Yeterlilik Kodu | TR0030028081 | |
Yeterlilik Adı | Odyoloji Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İstanbul Aydın Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Florya Yerleşkesi (Halit Aydın Yerleşkesi) Beşyol Mah.İnönü Cad.No: 38 Sefaköy–Küçükçekmece / İSTANBUL | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.aydin.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 18/07/2023 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tıp | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | İş birliğine ve disiplinlerarası yaklaşıma açık, yenilikçi, üretken, açık görüşlü ve araştırmacı ruha sahip, özgüvenli, toplumla kaynaşmış, sorunlara hassas, çözümleyici, uluslararası alanlarda uygulamalar yapabilmek için kendini geliştirmeye açık, İstanbul Aydın Üniversiteli sahada söz sahibi örnek “ODYOLOGLAR” yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır. Bu program tam burslu olarak da sunulmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Akreditasyon Kuruluşu Adı; Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (SABAK) | |
Giriş Şartı | Türk öğrenciler, Odyoloji bölümüne Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) yaptığı Yükseköğretim Kurumları Sınav (YKS) sonucuna göre kabul edilirler. Daha fazla bilgi için https://www.osym.gov.tr/ adresinden yararlanabilirsiniz. Yabancı uyruklu öğrenciler, programa üniversiteye yaptıkları direkt başvuruların değerlendirilmesi sonucunda kabul edilir. | |
Başarma Şartları | Bir öğrencinin ODYOLOJİ programından mezun olabilmesi için: Genel not ortalaması 4,00 üzerinden en az 2,00 olması, Eğitim-öğretim programında yer alan tüm zorunlu dersleri başarması, Programda öngörülen diğer tüm çalışmaları başarması, Toplam 240 AKTS kredilik iş yükünü tamamlaması, İlgili yönetim kurulunca mezuniyetine karar verilmiş olması gerekir. Mezuniyet kararı verilen öğrencilere ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak diploma ile birlikte ingilizce düzenlenmiş bir diploma eki verilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Odyologlar, -eğitim odyoloğu olarak özel eğitim merkezlerinde, -özel kliniklerde, -üniversitelerde çalışabilirler. Koklear implant uygulamalarında odyolog imzası gereklidir. Odyologlar, devlet ve üniversite hastanelerinin dışında özel ve askeri hastanelerde, koklear implant merkezlerinde, işitme cihaz merkezlerinde, endüstriyel firmalarda, özel eğitim merkezlerinde, okullarda, huzurevlerinde görev yapabilirler. Buna ek olarak, yüksek lisans ve doktora eğitimlerini alarak akademik kariyer yapabilirler. Odyologlar, kendi işyerlerini açarak mesleklerini icra edebilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030028081
ISCO 08
ISCO 08
İş birliğine ve disiplinlerarası yaklaşıma açık, yenilikçi, üretken, açık görüşlü ve araştırmacı ruha sahip, özgüvenli, toplumla kaynaşmış, sorunlara hassas, çözümleyici, uluslararası alanlarda uygulamalar yapabilmek için kendini geliştirmeye açık, İstanbul Aydın Üniversiteli sahada söz sahibi örnek “ODYOLOGLAR” yetiştirmektir.
Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.
Bu program tam burslu olarak da sunulmaktadır.
-
- Klinik Odyoloji, Vestibüler Odyoloji Endüstriyel Odyoloji, Rehabilitatif Odyoloji, İşitme cihazları, implantlar ve yardımcı cihazlar için gerekli temel esaslara, güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere ve mesleki terminolojik bilgilere sahip olma
- İşitme ve denge taramaları ile işitme ve denge bozukluklarının önlenmesi için; işitme tarama programlarını yürütebilme ve organize edebilme becerisi, tüm teknik donanımı kullanmada, ortaya çıkan sorunları çözme/çözüm için yönlendirme konusunda etkin; odyolojik değerlendirme sonucunu raporlama ve arşivleme bilgisine sahip olma
- İnsan anotomisi, fizyolojisi, biyokimyası, embriyolojisi, genetiği, histolojisi mikrobiyolojisi, radyolojisi ile otolojik, nörolojik hastalıkları bilerek güncel kanıta dayalı bilgilerle odyovestibüler test sonuçlarını yorumlama, raporlama, tedavi amaçlı yönlendirme, rehabilitasyon planlama, uygulama, takibini yapabilme, gerektiğinde değiştirebilme ve sonlandırabilme bilgisine sahip olma
- İşitme ve denge alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak tanısal testleri gerçekleştirme, ayırt edici tanılama yapabilme, tedavi amaçlı yönlendirme, rehabilitasyon planlama, uygulama, takibini yapabilme, gerektiğinde değiştirebilme ve sonlandırabilme becerisi kazanma
- Klinik Odyoloji, Vestibüler Odyoloji Endüstriyel Odyoloji, Rehabilitatif Odyoloji, İşitme cihazları, implantlar ve yardımcı cihazlar hakkında bilgi ve becerilerini kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çağdaş çözüm önerileri geliştirebilme ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi kazanma
- Ses fiziği ve psikoakustik alanına ait kuramsal ve uygulamalı kavramları, teknolojik temel ve güncel bilgilerle birleştirerek, çağdaş işitme cihazı ve işitsel implant endikasyonu koyma, seçme, uyarlama ve ameliyat sırasında uygulamalar yapabilme ve kulak otoskopisi ve dış kulak yolu buşon temizliği yapabilme becerisi kazanma
- Odyoloji meslek mevzuatını, bireysel ve mesleki özlük haklarının kazanılması için gerekli yasal işlemlerin ve süreçlerin başlatılması ile ilgili kurumları öğrenme. Alandaki toplumsal gelişimleri izleme, uygun sağlık politikalarına gerektiğinde katkı verebilme, hukuksal sonuçları konusunda farkındalık becerisi kazanma
- Sahip olduğu bilgi ve beceri birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bireysel olarak yürütme, bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla yazılı ve sözlü etkin iletişim ve iş birliği içinde çalışma, ekip üyesi olarak sorumluluk alma ve yönetme, proje çalışmalarında aktif katılım sağlama
- Odyoloji meslek hizmetlerini amaca ve sonuca yönelik doğru ve etkin bir biçimde tasarlama, problemleri saptama, tanımlama, veri toplama, yorumlama, rapor hazırlama, arşivleme, bilgi ve veriler doğrultusunda sorunlara pratik çağdaş çözüm üretme ve sonuçlandırma
- Yaşam boyu öğrenme felsefesi temelinde, multidisipliner ve interdisipliner alanlarda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli yenileme becerisini kazanma, ilgili yeni teorik yaklaşımları araştırarak tanıma ve ilgili yayınları takip etme
- Mezuniyet öncesi kısa ve uzun dönem stratejisi ile kariyerini planlamış ve insan kaynakları başvurularını yapabilme becerisi kazanma
- Meslek derneği üyesi olma bilincini kazanma, toplumla ve sektörle kaynaşmış, evrensel ve toplumsal boyutlardaki sorunlara hassas, analitik, pratik çözümleyici yaklaşımlarla farkındalık artırmak için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve uygulayabilme
- Meslek alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek sağlık profesyoneli olan veya olmayan bireylere Türkçe yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme
- Sosyal sorumluluk projelerine ve öğrenci topluluk çalışmalarına katılma, işitme ve denge sağlığını korumaya, toplumun işitme ve denge bozuklukları konusunda farkındalığını arttırabilmeye yönelik etkinlikler yapma ve uygun sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlama
- Bilişim ve iletişim teknolojilerini, fotoğraf ve video gibi donanımları mesleki alanda, medyada ve sosyal medyada amaca ve istenen sonuca yönelik kullanma becerisi kazanma.
- Alanıyla ilgili temel ve mesleki gelişmeleri takip edecek bir yabancı dil edinme
- Etik değerlerle alana özgü yetkinliklerin uygulanması, yorumlanması, sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere uygun hareket etme.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
- Multidisipliner ekip çalışmasını etkin, verimli ve etik prensipler doğrultusunda yürütme becerisi kazanma.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Odyoloji; her yaş grubu için işitme ve denge bozukluklarının tanılanmasına ve önlenmesine yönelik çalışmaları, uygun cihaz seçimi ve uygulaması da dahil olmak üzere habilitatif / rehabilitatif tedavi yaklaşımlarını içeren bir bilim dalıdır.
- 2011 yılında T.C devleti tarafından yapılan meslek tanımına göre; ''Odyolog, Odyoloji alanında lisans eğitimi veren fakülte veya yüksekokullardan mezun; bireylerde işitme ve denge kontrolleri ile işitme bozukluklarının önlenmesi için çalışmalar yapan ve ilgili uzman hekimin teşhisine ve tedavi için yönlendirmesine bağlı olarak işitme, denge bozukluklarını tespit eden, rehabilite eden ve bu amaçlarla kullanılan cihazları belirleyen; sağlık meslek mensubudur.''
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Akreditasyon Kuruluşu Adı; Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (SABAK)
Türk öğrenciler, Odyoloji bölümüne Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) yaptığı Yükseköğretim Kurumları Sınav (YKS) sonucuna göre kabul edilirler. Daha fazla bilgi için https://www.osym.gov.tr/ adresinden yararlanabilirsiniz.
Yabancı uyruklu öğrenciler, programa üniversiteye yaptıkları direkt başvuruların değerlendirilmesi sonucunda kabul edilir.
Odyologlar,
-eğitim odyoloğu olarak özel eğitim merkezlerinde,
-özel kliniklerde,
-üniversitelerde çalışabilirler.
Koklear implant uygulamalarında odyolog imzası gereklidir. Odyologlar, devlet ve üniversite hastanelerinin dışında özel ve askeri hastanelerde, koklear implant merkezlerinde, işitme cihaz merkezlerinde, endüstriyel firmalarda, özel eğitim merkezlerinde, okullarda, huzurevlerinde görev yapabilirler. Buna ek olarak, yüksek lisans ve doktora eğitimlerini alarak akademik kariyer yapabilirler. Odyologlar, kendi işyerlerini açarak mesleklerini icra edebilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030028081 | |
Qualification Title | ||
Awarding Body | Istanbul Aydın University | |
Awarding Body Contact | Florya Yerleşkesi (Halit Aydın Yerleşkesi) Beşyol Mah.Inönü Cad.No: 38 Sefaköy–Küçükçekmece / İSTANBUL | |
Awarding Body Url | https://www.aydin.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 18/07/2023 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Medicine | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | - | |
Key Competencies | - | |
Further Info | - | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | - | |
Conditions for Success | - | |
Progression Paths (Relationship Type) | - | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address | |
QrCode |