Yeterlilik Kodu | TR0030028465 | |
Yeterlilik Adı | Muhasebe ve Vergi Uygulamaları (İzmir MYO) Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Dokuz Eylül Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Alsancak, No: 144 35210, Cumhuriyet Blv, 35220 Konak | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.deu.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Muhasebe ve vergilendirme | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
0411 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Muhasebe ve vergi uygulamaları konusunda hizmet veren Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavirlik bürolarında, Yeminli Mali Müşavirlik ve Bağımsız Denetim firmalarında, kamu veya özel sektör kuruluşlarının muhasebe ve finans departmanlarında görev alacak, kuramsal ve uygulamalı muhasebe bilgisine sahip olmanın yanı sıra ekonomi, işletme yönetimi, finans, vergi konularına hâkim, muhasebe ile ilgili bilgi teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilen, mesleki etik değerlere sahip muhasebe elemanı yetiştirmek. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler |
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak, Dokuz Eylül Üniversitesi Ön Lisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır. Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri, ilgili öğretim üyesi/öğretim üyeleri tarafından hazırlanan ve bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda tanımlanmıştır. Bağıl değerlendirme sistemine göre bir öğrencinin bir dersten başarı notu, o derse ait yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı düzeyi ve yarıyıl sonu veya bütünleme sınavında aldığı not birlikte değerlendirilerek sınıfın başarı düzeyine göre belirlenir. Bağıl değerlendirme olarak anılacak bu değerlendirme, dersi veren öğretim elemanı tarafından, notların istatistiksel dağılımı ve sınıf ortalaması göz önünde bulundurularak yapılır. Bağıl değerlendirme sonunda her öğrenciye, dersi veren öğretim elemanı tarafından başarı derecesini belirten harflerle ifade edilen başarı notu takdir olarak verilir. Başarı notlarının ifade ettikleri başarı dereceleri ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir: 90-100 4.00 AA 85-89 3.50 BA 80-84 3.00 BB 75-79 2.50 CB 70-74 2.00 CC 65-69 1.50 DC 60-64 1.00 DD 50-59 0.50 FD 49 ve aşağısı 0.00 FF Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD notlarından birisini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Ayrıca; Y (Yetersiz), B (Başarılı), M (Muaf) notları ortalamaya katılmayan notlar ve D (Devamsız), E (Eksik) notları geçici notlar olup, bunlardan; a) D notu derse devam yükümlülüklerini veya ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için sınava girme hakkını elde edemeyen öğrencilere verilir ve not ortalaması hesabında (FF) notu işlemi görür. b) B notu, not ortalamalarına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir. c) Y notu, not ortalamalarına katılmayan derslerden başarı gösteremeyen öğrencilere verilir. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
| |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Asgari 120 AKTS ders kredisini başarmak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Ön lisans diplomasına sahip olanlar, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı ile ilgili lisans programlarına devam edebilirler. | |
Yasal Dayanağı |
1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030028465
0411
0411
Muhasebe ve vergi uygulamaları konusunda hizmet veren Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavirlik bürolarında, Yeminli Mali Müşavirlik ve Bağımsız Denetim firmalarında, kamu veya özel sektör kuruluşlarının muhasebe ve finans departmanlarında görev alacak, kuramsal ve uygulamalı muhasebe bilgisine sahip olmanın yanı sıra ekonomi, işletme yönetimi, finans, vergi konularına hâkim, muhasebe ile ilgili bilgi teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilen, mesleki etik değerlere sahip muhasebe elemanı yetiştirmek.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Muhasebe, finans ve vergi alanında temel kuramsal bilgi ve becerilere sahiptir.
- Ticari hayatta kullanılan defterleri, belgeleri ve bildirimleri elektronik ortamda mevzuata uygun usul ve esaslara göre düzenler.
- Dijitalleşmenin muhasebe uygulamaları üzerindeki etkisini bilir ve alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
- Muhasebe, finans ve vergi konularındaki verileri analiz ederek ekonomi, işletme, hukuk gibi farklı disiplinlerle ilişkilendirir.
- Sürdürülebilir kalkınma yaklaşımında işletmelerin ve muhasebenin rolünü ve kalite yönetim sistemlerinin önemini bilir.
- Türkiye Muhasebe Standartları Kurulu tarafından yayınlanan; Kavramsal Çerçeve, Türkiye Muhasebe Standartları (TMS),Türkiye Finansal Raporlama Standartları (TFRS), yorumlarını bilir ve ihtiyaca uygun şekilde kullanılması konularında beceriler sunar.
- Mesleği ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
- Finansal okuryazarlık yetkinliğine ve bu yetkinliğin işletmelerde değer maksimizasyonu oluşturulmasında oynadığı role ilişkin farkındalığa sahiptir.
- Muhasebe, finansman ve vergi ile ilgili konularda iş ortamında ortaya çıkabilecek sorunları tespit edebilme ve çözme becerisine sahip olur.
- Mesleğin icrası ile ilgili, yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası gelişmeleri kavrar, yorumlar sözlü ve yazılı iletişim kurma becerileri gösterir.
- Analitik düşünme yetkinliği
- Analiz ve yorumlama yetkinliği
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Sosyal sorumluluk ve etik farkındalık yetkinliği
Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak, Dokuz Eylül Üniversitesi Ön Lisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır. Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri, ilgili öğretim üyesi/öğretim üyeleri tarafından hazırlanan ve bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda tanımlanmıştır.
Bağıl değerlendirme sistemine göre bir öğrencinin bir dersten başarı notu, o derse ait yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı düzeyi ve yarıyıl sonu veya bütünleme sınavında aldığı not birlikte değerlendirilerek sınıfın başarı düzeyine göre belirlenir. Bağıl değerlendirme olarak anılacak bu değerlendirme, dersi veren öğretim elemanı tarafından, notların istatistiksel dağılımı ve sınıf ortalaması göz önünde bulundurularak yapılır. Bağıl değerlendirme sonunda her öğrenciye, dersi veren öğretim elemanı tarafından başarı derecesini belirten harflerle ifade edilen başarı notu takdir olarak verilir. Başarı notlarının ifade ettikleri başarı dereceleri ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:
90-100 4.00 AA
85-89 3.50 BA
80-84 3.00 BB
75-79 2.50 CB
70-74 2.00 CC
65-69 1.50 DC
60-64 1.00 DD
50-59 0.50 FD
49 ve aşağısı 0.00 FF
Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD notlarından birisini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.
Ayrıca; Y (Yetersiz), B (Başarılı), M (Muaf) notları ortalamaya katılmayan notlar ve D (Devamsız), E (Eksik) notları geçici notlar olup, bunlardan;
a) D notu derse devam yükümlülüklerini veya ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için sınava girme hakkını elde edemeyen öğrencilere verilir ve not ortalaması hesabında (FF) notu işlemi görür.
b) B notu, not ortalamalarına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.
c) Y notu, not ortalamalarına katılmayan derslerden başarı gösteremeyen öğrencilere verilir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
- Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
- Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
- Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
- Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
- Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
- Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının ön lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
- YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili ön lisans programına yerleştirilmiş olmak.
- YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programları için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.
Ön lisans diplomasına sahip olanlar, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı ile ilgili lisans programlarına devam edebilirler.
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
- Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
- Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030028465 | |
Qualification Title | Accounting and Taxation Applications Associate Degree | |
Awarding Body | Dokuz Eylül University | |
Awarding Body Contact | Alsancak, No: 144 35210, Cumhuriyet Blv, 35220 Konak | |
Awarding Body Url | https://www.deu.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Accounting and taxation | |
National Occupation Classification |
0411 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | It is an associate degree program aimed at training accountants who will work in Certified Public Accountant and Financial Advisory offices providing services in accounting and tax practices, in Certified Public Accounting and Independent Audit firms, or in the accounting and finance departments of public or private sector organizations. In addition to possessing theoretical and practical accounting knowledge, they are expected to be proficient in economics, business management, finance, and tax matters, effectively use information technologies related to accounting, and uphold professional ethical values. | |
Learning Environments | Education and training occur in formal, open, or distance learning formats. Additionally, practical training occurs in laboratories and workshops within higher education institutions or through internships and workplace training in industries and healthcare institutions. | |
Description | 1. Has fundamental theoretical knowledge and skills in accounting, finance, and taxation. 2. Prepares documents and declarations used in commercial life electronically by legal procedures and principles. 3. Understands the impact of digitalization on accounting practices and utilizes the necessary computer software and communication technologies required by the field. 4. Analyzes accounting, finance, and taxation data and correlates it with economics, business, and law disciplines. 5. Recognizes the role of businesses and accounting in sustainable development and understands the importance of quality management systems. 6. Demonstrates skills in understanding and applying the Conceptual Framework, Turkish Accounting Standards, and Turkish Financial Reporting Standards published by the Turkish Accounting Standards Board. 7. Adheres to social, scientific, cultural, and ethical values in collecting, implementing, and disseminating data related to the profession. 8. Has financial literacy competence and awareness of its role in maximizing business value creation. 9. Identifies and solves problems that may arise in the workplace concerning accounting, finance, and taxation. 10.Comprehends and interprets local, regional, national, and international developments related to the practice of the profession and possesses verbal and written communication skills. | |
Key Competencies | The holder has the key qualifications below at maximum capacity: 1. Analytical thinking competence 2. Analysis and interpretation competence 3. Digital competence 4. Personal, social, and learning-to-learn competence 5. Citizenship competence 6. Entrepreneurship competence 7. Cultural awareness and expression competence 8. Social responsibility and ethical awareness competence | |
Further Info | According to the relative evaluation system, a student's success grade in a course is determined according to the success level of the class by evaluating the success level of the semester studies for that course and the grade he received in the final or make-up exam. This evaluation, which will be referred to as relative evaluation, is made by the instructor teaching the course, taking into account the statistical distribution of grades and the class average. At the end of the relative evaluation, each student is given a grade of success, expressed in letters indicating the degree of success, by the instructor teaching the course. The degrees of success and coefficients expressed by the success grades are shown in the table below. 90-100 4.00 AA 85-89 3.50 BA 80-84 3.00 BB 75-79 2.50 CB 70-74 2.00 CC 65-69 1.50 DC 60-64 1.00 DD 50-59 0.50 FD 49 and below 0.00 FF A student who receives one of the AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD grades from a course is deemed to have succeeded that course. Moreover; Y (Unsatisfactory), B (Pass), M (Exempt) grades are grades that are not included in the average, and D (Absentee), E (Incomplete) grades are temporary grades; a) D grade is given to students who do not have the right to take the exam because they do not fulfill their attendance obligations or conditions regarding course practices, and is treated as (FF) grade in the grade point average calculation. b) Grade B is given to students who are successful in courses that are not included in their grade point average. c) Y grade is given to students who fail to succeed in courses that are not included in their grade point average. | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs;
Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Curricula: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. The curricula of the National Core Curricula are approved by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3.Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma. 4.Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. | |
Access Requirements | 1. Having graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and meeting the conditions of admission to the associate degree programs of higher education institutions. 2. Having been placed in the relevant associate degree program of the higher education institution based on the result of the central examination held by the Student Selection and Placement Centre (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK. 3. Achieving a sufficient score in the central examination held by ÖSYM for the programs of higher education institutions that accept students through special talent exams, the procedures and principles determined by YÖK, and has been successful in the special talent examination. | |
Conditions for Success | Having achieved a minimum of 120 ECTS course credits and fulfilling other obligations, if any, determined by the relevant higher education institution. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Those with an associate degree diploma can continue to relevant undergraduate degree programs through the Vertical Transfer Examination (DGS) conducted by the ÖSYM. | |
Legal Basis |
1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board. | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid. | |
Url | Open Address |
TR0030028465
0411
0411
It is an associate degree program aimed at training accountants who will work in Certified Public Accountant and Financial Advisory offices providing services in accounting and tax practices, in Certified Public Accounting and Independent Audit firms, or in the accounting and finance departments of public or private sector organizations. In addition to possessing theoretical and practical accounting knowledge, they are expected to be proficient in economics, business management, finance, and tax matters, effectively use information technologies related to accounting, and uphold professional ethical values.
Education and training occur in formal, open, or distance learning formats. Additionally, practical training occurs in laboratories and workshops within higher education institutions or through internships and workplace training in industries and healthcare institutions.
1. Has fundamental theoretical knowledge and skills in accounting, finance, and taxation.
2. Prepares documents and declarations used in commercial life electronically by legal procedures and principles.
3. Understands the impact of digitalization on accounting practices and utilizes the necessary computer software and communication technologies required by the field.
4. Analyzes accounting, finance, and taxation data and correlates it with economics, business, and law disciplines.
5. Recognizes the role of businesses and accounting in sustainable development and understands the importance of quality management systems.
6. Demonstrates skills in understanding and applying the Conceptual Framework, Turkish Accounting Standards, and Turkish Financial Reporting Standards published by the Turkish Accounting Standards Board.
7. Adheres to social, scientific, cultural, and ethical values in collecting, implementing, and disseminating data related to the profession.
8. Has financial literacy competence and awareness of its role in maximizing business value creation.
9. Identifies and solves problems that may arise in the workplace concerning accounting, finance, and taxation.
10.Comprehends and interprets local, regional, national, and international developments related to the practice of the profession and possesses verbal and written communication skills.
The holder has the key qualifications below at maximum capacity:
1. Analytical thinking competence
2. Analysis and interpretation competence
3. Digital competence
4. Personal, social, and learning-to-learn competence
5. Citizenship competence
6. Entrepreneurship competence
7. Cultural awareness and expression competence
8. Social responsibility and ethical awareness competence
According to the relative evaluation system, a student's success grade in a course is determined according to the success level of the class by evaluating the success level of the semester studies for that course and the grade he received in the final or make-up exam. This evaluation, which will be referred to as relative evaluation, is made by the instructor teaching the course, taking into account the statistical distribution of grades and the class average. At the end of the relative evaluation, each student is given a grade of success, expressed in letters indicating the degree of success, by the instructor teaching the course. The degrees of success and coefficients expressed by the success grades are shown in the table below.
90-100 4.00 AA
85-89 3.50 BA
80-84 3.00 BB
75-79 2.50 CB
70-74 2.00 CC
65-69 1.50 DC
60-64 1.00 DD
50-59 0.50 FD
49 and below 0.00 FF
A student who receives one of the AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD grades from a course is deemed to have succeeded that course.
Moreover; Y (Unsatisfactory), B (Pass), M (Exempt) grades are grades that are not included in the average, and D (Absentee), E (Incomplete) grades are temporary grades;
a) D grade is given to students who do not have the right to take the exam because they do not fulfill their attendance obligations or conditions regarding course practices, and is treated as (FF) grade in the grade point average calculation.
b) Grade B is given to students who are successful in courses that are not included in their grade point average.
c) Y grade is given to students who fail to succeed in courses that are not included in their grade point average.
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
- “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- Every year, YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curricula:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. The curricula of the National Core Curricula are approved by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3.Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.
4.Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
1. Having graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and meeting the conditions of admission to the associate degree programs of higher education institutions.
2. Having been placed in the relevant associate degree program of the higher education institution based on the result of the central examination held by the Student Selection and Placement Centre (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.
3. Achieving a sufficient score in the central examination held by ÖSYM for the programs of higher education institutions that accept students through special talent exams, the procedures and principles determined by YÖK, and has been successful in the special talent examination.
Those with an associate degree diploma can continue to relevant undergraduate degree programs through the Vertical Transfer Examination (DGS) conducted by the ÖSYM.
- Higher Education Law No. 2547
- Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
- Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
- Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board.
The qualification is valid.