Yeterlilik Kodu

TR0030030597

Yeterlilik Adı
İnsan Kaynakları Yönetimi Lisans Diploması
Sorumlu KurumSakarya Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi Kemalpaşa, Esentepe Kampüsü, Üniversite Cd., 54050 Serdivan/Sakarya
Sorumlu Kurum URLhttps://www.sakarya.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Yönetim ve idare
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

 ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Disipliner Bilgi Birikimi
  • Eleştirel ve Analitik Düşünme
  • Etkili İletişim
  • Toplumsal ve Etik Duyarlılık
  • Uygulama Deneyimi
  • Değişim ve Gelişimlere Adaptasyon becerisi sağlamayı amaçlamaktadır.
Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, üniversite bünyesindeki laboratuvarlarda uygulamalı eğitim ile birlikte endüstride, kamu kurumlarında ve diğer iş yerlerinde staj ve işletme şeklinde uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İKY ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri örnek durumlarda analiz eder, yorumlar, yenilikçi çözümler sunar
  • İlgili diğer disiplinlerin bilgilerini İKY bakış açısıyla değerlendirir ve yorumlar
  • Bilgi edinme ve kullanma süreçlerinde çok yönlü ve eleştirel değerlendirmeler yapar.
  • Yaratıcı düşünceye sahiptir bu yolla alanıyla ilgili konuları tasarlar ve uygular.
  • Ast ve denklerine liderlik eder.
  • Takım çalışmasına yatkındır.
  • Sosyal, akademik ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder.
  • Çeşitlilik yönetimi konusunda duyarlı çalışma ortamlarının geliştirilmesine yönelik önerilerde bulunur.
  • Teknolojik yenilikleri takip eder, İK bilişim ürünlerini etkin bir biçimde kullanır.
  • Staj yaptığı kurumların İnsan Kaynakları uygulamalarını analiz eder ve geribildirim sağlar
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

1.Sakarya Üniversitesi Lisans ve Önlisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği uygulanır.

2.Ölçme ve değerlendirmede ara sınav, kısa sınav, ödev ve dönem sonu sınavı(final) sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Her bir dersin ölçme ve değerlendirme sistemi o derse ait ders tanıtım ve uygulama formunda açıklanmaktadır.

3.Öğrenci başarısını değerlendirmede harfe dayalı not verme sistemi kullanılır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

AACSB - Association to Advance Collegiate Schools of Business

Geçerlilik Tarihi: 31.10.2022- 31.10.2027

Giriş Şartı
  • Öğrenciler Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) yaptığı Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) sonucuna göre kabul edilirler.
  • Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Başvuruların değerlendirilmesi her bir öğrencinin başvuru yaptığı derece dikkate alınarak dönem başında yapılmaktadır.

Başarma Şartları Öğretim planında yer alan tüm dersleri almak ve başarmak. Genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması. 240 AKTS kredisini tamamlamak. Bir dönem boyunca işletmede mesleki eğitim uygulamasını başarıyla tamamlamak Bitirme çalışmasının yazılı olarak sunulması ve bu çalışmanın sözlü tez sunumunun (8. yarıyılda) yapılması
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezun olacak öğrenciler kamu kuruluşları, özel işletmer ve sivil toplum örgütlerinin öncelikli olarak insan kaynakları yönetimi, idari ve mali işler, halkla ilişkiler ve proje yönetimi gibi yetkinliklerinin uygun olduğu diğer departmanlarda istihdam imkanı bulacaklardır ayrıca İŞKUR bünyesinde çalışmakta olan İş ve Meslek Danışmanı olarak görev almaları da mümkündür. Mezunlarımız ayrıca insan kaynakları ve istihdam politikaları alanlarında danışman veya araştırmacı olarak çalışabilecek, kendi danışmanlık ve eğitim şirketlerini kurabileceklerdir.

Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenci İnsan Kaynakları Yönetimi alanında veya bu alandan öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında yüksek lisans ve doktora derecelerine başvuruda bulunabilir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030030597


Yeterlilik Adı
İnsan Kaynakları Yönetimi Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Sakarya Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Kemalpaşa, Esentepe Kampüsü, Üniversite Cd., 54050 Serdivan/Sakarya

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

 ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

 ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Disipliner Bilgi Birikimi
  • Eleştirel ve Analitik Düşünme
  • Etkili İletişim
  • Toplumsal ve Etik Duyarlılık
  • Uygulama Deneyimi
  • Değişim ve Gelişimlere Adaptasyon becerisi sağlamayı amaçlamaktadır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, üniversite bünyesindeki laboratuvarlarda uygulamalı eğitim ile birlikte endüstride, kamu kurumlarında ve diğer iş yerlerinde staj ve işletme şeklinde uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İKY ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri örnek durumlarda analiz eder, yorumlar, yenilikçi çözümler sunar
  • İlgili diğer disiplinlerin bilgilerini İKY bakış açısıyla değerlendirir ve yorumlar
  • Bilgi edinme ve kullanma süreçlerinde çok yönlü ve eleştirel değerlendirmeler yapar.
  • Yaratıcı düşünceye sahiptir bu yolla alanıyla ilgili konuları tasarlar ve uygular.
  • Ast ve denklerine liderlik eder.
  • Takım çalışmasına yatkındır.
  • Sosyal, akademik ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder.
  • Çeşitlilik yönetimi konusunda duyarlı çalışma ortamlarının geliştirilmesine yönelik önerilerde bulunur.
  • Teknolojik yenilikleri takip eder, İK bilişim ürünlerini etkin bir biçimde kullanır.
  • Staj yaptığı kurumların İnsan Kaynakları uygulamalarını analiz eder ve geribildirim sağlar

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

1.Sakarya Üniversitesi Lisans ve Önlisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği uygulanır.

2.Ölçme ve değerlendirmede ara sınav, kısa sınav, ödev ve dönem sonu sınavı(final) sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Her bir dersin ölçme ve değerlendirme sistemi o derse ait ders tanıtım ve uygulama formunda açıklanmaktadır.

3.Öğrenci başarısını değerlendirmede harfe dayalı not verme sistemi kullanılır.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

AACSB - Association to Advance Collegiate Schools of Business

Geçerlilik Tarihi: 31.10.2022- 31.10.2027


Giriş Şartı
  • Öğrenciler Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) yaptığı Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) sonucuna göre kabul edilirler.
  • Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Başvuruların değerlendirilmesi her bir öğrencinin başvuru yaptığı derece dikkate alınarak dönem başında yapılmaktadır.


Başarma Şartları
Öğretim planında yer alan tüm dersleri almak ve başarmak. Genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması. 240 AKTS kredisini tamamlamak. Bir dönem boyunca işletmede mesleki eğitim uygulamasını başarıyla tamamlamak Bitirme çalışmasının yazılı olarak sunulması ve bu çalışmanın sözlü tez sunumunun (8. yarıyılda) yapılması

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezun olacak öğrenciler kamu kuruluşları, özel işletmer ve sivil toplum örgütlerinin öncelikli olarak insan kaynakları yönetimi, idari ve mali işler, halkla ilişkiler ve proje yönetimi gibi yetkinliklerinin uygun olduğu diğer departmanlarda istihdam imkanı bulacaklardır ayrıca İŞKUR bünyesinde çalışmakta olan İş ve Meslek Danışmanı olarak görev almaları da mümkündür. Mezunlarımız ayrıca insan kaynakları ve istihdam politikaları alanlarında danışman veya araştırmacı olarak çalışabilecek, kendi danışmanlık ve eğitim şirketlerini kurabileceklerdir.

Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenci İnsan Kaynakları Yönetimi alanında veya bu alandan öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında yüksek lisans ve doktora derecelerine başvuruda bulunabilir.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030030597

Qualification Title
Bachelor's Degree in Human Resources Management
Awarding BodySakarya University
Awarding Body ContactKemalpaşa, Esentepe Campus, Üniversitesi Cd., 54050 Serdivan/Sakarya
Awarding Body Urlhttps://www.sakarya.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasManagement and administration
National Occupation Classification

 ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

1. Disciplinary Knowledge

2. Critical and Analytical Thinking

3. Effective Communication

4. Social and Ethical Sensitivity

5. Application Experience

6. Adaptation to Changes and Developments

Learning Environments

Education and training are carried out in the form of formal distance education. In addition, practical training is provided in the laboratories within the university, as well as practical training in the form of internships and management in industry, public institutions and other workplaces.

Description
  • Analyzes and interprets theoretical and practical information about HRM in case studies and offers innovative solutions.
  • Evaluates and interprets the information of other relevant disciplines from a HRM perspective
  • Makes versatile and critical evaluations in the processes of acquiring and using information.
  • Has creative thinking, thus designs and implements issues related to his field.
  • Leads subordinates and peers.
  • Is prone to teamwork.
  • Acts in accordance with social, academic and professional ethical values.
  • Makes suggestions for developing sensitive work environments regarding diversity management.
  • Follows technological innovations and uses HR IT products effectively.
  • Analyzes the Human Resources practices of the institutions where he/she interns and provides feedback.
Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

1. Reading and writing competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social and learning to learn competence

6. Civic competence

7. Entrepreneurial competence

8. Cultural awareness and expression competence

Further Info

1. Sakarya University Undergraduate and Associate Degree Education and Examination Regulations are applied.

2. Different methods are used in measurement and evaluation, such as midterm exams, quizzes, homework and final exams. The measurement and evaluation system of each course is explained in the course introduction and application form for that course.

3.Letter-based grading system is used to evaluate student success.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

  • YOK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions.
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YOK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • Every year, YOK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YOK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YOK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YOK on these issues.

1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YOK after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YOK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YOKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YOKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YOKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YOKAK legislation.

AACSB - Association to Advance Collegiate Schools of Business

Validity Date:31.10.2022- 31.10.2027

Access Requirements

1. Students are accepted according to the results of the Higher Education Institutions Examination (YKS) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).

2. A student who has started his/her education in an equivalent program at home or abroad can apply for horizontal transfer. Evaluation of applications is made at the beginning of the semester, taking into account the degree to which each student applies.

Conditions for Success1. To take and succeed in all the courses included in the curriculum. 2. The overall weighted GPA must be at least 2.00 out of 4.00. 3. Completing 240 ECTS credits. 4. Successfully complete vocational training in the business for a period of time 5. Presentation of the final study in writing and oral thesis presentation of this study (in the 8th semester)
Progression Paths (Relationship Type)

Students who will graduate will find employment opportunities in public institutions, private enterprises and non-governmental organizations, primarily in other departments where their competencies are appropriate, such as human resources management, administrative and financial affairs, public relations and project management. They will also be able to work as Business and Vocational Consultants working within İŞKUR. It is possible. Our graduates will also be able to work as consultants or researchers in the fields of human resources and employment policies and establish their own consultancy and training companies.

The student who successfully completes the program can apply for master's and doctoral degrees in the field of Human Resources Management or other branches of science that accept students from this field.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030030597


Qualification Title
Bachelor's Degree in Human Resources Management

Awarding Body
Sakarya University

Awarding Body Contact
Kemalpaşa, Esentepe Campus, Üniversitesi Cd., 54050 Serdivan/Sakarya

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

 ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024

National Occupation Classification

 ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

1. Disciplinary Knowledge

2. Critical and Analytical Thinking

3. Effective Communication

4. Social and Ethical Sensitivity

5. Application Experience

6. Adaptation to Changes and Developments


Learning Environments

Education and training are carried out in the form of formal distance education. In addition, practical training is provided in the laboratories within the university, as well as practical training in the form of internships and management in industry, public institutions and other workplaces.


Description
  • Analyzes and interprets theoretical and practical information about HRM in case studies and offers innovative solutions.
  • Evaluates and interprets the information of other relevant disciplines from a HRM perspective
  • Makes versatile and critical evaluations in the processes of acquiring and using information.
  • Has creative thinking, thus designs and implements issues related to his field.
  • Leads subordinates and peers.
  • Is prone to teamwork.
  • Acts in accordance with social, academic and professional ethical values.
  • Makes suggestions for developing sensitive work environments regarding diversity management.
  • Follows technological innovations and uses HR IT products effectively.
  • Analyzes the Human Resources practices of the institutions where he/she interns and provides feedback.

Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

1. Reading and writing competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social and learning to learn competence

6. Civic competence

7. Entrepreneurial competence

8. Cultural awareness and expression competence


Further Info

1. Sakarya University Undergraduate and Associate Degree Education and Examination Regulations are applied.

2. Different methods are used in measurement and evaluation, such as midterm exams, quizzes, homework and final exams. The measurement and evaluation system of each course is explained in the course introduction and application form for that course.

3.Letter-based grading system is used to evaluate student success.


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

  • YOK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions.
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YOK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • Every year, YOK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YOK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YOK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YOK on these issues.

1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YOK after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YOK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YOKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YOKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YOKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YOKAK legislation.

AACSB - Association to Advance Collegiate Schools of Business

Validity Date:31.10.2022- 31.10.2027


Access Requirements

1. Students are accepted according to the results of the Higher Education Institutions Examination (YKS) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).

2. A student who has started his/her education in an equivalent program at home or abroad can apply for horizontal transfer. Evaluation of applications is made at the beginning of the semester, taking into account the degree to which each student applies.


Conditions for Success
1. To take and succeed in all the courses included in the curriculum. 2. The overall weighted GPA must be at least 2.00 out of 4.00. 3. Completing 240 ECTS credits. 4. Successfully complete vocational training in the business for a period of time 5. Presentation of the final study in writing and oral thesis presentation of this study (in the 8th semester)

Progression Paths (Relationship Type)

Students who will graduate will find employment opportunities in public institutions, private enterprises and non-governmental organizations, primarily in other departments where their competencies are appropriate, such as human resources management, administrative and financial affairs, public relations and project management. They will also be able to work as Business and Vocational Consultants working within İŞKUR. It is possible. Our graduates will also be able to work as consultants or researchers in the fields of human resources and employment policies and establish their own consultancy and training companies.

The student who successfully completes the program can apply for master's and doctoral degrees in the field of Human Resources Management or other branches of science that accept students from this field.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode