Yeterlilik Kodu | TR0030009696 | |
Yeterlilik Adı | İslami İlimler Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Afyon Kocatepe Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Erenler Mahallesi, Gazlıgöl Yolu Rektörlük E Blok, 03200 Afyonkarahisar Merkez/Afyonkarahisar | |
Sorumlu Kurum URL | http://aku.edu.tr/ | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Din ve teoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için teorik derslerin en az %70ine uygulamalı derslerin en az %80nine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise %60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 50 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının (GANO) en az 2.0 olması gerekir. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Lisans eğitimi için adayların lise diplomasına sahip olması ve Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS)’den yeterli puanı alması gerekir. | |
Başarma Şartları | İlahiyat alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçmeli derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 olması gerekir. İlahiyat Lisans Programına kayıtlı öğrencilerin onaltı (16) bölüm içi seçimlik ders almaları ve bitirme ödevi hazırlamaları gerekmektedir.Dereceyi alabilmek / programı tamamlamak için akademik yıl sonunda yapılması gereken veya programın tamamlanmasını müteakip özel bir dönem sonu sınavı veya final sınav dönemi yoktur. Bununla birlikte, her yarıyıl sonunda genellikle dönemin hemen bitişini müteakip iki hafta süreli dönem sonu sınavları vardır. Buna ek olarak, öğrencinin bir proje çalışması sonunda hazırlayacağı Bitirme Çalışması ve bu çalışmasına yönelik sözlü tez sunumu yapması da (7. veya 8. yarıyılda) istenmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | İlâhiyat programını bitirenler, üç yarıyıllık tezsiz yüksek lisans programını tamamladıktan sonra lise ve dengi okullarda din kültürü ve ahlak bilgisi, İmam-Hatip Liselerinde meslek dersi öğretmeni olarak görev alabilirler. Fakülte mezunları Diyanet İşleri Başkanlığı bünyesinde, din görevlisi (müftü, vaiz, imam-hatip, müezzin, Kur´an Kursu öğreticisi) olarak çalışabilirler. Mezun öğrenciler, Milli Eğitim Bakanlığı ve Diyanet İşleri Başkanlığı dışında üniversitelerde araştırma görevlisi ve öğretim görevlisi olarak vazife alabilirler. Ayrıca diğer fakülte mezunları gibi, kamu ve özel kuruluşlarda yönetici, memur vb. kadrolarda; yine öğrenimleri sürecinde aldıkları formasyona göre, kütüphanecilik, arşivcilik gibi alanlarda çalışma imkânına sahiptirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030009696
- Dinin ne olduğu, insan hayatındaki yeri, dinî metinlerin nasıl anlaşılacağı, nasıl açıklanacağı, nasıl yorumlanacağına dair temel bilgileri öğrenir.
- Kurân-ı Kerimi tecvid kurallarına uygun olarak yüzünden düzgün bir şekilde okuyabilir.
- Dinî hizmetleri ifa edecek derecede yeterli ezbere sahiptir.
- Başta Kurân-ı Kerim ve hadis-i şerifler olmak üzere çoğu Arapça olan İslamî literatürü doğru bir şekilde okuyacak, anlayacak ve sözlü-yazılı olarak aktarabilecek düzeyde yeterli Arapça bilgisine sahiptir.
- Okuduğu Kurân ayetlerinin mânâlarını doğru bir şekilde verebilir, onları tarihî ve lisanî bağlamlarına uygun düşecek şekilde anlayıp, günümüze hitap edecek şekilde yorumlayabilir.
- Hz. Peygamberin kavlî, fiilî ve takrirî sünneti ve bu çerçevede oluşan hadis literatürüne hakim olur, bunları hayata geçirme bilgi ve becerisine sahiptir.İslamın temel inanç esaslarını akli ve nakli delilleriyle birlikte bilir.
- Bu esaslara dayalı olarak oluşturulup geliştirilen belli başlı kelami ve felsefi düşünce yapılarını öğrenir.
- İslamın temel ibadet esaslarını ve bunların uygulama şekillerini Kuran ve sünnet temelinde bilir.
- İslam hukukunda yer alan muamelata dair düzenlemeleri, asli kaynaklardaki delilleri ışığında öğrenir.
- Bunları, günümüz modern hukuk anlayışlarıyla mukayese etmek suretiyle günümüze adapte etme becerisi kazanır.
- İslam tarihi boyunca dinî metinlerin anlaşılma, yorumlanma ve hayata geçirilme biçimleri olarak ortaya çıkan itikadî-siyasî, fıkhî-amelî, tasavvufî, felsefî düşünce ekollerinin doğuş sebepleri, teşekkül süreçleri, öne çıkan bilginleri, görüşleri, eserleri ve İslam düşüncesine katkıları hakkında temel bilgileri öğrenerek farklı inanç ve düşünceye sahip kişi ve topluluklara karşı hoşgörülü davranma bilincini kazanır.
- İslamın temel ahlak esaslarını Kuran ve sünnet temelinde öğrenir.
- Bunlara dayalı olarak oluşturulup geliştirilen ahlak öğretilerini ve tasavvufi gelenekleri tarihî süreçleri ışığında ele alıp inceler ve buradan hareketle günümüze yönelik ideal ahlakî şahsiyet modelleri geliştirir.
- Genelde dinler tarihini, özelde İslam tarihini kesintisiz bir bütün olarak ele alıp günümüze getirir.
- Buradan hareketle insanlığın dinî serüvenini farklı medeniyetler bazında karşılaştırmalı bir şekilde incelemek suretiyle günümüz dinî anlayış ve hareketlerini doğru bir şekilde değerlendirme imkanı bulur.
- Gerek fıtrî donanım (akıl, kalp ve duyular), gerekse ilahî vahiy bazında insanlığın sahip olduğu temel bilgi kaynaklarını ve bunlara yaklaşım tarzlarını araştırmak suretiyle tarih boyunca bunlara dayalı olarak ortaya çıkmış olan farklı felsefi düşünce yapılarını ve akımlarını eleştirel bir yaklaşımla inceler.
- Buradan hareketle modern dünyada ortaya çıkan farklı anlayışları ve bunlar etrafında oluşan düşünce akımlarını sağlıklı bir şekilde anlar ve değerlendirir.
- Fert ve toplum bazında insanları harekete geçiren temel psikolojik ve sosyolojik dinamikleri öğrenmek suretiyle onlara doğru bir dinî inanç, ibadet ve tutum tarzı kazandırma esas ve yöntemlerini öğrenir ve bu sayede verimli bir şekilde dinî hizmet yürütme imkanı elde eder.
- İslam tarihi boyunca farklı coğrafyalar üzerinde ortaya çıkan ve gelişen İslam Medeniyetinin siyasî, edebî, kültürel, bilimsel, sanatsal, estetik...vb. değişik yönlerini keşfeder ve bunların günümüz dünyasına ulaşan yansımalarını tespit etmek suretiyle kalıcılıklarına ve devamlılıklarına katkıda bulunur.
- Tarihî süreç içinde İslam kültür ve medeniyetini sonraki nesillere aktaran eğitim öğretim kurumlarını incelemek suretiyle bunların temel işleyiş esaslarını ve yaklaşımlarını öğrenir.
- Bunları günümüz modern eğitim öğretim yöntemleriyle mukayese etmek suretiyle günümüz için ideal dinî eğitim öğretim anlayışları geliştirir ve bunları başarıyla uygular.
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için teorik derslerin en az %70ine uygulamalı derslerin en az %80nine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise %60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 50 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının (GANO) en az 2.0 olması gerekir.
Lisans eğitimi için adayların lise diplomasına sahip olması ve Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS)’den yeterli puanı alması gerekir.
İlâhiyat programını bitirenler, üç yarıyıllık tezsiz yüksek lisans programını tamamladıktan sonra lise ve dengi okullarda din kültürü ve ahlak bilgisi, İmam-Hatip Liselerinde meslek dersi öğretmeni olarak görev alabilirler. Fakülte mezunları Diyanet İşleri Başkanlığı bünyesinde, din görevlisi (müftü, vaiz, imam-hatip, müezzin, Kur´an Kursu öğreticisi) olarak çalışabilirler. Mezun öğrenciler, Milli Eğitim Bakanlığı ve Diyanet İşleri Başkanlığı dışında üniversitelerde araştırma görevlisi ve öğretim görevlisi olarak vazife alabilirler. Ayrıca diğer fakülte mezunları gibi, kamu ve özel kuruluşlarda yönetici, memur vb. kadrolarda; yine öğrenimleri sürecinde aldıkları formasyona göre, kütüphanecilik, arşivcilik gibi alanlarda çalışma imkânına sahiptirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030009696 | |
Qualification Title | ||
Awarding Body | Afyon Kocatepe University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://aku.edu.tr/ | |
Orientation | - | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Religion and theology | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | - | |
Key Competencies | - | |
Further Info | - | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | - | |
Conditions for Success | - | |
Progression Paths (Relationship Type) | - | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030009696
Qualification is continuous