Yeterlilik Kodu | TR0030041831 | |
Yeterlilik Adı | Kimya Mühendisliği (%30 İngilizce) Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Kocaeli Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Kocaeli Üniversitesi / Umuttepe Yerleşkesi 41001, İzmit/KOCAELİ | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.kocaeli.edu.tr | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Kimya mühendisliği ve prosesleri | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ya da endüstride ve iş yerlerinde staj veya iş yeride mühendislik eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Teknik Bilgi ve Uygulama Becerisi Yetkinliği Analitik Düşünme ve Problem Çözme Yetkinliği Yaratıcılık ve Yenilikçilik Yetkinliği Çapraz Disiplinlerarası Çalışabilme Yetkinliği İletişim BecerilYetkinliği Takım Çalışması ve Liderlik Yetkinliği Etik ve Toplumsal Sorumluluk Yetkinliği Proje Yönetimi ve Organizasyon Becerisi Yetkinliği Yaşam Boyu Öğrenme ve Gelişim Yetkinliği Çevre Dostu ve Sürdürülebilir Uygulamalar Yetkinliği | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğrenci başarısı yarıyıl içi ve yarıyıl sonu sınavları, projeler, seminerler, kısa sınavlar, ödevler, uygulamalar, laboratuvar, staj ve benzeri araçlarla ölçülür. Yarıyıl/yıl içi ve yarıyıl/yılsonu çalışmalarının her biri 100 puan üzerinden değerlendirilir. Sınavlar akademik takvimde belirlenen sınav tarihlerinde dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından yapılır. Yarıyıl/yıl içi çalışmaları, ölçme ve değerlendirme faaliyetlerinin türü ve oranı %30-%70 aralığında, süren çalışmalar için %0-%100 aralığında, uzaktan öğretim yöntemi ile verilen derslerde, yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya etkisi en fazla %20, yarıyıl sonu değerlendirmesi ise en az %80 olmak koşulu ile, yarıyıl/yıl içi değerlendirme ağırlığı, ilgili öğretim elemanı tarafından derse yazılma ve kayıt haftasından önce belirlenir. ÖBS üzerinden yarıyıl/yıl dersleri başlamadan önce öğrencilere duyurulur. Ara sınavlar akademik takvimde belirtilen ara sınav haftası içinde yapılır. Süren çalışmanın ölçme ve değerlendirilmesi en geç yarıyıl/yılsonu değerlendirme dönemi sonunda başarı notuna çevrilir. Öğrencilere, aldıkları her eğitim-öğretim çalışması için 100 puan üzerinden verilen not, harf notu şekline dönüştürülerek bir başarı notu olarak takdir edilir. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenci ilgili dersi başarmış sayılır. Öğrencinin, DC harf notu aldığı dersten/derslerden başarılı ya da başarısız olması, yarıyıl not ortalaması koşuluna bağlıdır. Öğrenci, DC harf notu aldığı dersin/derslerin bulunduğu yarıyıl not ortalamasının 2.00 ve üzeri olması durumunda, bu dersi/dersleri başarmış sayılır. Programın eğitim amaçlarına ulaşıldığını belirlemek ve belgelemek için kullanılan ölçme ve değerlendirme sürecinin aşağıda belirtilen şekilde işletilmesi planlanmıştır: Program Eğitim Amaçlarına Ulaşma için her yıl düzenlenmek üzere İşveren/yönetici anketleri ve mezun öğrenci anketlerinden yararlanılır. Mezun anketi Google üzerinden oluşturulan anketin uygulanması ile gerçekleştirilir. Son beş yıl içinde bölüm mezunlarımızın doldurduğu anketler değerlendirilerek yorumlanır.Aynı zamanda iki yılda bir mezun öğrenci buluşması organize edilir ve bu toplantıda son beş yıl içindeki mezunlarımıza Eğitim Amaçları ölçme anketi uygulanır. Genel olarak Eğitim Amaçlarına ulaşma hedefi Bölüm Akademik Kurulunda %60 olarak belirlenmiştir. Bunun yanında, mezun anketinde liderlik pozisyonu ayrı bir soruda değerlendirilmiş olup son beş yıl içinde mezun olanlar için ulaşma hedefi %5 olarak öngörülmüştür. Toplanan veriler, hedeflenen Eğitim Amaçların ile karşılaştırılır. İlgili sonuçlar Bölüm Akademik Kurulu ve Danışma Kurulu üyeleriyle paylaşılır. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tatrihi: 1.05.2024 / 30.09.2029 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Kimya Mühendisliği Bölümünden mezun olabilmek için öncelikle öğrencilerin İngilizce muafiyet sınavını geçmeleri ya da hazırlık sınıfını başarıyla bitirmiş olmaları gerekmektedir. Dört yıllık lisans öğrenimi sırasında 240 AKTS iş yüküne karşılık gelen dersleri alıp başarmış olmaları beklenmektedir. Dersler, zorunlu ve seçmeli olmak üzere iki gruba ayrılır. Her öğrenci kayıtlı olduğu bölümün/programın zorunlu derslerini almakla yükümlüdür. Seçmeli dersler; bölüm/program seçmeli dersleri ve üniversite seçmeli dersleri olmak üzere iki gruba ayrılır. Buna ek olarak derslerin %30’unu İngilizce olarak alıp başarmalıdırlar. Lisans öğrencileri bölümün onayladığı alanlarda yaz aylarında olmak üzere en az 40 işgünü süreli endüstriyel staj yapmalıdırlar. Staj 20 iş günü laboratuar, 20 iş günü işletme stajından oluşmaktadır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030041831
ISCO 08
ISCO 08
- Dünya standartlarında kaliteli lisansüsütü eğitimi vermek
- Araştırma kalitesini artırarak, ulusal ve uluslararası sorunların çözümüne bilgi ve teknolojik katkı sağlamak
- Sanayi işbirliğini geliştirmek
Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ya da endüstride ve iş yerlerinde staj veya iş yeride mühendislik eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Matematik, fen ve mühendislik bilgilerine sahip olur ve bu bilgileri uygular.
- Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.
- Deney tasarlayıp yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanır.
- Sistematik ve analitik düşünür.
- Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
- Proje yönetimi ve risk yönetimi hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilirlik bilincine ulaşır.
- Mühendislik uygulamalarının sağlık, çevre, iş güvenliği ve iş hukuku üzerindeki etkileri konusunda farkındalık edinir.
- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır, mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlara hakim olur.
- Alanıyla ilgili konularda bilgi ve görüşlerini yazılı ve sözlü aktarır.
- Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir anlayışla değerlendirir.
- Bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
- Birlikte çalışmaya yatkındır.
- Öğrenmeyi öğrenebilir ve yönetir.
- Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- Alanındaki temel bilgileri izleyebilecek ve meslek çevresiyle iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili kullanır.
Teknik Bilgi ve Uygulama Becerisi Yetkinliği
Analitik Düşünme ve Problem Çözme Yetkinliği
Yaratıcılık ve Yenilikçilik Yetkinliği
Çapraz Disiplinlerarası Çalışabilme Yetkinliği
İletişim BecerilYetkinliği
Takım Çalışması ve Liderlik Yetkinliği
Etik ve Toplumsal Sorumluluk Yetkinliği
Proje Yönetimi ve Organizasyon Becerisi Yetkinliği
Yaşam Boyu Öğrenme ve Gelişim Yetkinliği
Çevre Dostu ve Sürdürülebilir Uygulamalar Yetkinliği
Öğrenci başarısı yarıyıl içi ve yarıyıl sonu sınavları, projeler, seminerler, kısa sınavlar, ödevler, uygulamalar, laboratuvar, staj ve benzeri araçlarla ölçülür. Yarıyıl/yıl içi ve yarıyıl/yılsonu çalışmalarının her biri 100 puan üzerinden değerlendirilir. Sınavlar akademik takvimde belirlenen sınav tarihlerinde dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından yapılır. Yarıyıl/yıl içi çalışmaları, ölçme ve değerlendirme faaliyetlerinin türü ve oranı %30-%70 aralığında, süren çalışmalar için %0-%100 aralığında, uzaktan öğretim yöntemi ile verilen derslerde, yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya etkisi en fazla %20, yarıyıl sonu değerlendirmesi ise en az %80 olmak koşulu ile, yarıyıl/yıl içi değerlendirme ağırlığı, ilgili öğretim elemanı tarafından derse yazılma ve kayıt haftasından önce belirlenir. ÖBS üzerinden yarıyıl/yıl dersleri başlamadan önce öğrencilere duyurulur. Ara sınavlar akademik takvimde belirtilen ara sınav haftası içinde yapılır. Süren çalışmanın ölçme ve değerlendirilmesi en geç yarıyıl/yılsonu değerlendirme dönemi sonunda başarı notuna çevrilir. Öğrencilere, aldıkları her eğitim-öğretim çalışması için 100 puan üzerinden verilen not, harf notu şekline dönüştürülerek bir başarı notu olarak takdir edilir. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenci ilgili dersi başarmış sayılır. Öğrencinin, DC harf notu aldığı dersten/derslerden başarılı ya da başarısız olması, yarıyıl not ortalaması koşuluna bağlıdır. Öğrenci, DC harf notu aldığı dersin/derslerin bulunduğu yarıyıl not ortalamasının 2.00 ve üzeri olması durumunda, bu dersi/dersleri başarmış sayılır.
Programın eğitim amaçlarına ulaşıldığını belirlemek ve belgelemek için kullanılan ölçme ve değerlendirme sürecinin aşağıda belirtilen şekilde işletilmesi planlanmıştır: Program Eğitim Amaçlarına Ulaşma için her yıl düzenlenmek üzere İşveren/yönetici anketleri ve mezun öğrenci anketlerinden yararlanılır. Mezun anketi Google üzerinden oluşturulan anketin uygulanması ile gerçekleştirilir. Son beş yıl içinde bölüm mezunlarımızın doldurduğu anketler değerlendirilerek yorumlanır.Aynı zamanda iki yılda bir mezun öğrenci buluşması organize edilir ve bu toplantıda son beş yıl içindeki mezunlarımıza Eğitim Amaçları ölçme anketi uygulanır. Genel olarak Eğitim Amaçlarına ulaşma hedefi Bölüm Akademik Kurulunda %60 olarak belirlenmiştir. Bunun yanında, mezun anketinde liderlik pozisyonu ayrı bir soruda değerlendirilmiş olup son beş yıl içinde mezun olanlar için ulaşma hedefi %5 olarak öngörülmüştür. Toplanan veriler, hedeflenen Eğitim Amaçların ile karşılaştırılır. İlgili sonuçlar Bölüm Akademik Kurulu ve Danışma Kurulu üyeleriyle paylaşılır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tatrihi: 1.05.2024 / 30.09.2029
- Kocaeli Üniversitesi Kimya Müh Bölümüne Üniversitelere Giriş Sınavının ilgili puan türünden yeterli puanı alan öğrenciler kayıt yaptırabilmektedir. Bölüme eşdeğer bir programda eğitim gören öğrenci üniversite tarafından kontenjan açıldığı takdirde yatay geçiş için başvuru yapabilir. Ayrıca ön lisans programlarından mezun olup dikey geçiş sınavında başarılı olan öğrenciler kontenjan dahilinde kabul edilebilir.
- Kimya Mühendislerinin çalışma alanlarından bazıları; Seramik sektörü, İlaç sektörü, Tekstil sektörü, Boya sektörü, Metal ve kaplama sanayi, Gübre sektörü, Lastik ve kauçuk sektörü, Endüstriyel tesisler, Savunma sanayi, Özel ve kamu proje büroları, İthalat-ihracat büroları, Petrokimya sektörü, Otomotiv sektörü, Gıda sektörü. Kimya Mühendislerinin sektörlerde sorumluluk aldığı birimler; Arastırma-gelistirme, Proses tasarımı ve optimizasyon, Fabrika organizasyonu ve isletme, Kalite güvence, güvenlik ve çevre kalitesi, Teknik satıslar, servis ve pazarlama, Yönetim
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir

Qualification Code | TR0030041831 | |
Qualification Title | Chemical Engineering Bachelor's Degree (30% English) | |
Awarding Body | Kocaeli University | |
Awarding Body Contact | Kocaeli University Faculty of Engineering, Department of Chemical Engineering, Umuttepe Campus 41001, İzmit/KOCAELİ 0262 303 3542 | |
Awarding Body Url | http://www.kocaeli.edu.tr | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Chemical engineering and processes | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile |
| |
Learning Environments | Education and training are carried out in the form of formal education. In addition, practical training is provided in laboratories within higher education institutions or in industry and workplaces as internships or workplace engineering training. | |
Description |
| |
Key Competencies | Technical Knowledge and Application Skills Analytical Thinking and Problem Solving Competency Creativity and Innovation Ability to Work Cross-Disciplinarily Communication Skills Teamwork and Leadership Ethics and Social Responsibility Project Management and Organization Skills Lifelong Learning and Development Environmentally Friendly and Sustainable Practices | |
Further Info | Student success is measured through mid-term and final exams, projects, seminars, quizzes, assignments, practices, laboratories, internships and similar tools. Semester/midterm and semester/end-year studies are each evaluated out of 100 points. Exams are held by the instructor responsible for the course on the exam dates specified in the academic calendar. The semester/midterm evaluation weight is determined by the course instructor before the week of course registration and registration in a predefined range: for normal courses 30%-70%, for ongoing studies it is in the range of 0%-100%, in courses given via distant (online) education, the weight of mid-term evaluations is at most 20% and end-of-semester evaluation is at least 80%. It is announced to students via ÖBS before the semester/year courses start. Midterm exams are held during the midterm exam week specified in the academic calendar. Measurement and evaluation of ongoing work is converted into a success grade at the latest at the end of the semester/year-end evaluation period. The grade given to students out of 100 for each educational work they undertake is converted into a letter grade and evaluated as a success grade. A student who receives one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from a course is deemed to have succeeded in the relevant course. The student's success or failure in the course(s) for which he received a DC letter grade depends on his semester GPA. If the student's grade point average for the semester in which the student received a DC letter grade is 2.00 or above, he/she is deemed to have succeeded in the course(s). The measurement and evaluation process used to determine and document that the educational objectives of the program have been achieved is planned to be operated as follows: Employer/manager surveys and graduate student surveys are used to be conducted every year to achieve the educational objectives of the program. The graduate survey is carried out by applying the survey created via Google. The surveys filled out by our department graduates in the last five years are evaluated and interpreted. At the same time, a graduate student meeting is organized every two years, and at this meeting, an Educational Objectives measurement survey is applied to our graduates in the last five years. In general, the target of achieving the Educational Goals has been determined as 60% by the Department Academic Board. In addition, the leadership position was evaluated in a separate question in the graduate survey, and the attainment target was predicted to be 5% for those who graduated in the last five years. The collected data is compared with the targeted Educational Objectives. Relevant results are shared with the Department Academic Board and Advisory Board members. | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. | |
Access Requirements |
| |
Conditions for Success | In order to graduate from the Department of Chemical Engineering, students must first pass the English exemption exam or successfully complete the preparatory class. They are expected to have taken and succeeded in courses corresponding to a workload of 240 ECTS during their four-year undergraduate education. Courses are divided into two groups: compulsory and elective. Every student is obliged to take the compulsory courses of the department/program in which he/she is registered. Elective courses; They are divided into two groups: department/program elective courses and university elective courses. In addition, they must take and pass 30% of the courses in English. Undergraduate students must complete an industrial internship of at least 40 working days in the summer months in fields approved by the department. The internship consists of 20 working days of laboratory and 20 working days of operational internship. | |
Progression Paths (Relationship Type) |
| |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030041831
ISCO 08
ISCO 08
- To give high quality Chemical Engineering education at world standards.
- To provide information and technological contribution to solutions of national and international problems by improving research quality
- To develop industry collaboration
Education and training are carried out in the form of formal education. In addition, practical training is provided in laboratories within higher education institutions or in industry and workplaces as internships or workplace engineering training.
- Adequate knowledge of mathematics, science and related engineering discipline-specific subjects; Ability to use theoretical and applied knowledge in these fields in solving complex engineering problems.
- Ability to identify, formulate and solve complex engineering problems; Ability to select and apply appropriate analysis and modeling methods for this purpose.
- The ability to design a complex system, process, device or product to meet specific requirements under realistic constraints and conditions; Ability to apply modern design methods for this purpose.
- The ability to select and use modern techniques and tools necessary for the analysis and solution of complex problems encountered in engineering applications; Ability to use information technologies effectively.
- Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results for the study of complex engineering problems or discipline-specific research topics.
- Ability to work effectively in interdisciplinary teams.
- Ability to work effectively in multidisciplinary teams.
- Ability to do individual work.
- Ability to communicate effectively verbally and in writing; knowledge of at least one foreign language; Writing effective reports and understanding written reports, preparing design and production reports, making effective presentations.
- Ability to give and receive clear and understandable instructions.
- Awareness of the necessity of lifelong learning; The ability to access information, follow developments in science and technology and constantly renew oneself.
- Knowledge of compliance with ethical principles, professional and ethical responsibility, and standards used in engineering practices.
- Knowledge of business practices, such as project management, risk management and change management; awareness about entrepreneurship and innovation; Information about sustainable development.
- Information about the effects of engineering practices on health, environment and security at universal and social dimensions and the problems of the age reflected in the field of engineering; Awareness of the legal consequences of engineering solutions.
Technical Knowledge and Application Skills
Analytical Thinking and Problem Solving Competency
Creativity and Innovation
Ability to Work Cross-Disciplinarily
Communication Skills
Teamwork and Leadership
Ethics and Social Responsibility
Project Management and Organization Skills
Lifelong Learning and Development
Environmentally Friendly and Sustainable Practices
Student success is measured through mid-term and final exams, projects, seminars, quizzes, assignments, practices, laboratories, internships and similar tools. Semester/midterm and semester/end-year studies are each evaluated out of 100 points. Exams are held by the instructor responsible for the course on the exam dates specified in the academic calendar.
The semester/midterm evaluation weight is determined by the course instructor before the week of course registration and registration in a predefined range: for normal courses 30%-70%, for ongoing studies it is in the range of 0%-100%, in courses given via distant (online) education, the weight of mid-term evaluations is at most 20% and end-of-semester evaluation is at least 80%. It is announced to students via ÖBS before the semester/year courses start. Midterm exams are held during the midterm exam week specified in the academic calendar. Measurement and evaluation of ongoing work is converted into a success grade at the latest at the end of the semester/year-end evaluation period. The grade given to students out of 100 for each educational work they undertake is converted into a letter grade and evaluated as a success grade. A student who receives one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from a course is deemed to have succeeded in the relevant course. The student's success or failure in the course(s) for which he received a DC letter grade depends on his semester GPA. If the student's grade point average for the semester in which the student received a DC letter grade is 2.00 or above, he/she is deemed to have succeeded in the course(s).
The measurement and evaluation process used to determine and document that the educational objectives of the program have been achieved is planned to be operated as follows: Employer/manager surveys and graduate student surveys are used to be conducted every year to achieve the educational objectives of the program. The graduate survey is carried out by applying the survey created via Google. The surveys filled out by our department graduates in the last five years are evaluated and interpreted. At the same time, a graduate student meeting is organized every two years, and at this meeting, an Educational Objectives measurement survey is applied to our graduates in the last five years. In general, the target of achieving the Educational Goals has been determined as 60% by the Department Academic Board. In addition, the leadership position was evaluated in a separate question in the graduate survey, and the attainment target was predicted to be 5% for those who graduated in the last five years. The collected data is compared with the targeted Educational Objectives. Relevant results are shared with the Department Academic Board and Advisory Board members.
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
- Students who get the required score from relevant test type in the central university placement test conducted by OSYM ( Student Selection and Placement Center) can register to Kocaeli University Chemical Engineering Department. Lateral transfer student of an equivalent program is also possible in case a quota is provided by the university. Graduates of associate degree programs of relevant field of study are also admitted to the program for their further studies on condition that they get the required score from Vertical Transfer Examination conducted by OSYM ( Student Selection and Placement Center).
- Some of the working fields of the chemical engineers are; Ceramic Industry, Medicine Industry, Textile Industry, Paint Industry, Metal and Coating Industry, Fertilizer Industry, Rubber and Caoutchouc Industry, Industrial Facilities, Defense Industry, Private and Public Project Offices, Import and Export Offices, Petrochemical Industry, Automotive Industry, Food Industry. Chemical Engineers take responsibility in the following units of the working fields; Research and Development, Process Design and Optimization, Plant Organization and Management, Quality assurance, security and environmental quality, Technical Sales, Services and Marketing, Administration
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Qualification is continuous
