Yeterlilik Kodu

TR0030017541

Yeterlilik Adı
İstatistik Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Ticaret Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisiİstanbul Ticaret Üniversitesi
Sorumlu Kurum URLhttp://www.ticaret.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)İstatistikler
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08: 2120 - Matematikçiler, Aktüerler ve İstatistikçiler

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)

İstatistik Lisans Programı, veri temelli karar verme süreçlerinde ihtiyaç duyulan nitelikli uzmanları yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Program, istatistiksel düşünme becerisi yüksek, analitik çözümleme yapabilen, bilimsel ilkelere ve etik değerlere bağlı bireyler yetiştirmeyi hedefler

Öğrenme Ortamları

Öğretim faaliyetleri örgün eğitim yoluyla yürütülmektedir. Eğitim sürecinde teorik derslerin yanı sıra, bilgisayar laboratuvarlarında gerçekleştirilen uygulamalar ve istatistiksel yazılımlarla desteklenen pratik eğitimler ön plandadır. Ayrıca, öğrencilerin iş hayatına hazırlanmalarını desteklemek amacıyla zorunlu staj uygulaması da yürütülmektedir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  1. İstatistik, yöneylem araştırması ve ekonometri alanındaki bilimsel yöntemler çerçevesinde ileri düzeyde güncel teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
  2. Bilimsel çalışmalar için gerekli olan teknikleri, yetenekleri ve bilgi teknolojilerini kullanma becerisine sahip olur.
  3. İstatistiksel modelleme becerisi kazanır ve istatistiksel yazılımları etkin bir şekilde kullanarak modelleme yapar.
  4. İstatistiksel yöntemler arasındaki farkları ayırt eder ve veriye uygun doğru yöntemi seçer.
  5. İstatistik alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası literatürdeki güncel çalışmaları takip eder ve bunları uygulama yeteneğine sahip olur.
  6. Nitel ve nicel verileri yorumlayıp görsel olarak etkili bir şekilde sunar.
  7. İstatistik alanındaki disiplinler arası iş birliklerine katkı sağlayarak projeler planlar ve yönetir.
  8. İstatistiksel analiz sonuçlarını iş dünyasında rekabet avantajı sağlamak amacıyla karar verme ve kaliteyi iyileştirme süreçlerinde kullanır.
  9. Elde ettiği beceri ve teknikleri interdisipliner bir şekilde kullanır.
  10. İstatistik alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  11. İstatistik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini verilerle destekler.
  12. İstatistik alanının her aşamasında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Anahtar Yetkinlikler

İstatistik Lisans Programı mezunları aşağıda belirtilen anahtar yetkinlikleri ileri düzeyde kazanırlar:

  1. İstatistik alanında sağlam bir yöntem bilgisi ve araştırma altyapısına sahip olmak.
  2. Seçtikleri akademik veya profesyonel çalışma alanlarında kullanabilecekleri temel bilimsel yaklaşımı kazanmak.
  3. Mesleki etik ve sorumluluk duygusu ile hareket etmek.
  4. Hızla gelişen teknolojiyi öğrenmek, kullanmak ve geliştirmek.
  5. Sosyal sorumluluk bilinci ile hareket edebilmek.
  6. Ulusal ve uluslararası düzeyde kabul gören, bilimsel ve toplumsal alanda katkıda bulunan mezunlar yetiştirmek.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

İstatistik Lisans Programı’nda ölçme ve değerlendirme süreçleri, Yükseköğretim Kurulu’nun belirlediği esaslara uygun olarak yürütülmektedir. Öğrencilerin akademik başarıları, derslerin doğasına göre farklı değerlendirme araçlarıyla izlenir ve puanlanır.

Programda uygulanan ölçme-değerlendirme yöntemleri şunlardır:

  • Ara sınavlar (vize) , kısa sınavlar (quiz), dönem sonu sınavları (final)
  • Ödevler ve sunumlar

Özellikle uygulamalı derslerde; istatistiksel yazılım kullanımı, veri analizi ve yorumlama becerileri ölçülmektedir. Derslerde harfli not sistemi uygulanmakta olup, başarı notuna katkı oranları ilgili öğretim üyesi tarafından ders izlence dokümanında belirtilmektedir.

Ayrıca, akademik etik kurallarına uygunluk, zamanında teslim, özgünlük gibi ölçütler de değerlendirme sürecinde dikkate alınır. Bölüm, öğrencilerin sadece teorik bilgiyi değil, aynı zamanda bu bilgiyi etkin ve doğru biçimde uygulama yeteneğini de geliştirmeyi hedeflemektedir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 11.04.2025-30.09.2030

Giriş Şartı

İstatistik Lisans Programı’na kayıt olabilmek için adayların aşağıdaki şartları sağlaması gerekmektedir:

  1. Türkiye’deki ortaöğretim kurumlarından veya denkliği Milli Eğitim Bakanlığı tarafından tanınan yurtdışı lise düzeyindeki kurumlardan mezun olmak.
  2. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak, İstatistik programı için gerekli taban puanı almak ve üniversitemize yerleştirilmek.
  3. Yurt dışından öğrenci kabulünde, üniversitenin ilgili yönergesi ve YÖK’ün belirlediği esaslar çerçevesinde başvuru ve yerleştirme sürecini başarıyla tamamlamak.

Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile ön lisans programlarından geçiş yapmak isteyen adaylar için, ÖSYM tarafından yapılan sınavda başarılı olmak ve program kontenjanına yerleşmek.

Başarma Şartlarıİstatistik Lisans Diplomasını almaya hak kazanmak için öğrencilerin: Müfredatta yer alan zorunlu ve seçmeli derslerden oluşan 240 AKTS krediyi tamamlamış ve dörtlük sisteme göre en az 2,00 genel akademik ortalama elde etmiş olması, Zorunlu staj ve bitirme projesi mezuniyet yükümlülüklerini yerine getirmesi gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İstatistik lisans diploması sahipleri aşağıdaki akademik ve profesyonel ilerleme olanaklarına sahiptir:

  1. Mezunlar, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından tanınan istatistik, veri bilimi, aktüerya, ekonometri, bilişim sistemleri gibi alanlarda yüksek lisans programlarına başvurabilirler.
  2. Programda başarılı olan öğrenciler, üniversite bünyesindeki çift anadal ve yandal programlarına katılarak farklı alanlarda ikinci bir diploma veya sertifika alma imkânı elde edebilirler.

Mezunlar, kamu kurumları, bankacılık, sigortacılık, sağlık, pazarlama araştırmaları ve uluslararası şirketlerde istatistikçi, veri analisti, araştırmacı ve benzeri unvanlarla kariyerlerine devam edebilirler.

Yasal Dayanağı

1.2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2.2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) Yönetmeliği

3.Üniversitenin Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030017541


Yeterlilik Adı
İstatistik Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Ticaret Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İstanbul Ticaret Üniversitesi

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08: 2120 - Matematikçiler, Aktüerler ve İstatistikçiler


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08: 2120 - Matematikçiler, Aktüerler ve İstatistikçiler


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)

İstatistik Lisans Programı, veri temelli karar verme süreçlerinde ihtiyaç duyulan nitelikli uzmanları yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Program, istatistiksel düşünme becerisi yüksek, analitik çözümleme yapabilen, bilimsel ilkelere ve etik değerlere bağlı bireyler yetiştirmeyi hedefler


Öğrenme Ortamları

Öğretim faaliyetleri örgün eğitim yoluyla yürütülmektedir. Eğitim sürecinde teorik derslerin yanı sıra, bilgisayar laboratuvarlarında gerçekleştirilen uygulamalar ve istatistiksel yazılımlarla desteklenen pratik eğitimler ön plandadır. Ayrıca, öğrencilerin iş hayatına hazırlanmalarını desteklemek amacıyla zorunlu staj uygulaması da yürütülmektedir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  1. İstatistik, yöneylem araştırması ve ekonometri alanındaki bilimsel yöntemler çerçevesinde ileri düzeyde güncel teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
  2. Bilimsel çalışmalar için gerekli olan teknikleri, yetenekleri ve bilgi teknolojilerini kullanma becerisine sahip olur.
  3. İstatistiksel modelleme becerisi kazanır ve istatistiksel yazılımları etkin bir şekilde kullanarak modelleme yapar.
  4. İstatistiksel yöntemler arasındaki farkları ayırt eder ve veriye uygun doğru yöntemi seçer.
  5. İstatistik alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası literatürdeki güncel çalışmaları takip eder ve bunları uygulama yeteneğine sahip olur.
  6. Nitel ve nicel verileri yorumlayıp görsel olarak etkili bir şekilde sunar.
  7. İstatistik alanındaki disiplinler arası iş birliklerine katkı sağlayarak projeler planlar ve yönetir.
  8. İstatistiksel analiz sonuçlarını iş dünyasında rekabet avantajı sağlamak amacıyla karar verme ve kaliteyi iyileştirme süreçlerinde kullanır.
  9. Elde ettiği beceri ve teknikleri interdisipliner bir şekilde kullanır.
  10. İstatistik alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  11. İstatistik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini verilerle destekler.
  12. İstatistik alanının her aşamasında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.

Anahtar Yetkinlikler

İstatistik Lisans Programı mezunları aşağıda belirtilen anahtar yetkinlikleri ileri düzeyde kazanırlar:

  1. İstatistik alanında sağlam bir yöntem bilgisi ve araştırma altyapısına sahip olmak.
  2. Seçtikleri akademik veya profesyonel çalışma alanlarında kullanabilecekleri temel bilimsel yaklaşımı kazanmak.
  3. Mesleki etik ve sorumluluk duygusu ile hareket etmek.
  4. Hızla gelişen teknolojiyi öğrenmek, kullanmak ve geliştirmek.
  5. Sosyal sorumluluk bilinci ile hareket edebilmek.
  6. Ulusal ve uluslararası düzeyde kabul gören, bilimsel ve toplumsal alanda katkıda bulunan mezunlar yetiştirmek.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

İstatistik Lisans Programı’nda ölçme ve değerlendirme süreçleri, Yükseköğretim Kurulu’nun belirlediği esaslara uygun olarak yürütülmektedir. Öğrencilerin akademik başarıları, derslerin doğasına göre farklı değerlendirme araçlarıyla izlenir ve puanlanır.

Programda uygulanan ölçme-değerlendirme yöntemleri şunlardır:

  • Ara sınavlar (vize) , kısa sınavlar (quiz), dönem sonu sınavları (final)
  • Ödevler ve sunumlar

Özellikle uygulamalı derslerde; istatistiksel yazılım kullanımı, veri analizi ve yorumlama becerileri ölçülmektedir. Derslerde harfli not sistemi uygulanmakta olup, başarı notuna katkı oranları ilgili öğretim üyesi tarafından ders izlence dokümanında belirtilmektedir.

Ayrıca, akademik etik kurallarına uygunluk, zamanında teslim, özgünlük gibi ölçütler de değerlendirme sürecinde dikkate alınır. Bölüm, öğrencilerin sadece teorik bilgiyi değil, aynı zamanda bu bilgiyi etkin ve doğru biçimde uygulama yeteneğini de geliştirmeyi hedeflemektedir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 11.04.2025-30.09.2030


Giriş Şartı

İstatistik Lisans Programı’na kayıt olabilmek için adayların aşağıdaki şartları sağlaması gerekmektedir:

  1. Türkiye’deki ortaöğretim kurumlarından veya denkliği Milli Eğitim Bakanlığı tarafından tanınan yurtdışı lise düzeyindeki kurumlardan mezun olmak.
  2. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak, İstatistik programı için gerekli taban puanı almak ve üniversitemize yerleştirilmek.
  3. Yurt dışından öğrenci kabulünde, üniversitenin ilgili yönergesi ve YÖK’ün belirlediği esaslar çerçevesinde başvuru ve yerleştirme sürecini başarıyla tamamlamak.

Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile ön lisans programlarından geçiş yapmak isteyen adaylar için, ÖSYM tarafından yapılan sınavda başarılı olmak ve program kontenjanına yerleşmek.


Başarma Şartları
İstatistik Lisans Diplomasını almaya hak kazanmak için öğrencilerin: Müfredatta yer alan zorunlu ve seçmeli derslerden oluşan 240 AKTS krediyi tamamlamış ve dörtlük sisteme göre en az 2,00 genel akademik ortalama elde etmiş olması, Zorunlu staj ve bitirme projesi mezuniyet yükümlülüklerini yerine getirmesi gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İstatistik lisans diploması sahipleri aşağıdaki akademik ve profesyonel ilerleme olanaklarına sahiptir:

  1. Mezunlar, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından tanınan istatistik, veri bilimi, aktüerya, ekonometri, bilişim sistemleri gibi alanlarda yüksek lisans programlarına başvurabilirler.
  2. Programda başarılı olan öğrenciler, üniversite bünyesindeki çift anadal ve yandal programlarına katılarak farklı alanlarda ikinci bir diploma veya sertifika alma imkânı elde edebilirler.

Mezunlar, kamu kurumları, bankacılık, sigortacılık, sağlık, pazarlama araştırmaları ve uluslararası şirketlerde istatistikçi, veri analisti, araştırmacı ve benzeri unvanlarla kariyerlerine devam edebilirler.


Yasal Dayanağı

1.2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2.2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) Yönetmeliği

3.Üniversitenin Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030017541

Qualification Title
Statistics
Awarding Bodyistanbul commerce university
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.ticaret.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasStatistics
National Occupation Classification

ISCO-08:  2120 - Mathematicians, Actuaries and Statisticians

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4
Program Profile

The Statistics Bachelor’s Degree Programme aims to train qualified professionals who are needed in data-based decision-making processes. The programme focuses on developing students’ ability for statistical reasoning, analytical problem-solving, and ethical conduct grounded in scientific principles.

Learning Environments

Teaching activities are conducted through formal education. In addition to theoretical courses, students receive practical training in computer laboratories supported by statistical software. A compulsory internship is also included in the programme to facilitate students’ transition into professional life.

Description
  1. Possesses advanced, up-to-date theoretical and practical knowledge within the scope of scientific methods in the fields of statistics, operations research, and econometrics.
  2. Demonstrates the ability to use the techniques, skills, and information technologies necessary for conducting scientific studies.
  3. Gains statistical modeling skills and performs modeling effectively using statistical software.
  4. Distinguishes between statistical methods and selects the appropriate method according to the data.
  5. Follows current studies in national and international literature related to statistics and applies them effectively.
  6. Interprets qualitative and quantitative data and presents them effectively in visual formats.
  7. Contributes to interdisciplinary collaborations in the field of statistics by planning and managing projects.
  8. Uses the results of statistical analyses in decision-making and quality improvement processes to gain competitive advantage in the business world.
  9. Applies acquired skills and techniques in an interdisciplinary manner.
  10. Takes individual and team responsibility to solve complex and unforeseen problems encountered in statistical applications.
  11. Supports ideas and proposed solutions related to statistical issues with data.
  12. Acts in accordance with societal, scientific, cultural, and ethical values at every stage of statistical practice.
Key Competencies

Graduates of the Statistics programme acquire the following competences at an advanced level:

  1. Strong methodological and research skills in statistics.
  2. Ability to apply a scientific approach in academic or professional contexts.
  3. Adherence to professional ethics and responsibility.
  4. Competence in learning and utilizing rapidly evolving technology.
  5. Acting with social responsibility.
  6. Capacity to contribute to science and society at national and international levels.
Further Info

Assessment and Evaluation Methods:

The assessment and evaluation processes are conducted in accordance with the principles set by the Turkish Higher Education Council (HEC). Student performance is measured using various methods appropriate to each course.

Common assessment tools include:

  • Midterm exams, quizzes, and final exams
  • Assignments and presentations

Letter grading is applied. The contribution of each assessment component to the final grade is defined in the course syllabus. Compliance with academic integrity, timely submission, and originality are also considered.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

  • HEC is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
  • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by HEC are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by HEC.
  • Every year, HEC publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative, and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by HEC.

 

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”

  1. Creation and Approval of Curricula:
    1. HEC determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
    2.  The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by HEC on these issues.
    3. After the curriculum of the National Core Curriculum is accepted by the relevant Council of Deans, it is implemented by higher education institutions with the approval of HEC.
  2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by HEC.
  3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive an undergraduate diploma upon successful completion of course credits and other obligations determined by higher education institutions.
  4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (HEQC) at the beginning of each year. HEQC shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by HEQC also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. HEQC conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

The Association for Evaluaiton and Accreditation of University Programs in Mathematical, Natural and Social Sciences  (FEDEK)
Accreditation Period: 11.04.2025 – 30.09.2030

Access Requirements

Applicants must meet the following conditions to be admitted to the Statistics Programme:

  1. Graduation from a high school recognized by the Turkish Ministry of National Education or an equivalent foreign institution.
  2. A valid score from the national university entrance exam administered by Measurement, Selection and Placement Centre (MSPC) and placement into the Statistics programme.
  3. For international applicants: application and placement according to HEC and university regulations.
  4. For associate degree graduates: successful performance in the Vertical Transfer Exam (VTE) administered by MSPC.
Conditions for SuccessTo graduate with a Statistics Bachelor’s Degree, students must: Successfully complete 240 ECTS credits with a minimum GPA of 2.00/4.00 Fulfil all graduation requirements including the compulsory internship and graduation project
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates may apply to postgraduate programmes in fields such as statistics, data science, actuarial science, econometrics, and information systems, as recognized by the Council of Higher Education (YÖK).
Students may also participate in double major and minor programmes within the university.
Graduates are qualified to work in national and international institutions as statisticians, data analysts, researchers, and other relevant professional roles.

Legal Basis

1. Turkish Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on Transfer Between Associate and Undergraduate Degree Programmes, Double Major, Minor and Credit Transfer

1.2. Regulation on Continuation of Undergraduate Studies for Vocational School and Open Education Associate Degree Graduates

2. Law No. 2547, Additional Article 35

2.1. Regulation on the Quality Assurance of Higher Education and the Higher Education Quality Council

3.The University’s Undergraduate Education and Examination Regulations

Validity Period (If Any)

This qualification is valid indefinitely.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030017541


Qualification Title
Statistics

Awarding Body
istanbul commerce university

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO-08:  2120 - Mathematicians, Actuaries and Statisticians


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO-08:  2120 - Mathematicians, Actuaries and Statisticians


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4

Program Profile

The Statistics Bachelor’s Degree Programme aims to train qualified professionals who are needed in data-based decision-making processes. The programme focuses on developing students’ ability for statistical reasoning, analytical problem-solving, and ethical conduct grounded in scientific principles.


Learning Environments

Teaching activities are conducted through formal education. In addition to theoretical courses, students receive practical training in computer laboratories supported by statistical software. A compulsory internship is also included in the programme to facilitate students’ transition into professional life.


Description
  1. Possesses advanced, up-to-date theoretical and practical knowledge within the scope of scientific methods in the fields of statistics, operations research, and econometrics.
  2. Demonstrates the ability to use the techniques, skills, and information technologies necessary for conducting scientific studies.
  3. Gains statistical modeling skills and performs modeling effectively using statistical software.
  4. Distinguishes between statistical methods and selects the appropriate method according to the data.
  5. Follows current studies in national and international literature related to statistics and applies them effectively.
  6. Interprets qualitative and quantitative data and presents them effectively in visual formats.
  7. Contributes to interdisciplinary collaborations in the field of statistics by planning and managing projects.
  8. Uses the results of statistical analyses in decision-making and quality improvement processes to gain competitive advantage in the business world.
  9. Applies acquired skills and techniques in an interdisciplinary manner.
  10. Takes individual and team responsibility to solve complex and unforeseen problems encountered in statistical applications.
  11. Supports ideas and proposed solutions related to statistical issues with data.
  12. Acts in accordance with societal, scientific, cultural, and ethical values at every stage of statistical practice.

Key Competencies

Graduates of the Statistics programme acquire the following competences at an advanced level:

  1. Strong methodological and research skills in statistics.
  2. Ability to apply a scientific approach in academic or professional contexts.
  3. Adherence to professional ethics and responsibility.
  4. Competence in learning and utilizing rapidly evolving technology.
  5. Acting with social responsibility.
  6. Capacity to contribute to science and society at national and international levels.

Further Info

Assessment and Evaluation Methods:

The assessment and evaluation processes are conducted in accordance with the principles set by the Turkish Higher Education Council (HEC). Student performance is measured using various methods appropriate to each course.

Common assessment tools include:

  • Midterm exams, quizzes, and final exams
  • Assignments and presentations

Letter grading is applied. The contribution of each assessment component to the final grade is defined in the course syllabus. Compliance with academic integrity, timely submission, and originality are also considered.


Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

  • HEC is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
  • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by HEC are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by HEC.
  • Every year, HEC publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative, and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by HEC.

 

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”

  1. Creation and Approval of Curricula:
    1. HEC determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
    2.  The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by HEC on these issues.
    3. After the curriculum of the National Core Curriculum is accepted by the relevant Council of Deans, it is implemented by higher education institutions with the approval of HEC.
  2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by HEC.
  3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive an undergraduate diploma upon successful completion of course credits and other obligations determined by higher education institutions.
  4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (HEQC) at the beginning of each year. HEQC shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by HEQC also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. HEQC conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

The Association for Evaluaiton and Accreditation of University Programs in Mathematical, Natural and Social Sciences  (FEDEK)
Accreditation Period: 11.04.2025 – 30.09.2030


Access Requirements

Applicants must meet the following conditions to be admitted to the Statistics Programme:

  1. Graduation from a high school recognized by the Turkish Ministry of National Education or an equivalent foreign institution.
  2. A valid score from the national university entrance exam administered by Measurement, Selection and Placement Centre (MSPC) and placement into the Statistics programme.
  3. For international applicants: application and placement according to HEC and university regulations.
  4. For associate degree graduates: successful performance in the Vertical Transfer Exam (VTE) administered by MSPC.

Conditions for Success
To graduate with a Statistics Bachelor’s Degree, students must: Successfully complete 240 ECTS credits with a minimum GPA of 2.00/4.00 Fulfil all graduation requirements including the compulsory internship and graduation project

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates may apply to postgraduate programmes in fields such as statistics, data science, actuarial science, econometrics, and information systems, as recognized by the Council of Higher Education (YÖK).
Students may also participate in double major and minor programmes within the university.
Graduates are qualified to work in national and international institutions as statisticians, data analysts, researchers, and other relevant professional roles.


Legal Basis

1. Turkish Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on Transfer Between Associate and Undergraduate Degree Programmes, Double Major, Minor and Credit Transfer

1.2. Regulation on Continuation of Undergraduate Studies for Vocational School and Open Education Associate Degree Graduates

2. Law No. 2547, Additional Article 35

2.1. Regulation on the Quality Assurance of Higher Education and the Higher Education Quality Council

3.The University’s Undergraduate Education and Examination Regulations


Validity Period (If Any)

This qualification is valid indefinitely.


Url
Open Address