Yeterlilik Kodu | TR0030009908 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Moleküler Biyoloji ve Genetik Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Üsküdar Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Altunizade, Üniversite Sok. No:14, 34662 Üsküdar/İstanbul | |||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | http://www.uskudar.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Akademik | |||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. | ||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Biyoloji | |||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 2131.09 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 243 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. Yaşam Bilimleri içerisinde özellikle Moleküler Biyoloji, Genetik, Biyoteknoloji ve Nörobiyoloji alanlarında lisans düzeyinde mesleğinin temel kavramlarını bilen, uygulayan ve gerekirse üst derece programlarına geçiş yapabilecek mezunlar yetiştirmeyi amaçlamaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. •Sınıflar •Moleküler Biyoloji ve Genetik Laboratuvarı •Temel Biyoloji ve Mikroskop Laboratuvarı •Kimya Laboratuvarı •Fizik Laboratuvarı •Hücre Kültürü Laboratuvarı •Transgenik Hücre Teknolojileri ve Epigenetik Uygulama ve Araştırma Laboratuvarı •Deney Hayvanları Laboratuvarı | |||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler |
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | MADDE 40 – (1) Başarı notunun belirlenmesinde bağıl değerlendirme sistemi uygulanır. Ancak öğrenci sayısı8’in altında olan sınıflarda bağıl değerlendirme sistemi yerine aşağıdaki tablo değerleri kullanılır. Aşağıdaki tabloda gösterilen harf notları, 100 puan üzerinden not karşılıkları ve not katsayıları dikkate alınarak belirlenir:
T (Transfer kredisi): Üniversiteye bağlı birimlere yatay veya dikey geçiş ile kayıt yaptıran, daha önce bir yükseköğretim programında tam zamanlı öğrenci olarak kayıtlı olan ve ÖSYM tarafından yapılan sınav ile kayıt yaptıran öğrencilerin almış oldukları eşdeğer derslere verilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı |
YABANCI UYRUKLU DERECE ÖĞRENCİLERİ İÇİN Yatay geçişler için not ortalaması Resmî Gazete Tarihi: 24.04.2010 Resmî Gazete Sayısı: 27561 uyarınca YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA ÖNLİSANS VE LİSANS DÜZEYİNDEKİ PROGRAMLAR ARASINDA GEÇİŞ, ÇİFT ANADAL, YAN DAL İLE KURUMLAR ARASI KREDİ TRANSFERİ YAPILMASI ESASLARINA İLİŞKİN YÖNETMELİK esas alınarak yapılmaktadır. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=13948&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 GÜZ VE BAHAR DÖNEMİ EK MADDE 1 UYGULAMA İLKELERİ | |||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | - Bölüm öğretim planında belirtilen tüm dersleri (243 AKTS) 8 yarıyılda başarıyla tamamlayan; - Kayıtlı olduğu programın öğretim planındaki bütün dersleri, mezuniyet tezi ve stajını başarıile tamamlamış ve genel ağırlıklı not ortalaması 4.00 üzerinden en az 2.00 olan başarılı öğrenci diploma almaya hak kazanır. - Öğrencilerin derslere ve uygulamalara, laboratuar çalışmalarına ve sınavlara katılması zorunludur. Öğrencilerin katılımı ilgili öğretim üyesi veya elemanı tarafından takip edilir. - Teorik derslerin %70’i ve uygulamaların %80’ine katılan öğrenciler, final sınavına girmeye hak kazanırlar. - Herhangi bir sebeple yeterli katılımı göstermeyen öğrenciler yarıyıl sonu sınavına giremezler. | |||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bu programdan mezun olan öğrenciler, lisansüstü programlarda öğrenim görmek üzere başvuruda bulunabilirler. Moleküler Biyologlar üniversitelerin, fen, tıp, ziraat, eczacılık ve veterinerlik fakültelerinde, TÜBİTAK gibi resmi kurumlarda ve ilaç endüstrisinde araştırmacı, çeşitli sağlık kuruluşlarının laboratuvarlarında yönetici olarak görev alabilirler. Programdan mezun olacak öğrenciler ilaç, tarım, biyomedikal, biyoteknoloji çalışan birimler, adli tıp merkezleri, moleküler biyoloji, genetik ve mühendislik alanında da iş bulabilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği [(*) 2547 sayılı kanunun 44. Maddesinin c fıkrası kapsamında öğrenciler, bir yıl süreli yabancı dil hazırlık sınıfı hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın öğrenim süresi dört yıl olan lisans programlarını azami yedi yıl, öğrenim süresi beş yıl olan lisans programlarını azami sekiz yıl, öğrenim süresi altı yıl olan lisans programlarını azami dokuz yıl içinde tamamlamak zorundadırlar.] | |||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030009908
ISCO 08
2131.09
ISCO 08
2131.09
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
Yaşam Bilimleri içerisinde özellikle Moleküler Biyoloji, Genetik, Biyoteknoloji ve Nörobiyoloji alanlarında lisans düzeyinde mesleğinin temel kavramlarını bilen, uygulayan ve gerekirse üst derece programlarına geçiş yapabilecek mezunlar yetiştirmeyi amaçlamaktadır.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir.
•Sınıflar
•Moleküler Biyoloji ve Genetik Laboratuvarı
•Temel Biyoloji ve Mikroskop Laboratuvarı
•Kimya Laboratuvarı
•Fizik Laboratuvarı
•Hücre Kültürü Laboratuvarı
•Transgenik Hücre Teknolojileri ve Epigenetik Uygulama ve Araştırma Laboratuvarı
•Deney Hayvanları Laboratuvarı
- Alanına ilişkin teori ve ilkeleri eleştirel bir yaklaşımla sorgulayabilecek ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
- Alanına ilişkin karmaşık, öngörülmeyen sorunları çözmede ileri düzeyde yenilikçi uzmanlık becerilerine sahiptir.
- Alanına yönelik sorunlara ilişkin verileri analiz eder ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirir.
- Alanıyla ilgili karmaşık mesleki ve teknik çalışmaları yönetir, uygulamada ortaya çıkabilecek sorunları çözmede ekip üyesi olarak sorumluluk alır, ekip üyelerinin mesleki gelişim ihtiyaçlarını belirler.
- Alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve bunları karşılamaya yönelik hayat boyu öğrenme anlayışına sahiptir.
- Anadilinde yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
- Alanına özgü bilişim teknolojilerini en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde kullanır.
- Alanıyla ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ya da sözlü olarak alanda uzman veya uzman olmayan gruplarla paylaşır.
- Alanıyla ilgili verilerin toplanması, analiz edilmesi ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında bilimsel, toplumsal ve etik ilke ve değerlere uygun davranır.
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
- Temel insan hakları, kültürel ve evrensel değerler, sosyal adalet ve çevre konularında toplumun bilinçlenmesi için sorumluluk alır.
- Sağlıklı yaşam için gerekli tutum ve davranışlarına sahiptir.
- Ülkesinin sahip olduğu ve içinde yaşadığı toplumun itibar ettiği değerleri benimseyerek sosyal ilişkilerini düzenler.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
MADDE 40 – (1) Başarı notunun belirlenmesinde bağıl değerlendirme sistemi uygulanır. Ancak öğrenci sayısı8’in altında olan sınıflarda bağıl değerlendirme sistemi yerine aşağıdaki tablo değerleri kullanılır. Aşağıdaki tabloda gösterilen harf notları, 100 puan üzerinden not
karşılıkları ve not katsayıları dikkate alınarak belirlenir:
Harf Notu |
Ağırlık Katsayısı |
100 üzerinden eşdeğer puanı |
AA |
4.00 |
90-100 |
BA |
3.50 |
85-89 |
BB |
3.00 |
80-84 |
CB |
2.50 |
75-79 |
CC |
2.00 |
70-74 |
DC |
1.50 |
65-69 |
DD |
1.00 |
60-64 |
FD |
0.50 |
50-59 |
FF |
0.00 |
0-49 |
- Bir dersten başarı notu olarak AA, BA, BB, CB ve CC alan öğrenciler o dersi başarmış sayılır.
- Bir dersten DC veya DD notu alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. (2) Bu harf notlarının dışında aşağıdaki semboller kullanılır: a) M (Muaf): Senatoca belirlenen derslerden ilgili bölümce uygulanan muafiyet sınavı sonucunda başarılı olan öğrenciye verilir. b) G (Geçer): Yerel kredisi olmayan derslerin başarılması karşılığı verilir. c) K (Kalır): Yerel kredisi olmayan derslerde başarısız olunması karşılığı verilir.
- S (Süren çalışma): Yarıyıl sonunda tamamlanamayarak uzatma süresi alan bitirme tezi çalışmasına verilir. Uzatma süresi sonunda S notu, harfli başarı notuna dönüştürülür. Bitirme tezine verilen uzatma süresi, en fazla bir sonraki akademik yılın ders kayıt süresi başlangıcına kadar verilebilir. Uzatma süresi sonunda bitirme tezi tamamlanamazsa, dersin öğretim elemanı mevcut çalışmayı değerlendirir ve harfli başarı notunu verir. Bitirme tezinde başarısız olan öğrenci devam eden akademik yılda proje çalışmasını yeniden alır.
- DZ: Derse devam veya ders uygulamalarına ilişkin yükümlülüklerini yerine getiremediği için başarısız olan öğrenciye verilir. (DZ) notu, not ortalaması hesabında (FF) notu işlemi görür.
T (Transfer kredisi): Üniversiteye bağlı birimlere yatay veya dikey geçiş ile kayıt yaptıran, daha önce bir yükseköğretim programında tam zamanlı öğrenci olarak kayıtlı olan ve ÖSYM tarafından yapılan sınav ile kayıt yaptıran öğrencilerin almış oldukları eşdeğer derslere verilir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
- Lise diploması
- ÖSYM tarafından yeterli puanı alıp yerleştirilmiş olmak
- Başka bir Yükseköğrenim kurumunda eşdeğer programa kayıtlı olmamak
- Yatay geçiş ek madde kayıt nedeni (https://www.yok.gov.tr/ogrenci/guz-ve-bahar-donemi-ek-madde-1-uygulama-ilkeleri?utm_source=chatgpt.com ) 5.Yatay geçiş Not ortalaması ile kayıt nedeni (https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=13948&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 )
YABANCI UYRUKLU DERECE ÖĞRENCİLERİ İÇİN
Başvurulara ilişkin açıklamalar ve başvuru tarihleri ÜÜ'nin web sayfasında duyurulur. Başvurular belirlenen tarihler arasında ÜÜ Uluslararası Daire Başkanlığı’na posta yoluyla ya da kişisel olarak yapılır. Aday en fazla 3 bölüm için tercih yapabilir, başvuruda bir tercih formu doldurulur.
Yerleştirmede ulusal ve uluslararası sınavları ve bu sınavlarda alınan asgari puanlar esas alınır.
Lise bitirme sınavı statüsünde olan sınavların (Abitur, International Baccalaureate, GCE, Tawjihi vb.) sonuçlarının geçerliliği süresizdir.
Ancak üniversite giriş sınavı statüsünde olan sınavların (SAT, TCS vb.) geçerlilik süreleri iki yıl ile sınırlıdır.
Başvurular, ÜÜ Uluslararası Daire Başkanlığı tarafından değerlendirilir.
DEĞİŞİM ÖĞRENCİLERİ İÇİN
Öğrenci, kendi üniversitesinde tam zamanlı öğrenci olmalıdır.
Öğrencinin üniversitesi ile Üsküdar Üniversitesi arasında ikili anlaşma bulunmalıdır.
Üniversite, öğrenciyi resmi yollarla ilgili değişim programına aday olarak göstermelidir.
Öğrencinin kendi üniversitesi, başvuru evraklarını ÜÜ Uluslararası İlişkiler Ofisine gönderir.
Başvurular, ilgili bölüm ve ÜÜ Uluslararası İlişkiler Ofisi tarafından değerlendirilir.
Yatay geçişler için not ortalaması Resmî Gazete Tarihi: 24.04.2010 Resmî Gazete Sayısı: 27561 uyarınca YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA ÖNLİSANS VE LİSANS DÜZEYİNDEKİ PROGRAMLAR ARASINDA GEÇİŞ, ÇİFT ANADAL, YAN DAL İLE KURUMLAR ARASI KREDİ TRANSFERİ YAPILMASI ESASLARINA İLİŞKİN YÖNETMELİK esas alınarak yapılmaktadır.
https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=13948&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
GÜZ VE BAHAR DÖNEMİ EK MADDE 1 UYGULAMA İLKELERİ
Bu programdan mezun olan öğrenciler, lisansüstü programlarda öğrenim görmek üzere başvuruda bulunabilirler.
Moleküler Biyologlar üniversitelerin, fen, tıp, ziraat, eczacılık ve veterinerlik fakültelerinde, TÜBİTAK gibi resmi kurumlarda ve ilaç endüstrisinde araştırmacı, çeşitli sağlık kuruluşlarının laboratuvarlarında yönetici olarak görev alabilirler. Programdan mezun olacak öğrenciler ilaç, tarım, biyomedikal, biyoteknoloji çalışan birimler, adli tıp merkezleri, moleküler biyoloji, genetik ve mühendislik alanında da iş bulabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
[(*) 2547 sayılı kanunun 44. Maddesinin c fıkrası kapsamında öğrenciler, bir yıl süreli yabancı dil hazırlık sınıfı hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın öğrenim süresi dört yıl olan lisans programlarını azami yedi yıl, öğrenim süresi beş yıl olan lisans programlarını azami sekiz yıl, öğrenim süresi altı yıl olan lisans programlarını azami dokuz yıl içinde tamamlamak zorundadırlar.]
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030009908 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Bachelor of Science in Molecular Biology and Genetics | |||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Uskudar University | |||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | http://www.uskudar.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | Academic | |||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. | ||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Biology | |||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO 08 2131.09 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 243 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | It is a higher education program that covers an eight-semester program based on secondary school qualifications and provides education for a specific learning area or profession. It aims to train graduates who know and apply the basic concepts of their profession at the undergraduate level, especially in the fields of Molecular Biology, Genetics, Biotechnology and Neurobiology within Life Sciences, and who can transfer to higher degree programs if necessary. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | Education and training are provided in formal, open or distance learning formats. •Classes •Molecular Biology and Genetics Laboratory •Basic Biology and Microscope Laboratory •Chemistry Laboratory •Physics Laboratory •Cell Culture Laboratory •Transgenic Cell Technologies and Epigenetics Application and Research Laboratory •Experimental Animals Laboratory | |||||||||||||||||||||||||||||||
Description | 1. Possesses advanced theoretical and practical knowledge in the field and can critically question the theories and principles related to the field. 2. Has advanced and innovative expertise in solving complex and unpredictable problems related to the field. 3. Analyzes data related to field-specific problems and develops evidence-based solutions. 4. Manages complex professional and technical studies related to his/her field, takes responsibility as a team member in solving problems that may arise in practice, determines the professional development needs of team members. 5. Evaluates the knowledge and skills he/she has in his/her field with a critical approach, determines his/her learning needs and has a lifelong learning approach to meet these needs. 6. Communicates effectively in written and spoken form in his/her native language and uses a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level. 7. Uses information technologies specific to his/her field at least at the advanced level of the European Computer User License. 8. Shares his/her thoughts and solution suggestions for problems in his/her field with expert or non-expert groups in writing or verbally by supporting them with quantitative and qualitative data. 9. Acts in accordance with scientific, social and ethical principles and values in the stages of collecting, analyzing and announcing the results of data related to his/her field. 10. Organizes and implements projects and events in cooperation with other professional groups for the social environment in which he/she lives with the awareness of social responsibility. 11. Takes responsibility for raising awareness in society on fundamental human rights, cultural and universal values, social justice and environmental issues. 12. Has the attitudes and behaviors necessary for a healthy life. 13. Organizes his/her social relations by adopting the values that his/her country has and that the society he/she lives in respects. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies |
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | ARTICLE 40 - (1) The relative evaluation system is applied in determining the success grade. However, in classes with less than 8 students, the following table values are used instead of the relative evaluation system. The letter grades shown in the table below are grades out of 100 points. equivalents and grade coefficients are taken into consideration:
T (Transfer credit): It is given to the equivalent courses taken by the students who enrolled in the units affiliated to the university with horizontal or vertical transfer, who were previously enrolled as full-time students in a higher education program and who enrolled with the exam conducted by ÖSYM. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions. • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. • YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Curriculum: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council. 2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions. 4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared by YÖKAK regarding the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | 1. High school diploma 2. To be placed by ÖSYM with a sufficient score 3. Not being enrolled in an equivalent program at another higher education institution 4. Internal transfer additional item registration reason (https://www.yok.gov.tr/ogrenci/guz-ve-bahar-donemi-ek-madde-1-uygulama-ilkeleri?utm_source=chatgpt.com ) 5. Internal transfer GPA registration reason (https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=13948&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 ) FOR FOREIGN DEGREE STUDENTS Explanations regarding the applications and application dates are announced on the web page of UU. Applications are made by mail or in person to the International Department of UU between the specified dates. The candidate can make a preference for a maximum of 3 departments, and a preference form is filled in the application. Placement is based on national and international exams and the minimum scores obtained in these exams. The validity of the results of high school graduation exams (Abitur, International Baccalaureate, GCE, Tawjihi etc.) is indefinite. However, the validity period of university entrance exams (SAT, TCS, etc.) is limited to two years. Applications are evaluated by the International Department of the University FOR EXCHANGE STUDENTS The student must be a full-time student at their home university. There must be a bilateral agreement between the student's university and Üsküdar University. The university must officially nominate the student as a candidate for the relevant exchange program. The student's home university sends the application documents to the UU International Relations Office. Applications are evaluated by the relevant department and the International Relations Office. Grade point average requirements for transfer applications are based on the “Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions” published in the Official Gazette dated April 24, 2010 and numbered 27561. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=13948&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 Implementation Principles of Additional Article 1 for Fall and Spring Semesters | |||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | -Students who successfully complete all courses specified in the department curriculum (243 ECTS) in 8 semesters; - Successful students who have successfully completed all courses in the curriculum of the program they are registered in, their graduation thesis and internship, and have a general weighted grade point average of at least 2.00 out of 4.00 are eligible to receive a diploma. - Students are required to attend classes and practicals, laboratory work and exams. Student attendance is monitored by the relevant faculty member or staff. - Students who attend 70% of theoretical courses and 80% of practicals are eligible to take the final exam. - Students who do not show sufficient participation for any reason cannot take the end-of-term exam. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Students who graduate from this program can apply to study in postgraduate programs. Molecular Biologists can work as researchers in universities, science, medicine, agriculture, pharmacy and veterinary faculties, official institutions such as TÜBİTAK and in the pharmaceutical industry, and as managers in laboratories of various health institutions. Students who graduate from the program can also find jobs in medicine, agriculture, biomedical, biotechnology units, forensic medicine centers, molecular biology, genetics and engineering. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board [(*) Within the scope of Article 44, paragraph c of Law No. 2547, students must complete four-year undergraduate programs in a maximum of seven years, five-year undergraduate programs in a maximum of eight years, and six-year undergraduate programs in a maximum of nine years, starting from the semester in which the courses related to the program they are registered for are given, excluding the one-year foreign language preparatory class.] | |||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address |
TR0030009908
ISCO 08
2131.09
ISCO 08
2131.09
It is a higher education program that covers an eight-semester program based on secondary school qualifications and provides education for a specific learning area or profession.
It aims to train graduates who know and apply the basic concepts of their profession at the undergraduate level, especially in the fields of Molecular Biology, Genetics, Biotechnology and Neurobiology within Life Sciences, and who can transfer to higher degree programs if necessary.
Education and training are provided in formal, open or distance learning formats.
•Classes
•Molecular Biology and Genetics Laboratory
•Basic Biology and Microscope Laboratory
•Chemistry Laboratory
•Physics Laboratory
•Cell Culture Laboratory
•Transgenic Cell Technologies and Epigenetics Application and Research Laboratory
•Experimental Animals Laboratory
1. Possesses advanced theoretical and practical knowledge in the field and can critically question the theories and principles related to the field.
2. Has advanced and innovative expertise in solving complex and unpredictable problems related to the field.
3. Analyzes data related to field-specific problems and develops evidence-based solutions.
4. Manages complex professional and technical studies related to his/her field, takes responsibility as a team member in solving problems that may arise in practice, determines the professional development needs of team members.
5. Evaluates the knowledge and skills he/she has in his/her field with a critical approach, determines his/her learning needs and has a lifelong learning approach to meet these needs.
6. Communicates effectively in written and spoken form in his/her native language and uses a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
7. Uses information technologies specific to his/her field at least at the advanced level of the European Computer User License.
8. Shares his/her thoughts and solution suggestions for problems in his/her field with expert or non-expert groups in writing or verbally by supporting them with quantitative and qualitative data.
9. Acts in accordance with scientific, social and ethical principles and values in the stages of collecting, analyzing and announcing the results of data related to his/her field.
10. Organizes and implements projects and events in cooperation with other professional groups for the social environment in which he/she lives with the awareness of social responsibility.
11. Takes responsibility for raising awareness in society on fundamental human rights, cultural and universal values, social justice and environmental issues.
12. Has the attitudes and behaviors necessary for a healthy life.
13. Organizes his/her social relations by adopting the values that his/her country has and that the society he/she lives in respects.
- Literacy competence
- Multilingual competence
- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
- Digital competence
- Personal, social and learning to learn competence
- Citizenship competence
- Entrepreneurship competence
- Cultural awareness and expressive competence
ARTICLE 40 - (1) The relative evaluation system is applied in determining the success grade. However, in classes with less than 8 students, the following table values are used instead of the relative evaluation system. The letter grades shown in the table below are grades out of 100 points.
equivalents and grade coefficients are taken into consideration:
Letter Grade |
Weight Coefficient |
Equivalent score out of 100 |
AA |
4.00 |
90-100 |
BA |
3.50 |
85-89 |
BB |
3.00 |
80-84 |
CB |
2.50 |
75-79 |
CC |
2.00 |
70-74 |
DC |
1.50 |
65-69 |
DD |
1.00 |
60-64 |
FD |
0.50 |
50-59 |
FF |
0.00 |
0-49 |
- Students who receive AA, BA, BB, CB and CC grades for a course are considered to have succeeded in that course.
- Students who receive DC or DD grades for a course are considered to have succeeded in that course. (2) In addition to these letter grades, the following symbols are used: a) M (Exempt): It is given to the student who succeeds in the exemption exam administered by the relevant department from the courses determined by the Senate. b) G (Pass): It is given for success in courses without local credit. c) K (Fail): It is given for failing in courses that do not have local credit.
- S (Continuing Study): It is given to the graduation thesis that cannot be completed at the end of the semester and receives an extension period. At the end of the extension period, the grade S is converted into a letter grade. The extension period given to the graduation thesis can be given until the beginning of the course registration period of the next academic year at most. If the dissertation cannot be completed at the end of the extension period, the instructor of the course evaluates the current work and assigns a letter grade. The student who fails in the graduation thesis retakes the project work in the following academic year.
- DZ: (DZ) grade is given to the student who fails to fulfill his/her obligations regarding course attendance or course practices. (DZ) grade is treated as (FF) grade in the grade point average calculation.
T (Transfer credit): It is given to the equivalent courses taken by the students who enrolled in the units affiliated to the university with horizontal or vertical transfer, who were previously enrolled as full-time students in a higher education program and who enrolled with the exam conducted by ÖSYM.
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.
• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
• YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council.
2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared by YÖKAK regarding the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.
1. High school diploma
2. To be placed by ÖSYM with a sufficient score
3. Not being enrolled in an equivalent program at another higher education institution
4. Internal transfer additional item registration reason (https://www.yok.gov.tr/ogrenci/guz-ve-bahar-donemi-ek-madde-1-uygulama-ilkeleri?utm_source=chatgpt.com )
5. Internal transfer GPA registration reason (https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=13948&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 )
FOR FOREIGN DEGREE STUDENTS
Explanations regarding the applications and application dates are announced on the web page of UU. Applications are made by mail or in person to the International Department of UU between the specified dates. The candidate can make a preference for a maximum of 3 departments, and a preference form is filled in the application.
Placement is based on national and international exams and the minimum scores obtained in these exams.
The validity of the results of high school graduation exams (Abitur, International Baccalaureate, GCE, Tawjihi etc.) is indefinite.
However, the validity period of university entrance exams (SAT, TCS, etc.) is limited to two years.
Applications are evaluated by the International Department of the University
FOR EXCHANGE STUDENTS
The student must be a full-time student at their home university.
There must be a bilateral agreement between the student's university and Üsküdar University.
The university must officially nominate the student as a candidate for the relevant exchange program.
The student's home university sends the application documents to the UU International Relations Office.
Applications are evaluated by the relevant department and the International Relations Office.
Grade point average requirements for transfer applications are based on the “Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions” published in the Official Gazette dated April 24, 2010 and numbered 27561.
https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=13948&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
Implementation Principles of Additional Article 1 for Fall and Spring Semesters
Students who graduate from this program can apply to study in postgraduate programs.
Molecular Biologists can work as researchers in universities, science, medicine, agriculture, pharmacy and veterinary faculties, official institutions such as TÜBİTAK and in the pharmaceutical industry, and as managers in laboratories of various health institutions. Students who graduate from the program can also find jobs in medicine, agriculture, biomedical, biotechnology units, forensic medicine centers, molecular biology, genetics and engineering.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
[(*) Within the scope of Article 44, paragraph c of Law No. 2547, students must complete four-year undergraduate programs in a maximum of seven years, five-year undergraduate programs in a maximum of eight years, and six-year undergraduate programs in a maximum of nine years, starting from the semester in which the courses related to the program they are registered for are given, excluding the one-year foreign language preparatory class.]
Qualification is continuous