Yeterlilik Kodu

TR0030010136

Yeterlilik Adı
İnşaat Mühendisliği Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Rumeli Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisiİstanbul Rumeli Üniversitesi
Sorumlu Kurum URLhttp://www.rumeli.edu.tr/
Yönelim-
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)İnşaat ve inşaat mühendisliği
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
Kategori-
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Matematik, fen bilimleri ve inşaat mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
  • Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
  • Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
  • Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisiMühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
  • Mesleki ve etik sorumluluk bilinciTürkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
  • Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
  • Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
  • Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Başarı değerlendirmesia) Bir öğrencinin bir dersten sağlayacağı başarının değerlendirilmesinde, o derse ait yarıyıl içi çalışmalarında sağladığı yüz tam not üzerinden verilen yarıyıl içi notu ile yarıyıl sonu sınavında sağladığı yüz tam not üzerinden verilen yarıyıl sonu notu dikkate alınır.b) Başarının ölçülmesinde yarıyıl içi notunun ağırlığı % 40 ve yarıyıl sonu sınavının ağırlığı % 60’dır.Başarı notu(1) Başarı notu aşağıda belirtildiği şekilde tespit edilir. Bunun tespitinde bağıl değerlendirme yöntemi kullanılır.a) Başarı notlarının anlamları aşağıdaki şekilde tanımlanır.Başarı Notu Katsayı AçıklamaAA 4.00MükemmelBA3.50PekiyiBB3.00İyiCB2.50OrtaCC2.00YeterliDC1.50Koşullu BaşarılıDD1.00BaşarısızFD0.50BaşarısızFF0.00BaşarısızF00.00DevamsızG: GeçerK: Kalırİ: İzinliM: MuafE: Eksik 2) Bir dersten (DC) harf notunu alan öğrenci, bu dersi koşullu başarmış (koşullu başarılı) kabul edilir. Bu nedenle bir dersten (DC) harf notunu alan öğrencinin bu dersten başarılı sayılabilmesi için AGNO’sunun en az 2.00 olması gerekir. Sorumlu olduğu öğretim planında koşullu başarılı dersi/dersleri bulunan öğrencinin mezun olabilmesi için tüm derslere ait AGNO’sunun en az 2.00 olması gerekir ve AGNO hesabına katılır.3) G (Geçer) notu, alınan dersten veya eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarılı/yeterli olma durumu gösterir ve AGNO hesabına katılmaz.4) K (Kalır) notu, alınan dersten veya eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarısız/yetersiz olma durumu gösterir ve AGNO hesabına katılmaz.5) İ (İzinli) notu, bu Yönetmeliğin ilgili maddesi uyarınca öğrenimine ara verme izni alan ve bu nedenle derse ait koşulları yerine getirmeme durumunu gösterir ve bir nota dönünceye kadar AGNO hesabına katılmaz. Dersin alındığı yarıyılı takip eden dersin bulunduğu yarıyıl sonuna kadar tamamlanmayan dersler için İ notu otomatik olarak FF’ye dönüşür.6) M (Muaf) notu, öğrencinin daha önce almış olduğu ve/veya denklikleri kabul edilerek ilgili yönetim kurulu kararları ile muaf olunan dersler için verilen nottur ve AGNO hesabına katılmaz.Mazeret, Bütünleme ve Mezuniyet sınavları(1) Mazeret sınavı, yarıyıl içi sınavı için yapılır. Yarıyıl içinde iki sınav yapılması durumunda öğrenci sadece bunlardan biri için mazeret sınavına girebilir. Öğrencinin bir dersten mazeret sınavına alınıp alınmayacağı ve mazeret sınavlarının nasıl yapılacağı, Senato tarafından belirlenen esaslara göre yürütülür. Yarıyıl sonu sınavı için mazeret sınav hakkı verilmez.(2) Bütünleme sınavına ilişkin esaslar şunlardır:a) Bütünleme sınavına girebilmek için; ilgili derslere sınavın yapılacağı eğitim-öğretim yılında kayıt yaptırmış olmak ve bu derslerin yarıyıl sonu sınavına girebilme şartlarını yerine getirmiş olmak zorunludur. Bütünleme sınavlarına giremeyen öğrencilere bu sınav için mazeret sınav hakkı verilmez.b) Öğrenciler koşullu başarılı ve başarısız olduğu (F0 hariç) derslerden bütünleme sınavına girebilir. Bütünleme sınavında alınan not, o dersin yarıyıl sonu sınav notu yerine geçer. Bütünleme sınavı sonunda ara sınav, yarıyıl içi çalışmaları ve bütünleme sınav notunun ağırlıkları dikkate alınarak harfli başarı notu belirlenir.c) Bir dersin bütünleme sınavına girmeyen öğrencilere E (Eksik) notu verilir ve bu dersin harf notu, yarıyıl sonu harf notu olarak kalır. Bütünleme harf notları yarıyıl not ortalamasına katılır.(3) Mezuniyet sınavına ilişkin esaslar şunlardır:a) Mezuniyet sınavına girebilmek için ilgili dersin yarıyıl sonu sınavına girebilme şartlarını yerine getirmiş olmak zorunludur. Mezuniyet sınavlarına giremeyen öğrencilere bu sınav için mazeret sınav hakkı verilmez.b) Mezuniyetlerine en fazla iki dersi kalan öğrencilere; bütünleme sınavından sonra ve akademik takvimde belirtilen sürede yapılmak üzere, başarısız dersleri için mezuniyet sınavı yapılır. Genel not ortalamaları 2.00 olmadığı için mezun olamayan öğrenciler, seçecekleri koşullu başarılı en fazla iki dersten mezuniyet sınavına girebilir.c) Mezuniyet sınavında başarılı olabilmek için en az CC notu almak zorunludur. Sınavda alınan not, o dersin başarı notu yerine geçer. Ara sınav ve yarıyıl içi çalışmalar değerlendirmeye katılmazBu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; öğretim planında yer alan tüm dersleri, uygulamaları, staj ve benzeri çalışmaları başarı ile ağırlıklı genel not ortalaması en az (2.00) olacak şekilde tamamlamaları gerekmektedir.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

İRÜ Lisans programlarında öğrenim görebilmek için, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’nin yaptığı sınavı kazanmış olmak ve başka bir örgün yükseköğretim programına kayıtlı olmamak gerekir. Yurtdışından kabul edilecek öğrenciler için İRÜ Yurt Dışından Kabul Edilecek Öğrenci Başvuru ve Kayıt Yönergesinde yer alan hükümler uygulanır.

Başarma ŞartlarıBu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; öğretim planında yer alan tüm dersleri, uygulamaları, staj ve benzeri çalışmaları başarı ile ağırlıklı genel not ortalaması en az (2.00) olacak şekilde tamamlamaları gerekmektedir.Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve öğretim programlarında öngörülen tüm derslerden en az DC notu alarak başarılı olmaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 240’dır. Öğrencilerin aynı zamanda zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İnşaat mühendisliği bölümü mezunlarının çalışma alanı oldukça geniş olup; yapı mühendisliği, geoteknik mühendisliği, su mühendisliği, kıyı liman mühendisliği, ulaştırma mühendisliği,yapı malzemeleri mühendisliği ve yapım yönetimi alanlarında tasarımcı veya şantiyeci olarak çalışabilmektedir. Bölüm mezunları, kamu ve özel kurum ve kuruluşlarda görev alabilmekte veya kendi işlerini kurabilmektedir.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030010136


Yeterlilik Adı
İnşaat Mühendisliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Rumeli Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İstanbul Rumeli Üniversitesi

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
-

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
-

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Matematik, fen bilimleri ve inşaat mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
  • Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
  • Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
  • Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisiMühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
  • Mesleki ve etik sorumluluk bilinciTürkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
  • Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
  • Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
  • Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Başarı değerlendirmesia) Bir öğrencinin bir dersten sağlayacağı başarının değerlendirilmesinde, o derse ait yarıyıl içi çalışmalarında sağladığı yüz tam not üzerinden verilen yarıyıl içi notu ile yarıyıl sonu sınavında sağladığı yüz tam not üzerinden verilen yarıyıl sonu notu dikkate alınır.b) Başarının ölçülmesinde yarıyıl içi notunun ağırlığı % 40 ve yarıyıl sonu sınavının ağırlığı % 60’dır.Başarı notu(1) Başarı notu aşağıda belirtildiği şekilde tespit edilir. Bunun tespitinde bağıl değerlendirme yöntemi kullanılır.a) Başarı notlarının anlamları aşağıdaki şekilde tanımlanır.Başarı Notu Katsayı AçıklamaAA 4.00MükemmelBA3.50PekiyiBB3.00İyiCB2.50OrtaCC2.00YeterliDC1.50Koşullu BaşarılıDD1.00BaşarısızFD0.50BaşarısızFF0.00BaşarısızF00.00DevamsızG: GeçerK: Kalırİ: İzinliM: MuafE: Eksik 2) Bir dersten (DC) harf notunu alan öğrenci, bu dersi koşullu başarmış (koşullu başarılı) kabul edilir. Bu nedenle bir dersten (DC) harf notunu alan öğrencinin bu dersten başarılı sayılabilmesi için AGNO’sunun en az 2.00 olması gerekir. Sorumlu olduğu öğretim planında koşullu başarılı dersi/dersleri bulunan öğrencinin mezun olabilmesi için tüm derslere ait AGNO’sunun en az 2.00 olması gerekir ve AGNO hesabına katılır.3) G (Geçer) notu, alınan dersten veya eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarılı/yeterli olma durumu gösterir ve AGNO hesabına katılmaz.4) K (Kalır) notu, alınan dersten veya eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarısız/yetersiz olma durumu gösterir ve AGNO hesabına katılmaz.5) İ (İzinli) notu, bu Yönetmeliğin ilgili maddesi uyarınca öğrenimine ara verme izni alan ve bu nedenle derse ait koşulları yerine getirmeme durumunu gösterir ve bir nota dönünceye kadar AGNO hesabına katılmaz. Dersin alındığı yarıyılı takip eden dersin bulunduğu yarıyıl sonuna kadar tamamlanmayan dersler için İ notu otomatik olarak FF’ye dönüşür.6) M (Muaf) notu, öğrencinin daha önce almış olduğu ve/veya denklikleri kabul edilerek ilgili yönetim kurulu kararları ile muaf olunan dersler için verilen nottur ve AGNO hesabına katılmaz.Mazeret, Bütünleme ve Mezuniyet sınavları(1) Mazeret sınavı, yarıyıl içi sınavı için yapılır. Yarıyıl içinde iki sınav yapılması durumunda öğrenci sadece bunlardan biri için mazeret sınavına girebilir. Öğrencinin bir dersten mazeret sınavına alınıp alınmayacağı ve mazeret sınavlarının nasıl yapılacağı, Senato tarafından belirlenen esaslara göre yürütülür. Yarıyıl sonu sınavı için mazeret sınav hakkı verilmez.(2) Bütünleme sınavına ilişkin esaslar şunlardır:a) Bütünleme sınavına girebilmek için; ilgili derslere sınavın yapılacağı eğitim-öğretim yılında kayıt yaptırmış olmak ve bu derslerin yarıyıl sonu sınavına girebilme şartlarını yerine getirmiş olmak zorunludur. Bütünleme sınavlarına giremeyen öğrencilere bu sınav için mazeret sınav hakkı verilmez.b) Öğrenciler koşullu başarılı ve başarısız olduğu (F0 hariç) derslerden bütünleme sınavına girebilir. Bütünleme sınavında alınan not, o dersin yarıyıl sonu sınav notu yerine geçer. Bütünleme sınavı sonunda ara sınav, yarıyıl içi çalışmaları ve bütünleme sınav notunun ağırlıkları dikkate alınarak harfli başarı notu belirlenir.c) Bir dersin bütünleme sınavına girmeyen öğrencilere E (Eksik) notu verilir ve bu dersin harf notu, yarıyıl sonu harf notu olarak kalır. Bütünleme harf notları yarıyıl not ortalamasına katılır.(3) Mezuniyet sınavına ilişkin esaslar şunlardır:a) Mezuniyet sınavına girebilmek için ilgili dersin yarıyıl sonu sınavına girebilme şartlarını yerine getirmiş olmak zorunludur. Mezuniyet sınavlarına giremeyen öğrencilere bu sınav için mazeret sınav hakkı verilmez.b) Mezuniyetlerine en fazla iki dersi kalan öğrencilere; bütünleme sınavından sonra ve akademik takvimde belirtilen sürede yapılmak üzere, başarısız dersleri için mezuniyet sınavı yapılır. Genel not ortalamaları 2.00 olmadığı için mezun olamayan öğrenciler, seçecekleri koşullu başarılı en fazla iki dersten mezuniyet sınavına girebilir.c) Mezuniyet sınavında başarılı olabilmek için en az CC notu almak zorunludur. Sınavda alınan not, o dersin başarı notu yerine geçer. Ara sınav ve yarıyıl içi çalışmalar değerlendirmeye katılmazBu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; öğretim planında yer alan tüm dersleri, uygulamaları, staj ve benzeri çalışmaları başarı ile ağırlıklı genel not ortalaması en az (2.00) olacak şekilde tamamlamaları gerekmektedir.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

İRÜ Lisans programlarında öğrenim görebilmek için, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’nin yaptığı sınavı kazanmış olmak ve başka bir örgün yükseköğretim programına kayıtlı olmamak gerekir. Yurtdışından kabul edilecek öğrenciler için İRÜ Yurt Dışından Kabul Edilecek Öğrenci Başvuru ve Kayıt Yönergesinde yer alan hükümler uygulanır.


Başarma Şartları
Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; öğretim planında yer alan tüm dersleri, uygulamaları, staj ve benzeri çalışmaları başarı ile ağırlıklı genel not ortalaması en az (2.00) olacak şekilde tamamlamaları gerekmektedir.Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve öğretim programlarında öngörülen tüm derslerden en az DC notu alarak başarılı olmaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 240’dır. Öğrencilerin aynı zamanda zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İnşaat mühendisliği bölümü mezunlarının çalışma alanı oldukça geniş olup; yapı mühendisliği, geoteknik mühendisliği, su mühendisliği, kıyı liman mühendisliği, ulaştırma mühendisliği,yapı malzemeleri mühendisliği ve yapım yönetimi alanlarında tasarımcı veya şantiyeci olarak çalışabilmektedir. Bölüm mezunları, kamu ve özel kurum ve kuruluşlarda görev alabilmekte veya kendi işlerini kurabilmektedir.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030010136

Qualification Title
Awarding Bodyİstanbul Rumeli University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.rumeli.edu.tr/
Orientation-
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasBuilding and civil engineering
National Occupation Classification -
Category-
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • Competent knowledge of mathematics, science and technology, and civil engineering; ability to apply this knowledge to engineering solutions.
  • Skills to design and conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
  • Ability to design a system, a component or a process in a satisfactory manner considering realistic constraints and conditions such as economics, environmental issues, social, health, politics, ethics, security and sustainability; knowledge of project management and applications of risk management.
  • An ability to function within disciplinary and interdisciplinary teams as well as an individual.
  • Skills to determine, identify, formulate, and solve complex civil engineering problems; ability to select and apply apropriate analysis and modelling methods.
  • An understanding of professional and ethical responsibilities.
  • An ability to effectively communicate in Turkish and in at least a foreign language; knowledge of a foreign language.
  • Knowledge of the impacts of civil engineering applications within a global and societal context; entrepreneurship, innovativeness, and awareness of sustainable developmentA recognition of the need for life-long learning; ability to reach knowledge, to follow advances in science and technology and to consistently renew oneself.
  • Ability to develop, select and use modern techniques and tools required for engineering applications; ability to use information technologies effectively.
  • Information on the effects of engineering practices on health, environment and safety in the universal and social dimensions; awareness of the legal consequences of engineering solutions.
Key Competencies-
Further Info

Assessment of Successa) In assessing a student’s performance in a course, the grade the student has scored during the semester work over a hundred and the grade the student has scored at the end of the semester over a hundred are taken into consideration.b) In measuring success, the weight of the grade during the semester is 40% and the weight of the final exam is 60%. Achievement Grade (1) In determining a grade, relative evaluation system is used. Achievement Grade is designated as follows: a) The meanings of the achievement grades are defined as follows: Achievement Grade CoefficientAchievement DegreeAA4.00ExcellentBA3.50Very goodBB3.00GoodCB2.50AverageCC2.00SatisfactoryDC1.50Provisionally SuccessfulDD1.00FailFD0.50FailFF0.00FailF00.00NAG: Pass K: Fail İ: Leave of Absence M: Exemption E: Incomplete 2) (DC) indicates that the student has been provisionally successful in a course. For a student to be considered successful in a course, he must have a minimum GPA of 2.0. If a student has courses in which he has been provisionally successful in his instructional plan, he must have a minimum GPA of 2.0 to qualify for graduation. And, this course is included in his GPA. 3) G (Pass) indicates that the student has been successful/satisfactory in a course and not included in his GPA. 4) K (Fail) indicates that the student has been unsuccessful/unsatisfactory in a course and not included in his GPA. 5) İ (Leave of Absence) indicates that the student has been unable to complete the requirements of a course because of sickness or some other valid reason pursuant to the relevant provision of this Regulation and is not included in GPA until it is transformed into an achievement grade. If this course is not completed the following semester in which the course is available, İ automatically turns into an FF. 6) M (Exemption) indicates that the student have exemption for the previous program courses which are deemed equivalent to the courses offered in their new undergraduate program. Decision for the course exemption is made by the relevant faculty committee. The courses that student is exempt from are processed as a non-credit exemption and they are not included in the student’s GPA. Make-up, Resit and Graduation Exams (1) A make-up exam is administered in place of a mid-term exam. In case of multiple make-up exams, the student can only sit in one of these exams. The provisions stipulated by the Senate apply to whether a student can sit in a make-up exam or how to administer a make-up exam. A make-up exam for the exams at the end of the semester won’t be allowed. (2) The provisions regarding resit exams are as follows: a) For a student to be able to sit in a resit exam, he must have added the course at the beginning of the semester and must have fulfilled the requirements to be able to take this exam at the end of the semester. Students who have missed a resit exam cannot have a make-up exam for it. b) Students who have been unsuccessful or provisionally successful (not F0) can sit in resit exams. The score in a resit exam is considered a final at the end of the semester. An achievement grade is assigned at the end of a resit exam by taking the percentages of visas, assignments and the resit exam into consideration. c) A student who have missed a resit exam gets E (Incomplete) and remains as the achievement grade of the course. The resit achievement grades are included in semester grade average points. (3) The provisions regarding graduation exams are as follows: a) To be able to sit in a graduation exam, a student must have fulfilled the requirements to take the final exam at the end of the semester. The students who haven’t qualified for a graduation exam can’t sit in a make-up exam for this exam. b) The students who have to pass a maximum of two courses before their graduation are granted a graduation exam for the classes they have failed after the resit exam and within the period stated in the academic calendar. The students who are unable to graduate due to their GPA below 2.00 can take a graduation exam in two courses in which they have been provisionally successful. c) To be considered successful in a graduation exam, a student must get at least a CC. The grade taken in the exam takes the place of the achievement grade of the course. Visas and assignments aren’t included in the assessment.To be able to qualify for graduation, students must complete all the courses in the instructional plan, assignments, field work, applied projects, assignments, workshops, seminars, attendance, laboratory work and other related activities with a minimum CGPA of 2.00.

Quality Assurance-
Access Requirements

Those who want to enroll in IRU undergraduate degree programs must get the sufficient score required by IRU from the exam administered by the Student Selection and Placement Center (OSYM) and should not have an existing enrollment in another higher education program. The rules and regulations in “Directive On Application and Registration of Foreign Students” are applied to the students from abroad who want to enroll in this program.

Conditions for SuccessTo be able to qualify for graduation, students must complete all the courses in the instructional plan, assignments, field work, applied projects, assignments, workshops, seminars, attendance, laboratory work and other related activities with a minimum CGPA of 2.00.Assessment of Successa) In assessing a student’s performance in a course, the grade the student has scored during the semester work over a hundred and the grade the student has scored at the end of the semester over a hundred are taken into consideration.b) In measuring success, the weight of the grade during the semester is 40% and the weight of the final exam is 60%. Achievement Grade (1) In determining a grade, relative evaluation system is used. Achievement Grade is designated as follows: a) The meanings of the achievement grades are defined as follows: Achievement Grade CoefficientAchievement DegreeAA4.00ExcellentBA3.50Very goodBB3.00GoodCB2.50AverageCC2.00SatisfactoryDC1.50Provisionally SuccessfulDD1.00FailFD0.50FailFF0.00FailF00.00NAG: Pass K: Fail İ: Leave of Absence M: Exemption E: Incomplete 2) (DC) indicates that the student has been provisionally successful in a course. For a student to be considered successful in a course, he must have a minimum GPA of 2.0. If a student has courses in which he has been provisionally successful in his instructional plan, he must have a minimum GPA of 2.0 to qualify for graduation. And, this course is included in his GPA. 3) G (Pass) indicates that the student has been successful/satisfactory in a course and not included in his GPA. 4) K (Fail) indicates that the student has been unsuccessful/unsatisfactory in a course and not included in his GPA. 5) İ (Leave of Absence) indicates that the student has been unable to complete the requirements of a course because of sickness or some other valid reason pursuant to the relevant provision of this Regulation and is not included in GPA until it is transformed into an achievement grade. If this course is not completed the following semester in which the course is available, İ automatically turns into an FF. 6) M (Exemption) indicates that the student have exemption for the previous program courses which are deemed equivalent to the courses offered in their new undergraduate program. Decision for the course exemption is made by the relevant faculty committee. The courses that student is exempt from are processed as a non-credit exemption and they are not included in the student’s GPA. Make-up, Resit and Graduation Exams (1) A make-up exam is administered in place of a mid-term exam. In case of multiple make-up exams, the student can only sit in one of these exams. The provisions stipulated by the Senate apply to whether a student can sit in a make-up exam or how to administer a make-up exam. A make-up exam for the exams at the end of the semester won’t be allowed. (2) The provisions regarding resit exams are as follows: a) For a student to be able to sit in a resit exam, he must have added the course at the beginning of the semester and must have fulfilled the requirements to be able to take this exam at the end of the semester. Students who have missed a resit exam cannot have a make-up exam for it. b) Students who have been unsuccessful or provisionally successful (not F0) can sit in resit exams. The score in a resit exam is considered a final at the end of the semester. An achievement grade is assigned at the end of a resit exam by taking the percentages of visas, assignments and the resit exam into consideration. c) A student who have missed a resit exam gets E (Incomplete) and remains as the achievement grade of the course. The resit achievement grades are included in semester grade average points. (3) The provisions regarding graduation exams are as follows: a) To be able to sit in a graduation exam, a student must have fulfilled the requirements to take the final exam at the end of the semester. The students who haven’t qualified for a graduation exam can’t sit in a make-up exam for this exam. b) The students who have to pass a maximum of two courses before their graduation are granted a graduation exam for the classes they have failed after the resit exam and within the period stated in the academic calendar. The students who are unable to graduate due to their GPA below 2.00 can take a graduation exam in two courses in which they have been provisionally successful. c) To be considered successful in a graduation exam, a student must get at least a CC. The grade taken in the exam takes the place of the achievement grade of the course. Visas and assignments aren’t included in the assessment.
Progression Paths (Relationship Type)

The professional fields of the graduates of the civil engineering department are rather extensive.They can work in the fields of structural engineering, geotechnical engineering, coastal and hydraulics engineering, transportation engineering, construction materials engineering and construction management in the design process or in the construction site. Graduates of the Department have opportunities to work in public establishments and private sectors or have the chance to found private engineering firms.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030010136


Qualification Title

Awarding Body
İstanbul Rumeli University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
-

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
-

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • Competent knowledge of mathematics, science and technology, and civil engineering; ability to apply this knowledge to engineering solutions.
  • Skills to design and conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
  • Ability to design a system, a component or a process in a satisfactory manner considering realistic constraints and conditions such as economics, environmental issues, social, health, politics, ethics, security and sustainability; knowledge of project management and applications of risk management.
  • An ability to function within disciplinary and interdisciplinary teams as well as an individual.
  • Skills to determine, identify, formulate, and solve complex civil engineering problems; ability to select and apply apropriate analysis and modelling methods.
  • An understanding of professional and ethical responsibilities.
  • An ability to effectively communicate in Turkish and in at least a foreign language; knowledge of a foreign language.
  • Knowledge of the impacts of civil engineering applications within a global and societal context; entrepreneurship, innovativeness, and awareness of sustainable developmentA recognition of the need for life-long learning; ability to reach knowledge, to follow advances in science and technology and to consistently renew oneself.
  • Ability to develop, select and use modern techniques and tools required for engineering applications; ability to use information technologies effectively.
  • Information on the effects of engineering practices on health, environment and safety in the universal and social dimensions; awareness of the legal consequences of engineering solutions.

Key Competencies
-

Further Info

Assessment of Successa) In assessing a student’s performance in a course, the grade the student has scored during the semester work over a hundred and the grade the student has scored at the end of the semester over a hundred are taken into consideration.b) In measuring success, the weight of the grade during the semester is 40% and the weight of the final exam is 60%. Achievement Grade (1) In determining a grade, relative evaluation system is used. Achievement Grade is designated as follows: a) The meanings of the achievement grades are defined as follows: Achievement Grade CoefficientAchievement DegreeAA4.00ExcellentBA3.50Very goodBB3.00GoodCB2.50AverageCC2.00SatisfactoryDC1.50Provisionally SuccessfulDD1.00FailFD0.50FailFF0.00FailF00.00NAG: Pass K: Fail İ: Leave of Absence M: Exemption E: Incomplete 2) (DC) indicates that the student has been provisionally successful in a course. For a student to be considered successful in a course, he must have a minimum GPA of 2.0. If a student has courses in which he has been provisionally successful in his instructional plan, he must have a minimum GPA of 2.0 to qualify for graduation. And, this course is included in his GPA. 3) G (Pass) indicates that the student has been successful/satisfactory in a course and not included in his GPA. 4) K (Fail) indicates that the student has been unsuccessful/unsatisfactory in a course and not included in his GPA. 5) İ (Leave of Absence) indicates that the student has been unable to complete the requirements of a course because of sickness or some other valid reason pursuant to the relevant provision of this Regulation and is not included in GPA until it is transformed into an achievement grade. If this course is not completed the following semester in which the course is available, İ automatically turns into an FF. 6) M (Exemption) indicates that the student have exemption for the previous program courses which are deemed equivalent to the courses offered in their new undergraduate program. Decision for the course exemption is made by the relevant faculty committee. The courses that student is exempt from are processed as a non-credit exemption and they are not included in the student’s GPA. Make-up, Resit and Graduation Exams (1) A make-up exam is administered in place of a mid-term exam. In case of multiple make-up exams, the student can only sit in one of these exams. The provisions stipulated by the Senate apply to whether a student can sit in a make-up exam or how to administer a make-up exam. A make-up exam for the exams at the end of the semester won’t be allowed. (2) The provisions regarding resit exams are as follows: a) For a student to be able to sit in a resit exam, he must have added the course at the beginning of the semester and must have fulfilled the requirements to be able to take this exam at the end of the semester. Students who have missed a resit exam cannot have a make-up exam for it. b) Students who have been unsuccessful or provisionally successful (not F0) can sit in resit exams. The score in a resit exam is considered a final at the end of the semester. An achievement grade is assigned at the end of a resit exam by taking the percentages of visas, assignments and the resit exam into consideration. c) A student who have missed a resit exam gets E (Incomplete) and remains as the achievement grade of the course. The resit achievement grades are included in semester grade average points. (3) The provisions regarding graduation exams are as follows: a) To be able to sit in a graduation exam, a student must have fulfilled the requirements to take the final exam at the end of the semester. The students who haven’t qualified for a graduation exam can’t sit in a make-up exam for this exam. b) The students who have to pass a maximum of two courses before their graduation are granted a graduation exam for the classes they have failed after the resit exam and within the period stated in the academic calendar. The students who are unable to graduate due to their GPA below 2.00 can take a graduation exam in two courses in which they have been provisionally successful. c) To be considered successful in a graduation exam, a student must get at least a CC. The grade taken in the exam takes the place of the achievement grade of the course. Visas and assignments aren’t included in the assessment.To be able to qualify for graduation, students must complete all the courses in the instructional plan, assignments, field work, applied projects, assignments, workshops, seminars, attendance, laboratory work and other related activities with a minimum CGPA of 2.00.


Quality Assurance
-

Access Requirements

Those who want to enroll in IRU undergraduate degree programs must get the sufficient score required by IRU from the exam administered by the Student Selection and Placement Center (OSYM) and should not have an existing enrollment in another higher education program. The rules and regulations in “Directive On Application and Registration of Foreign Students” are applied to the students from abroad who want to enroll in this program.


Conditions for Success
To be able to qualify for graduation, students must complete all the courses in the instructional plan, assignments, field work, applied projects, assignments, workshops, seminars, attendance, laboratory work and other related activities with a minimum CGPA of 2.00.Assessment of Successa) In assessing a student’s performance in a course, the grade the student has scored during the semester work over a hundred and the grade the student has scored at the end of the semester over a hundred are taken into consideration.b) In measuring success, the weight of the grade during the semester is 40% and the weight of the final exam is 60%. Achievement Grade (1) In determining a grade, relative evaluation system is used. Achievement Grade is designated as follows: a) The meanings of the achievement grades are defined as follows: Achievement Grade CoefficientAchievement DegreeAA4.00ExcellentBA3.50Very goodBB3.00GoodCB2.50AverageCC2.00SatisfactoryDC1.50Provisionally SuccessfulDD1.00FailFD0.50FailFF0.00FailF00.00NAG: Pass K: Fail İ: Leave of Absence M: Exemption E: Incomplete 2) (DC) indicates that the student has been provisionally successful in a course. For a student to be considered successful in a course, he must have a minimum GPA of 2.0. If a student has courses in which he has been provisionally successful in his instructional plan, he must have a minimum GPA of 2.0 to qualify for graduation. And, this course is included in his GPA. 3) G (Pass) indicates that the student has been successful/satisfactory in a course and not included in his GPA. 4) K (Fail) indicates that the student has been unsuccessful/unsatisfactory in a course and not included in his GPA. 5) İ (Leave of Absence) indicates that the student has been unable to complete the requirements of a course because of sickness or some other valid reason pursuant to the relevant provision of this Regulation and is not included in GPA until it is transformed into an achievement grade. If this course is not completed the following semester in which the course is available, İ automatically turns into an FF. 6) M (Exemption) indicates that the student have exemption for the previous program courses which are deemed equivalent to the courses offered in their new undergraduate program. Decision for the course exemption is made by the relevant faculty committee. The courses that student is exempt from are processed as a non-credit exemption and they are not included in the student’s GPA. Make-up, Resit and Graduation Exams (1) A make-up exam is administered in place of a mid-term exam. In case of multiple make-up exams, the student can only sit in one of these exams. The provisions stipulated by the Senate apply to whether a student can sit in a make-up exam or how to administer a make-up exam. A make-up exam for the exams at the end of the semester won’t be allowed. (2) The provisions regarding resit exams are as follows: a) For a student to be able to sit in a resit exam, he must have added the course at the beginning of the semester and must have fulfilled the requirements to be able to take this exam at the end of the semester. Students who have missed a resit exam cannot have a make-up exam for it. b) Students who have been unsuccessful or provisionally successful (not F0) can sit in resit exams. The score in a resit exam is considered a final at the end of the semester. An achievement grade is assigned at the end of a resit exam by taking the percentages of visas, assignments and the resit exam into consideration. c) A student who have missed a resit exam gets E (Incomplete) and remains as the achievement grade of the course. The resit achievement grades are included in semester grade average points. (3) The provisions regarding graduation exams are as follows: a) To be able to sit in a graduation exam, a student must have fulfilled the requirements to take the final exam at the end of the semester. The students who haven’t qualified for a graduation exam can’t sit in a make-up exam for this exam. b) The students who have to pass a maximum of two courses before their graduation are granted a graduation exam for the classes they have failed after the resit exam and within the period stated in the academic calendar. The students who are unable to graduate due to their GPA below 2.00 can take a graduation exam in two courses in which they have been provisionally successful. c) To be considered successful in a graduation exam, a student must get at least a CC. The grade taken in the exam takes the place of the achievement grade of the course. Visas and assignments aren’t included in the assessment.

Progression Paths (Relationship Type)

The professional fields of the graduates of the civil engineering department are rather extensive.They can work in the fields of structural engineering, geotechnical engineering, coastal and hydraulics engineering, transportation engineering, construction materials engineering and construction management in the design process or in the construction site. Graduates of the Department have opportunities to work in public establishments and private sectors or have the chance to found private engineering firms.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address