Yeterlilik Kodu | TR0030035437 | |
Yeterlilik Adı | Makine Mühendisliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Kemalpaşa, Kemalpaşa, 54050 Serdivan/Sakarya | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.subu.edu.tr/tr | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 18/07/2023 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Mekanik ve metal ticareti | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | EA1: Her türlü endüstriyel tesislerde ve kamuda, otomotiv, imalat veya enerji sanayisine yönelik modelleme, analiz, tasarım, imalat, montaj, tesis kurma, işletme ve finans konularında etkin ve üretken farklı görevler üstlenebilecektir. EA2: Takım içerisinde veya disiplinler arası çalışmalarda, yer alabilecek ve yöneticilik yapabileceklerdir. EA3: Sürekli iyileşme, yaşam boyu öğrenme ve girişimcilik özellikleriyle araştırma ve geliştirme projelerinde yer alabileceklerdir. EA4: Lisansüstü çalışmalar yapabileceklerdir. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bu bölüm, ilgili dersin ders tanıtım ve uygulama formunda açıklanmıştır. Lütfen geniş bilgi için Ders Planı bölümündeki ilgili derse bakınız. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK) | |
Giriş Şartı | Makina Mühendisliği Bölümü; ÖSYM sınavı ile SAYISAL puan türünden öğrenci alan bir bölümdür. | |
Başarma Şartları | Öğrenci programın öğretim planındaki bütün çalışmalardan başarılı olmuş ve iki yüz kırk (240) AKTS tamamlayarak genel ağırlıklı not ortalamasını en az 2.00 düzeyine çıkarmış öğrenci öğrenimini bitirmiş sayılır. Ayrıca, mezuniyet için öğrencinin 72 iş günü endüstride başarılı bir şekilde staj yapmış olması gerekmektedir. Staj sınavlarını staj komisyonu tarafından yapılmakta, öğrencilerin başarı-başarısız oldukları komisyon tarafından belirlenmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Makina Mühendisliği bölümü mezunları, kamu kurumlarında makina mühendisi olarak çalışabilirler. Takım tezgahları, otomotiv sektörü, otomasyon, malzeme bilimi, enerji, gaz ve buhar türbinleri, pistonlu kompresörler, nükleer reaktörler, içten yanmalı motorlar, soğutma, ısıtma, havalandırma sistemleri vb. Konularında çalışan firmalarda, Makina Mühendisi olarak görev yapabilirler. Ayrıca kendi mühendislik bürolarını açabilir, şantiyelerde uygulama mühendisi olarak görev alabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030035437
ISCO 08
ISCO 08
EA1: Her türlü endüstriyel tesislerde ve kamuda, otomotiv, imalat veya enerji sanayisine yönelik modelleme, analiz, tasarım, imalat, montaj, tesis kurma, işletme ve finans konularında etkin ve üretken farklı görevler üstlenebilecektir.
EA2: Takım içerisinde veya disiplinler arası çalışmalarda, yer alabilecek ve yöneticilik yapabileceklerdir.
EA3: Sürekli iyileşme, yaşam boyu öğrenme ve girişimcilik özellikleriyle araştırma ve geliştirme projelerinde yer alabileceklerdir.
EA4: Lisansüstü çalışmalar yapabileceklerdir.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Bu bölüm, ilgili dersin ders tanıtım ve uygulama formunda açıklanmıştır. Lütfen geniş bilgi için Ders Planı bölümündeki ilgili derse bakınız.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK)
Makina Mühendisliği Bölümü; ÖSYM sınavı ile SAYISAL puan türünden öğrenci alan bir bölümdür.
Makina Mühendisliği bölümü mezunları, kamu kurumlarında makina mühendisi olarak çalışabilirler. Takım tezgahları, otomotiv sektörü, otomasyon, malzeme bilimi, enerji, gaz ve buhar türbinleri, pistonlu kompresörler, nükleer reaktörler, içten yanmalı motorlar, soğutma, ısıtma, havalandırma sistemleri vb. Konularında çalışan firmalarda, Makina Mühendisi olarak görev yapabilirler. Ayrıca kendi mühendislik bürolarını açabilir, şantiyelerde uygulama mühendisi olarak görev alabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030035437 | |
Qualification Title | Mechanical Engineering Bachelor's Degree | |
Awarding Body | Sakarya University of Applied Sciences | |
Awarding Body Contact | the University that Integrates Skills with Knowledge | |
Awarding Body Url | https://www.subu.edu.tr/en | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 18/07/2023 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Mechanics and metal trades | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | PC1 - Ability to design a complex system, process, device or product to meet specific requirements under realistic constraints and conditions; ability to apply modern design methods for this purpose. PC2 - Ability to develop, select and use modern techniques and tools necessary for the analysis and solution of complex problems encountered in engineering applications; ability to use information technologies effectively. PC3 - Ability to design and conduct experiments, collect data, analyze and interpret results for studying complex engineering problems or discipline-specific research topics. PC4 - Ability to work effectively in disciplinary and multidisciplinary teams; ability to work individually. PC5 - Ability to communicate effectively in Turkish, both orally and in writing; at least one foreign language knowledge; ability to write effective reports and understand written reports, to prepare design and production reports, to make effective presentations, to give clear and understandable instructions. PC6 - Awareness of the necessity of lifelong learning; the ability to access information, to follow developments in science and technology, and to constantly renew itself. PC7 - Acting in accordance with ethical principles, awareness of professional and ethical responsibility; information about the standards used in engineering applications. PC8 - Information about business life practices such as project management, risk management and change management; awareness of entrepreneurship, innovation; information on sustainable development. PC9 - Information about the effects of engineering applications on health, environment and safety in universal and social dimensions and the problems reflected in the engineering field of the age; awareness of the legal consequences of engineering solutions. PC10 - Adequate knowledge in mathematics, science and related engineering discipline; ability to use theoretical and applied knowledge in these areas in complex engineering problems. PC11 - Ability to identify, define, formulate, and solve complex engineering problems; ability to select and apply appropriate analysis and modeling methods for this purpose. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | The methods to be used in measurement and evaluation activities are determined by the Senate. A student's success grade; It consists of the contribution of the semester grade and the final grade of that course at certain rates. Contribution of the evaluations within the term to the success grade cannot be less than 40% and more than 70%. Students with an absolute grade below 40% are considered unsuccessful. Considering the success level of the class, the statistical distribution of the grades and the class average, the success grades are determined by the Sakarya University of Applied Sciences Relative Evaluation Directive. a) A student who gets AA, BA, BB, CB and CC grades from a course is considered successful in that course. b) DC and DD grades taken from a course indicate that this course was "conditionally" achieved. c) FF grade indicates that the student failed the course. d) DZ grade is given to students who do not fulfill the attendance obligations or who fail because they do not meet the requirements for course practices. DZ grade is treated as FF grade in the calculation of grade point averages. d) GR grade is given to students who do not take the final exam, regardless of their work in the semester. GR grade is treated as FF grade in the calculation of grade point averages. e) MU grade is given to students who transfer horizontally / vertically to undergraduate and associate degree departments / programs of the University or to the equivalents of the courses they have been successful in any higher education institution they have attended before and those who have passed the exemption exam. MU grade is not included in grade point averages. f) YT grade is given as the success grade of the courses that are not included in the average and succeeded. g) YZ grade is given as the success grade of the courses that are not included in the average and which are not achieved. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Mechanical Engineering is a department that accepts students with the ÖSYM exam as NUMERIC score type | |
Conditions for Success | The student has been successful in all the studies in the curriculum of the department, by completing two hundred and forty (240) ECTS credits If he / she has raised his / her general weighted grade average to at least 2.00, he / she is considered to have completed his / her education. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the Mechanical Engineering department can work as a mechanical engineer in public institutions. Machine tools, automotive industry, automation, material science, energy, gas and steam turbines, piston compressors, nuclear reactors, internal combustion engines, cooling, heating, ventilation systems, etc. They can work as a Mechanical Engineer in companies working in their fields. In addition, they can open their own engineering offices and work as application engineers at construction sites. However, graduates who receive training in training can also work as technical teachers in vocational technical secondary education institutions. Students who successfully complete the program can apply to master's and doctorate degrees in Mechanical Engineering or other disciplines that accept students from this field. Following are the possible job opportunities and titles of a Mechanical Engineer graduated from the program: POSSIBLE JOBS - Academic - R & D - Maintenance - Services - Business Development - Import Export - Quality - Engineering - Customer relationship - Operations - Organizations - Marketing - Planning - Buy - Sales - Design - Technical - Production - Management POSSIBLE TITLES -- R&D Engineer -- Workshop supervisor -- Quality engineer -Maintenance engineer - Machine manufacturing and design engineer - Project engineer - Project sales engineer - Field engineer -Sales engineer - Service advisor -Service manager -Technical manager -Production manager -Manufacturing engineer | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030035437
ISCO 08
ISCO 08
PC1 - Ability to design a complex system, process, device or product to meet specific requirements under realistic constraints and conditions; ability to apply modern design methods for this purpose. PC2 - Ability to develop, select and use modern techniques and tools necessary for the analysis and solution of complex problems encountered in engineering applications; ability to use information technologies effectively. PC3 - Ability to design and conduct experiments, collect data, analyze and interpret results for studying complex engineering problems or discipline-specific research topics. PC4 - Ability to work effectively in disciplinary and multidisciplinary teams; ability to work individually. PC5 - Ability to communicate effectively in Turkish, both orally and in writing; at least one foreign language knowledge; ability to write effective reports and understand written reports, to prepare design and production reports, to make effective presentations, to give clear and understandable instructions. PC6 - Awareness of the necessity of lifelong learning; the ability to access information, to follow developments in science and technology, and to constantly renew itself. PC7 - Acting in accordance with ethical principles, awareness of professional and ethical responsibility; information about the standards used in engineering applications. PC8 - Information about business life practices such as project management, risk management and change management; awareness of entrepreneurship, innovation; information on sustainable development. PC9 - Information about the effects of engineering applications on health, environment and safety in universal and social dimensions and the problems reflected in the engineering field of the age; awareness of the legal consequences of engineering solutions. PC10 - Adequate knowledge in mathematics, science and related engineering discipline; ability to use theoretical and applied knowledge in these areas in complex engineering problems. PC11 - Ability to identify, define, formulate, and solve complex engineering problems; ability to select and apply appropriate analysis and modeling methods for this purpose.
The methods to be used in measurement and evaluation activities are determined by the Senate. A student's success grade; It consists of the contribution of the semester grade and the final grade of that course at certain rates. Contribution of the evaluations within the term to the success grade cannot be less than 40% and more than 70%. Students with an absolute grade below 40% are considered unsuccessful. Considering the success level of the class, the statistical distribution of the grades and the class average, the success grades are determined by the Sakarya University of Applied Sciences Relative Evaluation Directive. a) A student who gets AA, BA, BB, CB and CC grades from a course is considered successful in that course. b) DC and DD grades taken from a course indicate that this course was "conditionally" achieved. c) FF grade indicates that the student failed the course. d) DZ grade is given to students who do not fulfill the attendance obligations or who fail because they do not meet the requirements for course practices. DZ grade is treated as FF grade in the calculation of grade point averages. d) GR grade is given to students who do not take the final exam, regardless of their work in the semester. GR grade is treated as FF grade in the calculation of grade point averages. e) MU grade is given to students who transfer horizontally / vertically to undergraduate and associate degree departments / programs of the University or to the equivalents of the courses they have been successful in any higher education institution they have attended before and those who have passed the exemption exam. MU grade is not included in grade point averages. f) YT grade is given as the success grade of the courses that are not included in the average and succeeded. g) YZ grade is given as the success grade of the courses that are not included in the average and which are not achieved.
Mechanical Engineering is a department that accepts students with the ÖSYM exam as NUMERIC score type
Graduates of the Mechanical Engineering department can work as a mechanical engineer in public institutions. Machine tools, automotive industry, automation, material science, energy, gas and steam turbines, piston compressors, nuclear reactors, internal combustion engines, cooling, heating, ventilation systems, etc. They can work as a Mechanical Engineer in companies working in their fields. In addition, they can open their own engineering offices and work as application engineers at construction sites. However, graduates who receive training in training can also work as technical teachers in vocational technical secondary education institutions. Students who successfully complete the program can apply to master's and doctorate degrees in Mechanical Engineering or other disciplines that accept students from this field. Following are the possible job opportunities and titles of a Mechanical Engineer graduated from the program: POSSIBLE JOBS - Academic - R & D - Maintenance - Services - Business Development - Import Export - Quality - Engineering - Customer relationship - Operations - Organizations - Marketing - Planning - Buy - Sales - Design - Technical - Production - Management POSSIBLE TITLES -- R&D Engineer -- Workshop supervisor -- Quality engineer -Maintenance engineer - Machine manufacturing and design engineer - Project engineer - Project sales engineer - Field engineer -Sales engineer - Service advisor -Service manager -Technical manager -Production manager -Manufacturing engineer