Yeterlilik Kodu | TR0030031948 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | İşletme Yönetimi (Sosyal Bilimler MYO) Ön Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Kayseri Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Mevlâna Mahallesi 15 Temmuz Yerleşkesi Küme evler No:5 38280 Talas / KAYSERİ | |||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://www.kayseri.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Mesleki | |||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 5 | 5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi | ||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Yönetim ve idare | |||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 2421 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Çeşitli kamu kurum ve kuruluşlarında memur olarak çalışan, yönetim kademelerinde, iş sağlığı, güvenliği, çevre ve kariyer konularının önemini anlayarak temel düzeyde gerekli sorumlulukları üstlenebilen bir işletmeci / işletmeciler olabilen, işletmelerde pazarlama, insan kaynakları, muhasebe, finans, ekonomi, yönetim, sayısal yöntemler, üretim ve dış ticaret alanlarında etkili iletişim becerilerine sahip insan kaynağı olabilen, pazarlama, üretim, finans, insan kaynakları, yönetim ve muhasebe alanlarında kendi iş yerini açıp yönetebilecek nitelikte girişimci olabilen ve işletmecilik alanında çeşitli girişimlerde bulunurken, Ms paket programları kullanarak alanı ile ilgili proje geliştirebilen bireyler yetiştirmeyi amaçlamaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Programda eğitim-öğretim süreçleri örgün öğretim ve uzaktan eğitim şeklinde gerçekleştirilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler |
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Başarının ölçülmesi ve değerlendirilmesi MADDE 19– (1) Sınavlar 100 puan üzerinden ölçülür. Bir dersin ara sınav ve dönem sonu sınav sonuçları sayısal puan ile gösterilir. Öğrencinin girmediği sınavların puanı (0) sıfırdır. (2) Ara sınav puan ortalaması, öğrencinin ara sınavlarda almış olduğu puanların toplamının yapılmış olan ara sınav sayısına bölünmesi ile belirlenir. Bu suretle bulunacak buçuklu sayı tam sayıya tamamlanır. (3) Ham başarı puanı; dönem veya yılsonu sınav puanının % 60’ına, ara sınavların puan ortalamasının % 40’ının eklenmesi ile hesaplanır. Bu oranların hesabında kesirler aynen korunur, ancak ham başarı puanının hesabında buçuklu sayılar tam sayıya tamamlanır. (4) Ham başarı notları, esasları Senato tarafından belirlenen bağıl not dönüşüm yöntemlerinden Yöntem I (50 civarı) kullanılarak belirlenir. (5) Üniversitede kullanılan 4'lük sistem başarı notları ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:
(6) Bir dersten başarılı olmak için başarı notunun en az CC veya daha yukarı olması gerekir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; Kayseri Üniversitesi’nde uygulanmakta olan “Performansa Dayalı Süreç Yönetim Modeli” kapsamında üst, ana ve alt süreçler; girdileri, çıktıları, kaynakları, ilişkileri ve sorumluları belirli olacak şekilde tanımlanmıştır. Eğitim ve Öğretimin Yönetimi üst süreci altında eğitim-öğretim faaliyetlerinin planlanması, uygulanması ve izlenmesinin yanı sıra eğitim kadrosunun yönetimine yönelik de ana ve detaylı alt süreçler bulunmaktadır. Paydaşların karar süreçlerine katılımı ve mezunlarla ilişkiler, paydaş ilişkileri ve mezun ilişkilerinin yönetilmesine yönelik üst ve detay süreçler aracılığıyla yürütülmektedir. Birimimiz yıllar itibariyle performans göstergeleri ve faaliyetleri, bu süreçleri destekleyecek şekilde planlanmakta, uygulanmakta ve kanıta dayalı olarak izlenmektedir. Bütün bu faaliyetleri desteklemek üzere Bütünleşik Kalite Yönetim Sistemi (BKYS) kullanılmaktadır. İyileştirici faaliyetler ise BKYS’ye entegre İyileştirme Modülü üzerinden yürütülmekte ve birimimiz, eğitim-öğretim, ar-ge ve toplumsal katkı faaliyetlerinde PUKÖ çevrimlerini bu sayede kapatmaktadır. Ayrıca, iç ve dış paydaşların geri bildirimlerinin karar süreçlerine katılımını sağlamak üzere “Memnuniyet Yönetim Sistemi” Üniversitemiz bünyesindeki yazılım aracılığıyla sistematik bir biçimde uygulanmaktadır. Sonuç olarak; çerçeve yönetmelikler, Kayseri Üniversitesi ve Sosyal Bilimler MYO Yönetmelik ve Yönergeleri ile tanımlı süreçler ve destekleyici yazılımlar üzerinden faaliyetlerin sistematik mekanizmalar aracılığıyla sürdürülebilirliği sağlanmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı | Adayların ÖSYM tarafından belirlenen şartları taşımaları, lise mezunu olmaları ve Üniversite Öğrenci Seçme Sınavından yeterli puanı almış olmaları, temel kabul şartlarıdır. Yatay geçişlerde de bireylerin kabul şartını sağlaması gerekmektedir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Kayıt yaptırdığı tüm dersleri geçmiş olmak şartıyla, Genel ve dönem ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler başarılı sayılırlar. Ayrıca detayları yönerge ile belirlenmiş olan staj yükümlülüğünü başarıyla tamamlamış olmak gerekmektedir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | İşletme Yönetimi Ön lisans Programını başarı ile tamamlayan mezunlar kamu ve özel sektörde çeşitli kademelerde çalışırlar. Programın mezunları pazarlama, satış, muhasebe, finans ve insan kaynakları gibi çeşitli alanlarda görev yapabilirler. Öğrencilerimizi geleceğin girişimcileri olarak yetiştirmek de İşletme Yönetimi Ön lisans Programının amaçları arasındadır. Bu Programdan mezun olan öğrenciler dikey geçiş yoluyla Bankacılık, Bankacılık ve Finans, Bankacılık ve Sigortacılık, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri, Ekonomi ve Finans, İşletme, İşletme Bilgi Yönetimi, İşletme Enformatiği, İşletme Yönetimi, İşletme-Ekonomi, Lojistik, Lojistik Yönetimi, Muhasebe ve Denetim, Muhasebe ve Finans Yönetimi, Sağlık Yönetimi, Sermaye Piyasası, Sigortacılık, Sigortacılık ve Risk Yönetimi, Sigortacılık ve Sosyal Güvenlik, Teknoloji ve Bilgi Yönetimi, Uluslararası Finans, Uluslararası Finans ve Bankacılık, Uluslararası İşletmecilik, Uluslararası İşletmecilik ve Ticaret, Uluslararası Ticaret, Uluslararası Ticaret ve Finans, Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik, Uluslararası Ticaret ve Lojistik, Uluslararası Ticaret ve Lojistik Yönetimi ve Yönetim Bilişim Sistemleri lisans programlarına geçiş yapabilmektedir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı |
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030031948
ISCO 08 2421
ISCO 08 2421
Çeşitli kamu kurum ve kuruluşlarında memur olarak çalışan, yönetim kademelerinde, iş sağlığı, güvenliği, çevre ve kariyer konularının önemini anlayarak temel düzeyde gerekli sorumlulukları üstlenebilen bir işletmeci / işletmeciler olabilen, işletmelerde pazarlama, insan kaynakları, muhasebe, finans, ekonomi, yönetim, sayısal yöntemler, üretim ve dış ticaret alanlarında etkili iletişim becerilerine sahip insan kaynağı olabilen, pazarlama, üretim, finans, insan kaynakları, yönetim ve muhasebe alanlarında kendi iş yerini açıp yönetebilecek nitelikte girişimci olabilen ve işletmecilik alanında çeşitli girişimlerde bulunurken, Ms paket programları kullanarak alanı ile ilgili proje geliştirebilen bireyler yetiştirmeyi amaçlamaktadır.
Programda eğitim-öğretim süreçleri örgün öğretim ve uzaktan eğitim şeklinde gerçekleştirilir.
- İşletme Yönetimi alanında temel kavramlar, uygulamalar ve gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur.
- İşletmelerde kalite süreçleri ve iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur ve edindiği bilgilere ek işletmelerde çevreyi koruma noktasında yeterli seviyede bilgiye sahip olur.
- Sürekli öğrenme prensibi ile işletme yönetimi alanına ilişkin yenilikleri takip eder ve kullanır.
- Alanın gerektirdiği düzeyde bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- İşletmecilik alanında edindiği bilgileri pazarlama, üretim, finans, insan kaynakları, yönetim ve muhasebe alanlarında karşılaşabileceği problemlerde kullanabilir ve çözüm önerisi sunabilme becerisine sahip olur.
- Düşüncelerini ifade edebilme noktasında ve mesleğini yürüttüğü alanı temsil edebileceği konularda, Türkçeyi iyi kullanarak etkili ve anlaşılır bir iletişime sahip olur.
- İşyerinde uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- İşletme Yönetimi alanında iş fırsatlarını görebilmek ve değerlendirmek amacıyla kendi kariyerini yönetebilir ve değişime açık bir şekilde yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır.
- İşletme Yönetimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamasında toplumsal sorumluluk bilincine sahip olarak profesyonel, yasal ve etik ilkeleri anlayabilir ve uygulayabilir.
- Güncel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
- Yönetim ile ilgili temel kavramları, yönetim fonksiyonlarını ve yönetim yaklaşımlarını tanımlayabilir, analiz edebilir ve değerlendirebilir.
- İşletmecilik bilgi ve becerileri ile pazarlama, insan kaynakları, muhasebe, finans, ekonomi, yönetim, sayısal yöntemler, üretim ve dış ticaret alanları ile ilgili süreçleri açıklar.
- İşletme yönetimi alanındaki bilgi ve becerilerini, ilgili hukuk dalları ve mevzuatları, ekonomi, davranış bilimleri, sosyoloji ve psikoloji gibi disiplinlerle ilişkilendirir.
- Mesleğini yürüttüğü alanda etkili bir iletişime sahip olmalı.
- İşyerinde karşılaşılan sorunları çözebilmeli.
- İşletme yönetimi alanında kariyerini yönetebilme becerisine sahip olmalı
- Alanında toplumsal bilince sahip olarak yasal ve etik ilkelere uymalı.
- Mesleğinin gerektirdiği kadar yabancı dil bilgisine sahip olmalı.
Başarının ölçülmesi ve değerlendirilmesi MADDE 19–
(1) Sınavlar 100 puan üzerinden ölçülür. Bir dersin ara sınav ve dönem sonu sınav sonuçları sayısal puan ile gösterilir. Öğrencinin girmediği sınavların puanı (0) sıfırdır.
(2) Ara sınav puan ortalaması, öğrencinin ara sınavlarda almış olduğu puanların toplamının yapılmış olan ara sınav sayısına bölünmesi ile belirlenir. Bu suretle bulunacak buçuklu sayı tam sayıya tamamlanır.
(3) Ham başarı puanı; dönem veya yılsonu sınav puanının % 60’ına, ara sınavların puan ortalamasının % 40’ının eklenmesi ile hesaplanır. Bu oranların hesabında kesirler aynen korunur, ancak ham başarı puanının hesabında buçuklu sayılar tam sayıya tamamlanır.
(4) Ham başarı notları, esasları Senato tarafından belirlenen bağıl not dönüşüm yöntemlerinden Yöntem I (50 civarı) kullanılarak belirlenir.
(5) Üniversitede kullanılan 4'lük sistem başarı notları ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:
Başarı Notu |
Katsayı |
Başarı Derecesi |
AA |
4,00 |
Mükemmel |
BA |
3,50 |
Pekiyi |
BB |
3,00 |
İyi |
CB |
2,50 |
Orta |
CC |
2,00 |
Yeterli |
DC |
1,50 |
Kalır |
DD |
1,00 |
Kalır |
FD |
0,50 |
Kalır |
FF |
0,00 |
Kalır |
(6) Bir dersten başarılı olmak için başarı notunun en az CC veya daha yukarı olması gerekir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Kayseri Üniversitesi’nde uygulanmakta olan “Performansa Dayalı Süreç Yönetim Modeli” kapsamında üst, ana ve alt süreçler; girdileri, çıktıları, kaynakları, ilişkileri ve sorumluları belirli olacak şekilde tanımlanmıştır. Eğitim ve Öğretimin Yönetimi üst süreci altında eğitim-öğretim faaliyetlerinin planlanması, uygulanması ve izlenmesinin yanı sıra eğitim kadrosunun yönetimine yönelik de ana ve detaylı alt süreçler bulunmaktadır. Paydaşların karar süreçlerine katılımı ve mezunlarla ilişkiler, paydaş ilişkileri ve mezun ilişkilerinin yönetilmesine yönelik üst ve detay süreçler aracılığıyla yürütülmektedir. Birimimiz yıllar itibariyle performans göstergeleri ve faaliyetleri, bu süreçleri destekleyecek şekilde planlanmakta, uygulanmakta ve kanıta dayalı olarak izlenmektedir. Bütün bu faaliyetleri desteklemek üzere Bütünleşik Kalite Yönetim Sistemi (BKYS) kullanılmaktadır. İyileştirici faaliyetler ise BKYS’ye entegre İyileştirme Modülü üzerinden yürütülmekte ve birimimiz, eğitim-öğretim, ar-ge ve toplumsal katkı faaliyetlerinde PUKÖ çevrimlerini bu sayede kapatmaktadır. Ayrıca, iç ve dış paydaşların geri bildirimlerinin karar süreçlerine katılımını sağlamak üzere “Memnuniyet Yönetim Sistemi” Üniversitemiz bünyesindeki yazılım aracılığıyla sistematik bir biçimde uygulanmaktadır. Sonuç olarak; çerçeve yönetmelikler, Kayseri Üniversitesi ve Sosyal Bilimler MYO Yönetmelik ve Yönergeleri ile tanımlı süreçler ve destekleyici yazılımlar üzerinden faaliyetlerin sistematik mekanizmalar aracılığıyla sürdürülebilirliği sağlanmaktadır.
Adayların ÖSYM tarafından belirlenen şartları taşımaları, lise mezunu olmaları ve Üniversite Öğrenci Seçme Sınavından yeterli puanı almış olmaları, temel kabul şartlarıdır. Yatay geçişlerde de bireylerin kabul şartını sağlaması gerekmektedir.
İşletme Yönetimi Ön lisans Programını başarı ile tamamlayan mezunlar kamu ve özel sektörde çeşitli kademelerde çalışırlar. Programın mezunları pazarlama, satış, muhasebe, finans ve insan kaynakları gibi çeşitli alanlarda görev yapabilirler. Öğrencilerimizi geleceğin girişimcileri olarak yetiştirmek de İşletme Yönetimi Ön lisans Programının amaçları arasındadır.
Bu Programdan mezun olan öğrenciler dikey geçiş yoluyla Bankacılık, Bankacılık ve Finans, Bankacılık ve Sigortacılık, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri, Ekonomi ve Finans, İşletme, İşletme Bilgi Yönetimi, İşletme Enformatiği, İşletme Yönetimi, İşletme-Ekonomi, Lojistik, Lojistik Yönetimi, Muhasebe ve Denetim, Muhasebe ve Finans Yönetimi, Sağlık Yönetimi, Sermaye Piyasası, Sigortacılık, Sigortacılık ve Risk Yönetimi, Sigortacılık ve Sosyal Güvenlik, Teknoloji ve Bilgi Yönetimi, Uluslararası Finans, Uluslararası Finans ve Bankacılık, Uluslararası İşletmecilik, Uluslararası İşletmecilik ve Ticaret, Uluslararası Ticaret, Uluslararası Ticaret ve Finans, Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik, Uluslararası Ticaret ve Lojistik, Uluslararası Ticaret ve Lojistik Yönetimi ve Yönetim Bilişim Sistemleri lisans programlarına geçiş yapabilmektedir.
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
- Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
- Meslek Yüksekokulları ve Açık Öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030031948 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Associate Degree in Business Management | |||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Kayseri University | |||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Kayseri University Rectorate, Mevlana Neighborhood 15 Temmuz Campus Kümeevler No:5 38280 Talas / KAYSERI | |||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://www.kayseri.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | Occupational | |||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 5 | 5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025 | ||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Management and administration | |||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO 08 2421 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | It aims to develop individuals who can work as a civil servant in various public institutions and organizations, understand the importance of occupational health, safety, environment and career issues at management levels and be a manager/operators who can undertake the necessary responsibilities at the basic level, work in businesses in marketing, human resources, accounting, finance, economy, management, digital can be a human resource with effective communication skills in the fields of methods, production and foreign trade, can be an entrepreneur who can open and manage his own business in the fields of marketing, production, finance, human resources, management and accounting, and make various initiatives in the field of business administration by using MS package programs and develop projects. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | Educational processes in the program are carried out in the form of formal education and distance education. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Description |
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | • Must have effective communication in the field where he/she carries out his/her profession. • Must be able to solve problems encountered in the workplace. • Must have the ability to manage your career in the field of business management • Must have social awareness in his field and comply with legal and ethical principles. • Must have knowledge of foreign languages as required by his/her profession. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | Measurement and evaluation of success ARTICLE 19 – (1) Exams are measured out of 100 points. Midterm and final exam results of a course are shown with numerical scores. The score of the exams that the student did not take is zero (0). (2) The midterm exam score average is determined by dividing the sum of the scores the student received in the midterm exams by the number of midterm exams taken. The half number found in this way is rounded to a whole number. (3) Raw success score; It is calculated by adding 40% of the midterm exam score to 60% of the term or year-end exam score. In calculating these ratios, fractions are kept as they are, but in calculating the raw success score, half-half numbers are rounded up to whole numbers. (4) Raw success grades are determined using Method I (around 50), one of the relative grade conversion methods whose principles are determined by the Senate. (5) The 4-point system success grades and coefficients used at the university are shown in the table below:
(6) To be successful in a course, the passing grade must be at least CC or higher. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions. "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curriculum: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans. 2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree. 4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation. In addition to planning, implementation and monitoring of activities, there are also main and detailed sub-processes for the management of the training staff. Stakeholder participation in decision-making processes and relations with alumni are carried out through higher and detailed processes for managing stakeholder relations and alumni relations. Our unit's performance indicators and activities are planned, implemented and monitored based on evidence over the years to support these processes. Integrated Quality Management System (IQMS) is used to support all these activities. Remedial activities are carried out through the Improvement Module integrated into BKYS, and our unit closes the PUKÖ cycles in education-training, R&D and social contribution activities. In addition, the "Satisfaction Management System" is systematically implemented through the software within our University to ensure the participation of internal and external stakeholders' feedback in decision-making processes. In conclusion; Sustainability of activities is ensured through systematic mechanisms through framework regulations, processes defined by Kayseri University and Social Sciences Vocational School Regulations and Directives, and supporting software. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | The basic admission conditions are for candidates to meet the conditions determined by ÖSYM, to be a high school graduate and to have received sufficient points from the University Student Selection Examination. For horizontal transfers, individuals must also meet the acceptance requirements. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | Students whose overall and semester average is at least 2.00 are considered successful, provided that they have passed all the courses they have registered for. In addition, it is necessary to successfully complete the internship obligation, the details of which are determined in the directive. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates who successfully complete the Business Management Associate Degree Program work at various levels in the public and private sectors. Graduates of the program can work in various fields such as marketing, sales, accounting, finance and human resources. Educating our students as entrepreneurs of the future is also among the aims of the Business Management Associate Degree Program. Students who graduate from this Program can study Banking, Banking and Finance, Banking and Insurance, Labor Economics and Industrial Relations, Economics and Finance, Business Administration, Business Information Management, Business Informatics, Business Management, Business-Economy, Logistics, Logistics Management, Accounting through vertical transfer. and Auditing, Accounting and Financial Management, Health Management, Capital Market, Insurance, Insurance and Risk Management, Insurance and Social Security, Technology and Information Management, International Finance, International Finance and Banking, International Business, International Business and Commerce, International Trade, International Trade and Finance, International Trade and Business, International Trade and Logistics, International Trade and Logistics Management and Management Information Systems undergraduate programs | |||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.Regulation on the Principles of Transfer Between Level Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer 2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation | |||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | Qualification is valid at all times | |||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address | |||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030031948
ISCO 08 2421
ISCO 08 2421
It aims to develop individuals who can work as a civil servant in various public institutions and organizations, understand the importance of occupational health, safety, environment and career issues at management levels and be a manager/operators who can undertake the necessary responsibilities at the basic level, work in businesses in marketing, human resources, accounting, finance, economy, management, digital can be a human resource with effective communication skills in the fields of methods, production and foreign trade, can be an entrepreneur who can open and manage his own business in the fields of marketing, production, finance, human resources, management and accounting, and make various initiatives in the field of business administration by using MS package programs and develop projects.
Educational processes in the program are carried out in the form of formal education and distance education.
- Gain knowledge about basic concepts, practices and developments in the field of Business Management.
- He/she will have sufficient knowledge and skills regarding quality processes and occupational health and safety in businesses, and in addition to the knowledge he/she has acquired, he/she will have sufficient knowledge about protecting the environment in businesses.
- It follows and uses innovations in the field of business management with the principle of continuous learning.
- Uses information and communication technologies at the level required by the field
- He/she can use the knowledge he/she has acquired in the field of business administration in the problems he/she may encounter in the fields of marketing, production, finance, human resources, management and accounting and has the ability to propose solutions.
- He/she will have effective and understandable communication by using Turkish well in terms of expressing his/her thoughts and on subjects that can represent the field in which he/she carries out his/her profession.
- Takes responsibility as a team member to solve problems encountered in practice in the workplace.
- He/she can manage his/her own career in order to see and evaluate job opportunities in the field of Business Management and acquires a lifelong learning behavior that is open to change.
- Can understand and apply professional, legal and ethical principles, with social responsibility awareness, in the collection, interpretation and announcement of data related to the field of Business Management.
- He/she has sufficient foreign language knowledge to be able to follow current developments and communicate with colleagues.
- Can define, analyze and evaluate basic concepts, management functions and management approaches related to management.
- Explains business knowledge and skills and processes related to marketing, human resources, accounting, finance, economy, management, numerical methods, production and foreign trade.
- Associates her knowledge and skills in the field of business management with relevant branches of law and legislation, disciplines such as economics, behavioral sciences, sociology and psychology.
• Must have effective communication in the field where he/she carries out his/her profession.
• Must be able to solve problems encountered in the workplace.
• Must have the ability to manage your career in the field of business management
• Must have social awareness in his field and comply with legal and ethical principles.
• Must have knowledge of foreign languages as required by his/her profession.
Measurement and evaluation of success ARTICLE 19 –
(1) Exams are measured out of 100 points. Midterm and final exam results of a course are shown with numerical scores. The score of the exams that the student did not take is zero (0).
(2) The midterm exam score average is determined by dividing the sum of the scores the student received in the midterm exams by the number of midterm exams taken. The half number found in this way is rounded to a whole number.
(3) Raw success score; It is calculated by adding 40% of the midterm exam score to 60% of the term or year-end exam score. In calculating these ratios, fractions are kept as they are, but in calculating the raw success score, half-half numbers are rounded up to whole numbers.
(4) Raw success grades are determined using Method I (around 50), one of the relative grade conversion methods whose principles are determined by the Senate.
(5) The 4-point system success grades and coefficients used at the university are shown in the table below:
Success Grade |
Coefficient |
Degree of Success |
AA |
4,00 |
Excellent |
BA |
3,50 |
Okey |
BB |
3,00 |
Good |
CB |
2,50 |
Medium |
CC |
2,00 |
Sufficient |
DC |
1,50 |
Fail |
DD |
1,00 |
Fail |
FD |
0,50 |
Fail |
FF |
0,00 |
Fail |
(6) To be successful in a course, the passing grade must be at least CC or higher.
In order to monitor the quality of higher education programs;
YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions.
"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions
These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans.
2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.
4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.
In addition to planning, implementation and monitoring of activities, there are also main and detailed sub-processes for the management of the training staff. Stakeholder participation in decision-making processes and relations with alumni are carried out through higher and detailed processes for managing stakeholder relations and alumni relations. Our unit's performance indicators and activities are planned, implemented and monitored based on evidence over the years to support these processes. Integrated Quality Management System (IQMS) is used to support all these activities. Remedial activities are carried out through the Improvement Module integrated into BKYS, and our unit closes the PUKÖ cycles in education-training, R&D and social contribution activities. In addition, the "Satisfaction Management System" is systematically implemented through the software within our University to ensure the participation of internal and external stakeholders' feedback in decision-making processes. In conclusion; Sustainability of activities is ensured through systematic mechanisms through framework regulations, processes defined by Kayseri University and Social Sciences Vocational School Regulations and Directives, and supporting software.
The basic admission conditions are for candidates to meet the conditions determined by ÖSYM, to be a high school graduate and to have received sufficient points from the University Student Selection Examination. For horizontal transfers, individuals must also meet the acceptance requirements.
Graduates who successfully complete the Business Management Associate Degree Program work at various levels in the public and private sectors. Graduates of the program can work in various fields such as marketing, sales, accounting, finance and human resources. Educating our students as entrepreneurs of the future is also among the aims of the Business Management Associate Degree Program.
Students who graduate from this Program can study Banking, Banking and Finance, Banking and Insurance, Labor Economics and Industrial Relations, Economics and Finance, Business Administration, Business Information Management, Business Informatics, Business Management, Business-Economy, Logistics, Logistics Management, Accounting through vertical transfer. and Auditing, Accounting and Financial Management, Health Management, Capital Market, Insurance, Insurance and Risk Management, Insurance and Social Security, Technology and Information Management, International Finance, International Finance and Banking, International Business, International Business and Commerce, International Trade, International Trade and Finance, International Trade and Business, International Trade and Logistics, International Trade and Logistics Management and Management Information Systems undergraduate programs
1. Higher Education Law No. 2547
1.Regulation on the Principles of Transfer Between Level Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
Qualification is valid at all times
