Yeterlilik Kodu

TR0030217090

Yeterlilik Adı
Kimya Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumGazi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gazi.edu.tr
Yönelim-
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Kimya
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
Kategori-
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Maddenin yapısı ve değişimi ile ilgili olguları açıklamada kullanılan teori, kanun ve prensipleri karşılaştırarak en uygununu belirler.
  • Kimya disiplininde kavram öğreniminin doğasını ve öğrenmeyi etkileyen faktörleri irdeler.
  • Kimya öğretiminde kullanılan yeni yaklaşım, strateji, yöntem veya teknikleri inceler ve kendi çalışmasına uygular.
  • Ulusal ve uluslararası alan yazını takip ederek öğrenilmesi zor kimya kavramlarının öğretimi için yeni bir model, yöntem, teknik ya da materyal önerir.
  • Kimya kavramlarının öğretiminde karşılaşılan sorunlara önerdiği çözümü nitel ve/veya nicel araştırma yöntemlerini kullanarak test eder.
  • Kimya kavramları ile ilgili kavram yanılgılarını ve bu kavram yanılgılarının nedenleri araştırır.
  • Kimya eğitimi ile ilgili araştırmalarda elde edilen nitel ve nicel verileri analiz ederek raporlaştırır.
  • Kimya eğitimiyle ilgili ulusal ve uluslararası projeleri araştırarak uygun olanlara gönüllü olarak katılır.
  • Kimya eğitimi alanında araştırma yapan kişilerle iletişime geçerek ortak proje yürütür.
  • Kimya eğitimi ile ilgili ulusal ve uluslararası alan yazındaki kitap, makale ve tezleri takip eder; öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenmesini yönlendirir.
  • Yaptığı araştırma sonuçlarını bilgisayar programları kullanarak kimya eğitimi ile ilgili seminer, sempozyum ya da panelde sunar.
  • Yaptığı araştırma sonuçlarını ana dili dışındaki bir dilde raporlaştırarak makale haline getirir.
  • Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanabilme becerisine sahiptir.
  • Kimya eğitimi alanında sosyal sorumluluk projeleri yürüterek toplumu bilgilendirir.
  • Kimya eğitimine yönelik strateji, politika ve uygulama planlarını irdeler ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
  • Kimya ve bilimle ilgili toplumda farkındalık geliştirilmesinin önemini anlayarak bu amaçla yürütülen faaliyetlere katılır.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Maddenin yapısı ve değişimi ile ilgili olguları açıklamada kullanılacak teori, kanun ve prensipleri uzmanlık düzeyinde tanımlar. - Kimya disiplininde kavram öğreniminin doğasını ve öğrenmeyi etkileyen faktörleri değerlendirir. - Kimya eğitiminde öğrenme teorileri ve öğretim yaklaşımları ile ilgili yeni bir yaklaşım, strateji, yöntem veya teknik geliştirir. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Kimya eğitimi ile ilgili ulusal ve uluslararası alan yazını takip ederek kimya eğitimindeki sorunların çözümü için nicel ve nitel araştırma yaklaşımlarını kullanarak özgün bir araştırma yapar. - Kimya eğitimi ile ilgili araştırmalarda elde edilen nitel ve nicel verileri analiz ederek raporlaştırır. - Araştırmalarını yaparken etik kurallara uygun davranır. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Kimya eğitimi ile ilgili yaptığı özgün araştırma sonuçlarını ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar. - Kimya eğitimi alanında yurt içi ve yurt dışından araştırmacılar ile iletişime geçerek ortak proje yürütür. Öğrenme Yetkinliği - Üst düzey zihinsel süreç becerilerini kullanarak kimya eğitimi ile ilgili sorunlara yaratıcı fikirler geliştirir. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Kimya eğitimi ile ilgili seminer, sempozyum, panel gibi bilimsel toplantılarda ana dilde veya yabancı bir dilde sunum yapar, görüşlerini paylaşır ve savunur. Alana Özgü Yetkinlik - Kimya eğitimi alanında sosyal sorumluluk projeleri yürüterek toplumu bilgilendirir. - Bilim-toplum iletişimini yaygınlaştırmak ve toplumda bilime karşı olumlu tutum geliştirme konusu ile ilgili faaliyetlere katılır ve düzenler.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir

Başarma ŞartlarıMezuniyet koşulları ile ilgilli olarak GAZİ ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ ne bakabilirsiniz. (http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetmelik-163453?siteUri=egtbil)
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız, devlet ya da özel eğitim kurumlarında kimya öğretmenliği yapabilir. Ayrıca üniversitelerin kimya alanında akademik personel olarak çalışabilir.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030217090


Yeterlilik Adı
Kimya Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Gazi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
-

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
-

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Maddenin yapısı ve değişimi ile ilgili olguları açıklamada kullanılan teori, kanun ve prensipleri karşılaştırarak en uygununu belirler.
  • Kimya disiplininde kavram öğreniminin doğasını ve öğrenmeyi etkileyen faktörleri irdeler.
  • Kimya öğretiminde kullanılan yeni yaklaşım, strateji, yöntem veya teknikleri inceler ve kendi çalışmasına uygular.
  • Ulusal ve uluslararası alan yazını takip ederek öğrenilmesi zor kimya kavramlarının öğretimi için yeni bir model, yöntem, teknik ya da materyal önerir.
  • Kimya kavramlarının öğretiminde karşılaşılan sorunlara önerdiği çözümü nitel ve/veya nicel araştırma yöntemlerini kullanarak test eder.
  • Kimya kavramları ile ilgili kavram yanılgılarını ve bu kavram yanılgılarının nedenleri araştırır.
  • Kimya eğitimi ile ilgili araştırmalarda elde edilen nitel ve nicel verileri analiz ederek raporlaştırır.
  • Kimya eğitimiyle ilgili ulusal ve uluslararası projeleri araştırarak uygun olanlara gönüllü olarak katılır.
  • Kimya eğitimi alanında araştırma yapan kişilerle iletişime geçerek ortak proje yürütür.
  • Kimya eğitimi ile ilgili ulusal ve uluslararası alan yazındaki kitap, makale ve tezleri takip eder; öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenmesini yönlendirir.
  • Yaptığı araştırma sonuçlarını bilgisayar programları kullanarak kimya eğitimi ile ilgili seminer, sempozyum ya da panelde sunar.
  • Yaptığı araştırma sonuçlarını ana dili dışındaki bir dilde raporlaştırarak makale haline getirir.
  • Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanabilme becerisine sahiptir.
  • Kimya eğitimi alanında sosyal sorumluluk projeleri yürüterek toplumu bilgilendirir.
  • Kimya eğitimine yönelik strateji, politika ve uygulama planlarını irdeler ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
  • Kimya ve bilimle ilgili toplumda farkındalık geliştirilmesinin önemini anlayarak bu amaçla yürütülen faaliyetlere katılır.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Maddenin yapısı ve değişimi ile ilgili olguları açıklamada kullanılacak teori, kanun ve prensipleri uzmanlık düzeyinde tanımlar. - Kimya disiplininde kavram öğreniminin doğasını ve öğrenmeyi etkileyen faktörleri değerlendirir. - Kimya eğitiminde öğrenme teorileri ve öğretim yaklaşımları ile ilgili yeni bir yaklaşım, strateji, yöntem veya teknik geliştirir. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Kimya eğitimi ile ilgili ulusal ve uluslararası alan yazını takip ederek kimya eğitimindeki sorunların çözümü için nicel ve nitel araştırma yaklaşımlarını kullanarak özgün bir araştırma yapar. - Kimya eğitimi ile ilgili araştırmalarda elde edilen nitel ve nicel verileri analiz ederek raporlaştırır. - Araştırmalarını yaparken etik kurallara uygun davranır. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Kimya eğitimi ile ilgili yaptığı özgün araştırma sonuçlarını ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar. - Kimya eğitimi alanında yurt içi ve yurt dışından araştırmacılar ile iletişime geçerek ortak proje yürütür. Öğrenme Yetkinliği - Üst düzey zihinsel süreç becerilerini kullanarak kimya eğitimi ile ilgili sorunlara yaratıcı fikirler geliştirir. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Kimya eğitimi ile ilgili seminer, sempozyum, panel gibi bilimsel toplantılarda ana dilde veya yabancı bir dilde sunum yapar, görüşlerini paylaşır ve savunur. Alana Özgü Yetkinlik - Kimya eğitimi alanında sosyal sorumluluk projeleri yürüterek toplumu bilgilendirir. - Bilim-toplum iletişimini yaygınlaştırmak ve toplumda bilime karşı olumlu tutum geliştirme konusu ile ilgili faaliyetlere katılır ve düzenler.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir


Başarma Şartları
Mezuniyet koşulları ile ilgilli olarak GAZİ ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ ne bakabilirsiniz. (http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetmelik-163453?siteUri=egtbil)

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız, devlet ya da özel eğitim kurumlarında kimya öğretmenliği yapabilir. Ayrıca üniversitelerin kimya alanında akademik personel olarak çalışabilir.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030217090

Qualification Title
KİMYA EĞİTİMİ(YL) Masters Degree
Awarding BodyGazi University
Awarding Body ContactGazi University
Awarding Body Urlhttp://www.gazi.edu.tr
Orientation-
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasChemistry
National Occupation Classification -
Category-
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Compares the theories used for the explanation of the structure and change of matter and determines the most appropriate one Investigates the nature of the learning concepts and the factors effecting the learning of process. Examines the new approaches, strategies , techniques and the methods used in teaching chemistry and utilizes them in his/her studies. Follows the national and international literature and proposes models, techniques or material for learning of the complicated chemical concepts. Tests the solutions he/she proposes for the difficulties encountered in teaching Chemistry concepts by the use of qualitative and quantitative methods. Investigates the misconceptions in chemistry and the underlying reasons behind them. Analyses the qualitative and quantitative data obtained in the research related to chemistry education in the literature and convert them in a reportable form Finds the national and international projects related to Chemistry education and voluntarily participates them. Contacts the experts in the area of chemistry education and carries join projects with them. Follows the books , articles an theses published in national and international literature and directs his learning process according to his/her needs. Submits the data of his/her research in the seminars, symposiums and panels related to the Chemistry education by the use of a suitable software. Writes articles about his/her research in a language different then his/her native tongue. Equipped with the skill of the effective use information and communication technologies. Carries out social projects related to the chemistry education in order to increase the public awareness Investigates the strategies , politics and application plans related to the Chemistry education and evaluates them in the frame work of quality process Being fully cognizant about the importance of establishing awareness in the society related to Chemistry education participates all the activities related to it

Key Competencies-
Further Info

Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Describes he the concepts, theories and laws used for the structure and change of matter at an expert level - Evaluates the nature of concept learning and factors affecting it - Develops new strategies, methodologies and techniques related to the learning technologies and teaching approaches SKILLS Cognitive, Practical - Carries out novel research by the use of qualitative and quantitative methods on the problems related to the chemistry education following the literature related to the chemistry education - Analyses the qualitative and quantitative data obtained in these research and report them in an appropriate way - Acts in absolute compliance with the ethical rules when doing his/her research COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Publishes the results of the novel study he/she carries out in peer reviewed national or international journals - Contacts the national or international experts of the area and carries out joint projects with them Learning Competence - Develops creative ideas for the solution of the problems encountered in chemistry education using his/her higher level mental and conceptual skills Communication and Social Competence - Submits presentations , shares and advocates his/her opinions in seminars, symposiums and panels in his/her mother tongue or in a foreign language Field-based Competence - Increases the awareness of the society carrying out the social projects related to chemistry education. - Participates and organizes activities to promote the communication between the science and society and develop a positive attitude in the community towards science

Quality Assurance-
Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.

Conditions for SuccessKNOWLEDGE Theoretical, Factual - Describes he the concepts, theories and laws used for the structure and change of matter at an expert level - Evaluates the nature of concept learning and factors affecting it - Develops new strategies, methodologies and techniques related to the learning technologies and teaching approaches SKILLS Cognitive, Practical - Carries out novel research by the use of qualitative and quantitative methods on the problems related to the chemistry education following the literature related to the chemistry education - Analyses the qualitative and quantitative data obtained in these research and report them in an appropriate way - Acts in absolute compliance with the ethical rules when doing his/her research COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Publishes the results of the novel study he/she carries out in peer reviewed national or international journals - Contacts the national or international experts of the area and carries out joint projects with them Learning Competence - Develops creative ideas for the solution of the problems encountered in chemistry education using his/her higher level mental and conceptual skills Communication and Social Competence - Submits presentations , shares and advocates his/her opinions in seminars, symposiums and panels in his/her mother tongue or in a foreign language Field-based Competence - Increases the awareness of the society carrying out the social projects related to chemistry education. - Participates and organizes activities to promote the communication between the science and society and develop a positive attitude in the community towards science You may look at the REGULATIONS OF GAZI UNIVERSTY POST GRADUATE PROGRAMME about graduation criteria. (http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetmelik-163453?siteUri=egtbil)
Progression Paths (Relationship Type)

Graduate students can serve as a chemistry teacher at various schools or academic staff at universities.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030217090


Qualification Title
KİMYA EĞİTİMİ(YL) Masters Degree

Awarding Body
Gazi University

Awarding Body Contact
Gazi University

Awarding Body Url

Orientation
-

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
-

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Compares the theories used for the explanation of the structure and change of matter and determines the most appropriate one Investigates the nature of the learning concepts and the factors effecting the learning of process. Examines the new approaches, strategies , techniques and the methods used in teaching chemistry and utilizes them in his/her studies. Follows the national and international literature and proposes models, techniques or material for learning of the complicated chemical concepts. Tests the solutions he/she proposes for the difficulties encountered in teaching Chemistry concepts by the use of qualitative and quantitative methods. Investigates the misconceptions in chemistry and the underlying reasons behind them. Analyses the qualitative and quantitative data obtained in the research related to chemistry education in the literature and convert them in a reportable form Finds the national and international projects related to Chemistry education and voluntarily participates them. Contacts the experts in the area of chemistry education and carries join projects with them. Follows the books , articles an theses published in national and international literature and directs his learning process according to his/her needs. Submits the data of his/her research in the seminars, symposiums and panels related to the Chemistry education by the use of a suitable software. Writes articles about his/her research in a language different then his/her native tongue. Equipped with the skill of the effective use information and communication technologies. Carries out social projects related to the chemistry education in order to increase the public awareness Investigates the strategies , politics and application plans related to the Chemistry education and evaluates them in the frame work of quality process Being fully cognizant about the importance of establishing awareness in the society related to Chemistry education participates all the activities related to it


Key Competencies
-

Further Info

Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Describes he the concepts, theories and laws used for the structure and change of matter at an expert level - Evaluates the nature of concept learning and factors affecting it - Develops new strategies, methodologies and techniques related to the learning technologies and teaching approaches SKILLS Cognitive, Practical - Carries out novel research by the use of qualitative and quantitative methods on the problems related to the chemistry education following the literature related to the chemistry education - Analyses the qualitative and quantitative data obtained in these research and report them in an appropriate way - Acts in absolute compliance with the ethical rules when doing his/her research COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Publishes the results of the novel study he/she carries out in peer reviewed national or international journals - Contacts the national or international experts of the area and carries out joint projects with them Learning Competence - Develops creative ideas for the solution of the problems encountered in chemistry education using his/her higher level mental and conceptual skills Communication and Social Competence - Submits presentations , shares and advocates his/her opinions in seminars, symposiums and panels in his/her mother tongue or in a foreign language Field-based Competence - Increases the awareness of the society carrying out the social projects related to chemistry education. - Participates and organizes activities to promote the communication between the science and society and develop a positive attitude in the community towards science


Quality Assurance
-

Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.


Conditions for Success
KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Describes he the concepts, theories and laws used for the structure and change of matter at an expert level - Evaluates the nature of concept learning and factors affecting it - Develops new strategies, methodologies and techniques related to the learning technologies and teaching approaches SKILLS Cognitive, Practical - Carries out novel research by the use of qualitative and quantitative methods on the problems related to the chemistry education following the literature related to the chemistry education - Analyses the qualitative and quantitative data obtained in these research and report them in an appropriate way - Acts in absolute compliance with the ethical rules when doing his/her research COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Publishes the results of the novel study he/she carries out in peer reviewed national or international journals - Contacts the national or international experts of the area and carries out joint projects with them Learning Competence - Develops creative ideas for the solution of the problems encountered in chemistry education using his/her higher level mental and conceptual skills Communication and Social Competence - Submits presentations , shares and advocates his/her opinions in seminars, symposiums and panels in his/her mother tongue or in a foreign language Field-based Competence - Increases the awareness of the society carrying out the social projects related to chemistry education. - Participates and organizes activities to promote the communication between the science and society and develop a positive attitude in the community towards science You may look at the REGULATIONS OF GAZI UNIVERSTY POST GRADUATE PROGRAMME about graduation criteria. (http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetmelik-163453?siteUri=egtbil)

Progression Paths (Relationship Type)

Graduate students can serve as a chemistry teacher at various schools or academic staff at universities.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address