Yeterlilik Kodu

TR0030035401

Yeterlilik Adı
Maliye (Kaynarca Seyfettin Selim MYO) Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumSakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiSakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi 54050 Serdivan/SAKARYA
Sorumlu Kurum URLhttps://www.subu.edu.tr/tr
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Finans, bankacılık ve sigorta
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013): 005.0311.001

ISCO 08: 4312.02 ve 3313.02

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Programdan mezun olan öğrencilerin yakın gelecekte, Maliye alanında;

  • Kavram ve teorileri özümsemiş,
  • Maliye ve iktisadi kavramların ihtiyaç duyduğu ekonomik ve mali teorileri bilen,
  • Vergi mevzuatı, muhasebe ve finans bilgisine sahip, ticari belgeleri tanıyan ve bu belgeleri düzenleyebilen,
  • Denetim süreçlerine katılan işletmelerin finansal analizini yapan ve muhasebe kayıtlarını tutabilen,
  • Denetim süreçlerini bilen ve firma kayıtlarını denetleyebilen,
  • Alanıyla ilgili sektörlerde yapılan işleri yerinde takip ederek mesleğine yönelik uygulama becerisine sahip bireyler olmasıdır.
Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim, örgün veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilebilir. Ayrıca maliye önlisans öğrencileri için yükseköğretim kurumları bünyesindeki muhasebe ve finans atölyelerinde, uygulama derslerinde ya da kamu kurumları, bankalar, mali müşavirlik büroları ve finans kuruluşlarında staj veya iş yeri eğitimi şeklinde uygulamalı eğitimler yapılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
  • İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
  • Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
  • Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
  • Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • Maliye alanındaki temel kavramları açıklar, ekonomik ve mali olayları analiz eder.
  • Mevzuata uygun olarak muhasebe işlemlerini yapar, mali tabloları düzenler ve analiz eder.
  • Vergileme süreçleri, vergilerin hesaplanması, vergi suç ve cezaları, vergi uyuşmazlıkları ve beyanname düzenleme işlemlerini açıklar ve uygular.
  • Kamunun harcama, vergileme, borçlanma, bütçeleme süreçlerini ve maliye politikası uygulamalarını açıklar ve sonuçlarını değerlendirir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Program müfredatında yer alan tüm derslerin ölçme ve değerlendirme süreçleri, SUBÜ Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği ve ilgili yönerge doğrultusunda yürütülmektedir.
  • Derslerde kullanılacak ölçme ve değerlendirme yöntemleri, sınav türleri, ölçme sayısı ve oranları Senato tarafından kabul edilen yönergede belirlenen ilkelere göre düzenlenir.
  • Ölçme ve değerlendirme; dönem içi ve dönem sonu faaliyetlerin değerlendirilmesi ile gerçekleşmektedir.
  • Öğrencilerin derslerdeki başarı düzeyleri yıl içinde en az 4 sınav ve yıl sonunda 1 final sınavı ile ölçülmektedir. Yıl içindeki sınavlar ara sınav, kısa sınav, ödev, proje, sözlü, performans ödevi gibi farklı yöntemlerden oluşabilmektedir.
  • Bu değerlendirme yöntemlerinden alınacak notların, dönem sonu ders notundaki yüzdesi (ağırlığı), ilgili dersin koordinatörü tarafından belirlenmektedir. 
  • Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
  • Her dersin ölçme ve değerlendirme sistemi, SUBÜ Bilgi Yönetim Sisteminde (BYS) bulunan ilgili dersin ders tanıtım sayfasında açıklanmıştır.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  •  YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  •  YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Türkiye'deki meslek yüksekokullarının farklı programlarını akredite edebilen MEDEK derneğinin akreditasyon şartları sağlanarak programın kalitesi güvence altına alışmıştır. 

Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi:

01.01.2025/31.12.2026

Giriş Şartı
  •  Maliye Programına ÖSYM tarafından yapılan üniversitelere giriş sınavı ile öğrenci alınmaktadır.
  •  Öğrenciler Temel Yeterlilik Testi (TYT) puanları ile Programı tercih edebilmektedirler.
  •  Yabancı Uyruklu öğrenciler ise Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı (YÖS) ile kabul edilmektedir.
  •  Ayrıca Yatay Geçiş ve Çift Anadal Programı (ÇAP) ile öğrenci kabulü mümkündür.
  •  Öğrencilerin tercihleri doğrultusunda üniversiteye yerleştirilme işlemleri ÖSYM tarafından yapılırken, kayıtlar ise e-Devlet sistemi üzerinden ya da birim öğrenci   işleri tarafından yapılmaktadır.
Başarma Şartları Öğretim planında yer alan tüm derslerden 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmak. 120 AKTS kredisini tamamlamak. 30 günlük yaz stajını başarıyla yapmış olmak. İşletmede Mesleki Eğitimi başarıyla tamamlamış olmak.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Maliye eğitimi alan öğrencilerimiz, teorik bilgilerini pratik uygulamalarla pekiştirerek finansal dünyadaki yenilikleri takip edebilmekte ve bu yeniliklere katkıda bulunabilecek yetkinlikler kazanmaktadır. Kariyerlerine yön verirken kamu veya özel sektörde çeşitli pozisyonlarda görev alabilir, bilgisayar destekli muhasebe programları üzerinde ön muhasebe işlemlerini yürütebilirler. Ayrıca, mali konularda karşılaşılan sorunlara bilimsel yöntemlerle çözümler üreterek analitik düşünme becerilerini geliştirebilir, mali tabloları detaylı bir şekilde analiz edip yorumlayarak finansal karar alma süreçlerinde etkin bir rol oynayabilirler.
  • Girişimcilik yeteneklerini kullanarak kendi işlerini kurabilmektedir.
  • DGS’de (Dikey Geçiş Sınavında) başarılı olmaları halinde lisans programlarına devam edebilirler.

           Ayrıca öğrenciler, üniversitemizin uygun olan önlisans programlarında Çift Anadal (ÇAP) ve Yandal yapma imkanları bulunmaktadır.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

    1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

   1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

   2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030035401


Yeterlilik Adı
Maliye (Kaynarca Seyfettin Selim MYO) Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi 54050 Serdivan/SAKARYA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013): 005.0311.001

ISCO 08: 4312.02 ve 3313.02


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013): 005.0311.001

ISCO 08: 4312.02 ve 3313.02


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Programdan mezun olan öğrencilerin yakın gelecekte, Maliye alanında;

  • Kavram ve teorileri özümsemiş,
  • Maliye ve iktisadi kavramların ihtiyaç duyduğu ekonomik ve mali teorileri bilen,
  • Vergi mevzuatı, muhasebe ve finans bilgisine sahip, ticari belgeleri tanıyan ve bu belgeleri düzenleyebilen,
  • Denetim süreçlerine katılan işletmelerin finansal analizini yapan ve muhasebe kayıtlarını tutabilen,
  • Denetim süreçlerini bilen ve firma kayıtlarını denetleyebilen,
  • Alanıyla ilgili sektörlerde yapılan işleri yerinde takip ederek mesleğine yönelik uygulama becerisine sahip bireyler olmasıdır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim, örgün veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilebilir. Ayrıca maliye önlisans öğrencileri için yükseköğretim kurumları bünyesindeki muhasebe ve finans atölyelerinde, uygulama derslerinde ya da kamu kurumları, bankalar, mali müşavirlik büroları ve finans kuruluşlarında staj veya iş yeri eğitimi şeklinde uygulamalı eğitimler yapılmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
  • İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
  • Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
  • Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
  • Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • Maliye alanındaki temel kavramları açıklar, ekonomik ve mali olayları analiz eder.
  • Mevzuata uygun olarak muhasebe işlemlerini yapar, mali tabloları düzenler ve analiz eder.
  • Vergileme süreçleri, vergilerin hesaplanması, vergi suç ve cezaları, vergi uyuşmazlıkları ve beyanname düzenleme işlemlerini açıklar ve uygular.
  • Kamunun harcama, vergileme, borçlanma, bütçeleme süreçlerini ve maliye politikası uygulamalarını açıklar ve sonuçlarını değerlendirir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Program müfredatında yer alan tüm derslerin ölçme ve değerlendirme süreçleri, SUBÜ Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği ve ilgili yönerge doğrultusunda yürütülmektedir.
  • Derslerde kullanılacak ölçme ve değerlendirme yöntemleri, sınav türleri, ölçme sayısı ve oranları Senato tarafından kabul edilen yönergede belirlenen ilkelere göre düzenlenir.
  • Ölçme ve değerlendirme; dönem içi ve dönem sonu faaliyetlerin değerlendirilmesi ile gerçekleşmektedir.
  • Öğrencilerin derslerdeki başarı düzeyleri yıl içinde en az 4 sınav ve yıl sonunda 1 final sınavı ile ölçülmektedir. Yıl içindeki sınavlar ara sınav, kısa sınav, ödev, proje, sözlü, performans ödevi gibi farklı yöntemlerden oluşabilmektedir.
  • Bu değerlendirme yöntemlerinden alınacak notların, dönem sonu ders notundaki yüzdesi (ağırlığı), ilgili dersin koordinatörü tarafından belirlenmektedir. 
  • Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
  • Her dersin ölçme ve değerlendirme sistemi, SUBÜ Bilgi Yönetim Sisteminde (BYS) bulunan ilgili dersin ders tanıtım sayfasında açıklanmıştır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  •  YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  •  YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Türkiye'deki meslek yüksekokullarının farklı programlarını akredite edebilen MEDEK derneğinin akreditasyon şartları sağlanarak programın kalitesi güvence altına alışmıştır. 

Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi:

01.01.2025/31.12.2026


Giriş Şartı
  •  Maliye Programına ÖSYM tarafından yapılan üniversitelere giriş sınavı ile öğrenci alınmaktadır.
  •  Öğrenciler Temel Yeterlilik Testi (TYT) puanları ile Programı tercih edebilmektedirler.
  •  Yabancı Uyruklu öğrenciler ise Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı (YÖS) ile kabul edilmektedir.
  •  Ayrıca Yatay Geçiş ve Çift Anadal Programı (ÇAP) ile öğrenci kabulü mümkündür.
  •  Öğrencilerin tercihleri doğrultusunda üniversiteye yerleştirilme işlemleri ÖSYM tarafından yapılırken, kayıtlar ise e-Devlet sistemi üzerinden ya da birim öğrenci   işleri tarafından yapılmaktadır.

Başarma Şartları
Öğretim planında yer alan tüm derslerden 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmak. 120 AKTS kredisini tamamlamak. 30 günlük yaz stajını başarıyla yapmış olmak. İşletmede Mesleki Eğitimi başarıyla tamamlamış olmak.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Maliye eğitimi alan öğrencilerimiz, teorik bilgilerini pratik uygulamalarla pekiştirerek finansal dünyadaki yenilikleri takip edebilmekte ve bu yeniliklere katkıda bulunabilecek yetkinlikler kazanmaktadır. Kariyerlerine yön verirken kamu veya özel sektörde çeşitli pozisyonlarda görev alabilir, bilgisayar destekli muhasebe programları üzerinde ön muhasebe işlemlerini yürütebilirler. Ayrıca, mali konularda karşılaşılan sorunlara bilimsel yöntemlerle çözümler üreterek analitik düşünme becerilerini geliştirebilir, mali tabloları detaylı bir şekilde analiz edip yorumlayarak finansal karar alma süreçlerinde etkin bir rol oynayabilirler.
  • Girişimcilik yeteneklerini kullanarak kendi işlerini kurabilmektedir.
  • DGS’de (Dikey Geçiş Sınavında) başarılı olmaları halinde lisans programlarına devam edebilirler.

           Ayrıca öğrenciler, üniversitemizin uygun olan önlisans programlarında Çift Anadal (ÇAP) ve Yandal yapma imkanları bulunmaktadır.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

    1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

   1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

   2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030035401

Qualification Title
Maliye Ön Lisans Diploması
Awarding BodySakarya University of Applied Sciences
Awarding Body ContactSakarya University of Applied Sciences, 54050 Serdivan /Sakarya
Awarding Body Urlhttps://www.subu.edu.tr/en
OrientationOccupational
EQF Level5
5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 5
Thematic AreasFinance, banking and insurance
National Occupation Classification

ISCED (2013): 005.0311.001

ISCO 08: 4312.02 ve 3313.02

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

The students graduating from the program are expected to become individuals in the near future in the field of Finance;

• Who have internalized the concepts and theories,

• Who know the economic and financial theories required by the concepts of finance and economics,

• Who have knowledge of tax legislation, accounting and finance, who can recognize commercial documents and can organize these documents,

• Who can perform financial analysis of businesses participating in audit processes and can keep accounting records,

• Who know audit processes and can audit company records,

• Who have the skills to apply the skills for their profession by following the works done in the sectors related to their field on site.

Learning Environments

Education and training can be provided in the form of formal or distance education. In addition, for associate degree students in finance, practical training is provided in accounting and finance workshops within higher education institutions, in practice courses, or in the form of internships or workplace training in public institutions, banks, financial consultancy offices and financial institutions.

Description
  • He/she has basic, current and applied information about his/her profession.
  • Gains knowledge about occupational health and safety, environmental awareness and quality processes.
  • He follows current developments and practices in his profession and uses them effectively.
  • Effectively uses information technologies (software, programs, animations, etc.) related to his profession.
  • Has the ability to independently evaluate professional problems and issues with an analytical and critical approach and propose solutions.
  • Can present his/her thoughts effectively through written and verbal communication at the level of knowledge and skills and expresses them in an understandable manner.
  • Takes responsibility as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in applications related to his field.
  • Has awareness of career management and lifelong learning.
  • It has social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting data related to its field, applying it and announcing the results.
  • Follows the information in his field and communicates with his colleagues by using a foreign language.
  • Explains the basic concepts in the field of finance and analyzes economic and financial events.
  • Performs accounting transactions, prepares and analyzes financial statements in accordance with the legislation.
  • Explains and implements taxation processes, calculation of taxes, tax crimes and penalties, tax disputes and declaration preparation procedures.
  • Explains public spending, taxation, borrowing, budgeting processes and fiscal policy practices and evaluates their results.
Key Competencies

Has the key competencies listed below at pre-advanced level.

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurship competence
  • Cultural awareness and expression
Further Info
  • The measurement and evaluation processes of all courses in the program curriculum are carried out in accordance with the SUBU Education, Training and Examination Regulation and the relevant directive.
  • The measurement and evaluation methods to be used in the courses, the types of exams, the number of measurements and their rates are organized according to the principles determined in the directive accepted by the Senate.
  • Measurement and evaluation are carried out by evaluating the mid-term and end-of-term activities.
  • The success levels of the students in the courses are measured with at least 4 exams during the year and 1 final exam at the end of the year. Exams during the year may consist of different methods such as mid-term exams, quizzes, homework, projects, oral, performance assignments.
  • The percentage (weight) of the grades to be received from these evaluation methods in the end-of-term course grade is determined by the coordinator of the relevant course.
  • Grading systems based on letters and numbers are used in the evaluation of student success.
  • The measurement and evaluation system for each course is explained on the course introduction page of the relevant course in the SUBU Information Management System (BYS).
Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

- “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. Reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.

- Every year, YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

The quality of the program has been assured by meeting the accreditation requirements of the MEDEK association, which can accredit different programs of vocational colleges in Turkey. 

Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education (MEDEK)

Accreditation Start/End Date:

01.01.2025/31.12.2026

Access Requirements

Students are accepted to the Finance Program through the university entrance exam conducted by ÖSYM.

• Students can choose the Program with their Basic Proficiency Test (TYT) scores.

• Foreign students are accepted with the Foreign Student Exam (YÖS).

• In addition, it is possible to accept students with Horizontal Transfer and Double Major Program (ÇAP).

• While the placement procedures of the students to the university are carried out by ÖSYM in line with their preferences, the registrations are made through the e-Government system or by the unit student affairs.

Conditions for Success• To have a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 in all courses in the curriculum. • To complete 120 ECTS credits. • To have successfully completed a 30-day summer internship. • To have successfully completed Vocational Training in Business Administration.
Progression Paths (Relationship Type)
  • Our students who receive finance education can follow innovations in the financial world by reinforcing their theoretical knowledge with practical applications and gain competencies that will contribute to these innovations. While guiding their careers, they can work in various positions in the public or private sector and carry out preliminary accounting transactions on computer-aided accounting programs. In addition, they can develop their analytical thinking skills by producing solutions to problems encountered in financial matters with scientific methods, and play an active role in financial decision-making processes by analyzing and interpreting financial statements in detail.
  • They can establish their own businesses using their entrepreneurial skills.
  • If they are successful in the DGS (Vertical Transfer Exam), they can continue their undergraduate programs.
  • In addition, students have the opportunity to do a Double Major (DMP) and Minor in the appropriate associate degree programs of our university.
Legal Basis

1.Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030035401


Qualification Title
Maliye Ön Lisans Diploması

Awarding Body
Sakarya University of Applied Sciences

Awarding Body Contact
Sakarya University of Applied Sciences, 54050 Serdivan /Sakarya

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCED (2013): 005.0311.001

ISCO 08: 4312.02 ve 3313.02


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

ISCED (2013): 005.0311.001

ISCO 08: 4312.02 ve 3313.02


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

The students graduating from the program are expected to become individuals in the near future in the field of Finance;

• Who have internalized the concepts and theories,

• Who know the economic and financial theories required by the concepts of finance and economics,

• Who have knowledge of tax legislation, accounting and finance, who can recognize commercial documents and can organize these documents,

• Who can perform financial analysis of businesses participating in audit processes and can keep accounting records,

• Who know audit processes and can audit company records,

• Who have the skills to apply the skills for their profession by following the works done in the sectors related to their field on site.


Learning Environments

Education and training can be provided in the form of formal or distance education. In addition, for associate degree students in finance, practical training is provided in accounting and finance workshops within higher education institutions, in practice courses, or in the form of internships or workplace training in public institutions, banks, financial consultancy offices and financial institutions.


Description
  • He/she has basic, current and applied information about his/her profession.
  • Gains knowledge about occupational health and safety, environmental awareness and quality processes.
  • He follows current developments and practices in his profession and uses them effectively.
  • Effectively uses information technologies (software, programs, animations, etc.) related to his profession.
  • Has the ability to independently evaluate professional problems and issues with an analytical and critical approach and propose solutions.
  • Can present his/her thoughts effectively through written and verbal communication at the level of knowledge and skills and expresses them in an understandable manner.
  • Takes responsibility as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in applications related to his field.
  • Has awareness of career management and lifelong learning.
  • It has social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting data related to its field, applying it and announcing the results.
  • Follows the information in his field and communicates with his colleagues by using a foreign language.
  • Explains the basic concepts in the field of finance and analyzes economic and financial events.
  • Performs accounting transactions, prepares and analyzes financial statements in accordance with the legislation.
  • Explains and implements taxation processes, calculation of taxes, tax crimes and penalties, tax disputes and declaration preparation procedures.
  • Explains public spending, taxation, borrowing, budgeting processes and fiscal policy practices and evaluates their results.

Key Competencies

Has the key competencies listed below at pre-advanced level.

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurship competence
  • Cultural awareness and expression

Further Info
  • The measurement and evaluation processes of all courses in the program curriculum are carried out in accordance with the SUBU Education, Training and Examination Regulation and the relevant directive.
  • The measurement and evaluation methods to be used in the courses, the types of exams, the number of measurements and their rates are organized according to the principles determined in the directive accepted by the Senate.
  • Measurement and evaluation are carried out by evaluating the mid-term and end-of-term activities.
  • The success levels of the students in the courses are measured with at least 4 exams during the year and 1 final exam at the end of the year. Exams during the year may consist of different methods such as mid-term exams, quizzes, homework, projects, oral, performance assignments.
  • The percentage (weight) of the grades to be received from these evaluation methods in the end-of-term course grade is determined by the coordinator of the relevant course.
  • Grading systems based on letters and numbers are used in the evaluation of student success.
  • The measurement and evaluation system for each course is explained on the course introduction page of the relevant course in the SUBU Information Management System (BYS).

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

- “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. Reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.

- Every year, YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

The quality of the program has been assured by meeting the accreditation requirements of the MEDEK association, which can accredit different programs of vocational colleges in Turkey. 

Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education (MEDEK)

Accreditation Start/End Date:

01.01.2025/31.12.2026


Access Requirements

Students are accepted to the Finance Program through the university entrance exam conducted by ÖSYM.

• Students can choose the Program with their Basic Proficiency Test (TYT) scores.

• Foreign students are accepted with the Foreign Student Exam (YÖS).

• In addition, it is possible to accept students with Horizontal Transfer and Double Major Program (ÇAP).

• While the placement procedures of the students to the university are carried out by ÖSYM in line with their preferences, the registrations are made through the e-Government system or by the unit student affairs.


Conditions for Success
• To have a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 in all courses in the curriculum. • To complete 120 ECTS credits. • To have successfully completed a 30-day summer internship. • To have successfully completed Vocational Training in Business Administration.

Progression Paths (Relationship Type)
  • Our students who receive finance education can follow innovations in the financial world by reinforcing their theoretical knowledge with practical applications and gain competencies that will contribute to these innovations. While guiding their careers, they can work in various positions in the public or private sector and carry out preliminary accounting transactions on computer-aided accounting programs. In addition, they can develop their analytical thinking skills by producing solutions to problems encountered in financial matters with scientific methods, and play an active role in financial decision-making processes by analyzing and interpreting financial statements in detail.
  • They can establish their own businesses using their entrepreneurial skills.
  • If they are successful in the DGS (Vertical Transfer Exam), they can continue their undergraduate programs.
  • In addition, students have the opportunity to do a Double Major (DMP) and Minor in the appropriate associate degree programs of our university.

Legal Basis

1.Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode