Yeterlilik Kodu | TR0030022542 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Kimya Mühendisliği (İngilizce) Lisans Diploması | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Ankara Üniversitesi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ankara Üniversitesi Rektörlüğü, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://www.ankara.edu.tr/ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Genel | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Kimya mühendisliği ve prosesleri | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 240 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim, örgün öğretimdir. Ayrıca, laboratuvarlar ve endüstride staj eğitimi olarak uygulamalı eğitim yapılır. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Girişimcilik yetkinliği | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğrencilere aldıkları her ders için, aşağıdaki harf notlarından biri öğretim elemanı tarafından dönem sonu ders notu olarak takdir olunur. Harf notlarının puan karşılıkları ve katsayıları aşağıdaki tabloda verilmiştir:
A+: Bir derste üstün başarı gösteren öğrencilere verilen ve öğrenci durum belgesinde (transkript) gösterilen harf notunu ifade eder. Bir öğrencinin bir yarıyılda/yılda aldığı derslerden (C3) 2,00 ve üstünde not aldığı dersler başarılı, (F1), (F2), (F3) ve (F4) aldıkları dersle başarısız sayılır. Kayıtlı olduğu programın tüm derslerini başarıyla tamamlayan ve genel akademik not ortalaması (C3) 2,00 ve üzerinde olan öğrenci diploma almaya hak kazanır. F3: Final sınavına girme hakkı olduğu halde sınava girmedi, başarısız. F4: Devamsızlık nedeniyle final sınavı ve bütünleme sınavına girme hakkı yok, başarısız. F1, F2, F3, F4 notları, not ortalamaları hesabında ilgili katsayılarına göre ortalamaya katılır. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak belirlenir. Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 1.05.2024/30.09.2029 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı | 1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak. 2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak. 3. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Kayıtlı bulunduğu eğitim öğretim programı için ilgili kurullarca belirlenen yükümlülükleri yerine getirerek en az 2,00 GABNO’yu (Genel akademik başarı not ortalamasını) sağlamak ve asgari 240 AKTS ders kredisini başarmak | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
1. Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler. 2. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030022542
ISCO:08
ISCO:08
- Ankara Üniversitesi Kimya Mühendisliği Lisans Programı mezunları; kimya mühendisliği alanı ve ilişkili alanlarda; ulusal ve uluslararası özel kuruluşlarda, kamu kuruluşları ve üniversitelerde başarıyla mühendislik ve/veya araştırma-geliştirme yaparlar.
- Ankara Üniversitesi Kimya Mühendisliği Lisans Programı mezunları; Geleceğin başarılı yöneticileri veya akademisyenleri olabilirler.
Eğitim ve öğretim, örgün öğretimdir. Ayrıca, laboratuvarlar ve endüstride staj eğitimi olarak uygulamalı eğitim yapılır.
- Bir iş veya öğrenme alanına ilişkin teori ve ilkeleri eleştirel bir yaklaşımla sorgulayabilecek ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
- Bir iş veya öğrenme alanında karmaşık, öngörülmeyen sorunları çözmede ileri düzeyde yenilikçi uzmanlık becerilerine sahiptir.
- Bir iş veya öğrenme alanındaki sorunlara ilişkin verileri analiz eder ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirir.
- Alanıyla ilgili karmaşık mesleki ve teknik çalışmaları yönetir, uygulamada ortaya çıkabilecek sorunları çözmede ekip üyesi olarak sorumluluk alır, ekip üyelerinin mesleki gelişim ihtiyaçlarını belirler.
- Alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve bunları karşılamaya yönelik hayat boyu öğrenme anlayışına sahiptir.
- Anadilinde yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
- Alanına özgü bilişim teknolojilerini en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde kullanır.
- Alanıyla ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ya da sözlü olarak alanda uzman veya uzman olmayan gruplarla paylaşır.
- Alanıyla ilgili verilerin toplanması, analiz edilmesi ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında bilimsel, toplumsal ve etik ilke ve değerlere uygun davranır.
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Girişimcilik yetkinliği
Öğrencilere aldıkları her ders için, aşağıdaki harf notlarından biri öğretim elemanı tarafından dönem sonu ders notu olarak takdir olunur. Harf notlarının puan karşılıkları ve katsayıları aşağıdaki tabloda verilmiştir:
Puanlar |
Notlar |
Katsayılar |
100+ |
A+ |
4,00 |
90-100 |
A |
4,00 |
85-89 |
B1 |
3,50 |
80-84 |
B2 |
3,25 |
75-79 |
B3 |
3,00 |
70-74 |
C1 |
2,75 |
65-69 |
C2 |
2,50 |
60-64 |
C3 |
2,00 |
50-59 |
F1 |
1,50 |
49 ve aşağısı |
F2 / F3 / F4 |
0,00 / 0,00 / 0,00 |
A+: Bir derste üstün başarı gösteren öğrencilere verilen ve öğrenci durum belgesinde (transkript) gösterilen harf notunu ifade eder. Bir öğrencinin bir yarıyılda/yılda aldığı derslerden (C3) 2,00 ve üstünde not aldığı dersler başarılı, (F1), (F2), (F3) ve (F4) aldıkları dersle başarısız sayılır. Kayıtlı olduğu programın tüm derslerini başarıyla tamamlayan ve genel akademik not ortalaması (C3) 2,00 ve üzerinde olan öğrenci diploma almaya hak kazanır. F3: Final sınavına girme hakkı olduğu halde sınava girmedi, başarısız. F4: Devamsızlık nedeniyle final sınavı ve bütünleme sınavına girme hakkı yok, başarısız. F1, F2, F3, F4 notları, not ortalamaları hesabında ilgili katsayılarına göre ortalamaya katılır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak belirlenir.
Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 1.05.2024/30.09.2029
1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
3. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.
1. Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
2. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030022542 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Chemical Engineering (English) Bachelor's Degree | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Ankara University | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Ankara University Rectorate, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://www.ankara.edu.tr/en | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | General | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Chemical engineering and processes | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO:08 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 240 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 4 Yıl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | Graduates of the Ankara University, Faculty of Engineering, Chemical Engineering Undergraduate Program: 1. successfully perform engineering and /or research and development in universities, public institutions, or private institutions in the field of Chemical Engineering and related fields. 2. can be successful academics or managers of the future | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | Education and training is formal education. Additionally, practical training is provided as internship training in laboratories and industry. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at an advanced level: 1. Literacy competency 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering 4. Digital competence 5. Entrepreneurial competence | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | For each course taken by the students, one of the following letter grades is assigned by the instructor as the final course grade. The point equivalents and coefficients of the letter grades are given in the table below:
A+: It refers to the letter grade given to students who show outstanding success in a course and shown on the student status document (transcript). Among the courses a student takes in a semester/year, courses with a grade of (C3) 2.00 and above are considered successful, and courses with (F1), (F2), (F3) and (F4) are considered unsuccessful. Students who successfully complete all the courses of the program they are enrolled in and have a cumulative grade point average (C3) of 2.00 and above are entitled to receive a diploma. F3: Did not take the final exam even though he/she had the right to take the final exam, failed. F4: No right to take the final exam and make-up exam due to absenteeism, unsuccessful. F1, F2, F3, F4 grades are added to the average according to their respective coefficients in the calculation of grade point averages. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • Council of Higher Education is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions. • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions are published that are prepared every year within the framework of the criteria determined by Council of Higher Education. Reports containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, prepared according to "University Monitoring and Evaluation Reports" are shared with the public by Council of Higher Education. • "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of Foundation Higher Education Institutions are published by Council of Higher Education every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of Foundation Higher Education Institutions, are shared with the public by Council of Higher Education.
Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum: 1.1. Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the Senates of Higher Education Institutions in accordance with the basic principles determined by Council of Higher Education. 1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by Higher Education Institutions with the approval of Council of Higher Education after being accepted by the relevant Deans Council. 2. Measurement-Evaluation: Methods to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student, are determined in accordance with the basic principles determined by Council of Higher Education. MÜDEK Association for Evaluation and Accreditation of Engineering Programs Validity Period of MÜDEK Accreditation 01.05.2024/30.09.2029 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | 1. To have graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have met the conditions for admission to undergraduate programs of higher education institutions. 2. Being placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Center, the procedures and principles of which are determined by Council of Higher Education. 3. For associate degree graduates; being placed in the undergraduate programs that are a continuation of the fields they have completed, as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by Measurement, Selection and Placement Center, the procedures and principles of which are determined by Council of Higher Education. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | To achieve at least 2.00 GABNO (General academic success grade point average) and achieve a minimum of 240 ECTS course credits by fulfilling the obligations determined by the relevant boards for the education program in which the student is registered. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | 1. Students having bachelor's degree can continue with master's programs and, with doctoral and art proficiency programs accepted with a bachelor's degree, in the case of providing the relevant conditions. 2. Undergraduate students have the right to participate in double major programs in their department, opened by the higher education institutions. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and, if successful, receive two separate undergraduate diplomas. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | The qualification is always valid. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030022542
ISCO:08
ISCO:08
Graduates of the Ankara University, Faculty of Engineering, Chemical Engineering Undergraduate Program:
1. successfully perform engineering and /or research and development in universities, public institutions, or private institutions in the field of Chemical Engineering and related fields.
2. can be successful academics or managers of the future
Education and training is formal education. Additionally, practical training is provided as internship training in laboratories and industry.
- Has advanced theoretical and practical knowledge to question the theories and principles of a business or learning field with a critical approach.
- Possess advanced innovative specialist skills in solving complex, unpredictable problems in a business or learning field.
- Analyses data related with problems in a business or learning area and develops evidence-based solutions.
- Manages complex professional and technical studies related to the field, takes responsibility as a team member in solving problems that may arise in practice, and determines the professional development needs of team members.
- Evaluates the knowledge and skills in the field with a critical approach, determines the learning needs and has a lifelong learning approach to meet these learning needs.
- Communicates effectively in written and oral form in the native language and speaks a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
- Uses field-specific information technologies at least at the advanced level of the European Computer Usage License.
- Shares the thoughts on issues related to the field and solution suggestions to problems, supported by quantitative and qualitative data, in writing or verbally, with groups of experts or non-experts in the field.
- Acts in accordance with scientific, social and ethical principles and ethical values during the collection and analysis of data and the announcement of the results, related with the field.
- Organizes and implements projects and events in cooperation with other professional groups for the related social environment, with awareness of social responsibility.
Possesses the key competencies listed below at an advanced level:
1. Literacy competency
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
4. Digital competence
5. Entrepreneurial competence
For each course taken by the students, one of the following letter grades is assigned by the instructor as the final course grade. The point equivalents and coefficients of the letter grades are given in the table below:
Skores |
Grades |
Quotient |
100+ |
A+ |
4,00 |
90-100 |
A |
4,00 |
85-89 |
B1 |
3,50 |
80-84 |
B2 |
3,25 |
75-79 |
B3 |
3,00 |
70-74 |
C1 |
2,75 |
65-69 |
C2 |
2,50 |
60-64 |
C3 |
2,00 |
50-59 |
F1 |
1,50 |
49 and less |
F2 / F3 / F4 |
0,00 / 0,00 / 0,00 |
A+: It refers to the letter grade given to students who show outstanding success in a course and shown on the student status document (transcript). Among the courses a student takes in a semester/year, courses with a grade of (C3) 2.00 and above are considered successful, and courses with (F1), (F2), (F3) and (F4) are considered unsuccessful. Students who successfully complete all the courses of the program they are enrolled in and have a cumulative grade point average (C3) of 2.00 and above are entitled to receive a diploma. F3: Did not take the final exam even though he/she had the right to take the final exam, failed. F4: No right to take the final exam and make-up exam due to absenteeism, unsuccessful. F1, F2, F3, F4 grades are added to the average according to their respective coefficients in the calculation of grade point averages.
In order to monitor the quality of higher education programs;
• Council of Higher Education is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions.
• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions are published that are prepared every year within the framework of the criteria determined by Council of Higher Education. Reports containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, prepared according to "University Monitoring and Evaluation Reports" are shared with the public by Council of Higher Education.
• "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of Foundation Higher Education Institutions are published by Council of Higher Education every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of Foundation Higher Education Institutions, are shared with the public by Council of Higher Education.
Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the Senates of Higher Education Institutions in accordance with the basic principles determined by Council of Higher Education.
1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by Higher Education Institutions with the approval of Council of Higher Education after being accepted by the relevant Deans Council.
2. Measurement-Evaluation: Methods to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student, are determined in accordance with the basic principles determined by Council of Higher Education.
MÜDEK Association for Evaluation and Accreditation of Engineering Programs
Validity Period of MÜDEK Accreditation 01.05.2024/30.09.2029
1. To have graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have met the conditions for admission to undergraduate programs of higher education institutions.
2. Being placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Center, the procedures and principles of which are determined by Council of Higher Education.
3. For associate degree graduates; being placed in the undergraduate programs that are a continuation of the fields they have completed, as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by Measurement, Selection and Placement Center, the procedures and principles of which are determined by Council of Higher Education.
1. Students having bachelor's degree can continue with master's programs and, with doctoral and art proficiency programs accepted with a bachelor's degree, in the case of providing the relevant conditions.
2. Undergraduate students have the right to participate in double major programs in their department, opened by the higher education institutions. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and, if successful, receive two separate undergraduate diplomas.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
The qualification is always valid.
