Yeterlilik Kodu

TR0030018973

Yeterlilik Adı
İngilizce Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİnönü Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisiİnönü Üniversitesi Merkez Kampüsü (Elazığ Yolu 15.km) Pk:44280 Battalgazi/Malatya
Sorumlu Kurum URLhttp://inonu.edu.tr/tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 24/10/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

İngilizce Öğretmenliği Programı Yabancı Diller Eğitimi Bölümü içinde bir lisans programıdır. Programda alan bilgisi, öğretmenlik meslek bilgisi ve genel kültür derslerine yer verilmektedir. Bu dersler zorunlu ve seçmeli dersler olarak ikiye ayrılmaktadır.

Dersler kuramsal ve uygulamalı olarak yürütülmektedir. Programdaki kuramsal dersler teknoloji destekli ortamlarda verilmektedir.

İnönü Üniversitesi Kampusundaki Eğitim Fakültesi binasında bulunan İngilizce Öğretmenliği Programı, 1 Profesör, 2 Doçent, 1 Doktor Öğretim Üyesi ve 2 Araştırma Görevlisi ile hizmet vermektedir.

Program yeterlilikleri (çıktıları), Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) 6. Düzey (Lisans Eğitimi) Yeterlilikleri, TYYÇ Öğretmen Yetiştirme Ve Eğitim Bilimleri Temel Alanı Yeterlilikleri 6. Düzey (LİSANS Eğitimi), Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları (Yüksek Öğretim Kurulu, 2007), İngilizce Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri (MEB, 2008), Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri (MEB, 2008) çerçevesinde belirlenmiştir.

Programın University of Latvia (Letonya), Adam Mickiewicz University in Poznan (Polonya), Higher Vocational State School in Wloclawek (Polonya), Rezekne Academy of Technologies (Polonya) ve Universitatea de Vest din Timişoara (Romanya) ile Erasmus anlaşmaları bulunmaktadır.
 

Öğrenme Ortamları

Bölümümüzde öğrenme, ağırlıklı olarak örgün öğretim yoluyla yüz yüze gerçekleştirilmektedir. Öğretim süreci dersliklerde yürütülen kuramsal derslerin yanı sıra uygulamalı etkinliklerle desteklenmektedir. Öğretmenlik mesleğine yönelik uygulamalı çalışmalar, fakültemiz bünyesinde yer alan sınıf ortamlarında, dil laboratuvarlarında ve çeşitli teknolojik altyapılarla donatılmış öğrenme alanlarında gerçekleştirilmektedir. Ayrıca, öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında öğrencilerimiz Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda görev yapan öğretmenlerin rehberliğinde staj yaparak mesleki deneyim kazanmaktadırlar. Böylelikle öğrenme süreci, hem üniversite bünyesindeki akademik ortamda hem de sahadaki okullarda bütüncül bir şekilde sürdürülmektedir. 

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bilgi gereksinimini anlar ve bilgiye ulaşır; bu bilgiyi analiz eder ve değerlendirir.
  • Dilin yapısını ve özelliklerini bilir.İngilizcedeki dört beceriyi (okuma, yazma, dinleme, konuşma) sürekli geliştirme bilincine sahip olur.
  • Dil becerilerini çeşitli akademik ve mesleki bağlamlardaki yazılı ve sözlü metinleri anlamak ve yorumlamak için kullanır.İngiliz dili eğitimi alanındaki kavramları, yaklaşımları, yöntemleri, teknikleri ve dayandıkları teorileri bilir.
  • Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili öğrendiği teorik bilgiyi sınıf içi ve dışı uygulamalarına yansıtır.
  • Çeşitli öğrenme ortamlarını ve dil öğrenenin yeterlilik seviyelerini dikkate alarak dil öğrenenin ihtiyaçlarına uygun sınıf içi ve dışı uygulamalar geliştirir.
  • Dil öğretiminin etkililiğini artırmak için sınıfta olumlu tutum geliştirmeye yardımcı olacak çeşitli etkinlikler kullanır ve sınıf yönetimi ilkelerinden faydalanır.
  • Bilgi ve iletişim teknolojilerini tanır, bunları öğretimle bütünleştirme yollarını bilir ve sınıf içi ve dışında etkin bir biçimde kullanır.
  • Dil ve kültür arasındaki ilişkiyi anlar ve dil öğretiminde kültürden faydalanır.
  • Öğrencilerin yaşına, dil seviyesine ve ilgisine uygun materyal geliştirir, kullanır ve uyarlar.
  • Ölçme araçlarını ve sınıf dışı öğrenme araçlarını seçerken/geliştirirken dilin yapısını, öğrencinin yaşını, dil seviyesini, dil öğrenme stratejilerini ve sosyo-ekonomik değişkenleri dikkate alır ve bunlara uygun karar verir.
  • Uygulanan ölçme ve değerlendirme sonuçlarını yorumlar ve öğrenciye geri bildirimde bulunur.
  • Bireysel olarak güçlü ve zayıf yönlerini tanır.
  • Bilgi ve becerilerini geliştirerek kişisel ve meslekî yeterliliklerini artırmanın yollarını arar.
  • Yansıtıcı düşünme ve öz değerlendirme yapar.
  • Bilimsel araştırmanın öneminin farkında olur.
  • Diğer öğretmenlerle ve araştırmacılarla iş birliği yaparak araştırmalar yürütür.
  • Sınıfı ve okulundaki problemleri tanımlar ve çözmek için uygun araştırma yöntemlerini (eylem araştırması vb.) seçer ve uygular.
  • Toplumsal, mesleki ve kişisel hayatında demokrasiye, insan hakları ve mesleki etik ilkelerine uygun davranır.
  • Toplumsal sorunlar hakkında farkındalık yaratır ve bu sorunların çözümüne katkıda bulunur.
  • Kültürel ve bireysel çeşitliliğe saygı duyar ve artırmak için sanatsal ve kültürel etkinliklerden faydalanır.
Anahtar Yetkinlikler

Bölüm mezunları aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir:

Okuma Yazma Yetkinliği: Ana ve hedef dilde etkili iletişim kurma, akademik okuma ve yazma becerileri geliştirme.

Çoklu Dil Yetkinliği: Yabancı dil olarak İngilizceyi ileri düzeyde kullanabilme. Ek olarak en az bir yabancı dili daha işlevsel düzeyde kullanabilme.

Dijital Yetkinlik: Eğitim teknolojilerini, öğrenme yönetim sistemlerini ve yapay zekâ destekli araçları etkin şekilde kullanarak öğretim süreçlerine entegre edebilme, yenilikçi dijital araç ve yöntemleri pedagojik amaçlarla uyarlayabilme.

Kişisel, Sosyal ve Öğrenmeyi Öğrenme Yetkinliği: Öğrenme süreçlerini planlama, özyönetim becerisi kazanma, bireysel farklılıklara duyarlı olma.

Vatandaşlık Yetkinliği: Demokratik değerleri benimseme, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme.

Girişimcilik Yetkinliği: Eğitim alanında yenilikçi fikirler geliştirme, yaratıcı öğrenme ortamları tasarlama.

Kültürel Farkındalık ve İfade Yetkinliği: Kültürel çeşitliliğe saygı gösterme, farklı kültürlerden öğrencilerle etkili iletişim kurma ve kültürel içerikleri öğretime entegre edebilme.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınavlar ve başarı notları için “İnönü Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği”ne bakınız.

1. Bilgi gereksinimini anlar ve bilgiye ulaşır; bu bilgiyi analiz eder ve değerlendirir.

2.Dilin yapısını ve özelliklerini bilir.

3.İngilizcedeki dört beceriyi (okuma, yazma, dinleme, konuşma) sürekli geliştirme bilincine sahip olur.

4.Dil becerilerini çeşitli akademik ve mesleki bağlamlardaki yazılı ve sözlü metinleri anlamak ve yorumlamak için kullanır.

5.İngiliz dili eğitimi alanındaki kavramları, yaklaşımları, yöntemleri, teknikleri ve dayandıkları teorileri bilir.

6.Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili öğrendiği teorik bilgiyi sınıf içi ve dışı uygulamalarına yansıtır.

7.Çeşitli öğrenme ortamlarını ve dil öğrenenin yeterlilik seviyelerini dikkate alarak dil öğrenenin ihtiyaçlarına uygun sınıf içi ve dışı uygulamalar geliştirir.

8.Dil öğretiminin etkililiğini artırmak için sınıfta olumlu tutum geliştirmeye yardımcı olacak çeşitli etkinlikler kullanır ve sınıf yönetimi ilkelerinden faydalanır.

9.Bilgi ve iletişim teknolojilerini tanır, bunları öğretimle bütünleştirme yollarını bilir ve sınıf içi ve dışında etkin bir biçimde kullanır.

10.Dil ve kültür arasındaki ilişkiyi anlar ve dil öğretiminde kültürden faydalanır.

11.Öğrencilerin yaşına, dil seviyesine ve ilgisine uygun materyal geliştirir, kullanır ve uyarlar.

12.Ölçme araçlarını ve sınıf dışı öğrenme araçlarını seçerken/geliştirirken dilin yapısını, öğrencinin yaşını, dil seviyesini, dil öğrenme stratejilerini ve sosyo-ekonomik değişkenleri dikkate alır ve bunlara uygun karar verir.

13.Uygulanan ölçme ve değerlendirme sonuçlarını yorumlar ve öğrenciye geri bildirimde bulunur.

14.Bireysel olarak güçlü ve zayıf yönlerini tanır. Bilgi ve becerilerini geliştirerek kişisel ve meslekî yeterliliklerini artırmanın yollarını arar. Yansıtıcı düşünme ve öz değerlendirme yapar.

15.Bilimsel araştırmanın öneminin farkında olur. Diğer öğretmenlerle ve araştırmacılarla iş birliği yaparak araştırmalar yürütür. Sınıfı ve okulundaki problemleri tanımlar ve çözmek için uygun araştırma yöntemlerini (eylem araştırması vb.) seçer ve uygular.

16.Toplumsal, mesleki ve kişisel hayatında demokrasiye, insan hakları ve mesleki etik ilkelerine uygun davranır.

17.Toplumsal sorunlar hakkında farkındalık yaratır ve bu sorunların çözümüne katkıda bulunur.

18.Kültürel ve bireysel çeşitliliğe saygı duyar ve artırmak için sanatsal ve kültürel etkinliklerden faydalanır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun

olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

İngilizce Öğretmenliği programı, Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD) tarafından 01.05.2025 – 01.05.2028 tarihleri arasını kapsayan üç yıllık süre için akreditasyon almaya hak kazanmıştır.

Giriş Şartı

Öğrenciler, İngilizce Öğretmenliği Programına Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) yaptığı Temel Yeterlilik Testi (TYT) ve Yabancı Dil Testi (YDT) sonucuna göre kabul edilirler.

Başarma ŞartlarıProgramda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı mezunları Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında ve özel okullarda (kolejler, dil kursları, etüt merkezleri) İngilizce öğretmeni olarak çalışabilmektedir. Mezunlar, devlet ve vakıf üniversitelerinde öğretim görevlisi ve öğretim elemanı olarak da çalışabilmektedir. Ayrıca, çeşitli kurumlarda (çeviri büroları, bakanlıklar, dış ticaret) çevirmen, uzman yardımcısı ve uzman olarak görev yapabilmektedir.

Yasal Dayanağı
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
    1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
    1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

  • 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu

  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları Çerçevesi

  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030018973


Yeterlilik Adı
İngilizce Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İnönü Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İnönü Üniversitesi Merkez Kampüsü (Elazığ Yolu 15.km) Pk:44280 Battalgazi/Malatya

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 24/10/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

İngilizce Öğretmenliği Programı Yabancı Diller Eğitimi Bölümü içinde bir lisans programıdır. Programda alan bilgisi, öğretmenlik meslek bilgisi ve genel kültür derslerine yer verilmektedir. Bu dersler zorunlu ve seçmeli dersler olarak ikiye ayrılmaktadır.

Dersler kuramsal ve uygulamalı olarak yürütülmektedir. Programdaki kuramsal dersler teknoloji destekli ortamlarda verilmektedir.

İnönü Üniversitesi Kampusundaki Eğitim Fakültesi binasında bulunan İngilizce Öğretmenliği Programı, 1 Profesör, 2 Doçent, 1 Doktor Öğretim Üyesi ve 2 Araştırma Görevlisi ile hizmet vermektedir.

Program yeterlilikleri (çıktıları), Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) 6. Düzey (Lisans Eğitimi) Yeterlilikleri, TYYÇ Öğretmen Yetiştirme Ve Eğitim Bilimleri Temel Alanı Yeterlilikleri 6. Düzey (LİSANS Eğitimi), Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları (Yüksek Öğretim Kurulu, 2007), İngilizce Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri (MEB, 2008), Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri (MEB, 2008) çerçevesinde belirlenmiştir.

Programın University of Latvia (Letonya), Adam Mickiewicz University in Poznan (Polonya), Higher Vocational State School in Wloclawek (Polonya), Rezekne Academy of Technologies (Polonya) ve Universitatea de Vest din Timişoara (Romanya) ile Erasmus anlaşmaları bulunmaktadır.
 


Öğrenme Ortamları

Bölümümüzde öğrenme, ağırlıklı olarak örgün öğretim yoluyla yüz yüze gerçekleştirilmektedir. Öğretim süreci dersliklerde yürütülen kuramsal derslerin yanı sıra uygulamalı etkinliklerle desteklenmektedir. Öğretmenlik mesleğine yönelik uygulamalı çalışmalar, fakültemiz bünyesinde yer alan sınıf ortamlarında, dil laboratuvarlarında ve çeşitli teknolojik altyapılarla donatılmış öğrenme alanlarında gerçekleştirilmektedir. Ayrıca, öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında öğrencilerimiz Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda görev yapan öğretmenlerin rehberliğinde staj yaparak mesleki deneyim kazanmaktadırlar. Böylelikle öğrenme süreci, hem üniversite bünyesindeki akademik ortamda hem de sahadaki okullarda bütüncül bir şekilde sürdürülmektedir. 


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bilgi gereksinimini anlar ve bilgiye ulaşır; bu bilgiyi analiz eder ve değerlendirir.
  • Dilin yapısını ve özelliklerini bilir.İngilizcedeki dört beceriyi (okuma, yazma, dinleme, konuşma) sürekli geliştirme bilincine sahip olur.
  • Dil becerilerini çeşitli akademik ve mesleki bağlamlardaki yazılı ve sözlü metinleri anlamak ve yorumlamak için kullanır.İngiliz dili eğitimi alanındaki kavramları, yaklaşımları, yöntemleri, teknikleri ve dayandıkları teorileri bilir.
  • Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili öğrendiği teorik bilgiyi sınıf içi ve dışı uygulamalarına yansıtır.
  • Çeşitli öğrenme ortamlarını ve dil öğrenenin yeterlilik seviyelerini dikkate alarak dil öğrenenin ihtiyaçlarına uygun sınıf içi ve dışı uygulamalar geliştirir.
  • Dil öğretiminin etkililiğini artırmak için sınıfta olumlu tutum geliştirmeye yardımcı olacak çeşitli etkinlikler kullanır ve sınıf yönetimi ilkelerinden faydalanır.
  • Bilgi ve iletişim teknolojilerini tanır, bunları öğretimle bütünleştirme yollarını bilir ve sınıf içi ve dışında etkin bir biçimde kullanır.
  • Dil ve kültür arasındaki ilişkiyi anlar ve dil öğretiminde kültürden faydalanır.
  • Öğrencilerin yaşına, dil seviyesine ve ilgisine uygun materyal geliştirir, kullanır ve uyarlar.
  • Ölçme araçlarını ve sınıf dışı öğrenme araçlarını seçerken/geliştirirken dilin yapısını, öğrencinin yaşını, dil seviyesini, dil öğrenme stratejilerini ve sosyo-ekonomik değişkenleri dikkate alır ve bunlara uygun karar verir.
  • Uygulanan ölçme ve değerlendirme sonuçlarını yorumlar ve öğrenciye geri bildirimde bulunur.
  • Bireysel olarak güçlü ve zayıf yönlerini tanır.
  • Bilgi ve becerilerini geliştirerek kişisel ve meslekî yeterliliklerini artırmanın yollarını arar.
  • Yansıtıcı düşünme ve öz değerlendirme yapar.
  • Bilimsel araştırmanın öneminin farkında olur.
  • Diğer öğretmenlerle ve araştırmacılarla iş birliği yaparak araştırmalar yürütür.
  • Sınıfı ve okulundaki problemleri tanımlar ve çözmek için uygun araştırma yöntemlerini (eylem araştırması vb.) seçer ve uygular.
  • Toplumsal, mesleki ve kişisel hayatında demokrasiye, insan hakları ve mesleki etik ilkelerine uygun davranır.
  • Toplumsal sorunlar hakkında farkındalık yaratır ve bu sorunların çözümüne katkıda bulunur.
  • Kültürel ve bireysel çeşitliliğe saygı duyar ve artırmak için sanatsal ve kültürel etkinliklerden faydalanır.

Anahtar Yetkinlikler

Bölüm mezunları aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir:

Okuma Yazma Yetkinliği: Ana ve hedef dilde etkili iletişim kurma, akademik okuma ve yazma becerileri geliştirme.

Çoklu Dil Yetkinliği: Yabancı dil olarak İngilizceyi ileri düzeyde kullanabilme. Ek olarak en az bir yabancı dili daha işlevsel düzeyde kullanabilme.

Dijital Yetkinlik: Eğitim teknolojilerini, öğrenme yönetim sistemlerini ve yapay zekâ destekli araçları etkin şekilde kullanarak öğretim süreçlerine entegre edebilme, yenilikçi dijital araç ve yöntemleri pedagojik amaçlarla uyarlayabilme.

Kişisel, Sosyal ve Öğrenmeyi Öğrenme Yetkinliği: Öğrenme süreçlerini planlama, özyönetim becerisi kazanma, bireysel farklılıklara duyarlı olma.

Vatandaşlık Yetkinliği: Demokratik değerleri benimseme, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme.

Girişimcilik Yetkinliği: Eğitim alanında yenilikçi fikirler geliştirme, yaratıcı öğrenme ortamları tasarlama.

Kültürel Farkındalık ve İfade Yetkinliği: Kültürel çeşitliliğe saygı gösterme, farklı kültürlerden öğrencilerle etkili iletişim kurma ve kültürel içerikleri öğretime entegre edebilme.


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınavlar ve başarı notları için “İnönü Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği”ne bakınız.

1. Bilgi gereksinimini anlar ve bilgiye ulaşır; bu bilgiyi analiz eder ve değerlendirir.

2.Dilin yapısını ve özelliklerini bilir.

3.İngilizcedeki dört beceriyi (okuma, yazma, dinleme, konuşma) sürekli geliştirme bilincine sahip olur.

4.Dil becerilerini çeşitli akademik ve mesleki bağlamlardaki yazılı ve sözlü metinleri anlamak ve yorumlamak için kullanır.

5.İngiliz dili eğitimi alanındaki kavramları, yaklaşımları, yöntemleri, teknikleri ve dayandıkları teorileri bilir.

6.Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili öğrendiği teorik bilgiyi sınıf içi ve dışı uygulamalarına yansıtır.

7.Çeşitli öğrenme ortamlarını ve dil öğrenenin yeterlilik seviyelerini dikkate alarak dil öğrenenin ihtiyaçlarına uygun sınıf içi ve dışı uygulamalar geliştirir.

8.Dil öğretiminin etkililiğini artırmak için sınıfta olumlu tutum geliştirmeye yardımcı olacak çeşitli etkinlikler kullanır ve sınıf yönetimi ilkelerinden faydalanır.

9.Bilgi ve iletişim teknolojilerini tanır, bunları öğretimle bütünleştirme yollarını bilir ve sınıf içi ve dışında etkin bir biçimde kullanır.

10.Dil ve kültür arasındaki ilişkiyi anlar ve dil öğretiminde kültürden faydalanır.

11.Öğrencilerin yaşına, dil seviyesine ve ilgisine uygun materyal geliştirir, kullanır ve uyarlar.

12.Ölçme araçlarını ve sınıf dışı öğrenme araçlarını seçerken/geliştirirken dilin yapısını, öğrencinin yaşını, dil seviyesini, dil öğrenme stratejilerini ve sosyo-ekonomik değişkenleri dikkate alır ve bunlara uygun karar verir.

13.Uygulanan ölçme ve değerlendirme sonuçlarını yorumlar ve öğrenciye geri bildirimde bulunur.

14.Bireysel olarak güçlü ve zayıf yönlerini tanır. Bilgi ve becerilerini geliştirerek kişisel ve meslekî yeterliliklerini artırmanın yollarını arar. Yansıtıcı düşünme ve öz değerlendirme yapar.

15.Bilimsel araştırmanın öneminin farkında olur. Diğer öğretmenlerle ve araştırmacılarla iş birliği yaparak araştırmalar yürütür. Sınıfı ve okulundaki problemleri tanımlar ve çözmek için uygun araştırma yöntemlerini (eylem araştırması vb.) seçer ve uygular.

16.Toplumsal, mesleki ve kişisel hayatında demokrasiye, insan hakları ve mesleki etik ilkelerine uygun davranır.

17.Toplumsal sorunlar hakkında farkındalık yaratır ve bu sorunların çözümüne katkıda bulunur.

18.Kültürel ve bireysel çeşitliliğe saygı duyar ve artırmak için sanatsal ve kültürel etkinliklerden faydalanır.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun

olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

İngilizce Öğretmenliği programı, Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD) tarafından 01.05.2025 – 01.05.2028 tarihleri arasını kapsayan üç yıllık süre için akreditasyon almaya hak kazanmıştır.


Giriş Şartı

Öğrenciler, İngilizce Öğretmenliği Programına Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) yaptığı Temel Yeterlilik Testi (TYT) ve Yabancı Dil Testi (YDT) sonucuna göre kabul edilirler.


Başarma Şartları
Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı mezunları Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında ve özel okullarda (kolejler, dil kursları, etüt merkezleri) İngilizce öğretmeni olarak çalışabilmektedir. Mezunlar, devlet ve vakıf üniversitelerinde öğretim görevlisi ve öğretim elemanı olarak da çalışabilmektedir. Ayrıca, çeşitli kurumlarda (çeviri büroları, bakanlıklar, dış ticaret) çevirmen, uzman yardımcısı ve uzman olarak görev yapabilmektedir.


Yasal Dayanağı
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
    1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
    1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

  • 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu

  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları Çerçevesi

  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030018973

Qualification Title
Undergraduate Diploma in English Language Teaching
Awarding BodyInonu University
Awarding Body Contactİnönü University Central Campus (Elazığ Road 15.km) Pk:44280 Battalgazi/Malatya
Awarding Body Urlhttp://inonu.edu.tr/tr/
OrientationAcademic
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 24/10/2025
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The English Language Teaching Program is an undergraduate program within the Department of Foreign Language Education. The program includes courses in subject knowledge, teaching methodology, and general culture. These courses are divided into compulsory and elective courses.

Courses are conducted both theoretically and practically. Theoretical courses in the program are delivered in technology-supported environments.

The English Language Teaching Program, located in the Faculty of Education building on the Inonu University Campus, is staffed by 1 Professor, 2 Associate Professors, 1 Assistant Professor, and 2 Research Assistants.

Program qualifications (outcomes) are based on the Türkiye Higher Education Qualifications Framework (TYYÇ) Level 6 (Undergraduate Education) Qualifications, TYYÇ Teacher Training and Educational Sciences Core Area Qualifications Level 6 Level (Bachelor's Degree Education), Faculty of Education Teacher Training Bachelor's Degree Programs (Higher Education Council, 2007), English Teacher Special Field Qualifications (MEB, 2008), and General Qualifications for the Teaching Profession (MEB, 2008).

The program has Erasmus agreements with the University of Latvia (Latvia), Adam Mickiewicz University in Poznan (Poland), Higher Vocational State School in Wloclawek (Poland), Rezekne Academy of Technologies (Poland), and Universitatea de Vest din Timişoara (Romania).

 

Learning Environments

In the department, education is primarily conducted through face-to-face formal instruction. The teaching process is supported by practical activities in addition to theoretical courses conducted in classrooms. Practical work related to the teaching profession is carried out in classroom environments within our faculty, language laboratories, and learning areas equipped with various technological infrastructures. Furthermore, as part of the teaching practice course, our students gain professional experience by completing internships under the guidance of teachers working in schools affiliated with the Ministry of National Education. Thus, the learning process is carried out holistically, both in the academic environment within the university and in schools in the field.

Description
  • The student understands the need for information and reach the information.
  • The student analyzes and evaluates the information.
  • The student knows the structure and properties of language.
  • The student has the consciousness of continuous improvement of the four skills in English language (reading, writing, listening, speaking).
  • The student uses her/his language skills to understand and interpret written and oral texts in various academic and professional contexts.
  • The student knows the concepts, approaches, methods, techniques and theories in English language teaching.
  • The student reflects the theoretical knowledge about the teaching of language skills via in-class and out-of-class practices.
  • The student develops in-class and out-of-class practices based on the needs of the learner by taking the various learning environments and proficiency levels of the learner into account.
  • The student uses various activities and benefits from the principles of classroom management which will improve the effectiveness of language teaching to help develop positive attitudes in the classroom.
  • The student recognizes Information and Communication Technologies (ICT), knows the ways to integrate them with teaching and uses them effectively in-class and out-of-class.
  • The student understands the relationship between language and culture, and benefits from culture in teaching language.
  • The student develops, uses, and adapts materials appropriate for the learners’ age, proficiency levels, and interests.
  • The student takes the language structure, learners’ age, proficiency levels, language learning strategies, and socio-economic variables into account developing/choosing testing instruments and out-of-class learning materials, and decides accordingly.
  • The student interprets evaluation and measurement/testing results applied and gives feedback to the learners.
  • The student recognizes her/his individual weaknesses and strengths.
  • The student seeks to increase her/his personal and professional competencies by improving her/his knowledge and skills.
  • The student carries out reflective thinking and self-assessment.
  • student is aware of the importance of scientific research.
  • The student conducts research studies in collaboration with the other teachers and researchers.
  • The student defines problems in her/his classroom and school and describes and applies appropriate research methods (action research etc.) to solve these problems. In her/his social, professional, and personal lives, the student acts in accordance with democracy, human rights, and professional ethics.
  • The student raises awareness about social problems and contributes to the solution of these problems.
  • The student respects cultural and personal diversity and benefits from artistic and cultural activities to increase it.
Key Competencies

Graduates of the department possess advanced proficiency in the following key competencies:

Critical Literacy: Effective communication in the primary and target languages, development of academic reading and writing skills.

Multilingual Competence: Advanced use of English as a foreign language. Additionally, functional use of at least one other foreign language.

Digital Competence: Integrating educational technologies, learning management systems, and AI-supported tools into teaching processes through effective use; adapting innovative digital tools and methods for pedagogical purposes.

Personal, Social, and Learning to Learn Competency: Planning learning processes, acquiring self-management skills, being sensitive to individual differences.

Citizenship Competency: Embracing democratic values, acting with social responsibility awareness.

Entrepreneurship Competency: Developing innovative ideas in education, designing creative learning environments.

Cultural Awareness and Expression Competency: Respecting cultural diversity, communicating effectively with students from different cultures, and integrating cultural content into teaching.

Further Info

Please refer to “İnönü University Associate’s Degree and Undergraduate Education and Training Regulation” for exams and final grades.

1.The student understands the need for information and reach information. The student analyzes and evaluates the information.

2.The student knows the structure and properties of language.

3.The student has the consciousness of continuous improvement of the four skills in English language (reading, writing, listening, speaking).

4.The student uses her/his language skills to understand and interpret written and oral texts in various academic and professional contexts.

5.The student knows the concepts, approaches, methods, techniques and theories in English language teaching.

6.The student reflects the theoretical knowledge about the teaching of language skills via in-class and out-of-class practices.

7.The student develops in-class and out-of-class practices based on the needs of the learner by taking the various learning environments and proficiency levels of the learner into account.

8.The student uses various activities and benefits from the principles of classroom management which will improve the effectiveness of language teaching to help develop positive attitudes in the classroom.

9.The student recognizes Information and Communication Technologies (ICT), knows the ways to integrate them with teaching and uses them effectively in-class and out-of-class.

10.The student understands the relationship between language and culture, and benefits from culture in teaching language.

11.The student develops, uses, and adapts materials appropriate for the learners’ age, proficiency levels, and interests.

12.The student takes the language structure, learners’ age, proficiency levels, language learning strategies, and socio-economic variables into account developing/choosing testing instruments and out-of-class learning materials, and decides accordingly.

13.The student interprets evaluation and measurement/testing results applied and gives feedback to the learners.

14.The student recognizes her/his individual weaknesses and strengths. The student seeks to increase her/his personal and professional competencies by improving her/his knowledge and skills. The student carries out reflective thinking and self-assessment.

15.The student is aware of the importance of scientific research. The student conducts research studies in collaboration with the other teachers and researchers. The student defines problems in her/his classroom and school and describes and applies appropriate research methods (action research etc.) to solve these problems.

16.In her/his social, professional, and personal lives, the student acts in accordance with democracy, human rights, and professional ethics.

17.The student raises awareness about social problems and contributes to the solution of these problems.

18.The student respects cultural and personal diversity and benefits from artistic and cultural activities to increase it.

Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs,

  • The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising the education, training, and other activities conducted at higher education institutions.
  • The Council of Higher Education (YÖK) publishes "University Monitoring and Evaluation Reports" for higher education institutions annually, prepared within the framework of criteria determined by the Council of Higher Education (YÖK). Reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, prepared based on these reports, are shared with the public by the Council of Higher Education.
  • The Council of Higher Education (YÖK) publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report" annually, which contains academic, administrative, and financial data for foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education.

Quality assurance for undergraduate programs in higher education is provided in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the establishment of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curricula of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles established by YÖK on these matters.

1.3. The curricula of the National Core Curriculum are approved by the relevant Deans' Council and implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is carried out in accordance with the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles established by the Council of Higher Education (YÖK) on these matters.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree upon successfully completing the course credits and other requirements determined by the higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: As part of continuous monitoring, higher education institutions enter the previous year's "Institutional Internal Evaluation Reports" into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. Furthermore, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also demonstrate that quality assurance is provided for program qualifications. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its regulations.

The English Language Teaching program has been accredited by the Teacher Education Programs Evaluation and Accreditation Association (EPDAD) for a three-year period covering May 1, 2025, to May 1, 2028.

Access Requirements

Students are accepted according to the result of the Basic Proficiency Test (TYT) and Foreign Language Test (YDT) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).

Conditions for Success1.The student understands the need for information and reach information. The student analyzes and evaluates the information. 2.The student knows the structure and properties of language. 3.The student has the consciousness of continuous improvement of the four skills in English language (reading, writing, listening, speaking). 4.The student uses her/his language skills to understand and interpret written and oral texts in various academic and professional contexts. 5.The student knows the concepts, approaches, methods, techniques and theories in English language teaching. 6.The student reflects the theoretical knowledge about the teaching of language skills via in-class and out-of-class practices. 7.The student develops in-class and out-of-class practices based on the needs of the learner by taking the various learning environments and proficiency levels of the learner into account. 8.The student uses various activities and benefits from the principles of classroom management which will improve the effectiveness of language teaching to help develop positive attitudes in the classroom. 9.The student recognizes Information and Communication Technologies (ICT), knows the ways to integrate them with teaching and uses them effectively in-class and out-of-class. 10.The student understands the relationship between language and culture, and benefits from culture in teaching language. 11.The student develops, uses, and adapts materials appropriate for the learners’ age, proficiency levels, and interests. 12.The student takes the language structure, learners’ age, proficiency levels, language learning strategies, and socio-economic variables into account developing/choosing testing instruments and out-of-class learning materials, and decides accordingly.13.The student interprets evaluation and measurement/testing results applied and gives feedback to the learners. 14.The student recognizes her/his individual weaknesses and strengths. The student seeks to increase her/his personal and professional competencies by improving her/his knowledge and skills. The student carries out reflective thinking and self-assessment. 15.The student is aware of the importance of scientific research. The student conducts research studies in collaboration with the other teachers and researchers. The student defines problems in her/his classroom and school and describes and applies appropriate research methods (action research etc.) to solve these problems. 16.In her/his social, professional, and personal lives, the student acts in accordance with democracy, human rights, and professional ethics. 17.The student raises awareness about social problems and contributes to the solution of these problems. 18.The student respects cultural and personal diversity and benefits from artistic and cultural activities to increase it.The required qualification requirement for graduation is to have successfully completed all the courses available in the program (equivalent to a total of 240 ECTS) and to have a GPA of at least 2.00 out of 4.00.
Progression Paths (Relationship Type)

The graduates of the Department of English Language Teaching can work as an English language teacher in public schools and private schools (colleges, language courses, study centers) affiliated to the Ministry of National Education. Graduates can also work as lecturers and instructors in state and foundation universities. In addition, they can work in various institutions (translation agencies, ministries, foreign trade) as translators, experts and assistant experts.

Legal Basis
  • Higher Education Law No. 2547
    1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
    1.2. Regulation on the Continuation of Bachelor's Degree Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

  • National Education Basic Law No. 1739

  • Higher Education Council (YÖK) Framework for Teacher Training Bachelor's Degree Programs

  • Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Council Regulation

 

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030018973


Qualification Title
Undergraduate Diploma in English Language Teaching

Awarding Body
Inonu University

Awarding Body Contact
İnönü University Central Campus (Elazığ Road 15.km) Pk:44280 Battalgazi/Malatya

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 24/10/2025

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The English Language Teaching Program is an undergraduate program within the Department of Foreign Language Education. The program includes courses in subject knowledge, teaching methodology, and general culture. These courses are divided into compulsory and elective courses.

Courses are conducted both theoretically and practically. Theoretical courses in the program are delivered in technology-supported environments.

The English Language Teaching Program, located in the Faculty of Education building on the Inonu University Campus, is staffed by 1 Professor, 2 Associate Professors, 1 Assistant Professor, and 2 Research Assistants.

Program qualifications (outcomes) are based on the Türkiye Higher Education Qualifications Framework (TYYÇ) Level 6 (Undergraduate Education) Qualifications, TYYÇ Teacher Training and Educational Sciences Core Area Qualifications Level 6 Level (Bachelor's Degree Education), Faculty of Education Teacher Training Bachelor's Degree Programs (Higher Education Council, 2007), English Teacher Special Field Qualifications (MEB, 2008), and General Qualifications for the Teaching Profession (MEB, 2008).

The program has Erasmus agreements with the University of Latvia (Latvia), Adam Mickiewicz University in Poznan (Poland), Higher Vocational State School in Wloclawek (Poland), Rezekne Academy of Technologies (Poland), and Universitatea de Vest din Timişoara (Romania).

 


Learning Environments

In the department, education is primarily conducted through face-to-face formal instruction. The teaching process is supported by practical activities in addition to theoretical courses conducted in classrooms. Practical work related to the teaching profession is carried out in classroom environments within our faculty, language laboratories, and learning areas equipped with various technological infrastructures. Furthermore, as part of the teaching practice course, our students gain professional experience by completing internships under the guidance of teachers working in schools affiliated with the Ministry of National Education. Thus, the learning process is carried out holistically, both in the academic environment within the university and in schools in the field.


Description
  • The student understands the need for information and reach the information.
  • The student analyzes and evaluates the information.
  • The student knows the structure and properties of language.
  • The student has the consciousness of continuous improvement of the four skills in English language (reading, writing, listening, speaking).
  • The student uses her/his language skills to understand and interpret written and oral texts in various academic and professional contexts.
  • The student knows the concepts, approaches, methods, techniques and theories in English language teaching.
  • The student reflects the theoretical knowledge about the teaching of language skills via in-class and out-of-class practices.
  • The student develops in-class and out-of-class practices based on the needs of the learner by taking the various learning environments and proficiency levels of the learner into account.
  • The student uses various activities and benefits from the principles of classroom management which will improve the effectiveness of language teaching to help develop positive attitudes in the classroom.
  • The student recognizes Information and Communication Technologies (ICT), knows the ways to integrate them with teaching and uses them effectively in-class and out-of-class.
  • The student understands the relationship between language and culture, and benefits from culture in teaching language.
  • The student develops, uses, and adapts materials appropriate for the learners’ age, proficiency levels, and interests.
  • The student takes the language structure, learners’ age, proficiency levels, language learning strategies, and socio-economic variables into account developing/choosing testing instruments and out-of-class learning materials, and decides accordingly.
  • The student interprets evaluation and measurement/testing results applied and gives feedback to the learners.
  • The student recognizes her/his individual weaknesses and strengths.
  • The student seeks to increase her/his personal and professional competencies by improving her/his knowledge and skills.
  • The student carries out reflective thinking and self-assessment.
  • student is aware of the importance of scientific research.
  • The student conducts research studies in collaboration with the other teachers and researchers.
  • The student defines problems in her/his classroom and school and describes and applies appropriate research methods (action research etc.) to solve these problems. In her/his social, professional, and personal lives, the student acts in accordance with democracy, human rights, and professional ethics.
  • The student raises awareness about social problems and contributes to the solution of these problems.
  • The student respects cultural and personal diversity and benefits from artistic and cultural activities to increase it.

Key Competencies

Graduates of the department possess advanced proficiency in the following key competencies:

Critical Literacy: Effective communication in the primary and target languages, development of academic reading and writing skills.

Multilingual Competence: Advanced use of English as a foreign language. Additionally, functional use of at least one other foreign language.

Digital Competence: Integrating educational technologies, learning management systems, and AI-supported tools into teaching processes through effective use; adapting innovative digital tools and methods for pedagogical purposes.

Personal, Social, and Learning to Learn Competency: Planning learning processes, acquiring self-management skills, being sensitive to individual differences.

Citizenship Competency: Embracing democratic values, acting with social responsibility awareness.

Entrepreneurship Competency: Developing innovative ideas in education, designing creative learning environments.

Cultural Awareness and Expression Competency: Respecting cultural diversity, communicating effectively with students from different cultures, and integrating cultural content into teaching.


Further Info

Please refer to “İnönü University Associate’s Degree and Undergraduate Education and Training Regulation” for exams and final grades.

1.The student understands the need for information and reach information. The student analyzes and evaluates the information.

2.The student knows the structure and properties of language.

3.The student has the consciousness of continuous improvement of the four skills in English language (reading, writing, listening, speaking).

4.The student uses her/his language skills to understand and interpret written and oral texts in various academic and professional contexts.

5.The student knows the concepts, approaches, methods, techniques and theories in English language teaching.

6.The student reflects the theoretical knowledge about the teaching of language skills via in-class and out-of-class practices.

7.The student develops in-class and out-of-class practices based on the needs of the learner by taking the various learning environments and proficiency levels of the learner into account.

8.The student uses various activities and benefits from the principles of classroom management which will improve the effectiveness of language teaching to help develop positive attitudes in the classroom.

9.The student recognizes Information and Communication Technologies (ICT), knows the ways to integrate them with teaching and uses them effectively in-class and out-of-class.

10.The student understands the relationship between language and culture, and benefits from culture in teaching language.

11.The student develops, uses, and adapts materials appropriate for the learners’ age, proficiency levels, and interests.

12.The student takes the language structure, learners’ age, proficiency levels, language learning strategies, and socio-economic variables into account developing/choosing testing instruments and out-of-class learning materials, and decides accordingly.

13.The student interprets evaluation and measurement/testing results applied and gives feedback to the learners.

14.The student recognizes her/his individual weaknesses and strengths. The student seeks to increase her/his personal and professional competencies by improving her/his knowledge and skills. The student carries out reflective thinking and self-assessment.

15.The student is aware of the importance of scientific research. The student conducts research studies in collaboration with the other teachers and researchers. The student defines problems in her/his classroom and school and describes and applies appropriate research methods (action research etc.) to solve these problems.

16.In her/his social, professional, and personal lives, the student acts in accordance with democracy, human rights, and professional ethics.

17.The student raises awareness about social problems and contributes to the solution of these problems.

18.The student respects cultural and personal diversity and benefits from artistic and cultural activities to increase it.


Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs,

  • The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising the education, training, and other activities conducted at higher education institutions.
  • The Council of Higher Education (YÖK) publishes "University Monitoring and Evaluation Reports" for higher education institutions annually, prepared within the framework of criteria determined by the Council of Higher Education (YÖK). Reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, prepared based on these reports, are shared with the public by the Council of Higher Education.
  • The Council of Higher Education (YÖK) publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report" annually, which contains academic, administrative, and financial data for foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education.

Quality assurance for undergraduate programs in higher education is provided in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the establishment of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curricula of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles established by YÖK on these matters.

1.3. The curricula of the National Core Curriculum are approved by the relevant Deans' Council and implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is carried out in accordance with the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles established by the Council of Higher Education (YÖK) on these matters.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree upon successfully completing the course credits and other requirements determined by the higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: As part of continuous monitoring, higher education institutions enter the previous year's "Institutional Internal Evaluation Reports" into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. Furthermore, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also demonstrate that quality assurance is provided for program qualifications. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its regulations.

The English Language Teaching program has been accredited by the Teacher Education Programs Evaluation and Accreditation Association (EPDAD) for a three-year period covering May 1, 2025, to May 1, 2028.


Access Requirements

Students are accepted according to the result of the Basic Proficiency Test (TYT) and Foreign Language Test (YDT) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).


Conditions for Success
1.The student understands the need for information and reach information. The student analyzes and evaluates the information. 2.The student knows the structure and properties of language. 3.The student has the consciousness of continuous improvement of the four skills in English language (reading, writing, listening, speaking). 4.The student uses her/his language skills to understand and interpret written and oral texts in various academic and professional contexts. 5.The student knows the concepts, approaches, methods, techniques and theories in English language teaching. 6.The student reflects the theoretical knowledge about the teaching of language skills via in-class and out-of-class practices. 7.The student develops in-class and out-of-class practices based on the needs of the learner by taking the various learning environments and proficiency levels of the learner into account. 8.The student uses various activities and benefits from the principles of classroom management which will improve the effectiveness of language teaching to help develop positive attitudes in the classroom. 9.The student recognizes Information and Communication Technologies (ICT), knows the ways to integrate them with teaching and uses them effectively in-class and out-of-class. 10.The student understands the relationship between language and culture, and benefits from culture in teaching language. 11.The student develops, uses, and adapts materials appropriate for the learners’ age, proficiency levels, and interests. 12.The student takes the language structure, learners’ age, proficiency levels, language learning strategies, and socio-economic variables into account developing/choosing testing instruments and out-of-class learning materials, and decides accordingly.13.The student interprets evaluation and measurement/testing results applied and gives feedback to the learners. 14.The student recognizes her/his individual weaknesses and strengths. The student seeks to increase her/his personal and professional competencies by improving her/his knowledge and skills. The student carries out reflective thinking and self-assessment. 15.The student is aware of the importance of scientific research. The student conducts research studies in collaboration with the other teachers and researchers. The student defines problems in her/his classroom and school and describes and applies appropriate research methods (action research etc.) to solve these problems. 16.In her/his social, professional, and personal lives, the student acts in accordance with democracy, human rights, and professional ethics. 17.The student raises awareness about social problems and contributes to the solution of these problems. 18.The student respects cultural and personal diversity and benefits from artistic and cultural activities to increase it.The required qualification requirement for graduation is to have successfully completed all the courses available in the program (equivalent to a total of 240 ECTS) and to have a GPA of at least 2.00 out of 4.00.

Progression Paths (Relationship Type)

The graduates of the Department of English Language Teaching can work as an English language teacher in public schools and private schools (colleges, language courses, study centers) affiliated to the Ministry of National Education. Graduates can also work as lecturers and instructors in state and foundation universities. In addition, they can work in various institutions (translation agencies, ministries, foreign trade) as translators, experts and assistant experts.


Legal Basis
  • Higher Education Law No. 2547
    1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
    1.2. Regulation on the Continuation of Bachelor's Degree Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

  • National Education Basic Law No. 1739

  • Higher Education Council (YÖK) Framework for Teacher Training Bachelor's Degree Programs

  • Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Council Regulation

 


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode