Yeterlilik Kodu | TR0030219664 | |
Yeterlilik Adı | Kimya Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Barbaros, 17100 Kepez/Çanakkale Merkez/Çanakkale | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.comu.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Kimya | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | 100 puan üzerinden verilen dönem içi eğitim öğretim etkinliklerinden (ara sınav/sınavlar, proje, ödev vb.) alınan notların ortalamasının %40’ı ve yarıyıl sonu veya bütünleme sınav notunun %60’ı alınıp toplanarak öğrencinin başarı notu hesaplanır. Bir dersten başarılı sayılabilmek için diğer şartlara ek olarak o dersin yarıyıl sonu veya bütünleme sınavından en az 50 puan almak gerekir. Ders ve uygulamalarda devamsızlık sınırını aşan öğrenciler, o derse devam etmemiş sayılırlar, sınavlara alınmazlar ve o dersten başarısız kabul edilirler. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | Bu programda öğrenim görebilmek için Lisans Yerleştirme Sınavında (LYS) yeterli puanı almak gerekmektedir. | |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2 ağırlıklı not ortalaması elde eden ve mesleki stajı ile hazırladığı staj raporundan geçer not alan öğrencilere Kimya Lisans diploması verilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bu bölümden mezun olanlar, alanlarında araştırmacı olabildikleri gibi çeşitli kurum ve kuruluşların araştırma ve geliştirme laboratuvarlarında, diğer analiz ve kalite kontrol laboratuvarlarında, gerekli eğitim formasyonunu kazanmaları durumunda eğitim kurumlarında hizmet verebilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik süresi geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030219664
ISCO 08
ISCO 08
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Fen bilimleri ve kimya alanındaki temel kavramları ve kuramları tanımlar.
- Fen bilimleri ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanındaki problemlere çözümler üretir.
- Gerçek hayatta yapılan gözlemleri kimya alanındaki kavram ve kuramlarla ilişkilendirir.
- Kimya alanında temel tekniklerle deneysel çalışmaları planlayıp, uygular.
- Kimyasal maddelerin kullanımı ve laboratuar yöntemleriyle ilgili risk değerlendirmeleri yapar.
- Temel kimya uygulamaları için gerekli olan temel laboratuar cihazlarını kullanır.
- Kimyasal uygulamalarda iş ve laboratuar güvenliği ve çevre koruma bilincine sahip olur.
- Temel kimyasal uygulamalarda verileri toplar, analiz eder, yorumlar ve sonuçlar çıkarır.
- Kimya alanıyla ilgili bilimsel bilgiyi, düşüncelerini ve sorunlara ait çözüm önerilerini etkin bir şekilde meslektaşlarıyla paylaşır.
- Alanıyla ilgili konularda verimli ekip çalışmalarında yer alır.
- Uygun bilişim teknolojilerini kullanarak, kimya alanında ki bilimsel kaynaklara ulaşabilir.
- Bilimsel bilgiyi ve deneysel sonuçları sözlü ve yazılı olarak sunar.
- Kimya Bilimine önemli katkılarda bulunmuş bilim adamlarını ve katkılarını hatırlar.
- Mesleki bilgi birikimini alanıyla ilgili toplumsal sorunlara çözümler üretmede kullanır.
- Kimyasal araştırma ve geliştirme alanındaki temel trendlerin farkında olur.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
100 puan üzerinden verilen dönem içi eğitim öğretim etkinliklerinden (ara sınav/sınavlar, proje, ödev vb.) alınan notların ortalamasının %40’ı ve yarıyıl sonu veya bütünleme sınav notunun %60’ı alınıp toplanarak öğrencinin başarı notu hesaplanır. Bir dersten başarılı sayılabilmek için diğer şartlara ek olarak o dersin yarıyıl sonu veya bütünleme sınavından en az 50 puan almak gerekir. Ders ve uygulamalarda devamsızlık sınırını aşan öğrenciler, o derse devam etmemiş sayılırlar, sınavlara alınmazlar ve o dersten başarısız kabul edilirler.
Başarı Notu Değerlendirme Tablosu
Başarı Notu Harf Notu Katsayı AKTS Notu
90 – 100 AA 4.00 A
85 – 89 BA 3.50 B
80 – 84 BB 3.00 B
70 – 79 CB 2.50 C
60 – 69 CC 2.00 C
55 – 59 DC 1.50 D
50 – 54 DD 1.00 E
40 – 49 FD 0.50 F
0 – 39 FF 0.00 FX
Başarı notu değerlendirme tablosuna göre kredili bir dersten bir öğrenci;
a) (AA), (BA), (BB), (CB) veya (CC) notlarından birini almış ise o dersi başarmış sayılır.
b) (DC) veya (DD) notlarından birini almış ve GNO’su 2.00 ve üzeri ise koşullu başarılı sayılır.
c) (DC) veya (DD) notlarından birini almış ve GNO’su 2.00’ın altında ise koşullu başarısız sayılır.
ç) (FD) ve (FF) notlarından birini almış ise başarısız sayılır.
d) Derse devam koşulunu yerine getirmediyse devamsız (DS) sayılır.
e) Kredisiz olan dersler ile stajların devamsızlık ve başarı değerlendirmelerinde; (YE) yeterli, (YS) yetersiz, (DS) devamsız sayılır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Bu programda öğrenim görebilmek için Lisans Yerleştirme Sınavında (LYS) yeterli puanı almak gerekmektedir.
Bu bölümden mezun olanlar, alanlarında araştırmacı olabildikleri gibi çeşitli kurum ve kuruluşların araştırma ve geliştirme laboratuvarlarında, diğer analiz ve kalite kontrol laboratuvarlarında, gerekli eğitim formasyonunu kazanmaları durumunda eğitim kurumlarında hizmet verebilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik süresi geçerlidir.
Qualification Code | TR0030219664 | |
Qualification Title | Kimya Bölümü/Lisans - Normal Öğretim(Fen Fakültesi) | |
Awarding Body | Canakkale Onsekiz Mart University | |
Awarding Body Contact | Canakkale Onsekiz Mart University, Terzioğlu Campus, Canakkale, Phone +90 0286 2180018 ECTS Coordinator: Asst.Prof.Hande KANDUR ASLAN | |
Awarding Body Url | https://global.comu.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Chemistry | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Fen bilimleri ve kimya alanındaki temel kavramları ve kuramları tanımlar., Fen bilimleri ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanındaki problemlere çözümler üretir., Gerçek hayatta yapılan gözlemleri kimya alanındaki kavram ve kuramlarla ilişkilendirir., Kimya alanında temel tekniklerle deneysel çalışmaları planlayıp, uygular., Kimyasal maddelerin kullanımı ve laboratuar yöntemleriyle ilgili risk değerlendirmeleri yapar., Temel kimya uygulamaları için gerekli olan temel laboratuar cihazlarını kullanır., Kimyasal uygulamalarda iş ve laboratuar güvenliği ve çevre koruma bilincine sahip olur., Temel kimyasal uygulamalarda verileri toplar, analiz eder, yorumlar ve sonuçlar çıkarır., Kimya alanıyla ilgili bilimsel bilgiyi,düşüncelerini ve sorunlara ait çözüm önerilerini etkin bir şekilde meslektaşlarıyla paylaşır., Alanıyla ilgili konularda verimli ekip çalışmalarında yer alır., Uygun bilişim teknolojilerini kullanarak,kimya alanında ki bilimsel kaynaklara ulaşabilir., Bilimsel bilgiyi ve deneysel sonuçları sözlü ve yazılı olarak sunar., Kimya Bilimine önemli katkılarda bulunmuş bilim adamlarını ve katkılarını hatırlar., Mesleki bilgi birikimini alanıyla ilgili toplumsal sorunlara çözümler üretmede kullanır., Kimyasal araştırma ve geliştirme alanındaki temel trendlerin farkında olur. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | 100 puan üzerinden verilen dönem içi eğitim öğretim etkinliklerinden (ara sınav/sınavlar, proje, ödev vb.) alınan notların ortalamasının %40’ı ve yarıyıl sonu veya bütünleme sınav notunun %60’ı alınıp toplanarak öğrencinin başarı notu hesaplanır. Bir dersten başarılı sayılabilmek için diğer şartlara ek olarak o dersin yarıyıl sonu veya bütünleme sınavından en az 50 puan almak gerekir. Ders ve uygulamalarda devamsızlık sınırını aşan öğrenciler, o derse devam etmemiş sayılırlar, sınavlara alınmazlar ve o dersten başarısız kabul edilirler. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Bu programda öğrenim görebilmek için Lisans Yerleştirme Sınavında (LYS) yeterli puanı almak gerekmektedir. | |
Conditions for Success | Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2 ağırlıklı not ortalaması elde eden ve mesleki stajı ile hazırladığı staj raporundan geçer not alan öğrencilere Kimya Lisans diploması verilir. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Bu bölümden mezun olanlar, alanlarında araştırmacı olabildikleri gibi çeşitli kurum ve kuruluşların araştırma ve geliştirme laboratuvarlarında, diğer analiz ve kalite kontrol laboratuvarlarında, gerekli eğitim formasyonunu kazanmaları durumunda eğitim kurumlarında hizmet verebilirler. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address |
TR0030219664
ISCO 08
ISCO 08
Fen bilimleri ve kimya alanındaki temel kavramları ve kuramları tanımlar., Fen bilimleri ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanındaki problemlere çözümler üretir., Gerçek hayatta yapılan gözlemleri kimya alanındaki kavram ve kuramlarla ilişkilendirir., Kimya alanında temel tekniklerle deneysel çalışmaları planlayıp, uygular., Kimyasal maddelerin kullanımı ve laboratuar yöntemleriyle ilgili risk değerlendirmeleri yapar., Temel kimya uygulamaları için gerekli olan temel laboratuar cihazlarını kullanır., Kimyasal uygulamalarda iş ve laboratuar güvenliği ve çevre koruma bilincine sahip olur., Temel kimyasal uygulamalarda verileri toplar, analiz eder, yorumlar ve sonuçlar çıkarır., Kimya alanıyla ilgili bilimsel bilgiyi,düşüncelerini ve sorunlara ait çözüm önerilerini etkin bir şekilde meslektaşlarıyla paylaşır., Alanıyla ilgili konularda verimli ekip çalışmalarında yer alır., Uygun bilişim teknolojilerini kullanarak,kimya alanında ki bilimsel kaynaklara ulaşabilir., Bilimsel bilgiyi ve deneysel sonuçları sözlü ve yazılı olarak sunar., Kimya Bilimine önemli katkılarda bulunmuş bilim adamlarını ve katkılarını hatırlar., Mesleki bilgi birikimini alanıyla ilgili toplumsal sorunlara çözümler üretmede kullanır., Kimyasal araştırma ve geliştirme alanındaki temel trendlerin farkında olur.
100 puan üzerinden verilen dönem içi eğitim öğretim etkinliklerinden (ara sınav/sınavlar, proje, ödev vb.) alınan notların ortalamasının %40’ı ve yarıyıl sonu veya bütünleme sınav notunun %60’ı alınıp toplanarak öğrencinin başarı notu hesaplanır. Bir dersten başarılı sayılabilmek için diğer şartlara ek olarak o dersin yarıyıl sonu veya bütünleme sınavından en az 50 puan almak gerekir. Ders ve uygulamalarda devamsızlık sınırını aşan öğrenciler, o derse devam etmemiş sayılırlar, sınavlara alınmazlar ve o dersten başarısız kabul edilirler.
Başarı Notu Değerlendirme Tablosu
Başarı Notu Harf Notu Katsayı AKTS Notu
90 – 100 AA 4.00 A
85 – 89 BA 3.50 B
80 – 84 BB 3.00 B
70 – 79 CB 2.50 C
60 – 69 CC 2.00 C
55 – 59 DC 1.50 D
50 – 54 DD 1.00 E
40 – 49 FD 0.50 F
0 – 39 FF 0.00 FX
Başarı notu değerlendirme tablosuna göre kredili bir dersten bir öğrenci;
a) (AA), (BA), (BB), (CB) veya (CC) notlarından birini almış ise o dersi başarmış sayılır.
b) (DC) veya (DD) notlarından birini almış ve GNO’su 2.00 ve üzeri ise koşullu başarılı sayılır.
c) (DC) veya (DD) notlarından birini almış ve GNO’su 2.00’ın altında ise koşullu başarısız sayılır.
ç) (FD) ve (FF) notlarından birini almış ise başarısız sayılır.
d) Derse devam koşulunu yerine getirmediyse devamsız (DS) sayılır.
e) Kredisiz olan dersler ile stajların devamsızlık ve başarı değerlendirmelerinde; (YE) yeterli, (YS) yetersiz, (DS) devamsız sayılır.
Bu programda öğrenim görebilmek için Lisans Yerleştirme Sınavında (LYS) yeterli puanı almak gerekmektedir.
Bu bölümden mezun olanlar, alanlarında araştırmacı olabildikleri gibi çeşitli kurum ve kuruluşların araştırma ve geliştirme laboratuvarlarında, diğer analiz ve kalite kontrol laboratuvarlarında, gerekli eğitim formasyonunu kazanmaları durumunda eğitim kurumlarında hizmet verebilirler.
-