Yeterlilik Kodu

TR0030009937

Yeterlilik Adı
Odyoloji Lisans Diploması
Sorumlu KurumÜsküdar Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAltunizade, Üniversite Sok. No:14, 34662 Üsküdar/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttp://www.uskudar.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Tıbbi teşhis ve tedavi teknolojisi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)

Odyoloji biliminin en temel hedefi işitme ve denge kayıplarının en erken dönemde tespit edilerek gerekli durumlarda uygun rehabilitatif yaklaşımın bir an önce sergilenmesini sağlamaktır. Kullandığı kapsamlı tanısal testler ile bu testlerin sonuçlarını yorumlama ve muhakeme etme konusundaki bilgi ve becerileri sayesinde odyologlar, işitme ve denge bozukluklarını belirleyen, rehabilitasyon kapsamında ise uygun işitme cihazı, koklear implant, yardımcı dinleme cihazlarını belirleyen, uygulayan, takibini üstlenen, gerekli durumlarda özellikle bebek ve çocuklarda işitsel eğitim yaklaşımları ile bireylerin rehabilitasyonunu gerçekleştiren kişilerdir.

Tam burslu eğitim sağlamaktadır.

Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek.
  • Etkili iletişim tekniklerini kullanmak.
  • Odyoloji alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve problem çözme becerilerini kullanarak, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek.
  • Odyoloji alanında mesleki gereksinim duyulan insan anatomisi, fizyolojisi vb. temel biyolojik bilimlere ait alt yapı ve bilgi düzeyine sahiptir.
  • Odyoloji alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Alanıyla ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanabilme, bilgiye ulaşma yollarını bilme ve etkin bir şekilde kullanma.
  • Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olma.
  • Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olma; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyebilme; verileri yorumlayabilme, değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
  • Odyoloji alanı kapsamında işitme kayıplarını önleme, ayırıcı tanı koyma ve rehabilitasyon programı hazırlayabilme.
  • Odyoloji alanında mesleki değerlere ve etik ilkelere bağlı kalmak, diğer disiplinler ile ilişkilerini bu temel değerler çerçevesinde yürütebilmek.
  • Odyoloji alanı kapsamında denge kayıplarını önleme, ayırıcı tanı koyma ve rehabilitasyon programı hazırlayabilme.
  • Alanı ile ilgili olarak rehabilitasyon süreci kapsamında gerekli olan teknolojik cihaz ve araçların uygun olanlarını belirleyebilme, ayarlayabilme ve elde edilen sonuçların klinik değerlendirmesini yapabilme.
  • İşitme kaybı ve denge bozukluğu olan bireylerin ailelerine danışmanlık yapabilme ve toplumsal farkındalığı arttırabilme.
  • Odyoloji alanına özgü araştırma yapar, alanın ülkemiz ve/veya dünya çapında ki gelişimine katkıda bulunacak proje ve etkinlik planlar ve yönetir.
  • Odyoloji alanı kapsamında birey, aile ve toplum sağlığının geliştirilmesi, korunması, sürdürülmesi, tedavi ve rehabilite edilmesi uygulamalarını yapmak ve/veya katkıda bulunmak.
  • Yaşam boyu öğrenme ilkelerine ve isteğine sahip olmak.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Odyoloji Bölümüne öğrenci kabulü, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlama / sınavları başarma durumunda gerçekleşir. Çerçevesini Yükseköğretim Kurulunun (YÖK) oluşturduğu ilgili yönetmelikler doğrultusunda, bu programa öğrenci kabulü LYS olarak adlandırılan merkezi sınav sistemiyle MF-3 puan türüne göre yapılmaktadır. Öğrenciler, öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra bu sınavdan aldıkları puana göre Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedir.Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğunda mevcuttur.Genel Akademik Değişim Protokolü olan programlara öğrencilerin kabulü, Üsküdar Üniversitesi ile işbirliği yapan üniversiteler arasında imzalanan ikili protokoller (ERASMUS, FARABİ, MEVLANA, vb. gibi.) kapsamında yapılmaktadır. Öğrenciler ilgili akademik birimin onay vermesi durumunda programa kayıt olabilirler. Programa kabul edilecek öğrencilerde dersleri takip edebilecek yeterlilikte dil bilme koşulu aranır.

Başarma ŞartlarıBölümün öğrenim süresi 4 yıldır. Ögrecilerin lisans programından mezun olabilmeleri için 240 AKTS krediyi başarıyla tamamlaması ve genel not ortalamasının 2,0 veya üzerinde olması gerekmektedir. Ayrıca öğrencinin bir proje çalışması sonunda hazırlayacağı Bitirme Tezi ve bu çalışmasına yönelik sözlü bir sunum yapması da (8. yarıyılda) istenmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Odyologların başlıca çalışma alanları: 1.Hastanelerde (Üniversitelerin Tıp Fakültesi Hastaneleri, Devlet Hastaneleri, Özel Hastaneleri, Askeri hastaneler)2.Özel sektörde (işitme cihazı satış ve uygulama merkezlerinde, koklear implant merkezlerinde, özel odyoloji kliniklerinde)3.Üniversitelerde akademisyen olabilirler 4.Özel eğitim kurumlarında 5.Kendi merkez/kliniklerini açabilirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030009937


Yeterlilik Adı
Odyoloji Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Üsküdar Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Altunizade, Üniversite Sok. No:14, 34662 Üsküdar/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)

Odyoloji biliminin en temel hedefi işitme ve denge kayıplarının en erken dönemde tespit edilerek gerekli durumlarda uygun rehabilitatif yaklaşımın bir an önce sergilenmesini sağlamaktır. Kullandığı kapsamlı tanısal testler ile bu testlerin sonuçlarını yorumlama ve muhakeme etme konusundaki bilgi ve becerileri sayesinde odyologlar, işitme ve denge bozukluklarını belirleyen, rehabilitasyon kapsamında ise uygun işitme cihazı, koklear implant, yardımcı dinleme cihazlarını belirleyen, uygulayan, takibini üstlenen, gerekli durumlarda özellikle bebek ve çocuklarda işitsel eğitim yaklaşımları ile bireylerin rehabilitasyonunu gerçekleştiren kişilerdir.

Tam burslu eğitim sağlamaktadır.


Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek.
  • Etkili iletişim tekniklerini kullanmak.
  • Odyoloji alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve problem çözme becerilerini kullanarak, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek.
  • Odyoloji alanında mesleki gereksinim duyulan insan anatomisi, fizyolojisi vb. temel biyolojik bilimlere ait alt yapı ve bilgi düzeyine sahiptir.
  • Odyoloji alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Alanıyla ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanabilme, bilgiye ulaşma yollarını bilme ve etkin bir şekilde kullanma.
  • Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olma.
  • Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olma; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyebilme; verileri yorumlayabilme, değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
  • Odyoloji alanı kapsamında işitme kayıplarını önleme, ayırıcı tanı koyma ve rehabilitasyon programı hazırlayabilme.
  • Odyoloji alanında mesleki değerlere ve etik ilkelere bağlı kalmak, diğer disiplinler ile ilişkilerini bu temel değerler çerçevesinde yürütebilmek.
  • Odyoloji alanı kapsamında denge kayıplarını önleme, ayırıcı tanı koyma ve rehabilitasyon programı hazırlayabilme.
  • Alanı ile ilgili olarak rehabilitasyon süreci kapsamında gerekli olan teknolojik cihaz ve araçların uygun olanlarını belirleyebilme, ayarlayabilme ve elde edilen sonuçların klinik değerlendirmesini yapabilme.
  • İşitme kaybı ve denge bozukluğu olan bireylerin ailelerine danışmanlık yapabilme ve toplumsal farkındalığı arttırabilme.
  • Odyoloji alanına özgü araştırma yapar, alanın ülkemiz ve/veya dünya çapında ki gelişimine katkıda bulunacak proje ve etkinlik planlar ve yönetir.
  • Odyoloji alanı kapsamında birey, aile ve toplum sağlığının geliştirilmesi, korunması, sürdürülmesi, tedavi ve rehabilite edilmesi uygulamalarını yapmak ve/veya katkıda bulunmak.
  • Yaşam boyu öğrenme ilkelerine ve isteğine sahip olmak.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Odyoloji Bölümüne öğrenci kabulü, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlama / sınavları başarma durumunda gerçekleşir. Çerçevesini Yükseköğretim Kurulunun (YÖK) oluşturduğu ilgili yönetmelikler doğrultusunda, bu programa öğrenci kabulü LYS olarak adlandırılan merkezi sınav sistemiyle MF-3 puan türüne göre yapılmaktadır. Öğrenciler, öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra bu sınavdan aldıkları puana göre Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedir.Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğunda mevcuttur.Genel Akademik Değişim Protokolü olan programlara öğrencilerin kabulü, Üsküdar Üniversitesi ile işbirliği yapan üniversiteler arasında imzalanan ikili protokoller (ERASMUS, FARABİ, MEVLANA, vb. gibi.) kapsamında yapılmaktadır. Öğrenciler ilgili akademik birimin onay vermesi durumunda programa kayıt olabilirler. Programa kabul edilecek öğrencilerde dersleri takip edebilecek yeterlilikte dil bilme koşulu aranır.


Başarma Şartları
Bölümün öğrenim süresi 4 yıldır. Ögrecilerin lisans programından mezun olabilmeleri için 240 AKTS krediyi başarıyla tamamlaması ve genel not ortalamasının 2,0 veya üzerinde olması gerekmektedir. Ayrıca öğrencinin bir proje çalışması sonunda hazırlayacağı Bitirme Tezi ve bu çalışmasına yönelik sözlü bir sunum yapması da (8. yarıyılda) istenmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Odyologların başlıca çalışma alanları: 1.Hastanelerde (Üniversitelerin Tıp Fakültesi Hastaneleri, Devlet Hastaneleri, Özel Hastaneleri, Askeri hastaneler)2.Özel sektörde (işitme cihazı satış ve uygulama merkezlerinde, koklear implant merkezlerinde, özel odyoloji kliniklerinde)3.Üniversitelerde akademisyen olabilirler 4.Özel eğitim kurumlarında 5.Kendi merkez/kliniklerini açabilirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030009937

Qualification Title
Odyoloji License
Awarding BodyUskudar University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.uskudar.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasMedical diagnostic and treatment technology
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Can use theoretical and acquired professional knowledge in the field. Using effective communication techniques.Can use evidence base knowledge and problem solving skills and can colloborate with professionals from other disciplines. Knows human anatomy, physiology etc. related to audiology. Can conceptualize events and facts; can investigate them using scientific methods and techniques; can gather, analyze, evaluate, interpret data; can formulate problems; can propose solutions and explanations.Can use original information sources in the field. Knows discipline related teaching programs, strategies, methods, and techniques.Can conceptualize events and facts; can investigate them using scientific methods and techniques; can gather, analyze, evaluate, interpret data; can formulate problems; can propose solutions and explanations.Can develop preventative, diagnostic, management, therapeutic programs in hearing disorders.Adhering to audiologists values and ethical principles.Can develop preventative, diagnostic, management, therapeutic programs in vestibular disorders.Can use diagnostic technology, tools, devices, and equipment and can perform clinical evaluation iin hearing disorders.Can develop and implement public awareness and to provide counselling services about issues in relation to hearing and vestibular disorders. Can use methods to produce scientific information.Practising health promotion, maintenance, treatment and rehabilitation of person, family and community. develop positive attitudes about lifelong learning.

Key Competencies-
Further Info

Assessment and evaluation in philosophy department for each course is done via at least one midterm and one final exam. In addition to those, there can be evaluation of quizzes and homeworks. In the evaluation process, the instructor will take into consideration the statistical results of the exam scores students get through the semester and the scores are converted into letter system within the framework of regulations outlined in the directive. Students who get AA, BA, BB, CB, or CC are considered to be successful from the relevant course. When DC or DD is gotten from any course, the graduation of the student will be evaluated according to his/her GPA. If the GPA of the student is above 2.00, then the student is claimed to be successful in the course. In the calculation of GPA these letter grades are evaluated with their coefficients in mid semesters/years.Students who get FF are considered unsuccessful, and they have to take the course and fulfill exam and attendance requirements. Courses, in which the grade is determined as M and G, are not evaluated in the calculation of GPA.In the determination of GPA relative evaluation system is used, however when a class consists of less than eight students the table below is used.Letter grade Coefficient The equivalent AA 4.00 90-100BA 3.50 85-89BB 3.00 80-84CB 2.50 75-79CC 2.00 70-74DC 1.50 65-69DD 1.00 60-64FD 0.50 50-59FF 0.00 0-49NoProgram Requirements1Can use theoretical and acquired professional knowledge in the field2Using effective communication techniques.3Can use evidence base knowledge and problem solving skills and can colloborate with professionals from other disciplines4knows human anatomy, physiology etc. related to audiology5Can conceptualize events and facts; can investigate them using scientific methods and techniques; can gather, analyze, evaluate, interpret data; can formulate problems; can propose solutions and explanations.6Can use original information sources in the field7Knows discipline related teaching programs, strategies, methods, and techniques.8Can conceptualize events and facts; can investigate them using scientific methods and techniques; can gather, analyze, evaluate, interpret data; can formulate problems; can propose solutions and explanations.9Can develop preventative, diagnostic, management, therapeutic programs in hearing disorders.10Adhering to audiologists values and ethical principles.11Can develop preventative, diagnostic, management, therapeutic programs in vestibular disorders.12Can use diagnostic technology, tools, devices, and equipment and can perform clinical evaluation iin hearing disorders.13Can develop and implement public awareness and to provide counselling services about issues in relation to hearing and vestibular disorders14Can use methods to produce scientific information.15Practising health promotion, maintenance, treatment and rehabilitation of person, family and community16develop positive attitudes about lifelong learning

Quality Assurance-
Access Requirements

The department accepts students through Turkish national university placement examination. Students with MF3 scores are allowet to apply. Details are provided in the University catalogue.

Conditions for SuccessNoProgram Requirements1Can use theoretical and acquired professional knowledge in the field2Using effective communication techniques.3Can use evidence base knowledge and problem solving skills and can colloborate with professionals from other disciplines4knows human anatomy, physiology etc. related to audiology5Can conceptualize events and facts; can investigate them using scientific methods and techniques; can gather, analyze, evaluate, interpret data; can formulate problems; can propose solutions and explanations.6Can use original information sources in the field7Knows discipline related teaching programs, strategies, methods, and techniques.8Can conceptualize events and facts; can investigate them using scientific methods and techniques; can gather, analyze, evaluate, interpret data; can formulate problems; can propose solutions and explanations.9Can develop preventative, diagnostic, management, therapeutic programs in hearing disorders.10Adhering to audiologists values and ethical principles.11Can develop preventative, diagnostic, management, therapeutic programs in vestibular disorders.12Can use diagnostic technology, tools, devices, and equipment and can perform clinical evaluation iin hearing disorders.13Can develop and implement public awareness and to provide counselling services about issues in relation to hearing and vestibular disorders14Can use methods to produce scientific information.15Practising health promotion, maintenance, treatment and rehabilitation of person, family and community16develop positive attitudes about lifelong learningPeriod of study is four years. In order to graduate from the program, students are required to successfully complete a four year full time degree course and earn 240 ECTS credits. The GPA of the student must be 2.0 or above. Each student also hse to write a graduation thesis (extended paper) and to succesfully defend it at the end of the 8th semester.
Progression Paths (Relationship Type)

Audiologists provide services in private practice; medical settings such as community or university or private hospitals; community and university hearing and speech centers; managed care systems; industry; the military; rehabilitation centers for hearing impaired persons; and school systems. Audiologists provide academic education to students and practitioners in universities, to medical and surgical students and residents, and to other related professionals. Such education pertains to the identification, functional diagnosis/assessment, and non-medical treatment/management of auditory, vestibular, balance, and related impairments.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030009937


Qualification Title
Odyoloji License

Awarding Body
Uskudar University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Can use theoretical and acquired professional knowledge in the field. Using effective communication techniques.Can use evidence base knowledge and problem solving skills and can colloborate with professionals from other disciplines. Knows human anatomy, physiology etc. related to audiology. Can conceptualize events and facts; can investigate them using scientific methods and techniques; can gather, analyze, evaluate, interpret data; can formulate problems; can propose solutions and explanations.Can use original information sources in the field. Knows discipline related teaching programs, strategies, methods, and techniques.Can conceptualize events and facts; can investigate them using scientific methods and techniques; can gather, analyze, evaluate, interpret data; can formulate problems; can propose solutions and explanations.Can develop preventative, diagnostic, management, therapeutic programs in hearing disorders.Adhering to audiologists values and ethical principles.Can develop preventative, diagnostic, management, therapeutic programs in vestibular disorders.Can use diagnostic technology, tools, devices, and equipment and can perform clinical evaluation iin hearing disorders.Can develop and implement public awareness and to provide counselling services about issues in relation to hearing and vestibular disorders. Can use methods to produce scientific information.Practising health promotion, maintenance, treatment and rehabilitation of person, family and community. develop positive attitudes about lifelong learning.


Key Competencies
-

Further Info

Assessment and evaluation in philosophy department for each course is done via at least one midterm and one final exam. In addition to those, there can be evaluation of quizzes and homeworks. In the evaluation process, the instructor will take into consideration the statistical results of the exam scores students get through the semester and the scores are converted into letter system within the framework of regulations outlined in the directive. Students who get AA, BA, BB, CB, or CC are considered to be successful from the relevant course. When DC or DD is gotten from any course, the graduation of the student will be evaluated according to his/her GPA. If the GPA of the student is above 2.00, then the student is claimed to be successful in the course. In the calculation of GPA these letter grades are evaluated with their coefficients in mid semesters/years.Students who get FF are considered unsuccessful, and they have to take the course and fulfill exam and attendance requirements. Courses, in which the grade is determined as M and G, are not evaluated in the calculation of GPA.In the determination of GPA relative evaluation system is used, however when a class consists of less than eight students the table below is used.Letter grade Coefficient The equivalent AA 4.00 90-100BA 3.50 85-89BB 3.00 80-84CB 2.50 75-79CC 2.00 70-74DC 1.50 65-69DD 1.00 60-64FD 0.50 50-59FF 0.00 0-49NoProgram Requirements1Can use theoretical and acquired professional knowledge in the field2Using effective communication techniques.3Can use evidence base knowledge and problem solving skills and can colloborate with professionals from other disciplines4knows human anatomy, physiology etc. related to audiology5Can conceptualize events and facts; can investigate them using scientific methods and techniques; can gather, analyze, evaluate, interpret data; can formulate problems; can propose solutions and explanations.6Can use original information sources in the field7Knows discipline related teaching programs, strategies, methods, and techniques.8Can conceptualize events and facts; can investigate them using scientific methods and techniques; can gather, analyze, evaluate, interpret data; can formulate problems; can propose solutions and explanations.9Can develop preventative, diagnostic, management, therapeutic programs in hearing disorders.10Adhering to audiologists values and ethical principles.11Can develop preventative, diagnostic, management, therapeutic programs in vestibular disorders.12Can use diagnostic technology, tools, devices, and equipment and can perform clinical evaluation iin hearing disorders.13Can develop and implement public awareness and to provide counselling services about issues in relation to hearing and vestibular disorders14Can use methods to produce scientific information.15Practising health promotion, maintenance, treatment and rehabilitation of person, family and community16develop positive attitudes about lifelong learning


Quality Assurance
-

Access Requirements

The department accepts students through Turkish national university placement examination. Students with MF3 scores are allowet to apply. Details are provided in the University catalogue.


Conditions for Success
NoProgram Requirements1Can use theoretical and acquired professional knowledge in the field2Using effective communication techniques.3Can use evidence base knowledge and problem solving skills and can colloborate with professionals from other disciplines4knows human anatomy, physiology etc. related to audiology5Can conceptualize events and facts; can investigate them using scientific methods and techniques; can gather, analyze, evaluate, interpret data; can formulate problems; can propose solutions and explanations.6Can use original information sources in the field7Knows discipline related teaching programs, strategies, methods, and techniques.8Can conceptualize events and facts; can investigate them using scientific methods and techniques; can gather, analyze, evaluate, interpret data; can formulate problems; can propose solutions and explanations.9Can develop preventative, diagnostic, management, therapeutic programs in hearing disorders.10Adhering to audiologists values and ethical principles.11Can develop preventative, diagnostic, management, therapeutic programs in vestibular disorders.12Can use diagnostic technology, tools, devices, and equipment and can perform clinical evaluation iin hearing disorders.13Can develop and implement public awareness and to provide counselling services about issues in relation to hearing and vestibular disorders14Can use methods to produce scientific information.15Practising health promotion, maintenance, treatment and rehabilitation of person, family and community16develop positive attitudes about lifelong learningPeriod of study is four years. In order to graduate from the program, students are required to successfully complete a four year full time degree course and earn 240 ECTS credits. The GPA of the student must be 2.0 or above. Each student also hse to write a graduation thesis (extended paper) and to succesfully defend it at the end of the 8th semester.

Progression Paths (Relationship Type)

Audiologists provide services in private practice; medical settings such as community or university or private hospitals; community and university hearing and speech centers; managed care systems; industry; the military; rehabilitation centers for hearing impaired persons; and school systems. Audiologists provide academic education to students and practitioners in universities, to medical and surgical students and residents, and to other related professionals. Such education pertains to the identification, functional diagnosis/assessment, and non-medical treatment/management of auditory, vestibular, balance, and related impairments.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address