Yeterlilik Kodu | TR0030032355 | |
Yeterlilik Adı | İnşaat Mühendisliği (%30 İngilizce) Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Manisa Celâl Bayar Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Şehit Prof. Dr. İlhan Varank Yerleşkesi 45140 - Yunusemre - MANİSA | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.mcbu.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | İnşaat ve inşaat mühendisliği | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | İnşaat Mühendisliği bölümü ülkemizde ve dünya da öncü sektörlerden olan ve sürekli ihtiyaç duyulan inşaat sektörüne iyi eğitimli ve çağın ihtiyaçlarına uygun mühendisler mezun etmeyi amaçlar. İnşaat Mühendisliği Bölümü, gelişmiş olan üniversitelerin bir bölümüne kıyasla gelişmekte olan bir bölümdür. Üniversitemizin kurulan ilk bölümlerindendir. Aradan geçen yıllarda bölümümüz sürekliliği sağlamak ve kaliteyi artırmak yönünde halen verdiği yüksek lisans programı yanında doktora eğitimini de açmıştır. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
Başarı değerlendirmesi Harfli başarı notu Başarı katsayısı
Devam ediyor: DE,
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK) | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Programdan mezun olabilmek için eğitim planında yer alan dersleri (toplam 240 AKTS) ve Sektör Uygulamaları Eğitimini başarı ile tamamlayan ve ağırlıklı not ortalaması en az 2.00 ve üzeri olan öğrenciler mezuniyet hakkı kazanırlar. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Aradan geçen yıllarda İnşaat Mühendisliği Bölümü’nden mezun olan mühendisler özel sektörde, kamuda, belediyelerde veya üniversitelerde görev almaktadırlar. Bir kısmı kendi açtıkları bürolarda piyasaya hizmet vermektedirler. Mezunların belli bir kısmı yine İnşaat Mühendisliği Bölümün'de, bir kısmı Türkiye’deki veya dünyadaki diğer üniversitelerde lisansüstü öğrenimlerini sürdürmüş ya da sürdürmektedirler. Mezunlarımız Karayolları Genel Müdürlüğü, DSİ Müdürlükleri, Büyükşehir ve ilçe belediyeleri ve üniversitelerin Yapı İşleri Daire Başkanlıkların'da olmak üzere birçok farklı alanda faaliyet gösteren kamu kurum ve kuruluşlarında görev almaktadırlar. | |
Yasal Dayanağı |
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030032355
ISCO 08
ISCO 08
İnşaat Mühendisliği bölümü ülkemizde ve dünya da öncü sektörlerden olan ve sürekli ihtiyaç duyulan inşaat sektörüne iyi eğitimli ve çağın ihtiyaçlarına uygun mühendisler mezun etmeyi amaçlar. İnşaat Mühendisliği Bölümü, gelişmiş olan üniversitelerin bir bölümüne kıyasla gelişmekte olan bir bölümdür. Üniversitemizin kurulan ilk bölümlerindendir. Aradan geçen yıllarda bölümümüz sürekliliği sağlamak ve kaliteyi artırmak yönünde halen verdiği yüksek lisans programı yanında doktora eğitimini de açmıştır.
Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.
- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harfe veya nota dayalı sistemler kullanılır.
- Sınavlar; ara sınav, final sınavı, bütünleme sınavı, mazeret sınavı, ek sınav ve azami süre sonu ek sınavından oluşur.
- -Sınavlar; yazılı, sözlü, hem yazılı hem sözlü veya uygulamalı olarak yapılabilir.
- Her ders için en az bir ara sınav yapılır. Ara sınav tarihleri, ilgili yönetim kurulu tarafından her yarıyılın ilk ayı içinde belirlenir ve ilan edilir. Ara sınavlar dışında kısa sınavlar, projeler ve öğretim elemanının uygun gördüğü diğer faaliyetler yapılabilir. Bu faaliyetlerin sayısı ve başarı notuna katkısı öğretim elemanı tarafından ders planında belirtilir. Final veya bütünleme sınavlarının başarı notuna katkısı en az %40 en fazla %60 olacak şekilde belirlenir. Uzaktan eğitim programlarında final veya bütünleme sınavının başarı notuna katkısı en fazla %80 olacak şekilde belirlenir.
- Başarı değerlendirmesi aşağıdaki tabloya göre yapılır.
Başarı değerlendirmesi Harfli başarı notu Başarı katsayısı
Pekiyi AA 4,00
İyi-pekiyi BA 3,50
İyi BB 3,00
Orta-iyi CB 2,50
Orta CC 2,00
Orta-geçer DC 1,50
Geçer DD 1,00
Başarısız FD 0,50
Başarısız FF 0,00
- Ayrıca;
Devam ediyor: DE,
Eksik: E,
Geçti: G,
Kaldı: K,
Muaf: M,
Devamsız: DZ,
Dersten çekilme: I,
harf notu ile ifade edilir.
- AA, BA, BB, CB, CC, G ve M başarılı harf notlarıdır.
- DC ve DD koşullu başarılı harf notlarıdır. GANO’ su en az 2,00 olan öğrenciler DC ve DD notu aldıkları derslerden de başarılı sayılır. Başarısız dersi olmayan, fakat GANO’su 2,00’ın altında olan öğrenciler, mezun olabilmek için öncelikle DC ve DD olan derslerini yeniden alarak GANO’larını 2,00’ın üzerine çıkarmak zorundadır.
- FD, FF, DZ ve K başarısız harf notlarıdır.
- I notu not ortalaması hesabına katılmaz.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK)
- Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programları için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.
Aradan geçen yıllarda İnşaat Mühendisliği Bölümü’nden mezun olan mühendisler özel sektörde, kamuda, belediyelerde veya üniversitelerde görev almaktadırlar. Bir kısmı kendi açtıkları bürolarda piyasaya hizmet vermektedirler. Mezunların belli bir kısmı yine İnşaat Mühendisliği Bölümün'de, bir kısmı Türkiye’deki veya dünyadaki diğer üniversitelerde lisansüstü öğrenimlerini sürdürmüş ya da sürdürmektedirler. Mezunlarımız Karayolları Genel Müdürlüğü, DSİ Müdürlükleri, Büyükşehir ve ilçe belediyeleri ve üniversitelerin Yapı İşleri Daire Başkanlıkların'da olmak üzere birçok farklı alanda faaliyet gösteren kamu kurum ve kuruluşlarında görev almaktadırlar.
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030032355 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree in Civil Engineering | |
Awarding Body | Manisa Celal Bayar University | |
Awarding Body Contact | Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Üniversiteler Mah. 1600. Cad. No:10, 06800 Bilkent, Çankaya/Ankara Phone: 0850 470 0 965 | |
Awarding Body Url | https://en.mcbu.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Building and civil engineering | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | The Department of Civil Engineering aims to graduate the engineers who are well-educated in the constantly needed construction sector and suitable for the needs of the times, from the pioneering sectors of our country and the world.The Department of Civil Engineering is a developing department compared to some of the developed universities. It's the one of the first departments established in our university. From now on, in the past years, a Ph.D. program has also opened in addition to his graduate degree program in order to provide continuity of the department and to increase the quality. Existing facilities and the number of faculty members are comparable to the construction departments of other old universities in our country. In 1994, undergraduate and graduate degree, in 1995 undergraduate secondary education and in 2008, doctoral education started.. 6 basic civil engineering disciplines (hydraulics, mechanics, geotechnics, transportation, building, building materials) are actively involved in education and scientific studies | |
Learning Environments | Learning takes place in the form of formal education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions, and workplaces. | |
Description | Adequate knowledge in mathematics, science and engineering subjects pertaining to the relevant discipline; ability to use theoretical and applied knowledge in these areas in the solution of complex engineering problems. • Ability to formulate, and solve complex engineering problems; ability to select and apply proper analysis and modeling methods for this purpose. • Ability to design a complex system, process, device or product under realistic constraints and conditions, in such a way as to meet the desired result; ability to apply modern design methods for this purpose. • Ability to select and use modern techniques and tools needed for analyzing and solving complex problems encountered in engineering practice; ability to employ information technologies effectively. • Ability to design and conduct experiments, gather data, analyze and interpret results for investigating complex engineering problems or discipline specific research questions. • Ability to work efficiently in intra-disciplinary and multi-disciplinary teams; ability to work individually • Ability to communicate effectively, both orally and in writing; knowledge of a minimum of one foreign language; ability to write effective reports and comprehend written reports, prepare design and production reports, make effective presentations, and give and receive clear and intelligible instructions. • Awareness of the need for lifelong learning; ability to access information, to follow developments in science and technology, and to continue to educate him/herself. • Knowledge on behavior according ethical principles, professional and ethical responsibility and standards used in engineering practices. • Knowledge about business life practices such as project management, risk management, and change management; awareness in entrepreneurship, innovation; knowledge about sustainable development. • Knowledge about the global and social effects of engineering practices on health, environment, and safety, and contemporary issues of the century reflected into the field of engineering; awareness of the legal consequences of engineering solutions. | |
Key Competencies | The advanced level competencies of the program are listed below. • Literacy competence • Multilingual competence • Personal, social and learning to learn competence • Cultural awareness and expression competence • Citizenship competence • Digital competence • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering • Entrepreneurial competence | |
Further Info | • Measurement and evaluation methods, types of exams and their contribution to course success grades are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these matters. • Different methods such as homework, projects, applications, midterm exams and final exams are used in measurement and evaluation. Letter or grade-based systems are used in the evaluation of student success. Exams consist of midterm exam, final exam, make-up exam, make-up exam, additional exam and additional exam at the end of the maximum period. | |
Quality Assurance | To pursue the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and other activities in higher education institutions. • “University Surveillance and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. Reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions prepared according to these reports are also shared with the public by YÖK. • The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions, is published annually by the Council of Higher Education. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these matters. 1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans' Council. 2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions. 4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous pursuing, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation. Engineering Education Programs Evaluation and Accreditation Association (MÜDEK) ??? | |
Access Requirements |
To be placed in undergraduate programs that are a continuation of the fields they have graduated from higher education institutions for associate degree graduates, as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM, the procedures and principles of which are determined by YÖK. | |
Conditions for Success | In order to graduate from the program, students who successfully complete the courses in the curriculum (240 ECTS in total) and Sector Applications Training and have a weighted grade point average of at least 2.00 and above are eligible to graduate. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Since its establishment, engineers who graduated from the Department of Civil Engineering have been working in the private sector, public sector, municipalities or universities. Some of them serve the market in their own offices. A certain number of graduates have continued or are continuing their postgraduate education in the Department of Civil Engineering, while others have continued their postgraduate education in other universities in Turkey or around the world. Our graduates are working in many different public institutions and organizations, including the General Directorate of Highways (KGM), DSI Directorates, Metropolitan and district municipalities and the Construction Works Departments of universities. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs, Double Majors, Minors and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Clause-35) 2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid for lifetime. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030032355
ISCO 08
ISCO 08
The Department of Civil Engineering aims to graduate the engineers who are well-educated in the constantly needed construction sector and suitable for the needs of the times, from the pioneering sectors of our country and the world.The Department of Civil Engineering is a developing department compared to some of the developed universities. It's the one of the first departments established in our university. From now on, in the past years, a Ph.D. program has also opened in addition to his graduate degree program in order to provide continuity of the department and to increase the quality. Existing facilities and the number of faculty members are comparable to the construction departments of other old universities in our country. In 1994, undergraduate and graduate degree, in 1995 undergraduate secondary education and in 2008, doctoral education started.. 6 basic civil engineering disciplines (hydraulics, mechanics, geotechnics, transportation, building, building materials) are actively involved in education and scientific studies
Learning takes place in the form of formal education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions, and workplaces.
Adequate knowledge in mathematics, science and engineering subjects pertaining to the relevant discipline; ability to use theoretical and applied knowledge in these areas in the solution of complex engineering problems.
• Ability to formulate, and solve complex engineering problems; ability to select and apply proper analysis and modeling methods for this purpose.
• Ability to design a complex system, process, device or product under realistic constraints and conditions, in such a way as to meet the desired result; ability to apply modern design methods for this purpose.
• Ability to select and use modern techniques and tools needed for analyzing and solving complex problems encountered in engineering practice; ability to employ information technologies effectively.
• Ability to design and conduct experiments, gather data, analyze and interpret results for investigating complex engineering problems or discipline specific research questions.
• Ability to work efficiently in intra-disciplinary and multi-disciplinary teams; ability to work individually
• Ability to communicate effectively, both orally and in writing; knowledge of a minimum of one foreign language; ability to write effective reports and comprehend written reports, prepare design and production reports, make effective presentations, and give and receive clear and intelligible instructions.
• Awareness of the need for lifelong learning; ability to access information, to follow developments in science and technology, and to continue to educate him/herself.
• Knowledge on behavior according ethical principles, professional and ethical responsibility and standards used in engineering practices.
• Knowledge about business life practices such as project management, risk management, and change management; awareness in entrepreneurship, innovation; knowledge about sustainable development.
• Knowledge about the global and social effects of engineering practices on health, environment, and safety, and contemporary issues of the century reflected into the field of engineering; awareness of the legal consequences of engineering solutions.
The advanced level competencies of the program are listed below.
• Literacy competence
• Multilingual competence
• Personal, social and learning to learn competence
• Cultural awareness and expression competence
• Citizenship competence
• Digital competence
• Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
• Entrepreneurial competence
• Measurement and evaluation methods, types of exams and their contribution to course success grades are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these matters.
• Different methods such as homework, projects, applications, midterm exams and final exams are used in measurement and evaluation. Letter or grade-based systems are used in the evaluation of student success.
Exams consist of midterm exam, final exam, make-up exam, make-up exam, additional exam and additional exam at the end of the maximum period.
Exams can be written, oral, both written and oral or practical.
At least one midterm exam is held for each course. Midterm exam dates are determined and announced by the relevant board of directors within the first month of each semester. Apart from midterm exams, quizzes, projects and other activities deemed appropriate by the instructor can be done. The number of these activities and their contribution to the success grade are specified by the instructor in the lesson plan. The contribution of final or make-up exams to the success grade is determined to be at least 40% and at most 60%. In distance education programmes, the contribution of the final or make-up exam to the success grade is determined as maximum 80%.
Success evaluation is made according to the table below.
Success evaluation Letter grade Success coefficient
Excellent AA 4,00
Very good BA 3,50
Good BB 3,00
Avarage CB 2,50
Satisfactory CC 2,00
Provisionally successful DC 1,50
Pass DD 1,00
Fail FD 0,50
Fail FF 0,00
Also;
Ongoing DE,
Incomplete: E,
Pass G,
Fail: K,
Exemption M,
Leave of absence DZ,
Withdrawal from a class: I,
is expressed with a letter grade.
AA, BA, BB, CB, CC, G and M are successful letter grades.
DC and DD are conditionally successful letter grades. Students with a GPA of at least 2.00 are also considered successful in the courses in which they receive DC and DD grades. Students who have no failed courses, but whose GPA is below 2.00, must first retake their DC and DD courses and raise their GPA above 2.00 in order to graduate.
FD, FF, DZ and K are unsuccessful letter grades.
I grade is not included in the grade point average calculation.
To pursue the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and other activities in higher education institutions.
• “University Surveillance and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. Reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions prepared according to these reports are also shared with the public by YÖK.
• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions, is published annually by the Council of Higher Education. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education.
Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum:
YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these matters.
1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans' Council.
2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous pursuing, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public.
In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.
Engineering Education Programs Evaluation and Accreditation Association (MÜDEK) ???
- Having graduated from secondary education institutions or from secondary education institutions of foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and having met the conditions for admission to undergraduate programs of higher education institutions.
- To be placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Evaluation, Selection, and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.
- To have received the required score and passed the special talent exam as a result of the central exam conducted by ÖSYM for the programs of higher education institutions that accept students through special talent exams, the procedures and principles of which are determined by YÖK.
To be placed in undergraduate programs that are a continuation of the fields they have graduated from higher education institutions for associate degree graduates, as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM, the procedures and principles of which are determined by YÖK.
Since its establishment, engineers who graduated from the Department of Civil Engineering have been working in the private sector, public sector, municipalities or universities. Some of them serve the market in their own offices. A certain number of graduates have continued or are continuing their postgraduate education in the Department of Civil Engineering, while others have continued their postgraduate education in other universities in Turkey or around the world. Our graduates are working in many different public institutions and organizations, including the General Directorate of Highways (KGM), DSI Directorates, Metropolitan and district municipalities and the Construction Works Departments of universities.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs, Double Majors, Minors and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Clause-35)
2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
The qualification is valid for lifetime.
