Yeterlilik Kodu | TR0030217242 | |
Yeterlilik Adı | Mimarlık Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Mimarlık ve şehir planlama | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | ÖSYM tarafından Düzenelnen Yerleştirme Sınavı | |
Başarma Şartları | Öğrencinin, alması gereken dersleri başarı ile tamamlamış ve böylece en az 2.00 ağırlıklı genel not ortalamasını sağlamış olması gerekir. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir. Öğrenci, 240 AKTS kredisi tamamlamak zorundadır. Lisans Eğitim ve öğretim Programındaki Toplam 240 AKTS kredilik derslerden başarılı olmak, Bunların 9 adedinin (26 kredi) seçmeli derslerden (4 adet 3. sınıf ve 5 adet 4.sınıf seçmeli dersi) almış olmak ve 1 adet şantiye yaz stajı ile 1 adet büro yaz stajını tamamlamış olmak. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030217242
- Ulusal ve küresel bağlamda, düşünsel,söylemsel, kuramsal, olgusal,bilimsel, teknolojik ve estetik bilgileri mimari tasarım boyutunda bilir ve akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilir.
- İnsan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı düşünceyi, gerekli kavramları oluşturarak geliştirmiştir.
- Bu düşünceyi söylem - kuram ve pratik aşamalarında tasarım sürecini başarmakta kullanır.
- Araştırma yöntem ve tekniklerini bilir; bu teknikleri mimari tasarım konularında değer, potansiyel ve sorun değerlendirmesi yaparak araştırma tanımlamakta ve çözüm oluşturmakta kullanır.
- Mimari tasarım sürecinin eleştirel ve diyalektik bir yaklaşım gerektirdiğini bilir.
- Güncel yapı, mimar, kentsel gelişim ve dönüşümleri takip eder.
- Kendini güncel duruma göre yenileyip geliştirebilir.
- Tasarım sürecini bağımsız olarak yürütür.
- Elde ettiği verileri sentezleyerek ortak çalışma planlayıp, bu sorumluluğu alır.
- Ekip kurup, koordinasyon sağlayıp, yönetme becerisine sahiptir.
- Geleceğe yönelik gerekli motivasyon ve öğrenme becerilerine sahiptir.
- Öğrenme gereksinimlerini belirler, plan yapar ve uygular.
- Ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili çok boyutlu bilgiler; ilgili yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiler, mimari tasarımın kurumsal ve etik değerleri bilinci ile tarihi, coğrafi, kültürel ve toplumsal bağlam içindeki yerine dair bilgilere sahiptir.
- Mimari tasarım bilgisini yapı bilgisi ile entegreli kullanır.
- Taşıyıcı sistem bilgisi ile birlikte yapıyı oluşturan tüm sistem ve malzemelerin, kullanım alan ve özellik bilgilerine hakimdir.
- Değişen ve dönüşen teknik ve malzeme bilgilerini takip edip, uygulayabilir.
- Elde ettiği verilere uygun sistem ve malzeme çözümleri geliştirebilir.
- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için projeler, işbirlikleri ve etkinlikler düzenler; alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini yazılı , sözlü ve görsel olarak aktarır, bilgiyi nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilir.
- Yerel, bölgesel, ulusal ve genel bazda mesleki konularda bilgi ve bilinç sahibi olur. İnsan haklarına ve temelde sosyal ve kültürel haklara saygılı hareket eder.
- Doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı gösterir; adalet bilinci ile hareket eder.
- Mesleğinin, insan hakları ve toplum açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincine varır.
- Sosyal adalet, kalite kültürü, doğal ve kültürel değerlerin korunması, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği,afet güvenliği,engelli hakları, profesyonel hizmet vermeye özgü yasal çerçeveler ile etik ilkeler konusunda gerekli duyarlılığı gösterir.
- Bilgisini; kavrayış ve becerileri ise bağlama ilişkin verilerin yorumunda, sorunların tanımında, ustalık ve inovasyon gerektiren almaşık mimari tasarım kararlarını gerektiren çözümlerin geliştirilmesinde kullanır.
- Bilgisayar ve teknolojik inovasyon ile ilgili yeterli altyapıya sahiptir, bu altyapıyı güncelleyebilir.
- Çözüm için gerekli verilerin toplanması ve elde edilen tasarımın sunumunda teknolojinin sunduğu olanaklardan faydalanır
- Öğrencinin, alması gereken dersleri başarı ile tamamlamış ve böylece en az 2.00 ağırlıklı genel not ortalamasını sağlamış olması gerekir.
- Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.
- Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar.
- Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir. Öğrenci, 240 AKTS kredisi tamamlamak zorundadır.
ÖSYM tarafından Düzenelnen Yerleştirme Sınavı
- Mimar ünvanı ile mezun olan öğrencilerimizin eğitim aldıkları yıllar boyunca görmüş oldukları çeşitli dersler ve onları uzmanlaşmaya yönlendiren seçmeli derslerdeki birikimleri ve yetenek düzeyleri ile önlerinde çok çeşitli çalışma olanakları vardır.
- Akademisyen olarak çalışmak isteyen ve buna ilgi duyan öğrencilerimiz Y.Lisans progamına başvurup kabul edildikten sonra üniversite bünyesinde araştırma görevlisi olarak çalışmaya başlayabilirler. Çalışmalarında başarılı oldukça Doktora derecesini alabilir ve Öğretim görevlisi, olmak için başvurabilir.
- Sırasıyla Yard.Doçent, Doçent ve Profesörlük derecelerine ulaşabilirler.Özel sektörde faliyet gösteren mimarlık büroları, inşaat şirketleri, yapı denetim firmaları, restorasyon firmaları, yapı malzemesi üretim sektöründe niteliklerine ve becerilerine göre yurtiçi veya yurtdışında büro yada şantiyelerdede mimar olarak çalışabilirler.
- Kamu- kurum ve kuruluşlarının inşaat, yapı, mimarlık şubelerinde (proje tasarımı, proje uygulama, restorasyon) belediyelerde, KPSS sınavında başarılı olmak koşuluyla atamaları yapılabilir ve görev alabilirler. Bunların dışında da kendi mimarlık ofislerini kurarak serbest piyasada çalışmaya ve iş almaya, yarışmalara katılmaya da yönelebilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217242 | |
Qualification Title | MİMARLIK Undergraduate | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Architecture and town planning | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Prevails over intellectual, discursive, theoretical, factual, scientific, technological and aesthetic knowledge concerning architectural design within the national and global context, and reflects this knowledge in academic interactions. Develops the necessary human and community-oriented conceptual sensitivities towards natural and built environments an uses this idea to succeed in the design process in discursive, theoretical and practical stages. Prevails over research methods and techniques, and uses these techniques to define the research extent and generate solutions on challenges concerning architectural design, while evaluating problems, values and potentials. Estimates the fact that architectural design process requires critical and dialectical approach. Follows contemporary developments and transformations in structural, architectural and urban environment. Adapts oneself according to the conditions of the present. Conducts an independent design process. Upon synthesizing retrieved data, takes the responsibility of teamwork. Does capable of establishing, coordinating, managing the aforementioned team. Holds the necessary motivation and learning skills to plan the future. Determines the necessary learning requirements, plans and executes accordingly. Holds the necessary multi-dimensional information regarding principles and standards of economical, environmental and social sustainability; diseaster management, institutional and ethical values and cognitions in architectural design practices concerning a sensitivity towards historical, geographical, cultural and social context. Uses the knowledge on architectural design together with structural knowledge. Prevails over the knowledge on construction systems, its constituting elements and materials together with areas of use and property informations. Monitors changes in the transforming and developing techniques and materials while also executing them. Develops appropriate technical and material solutions according to the retrieved data. Organizes projects, collaborations and events with a societal sense of responsibility concerning surrounding social sphere, informs interested agents and institutions in related issues regarding the discipline, is capable of transferring relevant thoughts and proposed solutions verbally, visually and textually, and shares information with both experts and non-experts by supporting the knowledge with quantitative and qualitative data. Holds information and awareness concerning local, regional, national and disciplinary subjects. Respects basic human, social and cultural rights. Shows sensitivity regarding the preservation of natural environment and cultural heritage, while acting on a sense of justice. Recognizes the value of the profession regarding its services towards human rights and societal benefits. Shows sensitivity in the context of social justice, culture of quality, conservation of natural and cultural values, environmental protection, occupational health and safety, disaster safety, rights of disabled, legal frameworks special to providing professional service and ethical principles. Uses the knowledge, understanding and skills for evaluation of the given context, in the definition of problems, for the development of proper solutions requiring alternating architectural design decisions. Has enough basis related with computers, technological innovation, and has capacity for updating this basis. Makes use of possibilities offered by the technology for the collection of the data required for the solution and the presentation of the resulting design. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | - A student is required to successfully complete the designated program of courses and have a minimum GPA of 2.00/4.00. In order to complete a course successfully, student have to obtain one of the following grades; (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) or (DC+). (DC) grade is converted to (DC+) if the grade average of the current term is greater than 2.00. Student have to complete 240 ECTS credits. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | ÖSYM Examinations | |
Conditions for Success | A student is required to successfully complete the designated program of courses and have a minimum GPA of 2.00/4.00. In order to complete a course successfully, student have to obtain one of the following grades; (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) or (DC+). (DC) grade is converted to (DC+) if the grade average of the current term is greater than 2.00. Student have to complete 240 ECTS credits. Students must achieve 240 ECTS credits in total from the courses in Undergraduate Education Programme. 9 (26 credits) of them to be elective courses (4 of them 3rd. year and 5 of them 4th year elective courses). Also students must complete 1construction site summer practice and 1 office summer practice successfully | |
Progression Paths (Relationship Type) | After graduating as an Architect, our students have a wide range of working opportunities regarding their education and the elective courses on special subjects, and their experiences and their degree of talents. Student who are willing to work as an academician at the University can apply for master?s degree program, be accepted, and apply for a position as a Research Assistant at the department of Architecture. After successfully completing their studies they can receive their Ph.D. in Architecture, apply for a position at the university and receive Academician status. Newly graduated architects can work in architectural offices and construction companies, building inspection firms, restoration firms, building materials manufacturing companies in private sector in and outside of the country as an architect in office or at site regarding their specifications and talents. Also, after receiving an acceptable degree in KPSS examination, they can be appointed to architect positions at Government institutions and their construction, architectural offices, municipalities etc. Apart from these each newly graduated student can also establish their own firm and seek job opportunities in free market and enter Architectural competitions | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030217242
Prevails over intellectual, discursive, theoretical, factual, scientific, technological and aesthetic knowledge concerning architectural design within the national and global context, and reflects this knowledge in academic interactions. Develops the necessary human and community-oriented conceptual sensitivities towards natural and built environments an uses this idea to succeed in the design process in discursive, theoretical and practical stages. Prevails over research methods and techniques, and uses these techniques to define the research extent and generate solutions on challenges concerning architectural design, while evaluating problems, values and potentials. Estimates the fact that architectural design process requires critical and dialectical approach. Follows contemporary developments and transformations in structural, architectural and urban environment. Adapts oneself according to the conditions of the present. Conducts an independent design process. Upon synthesizing retrieved data, takes the responsibility of teamwork. Does capable of establishing, coordinating, managing the aforementioned team. Holds the necessary motivation and learning skills to plan the future. Determines the necessary learning requirements, plans and executes accordingly. Holds the necessary multi-dimensional information regarding principles and standards of economical, environmental and social sustainability; diseaster management, institutional and ethical values and cognitions in architectural design practices concerning a sensitivity towards historical, geographical, cultural and social context. Uses the knowledge on architectural design together with structural knowledge. Prevails over the knowledge on construction systems, its constituting elements and materials together with areas of use and property informations. Monitors changes in the transforming and developing techniques and materials while also executing them. Develops appropriate technical and material solutions according to the retrieved data. Organizes projects, collaborations and events with a societal sense of responsibility concerning surrounding social sphere, informs interested agents and institutions in related issues regarding the discipline, is capable of transferring relevant thoughts and proposed solutions verbally, visually and textually, and shares information with both experts and non-experts by supporting the knowledge with quantitative and qualitative data. Holds information and awareness concerning local, regional, national and disciplinary subjects. Respects basic human, social and cultural rights. Shows sensitivity regarding the preservation of natural environment and cultural heritage, while acting on a sense of justice. Recognizes the value of the profession regarding its services towards human rights and societal benefits. Shows sensitivity in the context of social justice, culture of quality, conservation of natural and cultural values, environmental protection, occupational health and safety, disaster safety, rights of disabled, legal frameworks special to providing professional service and ethical principles. Uses the knowledge, understanding and skills for evaluation of the given context, in the definition of problems, for the development of proper solutions requiring alternating architectural design decisions. Has enough basis related with computers, technological innovation, and has capacity for updating this basis. Makes use of possibilities offered by the technology for the collection of the data required for the solution and the presentation of the resulting design.
- A student is required to successfully complete the designated program of courses and have a minimum GPA of 2.00/4.00. In order to complete a course successfully, student have to obtain one of the following grades; (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) or (DC+). (DC) grade is converted to (DC+) if the grade average of the current term is greater than 2.00. Student have to complete 240 ECTS credits.
ÖSYM Examinations
After graduating as an Architect, our students have a wide range of working opportunities regarding their education and the elective courses on special subjects, and their experiences and their degree of talents. Student who are willing to work as an academician at the University can apply for master?s degree program, be accepted, and apply for a position as a Research Assistant at the department of Architecture. After successfully completing their studies they can receive their Ph.D. in Architecture, apply for a position at the university and receive Academician status. Newly graduated architects can work in architectural offices and construction companies, building inspection firms, restoration firms, building materials manufacturing companies in private sector in and outside of the country as an architect in office or at site regarding their specifications and talents. Also, after receiving an acceptable degree in KPSS examination, they can be appointed to architect positions at Government institutions and their construction, architectural offices, municipalities etc. Apart from these each newly graduated student can also establish their own firm and seek job opportunities in free market and enter Architectural competitions
Qualification is continuous