Yeterlilik Kodu

TR0030015019

Yeterlilik Adı
Kimya (%30 İngilizce) Lisans Diploması
Sorumlu KurumEge Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEge Üniversitesi Rektörlüğü Gençlik Caddesi No : 12 35040 Bornova - İZMİR
Sorumlu Kurum URLhttp://ege.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Kimya
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08:0531

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Kimya Bölümü Analitik Kimya, Anorganik Kimya, Fizikokimya ve Organik Kimya olmak üzere dört ayrı Anabilim Dalı’ndan oluşmaktadır. Kimya eğitim programı 1 yıl hazırlığı takiben 4 yıllık eğitim programını içermektedir. Kimya Lisans programından mezun olan öğrenciler Kimyager unvanı alırlar ve Fen Bilimleri Enstitüsü Kimya Anabilim Dalında Yüksek Lisans ve Doktora eğitimine hak kazanırlar. Kimya Dalı’nda lisans derecesi, 45 iş günü staj (eğitim kursu) dönemi de dahil olmak üzere eğitim planında yer alan bütün dersleri tamamlayan öğrencilere verilir. Kimya lisans programı öğrencilere kimyanın temelini öğretmek için tasarlanmıştır. Eğitim programları ilk yıl farklı eğitimler almış öğrencilerin bilgi düzeylerini aynı seviyeye getirmek için Bilgisayar, Fizik, Genel Kimya, Matematik gibi temel dersleri içermektedir.
  • İkinci yıl, Analitik Kimya, Anorganik Kimya, Fizikokimya, Organik Kimya zorunlu dersleri ve bir kimyagerin kariyerinde en önemli teknik özelliği olarak taşıması gereken laboratuar yeteneğini geliştirebilmesini sağlayan laboratuar çalışmalarını içermektedir. Lisans programı analitik yaklaşımı geliştirerek laboratuar deneyimlerinin yanı sıra öğrencide problem çözümünü geliştirmeyi amaçlamaktadır. Seçmeli dersleri içeren üçüncü ve dördüncü eğitim yılı, sanayi sorunlarına öğrencilerin akılcı bir yaklaşım geliştirmesini hedeflemiştir.
Öğrenme Ortamları
  • Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Buna ek olarak kurum bünyesindeki laboratuvarlarında uygulamalı eğitim yapılmaktadır.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)

• Kimya ve temel fen bilimleri ile ilgili kavram ve kuramların bilgi ve kavrayışını edinme ve sergileme becerisi kazanır.

• Kimyasal deyimler, kaynaklar, kurallar ve birimler ile ilgili başlıca bakış açısı kazanır.

• Kimya bilimi ile ilgili problemleri tanımlama ve çözme becerisi kazanır

• Birincil ve ikincil bilgi kaynaklarına internet yoluyla ulaşarak, bilgi edinme becerisi kazanır

• Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar

• Kimya bilgisini ve kavramlarını kimya problemlerinin çözümüne uygulama becerisi kazanır

• Kimya uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır.

• Deneysel çalışmaları planlama ve uygulama becerisi kazanır

• Gözlem ve ölçüm yoluyla kimyasal özelliklerin, kimyasal olay ve değişikliklerin izlenmesi, sistematik ve güvenilir kaydetme ve belgeleme becerileri kazanır

• Laboratuvar ölçüm ve gözlemlerinden elde edilen verileri önemleri açısından değerlendirebilme, yorumlayabilme ve teorilerle ilişkilendirme becerisi kazanır

• Bir sorunun çözümüne yönelik olarak disiplin ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme becerisi kazanır

• Bireysel ve bağımsız karar verebilme ve bunu sözlü ve yazılı olarak açıklayabilme ve bu yolla iletişim kurar.

• Öğrenim sürecinde ve devamında meslek alanı ile ilgili edinilen bilgileri birarada değerlendirebilme ve gelişimin sürekliliği için gereksinim duyulan çalışma yetisi kazanır

• Kimyasal madde kullanımı ve laboratuvar yöntemleri ile ilgili risk değerlendirmelerini yönetme becerisi kazanır

• Kimyasal araştırma ve geliştirme alanındaki ulusal ve uluslararası başlıca sorunların farkında olma becerisi kazanır

• Anadil ve yaygın Avrupa dillerinden herhangi biri ile yazılı ve sözlü iletişim yeterliliği kazanır

• Öğrenme ve uygulama süreçlerinde planlama ve zaman yönetebilme becerisi, süreci ve kendini sorgulayabilme yetisi kazanır

• Bilimsel materyali yazma, sözlü olarak sunma ve tartışma becerileri kazanır

• Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur

• Öğrenim sürecinde ve mesleki uygulamalarda iş güvenliği bilincine sahip olur

• Öğrenim sürecinde edinilen donanımı kimya ile ilgili küresel ve toplumsal uygulama alanlarındaki (çevre, sağlık, tekstil, gıda, enerji, tarım vb) sorunlara çözüm üretebilmede kullanma yeteneği kazanır

• Kimya ile ilgili konulara yönelik tartışma bilincine sahip olur.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrenciler derslere, uygulamalara ve sınavlara katılmak zorundadır. Öğrencinin devamı ilgili öğretim üyesi tarafından takip edilir. Hemen hemen tüm zorunlu ve teknik seçmeli derslerde öğrencilerin seçilmiş problemleri çözdüğü yazılı açık veya kapalı kitap sınavlar yapılmaktadır. Her yarıyılda her ders için bir arasınav yapılır. Arasınavların tarihi ve programı yarıyılın başladığı ilk ay içinde Bölüm tarafından ilan edilir. Arasınava ilaveten her dersten bir final sınavı yapılır. Final sınavları tarihi ve yeri yine Bölüm'de ilan edilir. Mazereti nedeniyle sınava giremeyen öğrencilere geçerli bir mazereti olması halinde Fakülte Yönetim Kurulu kararıyla mazeret sınav hakkı verilebilir. Yarıyıl içi notu (ham not) arasınavın % 40 ı, final sınavının % 60 ı alınarak bulunur.
  • 2004-2005 yılından itibaren uygulanan bağıl değerlendirme sisteminde ham notlar bağıl değerlendirme sistemi kullanılarak değerlendirilir ve sınıfın başarı durumuna göre öğrencinin başarı notu belirlenir. Arasınav ve final sınavlarının yanısıra derslerde raporlar, ödevler, quizler, seminer sunumları ve laboratuvardaki performans gibi eğitim aktiviteleri öğrencinin yarıyıl içindeki performans değerlendirmesinde kullanılabilir. Bu aktiviteler ve başarı notuna ne şekilde yansıtılacağı yarıyıl başında öğretim üyesi tarafından öğrencilere duyurulur. Arasınav veya final sınavı gerektirmeyen sınavlar öğretim üyesi tarafından belirlenir. Bu durumda başarı notu yarıyıl içinde yapılan ödev, rapor, sunum vs dikkate alınarak belirlenir. Öğrencilerin başarı durumunun belirlenmesinde her yarıyıl sonunda hesaplanan Yarıyıl Akademik Not Ortalaması ve Genel Akademik Not Ortalaması kullanılır.
  • Yarıyıl Akademik Not Ortalaması, öğrencinin kayıtlı olduğu yarıyılın ağırlıklı not ortalamasıdır.
  • Genel Akademik Not Ortalaması ise, öğrencinin üniversiteye girişinden itibaren, kayıtlı bulunduğu bölümün veya programın ders planındaki derslerinin tümü göz önüne alınarak ikinci yarıyıl sonundan itibaren hesaplanan ağırlıklı not ortalamasıdır.
  • Ağırlıklı not ortalaması, alınan derslerin kredileriyle derslerden alınan harf notlarının eşdeğeri ağırlık katsayılarının çarpımından elde edilen toplamın, toplam krediye bölünmesiyle bulunur. Gerek Yarıyıl Akademik Not Ortalaması ve gerekse Genel Akademik Not Ortalaması öğrencinin kredili derslerden aldığı, (AA) dan (FF) ye kadar notların değerlendirmeye katılması ile belirlenir. Genel Akademik Not Ortalaması değeri en az 2.00 olan öğrenci herhangi bir dersinin (FF) veya (FD) olmaması koşulu ile başarılı kabul edilir. Genel Akademik Not Ortalaması 2.00'nin altında olan öğrenci başarısızdır. İkinci yarıyılın sonundan itibaren öğrencinin üst yarıyıllardaki dersleri alabilmesi için, Genel Akademik Not Ortalaması ’ nın en az 1.80 olması gerekir.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 27.03.2024/30.09.2029

Giriş Şartı
  • Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve yüksek öğretim geçiş ve lisans yerleştirme sınavlarından yeterli puanı almış olması gerekir.
Başarma Şartları Programda mevcut olan, toplam 240 AKTS karşılığı, derslerin tümünü başarı ile tamamlamak için 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız çeşitli endüstri kuruluşlarının üretim basamaklarındaki kalite kontrolünde, üretim yöntemlerinin geliştirilmesinde (AR-GE) araştırıcı, uygulayıcı ve danışman olarak görev yapmaktadırlar. Mezunlarımızın resmi ve özel kuruluşların araştırma birimlerinde iş bulma olanakları oldukça yüksektir. Eğitim sırasında öğretmenlik formasyon derslerini başarı ile tamamlayan mezunlar orta öğretim kurumlarında öğretmenlik yapabilmektedir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030015019


Yeterlilik Adı
Kimya (%30 İngilizce) Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Ege Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Ege Üniversitesi Rektörlüğü Gençlik Caddesi No : 12 35040 Bornova - İZMİR

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08:0531


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08:0531


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Kimya Bölümü Analitik Kimya, Anorganik Kimya, Fizikokimya ve Organik Kimya olmak üzere dört ayrı Anabilim Dalı’ndan oluşmaktadır. Kimya eğitim programı 1 yıl hazırlığı takiben 4 yıllık eğitim programını içermektedir. Kimya Lisans programından mezun olan öğrenciler Kimyager unvanı alırlar ve Fen Bilimleri Enstitüsü Kimya Anabilim Dalında Yüksek Lisans ve Doktora eğitimine hak kazanırlar. Kimya Dalı’nda lisans derecesi, 45 iş günü staj (eğitim kursu) dönemi de dahil olmak üzere eğitim planında yer alan bütün dersleri tamamlayan öğrencilere verilir. Kimya lisans programı öğrencilere kimyanın temelini öğretmek için tasarlanmıştır. Eğitim programları ilk yıl farklı eğitimler almış öğrencilerin bilgi düzeylerini aynı seviyeye getirmek için Bilgisayar, Fizik, Genel Kimya, Matematik gibi temel dersleri içermektedir.
  • İkinci yıl, Analitik Kimya, Anorganik Kimya, Fizikokimya, Organik Kimya zorunlu dersleri ve bir kimyagerin kariyerinde en önemli teknik özelliği olarak taşıması gereken laboratuar yeteneğini geliştirebilmesini sağlayan laboratuar çalışmalarını içermektedir. Lisans programı analitik yaklaşımı geliştirerek laboratuar deneyimlerinin yanı sıra öğrencide problem çözümünü geliştirmeyi amaçlamaktadır. Seçmeli dersleri içeren üçüncü ve dördüncü eğitim yılı, sanayi sorunlarına öğrencilerin akılcı bir yaklaşım geliştirmesini hedeflemiştir.

Öğrenme Ortamları
  • Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Buna ek olarak kurum bünyesindeki laboratuvarlarında uygulamalı eğitim yapılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

• Kimya ve temel fen bilimleri ile ilgili kavram ve kuramların bilgi ve kavrayışını edinme ve sergileme becerisi kazanır.

• Kimyasal deyimler, kaynaklar, kurallar ve birimler ile ilgili başlıca bakış açısı kazanır.

• Kimya bilimi ile ilgili problemleri tanımlama ve çözme becerisi kazanır

• Birincil ve ikincil bilgi kaynaklarına internet yoluyla ulaşarak, bilgi edinme becerisi kazanır

• Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar

• Kimya bilgisini ve kavramlarını kimya problemlerinin çözümüne uygulama becerisi kazanır

• Kimya uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır.

• Deneysel çalışmaları planlama ve uygulama becerisi kazanır

• Gözlem ve ölçüm yoluyla kimyasal özelliklerin, kimyasal olay ve değişikliklerin izlenmesi, sistematik ve güvenilir kaydetme ve belgeleme becerileri kazanır

• Laboratuvar ölçüm ve gözlemlerinden elde edilen verileri önemleri açısından değerlendirebilme, yorumlayabilme ve teorilerle ilişkilendirme becerisi kazanır

• Bir sorunun çözümüne yönelik olarak disiplin ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme becerisi kazanır

• Bireysel ve bağımsız karar verebilme ve bunu sözlü ve yazılı olarak açıklayabilme ve bu yolla iletişim kurar.

• Öğrenim sürecinde ve devamında meslek alanı ile ilgili edinilen bilgileri birarada değerlendirebilme ve gelişimin sürekliliği için gereksinim duyulan çalışma yetisi kazanır

• Kimyasal madde kullanımı ve laboratuvar yöntemleri ile ilgili risk değerlendirmelerini yönetme becerisi kazanır

• Kimyasal araştırma ve geliştirme alanındaki ulusal ve uluslararası başlıca sorunların farkında olma becerisi kazanır

• Anadil ve yaygın Avrupa dillerinden herhangi biri ile yazılı ve sözlü iletişim yeterliliği kazanır

• Öğrenme ve uygulama süreçlerinde planlama ve zaman yönetebilme becerisi, süreci ve kendini sorgulayabilme yetisi kazanır

• Bilimsel materyali yazma, sözlü olarak sunma ve tartışma becerileri kazanır

• Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur

• Öğrenim sürecinde ve mesleki uygulamalarda iş güvenliği bilincine sahip olur

• Öğrenim sürecinde edinilen donanımı kimya ile ilgili küresel ve toplumsal uygulama alanlarındaki (çevre, sağlık, tekstil, gıda, enerji, tarım vb) sorunlara çözüm üretebilmede kullanma yeteneği kazanır

• Kimya ile ilgili konulara yönelik tartışma bilincine sahip olur.


Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrenciler derslere, uygulamalara ve sınavlara katılmak zorundadır. Öğrencinin devamı ilgili öğretim üyesi tarafından takip edilir. Hemen hemen tüm zorunlu ve teknik seçmeli derslerde öğrencilerin seçilmiş problemleri çözdüğü yazılı açık veya kapalı kitap sınavlar yapılmaktadır. Her yarıyılda her ders için bir arasınav yapılır. Arasınavların tarihi ve programı yarıyılın başladığı ilk ay içinde Bölüm tarafından ilan edilir. Arasınava ilaveten her dersten bir final sınavı yapılır. Final sınavları tarihi ve yeri yine Bölüm'de ilan edilir. Mazereti nedeniyle sınava giremeyen öğrencilere geçerli bir mazereti olması halinde Fakülte Yönetim Kurulu kararıyla mazeret sınav hakkı verilebilir. Yarıyıl içi notu (ham not) arasınavın % 40 ı, final sınavının % 60 ı alınarak bulunur.
  • 2004-2005 yılından itibaren uygulanan bağıl değerlendirme sisteminde ham notlar bağıl değerlendirme sistemi kullanılarak değerlendirilir ve sınıfın başarı durumuna göre öğrencinin başarı notu belirlenir. Arasınav ve final sınavlarının yanısıra derslerde raporlar, ödevler, quizler, seminer sunumları ve laboratuvardaki performans gibi eğitim aktiviteleri öğrencinin yarıyıl içindeki performans değerlendirmesinde kullanılabilir. Bu aktiviteler ve başarı notuna ne şekilde yansıtılacağı yarıyıl başında öğretim üyesi tarafından öğrencilere duyurulur. Arasınav veya final sınavı gerektirmeyen sınavlar öğretim üyesi tarafından belirlenir. Bu durumda başarı notu yarıyıl içinde yapılan ödev, rapor, sunum vs dikkate alınarak belirlenir. Öğrencilerin başarı durumunun belirlenmesinde her yarıyıl sonunda hesaplanan Yarıyıl Akademik Not Ortalaması ve Genel Akademik Not Ortalaması kullanılır.
  • Yarıyıl Akademik Not Ortalaması, öğrencinin kayıtlı olduğu yarıyılın ağırlıklı not ortalamasıdır.
  • Genel Akademik Not Ortalaması ise, öğrencinin üniversiteye girişinden itibaren, kayıtlı bulunduğu bölümün veya programın ders planındaki derslerinin tümü göz önüne alınarak ikinci yarıyıl sonundan itibaren hesaplanan ağırlıklı not ortalamasıdır.
  • Ağırlıklı not ortalaması, alınan derslerin kredileriyle derslerden alınan harf notlarının eşdeğeri ağırlık katsayılarının çarpımından elde edilen toplamın, toplam krediye bölünmesiyle bulunur. Gerek Yarıyıl Akademik Not Ortalaması ve gerekse Genel Akademik Not Ortalaması öğrencinin kredili derslerden aldığı, (AA) dan (FF) ye kadar notların değerlendirmeye katılması ile belirlenir. Genel Akademik Not Ortalaması değeri en az 2.00 olan öğrenci herhangi bir dersinin (FF) veya (FD) olmaması koşulu ile başarılı kabul edilir. Genel Akademik Not Ortalaması 2.00'nin altında olan öğrenci başarısızdır. İkinci yarıyılın sonundan itibaren öğrencinin üst yarıyıllardaki dersleri alabilmesi için, Genel Akademik Not Ortalaması ’ nın en az 1.80 olması gerekir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 27.03.2024/30.09.2029


Giriş Şartı
  • Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve yüksek öğretim geçiş ve lisans yerleştirme sınavlarından yeterli puanı almış olması gerekir.

Başarma Şartları
Programda mevcut olan, toplam 240 AKTS karşılığı, derslerin tümünü başarı ile tamamlamak için 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız çeşitli endüstri kuruluşlarının üretim basamaklarındaki kalite kontrolünde, üretim yöntemlerinin geliştirilmesinde (AR-GE) araştırıcı, uygulayıcı ve danışman olarak görev yapmaktadırlar. Mezunlarımızın resmi ve özel kuruluşların araştırma birimlerinde iş bulma olanakları oldukça yüksektir. Eğitim sırasında öğretmenlik formasyon derslerini başarı ile tamamlayan mezunlar orta öğretim kurumlarında öğretmenlik yapabilmektedir.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030015019

Qualification Title
Bachelor of Science in Chemistry (30% English)
Awarding BodyEGE UNIVERSITY
Awarding Body ContactEge University Rectorate Gençlik Caddesi 35040 Bornova – Izmir Telephone: (0-232) 311 10 10 Email: webadmin@ege.edu.tr
Awarding Body Urlhttp://ege.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024
TQF Level 6
Thematic AreasChemistry
National Occupation Classification

ISCO 08:0531

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The department contains four divisions; analytical, inorganic, organic and physical chemistry. The Chemistry education programme includes one-year English language preparation period followed by 4 years. At the end of the Chemistry Bachelor of Science programme, they are awarded as Chemist. Students who are graduated from the Chemistry Department may apply to MSc and PhD programmes in Chemistry. The Bachelor’s Degree in Chemistry is awarded to students who have successfully completed all courses in the curriculum, including 45 working days apprenticeship (course of instruction) period. Chemistry degree program is designed to provide the students the fundamentals of chemistry. The first year courses mainly consist of physics, general chemistry, mathematics and computing to bring the knowledge levels of students from different background to the same level.

The compulsory courses offered in further years include physical, analytical, inorganic and organic chemistry. These courses also include laboratory studies to provide technical skills necessary to enter their career as chemists. It was mainly aimed to give the students an analytical approach for solving any problem and handling complex information as well as the laboratory experience. Third and fourth year of curriculum include elective courses especially designed to developed the intelligent approach of the students to the problems of industry.

Learning Environments
  • Learning takes the form of formal education. In addition, practical training is provided in the institution's laboratories.
Description
  • The ability to acquire and demonstrate knowledge and understanding of concepts and theories related to chemistry and fundamental science.
  • Important perspectives on chemical terminology, resources, rules and units.
  • The ability to identify and solve problems in the field of chemistry.
  • The ability to obtain information by accessing primary and secondary sources of information via the Internet.
  • Ability to analyse and design a process in line with a defined objective.
  • Ability to apply chemical knowledge and concepts to solve chemical problems.
  • Ability to use modern techniques and calculation tools required for chemistry applications.
  • Ability to plan and implement experimental studies.
  • Ability to monitor chemical properties, chemical events and changes through observation and measurement, and to record and document systematically and reliably.
  • Ability to evaluate and interpret data obtained from laboratory measurements and observations in terms of their importance and relate them to theories.
  • The ability to work in discipline and interdisciplinary teamwork to solve a problem.
  • Ability to make individual and independent decisions and to be able to explain this verbally and in writing and to communicate this way.
  • The ability to evaluate together the knowledge acquired in the field of profession during and after the education process and the working ability required for the continuity of development.
  • Ability to manage risk assessments regarding chemical use and laboratory methods.
  • Ability to be aware of major national and international issues in the field of chemical research and development.
  • Written and oral communication proficiency in the native language and any of the common European languages. 
  • Ability to plan and manage time in learning and application processes, and the ability to question the process and oneself.
  • Skills in writing, orally presenting and discussing scientific material.
  • To have awareness of professional and ethical responsibility.
  • Ability to have occupational safety awareness during the education process and professional practices.
  • The ability to use the equipment acquired during the education process to produce solutions to problems in global and social application areas related to chemistry (environment, health, textile, food, energy, agriculture, etc.).
  • To have awareness of discussion on chemistry-related issues.
Key Competencies

Has advanced level of the following key competencies:

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info

Students must attend classes, practices and examinations. Students' attendance is followed by the Instructor concerned. For almost all required and technical elective courses there are written examinations, in which most cases student must solve selected problems by calculation. One midterm examination is given during each semester. Dates of midterm examinations are announced by the Department in the first month of the semester. In addition to midterm examinations and other work, students are required to take a final examination. Final examinations are held at the appropriate place and hour as decided and announced by the Department. Students are given a make-up examination for any examination which they have not attended if it is accepted by the Faculty Administrative Comittee that there exist genuine and valid reasons for this.

The semester grades are determined by adding fourty percent of the midterm exam and sixty percent of the final exam grade. The type and contribution of the educational activities such as reports, homeworks, quizzes, seminar presentations or individual oral discussions, and performance in laboratory work on the assessment are announced by the instructor at the beginning of the semester. In the new assessment system which has been introduced since the academic year of 2004-2005, the semester grades are assessed through Relative Assessment System.

The success states of the students are specified by Grade Point Averages (GPA) and Cumulative Grade Point Average (CGPA) computed at the end of each term. (GPA) is the weighted grade average of the term the student is enrolled in. CGPA is the weighted grade average of the students computed by considering all the courses in the course plan of the enrolled department or program starting from the entrance to the university.

(GPA) and (CGPA) are computed with the weighted grade averages. Weighted grade average is obtained by dividing the sum of the product of course credits and the weight coefficients equivalent of the letter grades to the total credit. Both (GPA) and CGPA are determined by adding all the grades students get from credit courses ranging from (AA) to (FF) to assessment. Students whose CGPA value is at least 2.00 are considered successful on condition that no course has been marked as (FF), (FD). Students whose CGPA values are below 2.00 are considered failure. Starting from the end of the second term, Students’ GPAs have to be at least 1.80 to be able to take classes of the upper terms.

For the assessment of success of the students enrolled in before the academic year of 2004-2005, if the final exam and the semester grades exceed 60 or be equal to 60 , the student will be successful from this course. Courses which do not require midterm and/or final examinations are determined by the course teacher. Under these circumstances, the semester grade is given by evaluating the work done throughout the semester. In the nontechnical optional courses, students and lecturer arrange the method of evaluation. The student’s success in these courses is awarded by “successful” in the transcript of records.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements
  • Candidates must have a high school or equivalent school diploma and have received sufficient scores from higher education transition and undergraduate placement exams.
Conditions for Success Students must obtain a grade point average of at least 2.00 out of 4.00 and successfully pass all courses on the programme (equivalent to a total of 240 ECTS).
Progression Paths (Relationship Type)

Our graduates work as researchers, practitioners and consultants in quality control and development of production methods (R&D) in various industrial organizations. Our graduates have very high employment opportunities in research units of public and private institutions. Graduates who successfully complete teacher formation courses during education can work as teachers in secondary education institutions.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The document is always valid.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030015019


Qualification Title
Bachelor of Science in Chemistry (30% English)

Awarding Body
EGE UNIVERSITY

Awarding Body Contact
Ege University Rectorate Gençlik Caddesi 35040 Bornova – Izmir Telephone: (0-232) 311 10 10 Email: webadmin@ege.edu.tr

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08:0531


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024

National Occupation Classification

ISCO 08:0531


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The department contains four divisions; analytical, inorganic, organic and physical chemistry. The Chemistry education programme includes one-year English language preparation period followed by 4 years. At the end of the Chemistry Bachelor of Science programme, they are awarded as Chemist. Students who are graduated from the Chemistry Department may apply to MSc and PhD programmes in Chemistry. The Bachelor’s Degree in Chemistry is awarded to students who have successfully completed all courses in the curriculum, including 45 working days apprenticeship (course of instruction) period. Chemistry degree program is designed to provide the students the fundamentals of chemistry. The first year courses mainly consist of physics, general chemistry, mathematics and computing to bring the knowledge levels of students from different background to the same level.

The compulsory courses offered in further years include physical, analytical, inorganic and organic chemistry. These courses also include laboratory studies to provide technical skills necessary to enter their career as chemists. It was mainly aimed to give the students an analytical approach for solving any problem and handling complex information as well as the laboratory experience. Third and fourth year of curriculum include elective courses especially designed to developed the intelligent approach of the students to the problems of industry.


Learning Environments
  • Learning takes the form of formal education. In addition, practical training is provided in the institution's laboratories.

Description
  • The ability to acquire and demonstrate knowledge and understanding of concepts and theories related to chemistry and fundamental science.
  • Important perspectives on chemical terminology, resources, rules and units.
  • The ability to identify and solve problems in the field of chemistry.
  • The ability to obtain information by accessing primary and secondary sources of information via the Internet.
  • Ability to analyse and design a process in line with a defined objective.
  • Ability to apply chemical knowledge and concepts to solve chemical problems.
  • Ability to use modern techniques and calculation tools required for chemistry applications.
  • Ability to plan and implement experimental studies.
  • Ability to monitor chemical properties, chemical events and changes through observation and measurement, and to record and document systematically and reliably.
  • Ability to evaluate and interpret data obtained from laboratory measurements and observations in terms of their importance and relate them to theories.
  • The ability to work in discipline and interdisciplinary teamwork to solve a problem.
  • Ability to make individual and independent decisions and to be able to explain this verbally and in writing and to communicate this way.
  • The ability to evaluate together the knowledge acquired in the field of profession during and after the education process and the working ability required for the continuity of development.
  • Ability to manage risk assessments regarding chemical use and laboratory methods.
  • Ability to be aware of major national and international issues in the field of chemical research and development.
  • Written and oral communication proficiency in the native language and any of the common European languages. 
  • Ability to plan and manage time in learning and application processes, and the ability to question the process and oneself.
  • Skills in writing, orally presenting and discussing scientific material.
  • To have awareness of professional and ethical responsibility.
  • Ability to have occupational safety awareness during the education process and professional practices.
  • The ability to use the equipment acquired during the education process to produce solutions to problems in global and social application areas related to chemistry (environment, health, textile, food, energy, agriculture, etc.).
  • To have awareness of discussion on chemistry-related issues.

Key Competencies

Has advanced level of the following key competencies:

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info

Students must attend classes, practices and examinations. Students' attendance is followed by the Instructor concerned. For almost all required and technical elective courses there are written examinations, in which most cases student must solve selected problems by calculation. One midterm examination is given during each semester. Dates of midterm examinations are announced by the Department in the first month of the semester. In addition to midterm examinations and other work, students are required to take a final examination. Final examinations are held at the appropriate place and hour as decided and announced by the Department. Students are given a make-up examination for any examination which they have not attended if it is accepted by the Faculty Administrative Comittee that there exist genuine and valid reasons for this.

The semester grades are determined by adding fourty percent of the midterm exam and sixty percent of the final exam grade. The type and contribution of the educational activities such as reports, homeworks, quizzes, seminar presentations or individual oral discussions, and performance in laboratory work on the assessment are announced by the instructor at the beginning of the semester. In the new assessment system which has been introduced since the academic year of 2004-2005, the semester grades are assessed through Relative Assessment System.

The success states of the students are specified by Grade Point Averages (GPA) and Cumulative Grade Point Average (CGPA) computed at the end of each term. (GPA) is the weighted grade average of the term the student is enrolled in. CGPA is the weighted grade average of the students computed by considering all the courses in the course plan of the enrolled department or program starting from the entrance to the university.

(GPA) and (CGPA) are computed with the weighted grade averages. Weighted grade average is obtained by dividing the sum of the product of course credits and the weight coefficients equivalent of the letter grades to the total credit. Both (GPA) and CGPA are determined by adding all the grades students get from credit courses ranging from (AA) to (FF) to assessment. Students whose CGPA value is at least 2.00 are considered successful on condition that no course has been marked as (FF), (FD). Students whose CGPA values are below 2.00 are considered failure. Starting from the end of the second term, Students’ GPAs have to be at least 1.80 to be able to take classes of the upper terms.

For the assessment of success of the students enrolled in before the academic year of 2004-2005, if the final exam and the semester grades exceed 60 or be equal to 60 , the student will be successful from this course. Courses which do not require midterm and/or final examinations are determined by the course teacher. Under these circumstances, the semester grade is given by evaluating the work done throughout the semester. In the nontechnical optional courses, students and lecturer arrange the method of evaluation. The student’s success in these courses is awarded by “successful” in the transcript of records.


Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements
  • Candidates must have a high school or equivalent school diploma and have received sufficient scores from higher education transition and undergraduate placement exams.

Conditions for Success
Students must obtain a grade point average of at least 2.00 out of 4.00 and successfully pass all courses on the programme (equivalent to a total of 240 ECTS).

Progression Paths (Relationship Type)

Our graduates work as researchers, practitioners and consultants in quality control and development of production methods (R&D) in various industrial organizations. Our graduates have very high employment opportunities in research units of public and private institutions. Graduates who successfully complete teacher formation courses during education can work as teachers in secondary education institutions.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The document is always valid.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode