Yeterlilik Kodu

TR0030032331

Yeterlilik Adı
Makine (Soma MYO) Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumManisa Celâl Bayar Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiŞehit Prof. Dr. İlhan Varank Yerleşkesi 45140 - Yunusemre - MANİSA
Sorumlu Kurum URLhttps://www.mcbu.edu.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Mekanik ve metal ticareti
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

İSCED-2013 005.0715.006.001

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Bu programda, sanayi sektörünün üretim kademelerinde ihtiyaç duyduğu makine elemanlarının tasarımı ve üretimi, talaşlı ve talaşsız imalat tezgâhları, pnömatik ve hidrolik sistemler, CNC tezgâhları ve Cad-Cam programları konularında yeterli bilgi birikimi ve iş becerisine sahip teknik elemanların yetiştirilmesi amaçlanmaktadır. Programın ana hedefi, hızla gelişen bilim ve teknolojinin gerektirdiği bilgi birikimine, bu bilgileri pratiğe aktarabilecek becerilere, yaşam boyu öğrenmeyi benimsemiş, aynı zamanda analiz ve sentez yapabilme yeteneğine sahip teknikerler yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Meslek Yüksekokul bünyesinde bulunan laboratuvar ve atölyelerde uygulamalı eğitimler yapılır. Ayrıca 4.dönemde bulunan İşletmede Mesleki Eğitim dersi ile endüstride uygulamalı eğitimler yapılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Endüstriyel malzemelerin genel özellik ve kullanım alanlarını bilip, seçimini yapar.
  • Makina elemanlarının tasarımını yapar.
  • Talaşlı ve talaşsız imalat tezgahlarını ve kaynak makinalarını kullanır.
  • Makina teknolojisi için ölçme ve kontrol aletleri ile gereksinim duyduğu ölçme, imalat kontrol, kalite kontrol, planlama, uygulama işlemlerini yapar.
  • Kaynaklı olarak üretilmiş parçalarda tahribatsız muayene yöntemlerini öğrenerek bu hataların giderilmesi yönünde gerekli bilgileri edinir.
  • Makinalarda oluşacak hataları önceden saptayarak bu hataların oluşmasını önleyecek bakım yöntemlerini uygular ve arıza durumunda gerekli müdahaleleri yapar.
  • İş parçalarının teknik resim çizimlerini, CNC tezgâhlarında ise uygulamalarını yapar. CAD/CAM ve AUTOCAD paket programlarını çalıştırıp, kullanır.
  • Mesleği ile ilişkili matematik ve fen bilimleri alanında hesaplamalar yaparak pratiğe aktarır.
  • Otomatik kontrol sistemlerinin vazgeçilmez elemanları olan hidrolik ve pnömatik sistemlerdeki elemanları tanır ve sistemi tasarlayıp uygular.
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • Sorumluluğu altında çalışanlarla sağlıklı iletişim kurup takım çalışması yapar.
  • İş sağlığı ve güvenliği süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Kazandığı bilgi ve becerileri doğru kullanarak sektörün ihtiyaç duyduğu kaliteli hizmeti sunar ve mesleğiyle ilgili konularda güncel gelişmeleri takip ederek sürekli kendini geliştirir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrencilerin aldıkları derslerden başarılı olup olmadıkları en az bir Vize (Ara Sınav), bir Final (Dönem Sonu Sınav) olmak üzere iki aşamada değerlendirilmektedir. Final notu sonucunda başarısız olan veya notunu yükseltmek isteyen öğrenciler bütünleme sınavına girebilir.
  • Bunların dışında quiz, projeler, ödevler, araştırma ve öğretim elemanının uygun gördüğü diğer faaliyetler yapılabilir. Bu faaliyetlerin sayısı ve başarı notuna katkısı öğretim elemanı tarafından Öğrenci Bilgi Sistemi (OBS) ve ders planında belirtilir.
  • Öğrencinin başarı notu hesaplanırken aldığı not bağıl sistemde harf notuna dönüştürülmektedir. Ders başarı notları ile ilgili olarak Manisa Celal Bayar Üniversitesi Bağıl Değerlendirme Sistemi Yönergesi uygulanır.
  • Öğrencilerin mezun olabilmesi için her dönem 30 AKTS olmak üzere toplam 120 AKTS karşılığı bütün derslerden başarılı olmaları ve İşletmede Meslek Eğitim dersini tamamlamaları gerekmektedir. Bu koşullara ek olarak genel akademik not ortalamasının (GANO) 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Ön lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır.

Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi:

01.01.2025 / 31.12.2028

Giriş Şartı
  1. Adayların Lise ve dengi okul diplomasına sahip olması gerekmektedir.
  2. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Temel Yeterlilik Testinden (TYT) yeterli puanı alarak ilgili bölüme yerleştirme işlemleri ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılmaktadır.
  3. Programa ilgili başvuru şartları doğrultusunda başka okullardan programa yatay geçiş ile öğrenci kabulü yapılmaktadır.
  4. Çift Anadal Programı (ÇAP) kriterlerini sağlayan öğrenciler eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı ön lisans diploması alabilirler.
Başarma ŞartlarıÖğrencilerin mezun olabilmesi için her dönem 30 AKTS olmak üzere toplam 120 AKTS karşılığı bütün derslerden başarılı olmaları ve İşletmede Meslek Eğitim dersini tamamlamaları gerekmektedir. Bu koşullara ek olarak genel akademik not ortalamasının (GANO) 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Çift Anadal Programı (ÇAP) kriterlerini sağlayan öğrenciler eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı ön lisans diploması alabilirler.
  • Ön lisans diplomasına sahip olanlar, DGS sınavı ile ilgili lisans derecesi programlarına devam edebilirler.
  • Makine programından mezun olan öğrenciler; kamu ve özel sektörde meslekleri ile ilgili pek çok alanda istihdam edilme fırsatı bulabilmekte ve isterlerse kendi işlerini de kurabilmektedir.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açık öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030032331


Yeterlilik Adı
Makine (Soma MYO) Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Manisa Celâl Bayar Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Şehit Prof. Dr. İlhan Varank Yerleşkesi 45140 - Yunusemre - MANİSA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

İSCED-2013 005.0715.006.001


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

İSCED-2013 005.0715.006.001


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Bu programda, sanayi sektörünün üretim kademelerinde ihtiyaç duyduğu makine elemanlarının tasarımı ve üretimi, talaşlı ve talaşsız imalat tezgâhları, pnömatik ve hidrolik sistemler, CNC tezgâhları ve Cad-Cam programları konularında yeterli bilgi birikimi ve iş becerisine sahip teknik elemanların yetiştirilmesi amaçlanmaktadır. Programın ana hedefi, hızla gelişen bilim ve teknolojinin gerektirdiği bilgi birikimine, bu bilgileri pratiğe aktarabilecek becerilere, yaşam boyu öğrenmeyi benimsemiş, aynı zamanda analiz ve sentez yapabilme yeteneğine sahip teknikerler yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Meslek Yüksekokul bünyesinde bulunan laboratuvar ve atölyelerde uygulamalı eğitimler yapılır. Ayrıca 4.dönemde bulunan İşletmede Mesleki Eğitim dersi ile endüstride uygulamalı eğitimler yapılmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Endüstriyel malzemelerin genel özellik ve kullanım alanlarını bilip, seçimini yapar.
  • Makina elemanlarının tasarımını yapar.
  • Talaşlı ve talaşsız imalat tezgahlarını ve kaynak makinalarını kullanır.
  • Makina teknolojisi için ölçme ve kontrol aletleri ile gereksinim duyduğu ölçme, imalat kontrol, kalite kontrol, planlama, uygulama işlemlerini yapar.
  • Kaynaklı olarak üretilmiş parçalarda tahribatsız muayene yöntemlerini öğrenerek bu hataların giderilmesi yönünde gerekli bilgileri edinir.
  • Makinalarda oluşacak hataları önceden saptayarak bu hataların oluşmasını önleyecek bakım yöntemlerini uygular ve arıza durumunda gerekli müdahaleleri yapar.
  • İş parçalarının teknik resim çizimlerini, CNC tezgâhlarında ise uygulamalarını yapar. CAD/CAM ve AUTOCAD paket programlarını çalıştırıp, kullanır.
  • Mesleği ile ilişkili matematik ve fen bilimleri alanında hesaplamalar yaparak pratiğe aktarır.
  • Otomatik kontrol sistemlerinin vazgeçilmez elemanları olan hidrolik ve pnömatik sistemlerdeki elemanları tanır ve sistemi tasarlayıp uygular.
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • Sorumluluğu altında çalışanlarla sağlıklı iletişim kurup takım çalışması yapar.
  • İş sağlığı ve güvenliği süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Kazandığı bilgi ve becerileri doğru kullanarak sektörün ihtiyaç duyduğu kaliteli hizmeti sunar ve mesleğiyle ilgili konularda güncel gelişmeleri takip ederek sürekli kendini geliştirir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrencilerin aldıkları derslerden başarılı olup olmadıkları en az bir Vize (Ara Sınav), bir Final (Dönem Sonu Sınav) olmak üzere iki aşamada değerlendirilmektedir. Final notu sonucunda başarısız olan veya notunu yükseltmek isteyen öğrenciler bütünleme sınavına girebilir.
  • Bunların dışında quiz, projeler, ödevler, araştırma ve öğretim elemanının uygun gördüğü diğer faaliyetler yapılabilir. Bu faaliyetlerin sayısı ve başarı notuna katkısı öğretim elemanı tarafından Öğrenci Bilgi Sistemi (OBS) ve ders planında belirtilir.
  • Öğrencinin başarı notu hesaplanırken aldığı not bağıl sistemde harf notuna dönüştürülmektedir. Ders başarı notları ile ilgili olarak Manisa Celal Bayar Üniversitesi Bağıl Değerlendirme Sistemi Yönergesi uygulanır.
  • Öğrencilerin mezun olabilmesi için her dönem 30 AKTS olmak üzere toplam 120 AKTS karşılığı bütün derslerden başarılı olmaları ve İşletmede Meslek Eğitim dersini tamamlamaları gerekmektedir. Bu koşullara ek olarak genel akademik not ortalamasının (GANO) 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Ön lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır.

Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi:

01.01.2025 / 31.12.2028


Giriş Şartı
  1. Adayların Lise ve dengi okul diplomasına sahip olması gerekmektedir.
  2. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Temel Yeterlilik Testinden (TYT) yeterli puanı alarak ilgili bölüme yerleştirme işlemleri ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılmaktadır.
  3. Programa ilgili başvuru şartları doğrultusunda başka okullardan programa yatay geçiş ile öğrenci kabulü yapılmaktadır.
  4. Çift Anadal Programı (ÇAP) kriterlerini sağlayan öğrenciler eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı ön lisans diploması alabilirler.

Başarma Şartları
Öğrencilerin mezun olabilmesi için her dönem 30 AKTS olmak üzere toplam 120 AKTS karşılığı bütün derslerden başarılı olmaları ve İşletmede Meslek Eğitim dersini tamamlamaları gerekmektedir. Bu koşullara ek olarak genel akademik not ortalamasının (GANO) 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Çift Anadal Programı (ÇAP) kriterlerini sağlayan öğrenciler eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı ön lisans diploması alabilirler.
  • Ön lisans diplomasına sahip olanlar, DGS sınavı ile ilgili lisans derecesi programlarına devam edebilirler.
  • Makine programından mezun olan öğrenciler; kamu ve özel sektörde meslekleri ile ilgili pek çok alanda istihdam edilme fırsatı bulabilmekte ve isterlerse kendi işlerini de kurabilmektedir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açık öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030032331

Qualification Title
Mechanical Associate Degree
Awarding BodyManisa Celal Bayar University
Awarding Body ContactYükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Üniversiteler Mah. 1600. Cad. No:10, 06800 Bilkent, Çankaya/Ankara Phone: 0850 470 0 965
Awarding Body Urlhttps://en.mcbu.edu.tr/
OrientationOccupational
EQF Level5
5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 5
Thematic AreasMechanics and metal trades
National Occupation Classification

İSCED-2013 005.0715.006.001

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

This program aims to train technical staff with sufficient knowledge and business skills in the design and production of machine elements needed in the production stages of the industrial sector, machining and chipless manufacturing machines, pneumatic and hydraulic systems, CNC machines and Cad-Cam programs. The main goal of the program is to train technicians who have the knowledge required by rapidly developing science and technology, the skills to transfer this information to practice, who have adopted lifelong learning and who also have the ability to analyze and synthesize.

Learning Environments

Education and training is provided in the form of formal education. Applied training is provided in laboratories and workshops within the Vocational School. In addition, practical training is provided in the industry with the Vocational Training in Business course in the 4th term.

Description
  • Knows the general properties and usage areas of industrial materials and makes their selection.
  • Designs machine elements.
  • Uses machining and chipless manufacturing benches and welding machines.
  • Performs the measurement, manufacturing control, quality control, planning and application processes needed for machine technology with measuring and control instruments.
  • Learns non-destructive testing methods in welded parts and acquires the necessary information to eliminate these errors.
  • Detects errors that may occur in machines in advance and applies maintenance methods that will prevent these errors and makes the necessary interventions in case of failure.
  • Makes technical drawings of work pieces and their applications on CNC machines. Runs and uses CAD/CAM and AUTOCAD package programs.
  • Makes calculations in the fields of mathematics and science related to his/her profession and puts them into practice.
  • Recognizes the elements in hydraulic and pneumatic systems, which are indispensable elements of automatic control systems, and designs and implements the system.
  • Follows up the information in his/her field using a foreign language and communicates with his/her colleagues.
  • Establishes healthy communication with the employees under his/her responsibility and performs teamwork.
  • Becomes informed about occupational health and safety processes.
  • Provides the quality service needed by the sector by using the knowledge and skills he/she has gained correctly and continuously improves himself/herself by following current developments in matters related to his/her profession.
Key Competencies

Has the following key competencies at a pre-advanced level:

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info
  • Whether students are successful in the courses they take is evaluated in two stages: at least one Midterm (Midterm Exam) and one Final (End of Term Exam). Students who fail as a result of the final grade or want to increase their grade can take a make-up exam.
  • In addition to these, quizzes, projects, homework, research and other activities deemed appropriate by the instructor can be done. The number of these activities and their contribution to the success grade are specified by the instructor in the Student Information System (OBS) and the course plan.
  • When calculating the student's success grade, the grade they receive is converted to a letter grade in the relative system. Manisa Celal Bayar University Relative Evaluation System Directive is applied regarding course success grades.
  • In order for students to graduate, they must pass all courses, 30 ECTS in each term, for a total of 120 ECTS, and complete the Business Administration Vocational Training course. In addition to these conditions, the general academic grade point average (GANO) must be at least 2.00 out of 4.00.
Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.

• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.

• YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each associate degree program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

Vocational Education Assessment and Accreditation Association (MEDEK)

Accreditation Start/End Date:

01.01.2025 / 31.12.2028

Access Requirements

1. Candidates must have a high school diploma or equivalent.

2. Placement procedures for the relevant department are carried out centrally by ÖSYM by obtaining a sufficient score from the Basic Proficiency Test (TYT) conducted by the Measurement, Selection and Placement Center.

3. Students are accepted to the program by horizontal transfer from other schools in accordance with the relevant application conditions.

4. Students who meet the Double Major Program criteria have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying in. Students registered in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate associate degree diplomas if they are successful.

Conditions for SuccessIn order to graduate, students must pass all courses, 30 ECTS each semester, for a total of 120 ECTS, and complete the Vocational Training in Business course. In addition to these conditions, the general academic grade point average (GANO) must be at least 2.00 out of 4.00.
Progression Paths (Relationship Type)

• Students who meet the Double Major Program criteria have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying in. Students registered in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate associate degree diplomas if they are successful.

 

• Those who have an associate degree can continue their undergraduate degree programs with the DGS exam.

 

• Students who graduate from the electrical program can be employed in the energy sector, electromechanical industry and electronics industry, and can work in electrical and electronics units in public institutions. They can work in the fields of electrical energy production plants, energy systems, industrial automation, lighting, power installation, maintenance and repair, software and hardware in computers.

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030032331


Qualification Title
Mechanical Associate Degree

Awarding Body
Manisa Celal Bayar University

Awarding Body Contact
Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Üniversiteler Mah. 1600. Cad. No:10, 06800 Bilkent, Çankaya/Ankara Phone: 0850 470 0 965

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

İSCED-2013 005.0715.006.001


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

İSCED-2013 005.0715.006.001


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

This program aims to train technical staff with sufficient knowledge and business skills in the design and production of machine elements needed in the production stages of the industrial sector, machining and chipless manufacturing machines, pneumatic and hydraulic systems, CNC machines and Cad-Cam programs. The main goal of the program is to train technicians who have the knowledge required by rapidly developing science and technology, the skills to transfer this information to practice, who have adopted lifelong learning and who also have the ability to analyze and synthesize.


Learning Environments

Education and training is provided in the form of formal education. Applied training is provided in laboratories and workshops within the Vocational School. In addition, practical training is provided in the industry with the Vocational Training in Business course in the 4th term.


Description
  • Knows the general properties and usage areas of industrial materials and makes their selection.
  • Designs machine elements.
  • Uses machining and chipless manufacturing benches and welding machines.
  • Performs the measurement, manufacturing control, quality control, planning and application processes needed for machine technology with measuring and control instruments.
  • Learns non-destructive testing methods in welded parts and acquires the necessary information to eliminate these errors.
  • Detects errors that may occur in machines in advance and applies maintenance methods that will prevent these errors and makes the necessary interventions in case of failure.
  • Makes technical drawings of work pieces and their applications on CNC machines. Runs and uses CAD/CAM and AUTOCAD package programs.
  • Makes calculations in the fields of mathematics and science related to his/her profession and puts them into practice.
  • Recognizes the elements in hydraulic and pneumatic systems, which are indispensable elements of automatic control systems, and designs and implements the system.
  • Follows up the information in his/her field using a foreign language and communicates with his/her colleagues.
  • Establishes healthy communication with the employees under his/her responsibility and performs teamwork.
  • Becomes informed about occupational health and safety processes.
  • Provides the quality service needed by the sector by using the knowledge and skills he/she has gained correctly and continuously improves himself/herself by following current developments in matters related to his/her profession.

Key Competencies

Has the following key competencies at a pre-advanced level:

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info
  • Whether students are successful in the courses they take is evaluated in two stages: at least one Midterm (Midterm Exam) and one Final (End of Term Exam). Students who fail as a result of the final grade or want to increase their grade can take a make-up exam.
  • In addition to these, quizzes, projects, homework, research and other activities deemed appropriate by the instructor can be done. The number of these activities and their contribution to the success grade are specified by the instructor in the Student Information System (OBS) and the course plan.
  • When calculating the student's success grade, the grade they receive is converted to a letter grade in the relative system. Manisa Celal Bayar University Relative Evaluation System Directive is applied regarding course success grades.
  • In order for students to graduate, they must pass all courses, 30 ECTS in each term, for a total of 120 ECTS, and complete the Business Administration Vocational Training course. In addition to these conditions, the general academic grade point average (GANO) must be at least 2.00 out of 4.00.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.

• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.

• YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each associate degree program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

Vocational Education Assessment and Accreditation Association (MEDEK)

Accreditation Start/End Date:

01.01.2025 / 31.12.2028


Access Requirements

1. Candidates must have a high school diploma or equivalent.

2. Placement procedures for the relevant department are carried out centrally by ÖSYM by obtaining a sufficient score from the Basic Proficiency Test (TYT) conducted by the Measurement, Selection and Placement Center.

3. Students are accepted to the program by horizontal transfer from other schools in accordance with the relevant application conditions.

4. Students who meet the Double Major Program criteria have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying in. Students registered in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate associate degree diplomas if they are successful.


Conditions for Success
In order to graduate, students must pass all courses, 30 ECTS each semester, for a total of 120 ECTS, and complete the Vocational Training in Business course. In addition to these conditions, the general academic grade point average (GANO) must be at least 2.00 out of 4.00.

Progression Paths (Relationship Type)

• Students who meet the Double Major Program criteria have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying in. Students registered in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate associate degree diplomas if they are successful.

 

• Those who have an associate degree can continue their undergraduate degree programs with the DGS exam.

 

• Students who graduate from the electrical program can be employed in the energy sector, electromechanical industry and electronics industry, and can work in electrical and electronics units in public institutions. They can work in the fields of electrical energy production plants, energy systems, industrial automation, lighting, power installation, maintenance and repair, software and hardware in computers.


Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode