Yeterlilik Kodu | TR0030018219 | |
Yeterlilik Adı | Muhasebe ve Vergi Uygulamaları (Ergani MYO) Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Dicle Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Dicle Üniversitesi Rektörlüğü Kıtılbıl Mah. Kampüs 21280 Sur/ DİYARBAKIR | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.dicle.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Muhasebe ve vergilendirme | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08
| |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak yılda iki dönem olmak üzere iki yıllık bir programı kapsayan, nitelikli insan gücü yetiştirmeyi amaçlayan ve müfredatın en az %40'ı uygulamalı eğitime dayalı olan ve lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, SMMM büroları ile ticari, hizmet ve sınaî işletmelerin muhasebe bürolarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır. Ara sınav notunun %40’ı ve final sınavı notunun %60’ı değerlendirilerek geçme notu hesaplanır. Dönem sonunda 100 üzerinden 60 puana sahip öğrencilerimiz eğer final sınavından 60 barajını aşmışsa ilgili dersten başarılı kabul edilir. Öğrencilerin derslerdeki başarılarının değerlendirilmesinde uygulama, ödev, sunum ve öğrencilerin sınıf içi çalışmaları da dikkate alınır. Bu araçların hangisinin/hangilerinin kullanılacağı dersin öğrenim çıktısı dikkate alınarak belirlenir. Başarı notları ve ağırlık katsayıları aşağıdaki gibidir. Başarı Notu (Sayıyla) Başarı Harf Notu Ağırlık Katsayısı Anlamı 90-100 AA 4,00 Geçer 85-89 BA 3,50 Geçer 75-84 BB 3,00 Geçer 70-74 CB 2,50 Geçer 60-69 CC 2,00 Geçer 0-59 DC 1,50 Geçmez | |
Kalite Güvencesi | ükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; · YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. · YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. · YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | 1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak. 2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak. 3. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarında özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programlar için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak. | |
Başarma Şartları | Öğrenciler Muhasebe ve Vergi Uygulamaları programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü, genel ağırlıklı not ortalamasının 100 üzerinden en az 60 olması başarıyla tamamlamak ve 30 iş günü stajını tamamlaması halinde mezun olma hakkı kazanır. programından ön lisans derecesi elde edebilmek için | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Program mezunları, başta Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavir (SMMM) ile Yeminli Mali Müşavir (YMM) bürolarında yardımcı eleman olarak çalışabildikleri gibi, dikey geçiş yapmak suretiyle dört yıllık lisans eğitimlerini tamamlamaları halinde gerekli yasal koşulları da karşıladıkları takdirde; SMMM belgesini alarak kendi muhasebe ofislerini açabilirler, Bağımsız Denetim Kuruluşlarında çalışabilir ve sınav/eğitimlerde başarılı olmaları halinde Bağımsız Denetçi olabilirler, Vergi Müfettişi, SGK Müfettişi ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarında görev alabilirler. Mezunlarımız, ayrıca kamu veya özel sektöre ait işletmelerin muhasebe bölümlerinde, maliye ve vergi dairelerinde de görev alabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030018219
ISCO 08
ISCO 08
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak yılda iki dönem olmak üzere iki yıllık bir programı kapsayan, nitelikli insan gücü yetiştirmeyi amaçlayan ve müfredatın en az %40'ı uygulamalı eğitime dayalı olan ve lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden bir yükseköğretim programıdır.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, SMMM büroları ile ticari, hizmet ve sınaî işletmelerin muhasebe bürolarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Varlık ve kaynak unsurlarını kavrayarak, bilanço düzenleme yeterliliğini kazanır.
- Gelir, gider ve maliyet unsurlarını kavrayarak, gelir tablosu düzenleme yeterliliğini kazanır
- Muhasebe tekniğini kullanarak, yevmiye ve büyük defter kayıtlarını düzenleyebilmek, vergi ve yasal yükümlülüklere göre dönem sonu işlemlerini gerçekleştirebilir.
- Ticaret, üretim ve hizmet işletmelerinde bilgisayar teknolojilerini kullanır.
- Tekdüzen Muhasebe Sistemi ve vergi düzenlemeleri çerçevesinde muhasebe uygulamalarını gerçekleştirebilir.
- Farklı sektörlerdeki işletmelerin ( banka, sigorta ve inşaat işletmeleri gibi) muhasebe uygulamaları ve ilgili yasal düzenlemeleri izleyebilme yeteneğine sahip olur.
- Muhasebe ilke ve standartlarındaki muhasebe uygulamalarını yönlendiren düzenlemeleri izleyebilme yeteneğine sahip olur.
- İşletmelerde e- ticaret, pazarlama, finansman faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi için gerekli teorik bilgiye sahip olur.
- Bilanço ve gelir tablolarını analiz etme ve yorumlama yeterliliğine sahip olur.
- Mali tablolardaki bilgilerin doğru ve samimi olması için yapılan denetim faaliyetlerinde görev alma yeterliliğini kazanır.
- Öz Kaynak ve yabancı kaynak temini için kullanılan finansal araçların (menkul kıymetlerin) kavranması ve kaynak maliyetlerinin hesaplanması becerisine sahip olur.
- Şirket türleri, kuruluşu, sermaye artırımı, azaltımı, kâr dağıtımı ve tasfiye işlemlerine ilişkin yasal mevzuatı takip edebilir ve ilgili muhasebe kayıtlarını düzenleyebilir.
- Piyasanın ihtiyaç duyduğu nitelikli elemanlarda aranan mesleki etik değerlere sahip, yazılı ve sözlü iletişimde Türk dilini etkin kullanabilen; alanıyla ilgili uluslararası yazışmaları yapabilecek mesleki yabancı dil bilgisine sahip olur.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır. Ara sınav notunun %40’ı ve final sınavı notunun %60’ı değerlendirilerek geçme notu hesaplanır. Dönem sonunda 100 üzerinden 60 puana sahip öğrencilerimiz eğer final sınavından 60 barajını aşmışsa ilgili dersten başarılı kabul edilir.
Öğrencilerin derslerdeki başarılarının değerlendirilmesinde uygulama, ödev, sunum ve öğrencilerin sınıf içi çalışmaları da dikkate alınır. Bu araçların hangisinin/hangilerinin kullanılacağı dersin öğrenim çıktısı dikkate alınarak belirlenir.
Başarı notları ve ağırlık katsayıları aşağıdaki gibidir.
Başarı Notu (Sayıyla) Başarı Harf Notu Ağırlık Katsayısı Anlamı
90-100 AA 4,00 Geçer
85-89 BA 3,50 Geçer
75-84 BB 3,00 Geçer
70-74 CB 2,50 Geçer
60-69 CC 2,00 Geçer
0-59 DC 1,50 Geçmez
ükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan
yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme
Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim
kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla
yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.
3. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarında özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programlar için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.
Program mezunları, başta Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavir (SMMM) ile Yeminli Mali Müşavir (YMM) bürolarında yardımcı eleman olarak çalışabildikleri gibi, dikey geçiş yapmak suretiyle dört yıllık lisans eğitimlerini tamamlamaları halinde gerekli yasal koşulları da karşıladıkları takdirde; SMMM belgesini alarak kendi muhasebe ofislerini açabilirler, Bağımsız Denetim Kuruluşlarında çalışabilir ve sınav/eğitimlerde başarılı olmaları halinde Bağımsız Denetçi olabilirler, Vergi Müfettişi, SGK Müfettişi ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarında görev alabilirler. Mezunlarımız, ayrıca kamu veya özel sektöre ait işletmelerin muhasebe bölümlerinde, maliye ve vergi dairelerinde de görev alabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030018219 | |
Qualification Title | Associate's Degree in Accounting and Tax Applications | |
Awarding Body | Dicle University | |
Awarding Body Contact | Dicle University Rectorate Kıtılbıl Mah. Campus 21280 Sur/ DIYARBAKIR | |
Awarding Body Url | http://www.dicle.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Accounting and taxation | |
National Occupation Classification |
ISCO:08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | It is a higher education program that covers a two-year program, two semesters per year, based on secondary education qualifications, aims to train qualified manpower, and at least 40% of the curriculum is based on practical training, and constitutes the first stage of undergraduate education. | |
Learning Environments | Education and training are provided in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided as internships or workplace training in accounting offices and workplaces of SMMM (Certified Public Accountant) offices and commercial, service and industrial enterprises. | |
Description |
| |
Key Competencies | Key competencies that will be required to successfully complete the program are:
| |
Further Info | Measurement and evaluation methods; types of exams and their contribution to course success grades are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these matters. Different methods such as homework, projects, practice, midterm and final exams are used in measurement and evaluation. Letter and/or number-based grading systems are used to evaluate student success. The passing grade is calculated by evaluating 40% of the midterm exam grade and 60% of the final exam grade. At the end of the semester, students who have 60 points out of 100 are considered successful in the relevant course if they pass the 60 threshold in the final exam. In evaluating students' success in courses, practice, homework, presentations and in-class work are also taken into account. Which of these tools will be used is determined by taking into account the learning outcome of the course. Succes grdaes and weight coefficients are as follows: Succes Grade Succes Letter Weight (in numbers) Grade Coefficient Meaning 90-100 AA 4,00 Passes 85-89 BA 3,50 Passes 75-84 BB 3,00 Passes 70-74 CB 2,50 Passes 60-69 CC 2,00 Passes 0-59 DC 1,50 Fails | |
Quality Assurance | For the supervision of higher education programs; • YÖK is responsible for the planning, regulation, publication and supervision of education, training and other information in the regulation of higher education. • According to the framework distributed by YÖK, "University Monitoring and Evaluation Reports" for the higher education unit offered are published every year. Reports prepared according to these reports, containing good and quality evaluations for higher education institutions, are also shared with the public by YÖK. Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curriculum: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK. 2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives an associate degree. 4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation. | |
Access Requirements | 1. Having graduated from secondary education institutions or from secondary education institutions of foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and having met the conditions for admission to associate degree programs of higher education institutions. 2. To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central exam conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK. 3. To have received sufficient points as a result of the central examination conducted by ÖSYM for programs that accept students with special talent examination in higher education institutions, the procedures and principles of which are determined by YÖK, and to have passed the special talent examination. | |
Conditions for Success | Student should achieve all compulsory and elective courses (total 120 ETCS) that must taken by them and is required to have Cumulative Grade Point Average (CGPA) of at least 60/100. In additon to accomplish the program successfully, must accomplish compulsory vocational internship that takes totally 30 working days. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the program can work as assistants in the offices of Certified Public Accountants (CPA), and if they complete their four-year undergraduate education by making a vertical transfer and meet the necessary legal conditions, they can open their own accounting offices by obtaining the CPA certificate, work in Independent Auditing Institutions and become Independent Auditors if they are successful in the exams/trainings, and work as Tax Inspectors, Social Security Institution Inspectors and other public institutions and organizations. Our graduates can also work in the accounting departments of public or private sector enterprises, and in the finance and tax offices. | |
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | Qualification is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030018219
ISCO:08
ISCO:08
It is a higher education program that covers a two-year program, two semesters per year, based on secondary education qualifications, aims to train qualified manpower, and at least 40% of the curriculum is based on practical training, and constitutes the first stage of undergraduate education.
Education and training are provided in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided as internships or workplace training in accounting offices and workplaces of SMMM (Certified Public Accountant) offices and commercial, service and industrial enterprises.
- Gains the competence to prepare a balance sheet by understanding the elements of assets and resources.
- Gains the ability to prepare an income statement by understanding the elements of income, expense and cost.
- Acquires ability to organize journal and general ledger records using accounting techniques and to perform period-end transactions according to tax and legal liabilities.
- They can carry out accounting applications within the framework of the Uniform Accounting System and tax regulations by using computer technologies in trade, production and service enterprises.
- Gets the ability to monitor the accounting practices and relevant legal regulations of businesses in different sectors (such as banks, insurance and construction businesses).
- Acquires the ability to follow the regulations that guide accounting practices in accounting principles and standards.
- Gains the necessary theoretical knowledge to carry out e-commerce, marketing and financing activities in businesses.
- Acquires the ability to analyze and interpret balance sheets and income statements.
- Gains the competence to take part in audit activities to ensure that the information in the financial statements is accurate and sincere.
- Acquires the ability to understand the financial instruments (securities) used to obtain equity and foreign resources and to calculate resource costs.
- Gains ability to follow the legal regulations regarding company types, establishment, capital increase, decrease, profit distribution and liquidation transactions and to be able to organize the relevant accounting records.
- Obtains professional ethical values sought in qualified personnel needed by the market, gets ability to use the Turkish language effectively in written and verbal communication, and gains professional foreign language knowledge to be able to conduct international correspondence related to the field.
Key competencies that will be required to successfully complete the program are:
- Literacy competence
- Multilingual competence
- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering.
- Digital competence
- Personal, social and learning to learn competence
- Citizenship competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and expression competence
Measurement and evaluation methods; types of exams and their contribution to course success grades are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these matters. Different methods such as homework, projects, practice, midterm and final exams are used in measurement and evaluation.
Letter and/or number-based grading systems are used to evaluate student success. The passing grade is calculated by evaluating 40% of the midterm exam grade and 60% of the final exam grade. At the end of the semester, students who have 60 points out of 100 are considered successful in the relevant course if they pass the 60 threshold in the final exam.
In evaluating students' success in courses, practice, homework, presentations and in-class work are also taken into account. Which of these tools will be used is determined by taking into account the learning outcome of the course.
Succes grdaes and weight coefficients are as follows:
Succes Grade Succes Letter Weight
(in numbers) Grade Coefficient Meaning
90-100 AA 4,00 Passes
85-89 BA 3,50 Passes
75-84 BB 3,00 Passes
70-74 CB 2,50 Passes
60-69 CC 2,00 Passes
0-59 DC 1,50 Fails
For the supervision of higher education programs;
• YÖK is responsible for the planning, regulation, publication and supervision of education, training and other information in the regulation of higher education.
• According to the framework distributed by YÖK, "University Monitoring and Evaluation Reports" for the higher education unit offered are published every year. Reports prepared according to these reports, containing good and quality evaluations for higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.
Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives an associate degree.
4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.
1. Having graduated from secondary education institutions or from secondary education institutions of foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and having met the conditions for admission to associate degree programs of higher education institutions.
2. To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central exam conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.
3. To have received sufficient points as a result of the central examination conducted by ÖSYM for programs that accept students with special talent examination in higher education institutions, the procedures and principles of which are determined by YÖK, and to have passed the special talent examination.
Graduates of the program can work as assistants in the offices of Certified Public Accountants (CPA), and if they complete their four-year undergraduate education by making a vertical transfer and meet the necessary legal conditions, they can open their own accounting offices by obtaining the CPA certificate, work in Independent Auditing Institutions and become Independent Auditors if they are successful in the exams/trainings, and work as Tax Inspectors, Social Security Institution Inspectors and other public institutions and organizations. Our graduates can also work in the accounting departments of public or private sector enterprises, and in the finance and tax offices.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Qualification is valid continuously.