Yeterlilik Kodu | TR0030015489 | |
Yeterlilik Adı | Laborant ve Veteriner Sağlık Ön Lisans Diploması (ÖDEMİŞ MESLEK YÜKSEKOKULU) | |
Sorumlu Kurum | Ege Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ege Üniversitesi Rektörlüğü Gençlik Caddesi No : 12 35040 Bornova - İZMİR | |
Sorumlu Kurum URL | http://ege.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 5 | 5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Veterinerlik | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 3240 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Ülkemiz hayvancılığı, diğer alanlarda görülen gelişmelere paralel olarak hızlı bir gelişme göstermekte ve dolayısıyla geleneksel ve yöresel yetiştiricilik ünitelerinin yerini daha büyük kapasiteli, modern hayvancılık üniteleri almaktadır. Büyükbaş hayvancılıkta çok sayıda bilgisayar sistemli çiftlikler kurulurken, kanatlı hayvan sektöründe de entegre olmuş kuruluşlar yayın teknik ve saha hizmetlerine ağırlık vermektedirler. Yine kültürel gelişimin sonucu ev ve pet hayvanları sayası da hızla çoğalmaktadır. Bununla beraber Veteriner Hekim klinikleri ile köpek – kedi pansiyon, eğitim ve yetiştirme ünitelerinde teknik eleman gereksinimi artmaktadır. Bütün bunların yanı sıra yem fabrikalarının da giderek bilimsel ve teknolojiye dayanan üretim biçimine geçmeleri yem sanayiinde de hem laboratuvar hem de teknik saha elemanlarına duyulan gereksinmeyi artırmış ve bu elemanların sağlanması konusunda sıkıntı çekilir bir hale gelmiştir. | |
Öğrenme Ortamları | 1. Teorik Eğitim Ortamı • Dersler, sınıflarda yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir. • Öğrenciler anatomi, fizyoloji, hayvan besleme, parazitoloji gibi konularda teorik dersler almaktadır. • Eğitim sürecinde, sunumlar, görseller, dijital eğitim materyalleri ve akademik kaynaklar kullanılmaktadır. 2. Uygulamalı Eğitim Ortamı • Program kapsamında öğrenciler Ödemiş Meslek Yüksekokulu’nun laboratuvarlarında ve uygulama çiftliğinde pratik eğitim almaktadır. • Hızlı tanı testlerinin değerlendirilmesi, mikroskobi ve makroskobik muayane süreçleri laboratuvarlarda öğretilmektedir. • Hayvan bakımları, yem yapımı, kanatlı hayvan üretimi, at besleme gibi konularını uygulama çiftliğinde öğretilmektedir. 3. Saha Çalışmaları ve Staj • Öğrenciler, laborant ve veteriner sağlık çalışma alanlarını incelemek ve saha gözlemleri yapmak için teknik gezilere katılmaktadır. • Kamu ve özel sektörde (Veteriner klinikleri, çiftlikler, özel ve resmi laboratuvarlar vb.) staj yapma imkanı bulunmaktadır. 4. Dijital ve Uzaktan Eğitim İmkanları • Program, üniversitenin dijital öğrenme platformları aracılığıyla desteklenmektedir. • Ders notları, videolar ve akademik kaynaklar çevrimiçi Egeders sistemi üzerinden öğrencilere sunulmaktadır. • Gerekli durumlarda hibrit veya uzaktan eğitim uygulamaları devreye girebilmektedir. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | 1. Hayvan sağlığı için gerekli temel bilim konularını öğrenebilme. 2. Bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak, her türlü bilimsel bilgiye ulaşabilme becerisine sahip olabilme. 3. Hayvancılıkta üretim, suni tohumlama, genetik ve ıslah konularına hakim olmak. 4. Laboratuvar, klinik ve çiftlik çalışma ortamları ve için gerekli temel bilim konularını öğrenmiş olmak. 5. Yem üretimi, yem analizi ve değerlendirilmesi ile rasyon hazırlama tekniklerini bilme ve gerektiğinde uygulayabilme becerisine sahip olmak. 6. Hayvancılıkta sağlık koruma yöntemlerini ve hayvan hastalıklarını öğrenmiş olmak. 7. Yeni tarımsal teknolojilerin üreticiye benimsetilmesinde kullanılacak araç ve yöntemler konusunda bilgi sahibi olmak. 8. Çalışma hayatlarında ek bilginin gerekeceği durumlarda bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak, gerekli bilgilere nereden ve nasıl elde edebileceğini öğrenmiş olmak. 9. Yeni veteriner sağlık ve laboratuvar teknolojilerin üreticiye benimsetilmesinde kullanılacak araç ve yöntemler konusunda bilgi sahibi olabilme. 10. Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olma. | |
Anahtar Yetkinlikler | Yetkinlikler (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği) 1- Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 3- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. Yetkinlikler (Öğrenme Yetkinliği) 1 -Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. 2 -Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. 3- Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. Yetkinlikler (İletişim ve Sosyal Yetkinlik) 1- Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. 2 -Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 3- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 4 -Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. Yetkinlikler (Alana Özgü Yetkinlik) 1- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. 2 -Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Ege Üniversitesi 'Sınav Yönetmeliği' ve 'Ege Üniversitesi Ölçme Değerlendirme Yönetmeliği' uygulanmaktadır. Harf Notu Karşılığı: AA:4,00 BA:3,50 BB:3,00 CB:2,50 CC:2,00 DC:1,50 DD:1,00 FD:0,50 FF:0,00 | |
Kalite Güvencesi | Program, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından onaylanmış bir ön lisans programıdır. Eğitim programı, Ege Üniversitesi Ödemiş Meslek Yüksekokulu Eğitim Komisyonu tarafından belirlenen müfredat standartlarına uygun olarak yürütülmektedir. Ayrıca, Bologna sürecine dahil olan Ege Üniversitesi bu sürece ait kriterleri baz alarak akademik programlarını düzenlemiş program çıktılarını oluşturmuş ve yayınlamıştır. Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: ön lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu” nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Akreditasyon Başlangıç-Bitiş Tarihleri: 1.01.2025/ 31.12.2026 Akredite olan Kuruluşun Tam Adı: Ege Üniversitesi Ödemiş Meslek Yüksekokulu ‘Laborant ve Veteriner Sağlık | |
Giriş Şartı | Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve üniversite seçme sınavından yeterli puanı almış olması gerekmektedir. | |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan derslerin tümünü başarı ile tamamlamak için 4.00 üzerinden 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek ve mesleki stajını başarıyla tamamlamak gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | İki yıllık öğrenim sonunda Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile lisans öğrenimine devam edilebilmektedir. Geçiş yapılabilecek lisans programları ise şunlardır: Veteriner Fakültesi: Veteriner Hekimliği; Ziraat Fakültesi: Zootekni, Hayvansal Üretim, Tarımsal Biyoteknoloji; Fen Fakültesi: Moleküler Biyoloji ve Genetik, Biyoloji, Biyoteknoloji ve Moleküler Biyoloji bölümleri. | |
Yasal Dayanağı | Program, 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu’na dayanarak açılmış ve yürütülmektedir. Ayrıca, Ege Üniversitesi tarafından belirlenen "Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar İçin Eğitim-Öğretim Yönetmeliği" çerçevesinde yürütülmektedir. Program, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) ve Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ) kapsamında 5. Seviye (Önlisans) yeterliliklerine uygun olarak düzenlenmiştir. Avrupa Birliği Bologna Süreci’ne uyumlu olup, ECTS (Avrupa Kredi Transfer Sistemi) kullanılarak yürütülmektedir. 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Belge sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030015489
ISCO 08 3240
ISCO 08 3240
Ülkemiz hayvancılığı, diğer alanlarda görülen gelişmelere paralel olarak hızlı bir gelişme göstermekte ve dolayısıyla geleneksel ve yöresel yetiştiricilik ünitelerinin yerini daha büyük kapasiteli, modern hayvancılık üniteleri almaktadır. Büyükbaş hayvancılıkta çok sayıda bilgisayar sistemli çiftlikler kurulurken, kanatlı hayvan sektöründe de entegre olmuş kuruluşlar yayın teknik ve saha hizmetlerine ağırlık vermektedirler. Yine kültürel gelişimin sonucu ev ve pet hayvanları sayası da hızla çoğalmaktadır. Bununla beraber Veteriner Hekim klinikleri ile köpek – kedi pansiyon, eğitim ve yetiştirme ünitelerinde teknik eleman gereksinimi artmaktadır. Bütün bunların yanı sıra yem fabrikalarının da giderek bilimsel ve teknolojiye dayanan üretim biçimine geçmeleri yem sanayiinde de hem laboratuvar hem de teknik saha elemanlarına duyulan gereksinmeyi artırmış ve bu elemanların sağlanması konusunda sıkıntı çekilir bir hale gelmiştir.
1. Teorik Eğitim Ortamı
• Dersler, sınıflarda yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
• Öğrenciler anatomi, fizyoloji, hayvan besleme, parazitoloji gibi konularda teorik dersler almaktadır.
• Eğitim sürecinde, sunumlar, görseller, dijital eğitim materyalleri ve akademik kaynaklar kullanılmaktadır.
2. Uygulamalı Eğitim Ortamı
• Program kapsamında öğrenciler Ödemiş Meslek Yüksekokulu’nun laboratuvarlarında ve uygulama çiftliğinde pratik eğitim almaktadır.
• Hızlı tanı testlerinin değerlendirilmesi, mikroskobi ve makroskobik muayane süreçleri laboratuvarlarda öğretilmektedir.
• Hayvan bakımları, yem yapımı, kanatlı hayvan üretimi, at besleme gibi konularını uygulama çiftliğinde öğretilmektedir.
3. Saha Çalışmaları ve Staj
• Öğrenciler, laborant ve veteriner sağlık çalışma alanlarını incelemek ve saha gözlemleri yapmak için teknik gezilere katılmaktadır.
• Kamu ve özel sektörde (Veteriner klinikleri, çiftlikler, özel ve resmi laboratuvarlar vb.) staj yapma imkanı bulunmaktadır.
4. Dijital ve Uzaktan Eğitim İmkanları
• Program, üniversitenin dijital öğrenme platformları aracılığıyla desteklenmektedir.
• Ders notları, videolar ve akademik kaynaklar çevrimiçi Egeders sistemi üzerinden öğrencilere sunulmaktadır.
• Gerekli durumlarda hibrit veya uzaktan eğitim uygulamaları devreye girebilmektedir.
1. Hayvan sağlığı için gerekli temel bilim konularını öğrenebilme.
2. Bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak, her türlü bilimsel bilgiye ulaşabilme becerisine sahip olabilme.
3. Hayvancılıkta üretim, suni tohumlama, genetik ve ıslah konularına hakim olmak.
4. Laboratuvar, klinik ve çiftlik çalışma ortamları ve için gerekli temel bilim konularını öğrenmiş olmak.
5. Yem üretimi, yem analizi ve değerlendirilmesi ile rasyon hazırlama tekniklerini bilme ve gerektiğinde uygulayabilme becerisine sahip olmak.
6. Hayvancılıkta sağlık koruma yöntemlerini ve hayvan hastalıklarını öğrenmiş olmak.
7. Yeni tarımsal teknolojilerin üreticiye benimsetilmesinde kullanılacak araç ve yöntemler konusunda bilgi sahibi olmak.
8. Çalışma hayatlarında ek bilginin gerekeceği durumlarda bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak, gerekli bilgilere nereden ve nasıl elde edebileceğini öğrenmiş olmak.
9. Yeni veteriner sağlık ve laboratuvar teknolojilerin üreticiye benimsetilmesinde kullanılacak araç ve yöntemler konusunda bilgi sahibi olabilme.
10. Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olma.
Yetkinlikler (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği)
1- Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
2- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
3- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
Yetkinlikler (Öğrenme Yetkinliği)
1 -Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
2 -Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
3- Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
Yetkinlikler (İletişim ve Sosyal Yetkinlik)
1- Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
2 -Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
3- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
4 -Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
Yetkinlikler (Alana Özgü Yetkinlik)
1- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
2 -Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
Ege Üniversitesi 'Sınav Yönetmeliği' ve 'Ege Üniversitesi Ölçme Değerlendirme Yönetmeliği' uygulanmaktadır.
Harf Notu Karşılığı: AA:4,00
BA:3,50
BB:3,00
CB:2,50
CC:2,00
DC:1,50
DD:1,00
FD:0,50
FF:0,00
Program, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından onaylanmış bir ön lisans programıdır. Eğitim programı, Ege Üniversitesi Ödemiş Meslek Yüksekokulu Eğitim Komisyonu tarafından belirlenen müfredat standartlarına uygun olarak yürütülmektedir. Ayrıca, Bologna sürecine dahil olan Ege Üniversitesi bu sürece ait kriterleri baz alarak akademik programlarını düzenlemiş program çıktılarını oluşturmuş ve yayınlamıştır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: ön lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu” nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Akreditasyon Başlangıç-Bitiş Tarihleri: 1.01.2025/ 31.12.2026
Akredite olan Kuruluşun Tam Adı: Ege Üniversitesi Ödemiş Meslek Yüksekokulu ‘Laborant ve Veteriner Sağlık
Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve üniversite seçme sınavından yeterli puanı almış olması gerekmektedir.
İki yıllık öğrenim sonunda Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile lisans öğrenimine devam edilebilmektedir. Geçiş yapılabilecek lisans programları ise şunlardır: Veteriner Fakültesi: Veteriner Hekimliği; Ziraat Fakültesi: Zootekni, Hayvansal Üretim, Tarımsal Biyoteknoloji; Fen Fakültesi: Moleküler Biyoloji ve Genetik, Biyoloji, Biyoteknoloji ve Moleküler Biyoloji bölümleri.
Program, 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu’na dayanarak açılmış ve yürütülmektedir. Ayrıca, Ege Üniversitesi tarafından belirlenen "Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar İçin Eğitim-Öğretim Yönetmeliği" çerçevesinde yürütülmektedir. Program, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) ve Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ) kapsamında 5. Seviye (Önlisans) yeterliliklerine uygun olarak düzenlenmiştir. Avrupa Birliği Bologna Süreci’ne uyumlu olup, ECTS (Avrupa Kredi Transfer Sistemi) kullanılarak yürütülmektedir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Belge sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030015489 | |
Qualification Title | Associate Degree in Laboratory and Veterinary Health | |
Awarding Body | EGE UNIVERSITY | |
Awarding Body Contact | Ege University Rectorate Gençlik Caddesi 35040 Bornova – Izmir Telephone: (0-232) 311 10 10 Email: webadmin@ege.edu.tr | |
Awarding Body Url | http://ege.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 5 | 5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025 |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Veterinary | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 3240 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | Livestock breeding in our country is developing rapidly in parallel with the developments in other fields, and therefore traditional and local breeding units are being replaced by modern livestock breeding units with larger capacities. While many computerized farms are being established in cattle breeding, integrated organizations in the poultry sector are focusing on broadcasting technical and field services. Again, as a result of cultural development, the number of household and pet animals is increasing rapidly. In addition, the need for technical staff in veterinary clinics and dog-cat boarding, training and breeding units is increasing. In addition to all these, the transition of feed factories to scientific and technological production has increased the need for both laboratory and technical field staff in the feed industry and it has become difficult to provide these staff. | |
Learning Environments | 1. Theoretical Education Environment - The courses are conducted face-to-face in classrooms. - Students take theoretical courses on subjects such as anatomy, physiology, animal nutrition and parasitology. - Presentations, visuals, digital training materials and academic resources are used in the training process. 2. Applied Education Environment - Within the scope of the program, students receive practical training in the laboratories and application farm of Ödemiş Vocational School. - Evaluation of rapid diagnostic tests, microscopy and macroscopic examination processes are taught in laboratories. - Animal care, feed making, poultry production, poultry production, horse feeding are taught in the application farm. 3. Field Studies and Internship - Students participate in technical trips to examine laboratory and veterinary health work areas and make field observations. - There are internship opportunities in public and private sectors (veterinary clinics, farms, private and public laboratories, etc.). 4. Digital and Distance Education Opportunities - The program is supported through the university's digital learning platforms. - Lecture notes, videos and academic resources are available to students through the online Egeders system. - Hybrid or distance education applications can be activated when necessary. | |
Description | 1. To be able to learn the basic science subjects necessary for animal health. 2. To have the ability to access all kinds of scientific information by using computer and internet technologies. 3. To be able to master livestock production, artificial insemination, genetics and breeding. 4. To have learned the basic science subjects necessary for laboratory, clinical and farm working environments. 5. To know feed production, feed analysis and evaluation and ration preparation techniques and to have the ability to apply them when necessary. 6. To have learned health protection methods and animal diseases in animal husbandry. 7. To have knowledge about the tools and methods to be used in the adoption of new agricultural technologies to producers. 8. To learn where and how to obtain the necessary information by using computer and internet technologies in cases where additional information will be required in their working life. 9. To have knowledge about the tools and methods to be used in the adoption of new veterinary health and laboratory technologies to the producer. To have a sense of professional ethics and responsibility. | |
Key Competencies | Competences (Ability to work independently and take responsibility) 1 To be able to carry out a basic level study related to the field independently. 2 Ability to take responsibility as a team member for solving complex and unpredictable problems in applications related to the field. 3 Carry out activities for the development of subordinates in the context of a project. Competences (Learning Competence) 1 Critically evaluate the basic knowledge and skills acquired in the field in order to identify and meet learning needs. 2 To be able to direct one's learning to a higher level in the same field or to a profession at the same level. 3 Develop an awareness of lifelong learning. Competences (Communication and social competences) 1 To be able to communicate his/her thoughts at the level of basic knowledge and skills related to the field through written and oral communication. 2 Share his/her ideas and suggestions for solving problems related to the field with experts and non-experts. 3 Follow information in the field and communicate with colleagues using a foreign language at least at the level of the European Language Portfolio A2 General. 4 Use information and communication technologies in conjunction with computer software at least at the basic level of the European Computer Driving Licence as required by the field. Competences (Field-specific competence) 1 To have social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, applying and communicating the results of the data related to the field. 2 To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety. | |
Further Info | Ege University ‘Examination Regulations’ and ‘Ege University Measurement and Evaluation Regulations’ are applied. letter grade equivalent: AA:4,00 BA:3,50 BB:3,00 CB:2,50 CC:2,00 DC:1,50 DD:1,00 FD:0,50 FF:0,00 | |
Quality Assurance | The programme is an associate degree programme approved by the Higher Education Council (YÖK). The programme is implemented in accordance with the curriculum standards set by the Vocational Education Commission of Ege University Ödemiş. In addition, Ege University, which is involved in the Bologna Process, has regulated its academic programmes according to the criteria of this process and has produced and published the programme outcomes. To ensure the quality of higher education programs:
The quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
Accreditation Start-End Dates: 1.01.2025/ 31.12.2026 Full Name of Accredited: Ege University Ödemiş Vocational School 'Laboratory and Veterinary Health Program' | |
Access Requirements | Candidates must have a high school or equivalent school diploma and must have a sufficient score from the university selection exam. | |
Conditions for Success | In order to successfully complete all of the courses available in the programme, it is necessary to obtain a weighted grade point average of 2.00 out of 4.00 and successfully complete the professional internship. | |
Progression Paths (Relationship Type) | At the end of two years of education, it is possible to continue undergraduate education with the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM). The undergraduate programs that can be transferred are as follows: Faculty of Veterinary Medicine: Veterinary Medicine; Faculty of Agriculture: Animal Production, Animal Production, Agricultural Biotechnology; Faculty of Science: Molecular Biology and Genetics, Biology, Biotechnology and Molecular Biology departments. | |
Legal Basis | The programme is opened and carried out based on the Higher Education Law No. 2547. In addition, it is carried out within the framework of the ‘Education and Training Regulations for Associate and Undergraduate Programmes’ determined by Ege University. The programme is organised in accordance with the Turkish Higher Education Qualifications Framework (TQF) and the 5th Level (Associate Degree) qualifications within the scope of the Turkish Qualifications Framework (TQF). It is compatible with the European Union Bologna Process and is carried out using ECTS (European Credit Transfer System). Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Degree Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council | |
Validity Period (If Any) | The certificate is permanently valid. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030015489
ISCO 08 3240
ISCO 08 3240
Livestock breeding in our country is developing rapidly in parallel with the developments in other fields, and therefore traditional and local breeding units are being replaced by modern livestock breeding units with larger capacities. While many computerized farms are being established in cattle breeding, integrated organizations in the poultry sector are focusing on broadcasting technical and field services. Again, as a result of cultural development, the number of household and pet animals is increasing rapidly. In addition, the need for technical staff in veterinary clinics and dog-cat boarding, training and breeding units is increasing. In addition to all these, the transition of feed factories to scientific and technological production has increased the need for both laboratory and technical field staff in the feed industry and it has become difficult to provide these staff.
1. Theoretical Education Environment
- The courses are conducted face-to-face in classrooms.
- Students take theoretical courses on subjects such as anatomy, physiology, animal nutrition and parasitology.
- Presentations, visuals, digital training materials and academic resources are used in the training process.
2. Applied Education Environment
- Within the scope of the program, students receive practical training in the laboratories and application farm of Ödemiş Vocational School.
- Evaluation of rapid diagnostic tests, microscopy and macroscopic examination processes are taught in laboratories.
- Animal care, feed making, poultry production, poultry production, horse feeding are taught in the application farm.
3. Field Studies and Internship
- Students participate in technical trips to examine laboratory and veterinary health work areas and make field observations.
- There are internship opportunities in public and private sectors (veterinary clinics, farms, private and public laboratories, etc.).
4. Digital and Distance Education Opportunities
- The program is supported through the university's digital learning platforms.
- Lecture notes, videos and academic resources are available to students through the online Egeders system.
- Hybrid or distance education applications can be activated when necessary.
1. To be able to learn the basic science subjects necessary for animal health.
2. To have the ability to access all kinds of scientific information by using computer and internet technologies.
3. To be able to master livestock production, artificial insemination, genetics and breeding.
4. To have learned the basic science subjects necessary for laboratory, clinical and farm working environments.
5. To know feed production, feed analysis and evaluation and ration preparation techniques and to have the ability to apply them when necessary.
6. To have learned health protection methods and animal diseases in animal husbandry.
7. To have knowledge about the tools and methods to be used in the adoption of new agricultural technologies to producers.
8. To learn where and how to obtain the necessary information by using computer and internet technologies in cases where additional information will be required in their working life.
9. To have knowledge about the tools and methods to be used in the adoption of new veterinary health and laboratory technologies to the producer. To have a sense of professional ethics and responsibility.
Competences (Ability to work independently and take responsibility)
1 To be able to carry out a basic level study related to the field independently.
2 Ability to take responsibility as a team member for solving complex and unpredictable problems in applications related to the field.
3 Carry out activities for the development of subordinates in the context of a project.
Competences (Learning Competence)
1 Critically evaluate the basic knowledge and skills acquired in the field in order to identify and meet learning needs.
2 To be able to direct one's learning to a higher level in the same field or to a profession at the same level.
3 Develop an awareness of lifelong learning.
Competences (Communication and social competences)
1 To be able to communicate his/her thoughts at the level of basic knowledge and skills related to the field through written and oral communication.
2 Share his/her ideas and suggestions for solving problems related to the field with experts and non-experts.
3 Follow information in the field and communicate with colleagues using a foreign language at least at the level of the European Language Portfolio A2 General.
4 Use information and communication technologies in conjunction with computer software at least at the basic level of the European Computer Driving Licence as required by the field.
Competences (Field-specific competence)
1 To have social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, applying and communicating the results of the data related to the field.
2 To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
Ege University ‘Examination Regulations’ and ‘Ege University Measurement and Evaluation Regulations’ are applied.
letter grade equivalent:
AA:4,00
BA:3,50
BB:3,00
CB:2,50
CC:2,00
DC:1,50
DD:1,00
FD:0,50
FF:0,00
The programme is an associate degree programme approved by the Higher Education Council (YÖK). The programme is implemented in accordance with the curriculum standards set by the Vocational Education Commission of Ege University Ödemiş. In addition, Ege University, which is involved in the Bologna Process, has regulated its academic programmes according to the criteria of this process and has produced and published the programme outcomes.
To ensure the quality of higher education programs:
- The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, training, and other activities in higher education institutions.
- The “University Monitoring and Evaluation Reports” for higher education institutions, prepared in accordance with the criteria determined by YÖK, are published annually. Based on these reports, YÖK shares evaluations—including both quantitative and qualitative assessments—of higher education institutions with the public.
- The “Foundation Higher Education Institutions Report,” which includes academic, administrative, and financial data related to foundation universities, is also published annually by YÖK. These reports, which contain quantitative and qualitative evaluations of foundation institutions, are shared with the public by YÖK.
The quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
- Curriculum Development and Approval: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the establishment of associate degree programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of associate degree programs and the learning outcomes to be achieved by students in each program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the core principles established by YÖK.
1.2. The curricula of National Core Education Programs are implemented by higher education institutions following approval by YÖK after being adopted by the relevant Deans Council. - Assessment and Evaluation: The assessment and evaluation of the learning outcomes expected from each associate degree program are carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions, in line with the fundamental principles established by YÖK.
- Certification: Students enrolled in associate degree programs are awarded an associate degree diploma upon successful completion of the required course credits and other obligations set by the higher education institutions.
- Self-Assessment and External Evaluation: As part of continuous monitoring, higher education institutions enter their “Internal Evaluation Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year.
YÖKAK shares its “Institutional Feedback Report,” prepared based on the external evaluation of higher education institutions, with the public.
Additionally, accreditation decisions made by agencies authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that the qualifications of the programs are assured in terms of quality.
In accordance with YÖKAK regulations, regular review activities are conducted concerning defined qualifications.
Accreditation Start-End Dates: 1.01.2025/ 31.12.2026
Full Name of Accredited: Ege University Ödemiş Vocational School 'Laboratory and Veterinary Health Program'
Candidates must have a high school or equivalent school diploma and must have a sufficient score from the university selection exam.
At the end of two years of education, it is possible to continue undergraduate education with the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM). The undergraduate programs that can be transferred are as follows: Faculty of Veterinary Medicine: Veterinary Medicine; Faculty of Agriculture: Animal Production, Animal Production, Agricultural Biotechnology; Faculty of Science: Molecular Biology and Genetics, Biology, Biotechnology and Molecular Biology departments.
The programme is opened and carried out based on the Higher Education Law No. 2547. In addition, it is carried out within the framework of the ‘Education and Training Regulations for Associate and Undergraduate Programmes’ determined by Ege University. The programme is organised in accordance with the Turkish Higher Education Qualifications Framework (TQF) and the 5th Level (Associate Degree) qualifications within the scope of the Turkish Qualifications Framework (TQF). It is compatible with the European Union Bologna Process and is carried out using ECTS (European Credit Transfer System).
Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Degree Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council
The certificate is permanently valid.
