Yeterlilik Kodu

TR0030016364

Yeterlilik Adı
İşletme Yönetimi Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumBaşkent Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBağlıca Kampüsü Fatih Sultan Mahallesi Eskişehir Yolu 18.km TR 06790 Etimesgut Ankara
Sorumlu Kurum URLhttps://www.baskent.edu.tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Yönetim ve idare
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)

İşletme Yönetimi Ön Lisans Programının amacı çeşitli ölçeklerde faaliyet gösteren işletmelerin gereksinimlerini karşılayacak nitelikli eleman gücünü yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilmektedir. 
  • Gereksinimleri karşılayacak biçimde bir süreci yönetmektedir.
  • Disiplinler arası da dahil takımlarda çalışmaktadır.
  • Mesleki uygulamada problemleri tanımlama ve çözmektedir.
  • Mesleki etik ve sorumluluk sahibi olmaktadır.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olma ve bunu gerçekleştirebilmektedir.
  • Sektörel sorunlar hakkında bilgi sahibi olabilmektedir.
  • Mesleki yasal mevzuatı anlayabilme ve uygulamaktadır.
  • Etkin iletişim kurmaktadır.
  • Bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile diğer mesleki araçları ve teknikleri kullanabilmektedir.
  • Mesleki süreçleri planlama ve uygulamaktadır.
  • Mesleki özgüvene sahiptir.
  • Girişimcilik ruhuna sahiptir
  • Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulamaktadır.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı-
Başarma ŞartlarıDört yarıyıllık önlisans programlarını tamamlayan öğrencilere önlisans diploması verilir. Ayrıca, herhangi bir lisans programına kayıtlı öğrencilerden isteyenlere, ilk dört yarıyıl derslerini en az 2,00 GNO ile tamamlamış olmaları ve ilk dört yarıyıl derslerinden en az D notu almış olmaları koşuluyla, önlisans diploması ve diploma eki verilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Program mezunlarının iş imkanı bulabildikleri alanlar; * Çeşitli devlet ve özel sektör kuruluşlarının tüm bölümlerinde çalışma olanağı, * Büyük ve küçük işletmelerde finansman, muhasebe, pazarlama, personel, satın alma ve halkla ilişkiler bölümleri, * Serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir ve yeminli mali müşavirlik büroları, * Çeşitli devlet kuruluşlarının muhasebe, personel bölümlerinde ve vergi daireleri, * Yatırım ve finans kurumları, * Kamu ve özel bankalar.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030016364


Yeterlilik Adı
İşletme Yönetimi Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Başkent Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Bağlıca Kampüsü Fatih Sultan Mahallesi Eskişehir Yolu 18.km TR 06790 Etimesgut Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)

İşletme Yönetimi Ön Lisans Programının amacı çeşitli ölçeklerde faaliyet gösteren işletmelerin gereksinimlerini karşılayacak nitelikli eleman gücünü yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilmektedir. 
  • Gereksinimleri karşılayacak biçimde bir süreci yönetmektedir.
  • Disiplinler arası da dahil takımlarda çalışmaktadır.
  • Mesleki uygulamada problemleri tanımlama ve çözmektedir.
  • Mesleki etik ve sorumluluk sahibi olmaktadır.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olma ve bunu gerçekleştirebilmektedir.
  • Sektörel sorunlar hakkında bilgi sahibi olabilmektedir.
  • Mesleki yasal mevzuatı anlayabilme ve uygulamaktadır.
  • Etkin iletişim kurmaktadır.
  • Bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile diğer mesleki araçları ve teknikleri kullanabilmektedir.
  • Mesleki süreçleri planlama ve uygulamaktadır.
  • Mesleki özgüvene sahiptir.
  • Girişimcilik ruhuna sahiptir
  • Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulamaktadır.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
-

Başarma Şartları
Dört yarıyıllık önlisans programlarını tamamlayan öğrencilere önlisans diploması verilir. Ayrıca, herhangi bir lisans programına kayıtlı öğrencilerden isteyenlere, ilk dört yarıyıl derslerini en az 2,00 GNO ile tamamlamış olmaları ve ilk dört yarıyıl derslerinden en az D notu almış olmaları koşuluyla, önlisans diploması ve diploma eki verilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Program mezunlarının iş imkanı bulabildikleri alanlar; * Çeşitli devlet ve özel sektör kuruluşlarının tüm bölümlerinde çalışma olanağı, * Büyük ve küçük işletmelerde finansman, muhasebe, pazarlama, personel, satın alma ve halkla ilişkiler bölümleri, * Serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir ve yeminli mali müşavirlik büroları, * Çeşitli devlet kuruluşlarının muhasebe, personel bölümlerinde ve vergi daireleri, * Yatırım ve finans kurumları, * Kamu ve özel bankalar.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030016364

Qualification Title
Business Administration Program Associate Degree
Awarding BodyBaşkent University
Awarding Body ContactBağlıca Kampüsü Fatih Sultan Mahallesi Eskişehir Yolu 18.km TR 06790 Etimesgut Ankara
Awarding Body Urlhttps://www.baskent.edu.tr/en/
OrientationGeneral
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasManagement and administration
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description-
Key Competencies-
Further Info

For each course taken, a student shall be given one of the following letter grades. The letter grades and their coefficients are as follows: Grade Coefficient A 4.0 A- 3.7 B+ 3.3 B 3.0 B- 2.7 C+ 2.3 C 2.0 C- 1.7 D+ 1.3 D 1.0 F1 0.0 F2 0.0 Students, whose work practice for a course is lacking or who have not been given a grade within the grading period since they are to take a make-up examination, shall be given the grade E. A student who has been given the grade E, must, after having completed the lacking work practice if there be any, take the make-up examination within the ten days following the announcement of the grades. The decision for the extension of this period shall be made by the administrative committee of the respective unit. The E grades that have not been extended by the unit administrative committee or replaced by other grades within a fortnight shall turn automatically into F1 grades. The grade S shall be given for the work practice done or any applied course taken outside the semester academic calendar. Upon the resolution of the unit administrative committee and by the end at the latest of the add-drop period of the ensuing academic year, this grade must be replaced by one of the usual achievement grades. Grade Factor Grade Interval (over 100) A 4 95-100 A- 3,7 90-94 B+ 3,3 85-89 B 3 80-84 B- 2,7 75-79 C+ 2,3 70-74 C 2 65-69 C- 1,7 60-64 D+ 1,3 55-59 D 1 50-54 F1 0 0-49 F2 0 -

Quality Assurance-
Access Requirements

All high school graduates are required to take the transition to higher education examination(YGS), which is administered by Assessment Selection and Placement Center Presidency. The graduates from departments of Vocational and Technical Secondary Education Institutions determined by Assessment Selection and Placement Center can come up Foreign Trade Program with an additional score and those who graduated from the departments except the specified area or those who graduated from high school can be placed with the score of YGS 6.

Conditions for SuccessStudents who have completed their four semester associate degree programmes shall be granted the Associate Degree. Also the students, who have registered for a Bachelors Degree programme, may be granted, upon their request in writing, the Associate Degree and its supplements on condition that they have achieved with minimum 2.00 GPA all the courses of the first four semesters and received minimum the grade D in all of them. All the procedures for granting the Associate Degree to the students registered for the Bachelors Degree or the transfer of such students to vocational schools shall be completed in accordance with the resolutions adopted by the Higher Education Council.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates are employed in the departments of public and private organizations.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030016364


Qualification Title
Business Administration Program Associate Degree

Awarding Body
Başkent University

Awarding Body Contact
Bağlıca Kampüsü Fatih Sultan Mahallesi Eskişehir Yolu 18.km TR 06790 Etimesgut Ankara

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
-

Key Competencies
-

Further Info

For each course taken, a student shall be given one of the following letter grades. The letter grades and their coefficients are as follows: Grade Coefficient A 4.0 A- 3.7 B+ 3.3 B 3.0 B- 2.7 C+ 2.3 C 2.0 C- 1.7 D+ 1.3 D 1.0 F1 0.0 F2 0.0 Students, whose work practice for a course is lacking or who have not been given a grade within the grading period since they are to take a make-up examination, shall be given the grade E. A student who has been given the grade E, must, after having completed the lacking work practice if there be any, take the make-up examination within the ten days following the announcement of the grades. The decision for the extension of this period shall be made by the administrative committee of the respective unit. The E grades that have not been extended by the unit administrative committee or replaced by other grades within a fortnight shall turn automatically into F1 grades. The grade S shall be given for the work practice done or any applied course taken outside the semester academic calendar. Upon the resolution of the unit administrative committee and by the end at the latest of the add-drop period of the ensuing academic year, this grade must be replaced by one of the usual achievement grades. Grade Factor Grade Interval (over 100) A 4 95-100 A- 3,7 90-94 B+ 3,3 85-89 B 3 80-84 B- 2,7 75-79 C+ 2,3 70-74 C 2 65-69 C- 1,7 60-64 D+ 1,3 55-59 D 1 50-54 F1 0 0-49 F2 0 -


Quality Assurance
-

Access Requirements

All high school graduates are required to take the transition to higher education examination(YGS), which is administered by Assessment Selection and Placement Center Presidency. The graduates from departments of Vocational and Technical Secondary Education Institutions determined by Assessment Selection and Placement Center can come up Foreign Trade Program with an additional score and those who graduated from the departments except the specified area or those who graduated from high school can be placed with the score of YGS 6.


Conditions for Success
Students who have completed their four semester associate degree programmes shall be granted the Associate Degree. Also the students, who have registered for a Bachelors Degree programme, may be granted, upon their request in writing, the Associate Degree and its supplements on condition that they have achieved with minimum 2.00 GPA all the courses of the first four semesters and received minimum the grade D in all of them. All the procedures for granting the Associate Degree to the students registered for the Bachelors Degree or the transfer of such students to vocational schools shall be completed in accordance with the resolutions adopted by the Higher Education Council.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates are employed in the departments of public and private organizations.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address