Yeterlilik Kodu | TR0030029977 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Makine Mühendisliği Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Karadeniz Teknik Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Telefon: + 90 462 377 33 37, + 90 462 377 33 38 Fax: + 90 462 325 32 32 Email: bilgili@ktu.edu.tr Posta Adresi: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Dış İlişkiler/Erasmus+ Ofisi, Rektörlük, 61080, Trabzon | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://www.ktu.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Genel | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Mekanik ve metal ticareti | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO-08 (2144.06) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Makina Mühendisliği Bölümü, endüstride ve insanların günlük yaşantısında kullanılan makinelerin tasarımı, yapımı ve işletimi üzerine eğitim öğretim veren bir bölümdür. Bölümün ana hedefi, hızla gelişen bilim ve teknolojinin gerektirdiği bilgiyi sağlamak, gelişen teknolojiye paralel olarak gerekli bilgi ve bu bilgileri pratiğe aktarabilecek becerilerle donatılmış ve gerektiğinde analiz ve sentez yapabilme yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmektir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Bölümümüz Mühendislik Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği tarafından verilen akreditasyon belgesine sahiptir. Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK) Başlangıç: 01.05.2015 / Bitiş: 30.09.2026 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı | 1. Ortaöğretim kurumlarından veya denkliği Millî Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul koşullarını taşımak. 2. Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak. 3. Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen özel yetenek sınavlarıyla öğrenci kabul eden yükseköğretim kurumlarının programlarına ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış olmak ve özel yetenek sınavında başarılı olmak muayene. 4. Önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında tamamladıkları alanların devamı olan lisans programlarına usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen ve yürütülen Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda yerleştirilenler ÖSYM tarafından. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde eden ve mesleki stajı ile hazırladığı staj raporundan geçer not alan öğrencilere MAKİNA MÜHENDİSLİĞİ alanında lisans diploması verilir. Öğrenciler, her ders için ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı %50, yarıyıl sonu sınavının katkısı % 50 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir ve yarıyıl sonu sınavında en az 45 puan alma zorunluluğu vardır. Öğrenciler her yarıyılın sonunda, o yarıyıla ait başarısız oldukları bütün derslerden bütünleme sınavına girebilir. Bir dersten (AA),(BA),(BB),(CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla üniversitemizde veya diğer üniversitelerde makina mühendisliği alanında veya makina mühendisliği alanından öğrenci kabul eden diğer lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) programlarda öğrenim görebilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Makina Mühendisliği bölümü mezunları kamu ve özel sektörde meslekleri ile ilgili pek çok alanda istihdam edilmekte ve kendi işlerini de kurabilmektedir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilil süresi geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode |
TR0030029977
ISCO-08 (2144.06)
ISCO-08 (2144.06)
Makina Mühendisliği Bölümü, endüstride ve insanların günlük yaşantısında kullanılan makinelerin tasarımı, yapımı ve işletimi üzerine eğitim öğretim veren bir bölümdür. Bölümün ana hedefi, hızla gelişen bilim ve teknolojinin gerektirdiği bilgiyi sağlamak, gelişen teknolojiye paralel olarak gerekli bilgi ve bu bilgileri pratiğe aktarabilecek becerilerle donatılmış ve gerektiğinde analiz ve sentez yapabilme yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmektir.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır
Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler:
- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisine sahiptir.
- Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahiptir.
- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahiptir.
- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir.
- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahiptir.
- Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahiptir.
- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir.
- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahiptir.
- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- İletişim yetkinliği
- Takım içinde çalışma yetkinliği
- Sosyal Sorumluluk ve sürdürülebilirlik alanında farkındalık
- Yaşam boyu öğrenme yetkinliği
- Dijital yetkinlik
- Sektörler hakkında farkındalık yetkinliği
- Etik davranış yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Vatandaşlık yetkinliği
-
1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
2. Ölçme ve değerlendirmede yazılı sınav, sözlü sınav, ev ödevi, laboratuvar çalışması/sınavı, seminer/sunum, dönem ödevi /proje gibi farklı yöntemler kullanılır.
3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harfe dayalı not verme sistemleri kullanılır.
4. Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. 100 puan üzerinden verilen notun harfli nota dönüştürülmesinde, ara sınav, yarıyıl içi çalışmalar ve yarıyıl sonu sınavının ağırlıkları dikkate alınır. Öğretim elemanı tarafından aşağıdaki not aralıklarına göre harf notu verilir.
Puan
Harf Notu
Katsayısı
Başarı Durumu
Not Ortalamasına
81-100
AA
4.0
Başarılı
Katılır
76-80
BA
3.5
Başarılı
Katılır
70-75
BB
3.0
Başarılı
Katılır
60-69
CB
2.5
Başarılı
Katılır
50-59
CC
2.0
Başarılı
Katılır
45-49
DC
1.5
Koşullu Başarılı
Katılır
40-44
DD
1.0
Başarısız
Katılır
30-39
FD
0.5
Başarısız
Katılır
0-29
FF
0.0
Başarısız
Katılır
0
D
0.0
Devamsız
Katılmaz
G
Geçer
Geçer
Katılmaz
K
Kalır
Kalır
Katılmaz
S
Süren Çalışma
Süren
Katılmaz
Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Ayrıca, bir yarıyıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler, o yarıyılda yarıyıl sonu sınavında (DC) harf notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bir dersten (DD), (FD) ve (FF) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarısız sayılırlar. Bir yarıyıla ait not ortalaması en az 2.00 olmayan öğrenciler de o yarıyılda (DC) harf notu aldıkları derslerden başarısız sayılırlar. Ayrıca, bütünleme ve mezuniyet sınavında DC harf notu alınan dersler, yarıyıl ortalamalarına bakılmaksızın başarısız sayılırlar. (G) harf notu, kredisiz derslerden başarılı öğrencilere verilir. (G) notu ortalama hesaplarına katılmaz. (K) harf notu, kredisiz derslerinden başarısız olan öğrencilere verilir. (K) notu ortalama hesaplarına katılmaz. (S) harf notu bir yarıyıldan daha uzun süren ve başarılı olarak sürdürülen bitirme çalışması ve proje dersi için verilir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için:
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Bölümümüz Mühendislik Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği tarafından verilen akreditasyon belgesine sahiptir.
Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK)
Başlangıç: 01.05.2015 / Bitiş: 30.09.2026
1. Ortaöğretim kurumlarından veya denkliği Millî Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul koşullarını taşımak.
2. Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
3. Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen özel yetenek sınavlarıyla öğrenci kabul eden yükseköğretim kurumlarının programlarına ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış olmak ve özel yetenek sınavında başarılı olmak muayene.
4. Önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında tamamladıkları alanların devamı olan lisans programlarına usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen ve yürütülen Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda yerleştirilenler ÖSYM tarafından.
Makina Mühendisliği bölümü mezunları kamu ve özel sektörde meslekleri ile ilgili pek çok alanda istihdam edilmekte ve kendi işlerini de kurabilmektedir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilil süresi geçerlidir.
Qualification Code | TR0030029977 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Bachelor's Degree in Mechanical Engineering | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Karadeniz Technical University | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Phone: + 90 462 377 33 37, + 90 462 377 33 38 Fax: + 90 462 325 32 32 Email: bilgili@ktu.edu.tr Mail Address: Karadeniz Technical University, Foreign Relations/Erasmus+ Office, Rectorate, 61080, Trabzon | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://www.ktu.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | General | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Mechanics and metal trades | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO-08 (2144.06) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | Mechanical Engineering Department offers education on the design, construction, and operation of machines used in industry and people's daily lives. The main goal of the department is to provide knowledge required for rapidly developing science and technology, to train engineers who are equipped with the knowledge in parallel with the developing technology and the skills to transfer this knowledge into practice besides the ability to analyze and synthesize when required. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | Learning takes place in formal, open or distance learning. Also, applied trainings are carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or as internship or workplace training in industry, health institutions and workplaces. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description | Upon successful completion of this programme, students will be able to:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | Upon successful completion of this programme, students have the key competencies listed below at an advanced level.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | 1. Assessment and evaluation methods; exam types and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council (YÖK). 2. Different methods such as written exam, oral exam, homework, laboratory work/exam, seminar/presentation, and term project are used in assessment and evaluation. 3. Letter grade systems are used to evaluate student success. 4. Exams are evaluated out of 100 points. In converting the grade given out of 100 points into a letter grade, the weights of the midterm exam, mid-term studies and end-term exam are taken into account. Letter grades are given by the instructor according to the grade ranges below.
Students who get one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from a course are deemed to have succeeded that course. In addition, students whose grade point average for a semester is at least 2.00 are considered successful in the courses in which they got a letter grade in the end-term exam (DC) in that semester. Students who get one of the letter grades (DD), (FD) and (FF) from a course are considered unsuccessful in that course. Students whose grade point average for a semester is not at least 2.00 are also considered unsuccessful in the courses in which they got a (DC) letter grade in that semester. In addition, a DC letter grade in the make-up and graduation exams are considered unsuccessful, regardless of semester averages. (G) letter grade is given to successful students in non-credit courses. (G) grade is not included in average calculations. (K) letter grade is given to students who fail non-credit courses. (K) grade is not included in average calculations. The letter grade (S) is given for graduation studies and project courses that last longer than one semester and are completed successfully. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | In order to supervise the quality of higher education programmes;
1. Establishment and Approval of Curricula 1.1. HEC determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate programmes in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by HEC on these issues. 1.3. The curriculum of National Core Education Programmes is implemented by higher education institutions with the approval of HEC after being accepted by the relevant Deans Council. 2. Assessment and Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will bring to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by HEC on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive undergraduate diploma. 4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK-Turkish Higher Education Quality Council-HEQC) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by HEQC regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by HEQC also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the HEQC legislation. Our department has accreditation certificate given by Association for Evaluation and Accreditation of Engineering Programs | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | 1. Having graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and meeting the conditions of admission to the undergraduate programs of higher education institutions. 2. Having been placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central examination held by the Student Selection and Placement Centre (ÖSYM Turkish Student Selection and Placement Centre- SSPC), the procedures and principles of which are determined by (YÖK- Turkish Higher Education Council -HEC). 3. Having obtained sufficient points as a result of the central examination held by SSPC for the programmes of higher education institutions that accept students through special talent exams, the procedures and principles of which are determined by HEC and having been successful in the special talent examination. 4. Having been placed in undergraduate programs that are the continuation of the fields they have completed in higher education institutions for associate degree graduates as a result of the Vertical Transfer Exam, the procedures and principles of which are determined by HEC and conducted by SSPC. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | The students who have successfully completed all of the thought courses of the programme with 240 ECTS credits, achieved a CGPA of at least 2.00 out of 4.00 and had a pass grade from the Professional placement period and the report prepared therein are given Bachelor's Degree in MECHANICAL ENGINEERING Students are subject to mid-term and end-term exams for each course. The contribution of the mid-term exam to the success grade is 50%, and the contribution of the end-term exam is 50%. All exams are evaluated out of 100 points, and it is mandatory to get at least 45 points from the end-term exam. At the end of each semester, students can take the make-up exam for all the courses they failed in that semester. Students who get one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from a course are considered to have succeeded that course. Candidates who have successfully completed their undergraduate education can study in our university or other universities in the field of mechanical engineering or in other postgraduate (master's and doctoral) programs that accept students from the field of mechanical engineering, if they receive a valid score from the ALES exam and have sufficient knowledge of the English language. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of Mechanical Engineering Department are employed in many fields related to their profession in the public and private sectors and can also establish their own businesses. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | The qualification is always valid. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode |
TR0030029977
ISCO-08 (2144.06)
ISCO-08 (2144.06)
Mechanical Engineering Department offers education on the design, construction, and operation of machines used in industry and people's daily lives. The main goal of the department is to provide knowledge required for rapidly developing science and technology, to train engineers who are equipped with the knowledge in parallel with the developing technology and the skills to transfer this knowledge into practice besides the ability to analyze and synthesize when required.
Learning takes place in formal, open or distance learning. Also, applied trainings are carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or as internship or workplace training in industry, health institutions and workplaces.
Upon successful completion of this programme, students will be able to:
- have sufficient knowledge on the related subjects to mathematics, physical sciences, and mechanical engineering; and apply this knowledge in modelling and solving engineering problems.
- define, formulate, and solve complex engineering problems related to mechanical engineering and choose suitable modelling and analysis methods and implement them.
- design a complex system, process, device or product under realistic constraints and conditions to meet desired requirements; and use modern design methods.
- develop, choose, and use the required modern techniques and tools for mechanical engineering applications; and use information technologies efficiently.
- design and conduct experiments, gather data, and analyze and interpret the results for investigating mechanical engineering problems.
- work effectively in disciplinary and interdisciplinary teams; and work individually.
- effectively communicate in verbal and in written manner, proficiency in at least one foreign language, effective report writing and understanding written reports, preparing design and products reports, have effective presentation skill, giving and receiving clear and understandable instruction.
- aware of life-long learning; and access to knowledge; follow the developments in science and technology; and persistently keep up to date.
- obey the ethical rules, have professional and ethical responsibility, and knowledge of engineering standards.
- have the knowledge of practices in business life such as project, risk and change management, and aware of entrepreneurship, innovativeness, and sustainable development.
- have the knowledge about the influence of mechanical engineering applications on health, environment, and security together with the problems of the era in universal and social dimensions, and aware of the legal outcomes of mechanical engineering solutions.
Upon successful completion of this programme, students have the key competencies listed below at an advanced level.
- Communication competence
- Competency to work in a team
- Awareness in the field of social responsibility and sustainability
- Lifelong learning competence
- Digital competence
- Awareness competence about sectors
- Ethical behavior competence
- Entrepreneurial competence
- Competence in mathematics, science, technology, and engineering
- Citizenship competence
1. Assessment and evaluation methods; exam types and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council (YÖK).
2. Different methods such as written exam, oral exam, homework, laboratory work/exam, seminar/presentation, and term project are used in assessment and evaluation.
3. Letter grade systems are used to evaluate student success.
4. Exams are evaluated out of 100 points. In converting the grade given out of 100 points into a letter grade, the weights of the midterm exam, mid-term studies and end-term exam are taken into account. Letter grades are given by the instructor according to the grade ranges below.
Scores |
Letter Grades |
Grade Points |
Descriptions |
Included to GPA |
81-100 |
AA |
4.0 |
Successful |
Yes |
76-80 |
BA |
3.5 |
Successful |
Yes |
70-75 |
BB |
3.0 |
Successful |
Yes |
60-69 |
CB |
2.5 |
Successful |
Yes |
50-59 |
CC |
2.0 |
Successful |
Yes |
45-49 |
DC |
1.5 |
Conditional Successful |
Yes |
40-44 |
DD |
1.0 |
Failing |
Yes |
30-39 |
FD |
0.5 |
Failing |
Yes |
0-29 |
FF |
0.0 |
Failing |
Yes |
0 |
D |
0.0 |
Absent Failing |
No |
|
G |
Pass |
Pass |
No |
|
K |
Fail |
Failing |
No |
|
S |
Progress |
Progress |
No |
Students who get one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from a course are deemed to have succeeded that course. In addition, students whose grade point average for a semester is at least 2.00 are considered successful in the courses in which they got a letter grade in the end-term exam (DC) in that semester. Students who get one of the letter grades (DD), (FD) and (FF) from a course are considered unsuccessful in that course. Students whose grade point average for a semester is not at least 2.00 are also considered unsuccessful in the courses in which they got a (DC) letter grade in that semester. In addition, a DC letter grade in the make-up and graduation exams are considered unsuccessful, regardless of semester averages. (G) letter grade is given to successful students in non-credit courses. (G) grade is not included in average calculations. (K) letter grade is given to students who fail non-credit courses. (K) grade is not included in average calculations. The letter grade (S) is given for graduation studies and project courses that last longer than one semester and are completed successfully.
In order to supervise the quality of higher education programmes;
- The Higher Education Council (YÖK- Turkish Higher Education Council -HEC) is responsible of planning, organization, management and supervision of education, training, and other activities in higher education institutions.
- HEC prepares "University Monitoring and Evaluation Reports" within its own criteria and publishes these reports annually. HEC prepares reports that include qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions in accordance with these annual reports and shares them with general public.
- HEC publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions annually. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by HEC. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes":
1. Establishment and Approval of Curricula
1.1. HEC determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate programmes in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by HEC on these issues.
1.3. The curriculum of National Core Education Programmes is implemented by higher education institutions with the approval of HEC after being accepted by the relevant Deans Council.
2. Assessment and Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will bring to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by HEC on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive undergraduate diploma.
4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK-Turkish Higher Education Quality Council-HEQC) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by HEQC regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by HEQC also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the HEQC legislation.
Our department has accreditation certificate given by Association for Evaluation and Accreditation of Engineering Programs
1. Having graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and meeting the conditions of admission to the undergraduate programs of higher education institutions.
2. Having been placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central examination held by the Student Selection and Placement Centre (ÖSYM Turkish Student Selection and Placement Centre- SSPC), the procedures and principles of which are determined by (YÖK- Turkish Higher Education Council -HEC).
3. Having obtained sufficient points as a result of the central examination held by SSPC for the programmes of higher education institutions that accept students through special talent exams, the procedures and principles of which are determined by HEC and having been successful in the special talent examination.
4. Having been placed in undergraduate programs that are the continuation of the fields they have completed in higher education institutions for associate degree graduates as a result of the Vertical Transfer Exam, the procedures and principles of which are determined by HEC and conducted by SSPC.
Graduates of Mechanical Engineering Department are employed in many fields related to their profession in the public and private sectors and can also establish their own businesses.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
The qualification is always valid.