Yeterlilik Kodu | TR0030028770 | |
Yeterlilik Adı | Mimarlık Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Dokuz Eylül Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Alsancak, No: 144 35210, Cumhuriyet Blv, 35220 Konak | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.deu.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Mimarlık ve şehir planlama | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Mimarlık Bölümünün program amacı; öğrenci merkezli bir eğitim yaklaşımıyla, | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumu bünyesindeki atölyelerde, laboratuvarlarda ya da endüstride ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | • Mimari tasarım ve onunla ilgili alanlarda kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinerek, bunları yaratıcı bir düşünme sürecinde çeşitli tasarım yöntemleriyle yorumlayarak almaşık çözümler geliştirme becerisine sahiptir. • Mimari tasarıma ilişkin tüm girdileri bir bütün olarak ele alarak söylem kuram pratik ilişkisinin kurulduğu, özgün mekânsal ve biçimsel tasarım önerileri geliştirebilir. • Araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak, tasarımla ilişkili bilgiyi toplar, karşılaştırmalı olarak değerlendirir, edindiği bilgiyi çok boyutlu bir bakış açısı ve eleştirel bir yaklaşımla sorgulayarak ve yorumlayarak bir tasarım fikrine dönüştürme becerisine sahiptir. • Tasarıma ilişkin fikir ve çözüm önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak etkin aktarabilecek şekilde, farklı temsil ortamlarını ve güncel teknolojileri kullanabilir. • Evrensel ve yerel mimarlığı, sanat yaklaşımlarını, tarihsel ve kültürel çeşitlilik ilişkileri bağlamında kavrar ve değerlendirir. • Güncel gelişmelere (mimari tasarım, kuram, malzeme, yapım sistemi, teknoloji) hakimdir, yaşam boyu araştırma ve öğrenme anlayışına sahiptir. • Tarihi çevreyi tanıyarak, tarihi mirası şekillendiren ve sürdüren ilişkileri anlayarak, tarihi anıtları/yapıları belgeleme ve koruma yaklaşımlarını/yöntemlerini kullanabilir; kültürel miras ve koruma bilincine sahiptir. • Doğal çevre ve insan arasındaki etkileşimi tüm yönleri ile anlayarak, fiziksel, kültürel, sosyal, ekonomik ve ekolojik bağlamla ilişkilenebilecek, sürdürülebilir ilkeleri gözeten tasarımlar yapma becerisine sahiptir. • Mimarın kamu yararını gözeten, tarihsel, kültürel, doğal değerlere duyarlı, herkes için erişilebilirliği gözeten ve yaşam kalitesini arttırıcı sorumluluklarına uygun tutum ve davranışlara sahiptir. • Geleneksel ve çağdaş taşıyıcı sistemlerin temel ilkelerini, statik ve dinamik yükler karşısındaki davranışlarını bilerek tasarımla bütünleşik kurgulayabilme becerisi taşır. • Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin özelliklerini, üretim süreci, kullanım alanları ve uygulamaları ile yapının tasarım ve uygulamasında etkin tüm sistemleri (bina kabuğu, aydınlatma, akustik, iklimlendirme, tesisat, güvenlik, yangın vb. servis sistemleri), yapı fiziği ile enerji korunumunun temel ilkelerini bilir ve bunları farklı ölçeklerdeki tasarımlarda bütünleşik kullanma ve uygulama projesi halinde sunabilme becerisine sahiptir. • Mimari tasarım ve uygulama süreçlerindeki diğer aktörlerin, farklı disiplinlerden bilim ve meslek insanlarının yer aldığı ekipler içinde çalışabilir, gerektiğinde süreçleri örgütleme ve geliştirme becerisine sahiptir. • Mimari uygulamaya yönelik olarak kullanıcının gereksinimlerine uygun ihtiyaç programı hazırlama, yapım ve kullanım maliyetlerini gözetme, proje yönetimi, kalite yönetimi, risk yönetimi, gayrimenkul değerleme gibi çeşitlenen uygulama alanları için temel bilgilere ve mimar-işveren ilişkilerini yürütmede gerekli bilgiye hakimdir. • Mimarlık mesleğinin uygulamasında gerekli yasal çerçeveyi, imar kuralları ve yönetmeliklerini, mimarın, kullanıcının ve diğer aktörlerin temel hak ve sorumluluklarını bilir ve bu bilgileri ürettiği mimari tasarımlarda kullanabilir. • Mimarlık mesleğinin uygulanmasında gerekli toplumsal ve bilimsel etik ilkelere uygun davranır. | |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bölüm eğitim planı uygulamalı stüdyo dersleri ile teorik derslerden oluşmaktadır. Uygulamalı stüdyo derslerinde öğrenci-öğretim üyesi diyaloğuna temellenen ve dönem boyu süren kritik süreci ardından teslim edilen final proje ile sonlanmaktadır. Uygulamalı stüdyo derslerinin değerlendirilmesi hem söz konusu süreci hem de sonuç ürünü kapsamakta olup ders tanıtım formlarının yanı sıra; süreç ile ilgili ayrıntılar dönem başında verilen ders föyleri ile öğrenciye duyurulmaktadır. Teorik derslerde ise her yarıyılda en az bir ara sınav, bir de yarıyıl sonu sınavı ve bütünleme yapılmaktadır. Derslere ait başarı değerlendirmesinde kullanılan ölçütler (ara sınav, yarıyıl sonu sınavı, ödev vb.) ve bu ölçütlerin oranları, dönem başında öğrencilere dağıtılan ya da üniversitenin bilgi paketinde yayımlanan müfredat programlarında belirtilir. Yarıyıl sonu sınavları günü, yeri ve saati belirtilmek sureti ile Fakülte tarafından tespit ve ilan edilir. Ayrıca; Y (Yetersiz), B (Başarılı), M (Muaf) notları ortalamaya katılmayan notlar ve D (Devamsız), E (Eksik) notları geçici notlar olup, bunlardan; a) D notu derse devam yükümlülüklerini veya ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için sınava girme hakkını elde edemeyen öğrencilere verilir ve not ortalaması hesabında (FF) notu işlemi görür. b) B notu, not ortalamalarına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir. c) Y notu, not ortalamalarına katılmayan derslerden başarı gösteremeyen öğrencilere verilir. d) E notu, yarıyıl içinde başarılı olduğu halde, ders için gerekli koşulları tamamlayamayan öğrencilere verilir. Genel not ortalaması ve/veya yarıyıl not ortalaması 2.00’nin altında olan lisans öğrencileri başarısız sayılırlar. İkinci ve daha üst yarıyıl öğrencisi olan başarısız öğrencinin öğrenimlerine devam edebilmeleri için kayıtlı bulundukları yarıyıl sonu itibarıyla genel not ortalamalarının en az 1.80 olması gerekir. Aksi takdirde öğrenci, genel not ortalamasını 1.80’e yükseltinceye kadar daha önce aldığı dersleri tekrarlar. Bu programdan mezun olabilmek için öğrencinin eğitim planında yer alan dersler ile aldığı diğer dersleri başarı ile tamamlaması ve 4.00 üzerinden en az 2.00 genel not ortalamasını 240 AKTS kredisini tamamlamış olması beklenmektedir. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; | |
Giriş Şartı | Öğrenciler bu programa Ölçme Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan, YKS (Yükseköğretim Kurumları Sınavı) adı verilen merkezi sınav sistemi ile yerleştirilirler. | |
Başarma Şartları | Öğrencilerin, programı başarıyla tamamlamak için eğitim planında var olan derslerin ve stajların tümünü (240 AKTS) başarıyla tamamlayarak 4,00 üzerinden en az 2,00 ağırlıklı not ortalaması elde etmeleri gerekmektedir. Mezun olan öğrencilere diplomalarının yanında almış olduğu derslerdeki başarı durumunu gösteren not bildirim belgesi (transkript), ortalaması 3.00-3.49 arasındaki öğrencilere onur belgesi, ortalaması 3.5-4.00 arasındaki öğrencilere ise yüksek onur belgesi ve diploma eki verilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | DEÜ Mimarlık Bölümü mezunları, hem özel sektörde, hem de resmi kurumlarda ve kamu sektöründe tasarım, projelendirme, kontrol ve uygulama aşamalarında çalışabilmekte ya da kendi ofislerini açabilmektedirler. Kamu sektöründe Belediyeler, İl Özel idaresi, Vakıflar Müdürlüğü, Kültür Bakanlığı gibi çeşitli kurumlarda; özel mimari bürolarda, inşaat firmalarında, şantiyelerde, danışmanlık ve denetim şirketlerinde veya yabancı kuruluşlarda çeşitli kademelerde (yönetim, planlama, üretim, pazarlama) her tip ve büyüklükte mimari tasarım, projelendirme, uygulama aşamalarında görev alabilmekte; ulusal / uluslararası üniversitelerde akademik kariyer geliştirebilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030028770
ISCO 08
ISCO 08
Mimarlık Bölümünün program amacı; öğrenci merkezli bir eğitim yaklaşımıyla,
• Akademik ya da profesyonel uygulama alanlarında yeterli olacak temel bilgi ve becerilerle donatılmış,
• Eleştirel, yaratıcı ve yenilikçi düşünebilen,
• Tarihi, kültürel, doğal ve fiziksel çevreye duyarlı mimari tasarım ürünleri geliştirebilen
• Kendi meslek alanında girişimcilik kabiliyeti, ulusal ve uluslararası rekabet yeteneği yüksek,
• Mimarlık meslek disiplininin ilişki kurduğu/içinde olduğu tüm alanlarda yetkin olarak çalışabilecek yeterlilikte,
• Disiplinlerarası çalışma becerisi taşıyan çok yönlü mimarlar yetiştirmektir.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumu bünyesindeki atölyelerde, laboratuvarlarda ya da endüstride ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
• Mimari tasarım ve onunla ilgili alanlarda kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinerek, bunları yaratıcı bir düşünme sürecinde çeşitli tasarım yöntemleriyle yorumlayarak almaşık çözümler geliştirme becerisine sahiptir.
• Mimari tasarıma ilişkin tüm girdileri bir bütün olarak ele alarak söylem kuram pratik ilişkisinin kurulduğu, özgün mekânsal ve biçimsel tasarım önerileri geliştirebilir.
• Araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak, tasarımla ilişkili bilgiyi toplar, karşılaştırmalı olarak değerlendirir, edindiği bilgiyi çok boyutlu bir bakış açısı ve eleştirel bir yaklaşımla sorgulayarak ve yorumlayarak bir tasarım fikrine dönüştürme becerisine sahiptir.
• Tasarıma ilişkin fikir ve çözüm önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak etkin aktarabilecek şekilde, farklı temsil ortamlarını ve güncel teknolojileri kullanabilir.
• Evrensel ve yerel mimarlığı, sanat yaklaşımlarını, tarihsel ve kültürel çeşitlilik ilişkileri bağlamında kavrar ve değerlendirir.
• Güncel gelişmelere (mimari tasarım, kuram, malzeme, yapım sistemi, teknoloji) hakimdir, yaşam boyu araştırma ve öğrenme anlayışına sahiptir.
• Tarihi çevreyi tanıyarak, tarihi mirası şekillendiren ve sürdüren ilişkileri anlayarak, tarihi anıtları/yapıları belgeleme ve koruma yaklaşımlarını/yöntemlerini kullanabilir; kültürel miras ve koruma bilincine sahiptir.
• Doğal çevre ve insan arasındaki etkileşimi tüm yönleri ile anlayarak, fiziksel, kültürel, sosyal, ekonomik ve ekolojik bağlamla ilişkilenebilecek, sürdürülebilir ilkeleri gözeten tasarımlar yapma becerisine sahiptir.
• Mimarın kamu yararını gözeten, tarihsel, kültürel, doğal değerlere duyarlı, herkes için erişilebilirliği gözeten ve yaşam kalitesini arttırıcı sorumluluklarına uygun tutum ve davranışlara sahiptir.
• Geleneksel ve çağdaş taşıyıcı sistemlerin temel ilkelerini, statik ve dinamik yükler karşısındaki davranışlarını bilerek tasarımla bütünleşik kurgulayabilme becerisi taşır.
• Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin özelliklerini, üretim süreci, kullanım alanları ve uygulamaları ile yapının tasarım ve uygulamasında etkin tüm sistemleri (bina kabuğu, aydınlatma, akustik, iklimlendirme, tesisat, güvenlik, yangın vb. servis sistemleri), yapı fiziği ile enerji korunumunun temel ilkelerini bilir ve bunları farklı ölçeklerdeki tasarımlarda bütünleşik kullanma ve uygulama projesi halinde sunabilme becerisine sahiptir.
• Mimari tasarım ve uygulama süreçlerindeki diğer aktörlerin, farklı disiplinlerden bilim ve meslek insanlarının yer aldığı ekipler içinde çalışabilir, gerektiğinde süreçleri örgütleme ve geliştirme becerisine sahiptir.
• Mimari uygulamaya yönelik olarak kullanıcının gereksinimlerine uygun ihtiyaç programı hazırlama, yapım ve kullanım maliyetlerini gözetme, proje yönetimi, kalite yönetimi, risk yönetimi, gayrimenkul değerleme gibi çeşitlenen uygulama alanları için temel bilgilere ve mimar-işveren ilişkilerini yürütmede gerekli bilgiye hakimdir.
• Mimarlık mesleğinin uygulamasında gerekli yasal çerçeveyi, imar kuralları ve yönetmeliklerini, mimarın, kullanıcının ve diğer aktörlerin temel hak ve sorumluluklarını bilir ve bu bilgileri ürettiği mimari tasarımlarda kullanabilir.
• Mimarlık mesleğinin uygulanmasında gerekli toplumsal ve bilimsel etik ilkelere uygun davranır.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
• Okuma yazma yetkinliği
• Çoklu dil yetkinliği
• Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
• Dijital yetkinlik
• Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
• Vatandaşlık yetkinliği
• Girişimcilik yetkinliği
• Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Bölüm eğitim planı uygulamalı stüdyo dersleri ile teorik derslerden oluşmaktadır. Uygulamalı stüdyo derslerinde öğrenci-öğretim üyesi diyaloğuna temellenen ve dönem boyu süren kritik süreci ardından teslim edilen final proje ile sonlanmaktadır. Uygulamalı stüdyo derslerinin değerlendirilmesi hem söz konusu süreci hem de sonuç ürünü kapsamakta olup ders tanıtım formlarının yanı sıra; süreç ile ilgili ayrıntılar dönem başında verilen ders föyleri ile öğrenciye duyurulmaktadır. Teorik derslerde ise her yarıyılda en az bir ara sınav, bir de yarıyıl sonu sınavı ve bütünleme yapılmaktadır. Derslere ait başarı değerlendirmesinde kullanılan ölçütler (ara sınav, yarıyıl sonu sınavı, ödev vb.) ve bu ölçütlerin oranları, dönem başında öğrencilere dağıtılan ya da üniversitenin bilgi paketinde yayımlanan müfredat programlarında belirtilir. Yarıyıl sonu sınavları günü, yeri ve saati belirtilmek sureti ile Fakülte tarafından tespit ve ilan edilir.
Bir öğrenciye verilecek yarıyıl sonu ders notu, yarıyıl içi ve yarıyıl sonu sınavı sonuçları ile yarıyıl çalışmaları ve derse devam durumu göz önünde bulundurularak dersin öğretim elemanı tarafından verilir. Öğretim üyelerinin not girişleri ortak bir öğretim üyesi not giriş sistemi üzerinden yürütülmektedir. Öğrenciler ders notlarını Debis üzerinden şifreleri ile giriş yaparak öğrenebilirler.
Harf notlarının katsayıları ve 100 (yüz) puan üzerinden karşılıkları şu şekildedir:
90- 100 arası yarıyıl ders notu olarak AA olmakla beraber katsayısı 4.00
85- 89 arası yarıyıl ders notu olarak BA olmakla beraber katsayısı 3.50
80- 84 arası yarıyıl ders notu olarak BB olmakla beraber katsayısı 3.00
75- 79 arası yarıyıl ders notu olarak CB olmakla beraber katsayısı 2.50
70- 74 arası yarıyıl ders notu olarak CC olmakla beraber katsayısı 2.00
65- 69 arası yarıyıl ders notu olarak DC olmakla beraber katsayısı 1.50
60- 64 arası yarıyıl ders notu olarak DD olmakla beraber katsayısı 1.00
50- 59 arası yarıyıl ders notu olarak FD olmakla beraber katsayısı 0.50
49 ve aşağısı yarıyıl ders notu olarak FF olmakla beraber katsayısı 0
Sınavlar ve ders başarı notları konusunda DEÜ Önlisans ve Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği ile Mimarlık Fakültesi Öğretim ve Sınav Uygulama Esasları’nın ilgili maddeleri uygulanır. Tüm derslerde bağıl not sistemi uygulanmakta olup ders geçme notu DD'dir.
Ayrıca; Y (Yetersiz), B (Başarılı), M (Muaf) notları ortalamaya katılmayan notlar ve D (Devamsız), E (Eksik) notları geçici notlar olup, bunlardan;
a) D notu derse devam yükümlülüklerini veya ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için sınava girme hakkını elde edemeyen öğrencilere verilir ve not ortalaması hesabında (FF) notu işlemi görür.
b) B notu, not ortalamalarına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.
c) Y notu, not ortalamalarına katılmayan derslerden başarı gösteremeyen öğrencilere verilir.
d) E notu, yarıyıl içinde başarılı olduğu halde, ders için gerekli koşulları tamamlayamayan öğrencilere verilir.
Genel not ortalaması ve/veya yarıyıl not ortalaması 2.00’nin altında olan lisans öğrencileri başarısız sayılırlar. İkinci ve daha üst yarıyıl öğrencisi olan başarısız öğrencinin öğrenimlerine devam edebilmeleri için kayıtlı bulundukları yarıyıl sonu itibarıyla genel not ortalamalarının en az 1.80 olması gerekir. Aksi takdirde öğrenci, genel not ortalamasını 1.80’e yükseltinceye kadar daha önce aldığı dersleri tekrarlar. Bu programdan mezun olabilmek için öğrencinin eğitim planında yer alan dersler ile aldığı diğer dersleri başarı ile tamamlaması ve 4.00 üzerinden en az 2.00 genel not ortalamasını 240 AKTS kredisini tamamlamış olması beklenmektedir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
DEÜ Mimarlık Bölümü, YÖKAK tarafından yetkilendirilmiş Mimarlık Eğitimi Akreditasyon Derneği (MİAK) tarafından, 7 Eylül 2023 tarihli 9. Dönem 11. Toplantısı nda alınan 4 no lu Yönetim Kurulu kararı ile, 6 Yıllık Tam Akreditasyon almıştır. (https://mimarlik.deu.edu.tr/tr/akreditasyon-surecleri/)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi : 07.09.2023 / 07.09.2029
Öğrenciler bu programa Ölçme Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan, YKS (Yükseköğretim Kurumları Sınavı) adı verilen merkezi sınav sistemi ile yerleştirilirler.
DEÜ Mimarlık Bölümü mezunları, hem özel sektörde, hem de resmi kurumlarda ve kamu sektöründe tasarım, projelendirme, kontrol ve uygulama aşamalarında çalışabilmekte ya da kendi ofislerini açabilmektedirler. Kamu sektöründe Belediyeler, İl Özel idaresi, Vakıflar Müdürlüğü, Kültür Bakanlığı gibi çeşitli kurumlarda; özel mimari bürolarda, inşaat firmalarında, şantiyelerde, danışmanlık ve denetim şirketlerinde veya yabancı kuruluşlarda çeşitli kademelerde (yönetim, planlama, üretim, pazarlama) her tip ve büyüklükte mimari tasarım, projelendirme, uygulama aşamalarında görev alabilmekte; ulusal / uluslararası üniversitelerde akademik kariyer geliştirebilmektedirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030028770 | |
Qualification Title | Architecture Bachelor's Degree | |
Awarding Body | Dokuz Eylül University | |
Awarding Body Contact | Alsancak, No: 144 35210, Cumhuriyet Blv, 35220 Konak | |
Awarding Body Url | https://www.deu.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Architecture and town planning | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | The aim of the Department of Archıtecture is to nurture well-rounded architects, who | |
Learning Environments | Education and training are provided in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided in workshops, laboratories within the higher education institution or as internships or workplace training in industry and workplaces. | |
Description | • The holder has the ability to develop alternative solutions by acquiring theoretical and practical knowledge in architectural design and related fields, and interpreting these with various design methods in a creative thinking process. • The holder can develop original spatial and formal design proposals where the discourse-theory-practice relationship is established by considering all inputs related to architectural design as a whole. • The holder collects information related to design by using research methods and techniques, evaluates it comparatively, has the ability to transform the information acquired into a design idea by questioning and interpreting it with a multi-dimensional perspective and a critical approach. • The holder can use different representation environments and current technologies in a way that can effectively convey ideas and solution proposals related to design in written, verbal and visual formats. • The holder understands and evaluates universal and local architecture, art approaches, in the context of historical and cultural diversity relations. • The holder has command of current developments (architectural design, theory, material, construction system, technology), has a lifelong research and learning approach. • The holder can use approaches/methods to document and protect historical monuments/structures by recognizing the historical environment, understanding the relationships that shape and sustain historical heritage; has cultural heritage and protection awareness. • The holder has the ability to make designs that can be associated with the physical, cultural, social, economic and ecological context by understanding all aspects of the interaction between the natural environment and humans, and that observe sustainable principles. • The holder has attitudes and behaviors that are in line with the responsibilities of the architect to protect the public interest, be sensitive to historical, cultural and natural values, be accessible to everyone and increase the quality of life. • The holder has the ability to design integrated with the design by knowing the basic principles of traditional and contemporary load-bearing systems and their behaviors against static and dynamic loads. • The holder knows the properties of building materials and components, production process, areas of use and applications, and all effective systems in the design and application of the building (building shell, lighting, acoustics, air conditioning, installation, security, fire, etc. service systems), the basic principles of building physics and energy conservation, and has the ability to present these as integrated use and application projects in designs at different scales. • The holder can work in teams that include other actors in architectural design and application processes, scientists and professionals from different disciplines, and has the ability to organize and develop processes when necessary. • The holder has basic knowledge for the diversified application areas such as preparing a program of needs suitable for the needs of the user for architectural application, monitoring construction and usage costs, project management, quality management, risk management, real estate valuation and the necessary knowledge to manage architect-client relations. • The holder knows the necessary legal framework, zoning rules and regulations, the basic rights and responsibilities of the architect, user and other actors in the application of the architectural profession and can use this information in the architectural designs he/she produces. • The holder acts in accordance with the necessary social and scientific ethical principles in the application of the architectural profession. | |
Key Competencies | Has advanced level of the following key competencies: | |
Further Info | The departmental education plan consists of applied studio courses and theoretical courses. In applied studio courses, the critical process based on student-faculty member dialogue and lasting throughout the semester ends with a final project delivered. The evaluation of applied studio courses covers both the process in question and the final product, and in addition to course introduction forms; details about the process are announced to the student through course brochures given at the beginning of the semester. In theoretical courses, at least one midterm exam, one final exam and a make-up exam are held each semester. The criteria used in the evaluation of the success of the courses (midterm exam, final exam, homework, etc.) and the ratios of these criteria are specified in the curriculum programs distributed to students at the beginning of the semester or published in the university's information package. The day, place and time of the final exams are determined and announced by the Faculty. The final grade to be given to a student is given by the course instructor, taking into account the midterm and final exam results, the semester studies and course attendance. The grade entries of the faculty members are carried out through a common faculty member grade entry system. Students can learn their course notes by logging in with their passwords via Debis. The coefficients of letter grades and their equivalents out of 100 (one hundred) points are as follows: a) D grade is given to students who do not have the right to take the exam because they do not fulfill their attendance obligations or the conditions related to course practices and is processed as (FF) in the calculation of the grade average. b) B grade is given to students who are successful in courses that are not included in the grade average. c) Y grade is given to students who are unsuccessful in courses that are not included in the grade average. d) E grade is given to students who are successful during the semester but cannot complete the necessary conditions for the course. | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; | |
Access Requirements | Students are placed in this program through a central examination system called YKS (Higher Education Institutions Examination) conducted by the Assessment and Placement Center. | |
Conditions for Success | In order to successfully complete the program, students must successfully complete all courses and internships (240 ECTS) in the curriculum and achieve a weighted grade point average of at least 2.00 out of 4.00. Graduating students are given a transcript showing their success in the courses they have taken, an honors certificate for students with an average between 3.00-3.49, and a high honors certificate and diploma supplement for students with an average between 3.5-4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | DEU Architecture Department graduates can work in the private sector, in official institutions and in the public sector in the design, project, control and application stages or they can open their own offices. In the public sector, they can work in various institutions such as Municipalities, Special Provincial Administrations, Foundations Directorate, Ministry of Culture; in private architectural offices, construction companies, construction sites, consultancy and inspection companies or in foreign organizations at various levels (management, planning, production, marketing) in all types and sizes of architectural design, project and application stages; they can develop an academic career in national / international universities. | |
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030028770
ISCO 08
ISCO 08
The aim of the Department of Archıtecture is to nurture well-rounded architects, who
• possess basic knowledge and competences that is sufficient for academic or professional fields of application,
• can think in a critical, creative and innovative manner,
• can develop architectural design products that are sensitive to historical, cultural, natural and physical environment,
• have high entreprenership and national and international competetiveness in their professional fields,
• are competent so that they can work in any field that is related to/inside the architectural discipline,
• carry transdisciplinary work skills,
with a student centered educational approach.
Education and training are provided in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided in workshops, laboratories within the higher education institution or as internships or workplace training in industry and workplaces.
• The holder has the ability to develop alternative solutions by acquiring theoretical and practical knowledge in architectural design and related fields, and interpreting these with various design methods in a creative thinking process.
• The holder can develop original spatial and formal design proposals where the discourse-theory-practice relationship is established by considering all inputs related to architectural design as a whole.
• The holder collects information related to design by using research methods and techniques, evaluates it comparatively, has the ability to transform the information acquired into a design idea by questioning and interpreting it with a multi-dimensional perspective and a critical approach.
• The holder can use different representation environments and current technologies in a way that can effectively convey ideas and solution proposals related to design in written, verbal and visual formats.
• The holder understands and evaluates universal and local architecture, art approaches, in the context of historical and cultural diversity relations.
• The holder has command of current developments (architectural design, theory, material, construction system, technology), has a lifelong research and learning approach.
• The holder can use approaches/methods to document and protect historical monuments/structures by recognizing the historical environment, understanding the relationships that shape and sustain historical heritage; has cultural heritage and protection awareness.
• The holder has the ability to make designs that can be associated with the physical, cultural, social, economic and ecological context by understanding all aspects of the interaction between the natural environment and humans, and that observe sustainable principles.
• The holder has attitudes and behaviors that are in line with the responsibilities of the architect to protect the public interest, be sensitive to historical, cultural and natural values, be accessible to everyone and increase the quality of life.
• The holder has the ability to design integrated with the design by knowing the basic principles of traditional and contemporary load-bearing systems and their behaviors against static and dynamic loads.
• The holder knows the properties of building materials and components, production process, areas of use and applications, and all effective systems in the design and application of the building (building shell, lighting, acoustics, air conditioning, installation, security, fire, etc. service systems), the basic principles of building physics and energy conservation, and has the ability to present these as integrated use and application projects in designs at different scales.
• The holder can work in teams that include other actors in architectural design and application processes, scientists and professionals from different disciplines, and has the ability to organize and develop processes when necessary.
• The holder has basic knowledge for the diversified application areas such as preparing a program of needs suitable for the needs of the user for architectural application, monitoring construction and usage costs, project management, quality management, risk management, real estate valuation and the necessary knowledge to manage architect-client relations.
• The holder knows the necessary legal framework, zoning rules and regulations, the basic rights and responsibilities of the architect, user and other actors in the application of the architectural profession and can use this information in the architectural designs he/she produces.
• The holder acts in accordance with the necessary social and scientific ethical principles in the application of the architectural profession.
Has advanced level of the following key competencies:
• Literacy competence
• Multilingual competence
• Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
• Digital competence
• Personal, social and learning to learn competence
• Citizenship competence
• Entrepreneurial competence
• Cultural awareness and expression competence
The departmental education plan consists of applied studio courses and theoretical courses. In applied studio courses, the critical process based on student-faculty member dialogue and lasting throughout the semester ends with a final project delivered. The evaluation of applied studio courses covers both the process in question and the final product, and in addition to course introduction forms; details about the process are announced to the student through course brochures given at the beginning of the semester. In theoretical courses, at least one midterm exam, one final exam and a make-up exam are held each semester. The criteria used in the evaluation of the success of the courses (midterm exam, final exam, homework, etc.) and the ratios of these criteria are specified in the curriculum programs distributed to students at the beginning of the semester or published in the university's information package. The day, place and time of the final exams are determined and announced by the Faculty. The final grade to be given to a student is given by the course instructor, taking into account the midterm and final exam results, the semester studies and course attendance. The grade entries of the faculty members are carried out through a common faculty member grade entry system. Students can learn their course notes by logging in with their passwords via Debis. The coefficients of letter grades and their equivalents out of 100 (one hundred) points are as follows:
A semester grade of 90-100 is AA, with a coefficient of 4.00
A semester grade of 85-89 is BA, with a coefficient of 3.50
A semester grade of 80-84 is BB, with a coefficient of 3.00
A semester grade of 75-79 is CB, with a coefficient of 2.50
A semester grade of 70-74 is CC, with a coefficient of 2.00
A semester grade of 65-69 is DC, with a coefficient of 1.50
A semester grade of 60-64 is DD, with a coefficient of 1.00
A semester grade of 50-59 is FD, with a coefficient of 0.50
A semester grade of 49 and below is FF, but its coefficient is 0
The relevant articles of DEU Associate and Undergraduate Education and Examination Regulation and Faculty of Architecture Education and Examination Application Principles are applied regarding exams and course success grades. Relative grading system is applied in all courses and the course passing grade is DD. In addition; Y (Insufficient), B (Successful), M (Exempt) grades are grades that are not included in the average and D (Non-Attendance), E (Incomplete) grades are temporary grades, of which;
a) D grade is given to students who do not have the right to take the exam because they do not fulfill their attendance obligations or the conditions related to course practices and is processed as (FF) in the calculation of the grade average.
b) B grade is given to students who are successful in courses that are not included in the grade average.
c) Y grade is given to students who are unsuccessful in courses that are not included in the grade average.
d) E grade is given to students who are successful during the semester but cannot complete the necessary conditions for the course.
Undergraduate students whose general grade point average and/or semester grade point average is below 2.00 are considered unsuccessful. In order for unsuccessful students who are second and higher semester students to continue their education, their general grade point average must be at least 1.80 by the end of the semester they are registered. Otherwise, the student repeats the courses they have taken before until they increase their general grade point average to 1.80. In order to graduate from this program, the student is expected to successfully complete the courses in the education plan and other courses they have taken and complete 240 ECTS credits with a general grade point average of at least 2.00 out of 4.00.
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.
• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
• YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council.
2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. DEÜ Architecture Department received 6-Year Full Accreditation by the Architectural Education Accreditation Association (MİAK) authorized by YÖKAK, with the decision of the Board of Directors numbered 4 taken at the 9th Term 11th Meeting dated September 7, 2023. (https://mimarlik.deu.edu.tr/tr/akreditasyon-surecleri/)
Accreditation Start/End Date: 07.09.2023 / 07.09.2029
Students are placed in this program through a central examination system called YKS (Higher Education Institutions Examination) conducted by the Assessment and Placement Center.
DEU Architecture Department graduates can work in the private sector, in official institutions and in the public sector in the design, project, control and application stages or they can open their own offices. In the public sector, they can work in various institutions such as Municipalities, Special Provincial Administrations, Foundations Directorate, Ministry of Culture; in private architectural offices, construction companies, construction sites, consultancy and inspection companies or in foreign organizations at various levels (management, planning, production, marketing) in all types and sizes of architectural design, project and application stages; they can develop an academic career in national / international universities.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.
