Yeterlilik Kodu

TR0030006182

Yeterlilik Adı
Matematik Lisans Diploması
Sorumlu KurumKırşehir Ahi Evran Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBağbaşı, Şht. Sahir Kurutluoğlu Cd. No: 100, 40100 Kırşehir Merkez/Kırşehir
Sorumlu Kurum URLhttps://oidb.ahievran.edu.tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Matematik
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08  2120.05

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Mezunlarımız çağın gerektirdiği güncel matematik bilgi ve donanıma sahip ve matematik alanında kullanılan yazılımları bilen, girişimci, kendine güvenen, takım ruhuna sahip, matematik alanında sağlam bir temel ve güçlü bilgi ile donatılmış, matematiksel düşünceyi özümsemiş bireyler olarak hayata atılırlar. Bu bilgilerini bankacılık, sigortacılık, eğitim, bilişim teknolojileri vb. gibi alanlarda kullanabilirler.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca örgün eğitim, üniversitemiz tarafından hazırlanan çevrimiçi eğitim platformu kullanılarak uzaktan eğitim ile de desteklenmektedir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Çağdaş, girişimci, kendine güvenen ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip, özgün ve estetik değerleri olan bireyler yetiştirir.
  • Yeterince matematik donanımına sahip olunabilmesi için programda yer alan cebir, geometri, uygulamalı matematik, topoloji ve analiz gibi dallarda eğitim verir.
  • Matematiksel düşünce yöntemlerinin kavratılarak matematiği sözlü ve yazılı olarak ifade edebilme yeteneğini geliştirir.
  • Matematiğin tarihi ve bilimsel bilginin üretimiyle ilgili bilgi sahibi olan ve bu bilim dalındaki gelişmeleri takip edebilen bireyler yetiştirir.
  • Finans, ekonometri, eğitim ve bankacılık gibi alanlarda pozisyon alabilmek için gerekli donanımı sağlar.
  • Çeşitli bilim dallarında ve gerçek hayatta karşılaşılan problemleri matematiksel modelleme ile matematiksel yöntemler yoluyla çözebilme becerisini kazandırır.
  • Matematiğin kullanıldığı alanlarda gerekli kaynak araştırması yapabilme ve erişilen bilgiyi kullanabilme yetisini sağlar.
  • Gelişen bilişim sektöründe yer alabilmek için bilgisayar programlama ve algoritma oluşturma gibi alanlarda gerekli eğitimi verir.
  • Lisansüstü düzeyde çalışma yapabilme altyapısını kazandırır.
  • Matematiğin dışındaki bilim alanları ile ilişki kurabilmesini kazandırır.
Anahtar Yetkinlikler

Mezunlarımız aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  • Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
  • Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır. Buna göre:
  1. Dersin öğretim elemanı dönem başında dersin içeriğini, başarı notunun hesaplanmasına esas olacak her türlü hususu, ilgili kaynakları ve öğrencilere ders saatleri dışında ayıracağı zamanı kapsayan duyuruyu yapar. Sınavlar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Üniversitede ders geçme sisteminin uygulandığı birimlerde, bir dersin başarı puanı, ara sınav (dönem içi değerlendirme) puanının %40’ı ile yarıyıl sonu veya bütünleme sınavından alınan puanın %60’ının toplamıdır. Hesaplama sonucu çıkan buçuklu sayı, tam sayıya yükseltilir. 
  2. (2) Üniversitede başarı değerlendirilmesinde 100’lük sistem kullanılır. Puanların 4’lük sistemdeki karşılıkları hesaplanırken aşağıda belirtilen not dönüşüm tablosu esas alınır:

 

Puan

Harf Notu

Katsayı

Başarı Durumu

Not Ortalamasına

88-100

AA

4.00

Başarılı

Katılır

82-87

BA

3.50

Başarılı

Katılır

76-81

BB

3.00

Başarılı

Katılır

66-75

CB

2.50

Başarılı

Katılır

60-65

CC

2.00

Başarılı

Katılır

55-59

DC

1.50

Şartlı Başarılı

Katılır

45-54

DD

1.00

Başarısız

Katılır

30-34

FD

0.50

Başarısız

Katılır

0-29

FF

0.00

Başarısız

Katılır

 

F1

 

Başarısız, devamsız

Katılır

 

F2

 

Başarısız, sınava girmedi

Katılır

 

F3

 

Başarısız, bütünleme

Katılır

 

F4

 

Başarısız, tekrar

Katılır

 

B

 

Kredisiz dersler için Başarılı

Katılmaz

 

K

 

Kredisiz dersler için Başarısız

Katılmaz

 

M

 

Muaf

Katılmaz

 

(3) Yukarıdaki harf notlarından;

a) Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) harf notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.25 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) harf notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir.

b) (B) ve (K) harf notu, kredisiz dersleri ifade eder ve ortalama hesaplarına dâhil edilmez.

c) (M) harf notu; Üniversite dışından nakil yoluyla gelen veya ÖSYM sınavı, yatay ve dikey geçiş yolu ile Üniversiteye kaydolan öğrencilere evvelce almış oldukları ve denkliği bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili yönetim kurulunca tanınan dersler ile muafiyet sınavı sonucunda başarılı olunan ders veya dersler için verilir. (M) harf notu ortalama hesaplarına dâhil edilmez. Ancak bu derslerin kredileri mezuniyet kredi toplamına dahil edilir.

ç) F1: Mazeretsiz, devamsız; yarıyıl/yıl sonu ve bütünleme sınavlarına girme hakkı yok.

d) F2: Devam etti, yarıyıl/yılsonu veya bütünleme sınavına girmedi.

e) F3: Devam etti, yarıyıl/yılsonu sınavına girdi, ancak sınav puanı veya ders başarı puanı öngörülen düzeyin altında olduğu için başarısız.

f) F4: Bütünleme sınavına girdi, ancak sınav puanı veya ders başarı puanı öngörülen düzeyin altında olduğu için başarısız.

(4) Ders geçme sistemi uygulanan fakülte ve yüksekokullarda bütünleme sınavına girmeyen öğrencinin yarıyıl/yılsonu sınav puanı dikkate alınır.

(5) Dönem içi uygulamalı dersleri olan birimlerde uygulama notu 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Uygulama notunun en az 50 olması gerekir ve bu notun altında alan öğrenciler yarıyıl/yılsonu sınavına giremez. Öğrencinin uygulama notundan geçmesi halinde aldığı not, yarıyıl/yılsonu sınav notu ile toplanıp ortalaması alınır. Bu ortalama yarıyıl/yılsonu sınav notu olarak belirtilir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu’nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 17.01.2024 / 30.09.2026

Giriş Şartı
  • Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığıncaonaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak veyükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarınısağlamış olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programları için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.
Başarma ŞartlarıProgramda mevcut olan derslerin (toplam 240 AKTS) tümünü başarıyla tamamlayıp 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrencilere lisans diploması verilir. Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, asgari 240 AKTS sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
  • Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030006182


Yeterlilik Adı
Matematik Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Bağbaşı, Şht. Sahir Kurutluoğlu Cd. No: 100, 40100 Kırşehir Merkez/Kırşehir

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08  2120.05


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08  2120.05


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Mezunlarımız çağın gerektirdiği güncel matematik bilgi ve donanıma sahip ve matematik alanında kullanılan yazılımları bilen, girişimci, kendine güvenen, takım ruhuna sahip, matematik alanında sağlam bir temel ve güçlü bilgi ile donatılmış, matematiksel düşünceyi özümsemiş bireyler olarak hayata atılırlar. Bu bilgilerini bankacılık, sigortacılık, eğitim, bilişim teknolojileri vb. gibi alanlarda kullanabilirler.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca örgün eğitim, üniversitemiz tarafından hazırlanan çevrimiçi eğitim platformu kullanılarak uzaktan eğitim ile de desteklenmektedir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Çağdaş, girişimci, kendine güvenen ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip, özgün ve estetik değerleri olan bireyler yetiştirir.
  • Yeterince matematik donanımına sahip olunabilmesi için programda yer alan cebir, geometri, uygulamalı matematik, topoloji ve analiz gibi dallarda eğitim verir.
  • Matematiksel düşünce yöntemlerinin kavratılarak matematiği sözlü ve yazılı olarak ifade edebilme yeteneğini geliştirir.
  • Matematiğin tarihi ve bilimsel bilginin üretimiyle ilgili bilgi sahibi olan ve bu bilim dalındaki gelişmeleri takip edebilen bireyler yetiştirir.
  • Finans, ekonometri, eğitim ve bankacılık gibi alanlarda pozisyon alabilmek için gerekli donanımı sağlar.
  • Çeşitli bilim dallarında ve gerçek hayatta karşılaşılan problemleri matematiksel modelleme ile matematiksel yöntemler yoluyla çözebilme becerisini kazandırır.
  • Matematiğin kullanıldığı alanlarda gerekli kaynak araştırması yapabilme ve erişilen bilgiyi kullanabilme yetisini sağlar.
  • Gelişen bilişim sektöründe yer alabilmek için bilgisayar programlama ve algoritma oluşturma gibi alanlarda gerekli eğitimi verir.
  • Lisansüstü düzeyde çalışma yapabilme altyapısını kazandırır.
  • Matematiğin dışındaki bilim alanları ile ilişki kurabilmesini kazandırır.

Anahtar Yetkinlikler

Mezunlarımız aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  • Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
  • Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır. Buna göre:
  1. Dersin öğretim elemanı dönem başında dersin içeriğini, başarı notunun hesaplanmasına esas olacak her türlü hususu, ilgili kaynakları ve öğrencilere ders saatleri dışında ayıracağı zamanı kapsayan duyuruyu yapar. Sınavlar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Üniversitede ders geçme sisteminin uygulandığı birimlerde, bir dersin başarı puanı, ara sınav (dönem içi değerlendirme) puanının %40’ı ile yarıyıl sonu veya bütünleme sınavından alınan puanın %60’ının toplamıdır. Hesaplama sonucu çıkan buçuklu sayı, tam sayıya yükseltilir. 
  2. (2) Üniversitede başarı değerlendirilmesinde 100’lük sistem kullanılır. Puanların 4’lük sistemdeki karşılıkları hesaplanırken aşağıda belirtilen not dönüşüm tablosu esas alınır:

 

Puan

Harf Notu

Katsayı

Başarı Durumu

Not Ortalamasına

88-100

AA

4.00

Başarılı

Katılır

82-87

BA

3.50

Başarılı

Katılır

76-81

BB

3.00

Başarılı

Katılır

66-75

CB

2.50

Başarılı

Katılır

60-65

CC

2.00

Başarılı

Katılır

55-59

DC

1.50

Şartlı Başarılı

Katılır

45-54

DD

1.00

Başarısız

Katılır

30-34

FD

0.50

Başarısız

Katılır

0-29

FF

0.00

Başarısız

Katılır

 

F1

 

Başarısız, devamsız

Katılır

 

F2

 

Başarısız, sınava girmedi

Katılır

 

F3

 

Başarısız, bütünleme

Katılır

 

F4

 

Başarısız, tekrar

Katılır

 

B

 

Kredisiz dersler için Başarılı

Katılmaz

 

K

 

Kredisiz dersler için Başarısız

Katılmaz

 

M

 

Muaf

Katılmaz

 

(3) Yukarıdaki harf notlarından;

a) Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) harf notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.25 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) harf notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir.

b) (B) ve (K) harf notu, kredisiz dersleri ifade eder ve ortalama hesaplarına dâhil edilmez.

c) (M) harf notu; Üniversite dışından nakil yoluyla gelen veya ÖSYM sınavı, yatay ve dikey geçiş yolu ile Üniversiteye kaydolan öğrencilere evvelce almış oldukları ve denkliği bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili yönetim kurulunca tanınan dersler ile muafiyet sınavı sonucunda başarılı olunan ders veya dersler için verilir. (M) harf notu ortalama hesaplarına dâhil edilmez. Ancak bu derslerin kredileri mezuniyet kredi toplamına dahil edilir.

ç) F1: Mazeretsiz, devamsız; yarıyıl/yıl sonu ve bütünleme sınavlarına girme hakkı yok.

d) F2: Devam etti, yarıyıl/yılsonu veya bütünleme sınavına girmedi.

e) F3: Devam etti, yarıyıl/yılsonu sınavına girdi, ancak sınav puanı veya ders başarı puanı öngörülen düzeyin altında olduğu için başarısız.

f) F4: Bütünleme sınavına girdi, ancak sınav puanı veya ders başarı puanı öngörülen düzeyin altında olduğu için başarısız.

(4) Ders geçme sistemi uygulanan fakülte ve yüksekokullarda bütünleme sınavına girmeyen öğrencinin yarıyıl/yılsonu sınav puanı dikkate alınır.

(5) Dönem içi uygulamalı dersleri olan birimlerde uygulama notu 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Uygulama notunun en az 50 olması gerekir ve bu notun altında alan öğrenciler yarıyıl/yılsonu sınavına giremez. Öğrencinin uygulama notundan geçmesi halinde aldığı not, yarıyıl/yılsonu sınav notu ile toplanıp ortalaması alınır. Bu ortalama yarıyıl/yılsonu sınav notu olarak belirtilir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu’nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 17.01.2024 / 30.09.2026


Giriş Şartı
  • Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığıncaonaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak veyükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarınısağlamış olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programları için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.

Başarma Şartları
Programda mevcut olan derslerin (toplam 240 AKTS) tümünü başarıyla tamamlayıp 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrencilere lisans diploması verilir. Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, asgari 240 AKTS sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
  • Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030006182

Qualification Title
Bachelor's Diploma in Mathematics
Awarding BodyKırşehir Ahi Evran University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttps://oidb.ahievran.edu.tr
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024
TQF Level 6
Thematic AreasMathematics
National Occupation Classification

ISCO:08  2120.05

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

Our graduates possess up-to-date mathematical knowledge and skills required by the modern era, are familiar with software used in the field of mathematics, are entrepreneurial, self-confident, team-oriented, equipped with a solid foundation and strong knowledge in mathematics, and have internalized mathematical thinking as they step into life. They can use this knowledge in fields such as banking, insurance, education, information technologies, etc.

Learning Environments

Education and training are carried out in the form of formal education. Additionally, formal education is also supported through distance learning using the online education platform prepared by our university.

Description
  • It cultivates contemporary, entrepreneurial, self-confident individuals with the ability to make independent decisions, possessing unique and aesthetic values.
  • Provides education in branches such as algebra, geometry, applied mathematics, topology, and analysis included in the program to ensure sufficient mathematical proficiency.
  • It develops the ability to express mathematics verbally and in writing by understanding mathematical thinking methods.
  • It trains individuals who are knowledgeable about the history of mathematics and the production of scientific knowledge, and who can follow developments in this field.
  • Provides the necessary equipment to take positions in fields such as finance, econometrics, education, and banking.
  • It provides the ability to solve problems encountered in various fields of science and real life through mathematical modeling and mathematical methods.
  • It provides the ability to conduct necessary resource research in areas where mathematics is used and to utilize the acquired information.
  • Provides the necessary education in areas such as computer programming and algorithm creation to be able to participate in the developing information technology sector.
  • Provides the infrastructure to conduct research at the postgraduate level.
  • It enables the ability to establish connections with scientific fields outside of mathematics.
Key Competencies

Our graduates has the following key competencies at an advanced level.

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurship competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info
  • Measurement and evaluation methods; types of exams and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by the Higher Education Council (YÖK) on these matters.
  • Different methods such as assignments, projects, practicals, midterm exams, and final exams are used in assessment and evaluation.
  • In the evaluation of student success, letter and/or numerical grading systems are used. In the evaluation of student success, letter and/or number-based grading systems are used. Accordingly:

(1)The course instructor announces at the beginning of the term the course content, all matters that will be the basis for calculating the success grade, the relevant resources, and the time they will allocate to students outside of class hours. Exams are evaluated out of a total of 100 points. In units where the course passing system is applied at the university, the success score of a course is the sum of 40% of the midterm (in-semester evaluation) score and 60% of the score obtained from the end-of-term or make-up exam. The fractional number resulting from the calculation is rounded up to the nearest whole number.

(2) In the university, a 100-point system is used for success evaluation. When calculating the equivalents of scores in the 4-point system, the following grade conversion table is used:

Score

Letter Grade

Coefficient

Success Status

Grade Average

88-100

AA

4.00

Successful

Attends

82-87

BA

3.50

Successful

Attends

76-81

BB

3.00

Successful

Attends

66-75

CB

2.50

Successful

Attends

60-65

CC

2.00

Successful

Attends

55-59

DC

1.50

Conditionally Successful

Attends

45-54

DD

1.00

Unsuccessful

Attends

30-34

FD

0.50

Unsuccessful

Attends

0-29

FF

0.00

Unsuccessful

Attends

 

F1

 

Unsuccessful, absent

Attends

 

F2

 

Unsuccessful, not attend to exam

Attends

 

F3

 

Unsuccessful, make-up exam

Attends

 

F4

 

Unsuccessful, tekrar

Attends

 

B

 

Successful for non-credit courses

Not attends

 

K

 

Unsuccessful for non-credit courses

Not attends

 

M

 

Exempt

Not attends

 

(3)From the above letter grades; a) A student who receives one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) in a course is considered to have passed that course. Additionally, students with a semester/year grade point average of at least 2.25 are considered successful in the courses for which they received a (DC) letter grade in that semester/year. This result is expressed as (DC+).

b) The letter grades (B) and (K) represent non-credit courses and are not included in the average calculations. c) (M) letter grade; It is given to students who come to the University through transfer from outside the University or who are admitted to the University through the ÖSYM exam, horizontal and vertical transfer, for the courses they have previously taken and recognized by the relevant board of directors upon the recommendation of the department chair, as well as for the courses they pass in the exemption exam. The (M) letter grade is not included in the average calculations. However, the credits for these courses are included in the total credit count for graduation. ç) F1: Unexcused, absent; no right to take midterm/final and make-up exams. d) F2: Continued, did not take the midterm/end-of-year or resit exam. e) F3: Attended, took the midterm/end-of-year exam, but failed because the exam score or course success score was below the expected level. f) F4: He took the resit exam, but he failed because his exam score or course success score was below the expected level. (4) In faculties and vocational schools where the course passing system is applied, the semester/year-end exam score of a student who does not take the resit exam is taken into account.

b) The letter grades (B) and (K) represent non-credit courses and are not included in the average calculations. c) (M) letter grade; It is given to students who come to the University through transfer from outside the University or who are admitted to the University through the ÖSYM exam, horizontal and vertical transfer, for the courses they have previously taken and recognized by the relevant board of directors upon the recommendation of the department chair, as well as for the courses they pass in the exemption exam. The (M) letter grade is not included in the average calculations. However, the credits for these courses are included in the total credit count for graduation. ç) F1: Unexcused, absent; no right to take midterm/final and make-up exams. d) F2: Continued, did not take the midterm/end-of-year or resit exam. e) F3: Attended, took the midterm/end-of-year exam, but failed because the exam score or course success score was below the expected level. f) F4: He took the resit exam, but he failed because his exam score or course success score was below the expected level.

(4) In faculties and vocational schools where the course passing system is applied, the semester/year-end exam score of a student who does not take the resit exam is taken into account.

Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, teaching, and other activities carried out in higher education institutions.

• "University Monitoring and Evaluation Reports" related to higher education institutions, prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK, are published. In the reports prepared based on these reports, which include quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, YÖK shares them with the public.

The quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Educational Programs:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the establishment of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by YÖK on these matters.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions after being approved by YÖK, following its acceptance by the relevant Deans' Council.

2. Measurement-Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student are conducted in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters, as per the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree upon successfully completing the course credits and other requirements determined by the higher education institutions.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: Higher education institutions, within the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Self-Evaluation Reports" from the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" it prepares regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. Additionally, the accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also demonstrate that the programs' qualifications are ensured through quality assurance. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined by its regulations.

Association for Curriculum Evaluation and Accreditation of Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography Faculties (FEDEK)

Access Requirements
  • Graduating from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education, and meeting the admission requirements of higher education institutions' undergraduate programs.
  • Having been placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central exam conducted by the Measurement, Selection, and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.
  • Having received a sufficient score in the central exam conducted by ÖSYM for programs accepting students through special talent exams, as determined by YÖK's procedures and principles, and having passed the special talent exam.
  • Having been placed in undergraduate programs that are a continuation of the fields completed in higher education institutions for associate degree graduates, as determined by YÖK and conducted by ÖSYM through the Vertical Transfer Exam (DGS).
Conditions for SuccessTo successfully complete a minimum of 240 ECTS course credits and fulfill any other obligations determined by the relevant higher education institution, if applicable.
Progression Paths (Relationship Type)
  • Those who hold a bachelor's degree can continue to master's programs and, if they meet the relevant conditions, to doctoral and proficiency in art programs accepted with a bachelor's degree.
  • Undergraduate students have the right to participate in the double major programs offered by the higher education institutions they are currently enrolled in. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and, if successful, can receive two separate bachelor's degrees.
Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transition Between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Bachelor's Degree Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030006182


Qualification Title
Bachelor's Diploma in Mathematics

Awarding Body
Kırşehir Ahi Evran University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO:08  2120.05


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024

National Occupation Classification

ISCO:08  2120.05


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

Our graduates possess up-to-date mathematical knowledge and skills required by the modern era, are familiar with software used in the field of mathematics, are entrepreneurial, self-confident, team-oriented, equipped with a solid foundation and strong knowledge in mathematics, and have internalized mathematical thinking as they step into life. They can use this knowledge in fields such as banking, insurance, education, information technologies, etc.


Learning Environments

Education and training are carried out in the form of formal education. Additionally, formal education is also supported through distance learning using the online education platform prepared by our university.


Description
  • It cultivates contemporary, entrepreneurial, self-confident individuals with the ability to make independent decisions, possessing unique and aesthetic values.
  • Provides education in branches such as algebra, geometry, applied mathematics, topology, and analysis included in the program to ensure sufficient mathematical proficiency.
  • It develops the ability to express mathematics verbally and in writing by understanding mathematical thinking methods.
  • It trains individuals who are knowledgeable about the history of mathematics and the production of scientific knowledge, and who can follow developments in this field.
  • Provides the necessary equipment to take positions in fields such as finance, econometrics, education, and banking.
  • It provides the ability to solve problems encountered in various fields of science and real life through mathematical modeling and mathematical methods.
  • It provides the ability to conduct necessary resource research in areas where mathematics is used and to utilize the acquired information.
  • Provides the necessary education in areas such as computer programming and algorithm creation to be able to participate in the developing information technology sector.
  • Provides the infrastructure to conduct research at the postgraduate level.
  • It enables the ability to establish connections with scientific fields outside of mathematics.

Key Competencies

Our graduates has the following key competencies at an advanced level.

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurship competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info
  • Measurement and evaluation methods; types of exams and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by the Higher Education Council (YÖK) on these matters.
  • Different methods such as assignments, projects, practicals, midterm exams, and final exams are used in assessment and evaluation.
  • In the evaluation of student success, letter and/or numerical grading systems are used. In the evaluation of student success, letter and/or number-based grading systems are used. Accordingly:

(1)The course instructor announces at the beginning of the term the course content, all matters that will be the basis for calculating the success grade, the relevant resources, and the time they will allocate to students outside of class hours. Exams are evaluated out of a total of 100 points. In units where the course passing system is applied at the university, the success score of a course is the sum of 40% of the midterm (in-semester evaluation) score and 60% of the score obtained from the end-of-term or make-up exam. The fractional number resulting from the calculation is rounded up to the nearest whole number.

(2) In the university, a 100-point system is used for success evaluation. When calculating the equivalents of scores in the 4-point system, the following grade conversion table is used:

Score

Letter Grade

Coefficient

Success Status

Grade Average

88-100

AA

4.00

Successful

Attends

82-87

BA

3.50

Successful

Attends

76-81

BB

3.00

Successful

Attends

66-75

CB

2.50

Successful

Attends

60-65

CC

2.00

Successful

Attends

55-59

DC

1.50

Conditionally Successful

Attends

45-54

DD

1.00

Unsuccessful

Attends

30-34

FD

0.50

Unsuccessful

Attends

0-29

FF

0.00

Unsuccessful

Attends

 

F1

 

Unsuccessful, absent

Attends

 

F2

 

Unsuccessful, not attend to exam

Attends

 

F3

 

Unsuccessful, make-up exam

Attends

 

F4

 

Unsuccessful, tekrar

Attends

 

B

 

Successful for non-credit courses

Not attends

 

K

 

Unsuccessful for non-credit courses

Not attends

 

M

 

Exempt

Not attends

 

(3)From the above letter grades; a) A student who receives one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) in a course is considered to have passed that course. Additionally, students with a semester/year grade point average of at least 2.25 are considered successful in the courses for which they received a (DC) letter grade in that semester/year. This result is expressed as (DC+).

b) The letter grades (B) and (K) represent non-credit courses and are not included in the average calculations. c) (M) letter grade; It is given to students who come to the University through transfer from outside the University or who are admitted to the University through the ÖSYM exam, horizontal and vertical transfer, for the courses they have previously taken and recognized by the relevant board of directors upon the recommendation of the department chair, as well as for the courses they pass in the exemption exam. The (M) letter grade is not included in the average calculations. However, the credits for these courses are included in the total credit count for graduation. ç) F1: Unexcused, absent; no right to take midterm/final and make-up exams. d) F2: Continued, did not take the midterm/end-of-year or resit exam. e) F3: Attended, took the midterm/end-of-year exam, but failed because the exam score or course success score was below the expected level. f) F4: He took the resit exam, but he failed because his exam score or course success score was below the expected level. (4) In faculties and vocational schools where the course passing system is applied, the semester/year-end exam score of a student who does not take the resit exam is taken into account.

b) The letter grades (B) and (K) represent non-credit courses and are not included in the average calculations. c) (M) letter grade; It is given to students who come to the University through transfer from outside the University or who are admitted to the University through the ÖSYM exam, horizontal and vertical transfer, for the courses they have previously taken and recognized by the relevant board of directors upon the recommendation of the department chair, as well as for the courses they pass in the exemption exam. The (M) letter grade is not included in the average calculations. However, the credits for these courses are included in the total credit count for graduation. ç) F1: Unexcused, absent; no right to take midterm/final and make-up exams. d) F2: Continued, did not take the midterm/end-of-year or resit exam. e) F3: Attended, took the midterm/end-of-year exam, but failed because the exam score or course success score was below the expected level. f) F4: He took the resit exam, but he failed because his exam score or course success score was below the expected level.

(4) In faculties and vocational schools where the course passing system is applied, the semester/year-end exam score of a student who does not take the resit exam is taken into account.


Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, teaching, and other activities carried out in higher education institutions.

• "University Monitoring and Evaluation Reports" related to higher education institutions, prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK, are published. In the reports prepared based on these reports, which include quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, YÖK shares them with the public.

The quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Educational Programs:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the establishment of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by YÖK on these matters.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions after being approved by YÖK, following its acceptance by the relevant Deans' Council.

2. Measurement-Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student are conducted in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters, as per the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree upon successfully completing the course credits and other requirements determined by the higher education institutions.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: Higher education institutions, within the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Self-Evaluation Reports" from the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" it prepares regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. Additionally, the accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also demonstrate that the programs' qualifications are ensured through quality assurance. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined by its regulations.

Association for Curriculum Evaluation and Accreditation of Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography Faculties (FEDEK)


Access Requirements
  • Graduating from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education, and meeting the admission requirements of higher education institutions' undergraduate programs.
  • Having been placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central exam conducted by the Measurement, Selection, and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.
  • Having received a sufficient score in the central exam conducted by ÖSYM for programs accepting students through special talent exams, as determined by YÖK's procedures and principles, and having passed the special talent exam.
  • Having been placed in undergraduate programs that are a continuation of the fields completed in higher education institutions for associate degree graduates, as determined by YÖK and conducted by ÖSYM through the Vertical Transfer Exam (DGS).

Conditions for Success
To successfully complete a minimum of 240 ECTS course credits and fulfill any other obligations determined by the relevant higher education institution, if applicable.

Progression Paths (Relationship Type)
  • Those who hold a bachelor's degree can continue to master's programs and, if they meet the relevant conditions, to doctoral and proficiency in art programs accepted with a bachelor's degree.
  • Undergraduate students have the right to participate in the double major programs offered by the higher education institutions they are currently enrolled in. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and, if successful, can receive two separate bachelor's degrees.

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transition Between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Bachelor's Degree Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode