Yeterlilik Kodu | TR0030018973 | |
Yeterlilik Adı | İngilizce Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İnönü Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | İnönü Üniversitesi Merkez Kampüsü (Elazığ Yolu 15.km) Pk:44280 Battalgazi/Malatya | |
Sorumlu Kurum URL | http://inonu.edu.tr/tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sınavlar ve başarı notları için “İnönü Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği”ne bakınız. 1. Bilgi gereksinimini anlar ve bilgiye ulaşır; bu bilgiyi analiz eder ve değerlendirir. 2.Dilin yapısını ve özelliklerini bilir. 3.İngilizcedeki dört beceriyi (okuma, yazma, dinleme, konuşma) sürekli geliştirme bilincine sahip olur. 4.Dil becerilerini çeşitli akademik ve mesleki bağlamlardaki yazılı ve sözlü metinleri anlamak ve yorumlamak için kullanır. 5.İngiliz dili eğitimi alanındaki kavramları, yaklaşımları, yöntemleri, teknikleri ve dayandıkları teorileri bilir. 6.Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili öğrendiği teorik bilgiyi sınıf içi ve dışı uygulamalarına yansıtır. 7.Çeşitli öğrenme ortamlarını ve dil öğrenenin yeterlilik seviyelerini dikkate alarak dil öğrenenin ihtiyaçlarına uygun sınıf içi ve dışı uygulamalar geliştirir. 8.Dil öğretiminin etkililiğini artırmak için sınıfta olumlu tutum geliştirmeye yardımcı olacak çeşitli etkinlikler kullanır ve sınıf yönetimi ilkelerinden faydalanır. 9.Bilgi ve iletişim teknolojilerini tanır, bunları öğretimle bütünleştirme yollarını bilir ve sınıf içi ve dışında etkin bir biçimde kullanır. 10.Dil ve kültür arasındaki ilişkiyi anlar ve dil öğretiminde kültürden faydalanır. 11.Öğrencilerin yaşına, dil seviyesine ve ilgisine uygun materyal geliştirir, kullanır ve uyarlar. 12.Ölçme araçlarını ve sınıf dışı öğrenme araçlarını seçerken/geliştirirken dilin yapısını, öğrencinin yaşını, dil seviyesini, dil öğrenme stratejilerini ve sosyo-ekonomik değişkenleri dikkate alır ve bunlara uygun karar verir. 13.Uygulanan ölçme ve değerlendirme sonuçlarını yorumlar ve öğrenciye geri bildirimde bulunur. 14.Bireysel olarak güçlü ve zayıf yönlerini tanır. Bilgi ve becerilerini geliştirerek kişisel ve meslekî yeterliliklerini artırmanın yollarını arar. Yansıtıcı düşünme ve öz değerlendirme yapar. 15.Bilimsel araştırmanın öneminin farkında olur. Diğer öğretmenlerle ve araştırmacılarla iş birliği yaparak araştırmalar yürütür. Sınıfı ve okulundaki problemleri tanımlar ve çözmek için uygun araştırma yöntemlerini (eylem araştırması vb.) seçer ve uygular. 16.Toplumsal, mesleki ve kişisel hayatında demokrasiye, insan hakları ve mesleki etik ilkelerine uygun davranır. 17.Toplumsal sorunlar hakkında farkındalık yaratır ve bu sorunların çözümüne katkıda bulunur. 18.Kültürel ve bireysel çeşitliliğe saygı duyar ve artırmak için sanatsal ve kültürel etkinliklerden faydalanır. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Öğrenciler, İngilizce Öğretmenliği Programına Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) yaptığı Temel Yeterlilik Testi (TYT) ve Yabancı Dil Testi (YDT) sonucuna göre kabul edilirler. | |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı mezunları Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında ve özel okullarda (kolejler, dil kursları, etüt merkezleri) İngilizce öğretmeni olarak çalışabilmektedir. Mezunlar, devlet ve vakıf üniversitelerinde öğretim görevlisi ve öğretim elemanı olarak da çalışabilmektedir. Ayrıca, çeşitli kurumlarda (çeviri büroları, bakanlıklar, dış ticaret) çevirmen, uzman yardımcısı ve uzman olarak görev yapabilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030018973
- Bilgi gereksinimini anlar ve bilgiye ulaşır; bu bilgiyi analiz eder ve değerlendirir.
- Dilin yapısını ve özelliklerini bilir.İngilizcedeki dört beceriyi (okuma, yazma, dinleme, konuşma) sürekli geliştirme bilincine sahip olur.
- Dil becerilerini çeşitli akademik ve mesleki bağlamlardaki yazılı ve sözlü metinleri anlamak ve yorumlamak için kullanır.İngiliz dili eğitimi alanındaki kavramları, yaklaşımları, yöntemleri, teknikleri ve dayandıkları teorileri bilir.
- Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili öğrendiği teorik bilgiyi sınıf içi ve dışı uygulamalarına yansıtır.
- Çeşitli öğrenme ortamlarını ve dil öğrenenin yeterlilik seviyelerini dikkate alarak dil öğrenenin ihtiyaçlarına uygun sınıf içi ve dışı uygulamalar geliştirir.
- Dil öğretiminin etkililiğini artırmak için sınıfta olumlu tutum geliştirmeye yardımcı olacak çeşitli etkinlikler kullanır ve sınıf yönetimi ilkelerinden faydalanır.
- Bilgi ve iletişim teknolojilerini tanır, bunları öğretimle bütünleştirme yollarını bilir ve sınıf içi ve dışında etkin bir biçimde kullanır.
- Dil ve kültür arasındaki ilişkiyi anlar ve dil öğretiminde kültürden faydalanır.
- Öğrencilerin yaşına, dil seviyesine ve ilgisine uygun materyal geliştirir, kullanır ve uyarlar.
- Ölçme araçlarını ve sınıf dışı öğrenme araçlarını seçerken/geliştirirken dilin yapısını, öğrencinin yaşını, dil seviyesini, dil öğrenme stratejilerini ve sosyo-ekonomik değişkenleri dikkate alır ve bunlara uygun karar verir.
- Uygulanan ölçme ve değerlendirme sonuçlarını yorumlar ve öğrenciye geri bildirimde bulunur.
- Bireysel olarak güçlü ve zayıf yönlerini tanır.
- Bilgi ve becerilerini geliştirerek kişisel ve meslekî yeterliliklerini artırmanın yollarını arar.
- Yansıtıcı düşünme ve öz değerlendirme yapar.
- Bilimsel araştırmanın öneminin farkında olur.
- Diğer öğretmenlerle ve araştırmacılarla iş birliği yaparak araştırmalar yürütür.
- Sınıfı ve okulundaki problemleri tanımlar ve çözmek için uygun araştırma yöntemlerini (eylem araştırması vb.) seçer ve uygular.
- Toplumsal, mesleki ve kişisel hayatında demokrasiye, insan hakları ve mesleki etik ilkelerine uygun davranır.
- Toplumsal sorunlar hakkında farkındalık yaratır ve bu sorunların çözümüne katkıda bulunur.
- Kültürel ve bireysel çeşitliliğe saygı duyar ve artırmak için sanatsal ve kültürel etkinliklerden faydalanır.
Sınavlar ve başarı notları için “İnönü Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği”ne bakınız.
1. Bilgi gereksinimini anlar ve bilgiye ulaşır; bu bilgiyi analiz eder ve değerlendirir.
2.Dilin yapısını ve özelliklerini bilir.
3.İngilizcedeki dört beceriyi (okuma, yazma, dinleme, konuşma) sürekli geliştirme bilincine sahip olur.
4.Dil becerilerini çeşitli akademik ve mesleki bağlamlardaki yazılı ve sözlü metinleri anlamak ve yorumlamak için kullanır.
5.İngiliz dili eğitimi alanındaki kavramları, yaklaşımları, yöntemleri, teknikleri ve dayandıkları teorileri bilir.
6.Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili öğrendiği teorik bilgiyi sınıf içi ve dışı uygulamalarına yansıtır.
7.Çeşitli öğrenme ortamlarını ve dil öğrenenin yeterlilik seviyelerini dikkate alarak dil öğrenenin ihtiyaçlarına uygun sınıf içi ve dışı uygulamalar geliştirir.
8.Dil öğretiminin etkililiğini artırmak için sınıfta olumlu tutum geliştirmeye yardımcı olacak çeşitli etkinlikler kullanır ve sınıf yönetimi ilkelerinden faydalanır.
9.Bilgi ve iletişim teknolojilerini tanır, bunları öğretimle bütünleştirme yollarını bilir ve sınıf içi ve dışında etkin bir biçimde kullanır.
10.Dil ve kültür arasındaki ilişkiyi anlar ve dil öğretiminde kültürden faydalanır.
11.Öğrencilerin yaşına, dil seviyesine ve ilgisine uygun materyal geliştirir, kullanır ve uyarlar.
12.Ölçme araçlarını ve sınıf dışı öğrenme araçlarını seçerken/geliştirirken dilin yapısını, öğrencinin yaşını, dil seviyesini, dil öğrenme stratejilerini ve sosyo-ekonomik değişkenleri dikkate alır ve bunlara uygun karar verir.
13.Uygulanan ölçme ve değerlendirme sonuçlarını yorumlar ve öğrenciye geri bildirimde bulunur.
14.Bireysel olarak güçlü ve zayıf yönlerini tanır. Bilgi ve becerilerini geliştirerek kişisel ve meslekî yeterliliklerini artırmanın yollarını arar. Yansıtıcı düşünme ve öz değerlendirme yapar.
15.Bilimsel araştırmanın öneminin farkında olur. Diğer öğretmenlerle ve araştırmacılarla iş birliği yaparak araştırmalar yürütür. Sınıfı ve okulundaki problemleri tanımlar ve çözmek için uygun araştırma yöntemlerini (eylem araştırması vb.) seçer ve uygular.
16.Toplumsal, mesleki ve kişisel hayatında demokrasiye, insan hakları ve mesleki etik ilkelerine uygun davranır.
17.Toplumsal sorunlar hakkında farkındalık yaratır ve bu sorunların çözümüne katkıda bulunur.
18.Kültürel ve bireysel çeşitliliğe saygı duyar ve artırmak için sanatsal ve kültürel etkinliklerden faydalanır.
Öğrenciler, İngilizce Öğretmenliği Programına Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) yaptığı Temel Yeterlilik Testi (TYT) ve Yabancı Dil Testi (YDT) sonucuna göre kabul edilirler.
İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı mezunları Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında ve özel okullarda (kolejler, dil kursları, etüt merkezleri) İngilizce öğretmeni olarak çalışabilmektedir. Mezunlar, devlet ve vakıf üniversitelerinde öğretim görevlisi ve öğretim elemanı olarak da çalışabilmektedir. Ayrıca, çeşitli kurumlarda (çeviri büroları, bakanlıklar, dış ticaret) çevirmen, uzman yardımcısı ve uzman olarak görev yapabilmektedir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030018973 | |
Qualification Title | Undergraduate Diploma in English Language Teaching | |
Awarding Body | Inonu University | |
Awarding Body Contact | İnönü University Central Campus (Elazığ Road 15.km) Pk:44280 Battalgazi/Malatya | |
Awarding Body Url | http://inonu.edu.tr/tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification |
ISCO:08 | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | Please refer to “İnönü University Associate’s Degree and Undergraduate Education and Training Regulation” for exams and final grades. 1.The student understands the need for information and reach information. The student analyzes and evaluates the information. 2.The student knows the structure and properties of language. 3.The student has the consciousness of continuous improvement of the four skills in English language (reading, writing, listening, speaking). 4.The student uses her/his language skills to understand and interpret written and oral texts in various academic and professional contexts. 5.The student knows the concepts, approaches, methods, techniques and theories in English language teaching. 6.The student reflects the theoretical knowledge about the teaching of language skills via in-class and out-of-class practices. 7.The student develops in-class and out-of-class practices based on the needs of the learner by taking the various learning environments and proficiency levels of the learner into account. 8.The student uses various activities and benefits from the principles of classroom management which will improve the effectiveness of language teaching to help develop positive attitudes in the classroom. 9.The student recognizes Information and Communication Technologies (ICT), knows the ways to integrate them with teaching and uses them effectively in-class and out-of-class. 10.The student understands the relationship between language and culture, and benefits from culture in teaching language. 11.The student develops, uses, and adapts materials appropriate for the learners’ age, proficiency levels, and interests. 12.The student takes the language structure, learners’ age, proficiency levels, language learning strategies, and socio-economic variables into account developing/choosing testing instruments and out-of-class learning materials, and decides accordingly. 13.The student interprets evaluation and measurement/testing results applied and gives feedback to the learners. 14.The student recognizes her/his individual weaknesses and strengths. The student seeks to increase her/his personal and professional competencies by improving her/his knowledge and skills. The student carries out reflective thinking and self-assessment. 15.The student is aware of the importance of scientific research. The student conducts research studies in collaboration with the other teachers and researchers. The student defines problems in her/his classroom and school and describes and applies appropriate research methods (action research etc.) to solve these problems. 16.In her/his social, professional, and personal lives, the student acts in accordance with democracy, human rights, and professional ethics. 17.The student raises awareness about social problems and contributes to the solution of these problems. 18.The student respects cultural and personal diversity and benefits from artistic and cultural activities to increase it. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students are accepted according to the result of the Basic Proficiency Test (TYT) and Foreign Language Test (YDT) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). | |
Conditions for Success | 1.The student understands the need for information and reach information. The student analyzes and evaluates the information. 2.The student knows the structure and properties of language. 3.The student has the consciousness of continuous improvement of the four skills in English language (reading, writing, listening, speaking). 4.The student uses her/his language skills to understand and interpret written and oral texts in various academic and professional contexts. 5.The student knows the concepts, approaches, methods, techniques and theories in English language teaching. 6.The student reflects the theoretical knowledge about the teaching of language skills via in-class and out-of-class practices. 7.The student develops in-class and out-of-class practices based on the needs of the learner by taking the various learning environments and proficiency levels of the learner into account. 8.The student uses various activities and benefits from the principles of classroom management which will improve the effectiveness of language teaching to help develop positive attitudes in the classroom. 9.The student recognizes Information and Communication Technologies (ICT), knows the ways to integrate them with teaching and uses them effectively in-class and out-of-class. 10.The student understands the relationship between language and culture, and benefits from culture in teaching language. 11.The student develops, uses, and adapts materials appropriate for the learners’ age, proficiency levels, and interests. 12.The student takes the language structure, learners’ age, proficiency levels, language learning strategies, and socio-economic variables into account developing/choosing testing instruments and out-of-class learning materials, and decides accordingly.13.The student interprets evaluation and measurement/testing results applied and gives feedback to the learners. 14.The student recognizes her/his individual weaknesses and strengths. The student seeks to increase her/his personal and professional competencies by improving her/his knowledge and skills. The student carries out reflective thinking and self-assessment. 15.The student is aware of the importance of scientific research. The student conducts research studies in collaboration with the other teachers and researchers. The student defines problems in her/his classroom and school and describes and applies appropriate research methods (action research etc.) to solve these problems. 16.In her/his social, professional, and personal lives, the student acts in accordance with democracy, human rights, and professional ethics. 17.The student raises awareness about social problems and contributes to the solution of these problems. 18.The student respects cultural and personal diversity and benefits from artistic and cultural activities to increase it.The required qualification requirement for graduation is to have successfully completed all the courses available in the program (equivalent to a total of 240 ECTS) and to have a GPA of at least 2.00 out of 4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | The graduates of the Department of English Language Teaching can work as an English language teacher in public schools and private schools (colleges, language courses, study centers) affiliated to the Ministry of National Education. Graduates can also work as lecturers and instructors in state and foundation universities. In addition, they can work in various institutions (translation agencies, ministries, foreign trade) as translators, experts and assistant experts. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030018973
ISCO:08
ISCO:08
- The student understands the need for information and reach the information.
- The student analyzes and evaluates the information.
- The student knows the structure and properties of language.
- The student has the consciousness of continuous improvement of the four skills in English language (reading, writing, listening, speaking).
- The student uses her/his language skills to understand and interpret written and oral texts in various academic and professional contexts.
- The student knows the concepts, approaches, methods, techniques and theories in English language teaching.
- The student reflects the theoretical knowledge about the teaching of language skills via in-class and out-of-class practices.
- The student develops in-class and out-of-class practices based on the needs of the learner by taking the various learning environments and proficiency levels of the learner into account.
- The student uses various activities and benefits from the principles of classroom management which will improve the effectiveness of language teaching to help develop positive attitudes in the classroom.
- The student recognizes Information and Communication Technologies (ICT), knows the ways to integrate them with teaching and uses them effectively in-class and out-of-class.
- The student understands the relationship between language and culture, and benefits from culture in teaching language.
- The student develops, uses, and adapts materials appropriate for the learners’ age, proficiency levels, and interests.
- The student takes the language structure, learners’ age, proficiency levels, language learning strategies, and socio-economic variables into account developing/choosing testing instruments and out-of-class learning materials, and decides accordingly.
- The student interprets evaluation and measurement/testing results applied and gives feedback to the learners.
- The student recognizes her/his individual weaknesses and strengths.
- The student seeks to increase her/his personal and professional competencies by improving her/his knowledge and skills.
- The student carries out reflective thinking and self-assessment.
- student is aware of the importance of scientific research.
- The student conducts research studies in collaboration with the other teachers and researchers.
- The student defines problems in her/his classroom and school and describes and applies appropriate research methods (action research etc.) to solve these problems. In her/his social, professional, and personal lives, the student acts in accordance with democracy, human rights, and professional ethics.
- The student raises awareness about social problems and contributes to the solution of these problems.
- The student respects cultural and personal diversity and benefits from artistic and cultural activities to increase it.
Please refer to “İnönü University Associate’s Degree and Undergraduate Education and Training Regulation” for exams and final grades.
1.The student understands the need for information and reach information. The student analyzes and evaluates the information.
2.The student knows the structure and properties of language.
3.The student has the consciousness of continuous improvement of the four skills in English language (reading, writing, listening, speaking).
4.The student uses her/his language skills to understand and interpret written and oral texts in various academic and professional contexts.
5.The student knows the concepts, approaches, methods, techniques and theories in English language teaching.
6.The student reflects the theoretical knowledge about the teaching of language skills via in-class and out-of-class practices.
7.The student develops in-class and out-of-class practices based on the needs of the learner by taking the various learning environments and proficiency levels of the learner into account.
8.The student uses various activities and benefits from the principles of classroom management which will improve the effectiveness of language teaching to help develop positive attitudes in the classroom.
9.The student recognizes Information and Communication Technologies (ICT), knows the ways to integrate them with teaching and uses them effectively in-class and out-of-class.
10.The student understands the relationship between language and culture, and benefits from culture in teaching language.
11.The student develops, uses, and adapts materials appropriate for the learners’ age, proficiency levels, and interests.
12.The student takes the language structure, learners’ age, proficiency levels, language learning strategies, and socio-economic variables into account developing/choosing testing instruments and out-of-class learning materials, and decides accordingly.
13.The student interprets evaluation and measurement/testing results applied and gives feedback to the learners.
14.The student recognizes her/his individual weaknesses and strengths. The student seeks to increase her/his personal and professional competencies by improving her/his knowledge and skills. The student carries out reflective thinking and self-assessment.
15.The student is aware of the importance of scientific research. The student conducts research studies in collaboration with the other teachers and researchers. The student defines problems in her/his classroom and school and describes and applies appropriate research methods (action research etc.) to solve these problems.
16.In her/his social, professional, and personal lives, the student acts in accordance with democracy, human rights, and professional ethics.
17.The student raises awareness about social problems and contributes to the solution of these problems.
18.The student respects cultural and personal diversity and benefits from artistic and cultural activities to increase it.
Students are accepted according to the result of the Basic Proficiency Test (TYT) and Foreign Language Test (YDT) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).
The graduates of the Department of English Language Teaching can work as an English language teacher in public schools and private schools (colleges, language courses, study centers) affiliated to the Ministry of National Education. Graduates can also work as lecturers and instructors in state and foundation universities. In addition, they can work in various institutions (translation agencies, ministries, foreign trade) as translators, experts and assistant experts.
Qualification is continuous