Yeterlilik Kodu | TR0030019753 | |
Yeterlilik Adı | Kültür Varlıklarını Koruma ve Onarım Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Yücetepe Mahallesi 85.Cadde No:8 06570 Çankaya/ANKARA | |
Sorumlu Kurum URL | https://hacibayram.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Sosyoloji ve kültürel çalışmalar | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08:2651.29 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Arkeolojik ve etnografik niteliğe sahip taşınır ve/veya taşınmaz sanat ve kültür varlıklarına ve onların korunmalarına karşı duyarlı, kendisinin ve mesleğinin toplumdaki yerini kavramış, sanat ve kültür varlıklarının korunması alanında teknik bilgi ve temel uygulama becerileri kazanmış, mesleki yeterlik ve etik sorumluluk taşıyan, kamu yararını gözeten, gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanabilen, mesleki gelişmeye açık koruma meslek elemanları (konservatör) yetiştirmek. | |
Öğrenme Ortamları | Okul İçi (Derslik, Atölye, Laboratuvar) ve Okul Dışı (Staj) | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | BİLGİ:
BECERİ:
YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme):
YETKİNLİK (Öğrenme):
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bölümümüzde Ölçme ve Değerlendirme Üniversitemizin Ön Lisans ve Lisans Sınav Yönetmeliği uyarınca gerçekleştirilmektedir. Yazılı Sınav, Çoktan Seçmeli Sınav, Uygulamalı Sınav, Proje ile ölçme ve değerlendirme yapılan derslerde başarı puanlarına göre alınan harf notları sırasıyla şu şekildedir: AA 4,00 90-100 BA 3,50 85-89 BB 3,00 80-84 CB 2,50 75-79 CC 2,00 70-74 DC 1,50 65-69 DD 1,00 60-64 FD 0,50 50-59 FF 0,00 0-49 BL (BAŞARILI) -- -- BZ (BAŞARISIZ) -- -- DZ (DEVAMSIZ) ---GR (GİRMEDİ) Ek olarak, Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC, DC veya DD notunu alan öğrenci, bu dersi başarmış sayılır. Yarıyıl/yıl dönem sonu sınavına girmeyen öğrenciye, yarıyıl/yıl içi çalışmalarına bakılmadan GR notu verilir ve sisteme notu sıfır olarak işlenir. DZ ve GR notları, FF işlemi görür ve ağırlıklı genel not ortalamasına katılır. DZ ve GR notlarıyla başarısız olunan dersler müteakip yarıyılda/yılda öncelikle alınır. Daha önce öğrenim görülen yükseköğretim kurumlarında son beş yıl içinde alınan derslere ait notlar, harf notuna çevrilir. Not dönüşümünde kullanılacak ölçüt Senato tarafından belirlenir. İlgili Yönetmeliğe aşağıda sunulan link üzerinden ulaşılabilir. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=33750&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5 | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Kültür Varlıklarını Koruma ve Onarım Programı FEDEK (Fen - Edebiyat Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme Ve Akreditasyon Derneği) tarafından akredite edilmiştir (20 .05 2024- 30.09. 2026). İlgili listeye aşağıdaki link üzerinden ulaşılabilir. https://fedek.org.tr/_uploads/AKREDITE_KURUMLAR_25022025.pdf | |
Giriş Şartı | Türk Öğrenciler: (1) Lise Diploması, (2) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi, öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı ile yerleştirme yapılmaktadır. Adaylar merkezi sınav puanları ve lise not ortalamalarından oluşan puanlara göre programlara erişim sağlar. Uluslararası Öğrenciler (YÖS Sınavı istemeyen programlar için): Lise Diploması ve T.C. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından verilen "Denklik Belgesi". Adaylar lise not ortalamalarına göre programlara erişim sağlar. | |
Başarma Şartları | Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 240’dır. Öğrencilerin zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Türkiye’de, kültür varlıklarını koruma ve onarım programlarını başarıyla tamamlayan mezunlar için, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Vakıflar Genel Müdürlüğü gibi kültür varlıklarından sorumlu kamu kuruluşları ile arkeolojik kazılar, müzeler, koruma laboratuvarları, özel koleksiyonlar ve restorasyon firmaları gibi kamu ve özel sektörde geniş istihdam olanakları mevcuttur. Bununla birlikte ülkemizde gereksinimi karşılayacak koruma elemanlarının (konservatör) azlığı dikkati çekmektedir. Müzeler ve ören yerleri konservatörlere en çok ihtiyaç duyulan istihdam alanlarının başında gelir. Müzelerin öncelikli sorumluluğu varlık nedenleri olan eserleri korumak, onlar için en uygun çevre koşullarını sağlamaktır. Bu düşünce bir yandan az ya da çok onarımı (etkin koruma), öte yandan da her türlü bozulmanın önüne geçecek koşulların hazırlanmasını (önleyici koruma) gerekli kılmaktadır. Bu amaca ulaşmak için müzeciler ve sergi tasarımcıları (küratör) kadar koruma uzmanlarına gereksinim duyulmaktadır. Türkiye’de bu konuda karşılaşılan güçlüklerin başta gelen nedenlerinden biri müzelerde koruma eğitimi ve kadrolu konservatör istihdamının yetersizliğidir. Türkiye müzelerinde çalışan kadrolu konservatör sayısı gün geçtikçe artmaktadır; ancak Bakanlığa bağlı 300 civarında müze ve ziyarete açık ören yeri, 320 civarında bilimsel kazı olduğu düşünülürse kadrolu meslek elemanı istihdamının sürdüğü de açıkça anlaşılmaktadır. Arkeolojik kazılar da konservatörler için geniş çalışma olanağı bulunan koruma uygulama alanlarıdır. Arkeolojik buluntuların korunması kazı alanında başlar. Toprak altından gün ışığına çıkartılan eserlerin arkeolojik bilgi ve izlerini kaybetmeden gelecek kuşaklara aktarılması kazı ve korumanın birlikte planlanmasıyla mümkündür. UNESCO’nun 1956 yılı kararları arasında, kazıdaki korumanın önceden planlanması gerektiği, tesadüflere bırakılamayacak kadar önemli bir konu olduğu vurgulanmıştır. Kazı sırasında buluntuları veya mimari kalıntıları içeren bir koruma, kazı ekibi içinde profesyonel bir veya daha çok konservatörün sürekli bulunmasını gerektirmektedir. Konservatörler için bir diğer istihdam alanı mimari mirasın korunmasına yönelik uygulama yapılan restorasyon şantiyeleridir. Tarihi binalardaki duvar resimleri, mozaik, taş, çini, sıva, ahşap, metal gibi özgün yapı malzemeleri ve süslemelerinin korunması mimarlardan çok konservatörlerin uygulama alanına girmekte ve bu yönde talepler artış göstermektedir. Mezunlar için kamuya ve özel sektöre hizmet vermek üzere firmalaşma olanakları da mevcuttur. Son zamanlarda, başta İstanbul’da olmak üzere arkeolojik kazılara, müzelere, özel koleksiyonerlere ve restorasyon şantiyelerine kendi uzmanlık alanlarına ilişkin hizmet veren şirket sayısı artış kaydetmektedir. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü’nün son zamanlarda Türkiye’de yapılan yerli ve yabancı kazılara koruma planlaması ve konservatör bulundurma zorunluluğu getirmesi, müzelerden gelen talepler ve konuya artan ilgi mezunlar için geniş istihdam olanakları sağlamaktadır. Program mezunları için, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Vakıflar Genel Müdürlüğü gibi kültür varlıklarından sorumlu kamu kuruluşları ile arkeolojik kazılar, müzeler, koruma laboratuvarları, özel koleksiyonlar ve restorasyon firmaları gibi kamu ve özel sektörde geniş istihdam alanları mevcuttur. | |
Yasal Dayanağı |
| |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030019753
ISCO 08:2651.29
ISCO 08:2651.29
Arkeolojik ve etnografik niteliğe sahip taşınır ve/veya taşınmaz sanat ve kültür varlıklarına ve onların korunmalarına karşı duyarlı, kendisinin ve mesleğinin toplumdaki yerini kavramış, sanat ve kültür varlıklarının korunması alanında teknik bilgi ve temel uygulama becerileri kazanmış, mesleki yeterlik ve etik sorumluluk taşıyan, kamu yararını gözeten, gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanabilen, mesleki gelişmeye açık koruma meslek elemanları (konservatör) yetiştirmek.
Okul İçi (Derslik, Atölye, Laboratuvar) ve Okul Dışı (Staj)
- Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası geçerliliği olan temel bilgilere sahip olur.
- Koruma uygulaması yapılacak taşınır, taşınmaz nitelikteki kültür ve sanat varlıklarına ilişkin malzeme ve üretim teknolojisi bilgilerini edinir.
- Türkiye ve dünyada koruma ve onarım alanındaki bilgi ve teknolojik gelişmeleri izleme; koruma ve onarımda kullanılan malzeme, alet ve aygıtları tanıma, kullanma bilgi ve becerisi kazanır.
- Taşınır/taşınabilir kültür ve sanat varlıkları ile mimari yüzeylerin korunmasında karşılaşılan sorunların türleri ve nedenlerinin bilimsel yöntemlerle araştırılması, belirlenmesi ve belgelenmesini sağlar.
- Koruma bilimine yardımcı olan arkeoloji, sanat tarihi, güzel sanatlar, müzecilik, mimarlık, mineraloji, mikrobiyoloji, petrografi ve arkeometri gibi farklı sanat, sosyal ve fen bilimleri ile işbirliği içinde bulunarak; çalışma alanına ilişkin teşhis ve tedavi yöntemleri geliştirecek araştırma-uygulama becerisi kazanır.
- Teorik bilgi kazanımlarını ve uygulama deneyimlerini, alanıyla ilgili çalışmaların yapıldığı laboratuvar, müze ve kazı alanlarındaki uygulamalarda etkili olarak kullanma becerisine sahip olur.
- Alana ilişki uygulama projelerini tasarlayabilme, süreç yönetimini sağlayabilme ve projeleri başarılı bir şekilde verili süre içerisinde tamamlayabilme disiplini kazanır.
- Koruma ve onarım uygulamalarını mesleki ölçütler ışığında, eleştirel bakış açısıyla yorumlama ve değerlendirme yetisine sahip olur.
- Alana ilişkin uygulama çalışmalarında edindiği kuramsal, teknik ve teknolojik bilgi birikimini uluslararası kabul gören mesleki etik ve ilkelere uygun şekilde kullanır.
- Mesleki deneyimlerle bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme; değişime, yeniliğe ve açık olma nosyonuna sahip olur.
BİLGİ:
- Beşeri Bilimler alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleri ile diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kurumsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
BECERİ:
- Beşeri Bilimler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
- Beşeri bilimler alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular.
YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme):
- Beşeri Bilimler alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Beşeri bilimler alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar.
YETKİNLİK (Öğrenme):
- Beşerî bilimler alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
Bölümümüzde Ölçme ve Değerlendirme Üniversitemizin Ön Lisans ve Lisans Sınav Yönetmeliği uyarınca gerçekleştirilmektedir.
Yazılı Sınav, Çoktan Seçmeli Sınav, Uygulamalı Sınav, Proje ile ölçme ve değerlendirme yapılan derslerde başarı puanlarına göre alınan harf notları sırasıyla şu şekildedir:
AA 4,00 90-100
BA 3,50 85-89
BB 3,00 80-84
CB 2,50 75-79
CC 2,00 70-74
DC 1,50 65-69
DD 1,00 60-64
FD 0,50 50-59
FF 0,00 0-49
BL (BAŞARILI) -- -- BZ (BAŞARISIZ) -- -- DZ (DEVAMSIZ) ---GR (GİRMEDİ)
Ek olarak, Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC, DC veya DD notunu alan öğrenci, bu dersi başarmış sayılır.
Yarıyıl/yıl dönem sonu sınavına girmeyen öğrenciye, yarıyıl/yıl içi çalışmalarına bakılmadan GR notu verilir ve sisteme notu sıfır olarak işlenir.
DZ ve GR notları, FF işlemi görür ve ağırlıklı genel not ortalamasına katılır. DZ ve GR notlarıyla başarısız olunan dersler müteakip yarıyılda/yılda öncelikle alınır.
Daha önce öğrenim görülen yükseköğretim kurumlarında son beş yıl içinde alınan derslere ait notlar, harf notuna çevrilir. Not dönüşümünde kullanılacak ölçüt Senato tarafından belirlenir.
İlgili Yönetmeliğe aşağıda sunulan link üzerinden ulaşılabilir.
https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=33750&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Kültür Varlıklarını Koruma ve Onarım Programı FEDEK (Fen - Edebiyat Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme Ve Akreditasyon Derneği) tarafından akredite edilmiştir (20 .05 2024- 30.09. 2026). İlgili listeye aşağıdaki link üzerinden ulaşılabilir.
https://fedek.org.tr/_uploads/AKREDITE_KURUMLAR_25022025.pdf
Türk Öğrenciler:
(1) Lise Diploması, (2) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi, öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı ile yerleştirme yapılmaktadır. Adaylar merkezi sınav puanları ve lise not ortalamalarından oluşan puanlara göre programlara erişim sağlar.
Uluslararası Öğrenciler (YÖS Sınavı istemeyen programlar için):
Lise Diploması ve T.C. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından verilen "Denklik Belgesi". Adaylar lise not ortalamalarına göre programlara erişim sağlar.
Türkiye’de, kültür varlıklarını koruma ve onarım programlarını başarıyla tamamlayan mezunlar için, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Vakıflar Genel Müdürlüğü gibi kültür varlıklarından sorumlu kamu kuruluşları ile arkeolojik kazılar, müzeler, koruma laboratuvarları, özel koleksiyonlar ve restorasyon firmaları gibi kamu ve özel sektörde geniş istihdam olanakları mevcuttur. Bununla birlikte ülkemizde gereksinimi karşılayacak koruma elemanlarının (konservatör) azlığı dikkati çekmektedir.
Müzeler ve ören yerleri konservatörlere en çok ihtiyaç duyulan istihdam alanlarının başında gelir. Müzelerin öncelikli sorumluluğu varlık nedenleri olan eserleri korumak, onlar için en uygun çevre koşullarını sağlamaktır. Bu düşünce bir yandan az ya da çok onarımı (etkin koruma), öte yandan da her türlü bozulmanın önüne geçecek koşulların hazırlanmasını (önleyici koruma) gerekli kılmaktadır. Bu amaca ulaşmak için müzeciler ve sergi tasarımcıları (küratör) kadar koruma uzmanlarına gereksinim duyulmaktadır. Türkiye’de bu konuda karşılaşılan güçlüklerin başta gelen nedenlerinden biri müzelerde koruma eğitimi ve kadrolu konservatör istihdamının yetersizliğidir. Türkiye müzelerinde çalışan kadrolu konservatör sayısı gün geçtikçe artmaktadır; ancak Bakanlığa bağlı 300 civarında müze ve ziyarete açık ören yeri, 320 civarında bilimsel kazı olduğu düşünülürse kadrolu meslek elemanı istihdamının sürdüğü de açıkça anlaşılmaktadır.
Arkeolojik kazılar da konservatörler için geniş çalışma olanağı bulunan koruma uygulama alanlarıdır. Arkeolojik buluntuların korunması kazı alanında başlar. Toprak altından gün ışığına çıkartılan eserlerin arkeolojik bilgi ve izlerini kaybetmeden gelecek kuşaklara aktarılması kazı ve korumanın birlikte planlanmasıyla mümkündür. UNESCO’nun 1956 yılı kararları arasında, kazıdaki korumanın önceden planlanması gerektiği, tesadüflere bırakılamayacak kadar önemli bir konu olduğu vurgulanmıştır. Kazı sırasında buluntuları veya mimari kalıntıları içeren bir koruma, kazı ekibi içinde profesyonel bir veya daha çok konservatörün sürekli bulunmasını gerektirmektedir.
Konservatörler için bir diğer istihdam alanı mimari mirasın korunmasına yönelik uygulama yapılan restorasyon şantiyeleridir. Tarihi binalardaki duvar resimleri, mozaik, taş, çini, sıva, ahşap, metal gibi özgün yapı malzemeleri ve süslemelerinin korunması mimarlardan çok konservatörlerin uygulama alanına girmekte ve bu yönde talepler artış göstermektedir. Mezunlar için kamuya ve özel sektöre hizmet vermek üzere firmalaşma olanakları da mevcuttur. Son zamanlarda, başta İstanbul’da olmak üzere arkeolojik kazılara, müzelere, özel koleksiyonerlere ve restorasyon şantiyelerine kendi uzmanlık alanlarına ilişkin hizmet veren şirket sayısı artış kaydetmektedir.
Kültür ve Turizm Bakanlığı, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü’nün son zamanlarda Türkiye’de yapılan yerli ve yabancı kazılara koruma planlaması ve konservatör bulundurma zorunluluğu getirmesi, müzelerden gelen talepler ve konuya artan ilgi mezunlar için geniş istihdam olanakları sağlamaktadır. Program mezunları için, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Vakıflar Genel Müdürlüğü gibi kültür varlıklarından sorumlu kamu kuruluşları ile arkeolojik kazılar, müzeler, koruma laboratuvarları, özel koleksiyonlar ve restorasyon firmaları gibi kamu ve özel sektörde geniş istihdam alanları mevcuttur.
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
- Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
- Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
- Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir

Qualification Code | TR0030019753 | |
Qualification Title | Conservation and Restoration of Cultural Properties Barchelor’s Degree Diploma | |
Awarding Body | Ankara Haci Bayram Veli University | |
Awarding Body Contact | Yücetepe Neighborhood 85th Street No:8 06570 Çankaya/ANKARA | |
Awarding Body Url | https://hacibayram.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Sociology and cultural studies | |
National Occupation Classification |
ISCO 08: 2651.29 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | The aim is to train conservation professionals (conservators) who are sensitive to movable and immovable art and cultural properties with archaeological and ethnographic significance. These professionals understand their role in society, possess technical knowledge and fundamental practical skills in the preservation of art and cultural properties, uphold professional competence and ethical responsibility, prioritize public interest, and are open to continuous professional development. They are also capable of collaborating with different disciplines when necessary. | |
Learning Environments | In-School (Classroom, Workshop, Laboratory) and Out-of-School (Internship) | |
Description |
| |
Key Competencies | Information 1. To be able to have course materials containing up-to date information, applied tools and materials, methods and techniques in field studies and advanced theoretical and applied applications in other resources that inform the competences gained in the field of humanities. Skills 1. Uses the advanced theoretical and applied knowledge acquired in the field of humanities. 2. Theoretical and applied knowledge acquired in the field of humanities; To be able to use, analyze and apply education, research and community service. Competence (Independent Working and Taking Responsibility) 1. Takes responsibility individually or as a working team member to solve the main unforeseen problems encountered in the field of humanities. 2. Planning personal and institutional development using knowledge and skills in thehumanities. Competencies (Learning) 1. Evaluates the knowledge and skills acquired in the field of humanities with a criticalapproach. 2. Develops sensitive attitude towards lifelong learning. Competencies (Communication and Social) 1. To inform the relevant people and institutions in the field of humanities and to convey theirthoughts to them, to present theoretical and practical solutions to the problems. 2. Supports solutions to problems related to the field of humanities with quantitative andqualitative data and shares these data with various communication tools with experts and non-experts in the field. Competencies (Spesific for the Field) 1. It collects, analyzes, comments and shares information about the humanities field withrelevant people, institutions and organizations. 2. Observes ethical values in the process of applying the information related to the field of humanities. 3. In the field of humanities, it acquires the universality of social and cultural rights, socialand social justice awareness, and protects the historical and cultural heritage. 4. Conducts interdisciplinary research and analysis in the field of humanities. | |
Further Info | Measurement and Evaluation in Our Department Measurement and evaluation in our department are conducted in accordance with the Associate and Undergraduate Examination Regulations of our university. For courses assessed through Written Examinations, Multiple-Choice Examinations, Practical Examinations, or Projects, the letter grades assigned based on achievement scores are as follows: Letter Grade Coefficient Score Range AA 4.00 90-100 BA 3.50 85-89 BB 3.00 80-84 CB 2.50 75-79 CC 2.00 70-74 DC 1.50 65-69 DD 1.00 60-64 FD 0.50 50-59 FF 0.00 0-49 BL (PASS) -- -- BZ (FAIL) -- -- DZ (ABSENT) -- -- GR (DID NOT ATTEND) -- -- Additionally, students who receive an AA, BA, BB, CB, CC, DC, or DD grade in a course are considered to have successfully completed that course. A student who does not attend the semester/year-end exam is assigned a GR grade, regardless of their semester/year-long coursework, and their grade is recorded as zero in the system. DZ and GR grades are treated as FF and are included in the weighted cumulative grade point average (CGPA). Courses failed with a DZ or GR grade must be retaken in the following semester/year as a priority. Grades obtained in higher education institutions within the last five years are converted into letter grades. The criteria for grade conversion are determined by the Senate. The relevant regulation can be accessed via the link provided below. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=33750&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5 | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. • “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Curriculum: The Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria required for establishing undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues. 1.2. The curriculum of the National Core Curriculum is approved by the relevant Deans' Council and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by the higher education institutions. 4. Self Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation It has been accredited by FEDEK (The Association for Evaluation and Accreditation of University Programs in Mathematical, Natural and Social Sciences) from May 20, 2024, to September 30, 2026. The corresponding list can be accessed through the link provided below. https://fedek.org.tr/_uploads/AKREDITE_KURUMLAR_25022025.pdf | |
Access Requirements | For Turkish Citizens: (1) High School Diploma, (2) Placement through a centralized, nation-wide student selection and placement examination organized by Assessment, Selection and Placement Centre (ÖSYM). Candidates gain access to the programmes based on their composite scores consisting of the scores on the centralized exam and high school grade point averages. For International Students: High School Diploma and its "Certificate of Equivalency” granted by the Turkish Ministry of National Education (MoNE). Candidates gain access to the programmes based on their high school grade point averages. | |
Conditions for Success | The students studying in this undergraduate program are required to have a Cumulative Grade Points Average (Cum.GPA) of not less than 2.00/4.00 in order to graduate. The minimum number of ECTS credits required for graduation is 240. Additionally, the students are required to complete their compulsory internship in a specified duration and quality. | |
Progression Paths (Relationship Type) | In Turkey, graduates who successfully complete cultural heritage conservation and restoration programs have broad employment opportunities in both the public and private sectors. These opportunities include positions at public institutions responsible for cultural heritage, such as the Ministry of Culture and Tourism and the General Directorate of Foundations, as well as in archaeological excavations, museums, conservation laboratories, private collections, and restoration firms. However, there is a noticeable shortage of conservation professionals (conservators) in Turkey, which remains a significant challenge in the field of cultural heritage preservation. Museums and archaeological sites are among the primary employment sectors with the highest demand for conservators. Museums, in particular, bear the responsibility of preserving and maintaining cultural artifacts by ensuring their proper conservation. Museum professionals and exhibition designers (curators) require the expertise of conservators to carry out their work effectively. One of the main challenges in Turkey is the limited number of professional conservators, which significantly impacts the conservation efforts in museums. While museums continue to employ conservators, the current workforce remains insufficient given the growing demand.
Archaeological excavations also provide extensive employment opportunities for conservators, as these sites require dedicated conservation efforts to preserve artifacts. Artifacts and architectural remains uncovered during excavations need immediate and expert care to prevent deterioration. The importance of conservation in archaeological projects has been emphasized by international heritage standards. The General Directorate for Cultural Heritage and Museums of the Turkish Ministry of Culture and Tourism has recently made it mandatory for both domestic and international excavations in Turkey to have a conservation plan and to employ conservators. This requirement highlights the critical role of conservation specialists in ensuring the protection and long-term survival of archaeological finds. Another significant employment field for conservators is in museums and archaeological sites, where the need for their expertise is particularly high. Museums have a primary responsibility to preserve historical artifacts, which involves the conservation of materials such as architectural decorations, sculptures, paintings, and other historical objects. In this regard, conservators work closely with museum professionals, exhibition designers (curators), and archaeologists to create effective conservation strategies. Furthermore, conservation professionals play a crucial role in the preservation of original building materials and decorative elements in historical monuments, such as stones, frescoes, mosaics, and wooden structures. In recent years, the demand for conservators in both the public and private sectors has been increasing, especially in the field of architectural conservation. Graduates of cultural heritage conservation and restoration programs have a wide range of career opportunities in both the public and private sectors, including in government institutions such as the Ministry of Culture and Tourism, the General Directorate of Foundations, archaeological excavation projects, museums, conservation laboratories, and restoration firms. | |
Legal Basis |
| |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030019753
ISCO 08: 2651.29
ISCO 08: 2651.29
The aim is to train conservation professionals (conservators) who are sensitive to movable and immovable art and cultural properties with archaeological and ethnographic significance. These professionals understand their role in society, possess technical knowledge and fundamental practical skills in the preservation of art and cultural properties, uphold professional competence and ethical responsibility, prioritize public interest, and are open to continuous professional development. They are also capable of collaborating with different disciplines when necessary.
In-School (Classroom, Workshop, Laboratory) and Out-of-School (Internship)
- Having recognized national and international basic knowledge of the conservation of cultural heritage.
- Having the knowledge of the material and production technology for the conservation of movable and unmovable cultural and artistic properties.
- Follow up the knowledge and technological developments in the field of conservation and restoration in Turkey and in the world; gaining the ability to use the instruments and devices used on the restoration and conservation.
- Having the knowledge of determination, documentation and scientifically analysis of the the origin and types of the decay problems of the conservation of the movable / portable cultural and artistic properties and arthitectural surfaces.
- Having the research and application ability to diagnose and solution methods of conservation field with the related different social and scientific areas that are archaeology, art history, fine arts, museology, artitecture, minerology, microbiology, petrography and archaeometry.
- Having the ability of performing applications effectively in the field of museums and excavations by using theoretical knowledge and practical experiences gained.
- Having the working discipline of the project planning, process management and complement the projects succesfully within a given period of time to related area.
- Having the ability to interpretation and evaluation in the light of the vocational criteria on conservation and restoration applications.
- Using the theoretical technical and technological know-how in accordance with internationally accepted principles of professional ethics on conservational applications.
- Having the knowledge and skill of professional experience in the development, and having to be open to the notion of change, innovation.
Information
1. To be able to have course materials containing up-to date information, applied tools and materials, methods and techniques in field studies and advanced theoretical and applied applications in other resources that inform the competences gained in the field of humanities.
Skills
1. Uses the advanced theoretical and applied knowledge acquired in the field of humanities.
2. Theoretical and applied knowledge acquired in the field of humanities; To be able to use, analyze and apply education, research and community service.
Competence (Independent Working and Taking Responsibility)
1. Takes responsibility individually or as a working team member to solve the main unforeseen problems encountered in the field of humanities.
2. Planning personal and institutional development using knowledge and skills in thehumanities.
Competencies (Learning)
1. Evaluates the knowledge and skills acquired in the field of humanities with a criticalapproach.
2. Develops sensitive attitude towards lifelong learning.
Competencies (Communication and Social)
1. To inform the relevant people and institutions in the field of humanities and to convey theirthoughts to them, to present theoretical and practical solutions to the problems.
2. Supports solutions to problems related to the field of humanities with quantitative andqualitative data and shares these data with various communication tools with experts and non-experts in the field.
Competencies (Spesific for the Field)
1. It collects, analyzes, comments and shares information about the humanities field withrelevant people, institutions and organizations.
2. Observes ethical values in the process of applying the information related to the field of humanities.
3. In the field of humanities, it acquires the universality of social and cultural rights, socialand social justice awareness, and protects the historical and cultural heritage.
4. Conducts interdisciplinary research and analysis in the field of humanities.
Measurement and Evaluation in Our Department
Measurement and evaluation in our department are conducted in accordance with the Associate and Undergraduate Examination Regulations of our university.
For courses assessed through Written Examinations, Multiple-Choice Examinations, Practical Examinations, or Projects, the letter grades assigned based on achievement scores are as follows:
Letter Grade Coefficient Score Range
AA 4.00 90-100
BA 3.50 85-89
BB 3.00 80-84
CB 2.50 75-79
CC 2.00 70-74
DC 1.50 65-69
DD 1.00 60-64
FD 0.50 50-59
FF 0.00 0-49
BL (PASS) -- --
BZ (FAIL) -- --
DZ (ABSENT) -- --
GR (DID NOT ATTEND) -- --
Additionally, students who receive an AA, BA, BB, CB, CC, DC, or DD grade in a course are considered to have successfully completed that course.
A student who does not attend the semester/year-end exam is assigned a GR grade, regardless of their semester/year-long coursework, and their grade is recorded as zero in the system.
DZ and GR grades are treated as FF and are included in the weighted cumulative grade point average (CGPA). Courses failed with a DZ or GR grade must be retaken in the following semester/year as a priority.
Grades obtained in higher education institutions within the last five years are converted into letter grades. The criteria for grade conversion are determined by the Senate.
The relevant regulation can be accessed via the link provided below.
https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=33750&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
• “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curriculum: The Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria required for establishing undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.
1.2. The curriculum of the National Core Curriculum is approved by the relevant Deans' Council and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by the higher education institutions.
4. Self Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation
It has been accredited by FEDEK (The Association for Evaluation and Accreditation of University Programs in Mathematical, Natural and Social Sciences) from May 20, 2024, to September 30, 2026.
The corresponding list can be accessed through the link provided below.
https://fedek.org.tr/_uploads/AKREDITE_KURUMLAR_25022025.pdf
For Turkish Citizens:
(1) High School Diploma, (2) Placement through a centralized, nation-wide student selection and placement examination organized by Assessment, Selection and Placement Centre (ÖSYM). Candidates gain access to the programmes based on their composite scores consisting of the scores on the centralized exam and high school grade point averages.
For International Students:
High School Diploma and its "Certificate of Equivalency” granted by the Turkish Ministry of National Education (MoNE). Candidates gain access to the programmes based on their high school grade point averages.
In Turkey, graduates who successfully complete cultural heritage conservation and restoration programs have broad employment opportunities in both the public and private sectors. These opportunities include positions at public institutions responsible for cultural heritage, such as the Ministry of Culture and Tourism and the General Directorate of Foundations, as well as in archaeological excavations, museums, conservation laboratories, private collections, and restoration firms. However, there is a noticeable shortage of conservation professionals (conservators) in Turkey, which remains a significant challenge in the field of cultural heritage preservation.
Museums and archaeological sites are among the primary employment sectors with the highest demand for conservators. Museums, in particular, bear the responsibility of preserving and maintaining cultural artifacts by ensuring their proper conservation. Museum professionals and exhibition designers (curators) require the expertise of conservators to carry out their work effectively. One of the main challenges in Turkey is the limited number of professional conservators, which significantly impacts the conservation efforts in museums. While museums continue to employ conservators, the current workforce remains insufficient given the growing demand.
Archaeological excavations also provide extensive employment opportunities for conservators, as these sites require dedicated conservation efforts to preserve artifacts. Artifacts and architectural remains uncovered during excavations need immediate and expert care to prevent deterioration. The importance of conservation in archaeological projects has been emphasized by international heritage standards. The General Directorate for Cultural Heritage and Museums of the Turkish Ministry of Culture and Tourism has recently made it mandatory for both domestic and international excavations in Turkey to have a conservation plan and to employ conservators. This requirement highlights the critical role of conservation specialists in ensuring the protection and long-term survival of archaeological finds.
Another significant employment field for conservators is in museums and archaeological sites, where the need for their expertise is particularly high. Museums have a primary responsibility to preserve historical artifacts, which involves the conservation of materials such as architectural decorations, sculptures, paintings, and other historical objects. In this regard, conservators work closely with museum professionals, exhibition designers (curators), and archaeologists to create effective conservation strategies.
Furthermore, conservation professionals play a crucial role in the preservation of original building materials and decorative elements in historical monuments, such as stones, frescoes, mosaics, and wooden structures. In recent years, the demand for conservators in both the public and private sectors has been increasing, especially in the field of architectural conservation. Graduates of cultural heritage conservation and restoration programs have a wide range of career opportunities in both the public and private sectors, including in government institutions such as the Ministry of Culture and Tourism, the General Directorate of Foundations, archaeological excavation projects, museums, conservation laboratories, and restoration firms.
- Law No. 2547 on Higher Education
- Regulation on the Principles of Transferring between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
- Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
- Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
- Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Qualification is continuous
