Yeterlilik Kodu | TR0030219616 | |
Yeterlilik Adı | Matematik Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Hacettepe Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Hacettepe Üniversitesi Rektörlüğü Sıhhiye / ANKARA | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.hacettepe.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Matematik | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
http://www.oid.hacettepe.edu.tr/index_sub.php?grp=y&dir=&file=lisans_20120928_0934&filetype=html&submenuheader=3 | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Akreditasyon Derneği : Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği ( EPDAD) Akreditasyon Tarih Aralığı 1.05.2008 / 30.09.2026 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Öğrencilerin dört yıllık lisans öğrenimleri sürecinde toplam 240 AKTS'ye karşılık gelen alan ve meslek bilgisi dersleri ile seçmeli dersleri almaları, Matematik öğretmenliği Programı Yeterliliklerini sağlamaları ve mezun olabilmeleri için 4.00 üzerinden en az 2.00 akademik ortalamaya sahip olmaları gerekmektedir. http://www.oid.hacettepe.edu.tr/index_sub.php?grp=y&dir=&file=lisans_20120928_0934&filetype=html&submenuheader=3 | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar devlet okullarında ve özel okullarda matematik öğretmeni olarak çalışmaktadır. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030219616
ISCO 08
ISCO 08
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Alanında üst düzey kuramsal ve uygulamalı bilgiler ile problem çözme yöntem ve teknikleri bilgisine sahiptir.
- Alanıyla ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
- Ortaöğretim matematik programlarında yer alan temel konu ve kavramların tarihsel, kültürel ve bilimsel gelişimlerini tanır.
- Alanına ve mesleğine ilişkin uygulamalarda Türk Milli Eğitimi'nin amaç ve ilkelerini tanır.
- Alanıyla ilgili ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler ile problem çözme yöntem ve tekniklerini kullanır.
- Ortaöğretim düzeyindeki öğrencilerin; gelişim özelliklerini, öğrenme stillerini ve öğrenme güçlüklerini dikkate alarak uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini belirler ve öğretim sürecini planlayarak uygular.
- Öğretimin planlanmasında ve matematik konularını öğrenme-öğretme sürecinde teknolojiden yararlanır; etkili ve kalıcı öğrenmenin gerçekleşmesi için, konulara uygun öğretim materyalleri geliştirir ve matematik öğrenmeyi teşvik edici öğrenme ortamları oluşturur.
- Ortaöğretim matematik programındaki temel kavram ve konuları gerçek hayattaki durumlarla ilişkilendirerek farklı disiplinlere uyarlar.
- Alanı ile ilgili konulardaki düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek paylaşır.
- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine inanan bir birey olarak; matematik ve matematik öğretimi konusunda bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak bilgi ve becerilerini geliştirir ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
- Alanında belirlediği bir konuda araştırma projesi hazırlar, araştırmayı yürütür ve araştırma sonuçlarını rapor haline getirerek sunar .
- Alanı ve mesleği ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Birey olarak, alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa, yönetmelik ve mevzuat ile bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
- Toplumsal sorumluluk bilinci ile gündemdeki gelişmelere duyarlı davranır .
- Alanı ile ilgili bilimsel gelişmeleri takip eder ve öğretim sürecine katar.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyeleri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan Değerlendirme Sistemi tablolarında ayrıntılı olarak tanımlanmıştır.
- Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak Hacettepe Üniversitesi Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır.
- Öğrencilerin dört yıllık lisans öğrenimleri sürecinde toplam 240 AKTS'ye karşılık gelen alan ve meslek bilgisi dersleri ile seçmeli dersleri almaları, Matematik öğretmenliği Programı Yeterliliklerini sağlamaları ve mezun olabilmeleri için 4.00 üzerinden en az 2.00 akademik ortalamaya sahip olmaları gerekmektedir.
http://www.oid.hacettepe.edu.tr/index_sub.php?grp=y&dir=&file=lisans_20120928_0934&filetype=html&submenuheader=3
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Akreditasyon Derneği :
Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği ( EPDAD)
Akreditasyon Tarih Aralığı
1.05.2008 / 30.09.2026
- Lise ve dengi okul diplomasına sahip olmak
- ÖSYM'nin uyguladığı merkezi sınavdan (YGS-MF1) bölümünden yeterli puanı almak
Mezunlar devlet okullarında ve özel okullarda matematik öğretmeni olarak çalışmaktadır.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030219616 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree in Mathematics Teaching | |
Awarding Body | Hacettepe University | |
Awarding Body Contact | Hacettepe University Faculty of Medicine Adnan Saygun Cad. Sıhhiye 06230 Altındağ\Ankara | |
Awarding Body Url | https://www.hacettepe.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Mathematics | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | It is a higher education program that covers an eight-semester program based on secondary education qualifications and provides training for a specific learning field or profession. | |
Learning Environments | Education and training are carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided as internships or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, healthcare institutions and workplaces. | |
Description | The students have high-level theoretical and practical knowledge with problem-solving methods and techniques in their field. The students have the knowledge of measurement and evaluation with training programs, teaching strategies, methods and techniques related to their field The students recognize the historical, cultural and scientific development of concepts and fundamental issues in the secondary mathematics education programs The students recognize the objectives and principles of Turkish National Education in the applications regarding to their area and profession. The students use problem-solving methods and techniques with advanced level theoretical and practical information related to the field. The students determine the appropriate teaching strategies, methods and techniques taking into account the secondary-level students? developmental characteristics, learning styles and learning difficulties and implement these strategies planning these tea The students benefit from technology in the planning of teaching and in the teaching and learning process of mathematics; develop appropriate materials for effective and long lasting learning and constitute incentive enivronments for mathematics learning The students associate the fundamental concepts and issues in secondary mathematics program with real life situations and implement these concepts and issues into different disciplines The students share their ideas and solution proposals related the problems in the field supporting with qualitative and quantitative parameters The students as the individuals, who believe in the lifelong learnig, develop their skills and knowledge using the ways of accessing information related to mathematics and mathematics teaching effectively and evaluate them with a critical approach. The students preapare a research project determined in the field, perform the research, report the findings and present the conclusions The students take the responsibility in the solution of problems confronted in the field as an individual and as a team member The students as the individuals obey the laws, rules and regulations with scientific values and professional ethics in accordance with their duity, rights,and responsibilities related their field The students treat sensitive to developments in the agenda with a sense of social responsibility Being able to follow current scientific development related to his/her field and integrates then into teaching process | |
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at an advanced level. • Reading and writing competence | |
Further Info | The assessment and evaluation methods applied for each course are described in detail in the Assessment System tables prepared by the relevant faculty members and included in the Information package. Regarding exams and course grades, the relevant articles of Hacettepe University Associate Degree, Undergraduate Education and Examination Regulations are applied. Students have to take total of 240 ECTS courses which includes field and vocational knowledge and elective courses, fulfill the proficiency of the Mathematics Teacher Training Program and have at least 2.00 weighed GPA of 4.00 to be able to graduate. | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. Accreditation Organization Name; EPDAD ACCREDITATION START AND END DATE; 1.05.2008 / 30.09.2026 | |
Access Requirements | 1. High school diplom2. Obtaining the required grade (YGS-MF1) from National University Entrance and Placement Exam (OSYM)The candidates, who have the right to be a student in the Department of Secondary Science and Mathematics Education in Hacettepe University, register with the requested documentary within the period determined and declared by the rectorate. The candidates who dont register in the declared period lose the right. | |
Conditions for Success | Students have to take total of 240 ECTS courses which includes field and vocational knowledge and elective courses, fulfill the proficiency of the Mathematics Teacher Training Program and have at least 2.00 weighed GPA of 4.00 to be able to graduate. Successfully completing the compulsory and elective courses in the program corresponding to 240 ECTS and having a weighted grade point average of at least 2.00 out of 4.00 are the required qualification conditions for graduation. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates work as mathematics teachers in public and private schools. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030219616
ISCO 08
ISCO 08
It is a higher education program that covers an eight-semester program based on secondary education qualifications and provides training for a specific learning field or profession.
Education and training are carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided as internships or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, healthcare institutions and workplaces.
The students have high-level theoretical and practical knowledge with problem-solving methods and techniques in their field. The students have the knowledge of measurement and evaluation with training programs, teaching strategies, methods and techniques related to their field The students recognize the historical, cultural and scientific development of concepts and fundamental issues in the secondary mathematics education programs The students recognize the objectives and principles of Turkish National Education in the applications regarding to their area and profession. The students use problem-solving methods and techniques with advanced level theoretical and practical information related to the field. The students determine the appropriate teaching strategies, methods and techniques taking into account the secondary-level students? developmental characteristics, learning styles and learning difficulties and implement these strategies planning these tea The students benefit from technology in the planning of teaching and in the teaching and learning process of mathematics; develop appropriate materials for effective and long lasting learning and constitute incentive enivronments for mathematics learning The students associate the fundamental concepts and issues in secondary mathematics program with real life situations and implement these concepts and issues into different disciplines The students share their ideas and solution proposals related the problems in the field supporting with qualitative and quantitative parameters The students as the individuals, who believe in the lifelong learnig, develop their skills and knowledge using the ways of accessing information related to mathematics and mathematics teaching effectively and evaluate them with a critical approach. The students preapare a research project determined in the field, perform the research, report the findings and present the conclusions The students take the responsibility in the solution of problems confronted in the field as an individual and as a team member The students as the individuals obey the laws, rules and regulations with scientific values and professional ethics in accordance with their duity, rights,and responsibilities related their field The students treat sensitive to developments in the agenda with a sense of social responsibility Being able to follow current scientific development related to his/her field and integrates then into teaching process
Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
• Reading and writing competence
• Multilingual competence
• Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
• Digital competence
• Personal, social and learning to learn competence
• Citizenship competence
• Entrepreneurial competence
• Cultural awareness and expression competence
The assessment and evaluation methods applied for each course are described in detail in the Assessment System tables prepared by the relevant faculty members and included in the Information package. Regarding exams and course grades, the relevant articles of Hacettepe University Associate Degree, Undergraduate Education and Examination Regulations are applied. Students have to take total of 240 ECTS courses which includes field and vocational knowledge and elective courses, fulfill the proficiency of the Mathematics Teacher Training Program and have at least 2.00 weighed GPA of 4.00 to be able to graduate.
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
Accreditation Organization Name; EPDAD
ACCREDITATION START AND END DATE;
1.05.2008 / 30.09.2026
1. High school diplom2. Obtaining the required grade (YGS-MF1) from National University Entrance and Placement Exam (OSYM)The candidates, who have the right to be a student in the Department of Secondary Science and Mathematics Education in Hacettepe University, register with the requested documentary within the period determined and declared by the rectorate. The candidates who dont register in the declared period lose the right.
Graduates work as mathematics teachers in public and private schools.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Qualification is continuous
