Yeterlilik Kodu | TR0030217164 | |
Yeterlilik Adı | İstatistik Doktora Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 8 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 8 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | İstatistikler | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:
(a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: D: Devamsız, G: Girmedi, E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)`ye dönüştürülür.) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. Mezuniyet için AGNO`nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır.
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Lisans ve yüksek lisans düzeyinde edinilen yeterliliklere bağlı olarak istatistiğin teori ve pratiğine ilişkin bilgilerini yeni ve özgün çalışmalar yapabilecek seviyede geliştirebilme. İstatistikte karşılaşılan değişik problemleri tanıyıp, çözümüne yönelik çalışmalar yapabilme. Temelde analiz ve senteze dayalı olarak bilimsel yöntemlerle yeni çözümler üretebilme. Alanında edindiği bilgiyi eleştirel yaklaşımlarla değerlendirerek çalışmalarını bağımsız olarak ya da projeler kapsamında grup olarak yürütebilme. Çalışmalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak sürdürebilme. Alanı ile ilgili bilimsel toplantılara katılarak bilgiyi paylaşabilme. Çalışmalarını; kalite yönetimi, iş güvenliği ve çevre duyarlılığı çerçevesinde yürüterek yazılı, sözlü ve görsel gibi çeşitli yöntemler kullanarak sistematik biçimde aktarabilme. Bilgiye ulaşma yöntemlerini etkin ve etik değerlere uygun olarak kullanabilme. Farklı disiplinlerdeki bilgiyi istatistiksel bilgilerle birleştirerek çalışmalarında kullanabilme. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkına varıp buna yönelik etkinlikler yapabilme. İstatistiksel kavramlar ile toplumsal kavramları ilişkilendirebilme ve bilimsel yöntemlerle çözüm üretebilme. İstatistikse bilgi birikimini teknolojide kullanabilme. GAZİ ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ Mezuniyet, diploma ve diploma eki işlemleri, Senato tarafından kabul edilen ilgili mevzuat hükümlerine göre düzenlenir. Doktora tezinin hazırlanması ve sonuçlandırılması ile ilgili hususlar Senato tarafından onaylanan usûl ve esaslara göre belirlenir. Mezuniyet için AGNO nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. Lisansüstü programların toplam kredisi; tezsiz yüksek lisans programı için en az 90, tezli yüksek lisans programı için en az 120, doktora programı için en az 240 ve lisans sonrası doktora programı için en az 300 kredidir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | İstatistik Bölümü mezunları üniversitelerin akademik kadrolarının yanı sıra, banka ve sigorta sektöründe, araştırma şirketlerinde, kamu ve özel sektörün kalite kontrol, stok değerlendirme birimlerinde, gazete ve televizyon kurumları ile hastane vb. yerlerde istihdam edilebilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030217164
- Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanında ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
- Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı ileri düzeydeki bilgilerini kullanarak yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
- Alanının, farklı disiplinlerle etkileşimini kavrar; yeni ve karmaşık düşünceleri irdeler, sentezler, değerlendirmeler yaparak uzmanlık gerektiren bilgilerle özgün sonuçlara ulaşır.
- Alanındaki yeni bilgileri sınıflandırarak değerlendirir ve kullanır.
- Alanına yönelik yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulama geliştirir.
- Bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
- Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
- Alanı ile ilgili çalışmalarda ileri düzeyde araştırma yöntemlerini kullanır.
- Alanı ile ilgili özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek ilerlemeye katkıda bulunur.
- Alanı ile ilgili bir çalışmayı ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlayarak bilginin sınırlarını geliştirir.
- Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. Alanında yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi üst düzey zihinsel becerileri kullanarak özgün yöntemler geliştirir.
- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla inceleyebilir, geliştirebilir gerektiğinde değiştirme ve dönüştürmeyi yönetir.
- Alanının uzmanları ile sahasındaki özgün konuları tartışır, kendi görüşlerini savunur ve etkili bir biçimde ifade eder.
- Bir yabancı dili kullanarak (Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde) yazılı, sözlü ve görsel iletişimle bir meseleyi tartışabilir.
- Alanı ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar.
- Alanı ile ilgili muhtemel sorunların çözümünde farklı bakış açılarıyla karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
- Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler.
- Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir.
- Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir.
- Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir.
- Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır.
- Ham başarı puanı 25,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.
Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:
- Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF
(a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır:
D: Devamsız,
G: Girmedi,
E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)`ye dönüştürülür.)
AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir.
Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür.
Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir.
Mezuniyet için AGNO`nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar.
Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır.
- Lisans ve yüksek lisans düzeyinde edinilen yeterliliklere bağlı olarak istatistiğin teori ve pratiğine ilişkin bilgilerini yeni ve özgün çalışmalar yapabilecek seviyede geliştirebilme.
- İstatistikte karşılaşılan değişik problemleri tanıyıp, çözümüne yönelik çalışmalar yapabilme.
- Temelde analiz ve senteze dayalı olarak bilimsel yöntemlerle yeni çözümler üretebilme.
- Alanında edindiği bilgiyi eleştirel yaklaşımlarla değerlendirerek çalışmalarını bağımsız olarak ya da projeler kapsamında grup olarak yürütebilme.
- Çalışmalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak sürdürebilme.
- Alanı ile ilgili bilimsel toplantılara katılarak bilgiyi paylaşabilme.
- Çalışmalarını; kalite yönetimi, iş güvenliği ve çevre duyarlılığı çerçevesinde yürüterek yazılı, sözlü ve görsel gibi çeşitli yöntemler kullanarak sistematik biçimde aktarabilme.
- Bilgiye ulaşma yöntemlerini etkin ve etik değerlere uygun olarak kullanabilme.
- Farklı disiplinlerdeki bilgiyi istatistiksel bilgilerle birleştirerek çalışmalarında kullanabilme.
- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkına varıp buna yönelik etkinlikler yapabilme.
- İstatistiksel kavramlar ile toplumsal kavramları ilişkilendirebilme ve bilimsel yöntemlerle çözüm üretebilme.
- İstatistikse bilgi birikimini teknolojide kullanabilme.
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
İstatistik Bölümü mezunları üniversitelerin akademik kadrolarının yanı sıra, banka ve sigorta sektöründe, araştırma şirketlerinde, kamu ve özel sektörün kalite kontrol, stok değerlendirme birimlerinde, gazete ve televizyon kurumları ile hastane vb. yerlerde istihdam edilebilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217164 | |
Qualification Title | İSTATİSTİK(DR) Doctorate | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 8 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 8 | |
Thematic Areas | Statistics | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Based on master of science competencies, he improves and deepens high level of knowledge with original thinking and research Using advanced level of knowledge based on master of science competencies, he reaches original definitions that will introduce innovations Grasps interactions with other disciplines and his discipline, he analyzes complicated ideas; synthesizes and reaches original results Evaluates and uses the knowledge in the field by classifying Develops a new application, method, or a thought related to the field. Applies a known idea, method, design or application to a different field; searches, understands, designs, adapts and applies a novel issue Makes critical analysis, synthesis and assessment of latest and complicated issues He uses advanced research methods Contributes to progress performing independently on an original study related to the field. Enhances the limits of knowledge publishing articles related to the field in national and international journals. Leads in original and interdisciplinary studies. Develops original methods using advanced mental skills such as critical thinking and creative thinking. Analyzes social relations and the values that guide those relations through a critical approach and manages change and transformation when necessary. Discusses original issues with specialists of the fields, defends his own opinions and expresses them on an effective way. Having proficiency in a foreign language (European Language Portfolio on C level), he can discuss an issue through a written, verbal and visual communication. Contributes to the sustainability and formation of information society, introducing scientific, technological and social advancements related to the field. Establishes functional interactions using decision-making processes by various perspectives in solving possible problems. Contributes to solutions of ethical, cultural and scientific problems and supports the developments of these values. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). 1) To be able to develop their knowledge of theory and applications at a level that can make new and original works depending on the competencies acquired in undergraduate and graduate levels. 2) To be able to recognize different problems encountered in statistics and to be able to make studies for their solutions. 3) To be able to formulate new solutions with scientific methods based on analysis and synthesis. 4) To be able to carry out his/her works either independently or in groups within a project considering his/her knowledge on the field he/she works in a critical approach. 5) To be able to continue his/her works considering social,scientific and ethical values. 6) To be able to follow scientific and social developments related to his/her field. 7) To be able to carry out his/her works within the framework of quality management, workplace safety and environmental awareness and to be able to present systematically his/her works using various methods like written,oral or visual. 8) To be able to use methods of accessing knowledge effectively in accordance with ethical values. 9) To be able to use knowledge in other disciplines by combining it with mathematical information. 10) To be able to make activities in the awareness of need for lifelong learning. 11) To be able to make connections between statistical and social concepts and produce solutions with scientific methods. 12) To be able to use his/her statistical knowledge in technology. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme. | |
Conditions for Success | 1) To be able to develop their knowledge of theory and applications at a level that can make new and original works depending on the competencies acquired in undergraduate and graduate levels. 2) To be able to recognize different problems encountered in statistics and to be able to make studies for their solutions. 3) To be able to formulate new solutions with scientific methods based on analysis and synthesis. 4) To be able to carry out his/her works either independently or in groups within a project considering his/her knowledge on the field he/she works in a critical approach. 5) To be able to continue his/her works considering social,scientific and ethical values. 6) To be able to follow scientific and social developments related to his/her field. 7) To be able to carry out his/her works within the framework of quality management, workplace safety and environmental awareness and to be able to present systematically his/her works using various methods like written,oral or visual. 8) To be able to use methods of accessing knowledge effectively in accordance with ethical values. 9) To be able to use knowledge in other disciplines by combining it with mathematical information. 10) To be able to make activities in the awareness of need for lifelong learning. 11) To be able to make connections between statistical and social concepts and produce solutions with scientific methods. 12) To be able to use his/her statistical knowledge in technology. GAZI UNIVERSITY GRADUATE EDUCATION AND EXAM REGULATIONS Graduation, diploma and diploma supplement procedures are regulated according to the provisions of the relevant legislation accepted by the Senate. Issues related to the preparation and finalization of the masters thesis are determined according to the procedures and principles approved by the Senate. cGPAs for graduation; It must be at least 2.50 / 4.00 in masters programs with thesis / non-thesis, and at least 3.00 / 4.00 in doctoral programs with a masters / undergraduate degree. Students who have completed their total credits but failed to meet the graduation requirement will fulfill this condition by taking new courses / courses. Total credits of postgraduate programs; minimum 90 credits for the non-thesis master program, minimum 120 for the masters program with thesis, minimum 240 for the doctoral program and minimum 300 for the postgraduate program. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the Department of Statistics are employed as academic staff, or in finance and insurance, research companies, quality control and stock assessment departments of public and private sectors, media and hospitals, etc. Graduates of the PhD program are strong candidates basically for academic careers and advanced research positions. In addition, they may also be employed by relevant public and private companies for senior positions in R&D departments. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030217164
Based on master of science competencies, he improves and deepens high level of knowledge with original thinking and research Using advanced level of knowledge based on master of science competencies, he reaches original definitions that will introduce innovations Grasps interactions with other disciplines and his discipline, he analyzes complicated ideas; synthesizes and reaches original results Evaluates and uses the knowledge in the field by classifying Develops a new application, method, or a thought related to the field. Applies a known idea, method, design or application to a different field; searches, understands, designs, adapts and applies a novel issue Makes critical analysis, synthesis and assessment of latest and complicated issues He uses advanced research methods Contributes to progress performing independently on an original study related to the field. Enhances the limits of knowledge publishing articles related to the field in national and international journals. Leads in original and interdisciplinary studies. Develops original methods using advanced mental skills such as critical thinking and creative thinking. Analyzes social relations and the values that guide those relations through a critical approach and manages change and transformation when necessary. Discusses original issues with specialists of the fields, defends his own opinions and expresses them on an effective way. Having proficiency in a foreign language (European Language Portfolio on C level), he can discuss an issue through a written, verbal and visual communication. Contributes to the sustainability and formation of information society, introducing scientific, technological and social advancements related to the field. Establishes functional interactions using decision-making processes by various perspectives in solving possible problems. Contributes to solutions of ethical, cultural and scientific problems and supports the developments of these values.
Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). 1) To be able to develop their knowledge of theory and applications at a level that can make new and original works depending on the competencies acquired in undergraduate and graduate levels. 2) To be able to recognize different problems encountered in statistics and to be able to make studies for their solutions. 3) To be able to formulate new solutions with scientific methods based on analysis and synthesis. 4) To be able to carry out his/her works either independently or in groups within a project considering his/her knowledge on the field he/she works in a critical approach. 5) To be able to continue his/her works considering social,scientific and ethical values. 6) To be able to follow scientific and social developments related to his/her field. 7) To be able to carry out his/her works within the framework of quality management, workplace safety and environmental awareness and to be able to present systematically his/her works using various methods like written,oral or visual. 8) To be able to use methods of accessing knowledge effectively in accordance with ethical values. 9) To be able to use knowledge in other disciplines by combining it with mathematical information. 10) To be able to make activities in the awareness of need for lifelong learning. 11) To be able to make connections between statistical and social concepts and produce solutions with scientific methods. 12) To be able to use his/her statistical knowledge in technology.
General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.
Graduates of the Department of Statistics are employed as academic staff, or in finance and insurance, research companies, quality control and stock assessment departments of public and private sectors, media and hospitals, etc. Graduates of the PhD program are strong candidates basically for academic careers and advanced research positions. In addition, they may also be employed by relevant public and private companies for senior positions in R&D departments.
Qualification is continuous