Yeterlilik Kodu | TR0030012275 | |
Yeterlilik Adı | Müzik Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Rektörlüğü, Yalnızbağ Yerleşkesi, 24002 / ERZİNCAN | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.ebyu.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme Öğrenciler her yarıyılda, ara sınav, sunum, proje, seminer, kısa sınav, ödev, laboratuvar veya benzeri yarıyıl içi çalışmaları ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Yarıyıl içi çalışmalar ve yarıyıl sonu sınavı notları 100 puan üzerinden verilir. Bir dersin yarıyıl sonu sınavına girebilmek için teorik derslerin en az %70`ine, uygulama ve/veya laboratuarların en az %80'ine devam etmek zorunludur. Başarı notlarının hesaplanmasında, şubedeki öğrenci sayısının 10'dan fazla olduğu durumlarda bağıl değerlendirme sistemi, şubedeki öğrenci sayısının 10'dan az altında olduğunda ise mutlak değerlendirme sistemi uygulanır. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Ayrıca, dönemlik ağırlıklı not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler (DC) harf notu aldığı derslerinden de başarılı kabul edilirler. Öğrenciler, her yarıyılın sonunda, o yarıyıla ait başarısız oldukları bütün derslerden bütünleme sınavına girebilirler. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Müzik eğitimi alanında lisans derecesi elde edebilmek için (Müzik Öğretmeni unvanı kazanmak için) öğrencilerin sağlaması gereken şartlar; a) Müfredattaki bütün dersleri başarmış olmak, b) 4.0 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı ortalamayı elde etmiş olmak, | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Müzik öğretmenliği programından mezun olan öğrenciler, öncelikli olarak müzik öğretmeni olarak istihdam edilmektedir. Bunun yanında alanında başarılı olan öğrenciler milli eğitim sistemi içerisinde Anadolu Lisesi, AGSL gibi okullarda istihdam edilebilmekte ve lisans eğitiminin yanısıra yüksek lisans yada doktora eğitimini de başarıyla sürdüren öğrencilerimiz Üniversitelerin çeşitli kademelerinde görev alabilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Belge sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030012275
ISCO:08
ISCO:08
- Müzik eğitimi ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar. Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahiptir.
- Müzik eğitimi alanı ile ilgili kullanılan bilimsel yöntemlerini bilir.
- Müzik eğitimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir Müzik eğitimi ile ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını ve iletişim yollarını kullanır.
- Öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. Öğrencilerin müzikle ilgili kazanımlarını değerlendirir.
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilir ve uygulayabilir
- Öğrencilerin müzik eğitimi ile ilgili gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
- Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır.
- Topluma örnek tutum ve davranışlar gösterir. Sanat faaliyetlerine etkin olarak katılır.
- Bireysel ve grupla yapılan konser etkinliklerinde çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
- Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme Öğrenciler her yarıyılda, ara sınav, sunum, proje, seminer, kısa sınav, ödev, laboratuvar veya benzeri yarıyıl içi çalışmaları ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Yarıyıl içi çalışmalar ve yarıyıl sonu sınavı notları 100 puan üzerinden verilir. Bir dersin yarıyıl sonu sınavına girebilmek için teorik derslerin en az %70`ine, uygulama ve/veya laboratuarların en az %80'ine devam etmek zorunludur. Başarı notlarının hesaplanmasında, şubedeki öğrenci sayısının 10'dan fazla olduğu durumlarda bağıl değerlendirme sistemi, şubedeki öğrenci sayısının 10'dan az altında olduğunda ise mutlak değerlendirme sistemi uygulanır. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Ayrıca, dönemlik ağırlıklı not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler (DC) harf notu aldığı derslerinden de başarılı kabul edilirler. Öğrenciler, her yarıyılın sonunda, o yarıyıla ait başarısız oldukları bütün derslerden bütünleme sınavına girebilirler.
- Lise ve dengi okul diploması
- Temel Yeterlilik Sınavı (TYT) yetenek sınavı için istenen baraj puanına sahip olmak.
- Müzik özel yetenek sınavında başarılı olmak.
Müzik öğretmenliği programından mezun olan öğrenciler, öncelikli olarak müzik öğretmeni olarak istihdam edilmektedir. Bunun yanında alanında başarılı olan öğrenciler milli eğitim sistemi içerisinde Anadolu Lisesi, AGSL gibi okullarda istihdam edilebilmekte ve lisans eğitiminin yanısıra yüksek lisans yada doktora eğitimini de başarıyla sürdüren öğrencilerimiz Üniversitelerin çeşitli kademelerinde görev alabilmektedir.
Belge sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030012275 | |
Qualification Title | Music Teaching | |
Awarding Body | Erzincan Binali Yildirim University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.ebyu.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification |
ISCO:08 | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Acquire sufficient pedagogical content knowledge in primary and secondary education; know and apply contemporary teaching, measurement and assessment methods and techniques. Acquire scientific and analytic thinking skills, know scientific research methods and techniques, and become teachers as researchers. Yeni Program Çıktısı Yeni Program Çıktısı Acquire sufficient subject matter knowledge in primary and secondary education. Yeni Program Çıktısı Yeni Program Çıktısı Works compatible and productive in groups or alone independently. Analytical and critical thinker. Acquire sufficient technical and pedagogical skills in using information and communications technology for educational purposes. Become teachers who are dedicated to Atatürk's principles and reforms, believing in democracy, and conscious about Turkish national, spiritual, moral and cultural values and sensitive towards these values in their profession. Joins art activities effectively Yeni Program Çıktısı Internalize the concept of lifelong learning. Be sensitive towards society, environment, human beings, art and sport activities around them and educate young ones who are beneficial to society, confident about the future, critical and explorers. Yeni Program Çıktısı Yeni Program Çıktısı | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Every term, students are subjected to various mid-term studies (mid-term exams, presentation, project, seminars, quizzes, assignment, laboratory practices, etc.,) and end-of-term examinations. Marks are assigned out of 100 points. In order to attend to the end-of-term examination of a course, students must attend at least 70% of its theoretical part and if there are practical and/or laboratory sessions, they must attend 80% of them. In calculating the end-of-term mark, if a class size is more than 10, Norm-Referenced Assessment System is employed, whereas if a class size is less than 10, Criterion-Referenced Assessment System is employed. Students are regarded as successful if they get any of such scores as AA, BA, BB, BC or CC. In the case of having DC, which is a conditional mark, students can pass the course as long as they have a CGPA of at least 2.0 out of 4.0 for that term. Students can take make-up examinations from all courses that they have failed at the end of the each term as long as these courses are belong to that term. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | 1 - Diploma from a high school or an equivalent school 2 - Adequate score from University Student Election Exam (ÖSS) that has been foreseen for talent exam 3 - Pass from the first stage of music special talent exam and obtain adequate score from the second stage. | |
Conditions for Success | To be able to secure the bachelor's degree in the field of Music education (and thus title of Music Teacher) the students are required to (a) have passed all courses in the curiculum, (b) have achieved a cumulative gross point average of at least 2.00 out of 4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | The students graduated from the music teaching program, primarily have been employed as music teachers. Besides this, the student?s successful in the field, can be employed in Anatolian Fine Arts High Schools or Anatolia High Schools in the system of national education and the students conducted the master or PhD educations after the graduated program successfully, can be assigned in various grades of universities. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | The document is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030012275
ISCO:08
ISCO:08
Acquire sufficient pedagogical content knowledge in primary and secondary education; know and apply contemporary teaching, measurement and assessment methods and techniques. Acquire scientific and analytic thinking skills, know scientific research methods and techniques, and become teachers as researchers. Yeni Program Çıktısı Yeni Program Çıktısı Acquire sufficient subject matter knowledge in primary and secondary education. Yeni Program Çıktısı Yeni Program Çıktısı Works compatible and productive in groups or alone independently. Analytical and critical thinker. Acquire sufficient technical and pedagogical skills in using information and communications technology for educational purposes. Become teachers who are dedicated to Atatürk's principles and reforms, believing in democracy, and conscious about Turkish national, spiritual, moral and cultural values and sensitive towards these values in their profession. Joins art activities effectively Yeni Program Çıktısı Internalize the concept of lifelong learning. Be sensitive towards society, environment, human beings, art and sport activities around them and educate young ones who are beneficial to society, confident about the future, critical and explorers. Yeni Program Çıktısı Yeni Program Çıktısı
Every term, students are subjected to various mid-term studies (mid-term exams, presentation, project, seminars, quizzes, assignment, laboratory practices, etc.,) and end-of-term examinations. Marks are assigned out of 100 points. In order to attend to the end-of-term examination of a course, students must attend at least 70% of its theoretical part and if there are practical and/or laboratory sessions, they must attend 80% of them. In calculating the end-of-term mark, if a class size is more than 10, Norm-Referenced Assessment System is employed, whereas if a class size is less than 10, Criterion-Referenced Assessment System is employed. Students are regarded as successful if they get any of such scores as AA, BA, BB, BC or CC. In the case of having DC, which is a conditional mark, students can pass the course as long as they have a CGPA of at least 2.0 out of 4.0 for that term. Students can take make-up examinations from all courses that they have failed at the end of the each term as long as these courses are belong to that term.
1 - Diploma from a high school or an equivalent school 2 - Adequate score from University Student Election Exam (ÖSS) that has been foreseen for talent exam 3 - Pass from the first stage of music special talent exam and obtain adequate score from the second stage.
The students graduated from the music teaching program, primarily have been employed as music teachers. Besides this, the student?s successful in the field, can be employed in Anatolian Fine Arts High Schools or Anatolia High Schools in the system of national education and the students conducted the master or PhD educations after the graduated program successfully, can be assigned in various grades of universities.
The document is valid continuously.