ve özel kurumlarda çevirmenlik gibi seçenekleri de bulunmaktadır.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030018481 | |
Qualification Title | İNGİLİZCE ÖĞRETMENLİĞİ License | |
Awarding Body | Dicle University | |
Awarding Body Contact | Dicle University Rectorate Kıtılbıl Mah. Campus 21280 Sur/ DIYARBAKIR | |
Awarding Body Url | http://www.dicle.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | gains speaking, listening, reading and writing skills in English. comprehends English grammar. Learns differences between Turkish and English grammatical structures. learns about English word structures.gains enough knowledge about pronunciation of English sounds.gains knowledge and competence in the field of foreign language acquisition.gains experience and knowledge in fields such as language education and teaching.learns main theories and practices related with language teaching. comprehends theories claimed within the scope of different fields such as psychology and sociology which had effects on teaching of English and their influences on language education. learns about up-to-date language teaching methods.learns theories of first and second language acquisition.can prepare and apply daily, weekly and annual lesson plans and course activities. learns differences between teaching foreign language to children and adults. learns about teaching different language skills. can choose the most suitable materials for the courses examining course books used in the field of language teaching. comprehends phonetic, morphologic, semantic and etymologic properties of English. learns main theories and practices in the field of linguistics. gains the ability to translate different texts from English to Turkish and vice versa. learns how to prepare and implement foreign language tests. learns research methods used in social sciencesgains basic knowledge about how to collect data for a research, and classify and analyze them. learns about basics of academic writing such as searching for resources, summarizing them, citing and applying ethical principles. learns main principles and rules of a second foreign language.can use a second foreign language both orally and in writing to meet his/her needs.learns about the history of English Literature. learns about well-known authors in English Literature and their worksgains experience in analyzing literary works and adopting a critical approach to literary works. knows about learning theories and general principles of teaching. Learns about different training systems through comparing them. learns how to use computers. increases his/her world knowledge. Improves written and oral communication skills in Turkish. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | 100 is the full point in the assessment of exams. At the beginning of each term, the course instructor makes an announcement concerning the course contents, sources, office hours and the evaluation criteria. A student is required to have a minimum of 60/100 to pass the course. The letter grades, grade points and percentage equivalents are given below: Percentage Course Grade Grade Points ECTS Grade90-100 A 4.00 A80-89 B 3.50 B70-79 C 3.00 C60-69 D 2.50 D50-59 E 2.00 E 49 and below F 0.00 F A student is required to successfully complete the designated courses of the program, meeting a minimum of 240 ECTS credit requirement. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | In order to be admitted to the program, Turkish and foreign students are expected to provide the requirements determined by the Council of Higher Education. | |
Conditions for Success | A student is required to successfully complete the designated courses of the program, meeting a minimum of 240 ECTS credit requirement. A student is required to complete the designated courses of the program successfully , meet a minimum of 240 ECTS credit requirement and has a minimum GPA of 60/100. | |
Progression Paths (Relationship Type) | The graduates of Department of English Language Teaching can teach English at private and state schools at the elementary secondary, and high school level. They also have the chance to teach at universities as instructors. They can also work as translators at private institutions. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030018481
gains speaking, listening, reading and writing skills in English. comprehends English grammar. Learns differences between Turkish and English grammatical structures. learns about English word structures.gains enough knowledge about pronunciation of English sounds.gains knowledge and competence in the field of foreign language acquisition.gains experience and knowledge in fields such as language education and teaching.learns main theories and practices related with language teaching. comprehends theories claimed within the scope of different fields such as psychology and sociology which had effects on teaching of English and their influences on language education. learns about up-to-date language teaching methods.learns theories of first and second language acquisition.can prepare and apply daily, weekly and annual lesson plans and course activities. learns differences between teaching foreign language to children and adults. learns about teaching different language skills. can choose the most suitable materials for the courses examining course books used in the field of language teaching. comprehends phonetic, morphologic, semantic and etymologic properties of English. learns main theories and practices in the field of linguistics. gains the ability to translate different texts from English to Turkish and vice versa. learns how to prepare and implement foreign language tests. learns research methods used in social sciencesgains basic knowledge about how to collect data for a research, and classify and analyze them. learns about basics of academic writing such as searching for resources, summarizing them, citing and applying ethical principles. learns main principles and rules of a second foreign language.can use a second foreign language both orally and in writing to meet his/her needs.learns about the history of English Literature. learns about well-known authors in English Literature and their worksgains experience in analyzing literary works and adopting a critical approach to literary works. knows about learning theories and general principles of teaching. Learns about different training systems through comparing them. learns how to use computers. increases his/her world knowledge. Improves written and oral communication skills in Turkish.
100 is the full point in the assessment of exams. At the beginning of each term, the course instructor makes an announcement concerning the course contents, sources, office hours and the evaluation criteria. A student is required to have a minimum of 60/100 to pass the course. The letter grades, grade points and percentage equivalents are given below: Percentage Course Grade Grade Points ECTS Grade90-100 A 4.00 A80-89 B 3.50 B70-79 C 3.00 C60-69 D 2.50 D50-59 E 2.00 E 49 and below F 0.00 F A student is required to successfully complete the designated courses of the program, meeting a minimum of 240 ECTS credit requirement.
In order to be admitted to the program, Turkish and foreign students are expected to provide the requirements determined by the Council of Higher Education.
The graduates of Department of English Language Teaching can teach English at private and state schools at the elementary secondary, and high school level. They also have the chance to teach at universities as instructors. They can also work as translators at private institutions.
Qualification is continuous