Yeterlilik Kodu | TR0030222707 | |
Yeterlilik Adı | Metalurji ve Malzeme Mühendisliği (İngilizce) Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İstanbul Teknik Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Maslak, 34467 Sarıyer/İstanbul (0212) 285 30 30 | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.itu.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Mekanik ve metal ticareti | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | (1) Lisans eğitim ve öğretiminde, öğrencinin bir dersteki başarısı, bağıl değerlendirme yöntemi ile belirlenir. Bu değerlendirme, öğrencinin yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı ve yarıyıl sonu sınavında aldığı not birlikte değerlendirilerek ve sınıfın genel başarı düzeyi göz önünde bulundurularak saptanır. İlgili bölümler tarafından belirlenen en az ham not üzerindeki bağıl değerlendirme, dersi veren öğretim üyesi tarafından, notların dağılımı ve sınıf ortalaması göz önünde bulundurularak yapılır. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 1.10.2009/30.09.2028 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Ders planındaki tüm dersleri ve Bitirme Tasarım projesini başarı ile tamamlamış , gerekli stajını tamamlamış ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı genel not ortalamasına sahip olan öğrenciler öğrenimlerini bitirmiş sayılır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Ana metal ve metalurji sektörü dışında mezunlarımızın metalurji ve malzeme mühendisliği ile ilişkili değişik mühendislik alanlarında (örneğin; seramik alanından polimere; metalden kompozite; araştırma ve geliştirmeden tasarıma; ısıl işlemden korozyona; hasarsız muayeneden satışa; refrakterlerden toz metalurjisine; kaplamadan kalite kontrole, plastik şekillendirmeden cama; eklemeli üretimden nanoteknolojiye kadar) farklı mühendislik sektörlerinde (örneğin; otomotiv; havacılık; elektronik; medikal; beyaz eşya; ordudonatım gibi) çalışma şansı vardır. İlgili fabrikalarda yaptıkları stajlar ve aldıkları ders ve laboratuvarlarda kendileriyle paylaşılan bilgiler ile öğrencilerimiz mezun olduklarında bu sektörlerler hakkında rasyonel karar verebilecek bilgi birikimine sahip olmaktadırlar. Bölüm duyuru panolarında İTÜ mezunu Metalurji ve Malzeme Mühendisi arayan iş ilanlarına sıklıkla rastlayabilirsiniz. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030222707
ISCO 08
ISCO 08
- İTÜ Metalurji ve Malzeme Mühendisliği, çoklu disipliner çalışma yaklaşımıyla alanında yararlı mühendislik çözümleri geliştiren ve bunu temel bilimlerle ilişkilendiren bir bölümdür. Malzemelerin üretim yöntemi, yapısı ve özellikleri arasındaki ilişkileri anlamak, bu bilgilerden yola çıkarak yenilikçi malzemeler geliştirmek, verimli ve sürdürülebilir alternatifler ortaya koymak çalışmalarımızın temelini oluşturmaktadır.
- Bölüm bünyesinde yer alan laboratuvarlarda yapılan çalışmalarla hammaddeden itibaren malzeme üretimi gerçekleştirilerek ve bunların her aşamada karaketerizasyonu yapılarak üretim - yapı - özellik - performans ilişkisi incelenmektedir. Malzeme karakterizasyonu, toz metalurjisi, seramik sentezi, ince seramik kaplamalar ve yüzey mühendisliği, ekstraktif metalurji, mekanik metalurji, döküm, polimer malzemeler araştırma ve geliştirme laboratuvarları uluslararası seviyededir. Ayrıca, bölüm güncel ve yenilikçi uygulamalara yönelik üretim süreçlerini ve malzemeleri tasarlayan, geliştiren ve uygulayan mühendisler yetiştirmektedir.
- Öğrenme örgün şekilde gerçekleşir. Ayrıca; üniversite bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde uygulamalı eğitimler ve endüstride staj eğitimi yapılmaktadır.
- Matematik, fizik, kimya, fizikokimya ve temel mühendislik konularında güçlü bir altyapıya sahip ve bunları alanında kullanır.
- Modern mühendislik uygulamaları için gerekli teknikler ve donanımlar konusunda bilgi sahibi ve bu bilgileri tasarım, uygulama ve iletişim alanında etkili kullanabilir.
- Metalurjik üretim yöntem parametreleri arasındaki ilişkiler ile tanımlı/tanımsız malzemelerin yapı-özellik-işleme-performans ilişkilerini standart veya tasarlayacağı deneysel yöntemlerle karakterize etme ve sonuçları yorumlama yeteneğine sahip olur.
- Metalurji ve malzeme bilimi ve mühendisliğindeki temel kavramları bilen ve hertürlü malzemeyi yapı-özellik-işleme-performans ilişkileri çerçevesinde değerlendirir.
- Metal ve metaldışı mühendislik malzemelerinin doğal ve ikincil kaynaklardan üretilmesine, şekillendirilmesine, işlenmesine, korunmasına ve yüzey işlemlerine yönelik proses ve teknolojileri derinlemesine bilen ve bunların uygulanmasına ve geliştirilmesine katkı verir.
- Mühendislik problemlerini tanımlayabilen, çözüme uygun malzeme, sistem, ürün ve proses seçebilen, tasarlayabilen ve bunları kaynakların ve doğanın korunması ve kaliteli üretim öngörüsü ile ekonomik temelleri olan projelere dönüştürür.
- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci oluşmuş, çağdaş ve toplumsal gelişmeleri takip eden, yorumlayan, etkin yazılı ve sözlü iletişim kurabilen, takım çalışmasına yatkın ve sürekli öğrenme gereğini algılar.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
(1) Lisans eğitim ve öğretiminde, öğrencinin bir dersteki başarısı, bağıl değerlendirme yöntemi ile belirlenir. Bu değerlendirme, öğrencinin yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı ve yarıyıl sonu sınavında aldığı not birlikte değerlendirilerek ve sınıfın genel başarı düzeyi göz önünde bulundurularak saptanır. İlgili bölümler tarafından belirlenen en az ham not üzerindeki bağıl değerlendirme, dersi veren öğretim üyesi tarafından, notların dağılımı ve sınıf ortalaması göz önünde bulundurularak yapılır.
(2) Bir dersteki başarı durumu başarı notu ile belirlenir. Başarı notu harflerinin anlamları şunlardır:
a) Bir dersten (AA), (BA+), (BA), (BB+), (BB), (CB+), (CB), (CC+) ve (CC) notlarından birisini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.
b) Bir dersten (DC+), (DC), (DD+) ve (DD) notlarından birisini alan öğrenci, o dersi şartlı başarmış kabul edilir.
c) Bir dersten (FF) notunu alan öğrenci o dersten başarısız sayılır.
ç) Bir dersten (VF) notunu alan öğrenci yılsonu sınavına giremez ve başarısız kabul edilir.
(3) Başarı notu harfleri dışında kullanılan diğer harflerin anlamları şunlardır:
a) BL: Kredisiz olarak alınan dersten başarılı.
b) BZ: Kredisiz olarak alınan dersten başarısız.
c) T: Öğrencilerin kayıtlı bulundukları bir dersten bu Yönetmeliğin 17 nci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde çekildiklerini gösteren işarettir.
ç) E:Proje, bitirme tasarım projesi/bitirme ödevi ve benzeri çalışmalarda, çalışmasını belirlenen sürede bitiremeyen öğrenciye verilir. Çalışmanın ne zaman tamamlanacağı öğretim üyesi tarafından belirlenir. Belirlenen sürede çalışmasını tamamlayamayan öğrenciye FF notu verilir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 1.10.2009/30.09.2028
- Programa girebilmek için, ortaöğretim kurumlarından mezun olmuş olmak ve lisans öğrenimiyle ilgili, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’nin yaptığı sınavı kazanmış olmak gerekir.
- Yabancı uyruklu öğrenciler ile ortaöğretiminin tamamını yurt dışında tamamlayan öğrenciler ise programa girebilmek için 2547 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi uyarınca kesin kayıt yaptırabilmesi için Yükseköğretim Kurulu ve Üniversite Senatosu tarafından belirlenen esaslarda yer alan koşulları taşıması gerekmektedir.
Ana metal ve metalurji sektörü dışında mezunlarımızın metalurji ve malzeme mühendisliği ile ilişkili değişik mühendislik alanlarında (örneğin; seramik alanından polimere; metalden kompozite; araştırma ve geliştirmeden tasarıma; ısıl işlemden korozyona; hasarsız muayeneden satışa; refrakterlerden toz metalurjisine; kaplamadan kalite kontrole, plastik şekillendirmeden cama; eklemeli üretimden nanoteknolojiye kadar) farklı mühendislik sektörlerinde (örneğin; otomotiv; havacılık; elektronik; medikal; beyaz eşya; ordudonatım gibi) çalışma şansı vardır. İlgili fabrikalarda yaptıkları stajlar ve aldıkları ders ve laboratuvarlarda kendileriyle paylaşılan bilgiler ile öğrencilerimiz mezun olduklarında bu sektörlerler hakkında rasyonel karar verebilecek bilgi birikimine sahip olmaktadırlar. Bölüm duyuru panolarında İTÜ mezunu Metalurji ve Malzeme Mühendisi arayan iş ilanlarına sıklıkla rastlayabilirsiniz.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030222707 | |
Qualification Title | Metallurgical and Materials Engineering (English) Bachelor of Science | |
Awarding Body | İstanbul Technical University | |
Awarding Body Contact | Maslak, 34467 Sarıyer/İstanbul (0212) 285 30 30 | |
Awarding Body Url | http://www.itu.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Mechanics and metal trades | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile |
| |
Learning Environments |
| |
Description |
| |
Key Competencies | Has advanced level of the following key competencies:
| |
Further Info | (1) In undergraduate education, a student's success in a course is determined using a relative grading system. This evaluation is based on the student's performance during the semester and the grade received in the final exam, while also taking the overall success level of the class into consideration. Relative grading above the minimum raw score set by the relevant departments is conducted by the course instructor, taking into account the distribution of grades and the class average. | |
Quality Assurance | To ensure the quality of higher education programs: YÖKAK conducts regular reviews of qualifications as required by its regulations. Accreditation Agency: Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET). | |
Access Requirements |
| |
Conditions for Success | Students who have successfully completed all courses in the curriculum, the Graduation Design Project, fulfilled the required internship, and have a minimum cumulative grade point average of 2.00 out of 4.00 are considered to have completed their studies. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Beside the main metal and metallurgy sector, our graduates have a chance to work in related with different metallurgical and materials engineering fields (e.g. from ceramic field to polymer; metal to composites; research and development to design; heat treatment to corrosion; non-destructive testing to sales; refractories to powder metallurgy; coatings to quality control, plastic deformation to glass; additive manufacturing to nanotechnology) in where metallurgical and materials engineers are demanded by different engineering sectors (e.g. automotive, aerospace, electronics, medical, white appliances, ordnance) Our students find opportunity to observe different factories in these sectors during their summer practices; learn many details about them during courses and labs the enrollled and therefore usually have adequate information about them before finalizing their decision. Frequently, many flyers in our departmental billboards announces the potential positions in different sectors seeking ITU graduated Metallurgical and Materials Engineers. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | Qualification is valid indefinetely. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030222707
ISCO 08
ISCO 08
- ITU Metallurgical and Materials Engineering is a department that develops useful engineering solutions in its field with a multidisciplinary study approach and associates these with basic sciences. Understanding the relationships between the processing, structure and properties of materials, developing innovative materials based on this information, and presenting efficient and sustainable alternatives form the basis of our work.
- Processing - structure - property - performance relationship is investigated by producing materials starting from raw materials and characterizing them at every stage with the studies carried out in the laboratories within the department. Material characterization, powder metallurgy, ceramic synthesis, thin ceramic coatings and surface engineering, extractive metallurgy, mechanical metallurgy, casting, polymer materials research and development laboratories are at international level. In addition, the department trains engineers who design, develop and apply production processes and materials for current and innovative applications.
- Learning takes place in a formal way. Moreover; practical training in laboratories and workshops within the university and industrial internship training are provided.
- Graduating alumnis having sound basis and application skills in mathematics, physics, chemistry, physical chemistry and basic engineering.
- Graduating alumnis having the spesific knowledge in the use of techniques and equipment required for modern engineering applications and the ability to utilize this knowledge in design, application and communication.
- Graduating alumnis having the skills required to characterize structure-property-processing and performance of materials, and the metallurgical production parameters with standard or self designed experimental techniques and to interpret the results.
- Graduating alumnis having the knowledge of the basic concepts of metallurgy and materials science and engineering and the ability of materials evaluation within the framework of structure-property-process-performance relations.
- Graduating alumnis having the intensive knowledge in the production of metallic and non-metallic materials from primary and secondary resources and in the processes and technologies related to processing, and protection of these materials, and the ability to apply this knowledge in the application and development.
- Graduating alumnis having the tools necessary to define engineering problems, choose and design suitable material, system, product, and process, and to transform these into projects which are economically sound whilst taking into consideration the conservation of the environment and quality of the product.
- Graduating alumnis having the professional and ethical responsibilities in following and evaluating contemporary and social developments, oral and written communication skills, a teamwork environment, and the desire to continuously learn and progress.
Has advanced level of the following key competencies:
- Literacy competence
- Multilingual competence
- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
- Digital competence
- Personal, social and learning to learn competence
- Citizenship competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and expression competence
(1) In undergraduate education, a student's success in a course is determined using a relative grading system. This evaluation is based on the student's performance during the semester and the grade received in the final exam, while also taking the overall success level of the class into consideration. Relative grading above the minimum raw score set by the relevant departments is conducted by the course instructor, taking into account the distribution of grades and the class average.
(2) A student's performance in a course is determined by the final grade. The meanings of the letter grades are as follows:
a) A student receiving one of the grades (AA), (BA+), (BA), (BB+), (BB), (CB+), (CB), (CC+), or (CC) is considered to have successfully passed the course.
b) A student receiving one of the grades (DC+), (DC), (DD+), or (DD) is considered to have conditionally passed the course.
c) A student receiving an (FF) grade is considered to have failed the course.
ç) A student receiving a (VF) grade is not eligible to take the final exam and is considered to have failed the course.
(3) The meanings of other letters used in addition to the final grade letters are as follows:
a) BL: Passed a non-credit course.
b) BZ: Failed a non-credit course.
c) T: Indicates that the student has withdrawn from a course within the time frame specified in the second and third paragraphs of Article 17 of this Regulation.
ç) E: Assigned to a student who could not complete their project, graduation design project, final assignment, or similar work within the specified period. The instructor determines when the work should be completed. A student who fails to complete the work within the specified time will be given an FF grade.
To ensure the quality of higher education programs:
• The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, training, and other activities in higher education institutions.
• "University Monitoring and Evaluation Reports" for higher education institutions, prepared according to criteria set by YÖK, are published annually. Reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions based on these monitoring and evaluation results are also shared with the public by YÖK.
• YÖK publishes an annual "Foundation Higher Education Institutions Report," which includes academic, administrative, and financial data for foundation higher education institutions. These reports, containing quantitative and qualitative evaluations, are also shared with the public by YÖK.
The quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance in Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Academic Programs: YÖK determines the minimum standards and criteria required to establish undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs and the learning outcomes to be achieved by students in each program are determined by the senates of higher education institutions in line with the fundamental principles established by YÖK.
1.2. The curricula of National Core Education Programs are implemented by higher education institutions following approval by YÖK after being accepted by the relevant Deans' Council.
2. Assessment and Evaluation: The methods for assessing and evaluating the learning outcomes of each undergraduate program are carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions based on the fundamental principles established by YÖK.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs are awarded a bachelor's degree upon successfully completing the course credits and other requirements set by higher education institutions.
4. Self-Assessment and External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions upload their "Institutional Self-Evaluation Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" related to the external evaluation of higher education institutions with the public. Additionally, accreditation decisions made by accreditation agencies authorized or recognized by YÖKAK indicate that the quality assurance of the programs’ competencies is ensured.
YÖKAK conducts regular reviews of qualifications as required by its regulations. Accreditation Agency: Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET).
- To be admitted to the program, candidates must have graduated from secondary education institutions and passed the examination conducted by the Measurement, Selection, and Placement Center (ÖSYM) related to undergraduate education. Foreign nationals and students who have completed their entire secondary education abroad must meet the conditions specified in the provisions set by the Council of Higher Education and the University Senate, in accordance with paragraph (f) of Article 14 of Law No. 2547, in order to complete their final registration for the program.
Beside the main metal and metallurgy sector, our graduates have a chance to work in related with different metallurgical and materials engineering fields (e.g. from ceramic field to polymer; metal to composites; research and development to design; heat treatment to corrosion; non-destructive testing to sales; refractories to powder metallurgy; coatings to quality control, plastic deformation to glass; additive manufacturing to nanotechnology) in where metallurgical and materials engineers are demanded by different engineering sectors (e.g. automotive, aerospace, electronics, medical, white appliances, ordnance) Our students find opportunity to observe different factories in these sectors during their summer practices; learn many details about them during courses and labs the enrollled and therefore usually have adequate information about them before finalizing their decision. Frequently, many flyers in our departmental billboards announces the potential positions in different sectors seeking ITU graduated Metallurgical and Materials Engineers.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Qualification is valid indefinetely.
