Yeterlilik Kodu

TR0030027499

Yeterlilik Adı
İngilizce Öğretmenliği (İngilizce) Lisans Diploması
Sorumlu KurumHasan Kalyoncu Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiYeşilkent, 27100 Oğuzeli/Gaziantep
Sorumlu Kurum URLhttps://www.hku.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08 2353.08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)

İngilizce olarak eğitim vermekte olup tam burslu eğitim sağlamaktadır.

Öğrenme Ortamları

İngilizce öğretmenliği lisans programında, öğretmen adaylarının donanımlı ve yetkin bireyler olarak yetişmeleri amacıyla hem kuramsal bilgiler hem de uygulamaya dönük deneyimler sunulmaktadır. Program süresince öğretmen adaylarının yalnızca derslere katılımı değil, aynı zamanda çeşitli gözlem, araştırma ve uygulama faaliyetlerine aktif olarak katılması beklenmektedir. Etkili bir öğretmenlik becerisinin gelişimi, sadece kısa süreli uygulamalarla değil, uzun soluklu ve sistematik bir süreçle mümkündür. Bu doğrultuda, öğretmen adaylarının mesleki bilgi, beceri ve tutumlarını pekiştirebilmeleri için gözlem çalışmaları, okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamaları gibi etkinlikler yöntem dersleriyle birlikte beş yarıyıla yayılmış şekilde programda yapılandırılmıştır. Böylece öğretmen adaylarının sorumluluk alma ve uygulama yeterlikleri zaman içinde artarak gelişmektedir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Alan yazınına yönelik eleştirel bakış açısı geliştirir.
  • Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
  • Bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Demokrasi ve insan haklarına saygılı olmayı alışkanlık haline getirir.
  • Dil eğitimi-öğretimi ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
  • Farklı kültürlerdeki sosyal yaşama uyum sağlar.
  • İkinci bir dil becerilerini etkili bir şekilde kullanır.
  • İngiliz Dili Eğitimi alanında karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm üretir.
  • İngiliz Dili Eğitimi alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanır.
  • İngiliz Dili Eğitimi ile ilgili alan yazınını izlemede kararlılık gösterir.
  • İngiliz Dili Eğitimi ile ilgili düşünceleri ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
  • İngilizce dil becerilerini etkili bir şekilde kullanır.
  • Kendi öğrenmesini yönlendirir.
  • Öğrenciler yabancı dil öğretiminde gerekli olan kuramsal ve uygulamalı bilgiyi açıklar.
  • Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanımlar.
  • Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
  • Uluslararası kültürleri tanır.
  • Yabancı Dil öğrenim ve öğretim sürecine yönelik eklektik bir yaklaşım geliştirir.
  • Yabancı dil öğretimine ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
  • Yabancı dil öğretiminin özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem, teknik ve etkinlikleri uygular.
Anahtar Yetkinlikler

1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Mezunlar Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda, üniversitelerde, ve özel eğitim kurumlarında İngilizce öğretmeni olarak çalışabilmektedirler.

HKU da öğrenim gören öğrenciler, bazı derslerden belirli yönetmelikler çerçevesinde muaf olabilirler. Başka bir kurumda alınan dersin içeriğinin, HKU da verilen dersin içeriğine uygun olması durumunda, ilgili fakülte/entitü müdürlüğü tarafından onaylanması kaydıyla, öğrenci bu dersten muaf tutulabilir.

Öğrencilerin eğitim ve öğretim süreçlerinde başarılarını ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak hazırlanan “Hasan Kalyoncu Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” tarafından belirlenir.
Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Her bir ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemi ile yöntemin başarı notuna yüzdelik etkisi, ilgili dersin “Ders Bilgi Paketi” nde ayrıntılı şekilde yer almaktadır.
Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır. Kredili derslerde öğrencilerin başarı notu 100 tam puan üzerinden belirlenir. Bu puanlar, Hasan Kalyoncu Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği 32. Maddesinde yer alan tabloda kat sayısına karşılık gelen harf notuna dönüştürülerek öğrenci transkriptine yansır. Kredisiz derslerde “S” (Başarılı), “U” (Başarısız), “I” (Eksik) ve “P” (Devam eden) notları kullanılır. Bunlara ek olarak “M” (Muaf) notu ve “NA” (Devamsız) notu gerekli durumlarda kullanılır.
Kredili dersler için geçer not en az DD, kredisiz dersler için ise S’dir. Akademik takvimde belirtilen sürede öğretim elemanı tarafından not takdir edilmeyen kredili dersler FF, kredisiz dersler U notu olarak işlem görür.
Bir dersten S, M, DD ve daha yukarı not alan öğrenci başarılı sayılır. Bir dersten FD, FF, U ve NA notu alan öğrenci başarısız sayılır ve bu dersi tekrarlaması gerekir

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
TS EN 9001 Kalite Yönetim Sistemi Standartlarına uygun faaliyetleri de yürütür.

Giriş Şartı

Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğunda mevcuttur.

Başarma ŞartlarıBu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; eğitim programında yer alan tüm derslerden en az DD/S notu alarak başarılı olmaları, lisans düzeyinde 240 ECTS (AKTS) tamamlamaları, 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, programda yer alan okul stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Kendi alanlarında veya ilgili alanlardaki yüksek lisans, doktora programlarına veya sanatta yeterlik programlarına başvurabilir.

Yasal Dayanağı

2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
2809 Sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilat Kanunu
Vakıf Yükseköğretim Kurumlarının 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanununun Ek9. maddesi kapsamında ücretsiz öğrenci okutmasına yönelik usukl ve esaslar
Vakıf Yükseköğretim Yönetmeliği 

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030027499


Yeterlilik Adı
İngilizce Öğretmenliği (İngilizce) Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Hasan Kalyoncu Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Yeşilkent, 27100 Oğuzeli/Gaziantep

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08 2353.08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08 2353.08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)

İngilizce olarak eğitim vermekte olup tam burslu eğitim sağlamaktadır.


Öğrenme Ortamları

İngilizce öğretmenliği lisans programında, öğretmen adaylarının donanımlı ve yetkin bireyler olarak yetişmeleri amacıyla hem kuramsal bilgiler hem de uygulamaya dönük deneyimler sunulmaktadır. Program süresince öğretmen adaylarının yalnızca derslere katılımı değil, aynı zamanda çeşitli gözlem, araştırma ve uygulama faaliyetlerine aktif olarak katılması beklenmektedir. Etkili bir öğretmenlik becerisinin gelişimi, sadece kısa süreli uygulamalarla değil, uzun soluklu ve sistematik bir süreçle mümkündür. Bu doğrultuda, öğretmen adaylarının mesleki bilgi, beceri ve tutumlarını pekiştirebilmeleri için gözlem çalışmaları, okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamaları gibi etkinlikler yöntem dersleriyle birlikte beş yarıyıla yayılmış şekilde programda yapılandırılmıştır. Böylece öğretmen adaylarının sorumluluk alma ve uygulama yeterlikleri zaman içinde artarak gelişmektedir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Alan yazınına yönelik eleştirel bakış açısı geliştirir.
  • Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
  • Bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Demokrasi ve insan haklarına saygılı olmayı alışkanlık haline getirir.
  • Dil eğitimi-öğretimi ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
  • Farklı kültürlerdeki sosyal yaşama uyum sağlar.
  • İkinci bir dil becerilerini etkili bir şekilde kullanır.
  • İngiliz Dili Eğitimi alanında karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm üretir.
  • İngiliz Dili Eğitimi alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanır.
  • İngiliz Dili Eğitimi ile ilgili alan yazınını izlemede kararlılık gösterir.
  • İngiliz Dili Eğitimi ile ilgili düşünceleri ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
  • İngilizce dil becerilerini etkili bir şekilde kullanır.
  • Kendi öğrenmesini yönlendirir.
  • Öğrenciler yabancı dil öğretiminde gerekli olan kuramsal ve uygulamalı bilgiyi açıklar.
  • Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanımlar.
  • Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
  • Uluslararası kültürleri tanır.
  • Yabancı Dil öğrenim ve öğretim sürecine yönelik eklektik bir yaklaşım geliştirir.
  • Yabancı dil öğretimine ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
  • Yabancı dil öğretiminin özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem, teknik ve etkinlikleri uygular.

Anahtar Yetkinlikler

1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Mezunlar Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda, üniversitelerde, ve özel eğitim kurumlarında İngilizce öğretmeni olarak çalışabilmektedirler.

HKU da öğrenim gören öğrenciler, bazı derslerden belirli yönetmelikler çerçevesinde muaf olabilirler. Başka bir kurumda alınan dersin içeriğinin, HKU da verilen dersin içeriğine uygun olması durumunda, ilgili fakülte/entitü müdürlüğü tarafından onaylanması kaydıyla, öğrenci bu dersten muaf tutulabilir.

Öğrencilerin eğitim ve öğretim süreçlerinde başarılarını ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak hazırlanan “Hasan Kalyoncu Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” tarafından belirlenir.
Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Her bir ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemi ile yöntemin başarı notuna yüzdelik etkisi, ilgili dersin “Ders Bilgi Paketi” nde ayrıntılı şekilde yer almaktadır.
Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır. Kredili derslerde öğrencilerin başarı notu 100 tam puan üzerinden belirlenir. Bu puanlar, Hasan Kalyoncu Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği 32. Maddesinde yer alan tabloda kat sayısına karşılık gelen harf notuna dönüştürülerek öğrenci transkriptine yansır. Kredisiz derslerde “S” (Başarılı), “U” (Başarısız), “I” (Eksik) ve “P” (Devam eden) notları kullanılır. Bunlara ek olarak “M” (Muaf) notu ve “NA” (Devamsız) notu gerekli durumlarda kullanılır.
Kredili dersler için geçer not en az DD, kredisiz dersler için ise S’dir. Akademik takvimde belirtilen sürede öğretim elemanı tarafından not takdir edilmeyen kredili dersler FF, kredisiz dersler U notu olarak işlem görür.
Bir dersten S, M, DD ve daha yukarı not alan öğrenci başarılı sayılır. Bir dersten FD, FF, U ve NA notu alan öğrenci başarısız sayılır ve bu dersi tekrarlaması gerekir


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
TS EN 9001 Kalite Yönetim Sistemi Standartlarına uygun faaliyetleri de yürütür.


Giriş Şartı

Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğunda mevcuttur.


Başarma Şartları
Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; eğitim programında yer alan tüm derslerden en az DD/S notu alarak başarılı olmaları, lisans düzeyinde 240 ECTS (AKTS) tamamlamaları, 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, programda yer alan okul stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Kendi alanlarında veya ilgili alanlardaki yüksek lisans, doktora programlarına veya sanatta yeterlik programlarına başvurabilir.


Yasal Dayanağı

2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
2809 Sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilat Kanunu
Vakıf Yükseköğretim Kurumlarının 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanununun Ek9. maddesi kapsamında ücretsiz öğrenci okutmasına yönelik usukl ve esaslar
Vakıf Yükseköğretim Yönetmeliği 


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030027499

Qualification Title
Bachelor's Degree in English Language Teaching
Awarding BodyHasan Kalyoncu University
Awarding Body ContactYeşilkent, 27100 Oğuzeli/Gaziantep
Awarding Body Urlhttps://www.hku.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification

ISCO:08 2353.08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4
Program Profile

It provides education in English and offers full scholarship.

Learning Environments

The English Language Teaching undergraduate program offers both theoretical knowledge and practical experiences in order to train prospective teachers as well-equipped and competent individuals. During the program, prospective teachers are expected not only to attend classes but also to actively participate in various observation, research and practice activities. The development of effective teaching skills is possible not only through short-term practices but also through a long-term and systematic process. In this respect, activities such as observation studies, school experience and teaching practices have been structured in the program spread over five semesters together with method courses in order to reinforce the professional knowledge, skills and attitudes of pre-service teachers. Thus, the competencies of pre-service teachers to take responsibility and practice are developed gradually over time.

Description

Develops a critical perspective towards the literature.
Acts in accordance with the laws, regulations and legislation related to their duties, rights and responsibilities as an individual.
Takes responsibility as an individual and team member.
To make a habit of respecting democracy and human rights.
Uses information and communication technologies related to language teaching and learning.
Adapt to social life in different cultures.
Uses second language skills effectively.
Produces solutions to the problems encountered in the field of English Language Teaching.
Uses theoretical and practical knowledge in the field of English Language Teaching.
Demonstrates determination in following the literature in the field of English Language Teaching.
To be able to convey his/her ideas about English Language Teaching and his/her suggestions for solutions to the problems encountered in the field of English Language Teaching in written and oral form.
Uses English language skills effectively.
Students direct their own learning.
Students explain the theoretical and practical knowledge required in foreign language teaching.
Defines students' development, learning characteristics and difficulties.
Evaluates the student's achievements in a multidimensional way using different methods.
Recognizes international cultures.
Develop an eclectic approach to foreign language learning and teaching process.
Develops materials suitable for foreign language teaching and student needs.
Apply the most appropriate teaching strategies, methods, techniques and activities by taking into account the characteristics and outcomes of foreign language teaching.

Key Competencies

1. Literacy competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
4. Digital competence
5. Personal, social and learning to learn competence
6. Citizenship competence
7. Entrepreneurial competence
8. Cultural awareness and expressive competence

Further Info

Graduates can work as English teachers in schools affiliated to the Ministry of National Education, universities, and private educational institutions.

Students studying at HKU may be exempted from some courses within the framework of certain regulations. If the content of the course taken at another institution is appropriate to the content of the course given at HKU, the student may be exempted from this course, provided that it is approved by the relevant faculty/institute directorate.

Methods of measuring and evaluating the success of students in education and training processes; exam types and their contribution to the course success grade are determined by the “Hasan Kalyoncu University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations” prepared in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council (YÖK).
Different methods such as homework, project, application, midterm and final exam are used in measurement and evaluation. The measurement and evaluation method applied for each course and the percentage effect of the method on the success grade are detailed in the “Course Information Package” of the relevant course.
Letter and numeric grading systems are used to evaluate student success. In credit courses, students' success grade is determined over 100 full points. These points are converted into letter grades corresponding to the coefficient number in the table in Article 32 of Hasan Kalyoncu University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations and reflected on the student transcript. “S” (Successful), ‘U’ (Unsuccessful), ‘I’ (Incomplete) and ‘P’ (Continuing) grades are used in non-credit courses. In addition to these, “M” (Exempt) and “NA” (Absent) grades are used when necessary.
The minimum passing grade for credit courses is DD and for non-credit courses is S. Credit courses that are not graded by the instructor within the period specified in the academic calendar are treated as FF and non-credit courses are treated as U.
A student who receives a grade of S, M, DD or higher in a course is considered successful. A student who receives a grade of FD, FF, U and NA in a course is considered unsuccessful and must repeat the course.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

“University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions are published every year within the framework of the criteria determined by YÖK. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. After the curriculum of the National Core Curriculum is accepted by the relevant Council of Deans, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. Accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

It also carries out activities in accordance with TS EN 9001 Quality Management System Standards.

Access Requirements

Students who want to enroll in the department must complete the processes / exams determined by ÖSYM within the framework of the academic and legal legislation of the university. A student who has started his/her education in an equivalent program at home or abroad can apply for transfer. The admission of students is examined and evaluated individually before the start of the semester, taking into account the conditions of each student and the degree applied for. More detailed information about admission to the University is available in the Institution Catalog.

Conditions for SuccessIn order to graduate from this program, students are required to be successful in all courses in the curriculum with at least DD / S grade, to complete 240 ECTS (ECTS) at undergraduate level, to have a GPA of at least 2.00 out of 4.00, to complete the school internships in the program within the specified time and characteristics.
Progression Paths (Relationship Type)

Students can apply to master's, doctoral or proficiency in art programs in their own or related fields.

Legal Basis

Law No. 2547 on Higher Education
Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Law No. 2809 on the Organization of Higher Education Institutions
Procedures and principles for Foundation Higher Education Institutions to educate students free of charge within the scope of Additional Article 9 of the Higher Education Law No. 2547
Foundation Higher Education Regulation

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030027499


Qualification Title
Bachelor's Degree in English Language Teaching

Awarding Body
Hasan Kalyoncu University

Awarding Body Contact
Yeşilkent, 27100 Oğuzeli/Gaziantep

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO:08 2353.08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

ISCO:08 2353.08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4

Program Profile

It provides education in English and offers full scholarship.


Learning Environments

The English Language Teaching undergraduate program offers both theoretical knowledge and practical experiences in order to train prospective teachers as well-equipped and competent individuals. During the program, prospective teachers are expected not only to attend classes but also to actively participate in various observation, research and practice activities. The development of effective teaching skills is possible not only through short-term practices but also through a long-term and systematic process. In this respect, activities such as observation studies, school experience and teaching practices have been structured in the program spread over five semesters together with method courses in order to reinforce the professional knowledge, skills and attitudes of pre-service teachers. Thus, the competencies of pre-service teachers to take responsibility and practice are developed gradually over time.


Description

Develops a critical perspective towards the literature.
Acts in accordance with the laws, regulations and legislation related to their duties, rights and responsibilities as an individual.
Takes responsibility as an individual and team member.
To make a habit of respecting democracy and human rights.
Uses information and communication technologies related to language teaching and learning.
Adapt to social life in different cultures.
Uses second language skills effectively.
Produces solutions to the problems encountered in the field of English Language Teaching.
Uses theoretical and practical knowledge in the field of English Language Teaching.
Demonstrates determination in following the literature in the field of English Language Teaching.
To be able to convey his/her ideas about English Language Teaching and his/her suggestions for solutions to the problems encountered in the field of English Language Teaching in written and oral form.
Uses English language skills effectively.
Students direct their own learning.
Students explain the theoretical and practical knowledge required in foreign language teaching.
Defines students' development, learning characteristics and difficulties.
Evaluates the student's achievements in a multidimensional way using different methods.
Recognizes international cultures.
Develop an eclectic approach to foreign language learning and teaching process.
Develops materials suitable for foreign language teaching and student needs.
Apply the most appropriate teaching strategies, methods, techniques and activities by taking into account the characteristics and outcomes of foreign language teaching.


Key Competencies

1. Literacy competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
4. Digital competence
5. Personal, social and learning to learn competence
6. Citizenship competence
7. Entrepreneurial competence
8. Cultural awareness and expressive competence


Further Info

Graduates can work as English teachers in schools affiliated to the Ministry of National Education, universities, and private educational institutions.

Students studying at HKU may be exempted from some courses within the framework of certain regulations. If the content of the course taken at another institution is appropriate to the content of the course given at HKU, the student may be exempted from this course, provided that it is approved by the relevant faculty/institute directorate.

Methods of measuring and evaluating the success of students in education and training processes; exam types and their contribution to the course success grade are determined by the “Hasan Kalyoncu University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations” prepared in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council (YÖK).
Different methods such as homework, project, application, midterm and final exam are used in measurement and evaluation. The measurement and evaluation method applied for each course and the percentage effect of the method on the success grade are detailed in the “Course Information Package” of the relevant course.
Letter and numeric grading systems are used to evaluate student success. In credit courses, students' success grade is determined over 100 full points. These points are converted into letter grades corresponding to the coefficient number in the table in Article 32 of Hasan Kalyoncu University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations and reflected on the student transcript. “S” (Successful), ‘U’ (Unsuccessful), ‘I’ (Incomplete) and ‘P’ (Continuing) grades are used in non-credit courses. In addition to these, “M” (Exempt) and “NA” (Absent) grades are used when necessary.
The minimum passing grade for credit courses is DD and for non-credit courses is S. Credit courses that are not graded by the instructor within the period specified in the academic calendar are treated as FF and non-credit courses are treated as U.
A student who receives a grade of S, M, DD or higher in a course is considered successful. A student who receives a grade of FD, FF, U and NA in a course is considered unsuccessful and must repeat the course.


Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

“University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions are published every year within the framework of the criteria determined by YÖK. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. After the curriculum of the National Core Curriculum is accepted by the relevant Council of Deans, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. Accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

It also carries out activities in accordance with TS EN 9001 Quality Management System Standards.


Access Requirements

Students who want to enroll in the department must complete the processes / exams determined by ÖSYM within the framework of the academic and legal legislation of the university. A student who has started his/her education in an equivalent program at home or abroad can apply for transfer. The admission of students is examined and evaluated individually before the start of the semester, taking into account the conditions of each student and the degree applied for. More detailed information about admission to the University is available in the Institution Catalog.


Conditions for Success
In order to graduate from this program, students are required to be successful in all courses in the curriculum with at least DD / S grade, to complete 240 ECTS (ECTS) at undergraduate level, to have a GPA of at least 2.00 out of 4.00, to complete the school internships in the program within the specified time and characteristics.

Progression Paths (Relationship Type)

Students can apply to master's, doctoral or proficiency in art programs in their own or related fields.


Legal Basis

Law No. 2547 on Higher Education
Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Law No. 2809 on the Organization of Higher Education Institutions
Procedures and principles for Foundation Higher Education Institutions to educate students free of charge within the scope of Additional Article 9 of the Higher Education Law No. 2547
Foundation Higher Education Regulation


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode