Yeterlilik Kodu

TR0030032335

Yeterlilik Adı
İş Sağlığı ve Güvenliği (Soma MYO.) Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumManisa Celâl Bayar Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiŞehit Prof. Dr. İlhan Varank Yerleşkesi 45140 - Yunusemre - MANİSA
Sorumlu Kurum URLhttps://www.mcbu.edu.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)İş sağlığı ve güvenliği
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013) 005.1022.001

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Programdan mezun olan öğrencilerin, İş Sağlığı ve Güvenliği alanında belirlenen eğitim amaçlarına ulaşmaları hedeflenmektedir. Bu amaçlar doğrultusunda:

  •  Öğrenciler meslekleriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunlara çözüm önerileri sunabilen ve bu süreçlerde gerekli teknolojileri etkin bir şekilde kullanabilen bireyler olarak yetiştirilmektedir.
  • Mezunlar mesleki yaşamlarında sosyal ve etik sorumlulukları ön planda tutan, iş güvenliği ve çevre koruma konularında bilgi sahibi olan, iş sağlığı ve güvenliği mevzuatına uygun hareket eden, ilk yardım, olağan dışı durumlar, afetler, yangınla mücadele ve tahliye tekniklerine hakim, çevreye duyarlı ve girişimci bireyler olma yolunda eğitilmektedir.
  • Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, teknolojik gelişmelere paralel olarak kendini sürekli geliştiren ve toplumsal fayda sağlayan bireyler olarak mesleki hayata hazırlanmaları sağlanmaktadır.
  • Bireysel ve ekip çalışmasına yatkın, iş ortamına uyum sağlayabilen, sorumluluk alabilen, yazılı ve sözlü iletişim becerilerine sahip, özgüvenli, motivasyonu yüksek ve sektörde tercih edilen İş Sağlığı ve Güvenliği Programı Ön Lisans mezunları yetiştirilmektedir.
Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim faaliyetleri, örgün eğitim ve uzaktan eğitim yöntemleri ile yürütülmektedir. Dersler, ilgili dersliklerde gerçekleştirilmektedir. Ayrıca, dördüncü dönemde yer alan İsteğe Bağlı Staj programından faydalanmak isteyen öğrencilere, bu süre zarfında staj yapma imkanı sunulmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İş sağlığı ve güvenliği, sosyal haklar, kalite kontrol ve yönetimi, çevre koruma, ilk yardım ve iş hijyeni, periyodik bakım ve kontroller, iş güvenliği ekipmanları, meslek hastalıkları, iş etiği, ilgili yasa ve yönetmeliklere, ayrıca ilgili bakanlığın yaptığı duyurular hakkında yeterli ve güncel bilgi ve bilince sahip olur.
  • İş sağlığı ve güvenliği yönetim sistemi, tehlikeli madde ve atık yönetimi, çevre yönetim sistemleri, inovasyon yönetimi ve süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • İş sağlığı ve güvenliği alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını kullanır. İlgili duyuru ve güncellemeleri takip eder, yenileme ve düzeltmelere hızlı adapte olur.
  • İş güvenliği ve işçi sağlığı alanındaki gelişmeleri takip edebilmek için bilişim teknolojilerinden etkin bir biçimde yararlanır. Farklı risk değerlendirme yöntemlerini kullanır ve istatistiksel olarak değerlendirir.
  • İş güvenliği alanı ile ilgili sorunlara çözüm önerileri geliştirir. İş kazalarına karşı alınan önlemlerin yeterli olup olmadığını saha incelemesi yaparak veya geriye dönük tehlike/risk sonuçlarına bakarak değerlendirir.
  • İş güvenliği alanı ile ilgili sahip olduğu yetkin bilgi ve becerisini kullanarak verilen bir görevi/düşüncelerini bağımsız olarak yazılı veya sözlü yürütür.
  • İş güvenliği alanında mevcut sorunları bireysel çözebilme yetisine sahip olmakla birlikte, olası sorunların çözümünde ekiple birlikte hareket etme anlayışını benimser.
  • İş güvenliği alanında yaşam boyu öğrenme kültürüne sahiptir, mesleki gelişimi için farklı seminer ve toplantılara katılır.
  • İş güvenliği alanında elde ettiği çeşitli bilimsel ve kültürel veri ve olayları, toplumsal etik değerlerine önem vererek değerlendirir.
  • İş güvenliği alanında mesleki gelişmeleri ve literatürü izleyebilecek ve ayrıca meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Yönetim sistemi bilgisi
  • Çevre yönetimi
  • Tehlikeli madde yönetimi
  • Bilgi kaynaklarını kullanma
  • Risk değerlendirme yetkinliği
  • Çözüm önerisi geliştirme
  • Ekip çalışması
  • Etik değerlere bağlılık
  • Mesleki gelişim
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ölçme ve değerlendirme yöntemleri, sınav türleri ve bu sınavların ders başarı notuna katkısı, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından belirlenen temel ilkelere uygun olarak üniversitelerin senatoları tarafından kararlaştırılmaktadır.
  • Öğrenci performansının değerlendirilmesinde harf notu ve/veya sayısal sisteme dayalı not verme sistemleri uygulanmaktadır.
  • Her dersin ölçme ve değerlendirme sistemi, üniversitemizin Öğrenci Bilgi Sistemi (OBS) üzerinde ilgili dersin tanıtım sayfasında ayrıntılı olarak belirtilmiştir.
  • Her ders için en az bir ara sınav ve bir final sınavı yapılır. Ara sınavlar dışında kısa sınavlar, projeler ve öğretim elemanının uygun gördüğü diğer faaliyetler yapılabilir. Bu faaliyetlerin sayısı ve başarı notuna katkısı öğretim elemanı tarafından ders planında belirtilir.
  • Başarı notu, ara sınav notunun %40’ı ve final sınavı notunun %60’ı alınarak hesaplanır. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir.
  • Başarı notu bağıl değerlendirme sistemi ile değerlendirilerek harf notuna dönüştürülür. Öğrencinin, bir dersten başarılı sayılabilmesi için en az CC harf notu alması gerekir. Genel ağırlıklı not ortalaması (GANO)’su en az 2.00 olan öğrenciler (DC) ve (DD) harf notu aldıkları derslerden de başarılı sayılır.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının kalitesinin korunması ve iyileştirilmesi amacıyla:

  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK), yükseköğretim kurumlarında yürütülen eğitim, öğretim ve diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler doğrultusunda her yıl yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanmakta olup, bu raporlar çerçevesinde hazırlanan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da kamuoyuyla paylaşılmaktadır.
  • Ayrıca, YÖK her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verilere dayalı “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlar ve bu raporlarda vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeler kamuoyunun bilgisine sunulur.
  • Önlisans programlarının kalite güvencesi, “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” çerçevesinde sağlanmaktadır. Bu kapsamda:
  1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
    • YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının açılması için gerekli asgari standartları ve ölçütleri belirler.
    • Önlisans programlarının müfredatı ve diploma programlarının kazandıracağı öğrenme çıktıları, YÖK’ün belirlediği temel ilkeler doğrultusunda yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından oluşturulur.
    • Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
  2. Ölçme-Değerlendirme:
    • Her bir önlisans programının öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesi, YÖK’ün belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının öğretim ve sınav yönetmeliklerine göre yürütülür.
  3. Belgelendirme:
    • Önlisans programına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumlarının belirlediği ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarıyla tamamladıklarında, önlisans diploması almaya hak kazanırlar.
  4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme:
    • Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında her yılın başında bir önceki yıla ait "Kurum İç Değerlendirme Raporlarını" Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer.
    • YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin olarak hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları, programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir.
    • YÖKAK mevzuatı gereğince belirlenen yeterliliklerin düzenli olarak gözden geçirilmesi sağlanır.

Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) tarafından akredite edilen programımızın akreditasyon süresi:

Başlangıç Tarihi: 01.01.2025

Bitiş Tarihi: 31.12.2028

Giriş Şartı
  • Adayların lise veya dengi bir okuldan mezun olduklarını gösteren diplomaya sahip olmaları gerekmektedir.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından gerçekleştirilen Temel Yeterlilik Testi'nden (TYT) yeterli puanı alan adayların ilgili bölüme yerleştirme işlemleri, ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılmaktadır.
  • Çift Anadal Programı (ÇAP) şartlarını sağlayan öğrenciler, kayıtlı oldukları yükseköğretim kurumlarının sunduğu çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Bu programlara kayıtlı öğrenciler, her iki diploma programından eş zamanlı ders alarak, başarılı oldukları takdirde iki ayrı lisans diploması elde edebilirler.
Başarma Şartları Öğrencilerin mezuniyet hakkı kazanabilmesi için, her dönem 30 AKTS (Avrupa kredi transfer sistemi) olmak üzere toplamda 120 AKTS değerindeki tüm dersleri başarıyla tamamlamaları gerekmektedir. Bu koşullara ek olarak, genel ağırlıklı not ortalamasının (GANO) 4.00 üzerinden en az 2.00 olması zorunludur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Çift Anadal Programı (ÇAP) şartlarını karşılayan öğrenciler, öğrenim görmekte oldukları yükseköğretim kurumlarının sunduğu çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Bu programlara kayıtlı öğrenciler, her iki diploma programındaki dersleri eş zamanlı olarak alıp, başarılı oldukları takdirde iki ayrı lisans diploması elde edebilirler.
  • Ön lisans diplomasına sahip mezunlar, Dikey Geçiş Sınavı’na (DGS) girerek çeşitli üniversitelerin aşağıda belirtilen lisans programlarında eğitimlerine devam etme imkanına sahiptirler:
    • Acil Yardım ve Afet Yönetimi
    • İş Sağlığı ve Güvenliği
    • İşletme
    • Sağlık Yönetimi
    • Sosyal Hizmet
    • Uluslararası İşletme Yönetimi
  • İş sağlığı ve güvenliği programından mezun olan öğrenciler, ilgili Bakanlığın yetkisi dahilinde düzenlenen İş Güvenliği Uzmanlığı Yetiştirme Kurslarına katılarak, Bakanlık tarafından gerçekleştirilen sınavda başarılı olmaları durumunda C Sınıfı İş Sağlığı ve Güvenliği Uzmanı unvanını kazanmaya hak kazanırlar. Bu unvan sayesinde, özellikle sanayi sektöründe büyük ihtiyaç duyulan nitelikli iş güvenliği uzmanı açığını kapatma yönünde önemli bir katkı sağlarlar. Mezunlar ayrıca kamu kurumları ve özel sektör dahil olmak üzere, tüm işyerlerinde iş sağlığı ve güvenliği konusunda yetkin bir tekniker olarak da görev yapma fırsatına sahip olurlar. Bu görevler, çalışanların iş sağlığı ve güvenliği tedbirlerinin uygulanması, iş kazalarının önlenmesi ve iş yerinde genel güvenlik kültürünün geliştirilmesine katkıda bulunmak gibi geniş bir sorumluluk yelpazesini içermektedir.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030032335


Yeterlilik Adı
İş Sağlığı ve Güvenliği (Soma MYO.) Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Manisa Celâl Bayar Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Şehit Prof. Dr. İlhan Varank Yerleşkesi 45140 - Yunusemre - MANİSA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013) 005.1022.001


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013) 005.1022.001


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Programdan mezun olan öğrencilerin, İş Sağlığı ve Güvenliği alanında belirlenen eğitim amaçlarına ulaşmaları hedeflenmektedir. Bu amaçlar doğrultusunda:

  •  Öğrenciler meslekleriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunlara çözüm önerileri sunabilen ve bu süreçlerde gerekli teknolojileri etkin bir şekilde kullanabilen bireyler olarak yetiştirilmektedir.
  • Mezunlar mesleki yaşamlarında sosyal ve etik sorumlulukları ön planda tutan, iş güvenliği ve çevre koruma konularında bilgi sahibi olan, iş sağlığı ve güvenliği mevzuatına uygun hareket eden, ilk yardım, olağan dışı durumlar, afetler, yangınla mücadele ve tahliye tekniklerine hakim, çevreye duyarlı ve girişimci bireyler olma yolunda eğitilmektedir.
  • Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, teknolojik gelişmelere paralel olarak kendini sürekli geliştiren ve toplumsal fayda sağlayan bireyler olarak mesleki hayata hazırlanmaları sağlanmaktadır.
  • Bireysel ve ekip çalışmasına yatkın, iş ortamına uyum sağlayabilen, sorumluluk alabilen, yazılı ve sözlü iletişim becerilerine sahip, özgüvenli, motivasyonu yüksek ve sektörde tercih edilen İş Sağlığı ve Güvenliği Programı Ön Lisans mezunları yetiştirilmektedir.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim faaliyetleri, örgün eğitim ve uzaktan eğitim yöntemleri ile yürütülmektedir. Dersler, ilgili dersliklerde gerçekleştirilmektedir. Ayrıca, dördüncü dönemde yer alan İsteğe Bağlı Staj programından faydalanmak isteyen öğrencilere, bu süre zarfında staj yapma imkanı sunulmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İş sağlığı ve güvenliği, sosyal haklar, kalite kontrol ve yönetimi, çevre koruma, ilk yardım ve iş hijyeni, periyodik bakım ve kontroller, iş güvenliği ekipmanları, meslek hastalıkları, iş etiği, ilgili yasa ve yönetmeliklere, ayrıca ilgili bakanlığın yaptığı duyurular hakkında yeterli ve güncel bilgi ve bilince sahip olur.
  • İş sağlığı ve güvenliği yönetim sistemi, tehlikeli madde ve atık yönetimi, çevre yönetim sistemleri, inovasyon yönetimi ve süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • İş sağlığı ve güvenliği alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını kullanır. İlgili duyuru ve güncellemeleri takip eder, yenileme ve düzeltmelere hızlı adapte olur.
  • İş güvenliği ve işçi sağlığı alanındaki gelişmeleri takip edebilmek için bilişim teknolojilerinden etkin bir biçimde yararlanır. Farklı risk değerlendirme yöntemlerini kullanır ve istatistiksel olarak değerlendirir.
  • İş güvenliği alanı ile ilgili sorunlara çözüm önerileri geliştirir. İş kazalarına karşı alınan önlemlerin yeterli olup olmadığını saha incelemesi yaparak veya geriye dönük tehlike/risk sonuçlarına bakarak değerlendirir.
  • İş güvenliği alanı ile ilgili sahip olduğu yetkin bilgi ve becerisini kullanarak verilen bir görevi/düşüncelerini bağımsız olarak yazılı veya sözlü yürütür.
  • İş güvenliği alanında mevcut sorunları bireysel çözebilme yetisine sahip olmakla birlikte, olası sorunların çözümünde ekiple birlikte hareket etme anlayışını benimser.
  • İş güvenliği alanında yaşam boyu öğrenme kültürüne sahiptir, mesleki gelişimi için farklı seminer ve toplantılara katılır.
  • İş güvenliği alanında elde ettiği çeşitli bilimsel ve kültürel veri ve olayları, toplumsal etik değerlerine önem vererek değerlendirir.
  • İş güvenliği alanında mesleki gelişmeleri ve literatürü izleyebilecek ve ayrıca meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Yönetim sistemi bilgisi
  • Çevre yönetimi
  • Tehlikeli madde yönetimi
  • Bilgi kaynaklarını kullanma
  • Risk değerlendirme yetkinliği
  • Çözüm önerisi geliştirme
  • Ekip çalışması
  • Etik değerlere bağlılık
  • Mesleki gelişim
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ölçme ve değerlendirme yöntemleri, sınav türleri ve bu sınavların ders başarı notuna katkısı, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından belirlenen temel ilkelere uygun olarak üniversitelerin senatoları tarafından kararlaştırılmaktadır.
  • Öğrenci performansının değerlendirilmesinde harf notu ve/veya sayısal sisteme dayalı not verme sistemleri uygulanmaktadır.
  • Her dersin ölçme ve değerlendirme sistemi, üniversitemizin Öğrenci Bilgi Sistemi (OBS) üzerinde ilgili dersin tanıtım sayfasında ayrıntılı olarak belirtilmiştir.
  • Her ders için en az bir ara sınav ve bir final sınavı yapılır. Ara sınavlar dışında kısa sınavlar, projeler ve öğretim elemanının uygun gördüğü diğer faaliyetler yapılabilir. Bu faaliyetlerin sayısı ve başarı notuna katkısı öğretim elemanı tarafından ders planında belirtilir.
  • Başarı notu, ara sınav notunun %40’ı ve final sınavı notunun %60’ı alınarak hesaplanır. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir.
  • Başarı notu bağıl değerlendirme sistemi ile değerlendirilerek harf notuna dönüştürülür. Öğrencinin, bir dersten başarılı sayılabilmesi için en az CC harf notu alması gerekir. Genel ağırlıklı not ortalaması (GANO)’su en az 2.00 olan öğrenciler (DC) ve (DD) harf notu aldıkları derslerden de başarılı sayılır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının kalitesinin korunması ve iyileştirilmesi amacıyla:

  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK), yükseköğretim kurumlarında yürütülen eğitim, öğretim ve diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler doğrultusunda her yıl yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanmakta olup, bu raporlar çerçevesinde hazırlanan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da kamuoyuyla paylaşılmaktadır.
  • Ayrıca, YÖK her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verilere dayalı “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlar ve bu raporlarda vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeler kamuoyunun bilgisine sunulur.
  • Önlisans programlarının kalite güvencesi, “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” çerçevesinde sağlanmaktadır. Bu kapsamda:
  1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
    • YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının açılması için gerekli asgari standartları ve ölçütleri belirler.
    • Önlisans programlarının müfredatı ve diploma programlarının kazandıracağı öğrenme çıktıları, YÖK’ün belirlediği temel ilkeler doğrultusunda yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından oluşturulur.
    • Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
  2. Ölçme-Değerlendirme:
    • Her bir önlisans programının öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesi, YÖK’ün belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının öğretim ve sınav yönetmeliklerine göre yürütülür.
  3. Belgelendirme:
    • Önlisans programına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumlarının belirlediği ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarıyla tamamladıklarında, önlisans diploması almaya hak kazanırlar.
  4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme:
    • Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında her yılın başında bir önceki yıla ait "Kurum İç Değerlendirme Raporlarını" Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer.
    • YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin olarak hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları, programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir.
    • YÖKAK mevzuatı gereğince belirlenen yeterliliklerin düzenli olarak gözden geçirilmesi sağlanır.

Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) tarafından akredite edilen programımızın akreditasyon süresi:

Başlangıç Tarihi: 01.01.2025

Bitiş Tarihi: 31.12.2028


Giriş Şartı
  • Adayların lise veya dengi bir okuldan mezun olduklarını gösteren diplomaya sahip olmaları gerekmektedir.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından gerçekleştirilen Temel Yeterlilik Testi'nden (TYT) yeterli puanı alan adayların ilgili bölüme yerleştirme işlemleri, ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılmaktadır.
  • Çift Anadal Programı (ÇAP) şartlarını sağlayan öğrenciler, kayıtlı oldukları yükseköğretim kurumlarının sunduğu çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Bu programlara kayıtlı öğrenciler, her iki diploma programından eş zamanlı ders alarak, başarılı oldukları takdirde iki ayrı lisans diploması elde edebilirler.

Başarma Şartları
Öğrencilerin mezuniyet hakkı kazanabilmesi için, her dönem 30 AKTS (Avrupa kredi transfer sistemi) olmak üzere toplamda 120 AKTS değerindeki tüm dersleri başarıyla tamamlamaları gerekmektedir. Bu koşullara ek olarak, genel ağırlıklı not ortalamasının (GANO) 4.00 üzerinden en az 2.00 olması zorunludur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Çift Anadal Programı (ÇAP) şartlarını karşılayan öğrenciler, öğrenim görmekte oldukları yükseköğretim kurumlarının sunduğu çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Bu programlara kayıtlı öğrenciler, her iki diploma programındaki dersleri eş zamanlı olarak alıp, başarılı oldukları takdirde iki ayrı lisans diploması elde edebilirler.
  • Ön lisans diplomasına sahip mezunlar, Dikey Geçiş Sınavı’na (DGS) girerek çeşitli üniversitelerin aşağıda belirtilen lisans programlarında eğitimlerine devam etme imkanına sahiptirler:
    • Acil Yardım ve Afet Yönetimi
    • İş Sağlığı ve Güvenliği
    • İşletme
    • Sağlık Yönetimi
    • Sosyal Hizmet
    • Uluslararası İşletme Yönetimi
  • İş sağlığı ve güvenliği programından mezun olan öğrenciler, ilgili Bakanlığın yetkisi dahilinde düzenlenen İş Güvenliği Uzmanlığı Yetiştirme Kurslarına katılarak, Bakanlık tarafından gerçekleştirilen sınavda başarılı olmaları durumunda C Sınıfı İş Sağlığı ve Güvenliği Uzmanı unvanını kazanmaya hak kazanırlar. Bu unvan sayesinde, özellikle sanayi sektöründe büyük ihtiyaç duyulan nitelikli iş güvenliği uzmanı açığını kapatma yönünde önemli bir katkı sağlarlar. Mezunlar ayrıca kamu kurumları ve özel sektör dahil olmak üzere, tüm işyerlerinde iş sağlığı ve güvenliği konusunda yetkin bir tekniker olarak da görev yapma fırsatına sahip olurlar. Bu görevler, çalışanların iş sağlığı ve güvenliği tedbirlerinin uygulanması, iş kazalarının önlenmesi ve iş yerinde genel güvenlik kültürünün geliştirilmesine katkıda bulunmak gibi geniş bir sorumluluk yelpazesini içermektedir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030032335

Qualification Title
Associate Degree in Occupational Health and Safety
Awarding BodyManisa Celal Bayar University
Awarding Body ContactYükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Üniversiteler Mah. 1600. Cad. No:10, 06800 Bilkent, Çankaya/Ankara Phone: 0850 470 0 965
Awarding Body Urlhttps://en.mcbu.edu.tr/
OrientationOccupational
EQF Level5
5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 5
Thematic AreasOccupational health and safety
National Occupation Classification

ISCED (2013) 005.1022.001

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

The program aims to ensure that graduating students achieve the defined educational objectives in the field of Occupational Health and Safety (OHS). In accordance with these objectives:

Students are trained to be individuals who can propose solutions to problems encountered in professional practice and effectively utilize the necessary technologies in these processes.

Graduates are educated to prioritize social and ethical responsibilities in their professional lives; to be knowledgeable in workplace safety and environmental protection; to act in accordance with OHS legislation; to be proficient in first aid, emergencies, disasters, fire prevention, and evacuation techniques; and to be environmentally conscious and entrepreneurial individuals.

Students are prepared for their professional lives as individuals who embrace lifelong learning, continuously improve themselves in parallel with technological developments, and contribute to societal benefit.

Associate degree graduates of the OHS program are trained to be individuals who are suitable for both individual and teamwork, adaptable to the work environment, capable of taking responsibility, possessing written and verbal communication skills, self-confident, highly motivated, and preferred in the sector.

Learning Environments

Educational activities are conducted through both face-to-face and distance learning methods. Courses are held in the relevant classrooms. In addition, students who wish to benefit from the Optional Internship program in the fourth semester are offered the opportunity to undertake an internship during this period

Description
  • Possesses sufficient and current knowledge and awareness of occupational health and safety, social rights, quality control and management, environmental protection, first aid and industrial hygiene, periodic maintenance and inspections, safety equipment, occupational diseases, professional ethics, relevant laws and regulations, as well as announcements made by the relevant ministry.
  • Demonstrates knowledge of occupational health and safety management systems, hazardous substance and waste management, environmental management systems, innovation management and its processes.
  • Utilizes information resources related to the field of occupational health and safety. Monitors relevant announcements and updates and rapidly adapts to revisions and amendments.
  • Effectively utilizes information technologies to follow developments in workplace safety and worker health. Employs various risk assessment methods and evaluates them statistically.
  • Develops solution proposals for problems related to the field of occupational safety. Assesses the adequacy of measures taken against occupational accidents by conducting field investigations or by examining retrospective hazard/risk outcomes.
  • Independently executes a given task/articulates ideas in written or oral form using competent knowledge and skills related to the field of occupational safety.
  • Possesses the ability to solve existing problems individually in the field of occupational safety, while also adopting the understanding of working together with a team in solving potential problems.
  • Maintains a lifelong learning culture in the field of occupational safety and attends various seminars and meetings for professional development.
  • Evaluates various scientific and cultural data and events obtained in the field of occupational safety, with importance given to societal ethical values.
  • Possesses foreign language skills at a level sufficient to monitor professional developments and literature in the field of occupational safety and to communicate with colleagues.
Key Competencies

Possesses advanced proficiency in the following key competencies:

  • Management System Knowledge
  • Environmental Management
  • Hazardous Substance Management
  • Utilization of Information Resources
  • Risk Assessment Competency
  • Solution Proposal Development
  • Teamwork
  • Adherence to Ethical Values
  • Professional Development
  • Digital Competency
  • Personal, Social, and Learning-to-Learn Competency
  • Entrepreneurial Competency
Further Info
  • Measurement and evaluation methods, examination types, and their contribution to the course grade are determined by the senates of universities in accordance with the fundamental principles established by the Council of Higher Education (YÖK).
  • Letter grade and/or numerical grading systems are used in the evaluation of student performance.
  • The measurement and evaluation system for each course is detailed on the course's introductory page within the Student Information System (OBS) of our university.
  • At least one midterm examination and one final examination are administered for each course. In addition to midterm examinations, quizzes, projects, and other activities deemed appropriate by the faculty member may be conducted. The number of these activities and their contribution to the course grade are specified by the faculty member in the course syllabus.
  • The course grade is calculated by taking 40% of the midterm examination score and 60% of the final examination score. All examinations are evaluated out of 100 points.
  • The course grade is converted to a letter grade using a relative grading system. In order to pass a course, students must obtain at least a grade of CC. Students with a cumulative grade point average (GANO) of at least 2.00 are also considered to have passed courses with letter grades of (DC) and (DD).
Quality Assurance

To protect and improve the quality of higher education programs:

  • The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, teaching, and other activities carried out in higher education institutions.
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" for each higher education institution are published annually in accordance with the criteria determined by YÖK. Reports containing quantitative and qualitative evaluations prepared within the framework of these reports are also shared with the public.
  • In addition, YÖK publishes the "Report on Foundation Higher Education Institutions" annually, based on academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions. The quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions in these reports are presented for public information.
  • Quality assurance of associate degree programs is provided within the framework of the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs." Within this scope:
    1. Development and Approval of Curricula:
      • YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree programs in higher education institutions.
      • The curriculum of associate degree programs and the learning outcomes that diploma programs will provide are created by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.
      • The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
    2. Measurement-Evaluation:
      • The measurement and evaluation of the learning outcomes of each associate degree program are carried out in accordance with the teaching and examination regulations of higher education institutions, in accordance with the basic principles determined by YÖK.
    3. Certification:
      • Students enrolled in an associate degree program are entitled to receive an associate degree diploma when they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
    4. Self-Assessment - External Evaluation:
      • Higher education institutions enter their "Institutional Internal Evaluation Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year in the context of continuous monitoring.
      • YÖKAK publishes the "Institutional Feedback Report" it has prepared regarding the external evaluation of higher education institutions. In addition, accreditation decisions given by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured.
      • The regular review of the qualifications determined in accordance with YÖKAK legislation is ensured.

The accreditation period of our program, which is accredited by the Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education (MEDEK), is:

Start Date: 01.01.2025

End Date: 31.12.2028

Access Requirements
  • Applicants must possess a diploma indicating graduation from a high school or equivalent institution.
  • Placement into the relevant department is conducted centrally by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM) for candidates who have obtained a sufficient score on the Basic Proficiency Test (TYT) administered by ÖSYM.
  • Students who meet the requirements for a Double Major Program (ÇAP) are eligible to participate in the double major programs offered by the higher education institutions in which they are enrolled. Students enrolled in these programs can take courses simultaneously from both diploma programs and, if successful, can obtain two separate bachelor's degrees.
Conditions for SuccessTo be eligible for graduation, students must successfully complete all courses totaling 120 ECTS (European Credit Transfer System) credits, with 30 ECTS credits earned per semester. In addition to these requirements, a minimum cumulative grade point average (GANO) of 2.00 out of 4.00 is mandatory.
Progression Paths (Relationship Type)
  • Students who meet the requirements for a Double Major Program (ÇAP) are eligible to participate in the double major programs offered by their higher education institutions. Enrolled students concurrently take courses from both diploma programs and, upon successful completion, are eligible to receive two separate bachelor's degrees.
  • Graduates holding an associate degree have the opportunity to continue their education in the following bachelor's degree programs at various universities by taking the Vertical Transfer Examination (DGS):
    • Emergency and Disaster Management
    • Occupational Health and Safety
    • Business Administration
    • Healthcare Management
    • Social Work
    • International Business Management
  • Graduates of the occupational health and safety program are eligible to attend Occupational Safety Specialist Training Courses organized under the authority of the relevant Ministry. Upon successful completion of the examination conducted by the Ministry, they are entitled to earn the title of Class C Occupational Health and Safety Specialist. This qualification enables them to make a significant contribution to closing the gap in qualified occupational safety specialists, which is especially needed in the industrial sector. Graduates also have the opportunity to serve as competent technicians in occupational health and safety in all workplaces, including public institutions and the private sector. These roles encompass a wide range of responsibilities, such as contributing to the implementation of occupational health and safety measures for employees, preventing workplace accidents, and developing a general safety culture in the workplace.
Legal Basis
  1. Higher Education Law No. 2547
    1. Regulation Regarding the Principles of Transfer Between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
    2. Regulation on the Continuation of Bachelor's Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
  2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
    1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Board
Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030032335


Qualification Title
Associate Degree in Occupational Health and Safety

Awarding Body
Manisa Celal Bayar University

Awarding Body Contact
Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Üniversiteler Mah. 1600. Cad. No:10, 06800 Bilkent, Çankaya/Ankara Phone: 0850 470 0 965

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCED (2013) 005.1022.001


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

ISCED (2013) 005.1022.001


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

The program aims to ensure that graduating students achieve the defined educational objectives in the field of Occupational Health and Safety (OHS). In accordance with these objectives:

Students are trained to be individuals who can propose solutions to problems encountered in professional practice and effectively utilize the necessary technologies in these processes.

Graduates are educated to prioritize social and ethical responsibilities in their professional lives; to be knowledgeable in workplace safety and environmental protection; to act in accordance with OHS legislation; to be proficient in first aid, emergencies, disasters, fire prevention, and evacuation techniques; and to be environmentally conscious and entrepreneurial individuals.

Students are prepared for their professional lives as individuals who embrace lifelong learning, continuously improve themselves in parallel with technological developments, and contribute to societal benefit.

Associate degree graduates of the OHS program are trained to be individuals who are suitable for both individual and teamwork, adaptable to the work environment, capable of taking responsibility, possessing written and verbal communication skills, self-confident, highly motivated, and preferred in the sector.


Learning Environments

Educational activities are conducted through both face-to-face and distance learning methods. Courses are held in the relevant classrooms. In addition, students who wish to benefit from the Optional Internship program in the fourth semester are offered the opportunity to undertake an internship during this period


Description
  • Possesses sufficient and current knowledge and awareness of occupational health and safety, social rights, quality control and management, environmental protection, first aid and industrial hygiene, periodic maintenance and inspections, safety equipment, occupational diseases, professional ethics, relevant laws and regulations, as well as announcements made by the relevant ministry.
  • Demonstrates knowledge of occupational health and safety management systems, hazardous substance and waste management, environmental management systems, innovation management and its processes.
  • Utilizes information resources related to the field of occupational health and safety. Monitors relevant announcements and updates and rapidly adapts to revisions and amendments.
  • Effectively utilizes information technologies to follow developments in workplace safety and worker health. Employs various risk assessment methods and evaluates them statistically.
  • Develops solution proposals for problems related to the field of occupational safety. Assesses the adequacy of measures taken against occupational accidents by conducting field investigations or by examining retrospective hazard/risk outcomes.
  • Independently executes a given task/articulates ideas in written or oral form using competent knowledge and skills related to the field of occupational safety.
  • Possesses the ability to solve existing problems individually in the field of occupational safety, while also adopting the understanding of working together with a team in solving potential problems.
  • Maintains a lifelong learning culture in the field of occupational safety and attends various seminars and meetings for professional development.
  • Evaluates various scientific and cultural data and events obtained in the field of occupational safety, with importance given to societal ethical values.
  • Possesses foreign language skills at a level sufficient to monitor professional developments and literature in the field of occupational safety and to communicate with colleagues.

Key Competencies

Possesses advanced proficiency in the following key competencies:

  • Management System Knowledge
  • Environmental Management
  • Hazardous Substance Management
  • Utilization of Information Resources
  • Risk Assessment Competency
  • Solution Proposal Development
  • Teamwork
  • Adherence to Ethical Values
  • Professional Development
  • Digital Competency
  • Personal, Social, and Learning-to-Learn Competency
  • Entrepreneurial Competency

Further Info
  • Measurement and evaluation methods, examination types, and their contribution to the course grade are determined by the senates of universities in accordance with the fundamental principles established by the Council of Higher Education (YÖK).
  • Letter grade and/or numerical grading systems are used in the evaluation of student performance.
  • The measurement and evaluation system for each course is detailed on the course's introductory page within the Student Information System (OBS) of our university.
  • At least one midterm examination and one final examination are administered for each course. In addition to midterm examinations, quizzes, projects, and other activities deemed appropriate by the faculty member may be conducted. The number of these activities and their contribution to the course grade are specified by the faculty member in the course syllabus.
  • The course grade is calculated by taking 40% of the midterm examination score and 60% of the final examination score. All examinations are evaluated out of 100 points.
  • The course grade is converted to a letter grade using a relative grading system. In order to pass a course, students must obtain at least a grade of CC. Students with a cumulative grade point average (GANO) of at least 2.00 are also considered to have passed courses with letter grades of (DC) and (DD).

Quality Assurance

To protect and improve the quality of higher education programs:

  • The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, teaching, and other activities carried out in higher education institutions.
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" for each higher education institution are published annually in accordance with the criteria determined by YÖK. Reports containing quantitative and qualitative evaluations prepared within the framework of these reports are also shared with the public.
  • In addition, YÖK publishes the "Report on Foundation Higher Education Institutions" annually, based on academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions. The quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions in these reports are presented for public information.
  • Quality assurance of associate degree programs is provided within the framework of the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs." Within this scope:
    1. Development and Approval of Curricula:
      • YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree programs in higher education institutions.
      • The curriculum of associate degree programs and the learning outcomes that diploma programs will provide are created by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.
      • The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
    2. Measurement-Evaluation:
      • The measurement and evaluation of the learning outcomes of each associate degree program are carried out in accordance with the teaching and examination regulations of higher education institutions, in accordance with the basic principles determined by YÖK.
    3. Certification:
      • Students enrolled in an associate degree program are entitled to receive an associate degree diploma when they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
    4. Self-Assessment - External Evaluation:
      • Higher education institutions enter their "Institutional Internal Evaluation Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year in the context of continuous monitoring.
      • YÖKAK publishes the "Institutional Feedback Report" it has prepared regarding the external evaluation of higher education institutions. In addition, accreditation decisions given by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured.
      • The regular review of the qualifications determined in accordance with YÖKAK legislation is ensured.

The accreditation period of our program, which is accredited by the Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education (MEDEK), is:

Start Date: 01.01.2025

End Date: 31.12.2028


Access Requirements
  • Applicants must possess a diploma indicating graduation from a high school or equivalent institution.
  • Placement into the relevant department is conducted centrally by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM) for candidates who have obtained a sufficient score on the Basic Proficiency Test (TYT) administered by ÖSYM.
  • Students who meet the requirements for a Double Major Program (ÇAP) are eligible to participate in the double major programs offered by the higher education institutions in which they are enrolled. Students enrolled in these programs can take courses simultaneously from both diploma programs and, if successful, can obtain two separate bachelor's degrees.

Conditions for Success
To be eligible for graduation, students must successfully complete all courses totaling 120 ECTS (European Credit Transfer System) credits, with 30 ECTS credits earned per semester. In addition to these requirements, a minimum cumulative grade point average (GANO) of 2.00 out of 4.00 is mandatory.

Progression Paths (Relationship Type)
  • Students who meet the requirements for a Double Major Program (ÇAP) are eligible to participate in the double major programs offered by their higher education institutions. Enrolled students concurrently take courses from both diploma programs and, upon successful completion, are eligible to receive two separate bachelor's degrees.
  • Graduates holding an associate degree have the opportunity to continue their education in the following bachelor's degree programs at various universities by taking the Vertical Transfer Examination (DGS):
    • Emergency and Disaster Management
    • Occupational Health and Safety
    • Business Administration
    • Healthcare Management
    • Social Work
    • International Business Management
  • Graduates of the occupational health and safety program are eligible to attend Occupational Safety Specialist Training Courses organized under the authority of the relevant Ministry. Upon successful completion of the examination conducted by the Ministry, they are entitled to earn the title of Class C Occupational Health and Safety Specialist. This qualification enables them to make a significant contribution to closing the gap in qualified occupational safety specialists, which is especially needed in the industrial sector. Graduates also have the opportunity to serve as competent technicians in occupational health and safety in all workplaces, including public institutions and the private sector. These roles encompass a wide range of responsibilities, such as contributing to the implementation of occupational health and safety measures for employees, preventing workplace accidents, and developing a general safety culture in the workplace.

Legal Basis
  1. Higher Education Law No. 2547
    1. Regulation Regarding the Principles of Transfer Between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
    2. Regulation on the Continuation of Bachelor's Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
  2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
    1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode