Yeterlilik Kodu

TR0030029973

Yeterlilik Adı
İnşaat Mühendisliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumKaradeniz Teknik Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiTelefon: + 90 462 377 33 37, + 90 462 377 33 38 Fax: + 90 462 325 32 32 Email: bilgili@ktu.edu.tr Posta Adresi: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Dış İlişkiler/Erasmus+ Ofisi, Rektörlük, 61080, Trabzon
Sorumlu Kurum URLhttps://www.ktu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)İnşaat ve inşaat mühendisliği
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

İnşaat mühendisliği temel alanlarında faaliyet gösteren kamu kurumlarında teknik personel ve/veya yönetici olarak görev alabilecek, ulusal veya uluslararası özel kuruluşlarda proje mühendisi, saha mühendisi veya şantiye şefi olarak görev yapabilecek, şirket kurup mesleki ve kişisel becerileriyle şirketinin gelişimini sağlayarak işveren konumuna gelebilecek, yaşam boyu öğrenme kapsamında eğitimlerini yurtiçi veya yurtdışı üniversitelerde lisansüstü düzeyde sürdürebilecek, üniversitelerde akademisyen olarak görev alabilecek, inşaat mühendisleri yetiştirmeyi amaçlamaktadır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, çoğunlukla açık olmak üzere veya kısmi dersler uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler:

  • Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisine sahiptir.
  • Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahiptir.
  • Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahiptir.
  • Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
  • Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir.
  • Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahiptir.
  • Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahiptir.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir.
  • Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
  • Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahiptir.
  • Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.         

  • İletişim yetkinliği
  • Takım içinde çalışma yetkinliği
  • Sosyal Sorumluluk ve sürdürülebilirlik alanında farkındalık 
  • Yaşam boyu öğrenme yetkinliği
  • Dijital yetkinlik
  • Sektörler hakkında farkındalık yetkinliği
  • Etik davranış yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Vatandaşlık yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme ve değerlendirmede yazılı sınav, sözlü sınav, ev ödevi, laboratuvar çalışması/sınavı, seminer/sunum, dönem ödevi /proje gibi farklı yöntemler kullanılır.

3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harfe dayalı not verme sistemleri kullanılır.

4. Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. 100 puan üzerinden verilen notun harfli nota dönüştürülmesinde, ara sınav, yarıyıl içi çalışmalar ve yarıyıl sonu sınavının ağırlıkları dikkate alınır. Öğretim elemanı tarafından aşağıdaki not aralıklarına göre harf notu verilir.

Puan      Harf Notu            Katsayısı               Başarı Durumu  Not Ortalamasına

81-100   AA          4.0          Başarılı  Katılır

76-80     BA          3.5          Başarılı  Katılır

70-75     BB           3.0          Başarılı  Katılır

60-69     CB           2.5          Başarılı  Katılır

50-59     CC           2.0          Başarılı  Katılır

45-49     DC          1.5          Koşullu Başarılı  Katılır

40-44     DD          1.0          Başarısız               Katılır

30-39     FD           0.5          Başarısız               Katılır

0-29       FF           0.0          Başarısız               Katılır

0              D             0.0          Devamsız             Katılmaz

                G             Geçer    Geçer    Katılmaz

                K             Kalır       Kalır       Katılmaz

                S              Süren Çalışma    Süren    Katılmaz

 

Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Ayrıca, bir yarıyıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler, o yarıyılda yarıyıl sonu sınavında (DC) harf notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bir dersten (DD), (FD) ve (FF) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarısız sayılırlar. Bir yarıyıla ait not ortalaması en az 2.00 olmayan öğrenciler de o yarıyılda (DC) harf notu aldıkları derslerden başarısız sayılırlar. Ayrıca, bütünleme ve mezuniyet sınavında DC harf notu alınan dersler, yarıyıl ortalamalarına bakılmaksızın başarısız sayılırlar. (G) harf notu, kredisiz derslerden başarılı öğrencilere verilir. (G) notu ortalama hesaplarına katılmaz. (K) harf notu, kredisiz derslerinden başarısız olan öğrencilere verilir. (K) notu ortalama hesaplarına katılmaz. (S) harf notu bir yarıyıldan daha uzun süren ve başarılı olarak sürdürülen bitirme çalışması ve proje dersi için verilir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için:

    YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

    YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

    YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Bölümümüz Mühendislik Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK) tarafından verilen akreditasyon belgesine sahiptir.

Giriş Şartı
  • Programa girebilmek için, ortaöğretim kurumlarından mezun olmuş olmak ve lisans öğrenimiyle ilgili, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’nin yaptığı sınavı kazanmış olmak gerekir.
  • Yabancı uyruklu öğrenciler ile ortaöğretiminin tamamını yurt dışında tamamlayan öğrenciler ise programa girebilmek için 2547 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi uyarınca kesin kayıt yaptırabilmesi için Yükseköğretim Kurulu ve Üniversite Senatosu tarafından belirlenen esaslarda yer alan koşulları taşıması gerekmektedir.
Başarma ŞartlarıProgramda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde eden ve mesleki stajı ile hazırladığı staj raporundan geçer not alan öğrencilere İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ alanında lisans diploması verilir. Öğrenciler, her ders için ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı %50, yarıyıl sonu sınavının katkısı %50 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir ve yarıyıl sonu sınavında en az 45 puan alma zorunluluğu vardır. Öğrenciler her yarıyılın sonunda, o yarıyıla ait başarısız oldukları bütün derslerden bütünleme sınavına girebilir. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla üniversitemizde veya diğer üniversitelerde inşaat mühendisliği alanında lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) programlarında öğrenim görebilirler.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İnşaat Mühendisliği bölümü mezunları kamu ve özel sektörde meslekleri ile ilgili pek çok alanda istihdam edilmekte ve kendi işlerini de kurabilmektedir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik,

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030029973


Yeterlilik Adı
İnşaat Mühendisliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Karadeniz Teknik Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Telefon: + 90 462 377 33 37, + 90 462 377 33 38 Fax: + 90 462 325 32 32 Email: bilgili@ktu.edu.tr Posta Adresi: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Dış İlişkiler/Erasmus+ Ofisi, Rektörlük, 61080, Trabzon

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

İnşaat mühendisliği temel alanlarında faaliyet gösteren kamu kurumlarında teknik personel ve/veya yönetici olarak görev alabilecek, ulusal veya uluslararası özel kuruluşlarda proje mühendisi, saha mühendisi veya şantiye şefi olarak görev yapabilecek, şirket kurup mesleki ve kişisel becerileriyle şirketinin gelişimini sağlayarak işveren konumuna gelebilecek, yaşam boyu öğrenme kapsamında eğitimlerini yurtiçi veya yurtdışı üniversitelerde lisansüstü düzeyde sürdürebilecek, üniversitelerde akademisyen olarak görev alabilecek, inşaat mühendisleri yetiştirmeyi amaçlamaktadır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, çoğunlukla açık olmak üzere veya kısmi dersler uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler:

  • Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisine sahiptir.
  • Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahiptir.
  • Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahiptir.
  • Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
  • Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir.
  • Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahiptir.
  • Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahiptir.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir.
  • Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
  • Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahiptir.
  • Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.         

  • İletişim yetkinliği
  • Takım içinde çalışma yetkinliği
  • Sosyal Sorumluluk ve sürdürülebilirlik alanında farkındalık 
  • Yaşam boyu öğrenme yetkinliği
  • Dijital yetkinlik
  • Sektörler hakkında farkındalık yetkinliği
  • Etik davranış yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Vatandaşlık yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme ve değerlendirmede yazılı sınav, sözlü sınav, ev ödevi, laboratuvar çalışması/sınavı, seminer/sunum, dönem ödevi /proje gibi farklı yöntemler kullanılır.

3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harfe dayalı not verme sistemleri kullanılır.

4. Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. 100 puan üzerinden verilen notun harfli nota dönüştürülmesinde, ara sınav, yarıyıl içi çalışmalar ve yarıyıl sonu sınavının ağırlıkları dikkate alınır. Öğretim elemanı tarafından aşağıdaki not aralıklarına göre harf notu verilir.

Puan      Harf Notu            Katsayısı               Başarı Durumu  Not Ortalamasına

81-100   AA          4.0          Başarılı  Katılır

76-80     BA          3.5          Başarılı  Katılır

70-75     BB           3.0          Başarılı  Katılır

60-69     CB           2.5          Başarılı  Katılır

50-59     CC           2.0          Başarılı  Katılır

45-49     DC          1.5          Koşullu Başarılı  Katılır

40-44     DD          1.0          Başarısız               Katılır

30-39     FD           0.5          Başarısız               Katılır

0-29       FF           0.0          Başarısız               Katılır

0              D             0.0          Devamsız             Katılmaz

                G             Geçer    Geçer    Katılmaz

                K             Kalır       Kalır       Katılmaz

                S              Süren Çalışma    Süren    Katılmaz

 

Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Ayrıca, bir yarıyıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler, o yarıyılda yarıyıl sonu sınavında (DC) harf notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bir dersten (DD), (FD) ve (FF) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarısız sayılırlar. Bir yarıyıla ait not ortalaması en az 2.00 olmayan öğrenciler de o yarıyılda (DC) harf notu aldıkları derslerden başarısız sayılırlar. Ayrıca, bütünleme ve mezuniyet sınavında DC harf notu alınan dersler, yarıyıl ortalamalarına bakılmaksızın başarısız sayılırlar. (G) harf notu, kredisiz derslerden başarılı öğrencilere verilir. (G) notu ortalama hesaplarına katılmaz. (K) harf notu, kredisiz derslerinden başarısız olan öğrencilere verilir. (K) notu ortalama hesaplarına katılmaz. (S) harf notu bir yarıyıldan daha uzun süren ve başarılı olarak sürdürülen bitirme çalışması ve proje dersi için verilir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için:

    YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

    YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

    YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Bölümümüz Mühendislik Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK) tarafından verilen akreditasyon belgesine sahiptir.


Giriş Şartı
  • Programa girebilmek için, ortaöğretim kurumlarından mezun olmuş olmak ve lisans öğrenimiyle ilgili, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’nin yaptığı sınavı kazanmış olmak gerekir.
  • Yabancı uyruklu öğrenciler ile ortaöğretiminin tamamını yurt dışında tamamlayan öğrenciler ise programa girebilmek için 2547 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi uyarınca kesin kayıt yaptırabilmesi için Yükseköğretim Kurulu ve Üniversite Senatosu tarafından belirlenen esaslarda yer alan koşulları taşıması gerekmektedir.

Başarma Şartları
Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde eden ve mesleki stajı ile hazırladığı staj raporundan geçer not alan öğrencilere İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ alanında lisans diploması verilir. Öğrenciler, her ders için ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı %50, yarıyıl sonu sınavının katkısı %50 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir ve yarıyıl sonu sınavında en az 45 puan alma zorunluluğu vardır. Öğrenciler her yarıyılın sonunda, o yarıyıla ait başarısız oldukları bütün derslerden bütünleme sınavına girebilir. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla üniversitemizde veya diğer üniversitelerde inşaat mühendisliği alanında lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) programlarında öğrenim görebilirler.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İnşaat Mühendisliği bölümü mezunları kamu ve özel sektörde meslekleri ile ilgili pek çok alanda istihdam edilmekte ve kendi işlerini de kurabilmektedir.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik,

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030029973

Qualification Title
Undergraduate Diploma (English Program)
Awarding BodyKaradeniz Technical University
Awarding Body ContactPhone: + 90 462 377 33 37, + 90 462 377 33 38 Fax: + 90 462 325 32 32 Email: bilgili@ktu.edu.tr Mail Address: Karadeniz Technical University, Foreign Relations/Erasmus+ Office, Rectorate, 61080, Trabzon
Awarding Body Urlhttps://www.ktu.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025
TQF Level 6
Thematic AreasBuilding and civil engineering
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

It aims to train civil engineers who will be able to work as technical staff and/or managers in public institutions operating in the basic fields of civil engineering, work as a project engineer, field engineer, or site supervisor in national or international private organizations, establish a company and become an employer by developing their company with their professional and personal skills, continue their education at the graduate level in domestic or foreign universities and work as academicians in universities within the scope of lifelong learning.

Learning Environments

Education and training are carried out in formal, mostly open or partial courses in the form of distance education. Moreover, practical training is carried out as internships or occupational health training in laboratories, construction sites, technical offices, and related institutions in the public sector related to civil engineering within higher education institutions.

Description

Upon successful completion of this program, students will be able to:

  • have sufficient knowledge on the related subjects to mathematics, physical sciences, and civil engineering; and apply this knowledge in modelling and solving engineering problems.
  • define, formulate, and solve complex engineering problems related to civil engineering and choose suitable modelling and analysis methods and implement them.
  • design a complex system, process, device or product under realistic constraints and conditions to meet desired requirements; and use modern design methods.
  • develop, choose, and use the required modern techniques and tools for civil engineering applications; and use information technologies efficiently.
  • design and conduct experiments, gather data, analyze and interpret the results for investigating civil engineering problems.
  • work effectively in disciplinary and interdisciplinary teams, and work individually.
  • effectively communicate in verbal and in written manner, proficiency in at least one foreign language, effective report writing and understanding written reports, preparing design and products reports, have effective presentation skill, giving and receiving clear and understandable instruction.   
  • aware of life-long learning; and access to knowledge; follow the developments in science and technology; and persistently keep up to date.
  • obey the ethical rules, have professional and ethical responsibility, and knowledge   of engineering standards.
  • have the knowledge of practices in business life such as project, risk and change management, and aware of entrepreneurship, innovativeness, and sustainable development.
  • have the knowledge about the influence of civil engineering applications on health, environment, and security together with the problems of the era in universal and social dimensions, and aware of the legal outcomes of civil engineering solutions.
Key Competencies

Upon successful completion of this program, students have the key competencies listed below at an advanced level.

• Communication competence

• Competency to work in a team

• Awareness in the field of social responsibility and sustainability

• Lifelong learning competence

• Digital competence

• Awareness competence about sectors

• Ethical behavior competence

• Entrepreneurial competence

• Competence in mathematics, science, technology, and engineering

• Citizenship competence

Further Info

1. Assessment and evaluation methods; exam types and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council.

2. Different methods such as written exam, oral exam, homework, laboratory work/exam, seminar/presentation, and term project are used in assessment and evaluation.

3. Letter grade systems are used to evaluate student success.

4. Exams are evaluated out of 100 points. In converting the grade given out of 100 points into a letter grade, the weights of the midterm exam, mid-term studies and end-term exam are considered. Letter grades are given by the instructor according to the grade ranges below.

 

Scores

Letter Grades

Grade Points

Descriptions

Included to GPA

81-100

AA

4.0

Successful

Yes

76-80

BA

3.5

Successful

Yes

70-75

BB

3.0

Successful

Yes

60-69

CB

2.5

Successful

Yes

50-59

CC

2.0

Successful

Yes

45-49

DC

1.5

Conditional Successful

Yes

40-44

DD

1.0

Failing

Yes

30-39

FD

0.5

Failing

Yes

0-29

FF

0.0

Failing

Yes

0

D

0.0

Absent Failing

No

 

G

Pass

Pass

No

 

K

Fail

Failing

No

 

S

Progress

Progress

No

 

Students who get one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from a course are deemed to have succeeded in that course. In addition, students whose grade point average for a semester is at least 2.00 are considered successful in the courses in which they got a letter grade in the end-term exam (DC) in that semester. Students who get one of the letter grades (DD), (FD) and (FF) from a course are considered unsuccessful in that course. Students whose grade point average for a semester is not at least 2.00 are also considered unsuccessful in the courses in which they got a (DC) letter grade in that semester. In addition, a DC letter grade in the make-up and graduation exams are considered unsuccessful, regardless of semester averages. (G) letter grade is given to successful students in non-credit courses. (G) grade is not included in average calculations. (K) letter grade is given to students who fail non-credit courses. (K) grade is not included in average calculations. The letter grade (S) is given for graduation studies and project courses that last longer than one semester and are completed successfully.

Quality Assurance

In order to supervise the quality of higher education programs:

            The Higher Education Council (YÖK- Turkish Higher Education Council) is responsible of planning, organization, management and supervision of education, training, and other activities in higher education institutions.

            YÖK prepares "University Monitoring and Evaluation Reports" within its own criteria and publishes these reports annually. YÖK prepares reports that include qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions in accordance with these annual reports and shares them with public.

            YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions annually. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Establishment and Approval of Curricula

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Assessment and Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will bring to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive undergraduate diploma.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK-Turkish Higher Education Quality Council) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖK legislation.

Our department has an accreditation certificate given by Association for Evaluation and Accreditation of Engineering Programs

Access Requirements
  • To be admitted to the program, candidates must have graduated from secondary education institutions and passed the examination conducted by the Measurement, Selection, and Placement Center (ÖSYM) related to undergraduate education.
  • Foreign nationals and students who have completed their entire secondary education abroad must meet the conditions specified in the provisions set by the Council of Higher Education and the University Senate, in accordance with paragraph (f) of Article 14 of Law No. 2547, to complete their final registration for the program.
Conditions for SuccessThe students who have successfully completed all of the thought courses of the program with 240 ECTS credits, achieved a CGPA of at least 2.00 out of 4.00 and had a pass grade from the Professional placement period and the report prepared therein are given bachelor’s degree in CIVIL ENGINEERING students are subject to mid-term and end-term exams for each course. The contribution of the mid-term exam to the success grade is 50%, and the contribution of the end-term exam is 50%. All exams are evaluated out of 100 points, and it is mandatory to get at least 45 points from the end-term exam. At the end of each semester, students can take the make-up exam for all the courses they failed in that semester. Students who get one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from a course are considered to have succeeded in that course. Candidates who have successfully completed their undergraduate education can study in our university or other universities in the field of civil engineering or in other postgraduate (master's and doctoral) programs that accept students from the field of civil engineering, if they receive a valid score from the ALES exam and have sufficient knowledge of the English language.
Progression Paths (Relationship Type)

Civil engineering offers a wide range of career opportunities. Our graduates work in various fields, such as the design and construction of buildings, dams, airports, bridges, highways, railways, tunnels, water transportation systems, harbors, industrial buildings, and sustainable energy production facilities. Natural disasters create an indispensable need for durable and long-lasting constructions, and civil engineers are crucial to designing and building infrastructures made to withstand such unforeseen events. Consequently, Karadeniz Technical University, civil engineering graduates, are in high demand both domestically and internationally. Our department responds to this demand by preparing civil engineers that are productive, adaptive, team players, communicative, environmentally sensitive, ethical, equipped, and knowledgeable. Our department maintains our principles and traditions while never ceasing to improve and advance the state-of-the-art in civil engineering education and technology.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is valid indefinitely.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030029973


Qualification Title
Undergraduate Diploma (English Program)

Awarding Body
Karadeniz Technical University

Awarding Body Contact
Phone: + 90 462 377 33 37, + 90 462 377 33 38 Fax: + 90 462 325 32 32 Email: bilgili@ktu.edu.tr Mail Address: Karadeniz Technical University, Foreign Relations/Erasmus+ Office, Rectorate, 61080, Trabzon

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

It aims to train civil engineers who will be able to work as technical staff and/or managers in public institutions operating in the basic fields of civil engineering, work as a project engineer, field engineer, or site supervisor in national or international private organizations, establish a company and become an employer by developing their company with their professional and personal skills, continue their education at the graduate level in domestic or foreign universities and work as academicians in universities within the scope of lifelong learning.


Learning Environments

Education and training are carried out in formal, mostly open or partial courses in the form of distance education. Moreover, practical training is carried out as internships or occupational health training in laboratories, construction sites, technical offices, and related institutions in the public sector related to civil engineering within higher education institutions.


Description

Upon successful completion of this program, students will be able to:

  • have sufficient knowledge on the related subjects to mathematics, physical sciences, and civil engineering; and apply this knowledge in modelling and solving engineering problems.
  • define, formulate, and solve complex engineering problems related to civil engineering and choose suitable modelling and analysis methods and implement them.
  • design a complex system, process, device or product under realistic constraints and conditions to meet desired requirements; and use modern design methods.
  • develop, choose, and use the required modern techniques and tools for civil engineering applications; and use information technologies efficiently.
  • design and conduct experiments, gather data, analyze and interpret the results for investigating civil engineering problems.
  • work effectively in disciplinary and interdisciplinary teams, and work individually.
  • effectively communicate in verbal and in written manner, proficiency in at least one foreign language, effective report writing and understanding written reports, preparing design and products reports, have effective presentation skill, giving and receiving clear and understandable instruction.   
  • aware of life-long learning; and access to knowledge; follow the developments in science and technology; and persistently keep up to date.
  • obey the ethical rules, have professional and ethical responsibility, and knowledge   of engineering standards.
  • have the knowledge of practices in business life such as project, risk and change management, and aware of entrepreneurship, innovativeness, and sustainable development.
  • have the knowledge about the influence of civil engineering applications on health, environment, and security together with the problems of the era in universal and social dimensions, and aware of the legal outcomes of civil engineering solutions.

Key Competencies

Upon successful completion of this program, students have the key competencies listed below at an advanced level.

• Communication competence

• Competency to work in a team

• Awareness in the field of social responsibility and sustainability

• Lifelong learning competence

• Digital competence

• Awareness competence about sectors

• Ethical behavior competence

• Entrepreneurial competence

• Competence in mathematics, science, technology, and engineering

• Citizenship competence


Further Info

1. Assessment and evaluation methods; exam types and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council.

2. Different methods such as written exam, oral exam, homework, laboratory work/exam, seminar/presentation, and term project are used in assessment and evaluation.

3. Letter grade systems are used to evaluate student success.

4. Exams are evaluated out of 100 points. In converting the grade given out of 100 points into a letter grade, the weights of the midterm exam, mid-term studies and end-term exam are considered. Letter grades are given by the instructor according to the grade ranges below.

 

Scores

Letter Grades

Grade Points

Descriptions

Included to GPA

81-100

AA

4.0

Successful

Yes

76-80

BA

3.5

Successful

Yes

70-75

BB

3.0

Successful

Yes

60-69

CB

2.5

Successful

Yes

50-59

CC

2.0

Successful

Yes

45-49

DC

1.5

Conditional Successful

Yes

40-44

DD

1.0

Failing

Yes

30-39

FD

0.5

Failing

Yes

0-29

FF

0.0

Failing

Yes

0

D

0.0

Absent Failing

No

 

G

Pass

Pass

No

 

K

Fail

Failing

No

 

S

Progress

Progress

No

 

Students who get one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from a course are deemed to have succeeded in that course. In addition, students whose grade point average for a semester is at least 2.00 are considered successful in the courses in which they got a letter grade in the end-term exam (DC) in that semester. Students who get one of the letter grades (DD), (FD) and (FF) from a course are considered unsuccessful in that course. Students whose grade point average for a semester is not at least 2.00 are also considered unsuccessful in the courses in which they got a (DC) letter grade in that semester. In addition, a DC letter grade in the make-up and graduation exams are considered unsuccessful, regardless of semester averages. (G) letter grade is given to successful students in non-credit courses. (G) grade is not included in average calculations. (K) letter grade is given to students who fail non-credit courses. (K) grade is not included in average calculations. The letter grade (S) is given for graduation studies and project courses that last longer than one semester and are completed successfully.


Quality Assurance

In order to supervise the quality of higher education programs:

            The Higher Education Council (YÖK- Turkish Higher Education Council) is responsible of planning, organization, management and supervision of education, training, and other activities in higher education institutions.

            YÖK prepares "University Monitoring and Evaluation Reports" within its own criteria and publishes these reports annually. YÖK prepares reports that include qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions in accordance with these annual reports and shares them with public.

            YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions annually. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Establishment and Approval of Curricula

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Assessment and Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will bring to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive undergraduate diploma.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK-Turkish Higher Education Quality Council) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖK legislation.

Our department has an accreditation certificate given by Association for Evaluation and Accreditation of Engineering Programs


Access Requirements
  • To be admitted to the program, candidates must have graduated from secondary education institutions and passed the examination conducted by the Measurement, Selection, and Placement Center (ÖSYM) related to undergraduate education.
  • Foreign nationals and students who have completed their entire secondary education abroad must meet the conditions specified in the provisions set by the Council of Higher Education and the University Senate, in accordance with paragraph (f) of Article 14 of Law No. 2547, to complete their final registration for the program.

Conditions for Success
The students who have successfully completed all of the thought courses of the program with 240 ECTS credits, achieved a CGPA of at least 2.00 out of 4.00 and had a pass grade from the Professional placement period and the report prepared therein are given bachelor’s degree in CIVIL ENGINEERING students are subject to mid-term and end-term exams for each course. The contribution of the mid-term exam to the success grade is 50%, and the contribution of the end-term exam is 50%. All exams are evaluated out of 100 points, and it is mandatory to get at least 45 points from the end-term exam. At the end of each semester, students can take the make-up exam for all the courses they failed in that semester. Students who get one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from a course are considered to have succeeded in that course. Candidates who have successfully completed their undergraduate education can study in our university or other universities in the field of civil engineering or in other postgraduate (master's and doctoral) programs that accept students from the field of civil engineering, if they receive a valid score from the ALES exam and have sufficient knowledge of the English language.

Progression Paths (Relationship Type)

Civil engineering offers a wide range of career opportunities. Our graduates work in various fields, such as the design and construction of buildings, dams, airports, bridges, highways, railways, tunnels, water transportation systems, harbors, industrial buildings, and sustainable energy production facilities. Natural disasters create an indispensable need for durable and long-lasting constructions, and civil engineers are crucial to designing and building infrastructures made to withstand such unforeseen events. Consequently, Karadeniz Technical University, civil engineering graduates, are in high demand both domestically and internationally. Our department responds to this demand by preparing civil engineers that are productive, adaptive, team players, communicative, environmentally sensitive, ethical, equipped, and knowledgeable. Our department maintains our principles and traditions while never ceasing to improve and advance the state-of-the-art in civil engineering education and technology.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is valid indefinitely.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode