Yeterlilik Kodu | TR0030030949 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Makine Resim ve Konstrüksiyon Ön Lisans Diploması (Porsuk Meslek Yüksekokulu) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Eskişehir Teknik Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Eskişehir Teknik Üniversitesi 2 Eylül Kampüsü, 26555 Tepebaşı/Eskişehir | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://www.eskisehir.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Mesleki | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 5 | 5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Mekanik ve metal ticareti | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Makine Resim ve Konstrüksiyon Programı; makine imalat sektörünün ihtiyaç duyduğu, bilgisayar destekli tasarım ve üretim süreçlerini bilen, teknik resim kurallarına hakim, üretim resimlerini okuyup yorumlayabilen, üretim tekniklerine uygun çizim yapabilen teknik elemanları yetiştirmeyi amaçlayan, ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, iki yıllık uygulamalı yükseköğretim programıdır. Müfredatın %40’ından fazlası uygulamalı eğitimlerden oluşur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Örgün eğitim kapsamında sınıf içi derslerin yanı sıra CAD/CAM laboratuvarları, teknik resim atölyeleri ve işletmelerde staj uygulamaları yapılır. Ayrıca işletmede mesleki eğitim (İME) modeliyle, mülakatlarda başarılı olan öğrenciler belirli dönemlerde doğrudan sektörde çalışarak mesleki deneyim kazanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Teknik hesaplamalar, ölçülendirme, tolerans analizleri ve geometrik hesaplamaları doğru yapabilme yetkinliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Değerlendirme süreçlerinde bağıl ve mutlak değerlendirme yöntemleri kullanılır. Mutlak değerlendirme için Üniversite Senatosu tarafından belirlenen harf notları ve karşılıkları kullanılır. Değerlendirmede kullanılan puan aralıkları ve karşılık gelen harf notları Tablo 1'de verilmiştir. Tablo 1. Makine Resim ve Konstrüksiyonu programı Mutlak Not Sistemi puan aralıkları ve harf notu karşılıkları
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı | Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Asgari 120 AKTS ders kredisini tamamlamak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (*) 2547 sayılı kanunun 44. Maddesinin c fıkrası kapsamında öğrenciler, bir yıl süreli yabancı dil hazırlık sınıfı hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın öğrenim süresi iki yıl olan önlisans programlarını azami dört yıl içinde tamamlamak zorundadırlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030030949
ISCO 08
ISCO 08
Makine Resim ve Konstrüksiyon Programı; makine imalat sektörünün ihtiyaç duyduğu, bilgisayar destekli tasarım ve üretim süreçlerini bilen, teknik resim kurallarına hakim, üretim resimlerini okuyup yorumlayabilen, üretim tekniklerine uygun çizim yapabilen teknik elemanları yetiştirmeyi amaçlayan, ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, iki yıllık uygulamalı yükseköğretim programıdır. Müfredatın %40’ından fazlası uygulamalı eğitimlerden oluşur.
Örgün eğitim kapsamında sınıf içi derslerin yanı sıra CAD/CAM laboratuvarları, teknik resim atölyeleri ve işletmelerde staj uygulamaları yapılır. Ayrıca işletmede mesleki eğitim (İME) modeliyle, mülakatlarda başarılı olan öğrenciler belirli dönemlerde doğrudan sektörde çalışarak mesleki deneyim kazanır.
Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
Makine tasarım prensiplerini açıklar ve paket programları kullanarak imalatı ve montajı için 2-3 boyutlu resimleri hazırlayarak iş akışını planlar.
İmalat yöntemlerini açıklar, kullanılacak uygun malzeme seçimini yapar.
Üretim planlama ve kalite kontrol süreçlerini açıklar.
Alanı ile ilgili matematiksel hesapları ve temel statik ve mukavemet hesaplamalarını yapar.
Teknik hesaplamalar, ölçülendirme, tolerans analizleri ve geometrik hesaplamaları doğru yapabilme yetkinliği
Teknik verileri yorumlama, ölçüm sonuçlarını analiz etme yetkinliği
Matematiksel yetkinlik
Kendini ifade edebilme yetkinliği
Takım çalışmasına uyum sağlama, sorumluluk alma, iş disiplinine uygun davranma, zaman yönetimi yetkinliği
Çeşitli toplumsal ve kültürel yapılara karşı saygılı olma, çok kültürlü ortamlarda iletişim kurabilme yetkinliği.
Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
Değerlendirme süreçlerinde bağıl ve mutlak değerlendirme yöntemleri kullanılır. Mutlak değerlendirme için Üniversite Senatosu tarafından belirlenen harf notları ve karşılıkları kullanılır. Değerlendirmede kullanılan puan aralıkları ve karşılık gelen harf notları Tablo 1'de verilmiştir.
Tablo 1. Makine Resim ve Konstrüksiyonu programı Mutlak Not Sistemi puan aralıkları ve harf notu karşılıkları
Puan Aralığı |
Harf Notu Karşılıkları |
Kredili Sistemde Katsayısı |
84-100 |
AA |
4,00 |
77-83 |
AB |
3,70 |
71-76 |
BA |
3,30 |
66-70 |
BB |
3,00 |
61-65 |
BC |
2,70 |
56-60 |
CB |
2,30 |
50-55 |
CC |
2,00 |
46-49 |
CD |
1,70 |
40-45 |
DC |
1,30 |
33-39 |
DD |
1,00 |
0-32 |
FF |
0,00 |
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.
YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarında özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programlar için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.
Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir.
Mesleki önlisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından da eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı önlisans diploması alabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
(*) 2547 sayılı kanunun 44. Maddesinin c fıkrası kapsamında öğrenciler, bir yıl süreli yabancı dil hazırlık sınıfı hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın öğrenim süresi iki yıl olan önlisans programlarını azami dört yıl içinde tamamlamak zorundadırlar.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030030949 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Machine Drawing and Construction Associate Degree Diploma | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Eskişehir Technical University | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Gazipaşa Mahallesi, Eskişehir Teknik Üniversitesi İki Eylül Kampüsü 26555, Tepebaşı/ESKİŞEHİR | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://www.eskisehir.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | Occupational | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 5 | 5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Mechanics and metal trades | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | The Machine Drawing and Construction Program is a two-year applied higher education program based on secondary school qualifications. It aims to train technical staff for the machinery manufacturing industry. Students learn computer-aided design and production processes, understand technical drawing rules, can read and interpret production drawings, and create drawings suitable for manufacturing methods. More than 40% of the curriculum consists of hands-on training. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | In addition to classroom-based courses, the formal education includes practical training in CAD/CAM laboratories, technical drawing workshops, and internships at industrial companies. Furthermore, through the Workplace-Based Vocational Training (IME) model, students who succeed in interviews gain professional experience by working directly in the industry during specific periods. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description | They have essential, up-to-date, and hands-on knowledge about their profession. They understand the basics of workplace safety, environmental responsibility, and quality processes. Follows current developments and practices in their field and uses them effectively. Uses information technologies related to their profession (such as software, programs, animations) effectively. Can independently analyze professional problems with a critical and analytical approach and offer solutions. Can clearly express their ideas in writing and speaking, based on their knowledge and skills. Takes responsibility as a team member to solve complex and unexpected problems in their field. Has awareness regarding career management and lifelong learning. Acts with social, scientific, cultural, and ethical values when collecting, applying, and sharing data related to their field. Uses a foreign language to follow information in their field and communicate with colleagues. Explains machine design principles and prepares 2D or 3D drawings for manufacturing and assembly using software, planning the workflow. Explains manufacturing methods and selects suitable materials. Explains production planning and quality control processes. Performs mathematical calculations and basic statics and strength calculations related to their field. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | Ability to accurately perform technical calculations, dimensioning, tolerance analysis, and geometric computations. Ability to interpret technical data and analyze measurement results. Mathematical competence. Ability to express oneself clearly. Ability to work well in a team, take responsibility, act with professional discipline, and manage time effectively. Respect for different social and cultural backgrounds and the ability to communicate in multicultural environments. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | Assessment and evaluation methods, types of exams, and their contribution to course grades are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by the Council of Higher Education (YÖK). Different methods such as assignments, projects, practical work, midterm exams, and final exams are used in assessment and evaluation. Letter and/or numeric grading systems are used to evaluate student performance. Relative and absolute evaluation methods are used in the assessment processes. For absolute evaluation, the letter grades and their equivalents determined by the University Senate are used. The score ranges and corresponding letter grades used in the evaluation are provided in Table 1. Table 1. Score Ranges and Corresponding Letter Grades of the Absolute Grading System for the Machine Drawing and Construction Program
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | To ensure the quality of higher education programs; The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, training, and other activities carried out in higher education institutions. Within the framework of the criteria set by the Council of Higher Education (YÖK), 'University Monitoring and Evaluation Reports' for higher education institutions are published annually. Based on these reports, YÖK also shares additional reports with the public that include both quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions. Each year, the Council of Higher Education (YÖK) publishes the 'Foundation Higher Education Institutions Report,' which includes academic, administrative, and financial data of foundation universities. These reports, which contain both quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. In higher education, the quality assurance of associate degree programs is ensured in accordance with the 'Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs'. 1. Development and Approval of Academic Programs" 1.1. The Council of Higher Education (YÖK) sets the minimum standards and criteria required for the establishment of associate degree departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of associate degree programs and the intended learning outcomes for each diploma program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles set by the Council of Higher Education (YÖK). 1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education (YÖK). 2. Assessment and Evaluation: The methods for assessing and evaluating the learning outcomes of each associate degree program are carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions, based on the fundamental principles set by the Council of Higher Education (YÖK). 3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma upon successfully completing the required course credits and other obligations as determined by the higher education institutions. 4. Self-Assessment and External Evaluation: As part of continuous monitoring, higher education institutions enter their 'Institutional Self-Evaluation Reports' for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the 'Institutional Feedback Report' it prepares based on external evaluations of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK indicate that the programs meet quality assurance standards. YÖKAK also conducts regular review activities regarding the qualifications defined in its regulations. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | To have graduated from a secondary education institution or from a foreign secondary school recognized as equivalent by the Ministry of National Education, and to meet the admission requirements of associate degree programs at higher education institutions. To be placed in the relevant associate degree program of a higher education institution through the central examination conducted by the Assessment, Selection and Placement Center (ÖSYM), in accordance with the procedures and principles set by the Council of Higher Education (YÖK). To have obtained a sufficient score in the central examination conducted by the Assessment, Selection and Placement Center (ÖSYM) and to have passed the special talent exam for programs that admit students through talent-based selection, in accordance with the procedures and principles set by the Council of Higher Education (YÖK). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | To have completed a minimum of 120 ECTS credits and fulfilled any other requirements set by the relevant higher education institution, if applicable. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Students who graduate from vocational associate degree programs may transfer to bachelor's degree programs through the Vertical Transfer Exam (DGS) administered by ÖSYM. The vertical transfer quotas are determined by YÖK and may not exceed ten percent of the allocated quotas for the related bachelor's programs. Vocational associate degree students have the right to enroll in double major programs offered by their higher education institutions. Students registered in double major programs can take courses from both associate degree programs simultaneously and, if successful, receive two separate associate degree diplomas. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35) 2.1. Regulation on Quality Assurance in Higher Education and the Higher Education Quality Council (*) According to Article 44(c) of Law No. 2547, students must complete their associate degree programs, which normally last two years, within a maximum of four years—excluding the one-year foreign language preparatory class—starting from the first semester of the program, regardless of whether they register for each semester.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030030949
ISCO 08
ISCO 08
The Machine Drawing and Construction Program is a two-year applied higher education program based on secondary school qualifications. It aims to train technical staff for the machinery manufacturing industry. Students learn computer-aided design and production processes, understand technical drawing rules, can read and interpret production drawings, and create drawings suitable for manufacturing methods. More than 40% of the curriculum consists of hands-on training.
In addition to classroom-based courses, the formal education includes practical training in CAD/CAM laboratories, technical drawing workshops, and internships at industrial companies. Furthermore, through the Workplace-Based Vocational Training (IME) model, students who succeed in interviews gain professional experience by working directly in the industry during specific periods.
They have essential, up-to-date, and hands-on knowledge about their profession.
They understand the basics of workplace safety, environmental responsibility, and quality processes.
Follows current developments and practices in their field and uses them effectively.
Uses information technologies related to their profession (such as software, programs, animations) effectively.
Can independently analyze professional problems with a critical and analytical approach and offer solutions.
Can clearly express their ideas in writing and speaking, based on their knowledge and skills.
Takes responsibility as a team member to solve complex and unexpected problems in their field.
Has awareness regarding career management and lifelong learning.
Acts with social, scientific, cultural, and ethical values when collecting, applying, and sharing data related to their field.
Uses a foreign language to follow information in their field and communicate with colleagues.
Explains machine design principles and prepares 2D or 3D drawings for manufacturing and assembly using software, planning the workflow.
Explains manufacturing methods and selects suitable materials.
Explains production planning and quality control processes.
Performs mathematical calculations and basic statics and strength calculations related to their field.
Ability to accurately perform technical calculations, dimensioning, tolerance analysis, and geometric computations.
Ability to interpret technical data and analyze measurement results.
Mathematical competence.
Ability to express oneself clearly.
Ability to work well in a team, take responsibility, act with professional discipline, and manage time effectively.
Respect for different social and cultural backgrounds and the ability to communicate in multicultural environments.
Assessment and evaluation methods, types of exams, and their contribution to course grades are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by the Council of Higher Education (YÖK).
Different methods such as assignments, projects, practical work, midterm exams, and final exams are used in assessment and evaluation.
Letter and/or numeric grading systems are used to evaluate student performance.
Relative and absolute evaluation methods are used in the assessment processes. For absolute evaluation, the letter grades and their equivalents determined by the University Senate are used. The score ranges and corresponding letter grades used in the evaluation are provided in Table 1.
Table 1. Score Ranges and Corresponding Letter Grades of the Absolute Grading System for the Machine Drawing and Construction Program
Score Range |
Corresponding Letter Grades |
Coefficient in the Credit System |
84-100 |
AA |
4,00 |
77-83 |
AB |
3,70 |
71-76 |
BA |
3,30 |
66-70 |
BB |
3,00 |
61-65 |
BC |
2,70 |
56-60 |
CB |
2,30 |
50-55 |
CC |
2,00 |
46-49 |
CD |
1,70 |
40-45 |
DC |
1,30 |
33-39 |
DD |
1,00 |
0-32 |
FF |
0,00 |
To ensure the quality of higher education programs;
The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, training, and other activities carried out in higher education institutions.
Within the framework of the criteria set by the Council of Higher Education (YÖK), 'University Monitoring and Evaluation Reports' for higher education institutions are published annually. Based on these reports, YÖK also shares additional reports with the public that include both quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions.
Each year, the Council of Higher Education (YÖK) publishes the 'Foundation Higher Education Institutions Report,' which includes academic, administrative, and financial data of foundation universities. These reports, which contain both quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
In higher education, the quality assurance of associate degree programs is ensured in accordance with the 'Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs'.
1. Development and Approval of Academic Programs"
1.1. The Council of Higher Education (YÖK) sets the minimum standards and criteria required for the establishment of associate degree departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of associate degree programs and the intended learning outcomes for each diploma program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles set by the Council of Higher Education (YÖK).
1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education (YÖK).
2. Assessment and Evaluation: The methods for assessing and evaluating the learning outcomes of each associate degree program are carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions, based on the fundamental principles set by the Council of Higher Education (YÖK).
3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma upon successfully completing the required course credits and other obligations as determined by the higher education institutions.
4. Self-Assessment and External Evaluation: As part of continuous monitoring, higher education institutions enter their 'Institutional Self-Evaluation Reports' for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the 'Institutional Feedback Report' it prepares based on external evaluations of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK indicate that the programs meet quality assurance standards. YÖKAK also conducts regular review activities regarding the qualifications defined in its regulations.
To have graduated from a secondary education institution or from a foreign secondary school recognized as equivalent by the Ministry of National Education, and to meet the admission requirements of associate degree programs at higher education institutions.
To be placed in the relevant associate degree program of a higher education institution through the central examination conducted by the Assessment, Selection and Placement Center (ÖSYM), in accordance with the procedures and principles set by the Council of Higher Education (YÖK).
To have obtained a sufficient score in the central examination conducted by the Assessment, Selection and Placement Center (ÖSYM) and to have passed the special talent exam for programs that admit students through talent-based selection, in accordance with the procedures and principles set by the Council of Higher Education (YÖK).
Students who graduate from vocational associate degree programs may transfer to bachelor's degree programs through the Vertical Transfer Exam (DGS) administered by ÖSYM. The vertical transfer quotas are determined by YÖK and may not exceed ten percent of the allocated quotas for the related bachelor's programs.
Vocational associate degree students have the right to enroll in double major programs offered by their higher education institutions. Students registered in double major programs can take courses from both associate degree programs simultaneously and, if successful, receive two separate associate degree diplomas.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35)
2.1. Regulation on Quality Assurance in Higher Education and the Higher Education Quality Council
(*) According to Article 44(c) of Law No. 2547, students must complete their associate degree programs, which normally last two years, within a maximum of four years—excluding the one-year foreign language preparatory class—starting from the first semester of the program, regardless of whether they register for each semester.
The qualification is valid at all times.
