Yeterlilik Kodu | TR0030014202 | |
Yeterlilik Adı | Maliye Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Iğdır Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Iğdır Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.igdir.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Muhasebe ve vergilendirme | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bu program ikinci öğretimide de eğitim vermektedir. Sınavlar ve bu sınavların ölçme ve değerlendirmesi Iğdır Üniversitesi Ön lisans-Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine uygun şekilde yapılır. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Kabul ve kayıt koşulları, Iğdır Üniversitesi Senatosu tarafından kabul edilen Eğitim-Öğretim Yönergesine tabiidir. Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve üniversite öğrenci seçme sınavından yeterli puanı almış olması gerekir. | |
Başarma Şartları | Iğdır Üniversitesi ön lisans ve lisans yönetmeliğinde belirtildiği üzere YÖK dersleri hariç diğer derslerden aldıkları ders ortalamasının en az 2.0 (İki) olması gerekir. Daha ayrıntılı bilgi için yönetmeliğe müracaat edilmesi gerekir. Programda mevcut olan derslerin tümünü başarıyla tamamlamak gerekir. (Toplam 120 AKTS karşılığı) | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Maliye bölümünü bitiren öğrenciler KPSS sınavında yeterli puan almaları halinde kamu sektöründe çalışabilirler.. Özel sektörde de istihdam olanağı oldukça yüksektir.Bunlara ilave olarak Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavirlik mesleği de Maliye bölümü öğrencileri için istihdam edilecekleri bir alandır. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Belge sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030014202
- İktisadi ve mali olayları analiz etmek.
- Muhasebe uygulamaları ve mevzuatı konularında yetkinlik kazandırmak.
- İş hayatına yönelik temel hukuk birikimi oluşturmak.
- Maliye alanına ilişkin konularda araştırma ve çalışma yapmak.
- Maliye politikaları konusunda analiz ve çözüm yeteneklerini geliştirmek.
- Maliye alanında sahip olduğu bilgiyi, toplum yararına kullanma becerisi kazanmak.
- Vergi mevzuatı ve politikalarına hakim olup, yorumlayabilme yeteneğini kullanmak.
- Vergisel sorunları bütün boyutlarıyla kavranmasına izin vermek.
- Kamu ve özel sektöre yönelik olarak mali konularda bilgi sahibi olmak.
- Mesleki ve ahlaki sorumluluk bilincine sahip olmak.
- Alanının gerektirdiği bilgisayar ve iletişim teknolojilerini kullanmak.
- Örgüt/Kurum, iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranır.
- Örgütün/Kurumun paydaşlarıyla ilişkilerini analiz eder ve etkin biçimde yürütür.
- Yenilikleri teşvik edebilme becerisine sahiptir.
- Örgüte/kuruma ilişkin eleştirel düşünür.
- Ulusal ve Uluslararası çağdaş sorunları takip etmek.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
- Atatürk İlke ve İnkılaplarını özümsemiş, Türk dilini iyi kullanarak etkili iletişim kurabilen ve sektöründeki gelişmeleri takip edecek düzeyde yabancı dil bilen birey olur.
Bu program ikinci öğretimide de eğitim vermektedir. Sınavlar ve bu sınavların ölçme ve değerlendirmesi Iğdır Üniversitesi Ön lisans-Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine uygun şekilde yapılır.
Kabul ve kayıt koşulları, Iğdır Üniversitesi Senatosu tarafından kabul edilen Eğitim-Öğretim Yönergesine tabiidir. Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve üniversite öğrenci seçme sınavından yeterli puanı almış olması gerekir.
Maliye bölümünü bitiren öğrenciler KPSS sınavında yeterli puan almaları halinde kamu sektöründe çalışabilirler.. Özel sektörde de istihdam olanağı oldukça yüksektir.Bunlara ilave olarak Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavirlik mesleği de Maliye bölümü öğrencileri için istihdam edilecekleri bir alandır.
Belge sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030014202 | |
Qualification Title | Finance Associate Degree Diploma | |
Awarding Body | Iğdır University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.igdir.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Accounting and taxation | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | This program also provides education in secondary education. Examinations, measurement and evaluation of courses are held in line with the Association- Undergraduation Degree Education and Examination Regulations of Iğdır University. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Admission and Registration Requirements are subject to Educational Directions which are accepted by Iğdır University Senate. Besides, students should have high schools or their equivalents diploma and have enough degree from student selection examination for university. | |
Conditions for Success | Students should have at least 2.0 (two) grade point average for all the other courses execpt from Higher Education Institution courses in line with the Associate Programme and Undergradurate Regulation, Iğdır University. For futher information, please apply to regulation. It is a necessity to complete all the courses successfuly. (Total 120 ECTS) | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates, who completed Public Finance Programme, can work in public sector if they get enough degree from Public Personnel Selection Examination. Employment opportunity is also high in private sector. In addition, graduates can work as an independent accountant or financial advisor. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | The document is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030014202
- Students will analyse economical and monetary events.
- Students will gain basic competence in accounting practices and legislation.
- Students will gain basic competence in basic legal knowledge in terms of professional life.
- Students will study and reseach related to public finance.
- Students will develop their skills at analysing and solving about public finance issues.
- Students will gain basic competence in using public finance knowledge for public efficiently.
- Students will gain basic competence in evaluating and having comprehensive knowledge of tax legislation and policies.
- Students will comprehend tax problems with all details.
- Students will have knowledge on public finance related to public and private sector.
- Students will have consciousness of vocational and moral reponsibility.
- Students will use computer and communicative technologies which are needed for his/her profession.
- Students will behave in line with the organizsation/institution, business and social ethics values.
- Students will analyse the relation between organisation/institution and stakeholders and run this relation efficiently.
- Students will gain basic competence in promoting innovations.
- Students will think critically about organisation/ institution.
- Students will follow up national and international contemporary disputes.
- Students will have consciousness of universality of social rights, social justice, environmental protection with quality and cultural values, safety and health at work.
- Students will comprehend Ataturk's Principles and Reforms, communicate people using Turkish efficiently, have foreign language knowledge to follow up new developments in his/her profession.
This program also provides education in secondary education. Examinations, measurement and evaluation of courses are held in line with the Association- Undergraduation Degree Education and Examination Regulations of Iğdır University.
Admission and Registration Requirements are subject to Educational Directions which are accepted by Iğdır University Senate. Besides, students should have high schools or their equivalents diploma and have enough degree from student selection examination for university.
Graduates, who completed Public Finance Programme, can work in public sector if they get enough degree from Public Personnel Selection Examination. Employment opportunity is also high in private sector. In addition, graduates can work as an independent accountant or financial advisor.
The document is valid continuously.