Yeterlilik Kodu

TR0030018360

Yeterlilik Adı
Makine Mühendisliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumDicle Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiDicle Üniversitesi Rektörlüğü Kıtılbıl Mah. Kampüs 21280 Sur/ DİYARBAKIR
Sorumlu Kurum URLhttp://www.dicle.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Mekanik ve metal ticareti
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Bu program, çalışma alanın tüm pratik ve teorik yönlerini içermeyi ve öğrencileri Makine mühendisliğinin tüm alanlarında gerekli beceriyle birlikte bilgisayar teknolojisi ve İngilizce dil bilgisi ile donatmayı amaçlayarak, öğrencileri bilimsel araştırmaları sürdürebilir ve toplumun ihtiyacına cevap verebilecek bilimsel bilgi ve teknolojiye katkıda bulunacak yetenekte hazırlamaktadır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Makine Mühendisliği Bölümünün tanımlanan program çıktıları aşağıda verilmiştir:

  • Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgi birikimini karmaşık mühendislik problemlerinin çözümüne yönelik kullanabilme becerisi elde eder.
  • Makine Mühendisliği alanı ile ilgili karmaşık problemleri saptama, tanımlama, formüle ederek çözme; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçerek uygulama becerisi kazanır.
  • Gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında saptanmış amaçlara yönelik bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci tasarlama becerisi kazanır.
  • Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi kazanır.
  • Karmaşık mühendislik problemleri ve disipline özgü araştırma konularına yönelik deneyleri tasarlama, yürütme ve sonuçları yorumlama becerisi kazanır.
  • Bireysel ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma becerisi kazanır.
  • Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır.
  • Bilim ve teknolojideki gelişmeleri yaşam boyu izleme becerisi ve bunun gerekliliği bilinci kazanır.
  • Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur.
  • Proje yönetebilme, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık ve sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur.
  • Çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ve mühendislik uygulamalarının çevre, sağlık ve güvenlik üzerine ulusal ve uluslararası etkileri konusunda bilgi ve duyarlılık sahibi olur.
  • Araştırma ile iç içe eğitimin çıktısı olarak araştırma ve geliştirmeye yatkın olur.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Çoklu dil yetkinliği

2. Matematiksel yetkinlik

3. Bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Girişimcilik yetkinliği

6. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.

3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.

4.Ders başarı notu ve sınavların değerlendirilmesi

MADDE 38 – (1) Öğrencinin bir dersteki başarısı, dönem içi notları ile dönem sonu veya bütünleme sınavlarının birlikte değerlendirilmesiyle belirlenir.

(2) Teorik ve uygulaması birlikte olan derslerde dönem içi notları; en az biri ara sınav notu olmak üzere, kısa sınavlar, ödevler, projeler, klinik çalışması, arazi çalışması, laboratuvar çalışmaları, raporlar ve benzeri çalışmalara verilen notlardan oluşup bu notların dersin başarı notuna etkisi %40, dönem sonu sınavı ya da bütünleme sınavı sonuçlarının ders başarı notuna etkisi ise bu sınavlardan en az 60 puan almak koşulu ile % 60’tır.

(3) Öğrencinin bir bağımsız laboratuvar çalışması, uygulama ve benzerlerinden başarılı sayılabilmesi için ara sınav ve o faaliyete ilişkin puanının % 60’ı ile dönem sonu veya bütünleme sınavından en az 60 puan almak koşulu ile % 40’ının toplamının en az 60 olması gerekir. Öğrencinin girmediği sınavın puanı sıfır (0)’dır.

(4) Öğrencinin bir dersi başarmış sayılabilmesi için dersin notunun 100’lük not sistemine göre en az 60 olması gerekir.

(5) Uzaktan eğitim yoluyla öğretim yapan akademik birimlerde değerlendirme oranları ve ders geçme notu Senato tarafından kabul edilen yönerge hükümlerine göre yapılır.

(6) Dönem içi değerlendirmelerde; ara sınav dışında gerçekleştirilecek diğer etkinliklerden kısa sınav, inceleme, ödev, proje, dönem ödevi, laboratuvar, rapor, arazi çalışması ve benzeri etkinliklerin not hesaplamasına katılma yüzdeleri, ilgili öğretim elemanlarınca ders bilgi paketlerinde belirtildiği şekliyle akademik birimlerin ilgili kurullarının onayına sunulur ve kabul edilmesi durumunda dönem başında otomasyon aracılığıyla öğrencilere duyurulur.

(7) Notların 4’lük sistemdeki karşılığı, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığınca belirlenen not dönüşüm tablosuna göre düzenlenir.

(8) Başarı notları ve dereceleri:

 

Başarı Notu (Sayıyla)    Başarı Notu (Harfle)    Katsayı      Anlamı

 

           90-100                            AA                       4.00           Geçer

 

            85-89                             BA                        3.50           Geçer

 

            75-84                             BB                        3.00            Geçer

 

            70-74                             CB                         2.50           Geçer

 

            60-69                             CC                         2.00           Geçer

 

             0-59                              DC                         1.50          Geçmez

 

5.Ağırlıklı not ve ağırlıklı not ortalaması

MADDE 39 – (1) Ağırlıklı not: Bir dersten alınan notun o dersin kredisi ile çarpımı o dersin ağırlıklı notudur.

(2) Dönem/yıl ağırlıklı not ortalaması: Öğrencinin o dönem kaydolduğu tüm derslerden aldığı notlar ile o derslerin kredi değerlerinin çarpımından oluşan ağırlıklı notlarının toplamının aynı derslerin kredi toplamına bölünmesi ile elde edilir. Bölme işlemi virgülden sonra iki basamak yürütülür. Sonuçlarda virgülden sonraki üçüncü hane beşten küçükse sıfıra, beş veya daha büyükse artırılmış şekilde yuvarlanarak iki hane olarak tespit edilir.

(3) Genel ağırlıklı not ortalaması: Öğrencinin fakülte veya yüksekokula kaydolmasından itibaren aldığı tüm derslerin ağırlıklı notlarının toplamının aynı derslerin kredi toplamına bölünmesi ile elde edilir. Genel ağırlıklı not ortalaması hesaplamasında öğrencinin tekrar ettiği derslerden aldığı son not dikkate alınır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK)

1.05.2011/30.09.2027

Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.

3. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.

Başarma ŞartlarıAsgari 240 AKTS ders kredisini başarmak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

1. Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.

2. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030018360


Yeterlilik Adı
Makine Mühendisliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Dicle Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Dicle Üniversitesi Rektörlüğü Kıtılbıl Mah. Kampüs 21280 Sur/ DİYARBAKIR

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Bu program, çalışma alanın tüm pratik ve teorik yönlerini içermeyi ve öğrencileri Makine mühendisliğinin tüm alanlarında gerekli beceriyle birlikte bilgisayar teknolojisi ve İngilizce dil bilgisi ile donatmayı amaçlayarak, öğrencileri bilimsel araştırmaları sürdürebilir ve toplumun ihtiyacına cevap verebilecek bilimsel bilgi ve teknolojiye katkıda bulunacak yetenekte hazırlamaktadır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Makine Mühendisliği Bölümünün tanımlanan program çıktıları aşağıda verilmiştir:

  • Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgi birikimini karmaşık mühendislik problemlerinin çözümüne yönelik kullanabilme becerisi elde eder.
  • Makine Mühendisliği alanı ile ilgili karmaşık problemleri saptama, tanımlama, formüle ederek çözme; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçerek uygulama becerisi kazanır.
  • Gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında saptanmış amaçlara yönelik bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci tasarlama becerisi kazanır.
  • Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi kazanır.
  • Karmaşık mühendislik problemleri ve disipline özgü araştırma konularına yönelik deneyleri tasarlama, yürütme ve sonuçları yorumlama becerisi kazanır.
  • Bireysel ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma becerisi kazanır.
  • Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır.
  • Bilim ve teknolojideki gelişmeleri yaşam boyu izleme becerisi ve bunun gerekliliği bilinci kazanır.
  • Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur.
  • Proje yönetebilme, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık ve sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur.
  • Çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ve mühendislik uygulamalarının çevre, sağlık ve güvenlik üzerine ulusal ve uluslararası etkileri konusunda bilgi ve duyarlılık sahibi olur.
  • Araştırma ile iç içe eğitimin çıktısı olarak araştırma ve geliştirmeye yatkın olur.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Çoklu dil yetkinliği

2. Matematiksel yetkinlik

3. Bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Girişimcilik yetkinliği

6. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.

3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.

4.Ders başarı notu ve sınavların değerlendirilmesi

MADDE 38 – (1) Öğrencinin bir dersteki başarısı, dönem içi notları ile dönem sonu veya bütünleme sınavlarının birlikte değerlendirilmesiyle belirlenir.

(2) Teorik ve uygulaması birlikte olan derslerde dönem içi notları; en az biri ara sınav notu olmak üzere, kısa sınavlar, ödevler, projeler, klinik çalışması, arazi çalışması, laboratuvar çalışmaları, raporlar ve benzeri çalışmalara verilen notlardan oluşup bu notların dersin başarı notuna etkisi %40, dönem sonu sınavı ya da bütünleme sınavı sonuçlarının ders başarı notuna etkisi ise bu sınavlardan en az 60 puan almak koşulu ile % 60’tır.

(3) Öğrencinin bir bağımsız laboratuvar çalışması, uygulama ve benzerlerinden başarılı sayılabilmesi için ara sınav ve o faaliyete ilişkin puanının % 60’ı ile dönem sonu veya bütünleme sınavından en az 60 puan almak koşulu ile % 40’ının toplamının en az 60 olması gerekir. Öğrencinin girmediği sınavın puanı sıfır (0)’dır.

(4) Öğrencinin bir dersi başarmış sayılabilmesi için dersin notunun 100’lük not sistemine göre en az 60 olması gerekir.

(5) Uzaktan eğitim yoluyla öğretim yapan akademik birimlerde değerlendirme oranları ve ders geçme notu Senato tarafından kabul edilen yönerge hükümlerine göre yapılır.

(6) Dönem içi değerlendirmelerde; ara sınav dışında gerçekleştirilecek diğer etkinliklerden kısa sınav, inceleme, ödev, proje, dönem ödevi, laboratuvar, rapor, arazi çalışması ve benzeri etkinliklerin not hesaplamasına katılma yüzdeleri, ilgili öğretim elemanlarınca ders bilgi paketlerinde belirtildiği şekliyle akademik birimlerin ilgili kurullarının onayına sunulur ve kabul edilmesi durumunda dönem başında otomasyon aracılığıyla öğrencilere duyurulur.

(7) Notların 4’lük sistemdeki karşılığı, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığınca belirlenen not dönüşüm tablosuna göre düzenlenir.

(8) Başarı notları ve dereceleri:

 

Başarı Notu (Sayıyla)    Başarı Notu (Harfle)    Katsayı      Anlamı

 

           90-100                            AA                       4.00           Geçer

 

            85-89                             BA                        3.50           Geçer

 

            75-84                             BB                        3.00            Geçer

 

            70-74                             CB                         2.50           Geçer

 

            60-69                             CC                         2.00           Geçer

 

             0-59                              DC                         1.50          Geçmez

 

5.Ağırlıklı not ve ağırlıklı not ortalaması

MADDE 39 – (1) Ağırlıklı not: Bir dersten alınan notun o dersin kredisi ile çarpımı o dersin ağırlıklı notudur.

(2) Dönem/yıl ağırlıklı not ortalaması: Öğrencinin o dönem kaydolduğu tüm derslerden aldığı notlar ile o derslerin kredi değerlerinin çarpımından oluşan ağırlıklı notlarının toplamının aynı derslerin kredi toplamına bölünmesi ile elde edilir. Bölme işlemi virgülden sonra iki basamak yürütülür. Sonuçlarda virgülden sonraki üçüncü hane beşten küçükse sıfıra, beş veya daha büyükse artırılmış şekilde yuvarlanarak iki hane olarak tespit edilir.

(3) Genel ağırlıklı not ortalaması: Öğrencinin fakülte veya yüksekokula kaydolmasından itibaren aldığı tüm derslerin ağırlıklı notlarının toplamının aynı derslerin kredi toplamına bölünmesi ile elde edilir. Genel ağırlıklı not ortalaması hesaplamasında öğrencinin tekrar ettiği derslerden aldığı son not dikkate alınır.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK)

1.05.2011/30.09.2027


Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.

3. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.


Başarma Şartları
Asgari 240 AKTS ders kredisini başarmak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

1. Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.

2. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030018360

Qualification Title
Bachelor's Degree in Mechanical Engineering
Awarding BodyDicle University
Awarding Body ContactDicle University Rectorate Kıtılbıl Mah. Campus 21280 Sur/ DIYARBAKIR
Awarding Body Urlhttp://www.dicle.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024
TQF Level 6
Thematic AreasMechanics and metal trades
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

This program aims to cover all practical and theoretical aspects of the field of study and to equip students with the necessary skills in all areas of Mechanical Engineering, as well as computer technology and English language skills, thus preparing students to be able to carry out scientific research and contribute to scientific knowledge and technology that will meet the needs of society.

Learning Environments

Education and training are provided in the form of formal education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry and workplaces.

Description

The defined program outcomes of the Mechanical Engineering Department are given below:

  • Ability to use knowledge of mathematics, science and engineering to solve complex engineering problems
  • Detect, define, formulate and solve complex problems related to the field of Mechanical Engineering; for this purpose, the ability to select and apply appropriate analytical methods and modeling techniques
  • The ability to design a system, system component or process for determined purposes under realistic constraints and conditions
  • The ability to develop, select and use modern techniques and tools necessary for the analysis and solution of complex problems encountered in engineering applications
  • The ability to design, conduct and interpret the results of experiments on complex engineering problems and discipline-specific research topics
  • The ability to work effectively individually and in multi-disciplinary teams
  • The ability to communicate effectively both verbally and in writing, knowledge of at least one foreign language, the ability to write effective reports and understand written reports, to prepare design and production reports, to make effective presentations, to give and receive clear and understandable instructions
  • The ability to follow developments in science and technology throughout life and the awareness of its necessity
  • Awareness of professional and ethical responsibility and knowledge of the standards used in engineering applications
  • Information on applications in business life such as project management, risk management and change management; awareness of entrepreneurship, innovation and knowledge of sustainable development
  • Knowledge and sensitivity to contemporary issues reflected in the field of engineering and the national and international effects of engineering practices on the environment, health and safety
  • A tendency towards research and development as an outcome of education integrated with research
Key Competencies

Has advanced level of the following key competencies:

1. Multilingual competency

2. Mathematical competency

3. Science, technology and engineering competency

4. Digital competency

5. Entrepreneurial competency

6. Cultural awareness and expression competency

Further Info

1. Measurement and evaluation methods; types of exams and their contribution to course success grades are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these issues.

2. Different methods such as homework, projects, applications, midterm exams and final exams are used in measurement and evaluation.

3. Grading systems based on letters and/or numbers are used in the evaluation of student success.

4. Course success grade and evaluation of exams

ARTICLE 38 – (1) The success of a student in a course is determined by evaluating the mid-term grades and the final or make-up exams together.

(2) In courses with theoretical and practical together, the mid-term grades consist of the grades given for short exams, homework, projects, clinical work, fieldwork, laboratory work, reports and similar studies, at least one of which is a mid-term grade, and the effect of these grades on the course success grade is 40%, and the effect of the final or make-up exam results on the course success grade is 60%, provided that at least 60 points are received from these exams.

(3) In order for a student to be considered successful in an independent laboratory study, practice and similar, the sum of 60% of the mid-term exam and the score related to that activity and 40% of the score on the final or make-up exam must be at least 60. The score of the exam that the student does not take is zero (0).

(4) In order for a student to be considered successful in a course, the grade of the course must be at least 60 according to the 100-point grading system.

(5) In academic units that provide distance education, the evaluation rates and the course passing grade are determined according to the provisions of the directives approved by the Senate.

(6) In the mid-term evaluations; the percentages of participation in the calculation of grades of other activities, such as quizzes, examinations, homework, projects, term papers, laboratories, reports, fieldwork and similar activities, are submitted to the approval of the relevant boards of the academic units by the relevant faculty members as specified in the course information packages and, if accepted, are announced to the students via automation at the beginning of the term.

(7) The equivalent of the grades in the 4-point system is arranged according to the grade conversion table determined by the Council of Higher Education.

(8) Success grades and degrees:

 

Success Grade (Number) Success Grade (Letter)   Coefficient     Meaning

 

             90-100                             AA                           4.00              Pass

 

             85-89                               BA                           3.50              Pass

 

             75-84                               BB                           3.00               Pass

 

             70-74                               CB                            2.50              Pass

 

             60-69                               CC                            2.00              Pass

 

              0-59                                DC                            1.50              Fail

 

5. Weighted grade and weighted grade point average

ARTICLE 39 – (1) Weighted grade: The weighted grade of a course multiplied by the credits of that course is the weighted grade of that course.

(2) Term/year weighted grade point average: It is obtained by dividing the sum of the weighted grades of the student from all courses he/she registered for that term and the credit values ​​of those courses by the total credits of the same courses. The division process is carried out by two digits after the decimal point. If the third digit after the decimal point in the results is less than five, it is rounded to zero, and if it is five or more, it is rounded up and determined as two digits.

(3) General weighted grade point average: It is obtained by dividing the sum of the weighted grades of all courses taken by the student since he/she registered to the faculty or college by the total credits of the same courses. In the calculation of the general weighted grade point average, the last grade received by the student from the courses he/she repeated is taken into account.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.

“University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

The “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published by YÖK every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council.

2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared by YÖKAK regarding the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

Engineering Education Programs Evaluation and Accreditation Association (MÜDEK)

1.05.2011/30.09.2027

Access Requirements

1. Graduating from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and meeting the admission requirements to undergraduate programs of higher education institutions.

2. Being placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central exam conducted by the Center for Assessment, Selection and Placement (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.

3. Being placed in undergraduate programs that are a continuation of the fields they have graduated from in higher education institutions as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM, the procedures and principles of which are determined by YÖK.

Conditions for SuccessTo achieve a minimum of 240 ECTS course credits and to fulfill other obligations determined by the relevant higher education institution, if any.
Progression Paths (Relationship Type)

1. Those who have a bachelor's degree can continue to graduate programs and, if they meet the relevant requirements, to doctoral and art proficiency programs accepted with a bachelor's degree.

2. Undergraduate students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying in. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate bachelor's degrees if they are successful.

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030018360


Qualification Title
Bachelor's Degree in Mechanical Engineering

Awarding Body
Dicle University

Awarding Body Contact
Dicle University Rectorate Kıtılbıl Mah. Campus 21280 Sur/ DIYARBAKIR

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

This program aims to cover all practical and theoretical aspects of the field of study and to equip students with the necessary skills in all areas of Mechanical Engineering, as well as computer technology and English language skills, thus preparing students to be able to carry out scientific research and contribute to scientific knowledge and technology that will meet the needs of society.


Learning Environments

Education and training are provided in the form of formal education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry and workplaces.


Description

The defined program outcomes of the Mechanical Engineering Department are given below:

  • Ability to use knowledge of mathematics, science and engineering to solve complex engineering problems
  • Detect, define, formulate and solve complex problems related to the field of Mechanical Engineering; for this purpose, the ability to select and apply appropriate analytical methods and modeling techniques
  • The ability to design a system, system component or process for determined purposes under realistic constraints and conditions
  • The ability to develop, select and use modern techniques and tools necessary for the analysis and solution of complex problems encountered in engineering applications
  • The ability to design, conduct and interpret the results of experiments on complex engineering problems and discipline-specific research topics
  • The ability to work effectively individually and in multi-disciplinary teams
  • The ability to communicate effectively both verbally and in writing, knowledge of at least one foreign language, the ability to write effective reports and understand written reports, to prepare design and production reports, to make effective presentations, to give and receive clear and understandable instructions
  • The ability to follow developments in science and technology throughout life and the awareness of its necessity
  • Awareness of professional and ethical responsibility and knowledge of the standards used in engineering applications
  • Information on applications in business life such as project management, risk management and change management; awareness of entrepreneurship, innovation and knowledge of sustainable development
  • Knowledge and sensitivity to contemporary issues reflected in the field of engineering and the national and international effects of engineering practices on the environment, health and safety
  • A tendency towards research and development as an outcome of education integrated with research

Key Competencies

Has advanced level of the following key competencies:

1. Multilingual competency

2. Mathematical competency

3. Science, technology and engineering competency

4. Digital competency

5. Entrepreneurial competency

6. Cultural awareness and expression competency


Further Info

1. Measurement and evaluation methods; types of exams and their contribution to course success grades are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these issues.

2. Different methods such as homework, projects, applications, midterm exams and final exams are used in measurement and evaluation.

3. Grading systems based on letters and/or numbers are used in the evaluation of student success.

4. Course success grade and evaluation of exams

ARTICLE 38 – (1) The success of a student in a course is determined by evaluating the mid-term grades and the final or make-up exams together.

(2) In courses with theoretical and practical together, the mid-term grades consist of the grades given for short exams, homework, projects, clinical work, fieldwork, laboratory work, reports and similar studies, at least one of which is a mid-term grade, and the effect of these grades on the course success grade is 40%, and the effect of the final or make-up exam results on the course success grade is 60%, provided that at least 60 points are received from these exams.

(3) In order for a student to be considered successful in an independent laboratory study, practice and similar, the sum of 60% of the mid-term exam and the score related to that activity and 40% of the score on the final or make-up exam must be at least 60. The score of the exam that the student does not take is zero (0).

(4) In order for a student to be considered successful in a course, the grade of the course must be at least 60 according to the 100-point grading system.

(5) In academic units that provide distance education, the evaluation rates and the course passing grade are determined according to the provisions of the directives approved by the Senate.

(6) In the mid-term evaluations; the percentages of participation in the calculation of grades of other activities, such as quizzes, examinations, homework, projects, term papers, laboratories, reports, fieldwork and similar activities, are submitted to the approval of the relevant boards of the academic units by the relevant faculty members as specified in the course information packages and, if accepted, are announced to the students via automation at the beginning of the term.

(7) The equivalent of the grades in the 4-point system is arranged according to the grade conversion table determined by the Council of Higher Education.

(8) Success grades and degrees:

 

Success Grade (Number) Success Grade (Letter)   Coefficient     Meaning

 

             90-100                             AA                           4.00              Pass

 

             85-89                               BA                           3.50              Pass

 

             75-84                               BB                           3.00               Pass

 

             70-74                               CB                            2.50              Pass

 

             60-69                               CC                            2.00              Pass

 

              0-59                                DC                            1.50              Fail

 

5. Weighted grade and weighted grade point average

ARTICLE 39 – (1) Weighted grade: The weighted grade of a course multiplied by the credits of that course is the weighted grade of that course.

(2) Term/year weighted grade point average: It is obtained by dividing the sum of the weighted grades of the student from all courses he/she registered for that term and the credit values ​​of those courses by the total credits of the same courses. The division process is carried out by two digits after the decimal point. If the third digit after the decimal point in the results is less than five, it is rounded to zero, and if it is five or more, it is rounded up and determined as two digits.

(3) General weighted grade point average: It is obtained by dividing the sum of the weighted grades of all courses taken by the student since he/she registered to the faculty or college by the total credits of the same courses. In the calculation of the general weighted grade point average, the last grade received by the student from the courses he/she repeated is taken into account.


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.

“University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

The “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published by YÖK every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council.

2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared by YÖKAK regarding the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

Engineering Education Programs Evaluation and Accreditation Association (MÜDEK)

1.05.2011/30.09.2027


Access Requirements

1. Graduating from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and meeting the admission requirements to undergraduate programs of higher education institutions.

2. Being placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central exam conducted by the Center for Assessment, Selection and Placement (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.

3. Being placed in undergraduate programs that are a continuation of the fields they have graduated from in higher education institutions as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM, the procedures and principles of which are determined by YÖK.


Conditions for Success
To achieve a minimum of 240 ECTS course credits and to fulfill other obligations determined by the relevant higher education institution, if any.

Progression Paths (Relationship Type)

1. Those who have a bachelor's degree can continue to graduate programs and, if they meet the relevant requirements, to doctoral and art proficiency programs accepted with a bachelor's degree.

2. Undergraduate students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying in. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate bachelor's degrees if they are successful.


Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode