Yeterlilik Kodu | TR0030013052 | |
Yeterlilik Adı | Makine Mühendisliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Erzurum Teknik Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Erzurum Teknik Üniversitesi Ömer Nasuhi Bilmen, Erzurum Havaalanı Yolu Caddesi No:53, 25050 Yakutiye/Erzurum | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.erzurum.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Mekanik ve metal ticareti | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK) | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Asgari 240 AKTS ders kredisini başarmak, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek, 40 iş günü stajını tamamlamak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler. | |
Yasal Dayanağı |
| |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030013052
ISCO 08
ISCO 08
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.
-
Temel Bilgi ve Uygulama
-
Matematik, fen ve temel mühendislik bilgilerine sahip olur ve bunları makine mühendisliği uygulamalarında kullanır.
-
-
Mühendislik Problemleri
-
Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla makine mühendisliğinde uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
-
-
Modern Teknikler ve Araçlar
-
Makine mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer, kullanır ve geliştirir.
-
-
Deney ve Analiz
-
Deney tasarlar, deney yapar, deney sonuçlarını analiz eder ve yorumlar.
-
-
Tasarım Yetkinliği
-
Bir makineyi, bileşenini, sistemi veya prosesi; beklenen performansı, imalat özelliklerini, ekonomikliği ve verimliliği sağlayacak şekilde seçer, geliştirir ve tasarlar.
-
-
Takım Çalışması ve Liderlik
-
Bireysel, disiplin içi veya disiplinler arası takımlarda çalışır ve liderlik yapar.
-
-
Küresel ve Yerel Etkiler
-
Makine mühendisliğinin küresel ve ulusal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi sahibi olur ve bilgisini günceller.
-
-
Modern Yöntem ve Teknolojiler
-
Mühendislik tasarım ve analizlerinde bilgisayar yazılımları gibi modern mühendislik yöntemlerini ve bilişim teknolojilerini kullanır.
-
-
Toplumsal ve Çevresel Farkındalık
-
Makine mühendisliği uygulamalarının evrensel, toplumsal ve hukuksal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkilerinin farkında olur.
-
-
Yaşam Boyu Öğrenme
-
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur ve bunu uygular.
-
-
İletişim Becerileri
-
Alanı ile ilgili konuları yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde ifade eder.
-
-
Mesleki ve Etik Sorumluluk
-
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
-
-
İş Hayatı Uygulamaları
-
Proje, risk ve değişiklik yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik gibi iş hayatı uygulamalarının farkına varır ve bunları uygular.
-
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harfe veya nota dayalı sistemler kullanılır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK)
- Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programları için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.
Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
-
2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
-
2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030013052 | |
Qualification Title | Mechanical Engineering | |
Awarding Body | ERZURUM TECHNICAL UNIVERSITY | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.erzurum.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Mechanics and metal trades | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | It is a higher education program based on secondary education qualifications, comprising eight semesters, and providing education oriented toward a specific field of study or profession. | |
Learning Environments | Learning takes place in the form of formal education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or in the industry, healthcare facilities, and workplaces as internships or workplace training. | |
Description |
| |
Key Competencies | Possesses advanced proficiency in the key competences listed below:
| |
Further Info | The methods of assessment and evaluation, including the types of examinations and their contribution to the course grade, are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles established by the Council of Higher Education (YÖK). | |
Quality Assurance | To ensure the quality of higher education programs:
The quality assurance of undergraduate programs in higher education is maintained in accordance with the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Development and Approval of Curricula
2. Assessment and EvaluationThe assessment and evaluation of learning outcomes for each undergraduate program are carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions, in line with the fundamental principles established by YÖK. 3. CertificationStudents enrolled in undergraduate programs receive a bachelor’s degree upon successful completion of the course credits and other requirements set by the higher education institutions. 4. Internal and External EvaluationAs part of continuous monitoring, higher education institutions enter their Institutional Self-Assessment Reports from the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK publishes the Institutional Feedback Report related to the external evaluation of higher education institutions for public access. Furthermore, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that programs meet the quality assurance requirements. YÖKAK regularly conducts review activities on qualifications as required by its regulations. Association for Evaluation and Accreditation of Engineering Programs (MÜDEK) | |
Access Requirements | To be eligible:
| |
Conditions for Success | Successfully completing a minimum of 240 ECTS credits, achieving a minimum cumulative grade point average (CGPA) of 2.00 out of 4.00, completing a 40-day internship, and fulfilling any other requirements specified by the respective higher education institution. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Holders of a bachelor’s degree may pursue master’s programs and, if they meet the relevant requirements, doctoral programs and proficiency in arts programs that accept candidates with a bachelor’s degree. | |
Legal Basis | Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on the Principles of Transfer between Associate and Bachelor’s Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Bachelor’s Education by Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article 35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council | |
Validity Period (If Any) | The document is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030013052
ISCO 08
ISCO 08
It is a higher education program based on secondary education qualifications, comprising eight semesters, and providing education oriented toward a specific field of study or profession.
Learning takes place in the form of formal education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or in the industry, healthcare facilities, and workplaces as internships or workplace training.
-
Fundamental Knowledge and Application
-
Possesses knowledge of mathematics, science, and basic engineering and uses it in mechanical engineering applications.
-
-
Engineering Problem Solving
-
Identifies, defines, formulates, and solves complex engineering problems; selects and applies appropriate analysis and modeling methods in mechanical engineering.
-
-
Modern Techniques and Tools
-
Selects, uses, and develops modern techniques and tools necessary for mechanical engineering applications.
-
-
Experimentation and Analysis
-
Designs and conducts experiments; analyzes and interprets experimental results.
-
-
Design Competence
-
Selects, develops, and designs a machine, component, system, or process to meet expected performance, manufacturability, economy, and efficiency.
-
-
Teamwork and Leadership
-
Works individually and in intra-disciplinary or interdisciplinary teams and assumes leadership roles when necessary.
-
-
Global and National Impact
-
Has knowledge of the global and national impacts of mechanical engineering and keeps this knowledge up to date.
-
-
Use of Modern Methods and Technologies
-
Uses modern engineering methods and information technologies, such as computer software, in engineering design and analysis.
-
-
Social and Environmental Awareness
-
Recognizes the impacts of mechanical engineering practices on health, environment, and safety in universal, social, and legal contexts.
-
-
Lifelong Learning
-
Has awareness of lifelong learning and engages in continuous self-improvement.
-
-
Communication Skills
-
Expresses issues related to the field effectively in written and oral form.
-
-
Professional and Ethical Responsibility
-
Demonstrates awareness of professional and ethical responsibility.
-
-
Business Practices and Innovation
-
Recognizes and applies business practices such as project, risk, and change management, entrepreneurship, and innovation.
-
Possesses advanced proficiency in the key competences listed below:
-
Literacy competence
-
Multilingual competence
-
Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
-
Digital competence
-
Personal, social, and learning-to-learn competence
-
Citizenship competence
-
Entrepreneurship competence
-
Cultural awareness and expression competence
The methods of assessment and evaluation, including the types of examinations and their contribution to the course grade, are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles established by the Council of Higher Education (YÖK).
Various methods such as assignments, projects, practical applications, midterm exams, and final exams are used in assessment and evaluation. Systems based on letters or numerical grades are employed to assess student achievement.
To ensure the quality of higher education programs:
-
The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education and training activities, as well as other related operations in higher education institutions.
-
“University Monitoring and Evaluation Reports” prepared for higher education institutions within the framework of the criteria set by YÖK are published annually. Based on these reports, YÖK also shares quantitative and qualitative evaluation reports with the public.
-
YÖK annually publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report,” which includes academic, administrative, and financial data regarding foundation higher education institutions. These reports, which contain both quantitative and qualitative evaluations, are also shared with the public by YÖK.
The quality assurance of undergraduate programs in higher education is maintained in accordance with the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Development and Approval of Curricula
-
YÖK determines the minimum standards and criteria required to establish undergraduate departments and programs in higher education institutions.
-
1.1. The curriculum of undergraduate programs and the intended learning outcomes for students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles established by YÖK.
-
1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions after being approved by YÖK, following acceptance by the relevant Deans’ Council.
2. Assessment and Evaluation
The assessment and evaluation of learning outcomes for each undergraduate program are carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions, in line with the fundamental principles established by YÖK.
3. Certification
Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor’s degree upon successful completion of the course credits and other requirements set by the higher education institutions.
4. Internal and External Evaluation
As part of continuous monitoring, higher education institutions enter their Institutional Self-Assessment Reports from the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK publishes the Institutional Feedback Report related to the external evaluation of higher education institutions for public access.
Furthermore, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that programs meet the quality assurance requirements. YÖKAK regularly conducts review activities on qualifications as required by its regulations.
Association for Evaluation and Accreditation of Engineering Programs (MÜDEK)
To be eligible:
-
Graduation from secondary education institutions in Turkey or foreign secondary education institutions recognized as equivalent by the Ministry of National Education, and meeting the admission requirements of higher education institutions’ undergraduate programs.
-
Placement in the relevant undergraduate program of a higher education institution based on the results of the centralized examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), in accordance with the procedures and principles determined by the Council of Higher Education (YÖK).
-
For programs admitting students through a special talent examination: obtaining the minimum required score in the centralized examination conducted by ÖSYM and successfully passing the special talent examination, in accordance with the procedures and principles determined by YÖK.
-
For associate degree graduates: placement into undergraduate programs in higher education institutions that are a continuation of their field of study, based on the results of the Vertical Transfer Examination (DGS) conducted by ÖSYM, in accordance with the procedures and principles determined by YÖK.
Holders of a bachelor’s degree may pursue master’s programs and, if they meet the relevant requirements, doctoral programs and proficiency in arts programs that accept candidates with a bachelor’s degree.
Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transfer between Associate and Bachelor’s Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Bachelor’s Education by Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article 35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council
The document is valid continuously.