Yeterlilik Kodu | TR0030219473 | |
Yeterlilik Adı | Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Mardin Artuklu Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Nur Mh Diyarbakır Yolu Yenişehir Yerleşkesi, 47200 Artuklu/Mardin | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.artuklu.edu.tr | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Muhasebe ve vergilendirme | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak yılda iki veya üç dönem olmak üzere iki yıllık bir programı kapsayan, nitelikli insan gücü yetiştirmeyi amaçlayan ve müfredatın en az %40'ı uygulamalı eğitime dayalı olan ve lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | Öğrenciler, Lise Diploması ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Merkezi Yerleştirme Sınavı sonucuna göre kayıt hakkı kazanmaktadırlar. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. | |
Başarma Şartları | Yasal süre içinde mezuniyet için gerekli tüm dersleri almak ve bu derslerden başarılı olmak koşulu ile devam etmekte olduğu programı en az 60 Genel Not Ortalaması (GNO) ile tamamlamak ve toplam 30 işgünü stajını tamamlamış olmaktır. Öğrenci başarısız olduğu derslerden belirli bir kısmını Yaz Okulu kapsamında da alabilir. Zorunlu stajı bitirmiş olmak, dört yarıyıl toplamında en az 120 AKTS dersi devam koşulunu yerine getirerek almış olmakla beraber her ders için yönetmelikte belirtilen başarı şartını sağlamış olmak ve en az 2,25 diploma notu elde etmek. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Muhasebe ve Vergi Uygulamaları programından mezun olan öğrenciler, mali müşavirlik bürolarında, dış ticaret ve finans kuruluşlarının ilgili bölümleri ile ticarî işletmelerin muhasebe servislerinde çalışabilirler. Ayrıca kamu kuruluşlarının mali işlerle ilgili birimlerinde istihdam edilebilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030219473
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak yılda iki veya üç dönem olmak üzere iki yıllık bir programı kapsayan, nitelikli insan gücü yetiştirmeyi amaçlayan ve müfredatın en az %40'ı uygulamalı eğitime dayalı olan ve lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden bir yükseköğretim programıdır.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Hukuk, muhasebe, temel işletmecilik, yönetim ve alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak
- Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek.
- Alanı ile ilgili mesleki ortam ve araçları kullanarak tasarım yapabilmek, plan ve proje gerçekleştirme becerisine sahip olmak.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak.
- Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak.
- Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak.
- İş hukuku ve iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak.
- Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak
- Ana dili dışında bir yabancı dili (ingilizce-Arapça-Kürtçe) orta seviyede bilir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade
- Programda ara sınav(lar), ödev(ler), proje(ler), uygulama(lar) ve final sınavı gibi çok çeşitli değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır.
- Değerlendirme yöntemi yazılı sınav(lar), doğru-yanlış test(ler), kısa cevaplı test(ler), eşleştirmeli test(ler), sözlü sınav(lar), ödev(ler), proje(ler), tasarım(lar), portfolyo, performans görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) içerebilir.
- Yasal süre içinde mezuniyet için gerekli tüm dersleri almak ve bu derslerden başarılı olmak koşulu ile devam etmekte olduğu programı en az 60 Genel Not Ortalaması (GNO) ile tamamlamak ve toplam 30 işgünü stajını tamamlamış olmaktır.
- Öğrenci başarısız olduğu derslerden belirli bir kısmını Yaz Okulu kapsamında da alabilir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Öğrenciler, Lise Diploması ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Merkezi Yerleştirme Sınavı sonucuna göre kayıt hakkı kazanmaktadırlar. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir.
Muhasebe ve Vergi Uygulamaları programından mezun olan öğrenciler, mali müşavirlik bürolarında, dış ticaret ve finans kuruluşlarının ilgili bölümleri ile ticarî işletmelerin muhasebe servislerinde çalışabilirler. Ayrıca kamu kuruluşlarının mali işlerle ilgili birimlerinde istihdam edilebilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030219473 | |
Qualification Title | Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Associate | |
Awarding Body | Mardin Artuklu University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | www.artuklu.edu.tr | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Accounting and taxation | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | To be skilled and have information about a field which is supported with application equipments and courses upper level of secondary education and to show to be equipped with the basic concepts of accounting To define and to gather needed data to solve problems of accounting that is completely defined, to denote to have access to requisite theoretic information, handcraft and ideational skill on practical applications for the companies To be able to communicate with colleagues, superiors and people and groups which he gives service, in applications concerning accounting To denote to learn independently in fields concerning accounting and to be able to perform that had been learnt To denote that determine contingency problems and gain ability for solution seeking To evaluate and control the performances of the staff working in his responsibility objectively To have the sufficient knowledge of foreign language in the field of accounting To be able to use office software, internet technology in conjunction with knowledge of computer usage in the field of accounting To possess knowledge and awareness about social responsibility, professional ethics and social security rights in the field of accounting To possess knowledge and awareness about workplace safety and environmental protection in the field of accounting have known a foreign language (English-Arabic-Kurdish) intermediate level. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | The students are subjected to various evaluation methods such as exam(s), homework, project(s), practice(s) and final exam. The evaluation methods include: written exam(s), true-false test(s), short-answered test(s), multiple-choice test(s), oral exam(s), homework, project(s), designs(s), portfolio, and performance duties (application/laboratory/workshop/field work/seminar/presentation/term paper/dissertation). Within the legal period required for graduation to take all the courses and these courses to be successful provided that the program continues at least 60 Cumulative Grade Point Average (GPA) with a total of 30 working days to complete the internship is to be completed. A certain portion of students have failed courses in summer school can also receive coverage. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students, High School Diploma and Student Selection and Placement Center Placement Exam results by the Center are eligible according to the records. Domestic or foreign equivalent in education started in the program can apply for a student transfer. | |
Conditions for Success | Within the legal period required for graduation to take all the courses and these courses to be successful provided that the program continues at least 60 Cumulative Grade Point Average (GPA) with a total of 30 working days to complete the internship is to be completed. A certain portion of students have failed courses in summer school can also receive coverage. Within the legal period required for graduation to take all the courses and these courses to be successful provided that the program continues at least 2.25 Cumulative Grade Point Average (GPA) with a total of 30 working days to complete the internship is to be completed. A certain portion of students have failed courses in summer school can also receive coverage. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Accounting and Taxation Students who have graduated from the program, a financial advisor offices, commercial enterprises with foreign trade accounting services and financial institutions can work in the relevant sections. It also can be employed in the relevant units of the financial affairs of public institutions | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030219473
To be skilled and have information about a field which is supported with application equipments and courses upper level of secondary education and to show to be equipped with the basic concepts of accounting To define and to gather needed data to solve problems of accounting that is completely defined, to denote to have access to requisite theoretic information, handcraft and ideational skill on practical applications for the companies To be able to communicate with colleagues, superiors and people and groups which he gives service, in applications concerning accounting To denote to learn independently in fields concerning accounting and to be able to perform that had been learnt To denote that determine contingency problems and gain ability for solution seeking To evaluate and control the performances of the staff working in his responsibility objectively To have the sufficient knowledge of foreign language in the field of accounting To be able to use office software, internet technology in conjunction with knowledge of computer usage in the field of accounting To possess knowledge and awareness about social responsibility, professional ethics and social security rights in the field of accounting To possess knowledge and awareness about workplace safety and environmental protection in the field of accounting have known a foreign language (English-Arabic-Kurdish) intermediate level.
The students are subjected to various evaluation methods such as exam(s), homework, project(s), practice(s) and final exam. The evaluation methods include: written exam(s), true-false test(s), short-answered test(s), multiple-choice test(s), oral exam(s), homework, project(s), designs(s), portfolio, and performance duties (application/laboratory/workshop/field work/seminar/presentation/term paper/dissertation). Within the legal period required for graduation to take all the courses and these courses to be successful provided that the program continues at least 60 Cumulative Grade Point Average (GPA) with a total of 30 working days to complete the internship is to be completed. A certain portion of students have failed courses in summer school can also receive coverage.
Students, High School Diploma and Student Selection and Placement Center Placement Exam results by the Center are eligible according to the records. Domestic or foreign equivalent in education started in the program can apply for a student transfer.
Accounting and Taxation Students who have graduated from the program, a financial advisor offices, commercial enterprises with foreign trade accounting services and financial institutions can work in the relevant sections. It also can be employed in the relevant units of the financial affairs of public institutions
Qualification is continuous