Yeterlilik Kodu

TR0030033167

Yeterlilik Adı
Mekatronik Mühendisliği (İngilizce) Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİzmir Ekonomi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiFevzi Çakmak, Sakarya Cd. No:156, 35330 Balçova/İzmir
Sorumlu Kurum URLhttps://www.ieu.edu.tr/tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Elektronik ve otomasyon
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

İEÜ Mekatronik Müh. Bölümü Mezunları;

  • Üniversitelerde lisansüstü eğitim alarak veya AR-GE projelerinde çalışarak araştırma ve geliştirme yaparlar.
  • Otomasyon, robotik, makine tasarımı ve imalatı, otomotiv, savunma sanayii ve sağlık başta olmak üzere çeşitli sektörlerde çalışırlar.
  • Çalıştıkları kuruluşa katkı sağlayan, girişimci, sürekli gelişime açık ve teknolojiyi takip eden mühendisler olarak çalışırlar.
Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Matematik, fen bilimleri, matematiğe dayalı fizik, çok değişkenli matematik, türevsel denklemler, istatistik, optimizasyon ve lineer cebir konularında bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır.
  • Karmaşık Mekatronik mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
  • Algılayıcı, eyleyici, kontrol, donanım ve yazılım öğelerine sahip karmaşık bir elektromekanik sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.  
  • Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
  • Karmaşık Mekatronik Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
  • Mekatronik Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler.
  • Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır.
  • Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.
  • Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir.
  • Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.
  • Bir yabancı dili kullanarak Mekatronik Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Mekatronik Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Ölçme ve değerlendirmede katılım, ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde derste bulunan tüm öğrenciler dikkate alınarak başarı notları hesaplanır ve harf’e veya not’a dayalı sistemler kullanılır.

Ölçme ve değerlendirmede aşağıda verilen İzmir Ekonomi Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği Madde 24 uygulanır.

MADDE 24 – (1) Dersin başarısının tespitinde dikkate alınacak dönem içi ve dönem sonu sınav, ödev, uygulama ve benzeri değerlendirme ölçütleri ile bu ölçütlerin ağırlıkları, dersi veren öğretim üyeleri/öğretim görevlileri tarafından belirlenir. Değerlendirme ölçütleri ve ağırlıkları, Üniversitenin web sitesinde yayınlanan AKTS Kataloğunda, dersin tanıtım sayfasında öğrencilere duyurulur.

(2) Öğrencilerin herhangi bir dersteki başarısı, değerlendirme ölçütleri göz önüne alınarak, dersi veren öğretim elemanınca harf notlarından birisi ile belirlenir. Harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, dönem sonu sınavı, dönem içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur.

a)(Değişik:RG-17/8/2015-29448)  Not ortalaması hesaplarına katılan harf notlarının katsayı, puan ve statüsü aşağıda belirtilmiştir:

Puan        Dönem Ders Notu         Katsayı                Statü

90-100                     AA                          4,00                    Başarılı

85-89                        BA                          3,50                   Başarılı

80-84                        BB                          3,00                    Başarılı

75-79                        CB                          2,50                    Geçer

70-74                        CC                          2,00                    Geçer

65-69                        DC                          1,50                    Koşullu Geçer

60-64                        DD                          1,00                    Koşullu Geçer

50-59                        FD                          0,50                     Başarısız- Kalır

49 ve aşağısı          FF                           0,00                     Başarısız - Kalır

b)(Değişik:RG-17/8/2015-29448) NA (Devamsız) notu, derse devam yükümlülüklerini sağlamayan ve/veya ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmeyen öğrencilere dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur. Not ortalamaları hesabında NA notunun katsayısı 0,00 (sıfır) olarak işlem görür.

 (3) Ortalamalara katılmayan notlar aşağıda belirtilmiştir:

a) S (yeterli) notu, kredisiz derslerde başarılı olan öğrencilere verilir.

b) U (yetersiz) notu, kredisiz derslerde başarısız olan öğrencilere verilir.

c) EX (muaf) notu, müfredatlarda yer alan bazı derslerden muaf olan öğrencilere verilir.

ç) I (eksik) notu, dersi veren öğretim elemanının kabul edeceği geçerli bir nedenle ders için gerekli koşulları dönem veya yaz okulu sonunda tamamlayamayan öğrencilere verilir. I notunun, dönem veya yaz okulu notlarının son veriliş tarihinden itibaren bir hafta içinde harf notuna çevrilmesi gerekir. Ancak, özel durumlarda bu süreyi aşan harf notuna çevrilme işlemlerinin bir sonraki dönemin ders kayıtlarının başlama tarihinden en az iki hafta öncesine kadar yapılması gerekir. Özel durumlardaki bu işlemler dersin verildiği bölüm başkanlığının önerisi üzerine ve o bölümün bağlı bulunduğu birimin yönetim kurulu kararı ile gerçekleştirilir. Süresi içinde harf notuna çevrilmeyen I notu kendiliğinden FF veya U notuna dönüşür.

d) (Değişik cümle:RG-14/7/2017- 30124) W (çekilmiş) notu, danışmanının önerisi ve dersi veren öğretim üyesinin izni ile çekilmesine izin verilen bir ders için kullanılır. (Ek cümle:RG-14/7/2017- 30124) Dersten çekilme, akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılır. Bir öğrenci; ön lisans/lisans programının ilk iki dönemindeki zorunlu derslerden, yükseltmek üzere aldığı derslerden, tekrarlamak zorunda olduğu, daha önce W notu aldığı ve not ortalamasına katılmayan derslerden çekilemez. Lisans birinci sınıf öğrencileri sadece; planlarında seçmeli ders niteliğinde yer alan serbest genel eğitim derslerinden çekilebilir. Bir öğrenciye bir dönemde çift ana dal, yan dal veya sertifika programı dersleri dâhil en çok bir ders olmak üzere; bütün ön lisans öğrenimi boyunca en çok iki dersten, bütün lisans öğrenimi boyunca en çok altı dersten danışmanın önerisi ve öğretim üyesinin izniyle çekilme izni verilebilir. Üniversite ile yurt dışındaki eğitim kurumları veya resmi kuruluşlar arasında imzalanmış olan protokoller kapsamında Üniversitede öğrenim gören değişim öğrencilerinin dersten çekilme işlemi Uluslararası İlişkiler Ofisi Müdürlüğünün önerisi ve öğretim üyesinin izni ile yapılabilir. Bu durumdaki öğrenciler için W notuna ilişkin kurallar uygulanmaz.

e) (Ek:RG-28/8/2013-28749) NI (not ortalamasına katılmayan notu), öğrencinin kayıtlı olduğu program veya programların not ortalamasına katılmamak koşuluyla aldığı dersleri tanımlamak üzere verilir. Bu not, öğrencinin ilgili dersten aldığı harf notu ile birlikte öğrencinin not belgesinde gösterilir. Bu statüdeki dersler öğrencinin kayıtlı olduğu programın derslerine sayılmaz.

f) (Ek:RG-22/1/2014-28890) P (Başarılı devam) notu, not ortalamalarına katılmayan ve süresi bir dönemden fazla olan derslerde, ilgili dönemde yapılması beklenen akademik çalışmaları düzenli bir şekilde yerine getiren öğrencilere verilir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Bölümler ayrıca, BOLOGNA kriterleri, EUR-ACE ve MÜDEK akreditasyon kuralları gereğince gerekli olan tüm çalışmaları yaparlar. Bununla birlikte her öğrenci ve her ders bireysel olarak program yeterliliklerine uygun olarak takip edilir ve her bir öğrencinin programın gerektirdiği tüm yeterlilikleri kazandığı ispat edilir.

Akreditasyon Başlangıç/ Bitiş Tarihi; 01.05.2024/30.09.2026

Giriş Şartı

İzmir Ekonomi Üniversitesi lise ve dengi okullardan mezun olan TC uyruklu öğrencileri Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi giriş sınavı ile kabul etmektedir.

Lise ve dengi okullardan mezun olan uluslararası öğrenciler kabul kriterlerini sağladıkları takdirde İzmir Ekonomi Üniversitesi’ne doğrudan başvurma hakkı elde ederler. Kabul kriterleri uluslararası tanınırlığı olan sınavların (örn., SAT, GCE, IB) ya da bazı ülkelerin (örn. Syria, Iran, China) üniversite giriş sınavlarının puanlarını kapsamaktadır.

Lisans programlarına başvuru ve kabul süreci ile ilgili detaylı bilgiye ulaşmak için aşağıda verilen web sayfası ziyaret edilebilir.

https://www.ieu.edu.tr/tr/bylaws/type/read/id/72

Başarma ŞartlarıBu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; Öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden en az DD/S notu alarak minimum 240 AKTS kredisinden başarılı olmaları, 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir. Ayrıca MÜDEK/EUR-ACE akreditasyonları gereği programa özgü program yeterliliklerinin kazanmaları gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mekatronik mühendisliği uygulama alanları olarak savunma sanayi, otomasyon, makine tasarımı, imalat, otomotiv, otonom sistemler, robotik ve  test sistemleri sayılabilir. Uygulamalı dersler alma imkanlarına sahip olan İEÜ Mekatronik Mühendisliği mezunları, bu sektörlerde ARGE veya proje mühendisi olarak çalışabilirler, yüksek lisans yapabilir veya girişimci olarak kendi şirketlerini kurabilirler.

Defense industry, automation, machine design, manufacturing, automotive, autonomous systems, robotics, and test systems are amoung the application areas of mechatronics engineering. IUE Mechatronics Engineering graduates, who have the opportunity of taking applied courses, can work in these sectors as R&D or project engineers, pursue a master's degree, or establish their own companies as entrepreneurs.

Yasal Dayanağı

2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030033167


Yeterlilik Adı
Mekatronik Mühendisliği (İngilizce) Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İzmir Ekonomi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Fevzi Çakmak, Sakarya Cd. No:156, 35330 Balçova/İzmir

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

İEÜ Mekatronik Müh. Bölümü Mezunları;

  • Üniversitelerde lisansüstü eğitim alarak veya AR-GE projelerinde çalışarak araştırma ve geliştirme yaparlar.
  • Otomasyon, robotik, makine tasarımı ve imalatı, otomotiv, savunma sanayii ve sağlık başta olmak üzere çeşitli sektörlerde çalışırlar.
  • Çalıştıkları kuruluşa katkı sağlayan, girişimci, sürekli gelişime açık ve teknolojiyi takip eden mühendisler olarak çalışırlar.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Matematik, fen bilimleri, matematiğe dayalı fizik, çok değişkenli matematik, türevsel denklemler, istatistik, optimizasyon ve lineer cebir konularında bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır.
  • Karmaşık Mekatronik mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
  • Algılayıcı, eyleyici, kontrol, donanım ve yazılım öğelerine sahip karmaşık bir elektromekanik sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.  
  • Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
  • Karmaşık Mekatronik Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
  • Mekatronik Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler.
  • Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır.
  • Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.
  • Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir.
  • Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.
  • Bir yabancı dili kullanarak Mekatronik Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Mekatronik Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Ölçme ve değerlendirmede katılım, ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde derste bulunan tüm öğrenciler dikkate alınarak başarı notları hesaplanır ve harf’e veya not’a dayalı sistemler kullanılır.

Ölçme ve değerlendirmede aşağıda verilen İzmir Ekonomi Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği Madde 24 uygulanır.

MADDE 24 – (1) Dersin başarısının tespitinde dikkate alınacak dönem içi ve dönem sonu sınav, ödev, uygulama ve benzeri değerlendirme ölçütleri ile bu ölçütlerin ağırlıkları, dersi veren öğretim üyeleri/öğretim görevlileri tarafından belirlenir. Değerlendirme ölçütleri ve ağırlıkları, Üniversitenin web sitesinde yayınlanan AKTS Kataloğunda, dersin tanıtım sayfasında öğrencilere duyurulur.

(2) Öğrencilerin herhangi bir dersteki başarısı, değerlendirme ölçütleri göz önüne alınarak, dersi veren öğretim elemanınca harf notlarından birisi ile belirlenir. Harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, dönem sonu sınavı, dönem içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur.

a)(Değişik:RG-17/8/2015-29448)  Not ortalaması hesaplarına katılan harf notlarının katsayı, puan ve statüsü aşağıda belirtilmiştir:

Puan        Dönem Ders Notu         Katsayı                Statü

90-100                     AA                          4,00                    Başarılı

85-89                        BA                          3,50                   Başarılı

80-84                        BB                          3,00                    Başarılı

75-79                        CB                          2,50                    Geçer

70-74                        CC                          2,00                    Geçer

65-69                        DC                          1,50                    Koşullu Geçer

60-64                        DD                          1,00                    Koşullu Geçer

50-59                        FD                          0,50                     Başarısız- Kalır

49 ve aşağısı          FF                           0,00                     Başarısız - Kalır

b)(Değişik:RG-17/8/2015-29448) NA (Devamsız) notu, derse devam yükümlülüklerini sağlamayan ve/veya ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmeyen öğrencilere dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur. Not ortalamaları hesabında NA notunun katsayısı 0,00 (sıfır) olarak işlem görür.

 (3) Ortalamalara katılmayan notlar aşağıda belirtilmiştir:

a) S (yeterli) notu, kredisiz derslerde başarılı olan öğrencilere verilir.

b) U (yetersiz) notu, kredisiz derslerde başarısız olan öğrencilere verilir.

c) EX (muaf) notu, müfredatlarda yer alan bazı derslerden muaf olan öğrencilere verilir.

ç) I (eksik) notu, dersi veren öğretim elemanının kabul edeceği geçerli bir nedenle ders için gerekli koşulları dönem veya yaz okulu sonunda tamamlayamayan öğrencilere verilir. I notunun, dönem veya yaz okulu notlarının son veriliş tarihinden itibaren bir hafta içinde harf notuna çevrilmesi gerekir. Ancak, özel durumlarda bu süreyi aşan harf notuna çevrilme işlemlerinin bir sonraki dönemin ders kayıtlarının başlama tarihinden en az iki hafta öncesine kadar yapılması gerekir. Özel durumlardaki bu işlemler dersin verildiği bölüm başkanlığının önerisi üzerine ve o bölümün bağlı bulunduğu birimin yönetim kurulu kararı ile gerçekleştirilir. Süresi içinde harf notuna çevrilmeyen I notu kendiliğinden FF veya U notuna dönüşür.

d) (Değişik cümle:RG-14/7/2017- 30124) W (çekilmiş) notu, danışmanının önerisi ve dersi veren öğretim üyesinin izni ile çekilmesine izin verilen bir ders için kullanılır. (Ek cümle:RG-14/7/2017- 30124) Dersten çekilme, akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılır. Bir öğrenci; ön lisans/lisans programının ilk iki dönemindeki zorunlu derslerden, yükseltmek üzere aldığı derslerden, tekrarlamak zorunda olduğu, daha önce W notu aldığı ve not ortalamasına katılmayan derslerden çekilemez. Lisans birinci sınıf öğrencileri sadece; planlarında seçmeli ders niteliğinde yer alan serbest genel eğitim derslerinden çekilebilir. Bir öğrenciye bir dönemde çift ana dal, yan dal veya sertifika programı dersleri dâhil en çok bir ders olmak üzere; bütün ön lisans öğrenimi boyunca en çok iki dersten, bütün lisans öğrenimi boyunca en çok altı dersten danışmanın önerisi ve öğretim üyesinin izniyle çekilme izni verilebilir. Üniversite ile yurt dışındaki eğitim kurumları veya resmi kuruluşlar arasında imzalanmış olan protokoller kapsamında Üniversitede öğrenim gören değişim öğrencilerinin dersten çekilme işlemi Uluslararası İlişkiler Ofisi Müdürlüğünün önerisi ve öğretim üyesinin izni ile yapılabilir. Bu durumdaki öğrenciler için W notuna ilişkin kurallar uygulanmaz.

e) (Ek:RG-28/8/2013-28749) NI (not ortalamasına katılmayan notu), öğrencinin kayıtlı olduğu program veya programların not ortalamasına katılmamak koşuluyla aldığı dersleri tanımlamak üzere verilir. Bu not, öğrencinin ilgili dersten aldığı harf notu ile birlikte öğrencinin not belgesinde gösterilir. Bu statüdeki dersler öğrencinin kayıtlı olduğu programın derslerine sayılmaz.

f) (Ek:RG-22/1/2014-28890) P (Başarılı devam) notu, not ortalamalarına katılmayan ve süresi bir dönemden fazla olan derslerde, ilgili dönemde yapılması beklenen akademik çalışmaları düzenli bir şekilde yerine getiren öğrencilere verilir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Bölümler ayrıca, BOLOGNA kriterleri, EUR-ACE ve MÜDEK akreditasyon kuralları gereğince gerekli olan tüm çalışmaları yaparlar. Bununla birlikte her öğrenci ve her ders bireysel olarak program yeterliliklerine uygun olarak takip edilir ve her bir öğrencinin programın gerektirdiği tüm yeterlilikleri kazandığı ispat edilir.

Akreditasyon Başlangıç/ Bitiş Tarihi; 01.05.2024/30.09.2026


Giriş Şartı

İzmir Ekonomi Üniversitesi lise ve dengi okullardan mezun olan TC uyruklu öğrencileri Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi giriş sınavı ile kabul etmektedir.

Lise ve dengi okullardan mezun olan uluslararası öğrenciler kabul kriterlerini sağladıkları takdirde İzmir Ekonomi Üniversitesi’ne doğrudan başvurma hakkı elde ederler. Kabul kriterleri uluslararası tanınırlığı olan sınavların (örn., SAT, GCE, IB) ya da bazı ülkelerin (örn. Syria, Iran, China) üniversite giriş sınavlarının puanlarını kapsamaktadır.

Lisans programlarına başvuru ve kabul süreci ile ilgili detaylı bilgiye ulaşmak için aşağıda verilen web sayfası ziyaret edilebilir.

https://www.ieu.edu.tr/tr/bylaws/type/read/id/72


Başarma Şartları
Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; Öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden en az DD/S notu alarak minimum 240 AKTS kredisinden başarılı olmaları, 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir. Ayrıca MÜDEK/EUR-ACE akreditasyonları gereği programa özgü program yeterliliklerinin kazanmaları gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mekatronik mühendisliği uygulama alanları olarak savunma sanayi, otomasyon, makine tasarımı, imalat, otomotiv, otonom sistemler, robotik ve  test sistemleri sayılabilir. Uygulamalı dersler alma imkanlarına sahip olan İEÜ Mekatronik Mühendisliği mezunları, bu sektörlerde ARGE veya proje mühendisi olarak çalışabilirler, yüksek lisans yapabilir veya girişimci olarak kendi şirketlerini kurabilirler.

Defense industry, automation, machine design, manufacturing, automotive, autonomous systems, robotics, and test systems are amoung the application areas of mechatronics engineering. IUE Mechatronics Engineering graduates, who have the opportunity of taking applied courses, can work in these sectors as R&D or project engineers, pursue a master's degree, or establish their own companies as entrepreneurs.


Yasal Dayanağı

2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030033167

Qualification Title
Mechatronics Engineering Bachelor's Degree
Awarding Bodyİzmir University of Economics
Awarding Body ContactFevzi Çakmak, Sakarya Cd. No:156, 35330 Balçova/İzmir
Awarding Body Urlhttp://www.ieu.edu.tr/tr
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025
TQF Level 6
Thematic AreasElectronics and automation
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

IUE Mechatronics Eng. Department Graduates;

  • Conduct research and development by pursuing graduate education at universities or working in R&D projects.
  • Work in various sectors such as automation, robotics, machine design and manufacturing, automotive, defense industry and health care.
  • They work as engineers who contribute to the organization they work for, are entrepreneurial, open to continuous development, and follow technology.
Learning Environments

Education and training may take the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces as internships or on-the-job training.

Description
  • To have knowledge in Mathematics, science, physics knowledge based on mathematics; mathematics with multiple variables, differential equations, statistics, optimization and linear algebra; to be able to use theoretical and applied knowledge in complex engineering problems.
  • To be able to identify, define, formulate, and solve complex mechatronics engineering problems; to be able to select and apply appropriate analysis and modeling methods for this purpose.
  • To be able to design a complex electromechanical system, process, device or product with sensor, actuator, control, hardware, and software to meet specific requirements under realistic constraints and conditions; to be able to apply modern design methods for this purpose.
  • To be able to develop, select and use modern techniques and tools necessary for the analysis and solution of complex problems encountered in Mechatronics Engineering applications; to be able to use information technologies effectively.
  • To be able to design, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results for investigating Mechatronics Engineering problems.
  • To be able to work effectively in Mechatronics Engineering disciplinary and multidisciplinary teams; to be able to work individually.
  • To be able to communicate effectively in Turkish, both in oral and written forms; to be able to author and comprehend written reports, to be able to prepare design and implementation reports, to present effectively, to be able to give and receive clear and comprehensible instructions.
  • To have knowledge about global and social impact of engineering practices on health, environment, and safety; to have knowledge about contemporary issues as they pertain to engineering; to be aware of the legal ramifications of engineering solutions.
  • To be aware of ethical behavior, professional and ethical responsibility; information on standards used in engineering applications.
  • To have knowledge about industrial practices such as project management, risk management and change management; to have awareness of entrepreneurship and innovation; to have knowledge about sustainable development.
  • Using a foreign language, he collects information about Mechatronics Engineering and communicates with his colleagues. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)
  • To be able to use the second foreign language at intermediate level.
  • To recognize the need for lifelong learning; to be able to access information; to be able to follow developments in science and technology; to be able to relate the knowledge accumulated throughout the human history to Mechatronics Engineering.
Key Competencies

Possesses an advanced level of the key competencies listed below.

  • Literacy
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital literacy
  • Personal, social and learning competences
  • Citizenship
  • Entrepreneurship
  • Cultural awareness and expression
Further Info

Measurement and evaluation methods, types of exams and their contribution to the course grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by the Council of Higher Education (YÖK). Different methods such as participation, homework, project, application, midterm and final exam are used in measurement and evaluation. In the evaluation of student success, success grades are calculated by taking into account all students in the course and letter or grade-based systems are used.

The following Article 24 of Izmir University of Economics Regulation on Associate and Undergraduate Education and Examination is applied for measurement and evaluation.

ARTICLE 24 - (1) Evaluation criteria such as mid-term and final exams, assignments, practices and similar evaluation criteria and their weights to be taken into account in determining the success of the course are determined by the faculty members/lecturers teaching the course. Evaluation criteria and weights are announced to students in the ECTS Catalog published on the University's website and on the course description page.

(2) The success of the students in any course is determined by the instructor who teaches the course with one of the letter grades, taking into account the evaluation criteria. In the evaluation of the letter grade, the student's success in midterm exams, final exams, semester studies and attendance to courses and practices are taken into consideration.

a)(Change: RG-17/8/2015-29448) The coefficient, score and status of the letter grades included in the grade point average calculations are given below:

Points Term Course Grade Coefficient Status

90-100 AA 4.00 Passed

85-89 BA 3,50 Passed

80-84 BB 3.00 Passed

75-79 CB 2,50 Pass

70-74 CC 2,00 Pass

65-69 DC 1,50 Conditional Pass

60-64 DD 1.00 Conditional Pass

50-59 FD 0.50 Fail-Fail

49 and below FF 0,00 Fail - Fail

b)(Change:RG-17/8/2015-29448) NA (Absent) grade is assigned by the instructor to the students who do not fulfill their attendance obligations and/or do not fulfill the conditions regarding the course practices. In the calculation of grade point averages, the coefficient of NA grade is treated as 0.00 (zero).

 (3) Grades that are not included in the grade point averages are given below:

a) S (sufficient) grade is given to students who are successful in non-credit courses.

b) U (unsatisfactory) grade is given to students who fail in non-credit courses.

c) EX (exempt) grade is given to students who are exempt from some courses in the curriculum.

ç) I (incomplete) grade is given to students who cannot complete the requirements for the course at the end of the semester or summer school for a valid reason accepted by the instructor. The I grade must be converted into a letter grade within one week from the last date of the semester or summer school grades. However, in special cases, the conversion to a letter grade that exceeds this period must be done at least two weeks before the start of the course registration for the next semester. In special cases, these procedures are carried out upon the proposal of the head of the department where the course is given and with the decision of the board of directors of the unit to which that department is affiliated. I grades that are not converted into letter grades within the deadline are automatically converted into FF or U grades.

d) (Change sentence: RG-14/7/2017- 30124) W (withdrawn) grade is used for a course that is allowed to be withdrawn with the recommendation of the advisor and the permission of the instructor. (Change sentence: RG-14/7/2017- 30124) Withdrawal from a course is made on the dates specified in the academic calendar. A student cannot withdraw from compulsory courses in the first two semesters of the associate degree/undergraduate program, courses taken to upgrade, courses that he/she has to repeat, courses that he/she has previously received a W grade and courses that are not included in the grade point average. First year undergraduate students can only withdraw from free general education courses that are included as elective courses in their plans. A student may be allowed to withdraw from a maximum of two courses during his/her entire associate degree education and a maximum of six courses during his/her entire undergraduate education, including double major, minor or certificate program courses, with the recommendation of the advisor and permission of the faculty member. Exchange students studying at the University within the scope of the protocols signed between the University and educational institutions or official organizations abroad can withdraw from the course with the recommendation of the Directorate of International Relations Office and the permission of the faculty member. The rules regarding the W grade are not applied for students in this situation.

e) (Additional:RG-28/8/2013-28749) NI (grade not included in the grade point average) is given to identify the courses taken by the student on the condition that they are not included in the grade point average of the program or programs in which the student is enrolled. This grade is shown on the student's transcript together with the letter grade the student received from the relevant course. Courses with this status are not counted towards the courses of the program in which the student is enrolled.

f) (Additional:RG-22/1/2014-28890) P (Successful attendance) grade is given to students who regularly fulfill the academic studies expected to be done in the relevant semester in courses that are not included in the grade point average and have a duration of more than one semester.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. After the curriculum of the National Core Curriculum is accepted by the relevant Council of Deans, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Departments also carry out all the necessary work in accordance with the BOLOGNA criteria, EUR-ACE and MÜDEK accreditation rules. In addition, each student and each course is individually monitored in accordance with the program qualifications and it is proved that each student has gained all the qualifications required by the program.

Access Requirements

Izmir University of Economics accepts Turkish students graduating from high school and equivalent schools through the central entrance exam administered by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).

International students graduating from high schools and equivalent schools are eligible to apply directly to Izmir University of Economics if they meet the admission criteria. The admission criteria include the scores of internationally recognized exams (e.g. SAT, GCE, IB) or university entrance exams of some countries (e.g. Syria, Iran, China).

For detailed information about the application and admission process for undergraduate programs, please visit the following web page.

https://www.ieu.edu.tr/tr/bylaws/type/read/id/72

Conditions for SuccessIn order to graduate from this program, students are required to be successful in a minimum of 240 ECTS credits by taking at least DD / S grade from all courses determined in the curriculum, to have a GPA of at least 2.00 out of 4.00, to complete their compulsory internships within the specified period and characteristics. In addition, in accordance with MÜDEK/EUR-ACE accreditations, program-specific program qualifications must be acquired.
Progression Paths (Relationship Type)

Defense industry, automation, machine design, manufacturing, automotive, autonomous systems, robotics, and test systems are amoung the application areas of mechatronics engineering. IUE Mechatronics Engineering graduates, who have the opportunity of taking applied courses, can work in these sectors as R&D or project engineers, pursue a master's degree, or establish their own companies as entrepreneurs.

Legal Basis

Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1.Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid permanently.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030033167


Qualification Title
Mechatronics Engineering Bachelor's Degree

Awarding Body
İzmir University of Economics

Awarding Body Contact
Fevzi Çakmak, Sakarya Cd. No:156, 35330 Balçova/İzmir

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

IUE Mechatronics Eng. Department Graduates;

  • Conduct research and development by pursuing graduate education at universities or working in R&D projects.
  • Work in various sectors such as automation, robotics, machine design and manufacturing, automotive, defense industry and health care.
  • They work as engineers who contribute to the organization they work for, are entrepreneurial, open to continuous development, and follow technology.

Learning Environments

Education and training may take the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces as internships or on-the-job training.


Description
  • To have knowledge in Mathematics, science, physics knowledge based on mathematics; mathematics with multiple variables, differential equations, statistics, optimization and linear algebra; to be able to use theoretical and applied knowledge in complex engineering problems.
  • To be able to identify, define, formulate, and solve complex mechatronics engineering problems; to be able to select and apply appropriate analysis and modeling methods for this purpose.
  • To be able to design a complex electromechanical system, process, device or product with sensor, actuator, control, hardware, and software to meet specific requirements under realistic constraints and conditions; to be able to apply modern design methods for this purpose.
  • To be able to develop, select and use modern techniques and tools necessary for the analysis and solution of complex problems encountered in Mechatronics Engineering applications; to be able to use information technologies effectively.
  • To be able to design, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results for investigating Mechatronics Engineering problems.
  • To be able to work effectively in Mechatronics Engineering disciplinary and multidisciplinary teams; to be able to work individually.
  • To be able to communicate effectively in Turkish, both in oral and written forms; to be able to author and comprehend written reports, to be able to prepare design and implementation reports, to present effectively, to be able to give and receive clear and comprehensible instructions.
  • To have knowledge about global and social impact of engineering practices on health, environment, and safety; to have knowledge about contemporary issues as they pertain to engineering; to be aware of the legal ramifications of engineering solutions.
  • To be aware of ethical behavior, professional and ethical responsibility; information on standards used in engineering applications.
  • To have knowledge about industrial practices such as project management, risk management and change management; to have awareness of entrepreneurship and innovation; to have knowledge about sustainable development.
  • Using a foreign language, he collects information about Mechatronics Engineering and communicates with his colleagues. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)
  • To be able to use the second foreign language at intermediate level.
  • To recognize the need for lifelong learning; to be able to access information; to be able to follow developments in science and technology; to be able to relate the knowledge accumulated throughout the human history to Mechatronics Engineering.

Key Competencies

Possesses an advanced level of the key competencies listed below.

  • Literacy
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital literacy
  • Personal, social and learning competences
  • Citizenship
  • Entrepreneurship
  • Cultural awareness and expression

Further Info

Measurement and evaluation methods, types of exams and their contribution to the course grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by the Council of Higher Education (YÖK). Different methods such as participation, homework, project, application, midterm and final exam are used in measurement and evaluation. In the evaluation of student success, success grades are calculated by taking into account all students in the course and letter or grade-based systems are used.

The following Article 24 of Izmir University of Economics Regulation on Associate and Undergraduate Education and Examination is applied for measurement and evaluation.

ARTICLE 24 - (1) Evaluation criteria such as mid-term and final exams, assignments, practices and similar evaluation criteria and their weights to be taken into account in determining the success of the course are determined by the faculty members/lecturers teaching the course. Evaluation criteria and weights are announced to students in the ECTS Catalog published on the University's website and on the course description page.

(2) The success of the students in any course is determined by the instructor who teaches the course with one of the letter grades, taking into account the evaluation criteria. In the evaluation of the letter grade, the student's success in midterm exams, final exams, semester studies and attendance to courses and practices are taken into consideration.

a)(Change: RG-17/8/2015-29448) The coefficient, score and status of the letter grades included in the grade point average calculations are given below:

Points Term Course Grade Coefficient Status

90-100 AA 4.00 Passed

85-89 BA 3,50 Passed

80-84 BB 3.00 Passed

75-79 CB 2,50 Pass

70-74 CC 2,00 Pass

65-69 DC 1,50 Conditional Pass

60-64 DD 1.00 Conditional Pass

50-59 FD 0.50 Fail-Fail

49 and below FF 0,00 Fail - Fail

b)(Change:RG-17/8/2015-29448) NA (Absent) grade is assigned by the instructor to the students who do not fulfill their attendance obligations and/or do not fulfill the conditions regarding the course practices. In the calculation of grade point averages, the coefficient of NA grade is treated as 0.00 (zero).

 (3) Grades that are not included in the grade point averages are given below:

a) S (sufficient) grade is given to students who are successful in non-credit courses.

b) U (unsatisfactory) grade is given to students who fail in non-credit courses.

c) EX (exempt) grade is given to students who are exempt from some courses in the curriculum.

ç) I (incomplete) grade is given to students who cannot complete the requirements for the course at the end of the semester or summer school for a valid reason accepted by the instructor. The I grade must be converted into a letter grade within one week from the last date of the semester or summer school grades. However, in special cases, the conversion to a letter grade that exceeds this period must be done at least two weeks before the start of the course registration for the next semester. In special cases, these procedures are carried out upon the proposal of the head of the department where the course is given and with the decision of the board of directors of the unit to which that department is affiliated. I grades that are not converted into letter grades within the deadline are automatically converted into FF or U grades.

d) (Change sentence: RG-14/7/2017- 30124) W (withdrawn) grade is used for a course that is allowed to be withdrawn with the recommendation of the advisor and the permission of the instructor. (Change sentence: RG-14/7/2017- 30124) Withdrawal from a course is made on the dates specified in the academic calendar. A student cannot withdraw from compulsory courses in the first two semesters of the associate degree/undergraduate program, courses taken to upgrade, courses that he/she has to repeat, courses that he/she has previously received a W grade and courses that are not included in the grade point average. First year undergraduate students can only withdraw from free general education courses that are included as elective courses in their plans. A student may be allowed to withdraw from a maximum of two courses during his/her entire associate degree education and a maximum of six courses during his/her entire undergraduate education, including double major, minor or certificate program courses, with the recommendation of the advisor and permission of the faculty member. Exchange students studying at the University within the scope of the protocols signed between the University and educational institutions or official organizations abroad can withdraw from the course with the recommendation of the Directorate of International Relations Office and the permission of the faculty member. The rules regarding the W grade are not applied for students in this situation.

e) (Additional:RG-28/8/2013-28749) NI (grade not included in the grade point average) is given to identify the courses taken by the student on the condition that they are not included in the grade point average of the program or programs in which the student is enrolled. This grade is shown on the student's transcript together with the letter grade the student received from the relevant course. Courses with this status are not counted towards the courses of the program in which the student is enrolled.

f) (Additional:RG-22/1/2014-28890) P (Successful attendance) grade is given to students who regularly fulfill the academic studies expected to be done in the relevant semester in courses that are not included in the grade point average and have a duration of more than one semester.


Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. After the curriculum of the National Core Curriculum is accepted by the relevant Council of Deans, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Departments also carry out all the necessary work in accordance with the BOLOGNA criteria, EUR-ACE and MÜDEK accreditation rules. In addition, each student and each course is individually monitored in accordance with the program qualifications and it is proved that each student has gained all the qualifications required by the program.


Access Requirements

Izmir University of Economics accepts Turkish students graduating from high school and equivalent schools through the central entrance exam administered by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).

International students graduating from high schools and equivalent schools are eligible to apply directly to Izmir University of Economics if they meet the admission criteria. The admission criteria include the scores of internationally recognized exams (e.g. SAT, GCE, IB) or university entrance exams of some countries (e.g. Syria, Iran, China).

For detailed information about the application and admission process for undergraduate programs, please visit the following web page.

https://www.ieu.edu.tr/tr/bylaws/type/read/id/72


Conditions for Success
In order to graduate from this program, students are required to be successful in a minimum of 240 ECTS credits by taking at least DD / S grade from all courses determined in the curriculum, to have a GPA of at least 2.00 out of 4.00, to complete their compulsory internships within the specified period and characteristics. In addition, in accordance with MÜDEK/EUR-ACE accreditations, program-specific program qualifications must be acquired.

Progression Paths (Relationship Type)

Defense industry, automation, machine design, manufacturing, automotive, autonomous systems, robotics, and test systems are amoung the application areas of mechatronics engineering. IUE Mechatronics Engineering graduates, who have the opportunity of taking applied courses, can work in these sectors as R&D or project engineers, pursue a master's degree, or establish their own companies as entrepreneurs.


Legal Basis

Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1.Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is valid permanently.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode